اخباروگزارش های کارگری ۶ شهریورماه ۱۴۰۱

اخباروگزارش های کارگری ۶ شهریورماه ۱۴۰۱

– تجمع اعتراضی کارگران کارخانه آجر سازی جیل اهوازنسبت به حکم دادگاه مبنی بر تعطیلی و مزایده شرکت وبیکارشدن مقابل فرمانداری شهرستان کارون

– تجمع اعتراضی رانندگان استیجاری شهرداری ارومیه  نسبت به عدم پرداخت ۳ ماه حقوف مقابل ساختمان شورای شهر و شهرداری

– اعتراض کارگران شهرداری شوش نسبت به تاخیر ۳ ماهه مستمردرپرداخت حقوق و پرداخت نشدن بخشی از مطالباتشان

– اعتراض کارگران معدن ذغال سنگ البرز شرقی نسبت به بلاتکلیفی بازنشستگی و وقت کشی سازمان تامین اجتماعی

– تجمع  اعتراضی جمعی از سرایداران و خدمتگزاران مدارس استان های خوزستان و چهارمحال وبختیاری نسبت به عدم تبدیل وضعیت وهمسان سازی نشدن حقوق مقابل اداره کل آموزش و پرورش

– تجمع اعتراضی بیماران کوتاه قامت نسبت به عدم  ورود داروی voxzogo مقابل نهاد ریاست جمهوری

– یورش نیروهای انتظامی به ساکنان روستای شاه‌جوب در استان کردستان به جای تامین آب شرب!

– محکومیت روح الله(رادا) مردانی در شعبه  ۱۰۱ دادگاه کیفری ۲ شهرستان دلفان

– واله زمانی آزاد شد

– پیام سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه به سی و‌پنجمین کنگره اتحادیه کارگران حمل و نقل سوئد  

– جان باختن یک کارگر جوان درکرج بر اثر سقوط از طبقه پنجم

*تجمع اعتراضی کارگران کارخانه آجر سازی جیل اهوازنسبت به حکم دادگاه مبنی بر تعطیلی و مزایده شرکت وبیکارشدن مقابل فرمانداری شهرستان کارون

روز یکشنبه ۶ شهریور، کارگران کارخانه آجر سازی جیل اهوازبرای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به حکم دادگاه مبنی بر تعطیلی و مزایده شرکت وبیکارشدن دست به تجمع مقابل فرمانداری شهرستان کارون زدند.

کارخانه آجر سازی جیل اهواز با ایجاد ۲۵۰ اشتغال مستقیم و غیرمستقیم در شهرستان کارون به دلیل بدهی، دادگاه حکم تعطیلی و مزایده ی آنرا صادر کرده و کارگران آن بیکار شدند.

تجمع کنندگان به خبرنگاررسانه ای گفتند:چرا کارگران شرکت آجر سازی باید قربانی بشوند، نزدیک به یک سال بیمه کارگران رد نشده ولی کارگران به کار خودشون ادامه دادند، در حالی که شرکت هنوز پابرجاست و چیزی به جز یک مدیریت درست کم نداره حکم ورشکستی شرکت داده شده است. تکلیف اینهمه کارگر و خانواده‌های آنها چی میشه با نزدیک شدن بازگشایی مدارس وهزینه‌ها بالا و وضع بد اقتصادی آیا ما کارگران باید قربانی اختلاف بین شرکاء و رای دادگستری باشیم؟ 

*تجمع اعتراضی رانندگان استیجاری شهرداری ارومیه  نسبت به عدم پرداخت ۳ ماه حقوف مقابل ساختمان شورای شهر و شهرداری

روزیکشنبه ۶ شهریور، رانندگان استیجاری شهرداری ارومیه  برای اعتراض به عدم پرداخت ۳ ماه حقوف مقابل ساختمان شورای شهر و شهرداری تجمع کردند.

یکی از تجمع کنندگان به خبرنگاررسانه ای گفت: حقوق ماهیانه ما رانندگان مبلغ ۵ میلیون تومان است که طی سه ماه گذشته ریالی حقوق دریافت نکردیم.

وی ادامه داد: با توجه به تورم حاکم بر جامعه ما رانندگان از تامین هزینه های زندگی عاجز هستیم.

*اعتراض کارگران شهرداری شوش نسبت به تاخیر ۳ ماهه مستمردرپرداخت حقوق و پرداخت نشدن بخشی از مطالباتشان

روزیکشنبه ۶ شهریور،کارگران خدماتی و فضای سبز شهرداری شوش از اعتراضشان نسبت به تاخیر ۳ ماهه مستمردرپرداخت حقوق و پرداخت نشدن بخشی از مطالباتشان،خبردادند.

تعدادی از کارگران خدماتی و فضای سبز شهرداری شوش از اجرا نشدن قانون کار در خصوص محاسبه مزایای اضافه‌کاری و شب‌کاری خود خبردادند وبه خبرنگاررسانه ای گفتند:باوجود اجباری بودن اضافه کاری و کار شبانه، مزایای مزدی آنها به صورت کامل پرداخت نمی‌شود.

این در حالی است که برابر مواد ۵۸ و ۵۹ قانون کار باید بابت هر ساعت کار اضافی ۴۰ درصد و بابت هر ساعت کار شبانه ۴۰ درصد مزد بیشتر پرداخت کرد.

این کارگران معترض همچنین گفتند:در دوره مدیریت جدید شهرداری که از دو نیم سال پیش آغاز شده، جز حقوق کارگران که با تاخیر سه ماهه پرداخت می‌شود، سقف اضافه‌ و تعطیل کاری‌ها نیز از ماهانه ۹۰ تا ۱۲۰ ساعت به حداقل رسیده است.

*اعتراض کارگران معدن ذغال سنگ البرز شرقی نسبت به بلاتکلیفی بازنشستگی و وقت کشی سازمان تامین اجتماعی

روز یکشنبه ۶ شهریور، کارگران معدن ذغال سنگ البرز شرقی اعتراضشان را نسبت به بلاتکلیفی بازنشستگی و وقت کشی سازمان تامین اجتماعی،ابرازکردند.

جمعی از کارگران معدن البرز شرقی معترض به طولانی شدنِ پروسه‌ی بازنشستگیِ خودبه خبرنگاررسانه ای گفتند:: ما کارگرانِ معدن در طول این بیست و اندی سال سختی‌های بسیاری کشیده‌ایم. هیچ کدام به لحاظ جسمی در وضعیتِ خوبی نیستیم و یک ساعت ماندن در معدن برایمان قابل تحمل نیست.

آنهااز طولانی شدنِ پروسه‌ی بازنشستگیِ خود خبر دادند و گفتند: برخی از کارگران بیش از یک سال است که با وجود دوندگی‌های بسیار هنوز بازنشسته نشده‌اند. 

آنها افزودند: شرکت ما یک بنگاه اقتصادی بزرگ در استان سمنان است و مشکلی برای پرداخت ۴ درصد سختی زیان‌آور کارگران ندارد و اگر تأمین اجتماعی درخواست واریز ۴ درصد را به شرکت بدهد، سریع این اتفاق می‌افتد. 

آنها ادامه دادند: ما می‌دانیم پروسه‌ی بازنشستگیِ کارگران سخت زیان‌آور سخت است اما نه به قدری که کارگر بیش از یک سال به دنبال بازنشستگیِ خود باشد. 

کارگران معترض گفتند:اداره‌ی تأمین اجتماعی دامغان می‌تواند سریع‌تر اقدام کند و مشکلاتِ پرونده را سریع به کارگر بگوید تا اگر مشکلی وجود دارد، رفع شود و کارگر مجبور نباشد چند سال بیشتر به کار ادامه دهد. 

این کارگران اضافه کردند: ما کارگرانِ معدن در طول این بیست و اندی سال سختی‌های بسیاری کشیده‌ایم. هیچ کدام به لحاظ جسمی در وضعیتِ خوبی نیستیم و حتی یک ساعت ماندن در معدن برایمان قابل تحمل نیست. 

آنها گفتند: قانون می‌گوید کارگر مشاغل سخت و زیان‌آور باید بعد از۲۰ سال کار متوالی بازنشسته شوند اما به دلیلِ طولانی شدنِ کارهای مربوط به بازنشستگی بیش از بیست سال در معدن کار می‌کنیم. 

*تجمع  اعتراضی جمعی از سرایداران و خدمتگزاران مدارس استان های خوزستان و چهارمحال وبختیاری نسبت به عدم تبدیل وضعیت وهمسان سازی نشدن حقوق مقابل اداره کل آموزش و پرورش

 

منبع:کانال اتحادیه آزاد کارگران ایران

*تجمع اعتراضی بیماران کوتاه قامت نسبت به عدم  ورود داروی voxzogo مقابل نهاد ریاست جمهوری

روز شنبه ۵ شهریور، بیماران کوتاه قامت برای اعتراض به عدم  ورود داروی voxzogo مقابل نهاد ریاست جمهوری تجمع کردند.

براساس گزارش های رسانه ای شده،اخیرا داروی voxzogo توسط سازمان FDA برای این بیماران تایید شده است و بیماران کوتاه قامت خواستار واردات این نوع داروها به کشور هستند.

بیماری آکندروپلازی یا کوتاه قامتی یک نوع اختلال در رشد استخوان است که باعث کوتولگی و اندام نامتناسب می‌شود. کوتولگی “Dwarfism” در بزرگسالی به عنوان شرایط و اختلال کوتاهی قد تعریف می‌شود.

افراد مبتلا به آکندروپلازی، قد کوتاهی دارند؛ یک تنه و اندام کوتاه که هر دو بخش غیرطبیعی هستند. این بیماری رایج‌ترین نوع کوتولگی نامتناسب است.

*یورش نیروهای انتظامی به ساکنان روستای شاه‌جوب در استان کردستان به جای تامین آب شرب!

گزارش شهروندان حاکی از یورش ماموران انتظامی به روستای شاه‌جوب از توابع شهرستان دهگلان در استان کردستان به دلیل اقدام ساکنان جهت تامین آب از طریق حفر چاه است.

در حالی که ساکنان روستای شاه‌جوب از معضل بی‌آبی به ستوه آمده‌اند و با جمع‌آوری مبلغ یک و نیم میلیون تومان از هر خانوار و با هزینه خود اقدام به خرید دستگاه حفاری جهت حفر چاه کرده‌اند، ماموران انتظامی و پرسنل اداره آب شهرستان دهگلان با یورش به روستا مانع از انجام این کار شده‌اند.

گفته می‌شود، ماموران انتظامی تلاش کرده‌اند تا دستگاه حفاری را ضبط کنند، اما زمانی که با مقاومت ساکنان روستا مواجه شده‌اند، جاده روستاهای قادرمرز، صادق‌آباد و گردمیران را محاصره کرده‌اند تا در صورت خارج کردن دستگاه حفاری از روستای شاه‌جوب، آن را ضبط کنند.

منبع:کانال اتحادیه آزاد کارگران ایران- ۶ شهریور

*محکومیت روح الله(رادا) مردانی در شعبه  ۱۰۱ دادگاه کیفری ۲ شهرستان دلفان

روح الله(رادا) مردانی، به اتهام تبلیغ علیه نظام به ۶ ماه حبس محکوم شده است. این حکم تا ۴ سال به حالت تعلیق در آمده است. این در حالی است که مردانی پیش تر با همین اتهام در شعبه یک دادسرای عمومی و انقلاب شعبه یک کرج منع تعقیب گرفته بود.

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران ضمن اعتراض به حکم صادر شده علیه روح الله مردانی، انتظار دارد که دادگاه تجدیدنظر، حکم برائت این فعال صنفی صادر نماید.

*واله زمانی آزاد شد

امروز یکشنبه ۶ شهریورماه ۱۴۰۱ واله زمانی موقتاً و با تودیع وثیقه دو میلیارد تومانی از زندان اوین آزاد شد. 

واله زمانی فعال کارگری و از اعضای سندیکای نقاشان البرز در روز ۹ خرداد توسط مأموران وزارت اطلاعات بازداشت شده بود. 

واله زمانی علیرغم بیماری حاد کبدی و ابتلا به هپاتیت و نیاز مبرم به درمان در شرایط خطرناکی سه ماه در بازداشت وزارت اطلاعات به سر برد. 

اتحادیه آزاد کارگران ایران آزادی واله زمانی را به وی، خانواده و دوستان‌اش شادباش گفته و خواهان منع تعقیب قضایی از او و آزادی دیگر کارگران و معلمان زندانی است. 

اتحادیه آزاد کارگران ایران- ۶ شهریور ۱۴۰۱

*پیام سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه به سی و‌پنجمین کنگره اتحادیه کارگران حمل و نقل سوئد  

دوستان و‌همکاران عزیز

بدینوسیله درود و پیام همبستگی سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه به سی و پنجمین کنگره اتحادیه کارگران حمل و نقل سوئد را از ما بپذیرید. برای ‌کنگره شما همکاران گرامی آرزوی موفقیت داشته و امید داریم که دستاوردهای مهمی برای کارگران حمل و‌نقل سوئد و جنبش کارگری بطورعموم‌ بهمراه خواهد داشت.

ما از تلاشها و حمایتهای مستمر سندیکای کارگری حمل و نقل سوئد از مبارزات کارگران و معلمان ایران بویژه در مجامع بین المللی کارگری مطلع بوده و از آن قدردانی میکنیم، و از سی و پنجمین کنگره اتحادیه کارگران حمل ونقل سوئد میخواهیم که کماکان به حمایت و‌همبستگی خود با کارگران و تشکلهای مستقل کارگری در ایران، از جمله سندیکای کارکران شرکت واحد، ادامه دهند.

کارگران در کشور ما برای ساختن تشکل مستقل صنفی و دفاع دستجمعی از حقوق خود با موانع و مشکلات بزرگی باید مبارزه کنند. آنها بطور مداوم از سوی دستگاه‌های امنیتی مورد آزار و اذیت قرار دارند و سرکوب، تعقیب، دستگیر و به زندانهای طولانی محکوم می‌شوند. اما ما با تمام این محدویت ها و ستم طبقاتی ای که از سوی سرمایه داران و دولتهای حامی آنها اعمال می‌شود به مبارزات سندیکایی و بحق خود ادامه می‌دهیم.  در ایران فعالیت های کارگری و اشتیاق کارگران به خود سامانی و خود سازماندهی رو به رشد دارد. کارگران حمل و نقل شهری و اتوبوسرانی تهران وحومه، شاغلین فرهنگی و معلمان، کارگران صنایع بزرگ مانند فولاد، نفت، ماشین آلات صنعتی و تجهیزات سنگین همچون آذرآب و هپکو، صنایع نیشکر، کارگران شهرداریها، و بخشهای کاری دیگر و نیز بازنشستگان سراسر کشور تحت شرایط سخت پلیسی و امنیتی حضور عینی و فعال دارند. در عین حال، تلاش ها و حمایت های بین المللی کمک‌ کرده است که جنبش کارگری ایران را از انزوای جهانی درآورده و زنجیر ه ای از اقدامات حمایتی دفاعی از کارگران و به خصوص فعالین کارگری و معلمی زندانی  را در سراسر جهان ایجاد کرده و به نمایش گذاشته است. 

سندیکای کارگران شرکت واحد ضمن محکوم کردن سناریوسازیهای امنیتی، دستگیری و تداوم بازداشت فعالین کارگری و معلمی، از جمله اعضای خود رضا شهابی و حسن سعیدی، و رفتار های غیر انسانی با این فعالین حق طلب، خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط کلیه فعالین کارگری و معلمان دربند میباشد. در ابن راستا ما قدردان حمایتهای فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل و دیگر تشکلات کارگری از اقصی نقاط جهان، از جمله توسط اتحادیه کارگران حمل و نقل سوئد و دیگر سندیکاهای کارگری سوئد، هستیم و امید داریم این همبستگی ها تداوم‌ و‌گسترش یابند.

بار دیگر کنگره ای موفق برایتان آرزو می کنیم. پیروز باشید.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

*جان باختن یک کارگر جوان درکرج بر اثر سقوط از طبقه پنجم

یک کارگر ۳۰ ساله حین کاردر یک ساختمان در حال ساخت واقع درشهرک فردیس کرج در استان البرزبر اثر سقوط از طبقه پنجم دردم جان خودراازدست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate