اخباروگزارش های کارگری ۱۵ شهریورماه ۱۴۰۱

اخباروگزارش های کارگری ۱۵ شهریورماه ۱۴۰۱

– تداوم اعتراض و اعتصاب کارگران کارخانه کیان‌تایر برای سومین روز 

– اعتراض کارگران نگهداری خط  و ابنیه فنی راه آهن فیروزان نسبت به محرومیت از استراحتگاه و سرویس بهداشتی

– تجمع اعتراضی فعالین زن در مریوان مقابل دادگاه این شهر و اعتراض به عدم امنیت‌ زنان در جامعه

– دیدار فعالین انجمن های صنفی معلمان تهران و‌ البرز با سارا سیاهپور

– بیانیه کانون صنفی معلمان خوزستان در خصوص تبعیض علیه معلمان مهرآفرین

– مقامات قضایی با آزادی موقت، بە قید وثیقه،جعفرابراهیمی، بازرس شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان، مخالفت کرده اند.

– دادستان و مقامات قضایی و امنیتی با آزادی موقت حسن سعیدی، کارگر زندانی و عضو سندیکای کاگران شرکت واحد، مخالفت کرده اند.

*تداوم اعتراض و اعتصاب کارگران کارخانه کیان‌تایر برای سومین روز 

بنابر گزارش‌های رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، امروز سه‌شنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۱، کارگران کارخانه کیان‌تایر برای سومین روز متوالی در اعتراض به عدم پرداخت حقوق ماه گذشته در محوطه شرکت دست به تجمع زده و اعتصاب خود را ادامه دادند.

این کارگران اعلام کرده‌اند که تا پرداخت حقوق معوقه‌شان و تعیین تکلیف وضعیت شرکت به اعتصاب ادامه داده و هر روز تجمع خواهند کرد.

کارگران کارخانه کیان‌تایر هنوز حقوق مردادماه را دریافت نکرده‌اند و مسئولین شرکت عنوان کرده‌اند که از ماه آینده هم دیگر امکان پرداخت دستمزدها را نخواهند داشت. این امر سبب نگرانی شدید کارگران و اقدام به تجمع اعتراضی آنها شد.

کارگران کارخانه کیان‌تایر از یکسال گذشته و با توجه به شدت یافتن روند بحرانی در شرکت و عدم توانایی تهیه مواد اولیه برای تداوم کاری و دورنمای تعطیلی کامل کارخانه و بیکاری کارگران، چندین نوبت در اعتراض به عدم تعیین تکلیف مالکیت شرکت دست به تجمع و اعتصاب زده‌اند.

لازم به ذکر است که اوایل سال جاری مدیریت شرکت قصد تعطیلی کامل کارخانه را داشتند که بر اثر اعتراض کارگران ناچار به تداوم فعالیت کارخانه با ظرفیت تولید بسیار پایین شدند‌ که از دو هفته‌ی گذشته این میزان از تولید نیز تعطیل شده است.

از زمان اعلام ورشکستگی مالک کارخانه و کنترل کارخانه توسط هیات تصفیه قوه قضائیه، چندین بار اعلام شده که شرکت به یک نهاد دولتی یا هُلدینگ بزرگ واگذار خواهد شد و اسامی بنیاد مستضعفین، شستا و ایران‌خودرو دیزل و … جزو اسامی اعلامی برای مالکیت شرکت بوده‌اند اما تاکنون هیچ اقدام جدی در راستای تعیین تکلیف مالکیت صورت نگرفته است.

بنابر گفته‌ی منابع اتحادیه آزاد کارگران ایران در کارخانه کیان‌تایر، مسئولین اعلام کرده‌اند که این شرکت حدود ۱۳۰۰ میلیارد تومان بدهی دارد و این مبلغ هر روز در حال افزایش است و عمده‌ی طلبکاران هم دولت و بانک‌های دولتی هستند.

به گفته‌ی کارگران، قاضی ناظر بر پرونده‌ی شرکت در قوه قضائیه در همسوئی با دیگر مسئولین دولتی در عدم پیشبرد روند تعیین تکلیف شرکت نقش جدی بازی می‌کند و با کارشکنی در این زمینه به وضعیت فعلی تداوم می‌دهند.

کارگران کارخانه کیان‌تایر که تعداد آنها به حدود ۱۰۰۰ نفر می‌رسد، جدای از نارضایتی در عدم پرداخت حقوق‌های‌شان نگران عدم تعیین تکلیف مالکیت شرکت و تعطیلی کامل آن و بیکاری خود هستند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران- ۱۵ شهریور ۱۴۰۱

*اعتراض کارگران نگهداری خط  و ابنیه فنی راه آهن فیروزان نسبت به محرومیت از استراحتگاه و سرویس بهداشتی

روز سه شنبه ۱۵ شهریور، کارگران نگهداری خط  و ابنیه فنی راه آهن فیروزان دراستان همدان اعتراضشان را نسبت به محرومیت از استراحتگاه و سرویس بهداشتی ابراز کردند.

یکی از کارگران نگهداری خط  و ابنیه فنی راه آهن فیروزان با بیان اینکه پیش از این کارگران تعمیرات فیروزان برای رفع خستگی و استفاده از سرویس بهداشتی از امکانات رفاهی ایستگاه استفاده می‌کردند، تاکید کرد: اخیر این کارگران امکان استفاده از امکانات رفاهی ایستگاه را ندارند و با مشکل روبرو شده‌اند.

وی با یادآوری اینکه برابر مقررات حاکم در کارگاه‌ها، کارگران باید دارای محل استراحت با امکانات سرویس بهداشتی باشند، افزود: با محدود شدن کارگران واحد تعمیرات و نگهداری خطوط ریلی محور غرب فیروزان برای استفاده از امکانات محل استراحت، آشپزخانه و سرویس بهداشتی ایستگاه، هم اکنون آن‌ها مجبورند یا در داخل مینی‌بوس یا در طول خطوط ریلی غذای خود را بخورند و استراحت کنند.

این کارگر معترض در توضیح شرایط محل استراحت کارگران نگهداری از خطوط محور غرب ایستگاه فیروزان یادآور شد: در حال حاضر آنها مکان مشخصی برای استراحت و صرف غذا ندارند و در این هوای شرجی و به شدت گرم روزهای تابستان برای استراحت و محفوظ ماندن از تابش مستقیم آفتاب سرگردان هستند.

*تجمع اعتراضی فعالین زن در مریوان مقابل دادگاه این شهر و اعتراض به عدم امنیت‌ زنان در جامعه

این اعتراض در پی اقدام به خودکشی یک زن جوان برای ممانعت از تجاوز از سوی فردی که گفته می‌شود با نیروهای امنیتی همکاری دارد صورت گرفته است.

منبع:کانال اتحادیه آزاد کارگران ایران

*دیدار فعالین انجمن های صنفی معلمان تهران و‌ البرز با سارا سیاهپور

امروز سه شنبه پانزدهم شهریور ماه، جمعی از اعضای کانون صنفی معلمان تهران و فعالین صنفی معلمان، شهر با سارا سیاهپور، از فعالین صنفی معلمان تهران‌ و ‌البرز، که شنبه دوازدهم‌ شهریور ماه، از زندان آزاد شد، دیدار کردند.

معلم زندانی آزاد باید گردد

*بیانیه کانون صنفی معلمان خوزستان در خصوص تبعیض علیه معلمان مهرآفرین

اینکه بعد از ۱۳ سال وعده های دروغ و توخالی در خصوص رتبه بندی معلمان مبلغی را بصورت نیم بند و علی الحساب برای معلمان واریز کردند و دسته ای دیگر را بر خلاف قانون از آن بی بهره نمودند تبعیضی ناروا و ظلمی آشکار می باشد . 

کانون صنفی معلمان که متعلق به همه معلمان می باشد به هیچ عنوان این ظلم آشکار را بر نمی‌تابد و در ابتدا از نمایندگان و مسئولین میخواهد که اشتباه صورت گرفته را اصلاح و حق ضایع شده آنها را به سرعت پرداخت کنند تا در آغاز سال تحصیلی با روحیه و بدون دغدغه به امر آموزش فرزندان ایران زمین بپردازند.

کانون صنفی معلمان خوزستان, ضمن محکوم کردن این اقدام نابخردانه در حق معلمان مهر آفرین و عدم تبدیل وضعیت آنان با داشتن سابقه زیاد و اجحاف صورت گرفته علیه آنها، از همه ظرفیت های خود جهت احقاق حقوق آنها استفاده خواهد کرد .

ایجاد تفرقه و دو دستگی و تمایز بین شاغلان یک صنف صدمات جبران ناپذیری به سیستم آموزش وارد خواهد کرد که تبعات آن دامنگیر کل نظام تعلیم و تربیت و نسل های آینده خواهد بود.

کانون صنفی معلمان استان خوزستان

پانزدهم شهریور۱۴۰۰

*مقامات قضایی با آزادی موقت، بە قید وثیقه،جعفرابراهیمی، بازرس شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان، مخالفت کرده اند.

امروز سه شنبه ۱۵ شهریور، سمانه عابدینی، موفق به ملاقات حضوری با همسرش جعفرابراهیمی شد. بازپرس شعبه ی ۲ اعلام کرده است که با تبدیل قرار بازداشت به وثیقه مخالفت شده است و پروندە ی جعفرابراهیمی بە دادگاه فرستادە شده است. 

 شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران، ضمن اعتراض به ادامه بازداشت غیرقانونی جعفرابراهیمی، هر نوع برخورد قهری با فعالان صنفی را اقدامی غیر قانونی می داند و خواهان آزادی بی قید و شرط آقای ابراهیمی و تمامی فعالین صنفی دربند می باشد.

*دادستان و مقامات قضایی و امنیتی با آزادی موقت حسن سعیدی، کارگر زندانی و عضو سندیکای کاگران شرکت واحد، مخالفت کرده اند. 

امروز، دوشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۱، خانم نسرین رحیمی، همسر حسن سعیدی، برای پیگیری وضعیت آقای سعیدی  مجددا به شعبه دوم دادسرای اوین مراجعه کردند اما موفق به دیدار با بازپرس نشدند و فقط شفاهی به ایشان اعلام‌ گردید که حسن سعیدی تعیین وثیقه نمیشود و‌امروز پرونده او را به دادگاه میفرستند و‌ تا رور دادگاه و‌ اعلام حکم در زندان محبوس خواهد بود.

پس از حدود چهار ماه بازداشت موقت،هفته ها بازجویی، و اتمام‌بازجویها و‌تکمیل پرونده، با صدور کیفرخواست علیه حسن سعیدی، مقامات قضایی و ‌امنیتی بدون‌کوچکترین توضیح و وجاهت قانونی ای با آزادی حسن سعیدی به قید وثیقه مخالفت کرده‌اند و‌ قصد دارند که او‌ را به طور کاملا ناعادلانه در زندان و ‌بدور از خانواده و‌جامعه در حبس نگه دارند. 

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و‌حومه قویا به این تصمیم معترض است. حسن سعیدی یک فعال کارگری و سندیکایی است و‌هیچ جرمی مرتکب نشده است که اینکونه حتی حق آزادی موقت نیز نداشته باشد. ایشان باید فوری و‌بدون قید و شرط آزاد شود. این اقدام ظالمانه بیش از پیش ماهیت ضدکارگری مقامات مسئول را نشان‌میدهد که با نقض آشکار کلیه قوانین کشوری و بین المللی با کارگران اینچنین برخور میکنند، در حالیکه غارتگران و چپاولگران اموال عمومی آزادانه و در کمال امنیت از همه گونه امکاناتی برخوردارند. 

کارگر زندانی آزاد باید گردد

چاره زحمت کشان وحدت وتشکیلات

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate