اخباروگزارش های کارگری ۳ و ۴ شهریورماه ۱۴۰۱

اخباروگزارش های کارگری ۳ و ۴ شهریورماه ۱۴۰۱

– اعتراض جمعی ازکارگران نفت و اهالی اهواز نسبت به عدم افزایش حقوق، تنش آبی، کمبود آب شرب، وضعیت استخدام ها ،بیکاری و….هنگام سخنرانی وزیر نفت در نمازجمعه وقهر کردن این صاحب منصب

اعتراض کارگران کارخانه فولاد شادگان نسبت به بخطرافتادن امنیت شغلیشان همزمان با حضور وزیر نفت در نمازجمعه اهواز

دعوت گزینشی رسانه ها و حذف خبرنگاران منتقد توسط روابط عمومی مناطق نفت خیز جنوب در سفر وزیر نفت به اهواز

– بنا به تصمیم شورای هماهنگی کارکنان رسمی نفت تاریخ تجمعات نفتی ها تغییر کرد

– تجمع اعتراضی جمعی از اهالی و جوانان جویای کار منطقه عمارلو در شهرستان رودبار نسبت به بیکاری مقابل معدن تعطیل شده زغال سنگ سنگرود

– ادامه بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی ۱۱۰ کارگر شرکت عمران مارون در پیرانشهرزیر سایه بی خیالی مصلحتی مسئولان

– #لیلا_حسین‌زاده_را_آزاد_کنید

– دیدار فعالین زیست محیطی گروه کوهنوردی “چل‎چه‎مه” سنندج باشعبان محمدی و اسکندرلطفی

– ادامه بی خبری از محل حبس سارا سیاهپورونهاد بازداشت کننده اش

– ادامه بی خبری از ۴ کنشگرفرهنگی محبوس دیواندره

بیش از یکصد روز از بازداشت رسول بداقی می‌گذرد.

– صد روز گذشت،رضا شهابی با وخامت جسمانی شدید همچنان در بند ۲۰۹ زندان اوین بلاتکلیف رها شده است.

– کانون نویسندگان ایران: افزایش فشار حاکمیت بر سینماگران

– جان باختن یک کارگر جوان در کرمانشاه براثر سقوط از ارتفاع

– جان باختن ۲ کارگر مقنی در رباط کریم براثرسقوط در چاه و مسمومیت گازی

*اعتراض جمعی ازکارگران نفت و اهالی اهواز نسبت به عدم افزایش حقوق، تنش آبی، کمبود آب شرب، وضعیت استخدام ها ،بیکاری و….هنگام سخنرانی وزیر نفت در نمازجمعه وقهر کردن این صاحب منصب

اعتراض کارگران کارخانه فولاد شادگان نسبت به بخطرافتادن امنیت شغلیشان همزمان با حضور وزیر نفت در نمازجمعه اهواز

دعوت گزینشی رسانه ها و حذف خبرنگاران منتقد توسط روابط عمومی مناطق نفت خیز جنوب در سفر وزیر نفت به اهواز

/اعتراض جمعی ازکارگران نفت و اهالی اهواز نسبت به عدم افزایش حقوق، تنش آبی، کمبود آب شرب، وضعیت استخدام ها ،بیکاری و….هنگام سخنرانی وزیر نفت در نمازجمعه وقهر کردن این صاحب منصب

روز جمعه ۴ شهریور، جمعی ازکارگران نفت و اهالی اهواز برای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به عدم افزایش حقوق، تنش آبی، کمبود آب شرب، وضعیت استخدام ها ،بیکاری و…. در نماز جمعه حاضرشدند وهنگام سخنرانی وزیر نفت با بلند کردن پلاکاردها،سردادن شعارها وایراد سخنانی مطالباتشان را اعلام کردند.

این اقدام حق طلبانه واعتراضی جمعی ازکارگران نفت و اهالی اهوازموجب قهراین صاحب منصب وترک تریبون شد. 

/اعتراض کارگران کارخانه فولاد شادگان نسبت به بخطرافتادن امنیت شغلیشان همزمان با حضور وزیر نفت در نمازجمعه اهواز

روز جمعه ۴ شهریور همزمان با حضور وزیر نفت در نمازجمعه اهواز، کارگران کارخانه فولاد شادگان هم باتجمع در محل و برافراشتن پلاکاردها وبنراعتراضشان را نسبت به بخطرافتادن امنیت شغلیشان بدنبال بستن قراردادشان با شرکت های پیمانکاری دست چندم،بنمایش گذاشتند.

/دعوت گزینشی رسانه ها و حذف خبرنگاران منتقد توسط روابط عمومی مناطق نفت خیز جنوب در سفر وزیر نفت به اهواز

روابط عمومی مناطق نفت خیز جنوب برای پوشش سفر یک روزه وزیر نفت به اهواز ، اقدام به دعوت گزینشی رسانه ها و حذف خبرنگاران منتقد کرده که موجب نارضایتی و انتقاد شدید فعالان حوزه رسانه استان خوزستان شده است.

عملکرد غلط وزارت نفت در توزیع اعتبارات مربوط به ردیف مسئولیت اجتماعی،  عدم پرداخت حق آلایندگی نفت به شهرداری های اهواز ، کارون ، حمیدیه ، ملاثانی ، شیبان ، ویس ، آبادان ، خرمشهر ، ماهشهر ، امیدیه ، دشت آزادگان و هویزه ، صدور مجوز توسعه میدان نفتی سهراب بدون توجه به اصول زیست محیطی و در نتیجه نابودی هورالعظیم ، پرسش های فراوانی برای رسانه ها و فعالان محیط زیست ایجاد کرده است.

*بنا به تصمیم شورای هماهنگی کارکنان رسمی نفت تاریخ تجمعات نفتی ها تغییر کرد

شورای هماهنگی و همبستگی کارکنان رسمی نفت در آخرین تصمیم گیری ها اعلام کرده که طبق آخرین اخبار واصله جلسه ای تحت عنوان جلسه نهایی برای اجرای جدول پایه حقوق سال ۹۳ با حضور معاونین وزیر نفت و سایر اعضا برقرار بوده و علاوه بر تصحیح رقم های واریزی بن کارت ها، از اجرای قطعی ماده ده و تایید نهایی اجرای جدول بدو استخدام و معوقات آن از سال۹۳ و همچنین اصلاح جدول بدو استخدام از ابتدای سال۱۴۰۱ خبر داده اند که با توجه به صحبت های تلویزیونی مددی معاونت توسعه مدیریت وزیر که قطعا در نتیجه اقدامات و اعتراضات گسترده همکاران بوده است لذا پس از بررسی های شورا تصمیم بر تغییر تاریخ تجمعات سراسری از پنجم شهریور به بیست و هشتم شهریور ماه گرفته شد.

این شورا در ادامه گفته است این مدت صرفا مهلتی است تا مسئولان نفت حسن نیت خود برای اجرای قطعی ماده ده و جداول بدو استخدام را  در عمل و نه در حرف، ثابت نمایند.

در صورت خلف وعده مسئولان تاریخ بیست و هشت شهریور به همراه خانواده هایمان پرشور تر از همیشه برای احقاق حقمان خواهیم آمد.

منبع:کانال شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت

*تجمع اعتراضی جمعی از اهالی و جوانان جویای کار منطقه عمارلو در شهرستان رودبار نسبت به بیکاری مقابل معدن تعطیل شده زغال سنگ سنگرود

روز پنج شنبه ۳ شهریور، جمعی از اهالی و جوانان جویای کار منطقه عمارلو(دو بخش فاراب و خورگام) در شهرستان رودباردراستان گیلان برای اعتراض به بیکاری دست به تجمع مقابل معدن تعطیل شده زغال سنگ سنگرود زدند وخواهان  رفع مشکلات و بازگشایی این معدن قدیمی کشور شدند.

یکی از اهالی منطقه فاراب  شهرستان رودبار در تشریح مشکلات این واحد تعطیل شده،به خبرنگاررسانه ای گفت: این واحد معدنی که در ارتفاعات شهرستان رودبار حدفاصل کیلومتر ۲۰ محور جاده لوشان به جیرنده قرار دارد، از اواخر دی ماه ۹۳ تعطیل اعلام و حدود ۴۰۰ کارگر و کارمند آن بیکار و بلاتکلیف شدند.

وی افزود:حدود هشت سال از توقف فعالیت این واحد عظیم معدنی سنگرود می‌گذرد که سرشار از بهترین و مرغوب‌ترین ذغال سنگ‌ها است اما متاسفانه سالهاست که به دلیل بی‌توجهی مسئولان وقت از فعالیت باز ایستاده است.

او گفت: در مجموعه معدن زغالسنگ چند ماده معدنی دیگر همانند سلیلس، سنگ نسوز وآهک هم وجود دارد که هنوز استخراج آن‌ها آغاز نشده است با این حال آن زمان مسئولان وقت به دلایل نامعلومی این واحد را به دلیل غیرواقعی اتمام ذخایر زغال سنگ و غیر اقتصادی بودن استخراج متوقف کردند و صدها کارگر بیکار شده، آواره شهرها و استانهای همجوار برای کار شدند.

این کارگر در ادامه افزود: طی یکی دو سال گذشته سازمان صنعت معدن و تجارت استان گیلان به عنوان متولی این واحد تولیدی، واحد معدنی زغال سنگ سنگرود را چندین بار برای واگذاری به مزایده گذاشته است وحتی در یک مرحله به یکی از شرکتهای متقاضی واگذار شد اما چون حائز شرایط کار در معدن نبود، واگذاری لغو شد.

کارگر قدیمی معدن سنگرود با بیان اینکه سالهاست اهالی منطقه بزرگ فاراب و خورگام عمارلو بدنبال بازگشایی مجدد این واحد معدنی برای اشتغال جوانان جویای کار خود هستند اما هنوز اقدامی صورت نگرفته است، گفت: متاسفانه هر چند وقت یکبار از سوی مسئولان استانی و شهرستانی خبرهایی مبنی بر بازگشایی معدن سنگرود و شروع به کار کارگران دیده می‌شود اما در واقعیت خبری نیست.

یکی دیگر از کارگران معدن زغالسنگ سنگرود گفت: نداشتن توان مالی و مدیریت پیمانکاران قبلی، موجب خسارت زیادی به کارگران معدن و در نهایت اهالی منطقه شد که برای نمونه در تیر ماه سال ۷۶ انفجار این معدن موجب مرگ ۲۰ نفر و مصدومیت بیش از ۵۰ کارگر شد.

وی در ادامه تصریح کرد: هم‌اکنون مهمترین دغدغه و نگرانی مردم منطقه اهلیت داشتن پیمانکاران در اداره این واحد معدنی است. غالب افرادی که برای خرید این واحد پا پیش می‌گذارند، اهلیت کاری ندارند و هدف آن‌ها به جای اشتغال و تولید، دست‌درازی به منابع ملی است.

او با تاکید بر اینکه از مسئولان درخواست داریم برای شروع فعالیت این واحد معدنی سریعتر اقدام کنند چراکه به هر حال طولانی شدنِ مدتِ زمانی تعطیلی معدن به نفع اهالی نیست، گفت: از آنجا که معدن سنگرود قطب صنعتی منطقه رودبار بود و با ظرفیت اشتغال ۳ هزار و ۵۰۰ نفری در کل شهرستان و پنج منطقه‌ی آن، عمارلو، فاراب، نوده و خورگام، رحمت آباد و رستم‌آباد را پوشش می‌داد، از مسئولان درخواست داریم برای از سر گیری فعالیت این معدن و احیای آن، هر چه سریعتر چاره‌اندیشی کنند.

*ادامه بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی ۱۱۰ کارگر شرکت عمران مارون در پیرانشهرزیر سایه بی خیالی مصلحتی مسئولان

۱۱۰ کارگر شرکت عمران مارون شاغل  درپروژه تونل انحرافی رودخانه کانی سیب پیرانشهر انتقال آب به دریاچه ارومیه از اول فروردین ماه سال جاری با ماه ها حقوق معوقه از کاراخراج شدند.

این کارگران پس از گذشت بیش از ۵ ماه از سال کماکان در بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی بسر می برند.

براساس گزارش رسانه ای شده بتاریخ ۴ شهریور،کارفرمای شرکت عمران مارون طرف قرارداد شرکت آب منطقه ای استان آذربایجان غربی زیر سایه بی خیالی مصلحتی مسئولان شهرستان پیرانشهر منجمله اداره کاربه هریک از کارگران بین ۸۰ الی ۹۰ میلیون تومان بدهکاراست. 

*# لیلا_حسین‌زاده_را_آزاد_کنید

روز چهارشنبه ۲شهریورماه طوفان توئیتری در اعتراض به بازداشت چندین باره و خشونت آمیز #لیلا_حسین_زاده و حمایت از این دانشجوی دانشگاه تهران شکل گرفت.

این کاربران با هشتگ های #لیلا_حسین‌زاده_را_آزاد_کنید و #FreeLeila خواستار آزادی بی قید و شرط این فعال صنفی دانشجویی دانشگاه تهران و پایان سرکوب وحشیانه ی ایشان شدند.

گفتنی است لیلا حسین زاده، دانشجوی کارشناسی ارشد انسانشناسی دانشگاه تهران روز شنبه ۲۹ مردادماه در مقابل منزل خود به دستور دادستانی شیراز بازداشت و ابتدا به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل و سپس به بازداشتگاه وزارت اطلاعات شیراز موسوم به بند ۱۰۰ انتقال یافت.

وی در جریان محکومیت گذشته ی خود در زندان اوین به بیماری حاد خود ایمنی کرون روده مبتلا شده و با وجود رای قطعی “عدم تحمل” پزشکی قانونی، اکنون در بازداشت به سر می برد و از داروهای حیاتی در کنار حق آزادی خود محروم شده است.

  *دیدار فعالین زیست محیطی گروه کوهنوردی “چل‎چه‎مه” سنندج باشعبان محمدی و اسکندرلطفی

امروز پنجشنبه سوم شهریورماه، جمعی از فعالین کارگری و اعضای گروه کوهنوردی “چل‎چه‎مه” شهر سنندج با شعبان محمدی و اسکندر لطفی، از اعضای هیئت مدیره انجمن صنفی معلمان کردستان_مریوان، که هفته‎ی گذشته از زندان آزاد شدند، دیدار کردند.

*ادامه بی خبری از محل حبس سارا سیاهپورونهاد بازداشت کننده اش

/سارا سیاهپور عصر امروز(پنج‌شنبه سوم شهریور) طی تماسی کوتاه با خانواده خود اعلام کرده که حال عمومیش خوب است و قرار است شنبه او را برای انجام تشریفات قضایی، به شعبه سوم دادسرای اوین منتقل کنند، هنوز نهاد بازداشت‌کننده‌ی این فعال صنفی مشخص نیست.

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران امیدوار است روز شنبه با آزادی این بانوی کنشگر صنفی، کام معلمان ایران شیرین گردد.

/بر اساس اخبار دریافتی، امروز پنج‌شنبه سوم شهریور چهارصد ویک، خانواده سارا سیاهپور به زندان اوین مراجعه کردند تا درباره محل نگهداری و نهاد بازداشت‌کننده‌ی این فعال صنفی معلمان پرس و جو به‌عمل آورند که متاسفانه هیچ پاسخ روشنی به خانواده این معلم بازداشت شده داده نشد و از آن‌ها خواستند که در روز شنبه پیگیر وضعیت سارا سیاهپور باشند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران با ابراز نگرانی شدید از وضعیت نامعلوم محل نگهداری و ارگان دستگیر کننده خانم سیاهپور، خواهان آزادی فوری این کنشگر صنفی است و انتظار دارد که با‌توجه به نزدیکی مهرماه و بازگشایی مدارس، نهادهای امنیتی سعی در ملتهب کردن فضای آموزشی کشور نداشته‌باشند.

درهمین رابطه:بازداشت سارا سیاەپور فرهنگی کنشگر تهران‌ و ‌البرز

بنا بر اخبار دریافتی, امروز ٢ شهریور، ساعت ۷ صبح سارا سیاەپور، از فعالین صنفی معلمان تهران‌ و ‌البرز، بیرون‌ از خانه دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل شده است. 

لازم بە ذکر است کە خانم سیاهپور را پس از  بازداشت بە منزل برگرداندە و خانە ی ایشان را تفتیش نموده اند.

بر اساس اخبار دریافتی سارا سیاهپور طی یک تماس بسیار کوتاه با خانواده اش، اعلام کرده که در بازداشتگاه به سر می برد اما نمی داند که در کدام بازداشتگاه زندانی شده است. هنوز  ارگان و علت دستگیری این فعال صنفی معلمان مشخص نیست.

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران، ضمن اعتراض به نحوه دستگیری غیرقانونی سارا سیاهپور، خواهان پایان دادن به شیوه های ارعاب و سرکوب به منظور خاموش کردن مطالبه گری و بازگشت همه ارکان حکومت در مسیر قانونی است.

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان کشور، ضمن ابراز نگرانی شدید از وضعیت خانم سارا سیاەپور، انتظار دارد که مراجع قانونی نسبت به قانون شکنی های انجام گرفته در مسیر دستگیری کنشگران صنفی و مدنی حساسیت نشان دهند.

*ادامه بی خبری از ۴ کنشگرفرهنگی محبوس دیواندره

۱- امید شاه محمدی، دارای مدرک کارشناسی ارشد زیست شناسی و ۲۰سال سابقه تدریس می‌باشد ایشان ازدبیران توانمند و باسابقه دبیرستانهای شهرستان دیواندره و از فعالین تاثیرگذار انجمن صنفی معلمان دیواندره می‌باشد. آقای شاه‌محمدی در طول یک دهه گذشته با برگزاری نمایشگاه‌های کتاب و دوره‌های کتاب‌خوانی در سطح شهر دیواندره و روستاهای تابعه و همچینین در سطح مدارس، نقش پررنگی درفرهنگ کتابخوانی میان اقشار مختلف این اقلیم داشته اند.

امید شاه‌محمدی، این فعال صنفی از یک ماه گذشته تاکنون هیچ تماس تلفنی با خانواده خود نداشتەاند. ایشان کماکان از ملاقات با خانواده و حق دسترسی به وکیل محروم هستند. این درحالی است که پیشتر قرار بازداشت این فعال صنفی معلمان برای سومین بار متوالی توسط دادستان عمومی و انقلاب در سنندج تمدید شده بود.

گفتنی است این فعال صنفی معلمان کردستان روز چهارشنبه ۲۵ خردادماه امسال، توسط نیروهای امنیتی در دیواندره بازداشت و جهت انجام مراحل بازجویی به بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج منتقل شد.

۲- پرویز احسنی، از تواناترین دبیران علوم تجربی استان کردستان، دارای ۱۷سال سابقە و ترم آخر کارشناسی ارشد می‌باشند. آقای احسنی از موسسین و فعالین پرکار وخوشنام انجمن صنفی معلمان و از فعالین مدنی شهرستان دیواندره هستند. ایشان سابقه فعالیت در چندین انجمن خیرخواهانه، محیط زیستی و فرهنگی-اجتماعی در سطح استان را دارند.

پرویز احسنی، این فعال صنفی از یک ماه گذشته تاکنون هیچ تماس تلفنی با خانواده خود نداشتەاند. ایشان کماکان از ملاقات با خانواده و حق دسترسی به وکیل محروم هستند. این درحالی است که پیشتر قرار بازداشت این فعال صنفی معلمان برای سومین بار متوالی توسط دادستان عمومی و انقلاب در سنندج تمدید شده بود.

گفتنی است این فعال صنفی معلمان کردستان_دیواندره، روز چهارشنبه ۲۵ خردادماه امسال، توسط نیروهای امنیتی در دیواندره بازداشت و جهت انجام مراحل بازجویی به بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج منتقل شد.

۳- آقای کاوه محمدزاده، کارشناسی ارشد جامعه شناسی، نویسنده و عضو هیئت مدیره انجمن صنفی معلمان دیواندره می‌باشد. ایشان نویسنده کتاب “هەڵکشان بەرەو دەربەندی لێڵ” کە مجموعە دە داستان کوتاە کوردی می باشد هستند، همچنین جدیدترین رمان آقای محمدزاده در دست انتشار می‌باشد. ایشان با ۱۸سال سابقە تدریس از فعالین صنفی  باسابقه استان و عضو هیئت مدیره انجمن صنفی معلمان دیواندره هستند. شایان ذکر می‌باشد که آقای محمدزاده در یک دهه گذشته چندین کارگاه آموزشی در حوزه ادبیات و داستان کوتاه برگزار نموده اند.

کاوه محمدزاده، این فعال صنفی از یک ماه گذشته تاکنون هیچ تماس تلفنی با خانواده خود نداشتەاند. ایشان کماکان از ملاقات با خانواده و حق دسترسی به وکیل محروم هستند. این درحالی است که پیشتر قرار بازداشت این فعال صنفی معلمان برای سومین بار متوالی توسط دادستان عمومی و انقلاب در سنندج تمدید شده بود.

گفتنی است این فعال صنفی معلمان کردستان_دیواندره، روز چهارشنبه ۲۵ خردادماه امسال، توسط نیروهای امنیتی در دیواندره بازداشت و جهت انجام مراحل بازجویی به بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج منتقل شد.

۴- آقای هیوا قریشی، منتقد ادبی، شاعر، فعال صنفی، دارای کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی با ۲۳ سابقە تدریس، از فعالین خوشنام و از موسسین انجمن صنفی معلمان شهرستان دیواندرە می باشد. ایشان از فعالین مدنی خوشنام شهرستان بوده ودر زمینه های اجتماعی، فرهنگی، زیست محیطی در دو دهه گذشته فعالیتهای قابل توجهی داشته‌اند. آقای قریشی جزء محبوبترین و تواناترین دبیران شهرستان هستند و علاوه بر فعالیتهای ذکر شده در زمینه زبان و ادبیات کوردی دست والایی دارد.

هیوا قریشی، این فعال صنفی از یک ماه گذشته تاکنون هیچ تماس تلفنی با خانواده خود نداشتەاند. ایشان کماکان از ملاقات با خانواده و حق دسترسی به وکیل محروم هستند. این درحالی است که پیش تر قرار بازداشت این فعال صنفی معلمان برای سومین بار متوالی توسط دادستان عمومی و انقلاب در سنندج تمدید شده بود.

گفتنی است این فعال صنفی معلمان کردستان_دیواندره، روز چهارشنبه ۲۵ خردادماه امسال، توسط نیروهای امنیتی در دیواندره بازداشت و جهت انجام مراحل بازجویی به بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج منتقل شده است.

*بیش از یکصد روز از بازداشت رسول بداقی می‌گذرد.

او همچنان در انفرادی و تحت بازجویی‌است.

رسول کوهی است، که شکستن ندارد

دریاییست که پایان نخواهد داشت

رسول، آیینه‌ی تمام نمای حق‌خواهی و عدالت طلبیِ ایران است.

رسول بداقی را آزاد کنید

معلمان زندانی را آزاد کنید

*صد روز گذشت،رضا شهابی با وخامت جسمانی شدید همچنان در بند ۲۰۹ زندان اوین بلاتکلیف رها شده است.

رضا شهابی از اعضای هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه بیش از صدروز است در بند۲۰۹ زندان اوین همچنان در بلاتکلیفی بسر میبرد .ادامه بازداشت رضا شهابی در بند ۲۰۹ درحالی صورت گرفته که این فعال سندیکایی دچار مشکلات جسمانی جدی و متعددی میباشد بطوری که دائما از ناحیه گردن و سمت چپ بدنش بخصوص دست و کتفش احساس درد طاقت فرسا دارد،  ضمن اینکه به دلیل نوسان های فشار خون دچار سردردهای طولانی مدت میباشد.

رضا شهابی در محکومیت قبلی اش که در اثر ضرب وشتم مامورین بازداشت کننده دچار صدمات جدی از ناحیه گردن وکمر گردید در زندان به اجبار تن به جراحی چندین مهره گردن و کمر داد و به علت عدم ادامه درمان درخارج از زندان هرگز درمانش بپایان نرسید و همچنان در حال مداوا بود که مجددا بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. تداوم حبس ناعادلانه رضا شهابی، باعث تشدید درد کمر و گردنش شده است . این کارگر زندانی و فعال سندیکایی باید حتما از حفاظ گردن و زیر سری مخصوص استفاده کند.

رضا شهابی و حسن سعیدی با پرونده سازی وزرات اطلاعات برای تعدادی از فعالین شناخته شده کارگران و معلمان همراه با نمایش سناریو سازی صدا و سیما به دنبال روز جهانی کارگر بازداشت شدند. پس از بیش از دو‌ماه انفرادی و‌بازجویی، در روزهای گذشته، ریحانه انصاری نژاد، اسکندر لطفی، آنیشا اسداللهی، شعبان محمدی و مسعود نیکخواه با قید وثیقه سنگین بطور موقت آزاد شده اند، و رضا شهابی، حسن سعیدی، کیوان‌مهتدی، رسول بداقی، جعفر ابراهیمی و محمد حبیبی کماکان در جبس هستند. طبق گزارش شورای هماهنگی تشکل های فرهنگی ایران، معلم زندانی رسول بداقی همچنان در انفرادی و تحت بازجویی در زندان اوین است. رضا شهابی و واله زمانی از فعالین کارگری  نیز هنوز به بند عمومی منتقل نشده اند و در وضعیت بلاتکلیفی بسر میبرد.

سندیکای کارگران شرکت واحد ضمن محکوم‌کردن پرونده سازی وزرات اطلاعات برای فعالین کارگری و معلمان و بازداشت و حبس آنان‌، خواستار آزادی بی قید و شرط دو عضو زندانی سندیکا و دیگر بازداشتی های این پرونده سازی های نخ نما و تکراری است.

چاره زحمت کشان وحدت وتشکیلات

*کانون نویسندگان ایران: افزایش فشار حاکمیت بر سینماگران

پس از احضار و بازجویی برخی از سینماگران در هفته‌های اخیر، روز گذشته خبر رسید دو فیلمساز دیگر، مجید برزگر و محسن امیریوسفی نیز به نهادهای امنیتی احضار و تفهیم اتهام شده‌اند و برای آنان قرار وثیقه صادر شده است.

در روزهای گذشته سینماگران دیگری نیز در ارتباط با بیانیه‌ی موسوم به «تفنگت را زمین بگذار» به نهادهای امنیتی احضار شده و مورد تهدید و بازجویی قرار گرفته‌ بودند. چندی پیش ناصر صفاریان، مستندساز و از امضاکنندگان این بیانیه، در یادداشتی از فشارها و تهدیدهای حاکمیت پرده برداشت و اعلام کرد که «به قصد نوعی اتمام حجت» با او تماس گرفته‌اند و گفته‌اند «فهرست امضاهای موجود به جایی ارسال خواهد شد و ممنوع‌الخروجی و ممنوع‌الکاری و … در راه خواهد بود».

در ادامه‌ی اقدامات تهدیدآمیز وزیر ارشاد و رییس سازمان سینمایی حاکمیت، روز پنج‌شنبه ۲۷ مرداد، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی نیز لب به تهدید گشود و به افرادی که آن‌ها را «فتنه‌گران و بیانیه‌نویسان داخلی» نامید، هشدار داد.

لازم به یادآوری است که پیش‌تر در تاریخ ۱۷ تیرماه، محمد رسول‌اف و مصطفی آل‌احمد با یورش مأموران امنیتی به خانه‌هایشان بازداشت شدند و رسانه‌های حاکمیت دلیل این بازداشت را «مبادرت به تهیه‌ی بیانیه تحت عنوان جمعی از سینماگران و با عنوان تفنگت را زمین بگذار» اعلام کردند. پس از آن جعفر پناهی نیز، که برای پیگیری وضعیت این دو سینماگر به زندان اوین رفته بود، بازداشت شد. چندی پیش مصطفی آل‌احمد به قید وثیقه آزاد شد اما رسول‌اف و پناهی همچنان در زندان اوین به سر می‌برند.

 نخستین بار نیست که حاکمیت در برابر امضا و انتشار بیانیه‌ای اعتراضی دست به تهدید امضاکنندگان می‌زند. روندی که حاکمیت در برابر سینماگران در پیش گرفته، برای جامعه‌ی مستقل ادبی ایران یادآور سازوکارهای سرکوب در سال‌های سیاه دهه‌ی هفتاد است و خبر از تنگ‌تر شدن عرصه‌ی آزادی بیان و افزایش سرکوب جامعه‌ی مستقل هنری، ادبی و فرهنگی می‌دهد.

*جان باختن یک کارگر جوان در کرمانشاه براثر سقوط از ارتفاع

یک کارگر ۲۸ ساله  حین کار در یک ساختمان در حال احداث واقع در شهرک حافظیه کرمانشاه به دلیل پاره شدن کمربند ایمنی از طبقه دوم سقوط کرد و دردم جان باخت.

*جان باختن ۲ کارگر مقنی در رباط کریم براثرسقوط در چاه و مسمومیت گازی

روز پنج شنبه ۳ شهریور،۲ کارگر مقنی حین کارلایروبی  چاه در روستای انجم آباد رباط کریم براثرسقوط در چاه و مسمومیت گازی در قعر یک چاه ۱۰۰ متری جان باختند.

رئیس آتش نشانی رباط کریم درباره جزئیات این حادثه به خبرنگاررسانه ای گفت: ماجرا از این قرار بود یک کارگرمقنی در حین بالا آمدن از چاه در نیمه‌های راه به انتهای چاه سقوط و بخاطر ضربات وارد شده فوت می‌کند و کارگر دوم که یک جوان ۳۵ساله که همکار مقنی بود، او برای کمک وارد چاه می‌شود اما بخاطر نبود اکسیژن کافی و استنشاق گاز سمی در انتهای چاه خفه می‌شود.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate