اخباروگزارش های کارگری  یکم شهریورماه ۱۴۰۱

اخباروگزارش های کارگری  یکم شهریورماه ۱۴۰۱

– آخرین گزارش از اعتراض پرسنل رسمی نفت

– دومین روز از اعتصاب کارگران شرکت ستاره تاراز

– تجمع اعتراضی کارگران اخراجی کارخانه روغن نباتی جهان زنجان مقابل اداره کار شهرستان 

– تجمع اعتراضی انترن های دانشگاه علوم پزشکی اهوازنسبت به مدیریت دانشگاه و عدم رسیدگی به مشکلاتشان ورفتار ناشایست مدیر گروه زنان

– انتقال لیلا حسین زاده به بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز

– مرخصی اسماعیل گرامی کارگر بازنشسته پس از تحمل ۱۷ ماه حبس با قید وثیقه‌ی ۵۰۰ میلیون تومانی

– مرخصی ۱۰ روزه پیمان فرهنگیان از زندان ازبرم لاهیجان 

– تجمع اعتراضی شبانه جمعی از اهالی همدان نسبت به بی آبی

– بازداشت تعدادی از اهالی حق طلب روستای داریاب دورود

– یورش نیروهای لباس شخصی به دستفروشان در چهار راه رسولی زاهدان،مقاومت کاسبکاران وتیراندازی بسویشان

– بازهم جان باختن یک کارگر شهرداری حین کار براثر تصادف اینباردر علی آبادکتول

– جان باختن کارگرمعدن هشونی کوهبنان درحادثه ریزش تونل

*آخرین گزارش از اعتراض پرسنل رسمی نفت

بنا بر اعلام شورای هماهنگی و همبستگی کارکنان رسمی نفت، برابر آرای قطعی پرسنل در نظر سنجی و رای گیری صورت گرفته، تجمع به تاریخ ۵ شهریور ماه شنبه در تهران و اهواز و عسلویه دایر می گردد.

این شورا گفته است ساعت و مکان تجمع متعاقبا اعلام خواهد شد که البته در تهران نظر به متن شورا تجمع مقابل ساختمان وزارت نفت برگزار میگردد.

در نظر سنجی دیگری، شورای هماهنگی و همبستگی حضور خانواده ها را هم به رای گذاشته است که تا لحظه انتشار این گزارش از مجموع ۱۲۷۳ نفر که در رای گیری شرکت کردند ۱۱۰۶ نفر برابر ۸۷% کارکنان به حضور خانواده ها در این تجمع رای مثبت داده اند.

این رای گیری و دخالتگری جمعی و گروهی همچنان ادامه داشته و نتایج آن بزودی اعلام خواهد شد.

منبع:کانال شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت

*دومین روز از اعتصاب کارگران شرکت ستاره تاراز

امروز سه‌شنبه اول شهریورماه ۱۴۰۱، کارگران پروژه‌ای شرکت ستاره تاراز شاغل در شرکت پتروشیمی بوشهر سایت یک واقع در عسلویه در اعتراض به عدم پرداخت چند ماه دستمزد معوقه برای دومین روز متوالی دست از کار کشیده و اعتصاب کردند. 

اخبار اعتراضات بخش‌های مختلف کارگران و کارکنان صنایع نفت را از رسانه‌های اتحادیه آزاد کارگران ایران دنبال کنید.

اتحادیه آزاد کارگران ایران- ۱ شهریور ۱۴۰۱  

*تجمع اعتراضی کارگران اخراجی کارخانه روغن نباتی جهان زنجان مقابل اداره کار شهرستان 

روزسه شنبه یکم شهریور، کارگران اخراجی کارخانه روغن نباتی جهان زنجان از مجموعه هلدینگ داروگر، برای انعکاس صدای اعتراضشان دست به تجمع مقابل اداره کار شهرستان زدند.

یکی از کارگران روغن نباتی جهان به خبرنگار رسانه ای گفت: صبح امروز سه‌شنبه (یکم شهریور ماه) مدیران کارخانه به دلیل کمبود منابع مالی از ورود حدود ۶۰ نفر از مجموع ۸۵ کارگر کارخانه به محل کارشان جلوگیری کردند.

او با بیان اینکه میانگین سوابق فعالیت بعضی از کارگران بیکار شده به ۱۵سال می‌رسد، اظهار کرد: در حالی با اتمام قرارداد یک ماهه اخراج شده‌ایم که علارغم مطالبات چهارماهه سال جاری، هنوز موفق به دریافت مطالبات قدیمی سالهای ۹۳ تا ۹۷ خود نشده‌ایم.

وی افزود:کارفرما اعتنایی به درخواست کارگران برای بازگشت به کار ندارد و می‌گوید برای کاهش هزینه‌های کارخانه ناچار به تعدیل این تعداد نیروی شده است.

یکی دیگر از کارگران کارخانه روغن نباتی جهان گفت:در شهر زنجان کسی پیگیر مشکلات‌شان نیست از این رو کارگران با تجمع مقابل اداره کار شهرستان زنجان، نارضایتی خود را اعلام کردند.

این کارگر با بیان اینکه بخش دیگری از مشکلاتمان مربوط به پرداخت مطالبات قدیمی ما می‌شود، افزود: این مطالبه مربوط به چندین ماه حقوق و اضافه کاری، حق شیفت و جذب، حق ایاب و ذهاب و لباس کار و… می‌شود.

او گفت: درحال حاضر کارفرما به کارگرانی که در کارخانه برای نگهبانی و مواظبت از ماشین آلات باقی مانده‌اند، گفته چند ماه توانایی پرداخت حقوق ندارد.

این کارگر درباره وضعیت تولید در کارخانه روغن جهان گفت: در سال جاری تولید متوقف شده بود و سال قبل هم تولید مستمر نبود هر چند هفته یکبار اگر مواد اولیه تهیه می‌شد، تولید داشتیم.

*تجمع اعتراضی انترن های دانشگاه علوم پزشکی اهوازنسبت به مدیریت دانشگاه و عدم رسیدگی به مشکلاتشان ورفتار ناشایست مدیر گروه زنان

روز سه شنبه یکم شهریور،جمعی از انترن های(کارورزان) دانشگاه علوم پزشکی اهوازبرای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به مدیریت دانشگاه و عدم رسیدگی به مشکلاتشان ورفتار ناشایست مدیر گروه زنان دست به تجمع زدند.

*انتقال لیلا حسین زاده به بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز

لیلا حسین زاده فعال صنفی دانشجویی دانشگاه تهران، طی تماسی تلفنی با خانواده اش از انتقال خود از بند ۲۰۹ زندان اوین به بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز، موسوم به پلاک ۱۰۰ خبر داد. 

این انتقال در حالی صورت گرفته که روز یکشنبه، یک روز پس از بازداشت مقابل درب منزل خود، وکیل وی در توییتی بازداشت حسین زاده را به دستور دادستانی شیراز عنوان کرده است.

برگرفته از کانال شوراهای صنفی دانشجویان کشور

*مرخصی اسماعیل گرامی کارگر بازنشسته پس از تحمل ۱۷ ماه حبس با قید وثیقه‌ی ۵۰۰ میلیون تومانی

روز سه شنبه یکم شهریور، اسماعیل گرامی کارگر بازنشسته و همسر خانم ژاله روحزاد معلم بازنشسته پس از تحمل ۱۷ ماه حبس با قید وثیقه‌ی ۵۰۰ میلیون تومانی به مرخصی آمد.

*مرخصی ۱۰ روزه پیمان فرهنگیان از زندان ازبرم لاهیجان 

پیمان فرهنگیان، شاعر و فعال کارگری ساکن بندر کیاشهر، روز دوشنبه ۳۱ مرداد، از زندان ازبرم لاهیجان به مرخصی ده روزه آمد.

*تجمع اعتراضی شبانه جمعی از اهالی همدان نسبت به بی آبی

براساس گزارش ها وتصاویر منتشره در شبکه های اجتماعی،سه شنبه شب(یکم شهریور)، جمعی از اهالی همدان برای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به ۲ هفته بی آبی دست به تجمع زدند.

دریکی از این گزارش ها ازجمله آمده است:«همدان آب ندارد و عده ای از مردم همدان، امشب، بعد از دو هفته درگیری با ساعت‌ها و روزها بی‌آبی، اعتراض کردند.»

*بازداشت تعدادی از اهالی حق طلب روستای داریاب دورود

به گزارش کانال اتحادیه آزاد کارگران ایران،صبح روز یکشنبه ۳۰مرداد نیروهای انتظامی اقدام به بازداشت تعدادی از اهالی روستای داریاب نمودند. علت این است که چند روز پیش اهالی روستای داریاب با بستن جاده اقدام به اعتراض نسبت به بوی بد شرکت پتروشیمی  پالایش  گهر در روستایشان نموده بودند.

براساس خبرها حکم جلب و دستگیری چند نفر در این روستا به‌اتهام دعوت اهالی به تجمع صادر شده و چند نفر هم دستگیر شده و هم‌اکنون در زندان دورود به‌سر می‌برند. 

بنا به گفته کارشناسان بوی بد این کارخانه بخاطر این است که مخازن بزرگ هیدروکربن نیاز به فیلتر دارد و بشدت سرطان‌زا می‌باشد و قابل انفجار. ولی مسئولین نسبت به این موضوع و وضعیتی که برای مردم ایجاد شده بی‌تفاوت هستند و به اعتراضات مردمی با دستگیری و سرکوب جواب می‌دهند.

خاطر نشان میشود که روز سه شنبه ۱۸ مرداد۱۴۰۱،جمعی از اهالی روستای داریاب شهرستان دورود استان لرستان برای اعتراض به آلودگی محیط زیست  وبوی تعفن ناشی ازکارخانه های شهرک صنعتی دورود واقع درحوالی روستایشان،دست به تجمع در جاده زدند.

بنا برآخرین گزارش های رسانه ای شده ظاهرا این کارخانه تولید روغن بدنبال اعتراضات اهالی روستای داریاب تعطیل شده است.

*یورش نیروهای لباس شخصی به دستفروشان در چهار راه رسولی زاهدان،مقاومت کاسبکاران وتیراندازی بسویشان

روز سه شنبه یکم شهریور، نیروهای لباس شخصی به دستفروشان در چهار راه رسولی زاهدان یورش آورده وبدنبال مقاومت این کاسبان بسویشان تیراندازی کردند.

به گزارش یک منبع خبری محلی،نیروهای نظامی جهت اخاذی و باجگیری به چهار راه رسولی زاهدان یورش برده که با ممانعت کاسبکاران از پرداخت باج، منجر به درگیری شده است.

نیروهای نظامی پس از جلوگیری مردم از اخاذی آنها، در چهار راه رسولی زاهدان که یکی از مناطق شلوغ این شهر است اقدام به تیراندازی کرده اند.

بنابه گزارش همین منبع،در تاریخ ۲۸مرداد ماه ۱۴۰۱ نیز، نیروهای نظامی لباس شخصی به چهار راه رسولی زاهدان یورش برده که با عدم پرداخت باج توسط کاسبکاران، نیروهای نظامی را از محل خارج کرده اند. 

*بازهم جان باختن یک کارگر شهرداری حین کار براثر تصادف اینباردر علی آبادکتول

یک کارگر شهرداری علی آبادکتول بنام علی شجاعی درآستانه بازنشستگی کار تمیز کردن جدول در خیابان مزرعه این شهر در استان گلستان براثربرخورد یک ماشین دنا با سرعت بسیار بالا باوی در دم جان باخت.

*جان باختن کارگرمعدن هشونی کوهبنان درحادثه ریزش تونل

روزسه شنبه یکم شهریور،یک کارگرمعدن هشونی کوهبنان دراستان کرمان براثر ریزش تونل جان خودراازدست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate