اخباروگزارش های کارگری ۱۰ و ۱۱ شهریورماه ۱۴۰۱

اخباروگزارش های کارگری ۱۰ و ۱۱ شهریورماه ۱۴۰۱

– همزمان با سفر قالیباف به عسلویه صورت گرفت:

اعتراض کارگران رسمی نفت نسبت به عدم افزایش حقوق ومنجمله منجمله اجرایی نشدن ماده ۱۰ قانون وظایف و اختیارات کارکنان رسمی وزارت نفت و کسرمالیات نجومی

اعتراض کارگران پیمانی نفت نسبت به عدم تبدیل وضعیت و حذف نشدن شرکت های پیمانکاری

اعتراض  جمعی ازاهالی عسلویه نسبت به بیکاری، کمبود آب شرب ،نداشتن جاده مناسب و دیگر امکانات مناسب زیستی

– پرداخت حقوق معوقه کارگران خط ۳ مترو تهران پس از اعتصاب،راهپیمایی وتجمعشان مقابل ساختمان شرکت مترو شهرداری تهران

– اعتراض هزاران ملوان و دریانورد شرکت کشتیرانی ایران نسبت به سطح نازل حقوق،عدم برخورداری از حق بیمه بیکاری وعدم پاسخگویی مسئولان

– بیانیه‌ی کانون صنفی معلمان ایران (تهران) پیرامون بازداشت  سارا سیاهپور فعال صنفی سرشناس و نیک نام

– مصادره اموال، حکم قطعی ومرگ تدریجی علیرضا ثقفی در زندان عادی

– جان باختن پرستاراورژانس بیمارستان سلماس براثر تصادف در مسیر رفتن برسرکار

– جان باختن کارگر اداره مخابرات لالی بر اثر سقوط از دکل

*همزمان با سفر قالیباف به عسلویه صورت گرفت:

اعتراض کارگران رسمی نفت نسبت به عدم افزایش حقوق ومنجمله منجمله اجرایی نشدن ماده ۱۰ قانون وظایف و اختیارات کارکنان رسمی وزارت نفت و کسرمالیات نجومی

اعتراض کارگران پیمانی نفت نسبت به عدم تبدیل وضعیت و حذف نشدن شرکت های پیمانکاری

اعتراض  جمعی ازاهالی عسلویه نسبت به بیکاری، کمبود آب شرب ،نداشتن جاده مناسب و دیگر امکانات مناسب زیستی

روز پنج شنبه ۱۰ شهریور همزمان با سفر قالیباف به عسلویه،

کارگران رسمی نفت  اعتراضشان را نسبت به عدم افزایش حقوق ومنجمله منجمله اجرایی نشدن ماده ۱۰ قانون وظایف و اختیارات کارکنان رسمی وزارت نفت و کسرمالیات نجومی ابراز کردند،

کارگران پیمانی نفت هم اعتراضشان را نسبت به عدم تبدیل وضعیت و حذف نشدن شرکت های پیمانکاری اعلام کردند،

همچنین جمعی ازاهالی عسلویه  اعتراضشان را نسبت به بیکاری، کمبود آب شرب ،نداشتن جاده مناسب و دیگر امکانات مناسب زیستی بنمایش گذاشتند.

معترضین خواهان پاسخگویی به مطالباتشان بجای دادن وعده های توخالی شدند.

*پرداخت حقوق معوقه کارگران خط ۳ مترو تهران پس از اعتصاب،راهپیمایی وتجمعشان مقابل ساختمان شرکت مترو شهرداری تهران

روز سه شنبه۸ شهریور، کارگران خط ۳ مترو تهران طرف قرارداد با یک شرکت پیمانکاری برای اعتراض به عدم پرداخت بموقع حقوقشان دست از کارکشیدند و بطرف شرکت مترو شهرداری تهران راهپیمایی کردند و مقابل ساختمان شرکت در پل کالج تجمع کردند.

براساس گزارش های رسانه ای شده بتاریخ ۱۰ شهریور،پس ازاین اقدام اعتراضی کارگران خط ۳ مترو تهران جلسه فوق‌العاده ای برای بررسی وضعیت کارکنان خدماتی تحت قرارداد با پیمانکاربا حضورمدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه تشکیل و قرارشد حقوق معوقه کارگران فوری پرداخت شود.

*اعتراض هزاران ملوان و دریانورد شرکت کشتیرانی ایران نسبت به سطح نازل حقوق،عدم برخورداری از حق بیمه بیکاری وعدم پاسخگویی مسئولان

هزاران ملوان و دریانورد شرکت کشتیرانی ایران نسبت به سطح نازل حقوق،عدم برخورداری از حق بیمه بیکاری وعدم پاسخگویی مسئولان اعتراض دارند.

برپایه گزارش رسانه ای شده بتاریخ ۱۰ شهریور،هزاران ملوان و دریانورد شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، نسبت به مشکلات معیشتی که برایشان طی چند سال گذشته پیش آمده اعتراض دارند. از سویی دیگر، میگویند که مدیران شرکت کشتیرانی، تا کنون پاسخی به آن ها نداده اند.

کارشان جزء مشاغل سخت به حساب می آید. هوا چه شرجی باشد و چه سرد، دل به دریا می زنند و با هر سختی که شده کار می کنند؛ به دور از خانواده، بدون آنتن دهی تلفن و سایر امکانات رفاهی که در خشکی فراهم است. ملوان ها و دریانوردان، این روزها از نابه سامانی ها و عدم توجه به حق و حقوقی که دارند گلایه مند هستند.

برخی از ملوان هایی که به واسطه پیمانکار با کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران قرار داد دارند، می گویند که در هر سال ممکن است نهایتا چند ماهی را کار کنند و بعد از آن، ممکن است ۶ الی ۷ ماه بیکار باشند و در این مدت بدون حقوق و پرداخت حق بیمه، سرگردان می مانند. این افراد، به ازای هر ماه روی عرشه بودن، ۱۰ الی ۱۲ روز مرخصی دارند که این چیزی حدود یک ماه می شود. در این مدت نیز حقوقی معادل ۳ میلیون تومان دریافت می کنند. بعد از دوران مرخصی که به حالت استندبای برای سفر بعدی در می آیند، چندین ماه را بدون ریالی، زندگی می کنند؛ آن هم در شرایط تورمی این روزهای کشور. 

از سویی دیگر، حقوق این افراد در زمانی که روی عرشه هستند، باید به دلار پراخت شود؛ با این وجود، از سال ۱۳۹۷ که قیمت دلار دچار نوسان شد، تقریبا نیمی از حقوق، به دلار و مابقی به ریال و با احتساب دلار ۱۸ هزار تومانی پرداخت می شود.

بنا بهمین گزارش  دریانورد شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ، حدود ۳ هزار نفر پرسنل دارد که جملگی مشکلات معیشتی زیادی دارند ولی به مطالباتشان پاسخی داده نمی شود.

*بیانیه‌ی کانون صنفی معلمان ایران (تهران) پیرامون بازداشت  سارا سیاهپور فعال صنفی سرشناس و نیک نام

روز پنج شنبه ۱۰ شهریور، کانون صنفی معلمان ایران (تهران) بیانیه ای بقرارزیر پیرامون بازداشت  سارا سیاهپور فعال صنفی سرشناس و نیک نام منتشرکرد:

یک هفته از بازداشت فعال صنفی سارا سیاهپور می‌گذرد و شوربختانه پیگیری‌های خانواده و وکیل ایشان نتیجه‌ای در جهت آزادی یا حداقل خبری موثق از این فعال خوش نام صنفی  نداشته است.

سارا سیاهپور صبح چهارشنبه دوم شهریورماه در راه مدرسه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از تفتیش خانه‌اش، به مکانی نامعلوم منتقل می‌شود و متاسفانه پس از گذشت یک هفته ، از علل بازداشت و نیز محل نگهداری وی اطلاعات دقیقی در دست نیست و این کنشگر صنفی طی چند تماس کوتاه صرفا به اعلام خبر سلامت خودبسنده کرده است.

به گواه تاریخ، فعالان صنفی بارها احضار شده‌اند و هر بار با متانت خاص صنفی، به هر دادگاه ، بازپرسی و یا دفتری که احضار قانونی شده‌اند ، مراجعه و جهت رفع سوءبرداشت‌ها از ارائه توضیحات لازم ابایی نداشته و ندارند. بااین‌حال می‌بینیم نیروهای امنیتی، معلمانِ سرشناس و صادقی چون سارا سیاهپور را در خیابان بازداشت می‌کنند و یا با شگردهای قرون‌وسطایی به خانه‌های فعالان صنفی و مدنی حمله می‌کنند تا نشان دهند، همچنان با ضوابط قانونی و فعالان مدنی سر جنگ دارند. 

با همه‌ی اعتراضی که کانون‌های صنفی و بسیاری از احزاب و تشکل‌های مدنی به این شیوه بازداشت‌های غیرقانونی داشته‌اند، نیروهای امنیتی، چون خودسرانی بی‌قانون بر این روش‌های عقب‌افتاده و غیر بشری و خیابانی اصرار می‌ورزند. برداشت غالب فعالان مدنی و صنفی از این رفتارها، حمله به امنیت‌ اجتماعی و هتک حرمت حریم شخصی افراد تلقی می‌شود که در جهت ایجاد و تشدید فضای سرکوب بر جامعه و فعالیت‌های صنفی و مدنی از سوی نهادی‌های قضایی، امنیتی و حاکمیتی است. تجربه تاریخی فعالان ، بر ناکارآمد بودن این روش‌های نامعقول و تاریخ گذشته، صحه می‌گذارد و این روش‌های بازدارنده‌ی امنیتی بیش از آنکه تولیدگر فضای یاس و ترس باشد فعالان صنفی را در مسیر عدالت و برابری استوارتر کرده و خواهد کرد.

کانون صنفی معلمان ایران (تهران) بازداشت کنشگر صادق صنفی بانو سارا سیاهپور را به شدت محکوم و این اقدامات را اخلال در نظم عمومی قلمداد می‌کند و اعلام می دارد که این گونه رفتارها عواقبی جز انزجار عمومی از سیستم قانون‌گریز نخواهد داشت.

کانون صنفی معلمان ایران بارها و بار دیگر نظام حاکم و دستگاه قضایی آن را به احترام به حقوق شهروندی فرا می‌خواند و با دفاع از فعالیت‌های صنفی و مدنی که برای هر جامعه رو به رشد لازم است، هشدار می‌دهد که تا کار از کار نگذشته، از گسترش اندیشه‌ها و دیدگاه‌های پست و تاریخ گذشته در جامعه دست‌ بردارند و با آزادی سارا سیاهپور،اسماعیل عبدی،محمد حبیبی،جعفرابراهیمی و رسول بداقی و سایر فعالان صنفی و مدنی، از سقوط به سمت خودمحوری و انحطاط بیشتر جلوگیری نمایند و آگاه باشند طوفان خشم مظلومان روزی گریبان ظالم و ظالمان را خواهد گرفت.

*مصادره اموال، حکم قطعی ومرگ تدریجی علیرضا ثقفی در زندان عادی

۱۴ سال پیش علیرضا ثقفی پس ازبازگشت از اجلاس جهانی کار برای دفاع از حقوق کارگران در چنین روزی  در حالیکه از گلزار خاوران باز می گشت دستگیر شد وبعد از دو سال او را به سه سال حبس محکوم کردند و طبق قوانین ایران بعد از ده سال حکم باطل می شود. اما جرم او نه تنها شرکت در سازمان جهانی کار و بیان وضعیت سخت کارگران است، متاسفانه اعلام کرده اند که رفتن به گلزار خاوران جرم همیشگی است وهیچگاه لغو نمی شود. 

امروز بعد از گذشت شش ماه از عدم درمان ونگه داشتن علیرضا ثقفی در زندان بسیار غیر بهداشتی که ساس وشپش از در ودیوار آن بالا می روند، قوه قضاییه بار دگر نشان داد که تا چه اندازه در زجرکش کردن زندانی پیش می رود. علیرضا ثقفی در وضعیت جسمی بسیار بدی قرار دارد و برای حرکت کردن نیاز به عصا دارد و قادر نیست بدون کمک عصا راه برود و طی ملاقات اخیر نیز قادر به پایین آمدن از پله ها نبوده و خانواده برای ملاقات بالا رفته اند و امکان یک ملاقات نسبتا راحت را به دلیل شرایط جسمی نداشته است.

در طول شش ماه گذشته بحث بر سر مرخصی درمانی و تجمیع حکم سه سال و یک سال زندان علیرضا ثقفی همچنان در پرونده ای که به عمد بررسی نمی شود، مسکوت مانده است. بر اساس تصمیم دادگاه علیرضا ثقفی باید حکم یکسال خود را در زندان کچویی بگذراند وبعد برای سه سال بعد به زندان اوین منتقل شود. اما در یک روند بسیار مشکوک وغیرانسانی خانه ای که وثیقه ایشان بوده علیرغم اینکه در حال حاضر جهت گذراندن حکم در زندان بسر می برد و حق هیچ گونه اقدام قانونی برای شکایت ندارد و خانواده اش نیز نمی تواند کاری انجام دهد، خانه وثیقه را به حراج گذاشته اند و حکم زندان او را از یکسال به چهار سال تبدیل کرده اند. در حکومتی که افشا کننده در زندان باشد وفاسد در قدرت انتظاری بیش نیست.

این عمل قوه قضاییه بیش از پیش بر این که قدرتمداران در ایران به هیچ قوانین داخلی وبین المللی پایبند نیستند، صحة می گذارد.

کانون مدافعان حقوق کارگر برای آزادی دبیر نهادش ، نهادی که برگ زرینی دارد در رابطه با دفاع از حقوق کارگران و سازماندهی برای زندگی شرافتمندانه و افشای اختلاس گران، برای آزادی علیرضا ثقفی کوتاهی نخواهد کرد و در ماههای آینده در تمامی کنگره های کنفدراسیون های کارگری به افشای سیاست های ضد کارگری حکومت خواهد پرداخت و از هم طبقه هایش در سراسر جهان می خواهد که برای آزادی تمامی کارگران، معلمان، فعالین سیاسی و مدنی و بازنشستگان دست در دست جنبش کارگری ایران بگذارند که تنها اتحاد سراسری است که می تواند ما از این بحران بگذارند.

کانون مدافعان حقوق کارگر 

جمعه ۱۱ شهریور ۱۴۰۱

*جان باختن پرستاراورژانس بیمارستان سلماس براثر تصادف در مسیر رفتن برسرکار

روز جمعه ۱۱ شهریور، پرستاراورژانس بیمارستان سلماس بنام بهنام بروکی جهت حضور در شیفت صبح ، بر اثر تصادف در محور سلماس و شدت جراحات جان خود را از دست داد . 

 پرستار جان باخته اهل شهرستان پلدشت بوده و سالها به عنوان مدافع سلامت در این عرصه به مردم سلماس خدمت میکرد و هیچگاه تن به خستگی نمی داد .

*جان باختن کارگر اداره مخابرات لالی بر اثر سقوط از دکل

عصر روز پنج شنبه ۱۰ شهریور،یک کارگر ۳۵ ساله، اداره مخابرات لالی در استان خوزستان براثر سقوط از دکل مخابرات در روستای گچ گرسا از توابع بخش مرکزی شهرستان لالی جان خود را از دست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate