اخباروگزارش های کارگری ۲ شهریورماه ۱۴۰۱

اخباروگزارش های کارگری ۲ شهریورماه ۱۴۰۱

– اعتصاب وتجمع کارگران کشت و صنعت کارون برای افزایش دستمزد منجمله همسان سازی

– تجمع آتش‌نشانان کرج برای افزایش دستمزد و اعتراض به وعده های پوچ مسئولان مقابل ساختمان مرکزی شهرداری کرج

– دومین روز تجمع اعتراضی کارگران اخراجی کارخانه روغن نباتی جهان زنجان مقابل اداره کار شهرستان

– گزارشی دیگر درباره اعتصاب کارگران شرکت ستاره تاراز (پیمانکاری غریبی)  پتروشیمی بوشهر سایت یک

– تجمع اعتراضی صدها نفر از اهالی همدان نسبت به بی آبی برای دومین شب متوالی

بازداشت سارا سیاەپور فرهنگی کنشگر تهران‌ و ‌البرز

– ناتوانی وناکارآمدی مسئولین شهرداری در تامین روشنایی  پایانه های اتوبوسرانی خطوط بی آر تی در سطح کلان شهر تهران 

– جان باختن یک کارگر در میاندوآب بر اثر سقوط از ارتفاع در چاهک آسانسور

*اعتصاب وتجمع کارگران کشت و صنعت کارون برای افزایش دستمزد منجمله همسان سازی

روز چهارشنبه ۲ شهریور، کارگران مجتمع کشت و صنعت کارون برای افزایش دستمزد منجمله همسان سازی با شرکت‌های همتراز و مشابه دست از کارکشیدند ودراین مجتمع واقع درشهرستان شوشتردراستان خوزستان تجمع کردند.

یکی از کارگران حاضر درتجمع به خبرنگاررسانه ای گفت: قرار بود در آخرین جلسه‌ای که به دنبال اعتراض کارگران شکل گرفت، با تشکیل هیاتی برای بررسی مطالبات کارگران با مقایسه‌سازی با شرکت‌های همتراز و مشابه، همسان‌سازی برای کارگران کشت و صنعت کارون در چند مرحله اجرایی شود.

او با بیان اینکه مرحله نخست اجرای همسان‌سازی رضایت کارگران را در پی نداشته و طبق توافق انجام نشده است، افزود: ۲ شاخص مدت زمان بیمه‌پردازی و مبلغ بیمه‌پردازی عوامل تعیین‌کننده در فرمول محاسبه همسان‌سازی حقوق است. بنابراین مبلغ همسان‌سازی برای هر کارگر کشت و صنعت کارون از پیش تعیین شده و بر اساس میزان سابقه پرداختی و آورده‌ای که داشته، محاسبه شده است.

او گفت: کشت و صنعت کارون به دلیل افزایش قیمت شکر در وضعیت خوب مالی به سر می‌برد با این حال دلیلی وجود ندارد که به دلیل کمبود منابع مالی از پرداخت کامل رقم همسان‌سازی حقوق به کارگران خوداری شود.

*تجمع آتش‌نشانان کرج برای افزایش دستمزد و اعتراض به وعده های پوچ مسئولان مقابل ساختمان مرکزی شهرداری کرج

روز چهارشنبه ۲ شهریور، آتش‌نشانان کرج برای افزایش دستمزد و اعتراض به وعده های پوچ مسئولان مقابل ساختمان مرکزی شهرداری کرج تجمع کردند.

براساس گزارش رسانه ای شده،روز ۲ شهریور ۱۴۰۱، تعدادی از پرسنل آتش نشانی کرج برای وضعیت معیشت ، حقوق و بیمه که متناسب با سختی کارشان نیست، روبروی ساختمان شهرداری کرج تجمع کرده و مطالبات خود را که از سال گذشته محقق نشده، مطرح کردند.

آتش‌نشانان شهر کرج زمستان سال گذشته نیز روبروی ساختمان شورای شهر کرج تجمع داشتند و به رغم حضور در صحن شورا و بیان مطالبات خود به دلیل عدم تحقق قول و وعده های مدیریت شهری کرج و بی‌توجهی مسئولان ذیربط، امروز تجمع خود را از ساعت ۱۰ صبح روبروی ساختمان مرکزی شهرداری کرج، برگزار کردند و تا ظهر این تجمع ادامه داشت.

یکی از آتشنشانان حاضر در تجمع به خبرنگاررسانه ای گفت: با وجود وعده و وعید اعضای شورا و شهردار وقت کرج اما از سال گذشته هیچ دستور مثبتی برای پرسنل آتش نشانی کرج صادر نشد.

وی افزود:برخی مسئولان حوزه مدیریت شهری با شنیدن مشکلات پرسنل، عنوان می کنند که اگر راضی به شرایط فعلی نیستید انصراف بدهید و بروید.

اوادامه داد:مطالباتشان همان مطالبات سال گذشته است چراکه همچنان بدون بیمه تکمیلی، بدون حقوق متناسب با شغل حرفه ای هستند و هر لحظه جانشان در معرض آسیب و خطر است و از حقوق سختی کار و مزایای قانونی بی بهره هستند.

*دومین روز تجمع اعتراضی کارگران اخراجی کارخانه روغن نباتی جهان زنجان مقابل اداره کار شهرستان

روز چهارشنبه ۲ شهریور برای دومین روز متوالی، کارگران اخراجی کارخانه روغن نباتی جهان زنجان مقابل اداره کار شهرستان تجمع کردند وخواهان بازگشت بکار شدند.

براساس گزارش رسانه ای شده،تعدادی از کارگران کارخانه روغن نباتی جهان که با پایان قرارداد شغل خود را از دست داده‌اند، در اداره کار شهرستان زنجان شکایت خود را ثبت کردند.

تعدادی از کارگران که به صورت میانگین ۱۵ سال سابقه کار دارند، یادآور شدند: در حالی با اتمام قرارداد یک ماهه اخراج شده‌ایم که ۱۳ نفر از همکارانمان برای وصول مطالبات عقب افتاده خود برای شکایت به ما ملحق شدند. همه ما کارگران علارغم دریافت نکردن چهار ما حقوق در سال جاری، هنوز موفق به دریافت مطالبات قدیمی سالهای ۹۳ تا ۹۷ نیز نشده‌ایم که هنوز پرونده شکایت آن در اداره کار زنجان باز است.

آنها گفتند: خواسته ما این است که با وصول مطالبات خود همانند گذشته بتوانیم در کار سابق خود مشغول کار شویم..

لازم به یادآوری است؛ حدود ۷۳ کارگر از مجموع ۸۵ کارگر روغن نباتی جهان در زنجان از صبح دیروز (یکم شهریور ماه) بعد از اقدام کارفرما برای تعطیلی کارخانه، بیکار شدند، تصمیم مسئولان کارخانه و استانی در شرایط فعلی این است که تا رفع مشکلات کارخانه کارگران متقاضی از مقرری بیمه بیکاری استفاده کنند.

در همین رابطه:تجمع اعتراضی کارگران اخراجی کارخانه روغن نباتی جهان زنجان مقابل اداره کار شهرستان 

روزسه شنبه یکم شهریور، کارگران اخراجی کارخانه روغن نباتی جهان زنجان از مجموعه هلدینگ داروگر، برای انعکاس صدای اعتراضشان دست به تجمع مقابل اداره کار شهرستان زدند.

یکی از کارگران روغن نباتی جهان به خبرنگار رسانه ای گفت: صبح امروز سه‌شنبه (یکم شهریور ماه) مدیران کارخانه به دلیل کمبود منابع مالی از ورود حدود ۶۰ نفر از مجموع ۸۵ کارگر کارخانه به محل کارشان جلوگیری کردند.

او با بیان اینکه میانگین سوابق فعالیت بعضی از کارگران بیکار شده به ۱۵سال می‌رسد، اظهار کرد: در حالی با اتمام قرارداد یک ماهه اخراج شده‌ایم که علارغم مطالبات چهارماهه سال جاری، هنوز موفق به دریافت مطالبات قدیمی سالهای ۹۳ تا ۹۷ خود نشده‌ایم.

وی افزود:کارفرما اعتنایی به درخواست کارگران برای بازگشت به کار ندارد و می‌گوید برای کاهش هزینه‌های کارخانه ناچار به تعدیل این تعداد نیروی شده است.

یکی دیگر از کارگران کارخانه روغن نباتی جهان گفت:در شهر زنجان کسی پیگیر مشکلات‌شان نیست از این رو کارگران با تجمع مقابل اداره کار شهرستان زنجان، نارضایتی خود را اعلام کردند.

این کارگر با بیان اینکه بخش دیگری از مشکلاتمان مربوط به پرداخت مطالبات قدیمی ما می‌شود، افزود: این مطالبه مربوط به چندین ماه حقوق و اضافه کاری، حق شیفت و جذب، حق ایاب و ذهاب و لباس کار و… می‌شود.

او گفت: درحال حاضر کارفرما به کارگرانی که در کارخانه برای نگهبانی و مواظبت از ماشین آلات باقی مانده‌اند، گفته چند ماه توانایی پرداخت حقوق ندارد.

این کارگر درباره وضعیت تولید در کارخانه روغن جهان گفت: در سال جاری تولید متوقف شده بود و سال قبل هم تولید مستمر نبود هر چند هفته یکبار اگر مواد اولیه تهیه می‌شد، تولید داشتیم.

*گزارشی دیگر درباره اعتصاب کارگران شرکت ستاره تاراز (پیمانکاری غریبی)  پتروشیمی بوشهر سایت یک

بنا به اخبار رسیده همکاران شاغل در شرکت ستاره تاراز (پیمانکاری غریبی)  پتروشیمی بوشهر سایت یک در اعتراض به عدم پرداخت سه ماهه دستمزدهایشان اعتصاب کرده و دست از کار کشیدند.

به گفته نیروهای قدیمی تر این شرکت پیمانکاری ستاره تاراز در بدقولی و تعویق های چند ماهه پرداخت حقوق، کسر از حقوق ها و همینطور شرایط غیر بهداشتی تهیه غذا و کانکس های اسکان پرونده سیاهی دارد.

به عنوان مثال زمانی که این شرکت در خرداد سال نود و شش در فاز ۱۳ برای گروه مپنا کار می کرد با دادن غذای فاسد باعث شد نزدیک به چهل نفر از نیروها دچار مسمومیت شدید شوند بطوری که همان شب سی نفر به بیمارستان کنگان اعزام شدند.

ما برده نیستیم که فقط برای یک لقمه نان آن هم هر زمان که میل پیمانکار بکشد آن را بدهد جان بکنیم. ما انسانیم و داشتن یک زندگی درخور انسان حق مسلم ماست.

دست پیمانکاران مفتخور و بی رحم را از سفره هایمان باید کوتاه کنیم.

برگرفته از کانال شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت

درهمین رابطه:دومین روز از اعتصاب کارگران شرکت ستاره تاراز

امروز سه‌شنبه اول شهریورماه ۱۴۰۱، کارگران پروژه‌ای شرکت ستاره تاراز شاغل در شرکت پتروشیمی بوشهر سایت یک واقع در عسلویه در اعتراض به عدم پرداخت چند ماه دستمزد معوقه برای دومین روز متوالی دست از کار کشیده و اعتصاب کردند.

اخبار اعتراضات بخش‌های مختلف کارگران و کارکنان صنایع نفت را از رسانه‌های اتحادیه آزاد کارگران ایران دنبال کنید.

اتحادیه آزاد کارگران ایران- ۱ شهریور ۱۴۰۱

*تجمع اعتراضی صدها نفر از اهالی همدان نسبت به بی آبی برای دومین شب متوالی

چهارشنبه شب(۲ شهریور)برای دومین شب متوالی، صدها نفر از اهالی همدان برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به بی آبی دست به تجمع درمیدان آرامگاه ابن سینا و محدوده ساختمان فرمانداری تجمع زدند.

بنا به گزارش های رسانه ای شده،تجمع کنندگان که بطری های آب خالی دردست داشتند شعار میدادند:

«مسوول بی‌کفایت استعفا استعفا»، «همشهری همشهری غیرتت رو نشون بده» ، «استاندار استعفا استعفا» و……

درهمین رابطه:تجمع اعتراضی شبانه جمعی از اهالی همدان نسبت به بی آبی

براساس گزارش ها وتصاویر منتشره در شبکه های اجتماعی،سه شنبه شب(یکم شهریور)، جمعی از اهالی همدان برای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به ۲ هفته بی آبی دست به تجمع زدند.

دریکی از این گزارش ها ازجمله آمده است:«همدان آب ندارد و عده ای از مردم همدان، امشب، بعد از دو هفته درگیری با ساعت‌ها و روزها بی‌آبی، اعتراض کردند.»

*بازداشت سارا سیاەپور فرهنگی کنشگر تهران‌ و ‌البرز

بنا بر اخبار دریافتی, امروز ٢ شهریور، ساعت ۷ صبح سارا سیاەپور، از فعالین صنفی معلمان تهران‌ و ‌البرز، بیرون‌ از خانه دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل شده است. 

لازم بە ذکر است کە خانم سیاهپور را پس از  بازداشت بە منزل برگرداندە و خانە ی ایشان را تفتیش نموده اند.

بر اساس اخبار دریافتی سارا سیاهپور طی یک تماس بسیار کوتاه با خانواده اش، اعلام کرده که در بازداشتگاه به سر می برد اما نمی داند که در کدام بازداشتگاه زندانی شده است. هنوز  ارگان و علت دستگیری این فعال صنفی معلمان مشخص نیست.

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران، ضمن اعتراض به نحوه دستگیری غیرقانونی سارا سیاهپور، خواهان پایان دادن به شیوه های ارعاب و سرکوب به منظور خاموش کردن مطالبه گری و بازگشت همه ارکان حکومت در مسیر قانونی است.

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان کشور، ضمن ابراز نگرانی شدید از وضعیت خانم سارا سیاەپور، انتظار دارد که مراجع قانونی نسبت به قانون شکنی های انجام گرفته در مسیر دستگیری کنشگران صنفی و مدنی حساسیت نشان دهند.

*ناتوانی وناکارآمدی مسئولین شهرداری در تامین روشنایی  پایانه های اتوبوسرانی خطوط بی آر تی در سطح کلان شهر تهران 

از آنجایی که خطوط بی آرتی به صورت شبانه روزی در سه شیفت مختلف فعالیت می‌کند و این پایانه ها در جابجایی مسافر تاثیر بسزایی دارند، لذا باید از امکانات رفاهی وخدماتی بالایی هم  برخوردار باشند.

 اما متاسفانه همچنان که در عکس ها مشاهده می‌شود و گزارشات ارسالی از همکاران مبنی بر عدم نور کافی برای تردد،  به لحاظ روشنایی سطح پایانه ها طوری است که در واقع انگار  برق رفته ، بطوریکه  حتی عابرین جلو پای خودشان را هم نمی توانند نمی بینند.

 با توجه به عملکرد بسیار ضعیف مسئولین شرکت واحد که در پایانه ها مستقر هستند و بی توجهی به وضعیت روشنایی پایانه ها اللخصوص پایانه معین (میدان راه آهن ) که یکی از پر تردد ترین پایانه ها محسوب میشود ، سطح روشنایی در شب در این پایانه در حد صفر میباشد .

 مدیریت سامانه هم هیچگونه سرکشی و نظارتی از این پایانه ها و محیط کار ندارد.

گویا  جان‌ راننده ها و مسافران برای مسئولین شهرداری و شرکت واحد هیچ اهمیتی ندارد.

انگار باید یک اتفاق بسیار ناگواری و دلخراش  برای راننده ها و یا شهروندان رخ بدهد تا مسئولین شرکت واحد از خواب غفلت بیدار شوند و به فکر چاره بیفتند.

شرایط کاری برای رانندگان‌در تاریکی شب طوری است که دائما باید با استرس و نگرانی به اینکه با عابرین در حال تردد که اکثرا لباس مشکی برتن دارند برخورد نکنند یا اینکه دغدغه  وسایل شخصی‌شان را دارند که توسط افراد بزهکار و سارق به سرقت نرود.

نمونه بارز آن اتفاقی‌که در چند روز اخیر برای یکی از همکاران زحمتکش توقفگاه سامانه پنج به دلیل عدم روشنایی کافی رخ داد و خبر آن از طریق کانال رسمی تلگرامی سندیکای واحد منتشر گردید که راننده به دلیل تاریکی بودن محیط در حال تردد با اتوبوسی برخورد کرد و دچار حادثه گردید.

گویا این بی توجهی وعدم احساس مسئولیت برای مدیران به یک عرف تبدل گشته و بسیار عادی شده ، که البته این نشانگر ناکارآمدی مدیریت و عوامل زیر مجموعه ایشان در اداره ناوگان حمل ونقل اتوبوسرانی تهران است.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی  به مدیریت تاکید میکند که رعایت نکات ایمنی درمحیط کار از قوانین کار میباشد و عدم توجه به آن تخلف محسوب میشود.

 رسیدگی و پیگیری به مشکلات موجود در محیط کار را باید در اولویت کاری خود قرار دهید تا رانندگان‌ زحمتکش بتوانند با اطمینان خاطر و با یک آرامش روحی ‌و روانی در محیطی امن رانندگی کنند .

لذا  از بازرسی اداره کار میخواهیم به جای نوشتن شعار اول ایمنی بعد کار…به نکات رعایت ایمنی محیط کار با نظارت و  بازرسی از محیط کار عمل کند.

 بی توجهی بازرسان کار در عدم نظارت بر نکات ایمنی محیط کار ، شرایط را برای حوادث ناشی از کار فراهم میکند و در واقع جان باختن  صدهها کارگر از حوادث ناشی از کار ،  عدم نظارت وبازرسی وزارت کار از کارگاهای محیط کار میباشد.

چاره زحمت کشان وحدت وتشکیلات

*جان باختن یک کارگر در میاندوآب بر اثر سقوط از ارتفاع در چاهک آسانسور

روز چهارشنبه ۲ شهریور،یک کارگر ۴۵ ساله حین کار در ساختمانی در میاندوآب براثر سقوط  از طبقه چهارم به داخل چاهک آسانسور جان خود را از دست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate