بحران آب و اعتراضات خشمالود مردم همدان به بی آبی

بحران آب و اعتراضات خشمالود مردم همدان به بی آبی

بدنبال یک هفته قطعی آب در شهر همدان مردم این شهر دو شب است که در اعتراضند. امشب دوم شهریور مردم بی آب و تشنه برای دومین شب به خیابان آمدند و با شعار “توپ، تانک، فشفشه، آخوند باید گم بشه”، خشم و نفرتشان را علیه حکومت فریاد زدند. تجمع از خیابان بوعلی آغاز شد. در این شب یکی از مسئولین در جمع خشمکین مردم حاضر شد تا بلکه فضا را آرام کند. اما مردم خشمگین اجازه صحبت کردن به او نداده و شعار  میدادند: “مسئول بی کفایت، خجالت، خجالت”. امشب جمعیت بسیاری در خیابان بود و در برابر اعتراض مردم یگان ویژه و نیروی انتظامی به خیابان  ریختند تا مردم را پراکنده کنند و مردم در مقابل آنها ایستاده و از جمله شعار میدادند: “نترسید، نترسید، ما همه با هم هستیم”. زنان در این تجمع حضور چشمگیری داشتند. وقتی که یکی از ماموران یکی از زنان معترض را مورد حمله قرار داد، مردم با فریاد بیشرف، بیشرف جواب دادند و به تجمع خود ادامه دادند.

بنا بر گزارش شاهدان آب لوله‌کشی کاملا قطع شده و شمار زیادی از مردم برای دسترسی به آب  به محل چشمه‌ای دریک منطقه بنام تاریک‌ دره رفته بودند. اما آنجا  نیز جریان آب بسیار پایین بوده است. از سوی دیگر تعدادی از مردم بر اثر نوشیدن آب آلوده دچار مسمومیت شده اند. پزشکان هشدار داده اند که آب نوشیدنی قابل دسترس در این شهر پیش از مصرف حتما باید یک تا سه دقیقه جوشانده شود.

این چنین است که مردم تشنه و بی آب به خیابان آمده و با شعارهای ” «مرگ بر مسئول بی‌کفایت»، «مردم همه حمایت»،  فریاد اعتراض خود را علیه وعده های محقق نشده مقامات دولتی و بحران قطع آب بلند کردند.  در شب گذشته مردم معترض با ظرف های خالی از آب به خیابان آمده و شعار میدادند:” آب اگر وصل نشه هر روز همین بساطه”.

به گفته علیرضا الماسوندی، معاون تلفیق و امور تنظیم‌گری شرکت مدیریت منابع آب ایران حجم ذخیره آب سد اکباتان همدان به حدود یک میلیون متر مکعب کاهش یافته و پیش‌بینی می‌شود که این سد در پایان هفته نخست شهریور ماه خشک و از مدار خارج شود. بنا به گفته استاندار همدان علیرضا قاسمی فرزاد، قرار بود پروژه انتقال آب به شهر همدان در پایان مرداد ماه تکمیل شود. اما در ۱۷ سال گذشته فقط ۴۰ درصد از این پروژه انجام شده است. به گفته او تجهیزات مورد نیاز این پروژه توسط یک شرکت تولید میشود و با توجه به بحران کم آبی در کشور و تقاضای بسیار، تامین تجهیزات برای انتقال آب به شهر همدان زمان بر شده است.

در همدان بیش از یک سال پیش در مورد تمام شدن آب سدها هشدار داده شده بود.  اما اقدامی صورت نگرفت و  اکنون پس از وقوع بحران، در حال کندن چاه هستند و از مردم خواسته اند که چند ماه صبر و تحمل کنند، تا مشکل بی آبی حل شود! مردم نیاز فوری به آب دارند و خواستار پاسخگویی فوری هستند. با خشک شدن آب سد اکباتان و درگیر شدن همدان با مشکل بی آبی، در شهر قیدار از شهرهای استان زنجان نیز که به استان همدان نزدیک است یک هفته است که آب آشامیدنی روزانه دو ساعت قطع میشود. به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان هم اکنون ۵۰۸ روستا در استان زنجان با مشکل نبود آب پایدار مواجه‌اند!

بحران بی آبی در سراسر ایران رو به گسترش است. نکته قابل توجه و جدی اینست که بحران آب نیز ریشه سیاسی دارد. سیاستهای غارتگرانه و بی حساب و کتاب مفتخوران حاکم، زیرساخت های طبیعی را بیش از پیش به نابودی کشانده و بحران های محیط زیستی از جمله بی آبی را شدت غیر قابل تحملی داده است. در مناطقی که فشار بی آبی حادتر و غیر قابل تحمل تر شده است شاهد اعتراضات خشمالود مردم بوده ایم. از جمله در استانهای خوزستان، شهرکرد، اصفهان، و چهارمحال بختیاری و همچنین مناطقی مثل  ارومیه و شادگان و رباط کریم و شهرکرد. اما در همه جا لطمات به زیرساختهای طبیعی و زیست محیطی بسیار وسیع است و تنها با خلاص شدن از شر این حکومت میتوان مانع تخریب بیشتر محیط زیست شد.

باید با فشار اعتراضات حکومت را ناچار کرد که بودجه و امکانات بسیار بیشتری را برای تخفیف مشکل بی آبی اختصاص دهد و در برابر فشارها و لطمات و آسیبهایی که به زندگی مردم وارد میشود جوابگو باشد.

حزب کمونیست کارگری ایران

۲ شهریور۱۴۰۱، ۲۴ اوت ۲۰۲۲

اطلاعیه خبری

اعتراضات کارگران کشت و صنعت کارون ، آتش نشانی و  روغن نباتی  جهان

 

– صبح امروز دوم شهریورماه تعدادی از کارگران مجتمع کشت و صنعت کارون در اعتراض به سطح نازل حقوقها و  نحوه اجرای همسان‌سازی حقوقها دست به تجمع زدند.

– روز دوم شهریور نیروهای آتش‌نشانی کرج در اعتراض به سطح نازل حقوقها و وضعیت بد معیشتی و شغلی خود و عدم پاسخگویی به مطالباتشان مقابل ساختمان مرکزی شهرداری کرج تجمع کردند. پرداخت برخی از آیتم های مزدی از جمله حق حریق، حق شب کاری، و نیز برخی تجهیزات رفاهی و ایمنی از جمله خواستهای این کارگران است.

– روز دوم شهریور  ۷۳ کارگر روغن نباتی جهان در اعتراض به اخراجها با طرح شکایتی به اداره کار خواستار بازگشت به کار اخراجی ها و برقراری مقرری بیمه بیکاری شدند. بنا بر گزارشات روز گذشته مدیریت تحت عنوان نبود مواد اولیه به قرارداد ۶۰ نفر از این کارگران پایان داد.

حزب کمونیست کارگری ایران

۲ شهریور ۱۴۰۱، ۲۴ اوت ۲۰۲۲

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate