اخباروگزارش های کارگری ۱۶ شهریورماه ۱۴۰۱

اخباروگزارش های کارگری ۱۶ شهریورماه ۱۴۰۱

– گسترده تر ومستحکمتر باد همبستگی کارگران:

بازگشت بکار کارگران اخراجی راه آهن آذربایجان بدنبال اعتصاب و تجمع اعتراضی همکارانشان

– ادامه کنش های کارگران کارخانه سیمان اردستان در اعتراض به مشمول قانون  مشاغل سخت و زیان‌آور نشدن با برپایی تجمع مقابل اداره کار

– تجمع اعتراضی جمعی از سرایداران و خدمتگزاران مدارس خوزستان نسبت به عدم اجرای رتبه‌بندی مقابل اداره کل آموزش و پرورش استان

– ادامه اعتراضات کادر درمان بیمارستان کرمی اهواز نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق

معیشت کادر درمان بیمارستان کرمی اهواز وخانواده هایشان در گروگان اختلافات مالی بنیاد شهید و کمیته امداد

– ادامه بلاتکلیفی شغلی و معیشتی کارگران کارخانه کنتورسازی ایران علیرغم وعده و وعیدهای مسئولان استانی و کشوری

– بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی ۱۸ کارگر شهرداری بوکان

– اسماعیل گرامی:۳۸ درصد دستاوردی شیرین 

– آخرین دفاعیات رضا شهابی انجام‌گردید

– جابجایی لیلا حسین‌زاده در بازداشتگاه‌های شیراز!

– تجمعات اعتراضی خانواده‌های زندانیان محکوم به اعدام 

*گسترده تر ومستحکمتر باد همبستگی کارگران:

بازگشت بکار کارگران اخراجی راه آهن آذربایجان بدنبال اعتصاب و تجمع اعتراضی همکارانشان

روز چهارشنبه ۱۶ شهریور، کارگران نگهداری خط  و ابنیه فنی راه آهن ناحیه أذربایجان دراعتراض به اخراج از کار ۱۰ تا۱۱ همکارتعمیر کارشان توسط شرکت پیمانکاری گار دست از کار کشیدند وتجمع کردند.

بدنبال همبستگی کارگران نگهداری خط  و ابنیه فنی راه آهن ناحیه أذربایجان با همکارنشان مدیریت شرکت عقب نشینی کرد و کارگران اخراجی برسرکارشان برگشتند.

قابل یاد آوری است که روز سه شنبه ۱۵ شهریورشرکت گار معرفی نامه ۱۰تا۱۱ کارگر تعمیر کار راه آهن آذربایجان را برای بیمه بیکاری به دستشون داده بود.

*ادامه کنش های کارگران کارخانه سیمان اردستان در اعتراض به مشمول قانون  مشاغل سخت و زیان‌آور نشدن با برپایی تجمع مقابل اداره کار

روز سه شنبه ۱۵ شهریور، کارگران کارخانه سیمان اردستان در ادامه اعتراضات دامنه دارشان نسبت به مشمول قانون  مشاغل سخت و زیان‌آور نشدن دست به تجمع مقابل اداره کارشهرستان در استان أصفهان زدند.

روز چهارشنبه ۱۶ شهریور،کارگران کارخانه سیمان اردستان به خبرنگاررسانه ای گفتند: این کارخانه به دلیل وجود آلودگی‌های محیطی فراوان طبق گزارشات کمیته‌های استانی جزء مشاغل سخت و زیان‌آور تشخیص داده شده است اما سختی کار کارگران لحاظ نمی‌شود بنابراین بازنشستگی کارگران این کارخانه مشمول مزایای مشاغل سخت نمی‌شود و به‌صورت عادی انجام می‌شود.

این کارگران که خواستار بازنگری اداره کار در خصوص سخت و زیان‌آور بودن عناوین شغلی خود هستند، در ادامه گفتند: در حال حاضر کارگرانی که سوابق ۲۰ ساله دارند و آماده بازنشسته شدن با قانون مشاغل سخت و زیان‌آور هستند، امکان بازنشسته شدن برایشان فراهم نیست.

یکی دیگر از کارگران سیمان اردستان در تشریح قانون سخت و زیان‌آور افزود: در قانون صراحتا مشاغل سخت و زیان‌آور مورد توجه قرار گرفته و ضوابط مشخصی درباره آن‌ها وضع شده است. مشاغل سخت و زیان‌آور مشاغلی هستند که در آن‌ها عوامل فیزیکی، شیمیایی، مکانیکی و بیولوژیکی محیط کار، غیراستاندارد بوده و در اثر اشتغال کارگر تنشی به مراتب بالاتر از ظرفیت‌های طبیعی (جسمی و روانی) در او ایجاد شود که نتیجه آن بیماری شغلی و عوارض ناشی از آن است. آن‌طور که قانون مشخص کرده شاغلان مشاغل سخت و زیان‌آور در صورت پرداخت ۲۰ سال حق بیمه متوالی یا ۲۵ سال حق بیمه متناوب بازنشسته می‌شوند.

وی افزود:با این توضیحات کارگران این کارخانه در معرض انواع آلاینده‌ای هوایی و آلودگی‌های صوتی قرار دارند. به عنوان نمونه سروصدای مستمر ماشین آلات در محیط کارمان به اندازه‌ای شدید است که بیشتر همکاران دچار مشکلات شنوایی شده‌اند. همچنین کمردرد و پادردهای مزمن و دیسک کمر ناشی از بلند کردن اجسام سنگین برای کارگران این کارخانه غیر قابل درمان شده است. در عین حال گرد و غبار، آسیب‌های تنفسی زیادی برای کارگران این کارخانه ایجاد کرده است.

او در ادامه با بیان اینکه پیش از این کارگران زیادی در این کارخانه با استفاده از قانون مشاغل سخت و زیان‌آور بازنشسته شده‌اند، تصریح کرد: پیگیری‌های زیادی طی این مدت از اداره کار اردستان و کمیته تجدیدنظر مشاغل سخت و زیان‌آور انجام داده‌ایم که آخرین بار روز گذشته (۱۵شهریور ماه) کارگران در مقابل ساختمان اداره کار تجمع کردیم اما درنهایت ما کارگران همچنان با ۲۰ سال سابقه کار در حالی ادامه کار می‌هیم که توان و رمقی برای کار کردن (تا ده سال آینده) نداریم.

*تجمع اعتراضی جمعی از سرایداران و خدمتگزاران مدارس خوزستان نسبت به عدم اجرای رتبه‌بندی مقابل اداره کل آموزش و پرورش استان

کانال شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران:

نیروهای خدماتی آموزش و پرورش خوزستان به عدم اجرای رتبه‌بندی اعتراض کردند

شماری از سرایداران و خدمتگزاران مدارس خوزستان، امروز سه‌شنبه پانزدهم شهریور ماه، در اعتراض به اعمال تبعیض و عدم اجرای رتبه‌بندی، مقابل اداره کل آموزش و پرورش در اهواز تجمع برگزار کردند.

نیروهای خدماتی آموزش و پرورش با حمل کاغذ نوشته‌هایی نسبت به سطح پایین حقوق دریافتی و دستمزدهایی که تناسبی با تورم ندارند، اعتراض کرده و خواهان رسیدگی مسئولان به مطالبات شغلی و معیشتی خود شدند.

معترضان با بیان اینکه معلوم نیست این قشر، کارگر و یا کارمند محسوب می‌شوند، نسبت به برخوردهای دوگانه با نیروهای خدماتی و اختلاف چشمگیر حقوق پرداختی به آنان در مقایسه با پرسنل آموزشی و اداری اعتراض کردند.

آنها خواهان افزایش حقوق و مزایای دریافتی، تغییر رسته شغلی، اجرای رتبه‌بندی و اختصاص فوق‌العاده ویژه هستند.

*ادامه اعتراضات کادر درمان بیمارستان کرمی اهواز نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق

معیشت کادر درمان بیمارستان کرمی اهواز وخانواده هایشان در گروگان اختلافات مالی بنیاد شهید و کمیته امداد

اعتراضات کادر درمان بیمارستان کرمی اهواز نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق کماکان ادامه+ دارد.

روز چهارشنبه ۱۶ شهریور، معاون سیاسی-اجتماعی استاندار خوزستان دررابطه با ادامه اعتراضات کادر درمان بیمارستان کرمی اهواز نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق به خبرنگاررسانه ای گفت: باتوجه به اعتراض کادر درمان بیمارستان علامه کرمی اهواز مبنی بر پرداخت نشدن مطالبه‌ها و معوقه‌های آنها، جلسه‌ای با حضور مدیر کل کمیته امداد خوزستان، مدیر کل بنیاد شهید استان و مسئولان این بیمارستان برگزار و موارد مختلفی در این زمینه مطرح شد. 

وی افزود: بر اساس بررسی‌های انجام شده، رفع مشکل کادر درمان بیمارستان علامه کرمی در سطح استان قابل حل نیست، زیرا مربوط به تفاهمی است که میان کمیته امداد و بنیاد شهید در سطح کشور انجام شده و بدون شک این نهاد‌ها باید به تفاهم برای واگذاری برسند.

وی به آمادگی کمیته امداد و بنیاد شهید استان برای انجام نقل و انتقال‌ها اشاره کرد و ادامه داد: اختلاف‌های مالی میان ۲ دستگاه است و زمانیکه کمیته امداد این بیمارستان را به بنیاد شهید تحویل داده، مبالغی بدهی داشته است و در حال حاضر هم بنیاد شهید می‌خواهد آن را به کمیته امداد واگذار کند، مبالغی بدهی وجود دارد که با مکاتبه‌های انجام شده به سازمان‌های مربوط منعکس شده است.

+تجمع اعتراضی کادر درمان بیمارستان کرمی اهواز نسبت به عدم پرداخت ۳ ماه حقوق مقابل استانداری خوزستان

روز یکشنبه ۹ مرداد۱۴۰۱، کادر درمان بیمارستان کرمی اهوازهم مقابل استانداری خوزستان تجمع کردند تا اعتراضشان را نسبت به عدم پرداخت ۳ ماه حقوق بنمایش بگذارند.

*ادامه بلاتکلیفی شغلی و معیشتی کارگران کارخانه کنتورسازی ایران علیرغم وعده و وعیدهای مسئولان استانی و کشوری

پس از گذشت حدود سه سال از بلاتکلیفی شغلی نزدیک به ۱۲۰ کارگر کارخانه کنتورسازی ایران، هنوز وضعیت این کارگران مشخص نشده است.

وز چهارشنبه ۱۶ شهریور،جمعی از کارگران بیکار شده کنتورسازی ایران خواستار مشخص شدن وضعیت شغلی و بازگشت به کار خود شدند و به خبرنگاررسانه ای گفتند:کارخانه کنتورسازی که در شهر صنعتی البرز قزوین واقع شده است، ماه‌های پایانی سال ۹۸ چندسال به حالت تعطیلی موقت درآمد، بنابراین کارگران شاغل در آن؛ قبل و بعد از تعطیلی؛ طی چند مرحله تعدیل و بیکار شدند که در نهایت حدود ۱۲۰ کارگر از ابتدای اردیبهشت ماه سال ۹۹ برای دریافت مقرری بیمه بیکاری به اداره کار معرفی شدند. آن‌ها بعد از گذشت سه سال خواستار مشخص شدن وضعیت شغلی و بازگشت به کار هستند.

یکی از کارگران با بیان اینکه سال گذشته فعالیت این کارخانه به صورت محدود از سر گرفته شد و تعدادی کارگر مشغول کار شده‌اند، افزود: کارگران بیکار شده بجز تعداد کمی، تاکنون موفق نشده‌اند شغلی برای خود پیدا کنند در نتیجه منتظرند فعالیت محل کار سابقشان رونق بگیرد تا آنها بتوانند به محل کار سابق خود بازگردند.

او در ادامه گفت: هنوز کارگران نتوانسته‌اند مقرری بیمه بیکاری اردیبهشت ماه ۹۹ خود را به دلیل واریز نشدن حق بیمه به تامین اجتماعی دریافت کنند. آنها همچنین مابه‌التفاوت مقرری بیمه بیکاری شهریور ماه خود را از تامین اجتماعی طلبکار هستند.

وی اضافه کرد:کارخانه کنتورسازی طی سالهای گذشته چندین نوبت تعطیل شده و با پیگیری کارگران به فعالیت خود ادامه داده است.

او با اشاره به اینکه کارخانه کنتورسازی ایران، معیشت حدود ۵۰۰ خانوارکارگری را به صورت مستقیم تامین می‌کند، افزود: با افزایش مشکلات کارخانه به مرور امنیت شغلی کارگران نیز کاهش یافت و به تدریج از تعداد کارگران کاسته شد به طوری که بعد از چند سال تعطیلی کارخانه که مجدد شروع به کار کرد فقط حدود ۶۰ تا ۷۰کارگر به کارخانه بازگشته‌اند که مطالبات معوقه دارند.

وی با ابراز تاسف از بی‌توجهی مسئولان استان قزوین در پیگیری وضعیت شرکت کنتورسازی ایران، افزود: در حال حاضر این کارخانه هر چند به صورت محدود فعالیت خودرا آغاز کرده اما نیاز به پیگیری و کمک مسئولان دارد.

*بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی ۱۸ کارگر شهرداری بوکان

حدود ۲ ماهی است که ۱۸ کارگر شهرداری بوکان دراستان آذربایجان غربی در حال دست وپنجه نرم کردن با بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی هستند.

۱۸ کارگر فضای سبز بوکان که سالهاست در بخشهای مختلف شهرداری به کار گرفته شده اند، نزدیک به دو ماه است بلاتکلیف هستند.یکی از این کارگران که نخواست نامش فاش شود، در باره جزییات وضعیتشان به خبرنگاریک رسانه محلی گفت:

  ۳۱ خردادماه امسال پیمانکار فضای سبز و نوع این پیمان از «سود مدیریت» به «حجمی» تغییر کرد. در قرارداد «سود مدیریت» پیمانکار بیمه کارگران  و شهرداری بوکان حقوق آنها را پرداخت می کرد اما در قرارداد جدید که حجمی خوانده می شود تمامی تعهدات مربوط به کارگران متوجه پیمانکار است.

بر همین اساس پیمانکار اقدام به جذب نیروهای مورد نیازمی کند و با تاخیری یک ماه به کارگران مشغول در واحدهای مختلف شهرداری گفته می شود که به فضای سبز برگردند، این کارگران وقتی به فضای سبز برمی گردند با این حرف پیمانکار مواجه می شوند که «ظرفیت تکمیل شده است.»

چند روز قبل نیز که بیمه تیرماه کارگران فضای سبز واریز شده است، بیمه این ۱۸ کارگر واریز نشده و این کارگران بلاتکلیف مانده اند و درخواست آنها برای جذب به صورت نیروی روز مزد از سوی شهرداری نیز بی پاسخ مانده است.

*اسماعیل گرامی:۳۸ درصد دستاوردی شیرین 

در اواخر سال ۱۴۰۰ بود که “شورای عالی کار ” اعلام کرد: حداقل دستمزد کارگران شاغل وبالطبع حقوق بازنشستگان حداقل بگیر برای سال ۱۴۰۱ متناسب با نرخ تورم یعنی ۵۷/۴ درصد افزایش می یابد.

مدتی بعد افزایش حقوق سایر سطوح بازنشستگان ۳۸ درصد + ۵۱۵۰۰۰ تومان توسط دولت اعلام شد!!

تو گویی که بازنشستگان سایر سطوح دراین جامعه زندگی نمی کنند ویا گرانی وتورم در زندگی آنان تاثیر چندانی ندارد!!

کمتر از یک ماه بعد وسکوت بازنشستگان دربرابر افزایش ۳۸ درصد ! دولت چنین پنداشت که وقتی ۵۷ درصد را به ۳۸ درصدکاهش داد پس ۳۸ درصد را هم می تواند کاهش دهد ، که نتیجه آن اعلام افزایش حقوق ۱۰ درصد برای سایر سطوح بود!

با چنین درصد ظالمانه ای اعتراضات بازنشستگان بالا گرفت وبا تجربه ای که در چند سال گذشته کسب کرده بودند( که همانا آمدن به کف خیابان بود) اعتراضات خود را نسبت به این رقم (۱۰ درصد) نشان دادند.

اعتراضات به صورت هفتگی وحتی هر روز در شهرهای مختلف کشور پیگیرانه ادامه داشت.

نیروهای امنیتی به اشکال مختلف مانند ضرب وشتم بازنشستگان و یا اخطار واحضار آنان از طریق تماس تلفنی وحتی  در بعضی شهرها مانند تهران نوعی حکومت نظامی برقرار کردند تا مانع گسترش اعتراضات شوند.

گویا نیروهای امنیتی ومسئولان نمیخواستند بفهمند که تهدید ، بازداشت و زندان در عزم بازنشستگان برای گرفتن حق وحقوق خود دیگر تاثیری ندارد.

با تداوم اعتراضات در کف خیابان ، سرانجام دولت (حکومت) را به عقب نشینی واداشت وافزایش ۳۸ درصد را پذیرفت.

اما مانند همیشه عده ای از حلقه به گوشان حکومت که همواره تنها راه احقاق حق را نامه نگاری ودیدار با مسئولان مختلف می دانستند وحضور بازنشستگان در کف خیابان را بی ثمر (هنوز هم می دانند) وهمواره مانع از تجمعات می شدند، حالا که این راه حل جواب داده و بازنشستگان موفق به گرفتن افزایش ۳۸ درصد شده اند، این جماعت بر سر سفره پیروزی نشسته وبه دنبال سهم خواهی هستند.

آنها می گویند” هم شما، هم ما، هم این وآن وبالاخره همه دراین دستاورد سهیم هستیم”!!!

زهی خیال باطل،چرا که درسالهای گذشته شاهد بودیم که نامه نگاری های این افراد هیج تاثیری بر روی درصد اعلام شده توسط دولت نداشت ودرنهایت همان درصدی که دولت(حکومت) اعلام کرده بود، اجرا می شد وتنها حاصلی که داشت این بود که افراد مذکور خود را نماینده بازنشستگان معرفی می کردند.

اما امسال با اقدام بازنشستگان وحضور درکف خیابان رقم مورد نظر یعنی ۳۸ درصد را به دولت ( حکومت) تحمیل کردند.

بازنشستگان دیگر به خوبی می دانند که برای افزایش حقوق قانونی خود، دیگر نیازی به نامه نگاری نیست، چرا که طبق اصل ۴۱ قانون کار وتفسیر درست دو ماده ۹۶ و ۱۱۱ قانون سازمان تامین اجتماعی، حقوق هرساله باید متناسب با نرخ تورم افزایش یابد. ودر غیر این صورت برای کسب حقوق قانونی تنها راه این است که به کف خیابان بیایند.

ما بازنشستگان فقط با اتحاد خود وافشا کردن رهنمودهای فریبکاران می توانیم به خواسته های خود برسیم.

هرچه شیرین تر باد این افزایش ۳۸ درصد برتمامی بازنشستگان ، ازکار افتادگان ومستمری بگیران  اسماعیل گرامی کارگر بازنشسته    – زندان اوین-  شهریور ۱۴۰۱

*آخرین دفاعیات رضا شهابی انجام‌گردید

رضا شهابی را آزاد کنید 

دیروز، ۱۵ شهریور ۱۴۰۱، آخرین دفاعیات رضا شهابی، عضو هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد انوبوسرانی تهران و‌حومه، انجام‌ و پرونده ایشان رسما تکمیل گردید. 

رضا شهابی، فعال شناخته شده کارگری از ۲۲ اردیبهشت ماه، بدنبال سناریو سازی اخیر وزارت اطلاعات و بدون ارتکاب هیچگونه جرمی، تنها بدلیل فعالیتهای علنی و مشروع کارگری و سندیکایی، بازداشت شد و هفته ها بطور بی وقفه تحت بازجویی های شدید  قرار داشت که منجر گردید ایشان در اعتراض به این وضعیت به مدت ۴۲ روز در اعتصاب غذا باشد. 

بر کسی از جمله مسئولین امنیتی و قضایی پوشیده نیست که رضا شهابی از نظر جسمانی در وضعیت بسیار وخیم و‌ نگران‌کننده ای قرار دارد. لذا ضروری است که ایشان هر چه زوتر آزاد شده و‌در خارج از زندان تحت معالجه و‌ درمان مناسب قرار بگیرد.

سندیکای کارگران شرکت واحد به بازداشت و تداوم‌حبس اعضای خود، رضا شهابی و‌ حسن سعیدی،  و دیگر فعالین‌کارگری و‌ معلمی بشدت معترض است و‌ خواهان پایان این پرونده سازیهای بی پایه و اساس، لغو اتهامات قضایی و‌ امنیتی و‌ آزادی آنان میباشد.

*جابجایی لیلا حسین‌زاده در بازداشتگاه‌های شیراز!

بنا به پیگیری‌های صورت‌گرفته از جانب خانواده و وکیل لیلا حسین‌زاده، وی ۶ روز پیش، از بازداشتگاه وزارت اطلاعات به بازداشتگاه نیروی انتظامی شیراز موسوم به سروش منتقل شده است. این انتقال در حالی صورت گرفته که خانواده و وکیل وی در بی‌خبری مطلق از این انتقال قرار داشتند و انتقال‌های مکرر و غیرقانونی وی می‌تواند فشار روانی مضاعفی بر لیلا حسین‌زاده با توجه به شرایط جسمی و شدت بیماری وی وارد کند.

بنا به اخبار واصله روز گذشته پدر این فعال صنفی دانشجویی، بالاخره موفق به ملاقات کوتاهی در حضور مامورین امنیتی بازداشتگاه سروش شده است. 

قرار بازداشت موقت وی در شرایطی از سوی خسروانی، بازپرس شعبه ۱۴ دادگاه انقلاب شیراز صادر شده که پیشتر و طی پرونده گذشته، دادگاه انقلاب شیراز قرار بازداشت را تبدیل به وثیقه کرده و رای بر عدم تحمل حبس ایشان داده بود اما با ممانعت خسروانی و اصرار وی بر عدم آزادی لیلا حسین‌زاده، مجددا قرار بازداشت موقت برای این فعال صنفی صادر گردید.

گفتنی است لیلا حسین‌زاده دانشجوی کارشناسی ارشد انسان‌شناسی دانشگاه تهران روز ۲۹مرداد در مقابل منزل شخصی خود به دلایلی نامشخص به صورت غیرقانونی و همراه با ضرب و شتم بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین برده شد. سپس در روز اول شهریور به دستور دادستانی شیراز به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به پلاک۱۰۰ منتقل شده بود.

برگرفته از کانال شوراهای صنفی دانشجویان کشور

*تجمعات اعتراضی خانواده‌های زندانیان محکوم به اعدام 

کانال اتحادیه آزاد کارگران ایران:

۱- تجمع خانواده‌های زندانیان محکوم به اعدام مقابل قوه قضاییه در تهران

صبح امروز ۱۶شهریور جمعی از خانواده های زندانیان محکوم به اعدام در مقابل دفتر قوه قضاییه در تهران اقدام به تجمع اعتراضی کردند.

این تجمع در اعتراض به اجرای دسته جمعی احکام اعدام در زندان‌های ایران از جمله مرکزی کرج و قزلحصار انجام گرفت.

 خانواده های زندانیان محکوم به اعدام با در دست گرفتن پلاکاردهایی با مضامین اعدام نکنید و نه به اعدام مواد مخدر اقدام به اعتراض کردند.

۲- تجمع اعتراضی خانواده های زندانیان محکوم به اعدام زندان مرکزی کرج و قزلحصار 

امروز سه‌شنبه ۱۵ شهریورماه ۱۴۰۱، جمعی از خانواده های زندانیان محکوم به اعدام زندان مرکزی کرج و قزلحصار در اعتراض به اعدام های زندانیان دست به تجمع اعتراضی زدند.

خانواده های زندانیان با در دست گرفتن پلاکاردهای« اعدام نکنید» و«قوه قضاییه پاسخ »در مقابل دادگاه انقلاب کرج اقدام به تجمع در اعتراض به اعدام فرزندانشان کردند.

لازم به ذکر است که در روزهای گذشته حداقل ۱۸ زندانی محکوم به اعدام از زندان های مرکزی کرج، میناب و گوهردشت جهت اجرای حکم به سلول های انفرادی منتقل شده اند.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate