اخباروگزارش های کارگری ۷ شهریورماه ۱۴۰۱

اخباروگزارش های کارگری ۷ شهریورماه ۱۴۰۱

– کنش های کارگران شهرداری رودبار برای ملاخورنشدن ۶ ماه حقوقشان

– اعتراض کارگران شهرداری گراب لوداب نسبت به عدم پرداخت ۹ ماه حقوق وچندین ماه حق بیمه

– در آخرین ماه تابستان اتفاق افتاد؛

دیدار فعالان صنفی قزوین و کرج با معلمان مریوان

– روح الله مردانی، معلم و فعال صنفی فرهنگیان به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد

– اخذ آخرین دفاع حسن سعیدی فعال سندیکایی دربند امروز هفتم شهریور

– آخرین خبر پیرامون وضعیت بازداشت خانم سارا سیاهپور، فعال صنفی معلمان تهران و ‌البرز 

– بیانیه کانون صنفی معلمان استان بوشهر در حمایت از فعال صنفی خوشنام سارا سیاهپور

– تداوم بازداشت غیرقانونی و‌ بلاتکلیفی جعفر ابراهیمی ومحمد حبیبی   

– ضرورت رسیدگی به وضعیت پزشکی جعفرابراهیمی، بازرس شورای هماهنگی تشکل‎های صنفی معلمان ایران

– کانون نویسندگان ایران: برگزاری نخستین جلسه‌ی دادگاه سپیده رشنو

– نامه‎ی اعتراضی اتحادیه معلمان استان کبک –(کانادا)

همه‎ی‎ معلمان و فعالان صنفی زندانی در ایران را آزاد کنید

– ڀیام کنگره سندیکای کارگران حمل و نقل سوئد به کارگران ایران!  

*کنش های کارگران شهرداری رودبار برای ملاخورنشدن ۶ ماه حقوقشان

روز دوشنبه ۷ شهریور، کارگران شهرداری رودباراز کنش هایشان برای ملاخورنشدن ۶ ماه حقوق خبردادند و اضافه کردند: روز یکشنبه جلسه‌ای با کارفرمای شرکت برای دریافت مطالبات خود برگزار کردیم.

تعدادی از کارگران شهرداری رودبار واقع در استان گیلان به خبرنگار رسانه ای گفتند: به‌صورت مشخص حدود ۵۵ کارگر تحت مسئولیت شرکت در شهرداری رودبار کار می‌کنند که حدود ۶ ماه معوقات مزدی آن‌ها در سال گذشته و جاری پرداخت نشده است.

کارگران گفتند: مهمترین نگرانی حال حاضر کارگران مجموعه شهرداری رودبار و سایر کارگرانی که در این شرکت مشغول کارند، این است که مطالبات معوقه خود را قبل از خروج پیمانکار دریافت کنند.

آنها افزودند:با وجود آنکه قرارداد پیمانکار فعلی تا ۲۰ مهرماه مهلت دارد، شهرداری در تکاپوی تغییر پیمانکار است. بنابراین ما کارگران روز یکشنبه جلسه‌ای با کارفرمای شرکت برای دریافت مطالبات خود برگزار کردیم.

کارگران گفتند: پیمانکار مدعی است منابع مالی کافی برای پرداخت حقوق در اختیار ندارد و در حال حاضر بیش از دو میلیارد تومان از شهرداری طلبکار است.

کارگران در ادامه تصریح کردند: در چندین سالی که آن‌ها زیر نظر پیمانکار مذبور مشغول فعالیت بودند، جدا از معوقات مزدی، برخی مزایای مزدی همانند حق سنوات و مرخصی را دریافت نکرده‌اند.

آنها تاکید کردند: مسئولان شهرداری باید قبل از خروج پیمانکار پیگیر پرداخت طلب ما کارگران باشند و با او تسویه حساب کنند چراکه اگر پیمانکار بدون پرداخت از مجموعه خارج شود، دست کارگران برای وصول مطالباتشان خالی می‌ماند.

این کارگران با بیان اینکه ما خواستار حذف پیمانکار هستیم و چرا شهردار با کارگران قراداد مستقیم امضا نمی‌کند، افزودند: حقوقی که از پیمانکار به عنوان شرکت واسطه‌ای دریافت می‌کنیم، کفاف زندگی‌مان را نمی‌دهد و بر اساس حداقل‌های قانون کار پرداخت می‌شود.

*اعتراض کارگران شهرداری گراب لوداب نسبت به عدم پرداخت ۹ ماه حقوق وچندین ماه حق بیمه

روزدوشنبه ۷ شهریور، کارگران شهرداری گراب لوداب ازتوابع شهرستان بویراحمد در استان کهگیلویه و بویراحمد اعتراضشان را نسبت به عدم پرداخت ۹ ماه حقوق وچندین ماه حق بیمه ابرازکردند.

یکی از کارگران معترض شهرداری گراب لوداب  با بیان اینکه ۹ ماه است حقوقی دریافت نکرده ایم به خبرنگاررسانه ای گفت: با توجه به آغاز سال تحصیلی و نیاز فرزندانمان به خرید لوازم التحریر پرداخت مطالبات ضروری است.

یکی دیگر از کارگران معترض هم گفت: چندین ماه نیز برای ما بیمه رد نشده است.

*در آخرین ماه تابستان اتفاق افتاد؛

دیدار فعالان صنفی قزوین و کرج با معلمان مریوان

به گزارش کانون صنفی فرهنگیان استان قزوین،در آخرین ماه تابستان، ۴ شهریور ماه ۱۴۰۱ آقایان بهنام نژاد، از فرهنگیان بازنشسته قزوین به همراه تقی زاده، از فرهنگیان بازنشسته کرج، به نمایندگی از فرهنگیان قزوین و کرج میهمان مریوان، دیار مهربانان بودند.

بنابراین گزارش، فعالان صنفی قزوین و کرج، به دیدار آقایان کاک سوران لطفی،کاک شعبان محمدی

 وکاک مسعود نیکخواه رفتند. 

لازم به ذکر است؛ این معلمان از فعالان صنفی مریوان هستند که به تازگی بعد از ۴ ماه بازداشت به قید وثیقه آزاد شده‌اند. در این دیدار معلمان در مورد مسایل صنفی، بایدها و نبایدها و همدلی بیشتر  گفت و گو کردند.

هدف از این دیدار، همسویی بیشتر فعالان صنفی بوده‌است.

*روح الله مردانی، معلم و فعال صنفی فرهنگیان به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد

براساس دادنامه‌ای که در تاریخ ۵ شهریور ماه توسط  دادگاه کیفری شهرستان دلفان صادر و به این فعال صنفی ابلاغ شده، آقای مردانی از بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام” به تحمل ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شده است. این حکم به مدت ۴ سال به حالت تعلیق در آمده است.

در این دادانامه مصاحبه آقای مردانی با یکی از رسانه های خارج از کشور، مصداق اتهام وی عنوان شده است.

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران ضمن اعتراض به حکم صادر شده علیه روح الله مردانی، انتظار دارد که دادگاه تجدیدنظر، حکم برائت این فعال صنفی صادر نماید.

*اخذ آخرین دفاع حسن سعیدی فعال سندیکایی دربند امروز هفتم شهریور 

اخذ آخرین دفاع حسن سعیدی عضو سندیکای کارگران شرکت واحد، امروز هفتم شهریور ۱۴۰۱ توسط بازپرسی دادسرای زندان اوین،  انجام گردید . 

حسن سعیدی با هجوم نیروهای امنیتی به محل اقامتش در تاریخ ۲۸اردیبهشت ماه بازداشت و‌ مستقیما به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل گردید و تاکنون به مدت  ۱۰۵ روز است که در بازداشت بسر میبرد.

حسن سعیدی در مدت بازداشت  بارها تحت بازجویی های طولانی و متعدد قرار گرفت و‌ در اعتراض به تداوم بازجوییها به مدت ۳۹ روز در اعتصاب غذا بودند. آقای سعیدی در حال حاضر به بند عمومی زندان اوین‌ منتقل گردیده ،  امیدورایم که با پایان یافتن تحقیقات و بسته شدن پرونده هر چه زودتر شاهد آزادی ایشان باشیم.

درهمین زمینه رضا شهابی علیرغم بیماری های متعدد و شرایط بد جسمانی و نیاز به درمان فوری خارج از زندان ، همچنان در بند ۲۰۹ زندان اوین بلاتکلیف و زندانی است.

حسن سعیدی، رضا شهابی و بیش از ده تن از دیگر فعالین‌کارگری و‌ معلمی به دنبال سناریو سازی وزارت اطلاعات بازداشت و‌ بدون هیچ مستندات و مدارک محکمه پسندی ، زندانی و تحت بازجویی های طولانی و پرونده سازیهای بی اساس و کذب بدون دسترسی به‌ وکلای خود قرار گرفته اند. 

سندیکای کارگران شرکت واحد مکررا اعلام‌کرده بازداشت دوعضو سندیکا  و دیگر کارگران‌ و‌ معلمان بازداشتی را شدیدا محکوم‌ میکند و خواستار  آزادی بی قید و شرط،  و رد کلیه اتهامات وارده و مختومه شدن این پرونده بی پایه و اساس میباشد.

*آخرین خبر پیرامون وضعیت بازداشت خانم سارا سیاهپور، فعال صنفی معلمان تهران و ‌البرز 

بر اساس اخبار دریافتی، صبح روز یکشنبه ۶ شهریور ماه، با مراجعه ی مجدد خانواده سیاهپور، به شعبه ی سوم دادسرای اوین، مادر ایشان ‌خانم پری زراسوند, موفق به دیداری کوتاه با سارا سیاهپور شد. 

در این دیدار خانم سارا سیاهپور، همچنان محکم و با روحیه ای قوی بر شفاف و برحق بودن فعالیت های صنفی و قانونی خود و تمامی همکاران تاکید داشته و اعلام کرد که در بازداشت ثارالله سپاه است. هنوز علت دستگیری این فعال صنفی معلمان مشخص نیست. 

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران، ضمن اعتراض به دستگیری و ادامه بازداشت غیرقانونی سارا سیاهپور، هر نوع برخورد قهری با فعالان صنفی را اقدامی غیر قانونی می داند و خواهان آزادی بی قید و شرط خانم سیاهپور و تمامی فعالین صنفی دربند می باشد

*بیانیه کانون صنفی معلمان استان بوشهر در حمایت از فعال صنفی خوشنام سارا سیاهپور

سرو و صنوبر سر تعظیم فرود می آورند در برابر بزرگی و ایستادگیت

سرو را به تو تشبیه می کنیم نه تو را به سرو  که درس بلندی و ایستادگی و صبوری و مقاومت همه در تو هویداست.  

کودکان را تو مادر، مادران را تو فرزند، دانش آموزان را تو معلم و معلمان را تو استاد و اسطوره‎ای. 

  سارا ! از تو آموختیم درس شهامت، کنش‎گری و عدالت‎خواهی را.  

در روزهایی که انتظار میرفت حاکمیت چکمه‎های فشار و بیدادش را از گلوی به بغض نشسته معلمان بردارد، در روزهای خفته قانون دوباره دندان های خشم خود را بر هم سایید و کنش‎گری بی پروا و دلسوز را به بند کشید تا ثابت کند که حربه‎ای بیش از  چماق و خفقان در دست ندارد.  

و سیاست گفتمان و قانون محوری معلمان ره به جایی نمی‎برد.  

اردیبهشت تا شهریور جولان میدهی غافل از اینکه مهر ی در راه است.  

کانون صنفی معلمان استان بوشهر، با محکوم کردن بازداشت‎های غیرقانونی و ظالمانه فعالان صنفی از گذشته تا امروز، که مادر کودکان بی‎سرپرست و معلم مهربان، مهربانو سارا سیاهپور از دیگر سناریوهای پیش نوشته‎تان بوده، خواهان آزادی تمامی فعالان صنفی و معلمان دلسوز این سرزمین و پایان دادن به روند پرونده‎سازی سیستماتیک بوده و اعلام میدارد که در راه رسیدن به خواسته‎های قانونی معلمان، در مسیر قانون گام‎های خود را هر روز مستحکم‎تر برخواهد داشت.

کانون صنفی معلمان استان بوشهر

ششم شهریور ماه ۱۴۰۱

*تداوم بازداشت غیرقانونی و‌ بلاتکلیفی جعفر ابراهیمی ومحمد حبیبی   

جعفر ابراهیمی ومحمد حبیب  ،دو عضو شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان‌ایران، از ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ در بازداشت غیرقانونی به سر می برند. این وضعیت در حالی است که بازجویی های این‌ عزیران به اتمام رسیده است، و هیچگونه وجاهت قانونی برای تداوم بازداشت این فعالین صنفی معلمان وجود ندارد. 

 شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران، ضمن اعتراض به ادامه ی روند بازداشت غیرقانونی این دو فعال صنفی، و دیگر همکاران بازداشتی، خواهان آزادی بی قید و شرط هر چە سریعتر تمامی فعالین صنفی دربند می باشد.

*ضرورت رسیدگی به وضعیت پزشکی جعفرابراهیمی، بازرس شورای هماهنگی تشکل‎های صنفی معلمان ایران

جعفرابراهیمی پس از ١٠٢ روز بازداشت در انفرادی بازداشتگاه ٢٠٩ به زندان اوین منتقل شده است. این فعال صنفی به دلیل عود بیماری التهاب روده نیاز به رسیدگی پزشکی تخصصی و فوری دارد. 

لازم به ذکر است در طول مدت دوران بازداشت موقت این فعال صنفی در ٢٠٩، به دلیل وخامت وضعیت جسمی، وی را ٤ بار به بیمارستان “قمر بنی هاشم” اعزام نمودند و اقدامات تشخیصی اولیه صورت گرفت اما تاکنون هیچ اقدامی درمانی تاکنون صورت نگرفته است و این معلم زندانی در وضعیت جسمی سختی به‎سر می‎برد.

با توجه به پایان دوران بازجویی و چهارمین ماه بازداشت این فعال صنفی، انتظار می‎رود بازپرس پرونده، با قبول وثیقه، شرایط را برای آزادی و درمان ایشان فراهم کند.

 شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران، خواهان آزادی بی قید و شرط هر چە سریعتر جعفر ابراهیمی و دیگر فعالین صنفی دربند است.

*کانون نویسندگان ایران: برگزاری نخستین جلسه‌ی دادگاه سپیده رشنو

ساعاتی پیش وکیل سپیده رشنو از برگزاری جلسه‌ی اول دادگاه او خبر داد و افزود: «قرار بازداشت موقت او فک و تبدیل به قرار وثیقه شد». پیش‌تر در تاریخ ۲۹ مرداد رسانه‌های حاکمیت خبر صدور و ابلاغ کیفرخواست علیه سپیده رشنو را منتشر کرده و اتهامات وارده به او را به نقل از رئیس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران، «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور ازطریق ارتباط با افراد خارج‌نشین و فعالیت تبلیغی علیه جمهوری اسلامی و تشویق مردم به فساد و فحشا» اعلام کرده بودند.

سپیده رشنو، شاعر و نویسنده، اواخر تیر ماه پس از اعتراض به تهدید و پرخاش یک «آمر به معروف» در اتوبوس، به دست مأموران امنیتی بازداشت شد و پس از ۱۴ روز بی‌خبری، شبکه‌های خبری جمهوری اسلامی ویدئوی اعتراف‌ اجباری او را پخش کردند. همزمان اخبار منتشر شده حاکی از انتقال رشنو به بیمارستان، پیش از اعتراف‌گیری بود و از احتمال ضرب و شتم پرده بر می‌داشت.

در همین زمینه کانون نویسندگان ایران در تاریخ ۱۰ مرداد بیانیه‌ای منتشر کرد و ضمن اشاره به کارنامه‌ی سیاه حاکمیت در «اعتراف‌گیری و دستکاری افکار عمومی» به قصد «بی‌اعتبار کردن اعتراض و ارعاب معترضان» افزود: «خشم و واکنش گسترده‌ی مردم» نشان داده است که حربه‌ی «سرکوب‌شدگان را به ضرب و زور مقابل دوربین نشاندن و خفقان حاکم را به نمایش گذاشتن» بیش از پیش از کار افتاده است. در بخش پایانی این بیانیه آمده است: «کانون نویسندگان ایران ضمن دفاع از حق انتخاب پوشش، بار دیگر حمایت خود را از حق تشکل‌یابی زنان اعلام می‌کند و این بازداشت‌ها و پخش اعترافات اجباری‌ را ادامه‌ی سرکوب سازمان‌یافته‌ی زنان می‌داند. آزادی بی‌قید و شرط، حق سپیده رشنو و همه‌ی زندانیان سیاسی و عقیدتی است».

*نامه‎ی اعتراضی اتحادیه معلمان استان کبک –(کانادا)

همه‎ی‎ معلمان و فعالان صنفی زندانی در ایران را آزاد کنید

هدف ما از نوشتن این نامە محکوم کردن سیاست‌ها و اقدامات سرکوبگرانه دولت ایران در قبال معلمان و اتحادیه‌های کارگری در ایران است. اعتراضات مسالمت‎آمیز، حق تشکل‌یابی و مطالبه شرایط کاری بهتر و یک سیستم آموزشی عمومی، عادلانه و رایگان از حقوق اساسی تمامی اعضای جامعه ایران ازجمله دانش آموزان، والدین و معلمان است. حق تشکل‌یابی و تشکیل انجمن‌ها و اتحادیه‌های کارگری از جمله نهادهای هماهنگ‌کننده مانند شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، هم براساس قوانین داخلی و هم با موازین بین‌المللی، از جمله کنوانسیون‌های ٨٧ و ٩٨ سازمان جهانی کار و نیز بیانیه سازمان جهانی کار در مورد “اصول و حقوق بنیادین در کار”  کاملاً قانونی است. تلاش برای خاموش کردن صدای جمعی معلمان ایرانی بە اشکال مختلف از جمله سرکوب اعتراضات مسالمت‎آمیز آنان، اخراج و بازداشت فعالان صنفی معلمان، تحمیل حبس انفرادی و حبس‌های طولانی مدت برای اعضای فعال تشکل‌های صنفی معلمان کاملا غیرقانونی و نقض آشکار حقوق اساسی‌ است.

ما مطلع شدەایم که از روز جهانی کارگر در یازدهم اردیبهشت ١٤٠١، بیش از ۲۰۰ معلم بدون هیچ مبنای قانونی توسط دستگاه‌های امنیتی دولتی بازداشت، احضار و یا تحت بازجویی قرارگرفتەاند کە برخی از آنان اخیرا با قرار وثیقه آزاد شدند. در جریان موج‌ اخیر بازداشت‌ها از۱۱ اردیبشهت ماه، روز جهانی کارگر، تاکنون، تعداد زیادی از نمایندگان شاخص معلمان و فعالان کارگری مورد هدف وزارت اطلاعات قرار گفتند. از جمله اعضای شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، رسول بداقی، اسکندر لطفی، شعبان محمدی، مسعود نیکخواه، جعفر ابراهیمی، محمد حبیبی و از اعضای سندیکای کارگران اتوبوسرانی تهران، رضا شهابی و حسن سعیدی و نیز فعالان حقوق کارگری ریحانه انصاری نژاد، آنیشا اسداللهی، کیوان مهتدی و واله زمانی که همە‎ی این فعالین هفتە‌ها تحت فشار بازجویی قرار گرفتەاند.

طبق آخرین خبرها مطلع شدەایم کە اسکندر لطفی، شعبان محمدی، مسعود نیکخواه، ریحانه انصاری نژاد و آنیشا اسداللهی اخیرا با قرار وثیقه بسیار سنگین آزاد شدەاند و سایرین همچنان در زندان اوین محبوس هستند. رسول بداقی همچنان در سلول انفرادی نگهداری می شود و از حق ملاقات با اعضای خانوادەی خود محروم است. جعفر ابراهیمی و محمدحبیبی همچنان در زندان اوین محبوس هستند. بسیاری از دیگر معلمان سرشناس از جمله هیوا قریشی، امیدشاه‎محمدی، پرویزاحسنی، کاوه محمدزاده، مهدی فتحی همچنان بدون دلایل موجه در بازداشت به‎سر می‌برند. زینب همرنگ، ناهید فتحعلیان، نصرت بهشتی، معصومه عسکری، محمدحسین سپهری، اسماعیل عبدی و هاشم خواستار در حال گذراندن محکومیت‎های ناعادلانه خود در زندان هستند. 

ما با مبارزات معلمان علیه خصوصی‌سازی آموزش عمومی در ایران و نیز با مبارزات آن‌ها برای دسترس به آموزش رایگان و عمومی برای همه دانش‌آموزان و همچنین برای شرایط کاری بهتر و زندگی مناسب برای همه، اعلام همبستگی می‌کنیم. ما همچنین همصدا با معلمان ایرانی از مطالبات آنها برای حق تشکل‌یابی، تجمع و اعتراض بدون ترس و نگرانی از مداخلات سرکوبگرانه دولت، اعلام حمایت کرده، و خواستار آزادی بی قید و شرط همه معلمان زندانی و فعالان صنفی اتحادیه‎ای هستیم.

اتحادیه معلمان استان کبک

اول شهریور ۱۴۰۱

بازتکثیر از شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران

*ڀیام کنگره سندیکای کارگران حمل و نقل سوئد به کارگران ایران!  

کنگره سندیکای کارگران ترانسڀورت سوئد ڀیامی از سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه دریافت کرده است.  

ما اذعان می کنیم که شرایط فعالین سندیکایی برای فعالین اتحادیه ای مستقل و آزاد در ایران به مراتب بدتر شده است. فعالین اتحادیه ای بطور مداوم شغلهای خود را از دست میدهند، تهدید و دستگیر میشوند فقط به این خاطر که از حقوق کارگری و اتحادیه ای دفاع میکنند. رضا شهابی و حسن سعیدی، هر دو از اعضای هیئت مدیره سندیکای کارگران اتوبوسرانی تهران (سندیکای واحد) به فعالیت علیه امنیت کشور و فعالیت در سازمانهای آشوبگر متهم شده اند. آنها هم اکنون در زندان بسر میبرند.  

دو معلم و فعال اتحادیه ای، آقایان رسول بداقی و اسماعیل عبدی نیز بخاطر فعالیت اتحادیه ای در زندان بسر می برند.  

اینها آشکارا نشان دهنده عدم کمترین احترام  از طرف رژیم  و دستگاه قضایی ایران به قوانین ڀایه ای حقوق بشر و مقاوله نامه های ٨٧ در مورد حق تشکل و ٩٨  در مورد حق مذاکرده است.  

کنگره سندیکای کارگران حمل و نقل سوئد تعقیب فعالین اتحادیه ای مستقل و آزاد در ایران را بشدت محکوم کرده و خواهان این است که: 

  • آزادی فوری و بی قید و شرط کلیه زندانیان کارگری و اتحادیه ای. همه حکم های تاکنونی لغو شوند. 
  • تشکل های اتحادیه ای مستقل و آزاد و نمایندگان و اعضای آنها بری از هرگونه تهدید، خشونت، زندان و اخراج مورد برسمیت شناخته شوند. 
  • تصویب اعلامیه عمومی سازمان ملل در مورد حقوق بشر ڀاراگراف ٢٣ و مقاوله نامه های سازمان جهانی کار ٨٧ و ٩٨  
  • بازگشت به کار کسانی که بخاطر فعالیت های اتحادیه ای از کار اخراج شده اند.  

٢٨ آگوست ٢٠٢٢ 

گوتنبرگ 

کنگره سندیکای کارگران حمل و نقل سوئد

برگرفته از کانال سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate