اخباروگزارش های کارگری ۳۱ مرداد ماه ۱۴۰۱

اخباروگزارش های کارگری ۳۱ مرداد ماه ۱۴۰۱

– آخرین گزارش ها از  اعتراضات پرسنل رسمی نفت

– سومین روز اعتصاب کارگران شهرداری کوت عبدالله دراعتراض به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی

چماق تهدید و پرونده سازی امنیتی بالای سر کارگران حق طلب

– ادامه اعتراضات کارگران تولی پرس نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی با برپایی تجمع در کارخانه

– تجمع اعتراضی کارگران قراردادی کارخانه داروگر تهران(کف)نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی

– اعتصاب  وتجمع چند روزه کارگران شرکت آب و فاضلاب پلدختردراعتراض به عدم پرداخت چند ماه حقوق

– تجمع اعتراضی جمعی ازرانندگان سرویس خودروشهرتهران نسبت به عدم تبدیل وضعیت و وعده های توخالی مسئولان مقابل شورای شهر تهران

– تجمع اعتراضی کارگران شاغل و بازنشسته و سهامداران کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز مقابل و درون محوطه این واحد تولیدی

– ادامه اعتراضات جمعی از کشاورزان اصفهان نسبت به عدم تخصیص حق آبه با تجمع مقابل شرکت سهامی آب منطقه‌ای اصفهان

– تجمع اعتراضی جمعی از سهامداران مسکن فاطمیه یزد نسبت به افزایش میزان آورده و اقساط  طرح و تاخیردر اجرامقابل استانداری

– تجمع اعتراضی مالباختگان تاج خودرو کاسپین  نسبت به عملکرد قوه قضاییه مقابل استانداری قزوین

– برگزاری دادگاه روح اله (رادا) مردانی

– مرگ ومصدومیت ۴ کارگر در حادثه ریزش دیوارکاشان

جان باختن یک کارگر ۶۰ ساله در شیراز براثر سقوط از ارتفاع 

*آخرین گزارش ها از  اعتراضات پرسنل رسمی نفت

همکاران رسمی در بخش های عملیاتی که در محل کار خود تا تاریخ بیست و چهارم مرداد ماه نسبت به عدم اجرای ماده ده قانون وظایف و اختیارات نفت دست به اعتراض زده بودند اکنون خود را آماده برگزاری تجمع سراسری کرده اند.

این بخش از کارکنان قبل تر اعلام کرده بودند چنانچه تا تاریخ بیست و شش مرداد وزیر نفت یا معاونت نیروی انسانی وزارتخانه به طور رسمی اجرای تمام و کمال ماده ده را ابلاغ نکند درباره تجمع خود تصمیم گیری خواهند نمود.

بر اساس این تصمیم ، شورای هماهنگی و همبستگی کارکنان رسمی (اعم از شاغل و بازنشسته) طی روزهای گذشته اقدام به نظرسنجی از همکاران نموده است.

آخرین نتایج این نظرسنجی حاکی از آن است که تاریخ تجمع برای پنجم شهریور ماه در نظر گرفته شده است.

همچنین ۶۱% پرسنل با تجمع غیر متمرکز و همزمان در جلوی ساختمان اصلی وزارت نفت و همینطور شهرهای اهواز و عسلویه موافق هستند.

۲۸% پرسنل معتقدند که تجمع باید متمرکز و فقط مقابل وزارت نفت برگزار شود و ۱۱% هم گفته اند تجمعات غیر متمرکز و غیر همزمان باشد و چنانچه ماده ده اجرا نشد اولین روز غیر تعطیل هفته های بعدی تجمعات سراسری سایر شهرها برگزار شود.

همکاران رسمی گفته اند مصمم و پرقدرت این مطالبه را پیگیری کرده و ریال به ریال معوقات ؛اصلاح مالیات ؛ اصلاح سقف حقوق و افزایشات جدید را از غارتگران وزارت نفت خواهند ستاند.

منبع:کانال شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت

*سومین روز اعتصاب کارگران شهرداری کوت عبدالله دراعتراض به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی

چماق تهدید و پرونده سازی امنیتی بالای سر کارگران حق طلب

به دنبال اعتصاب سه‌روزه لايروبكاران و پاكبان‌هاي شهرداري كوت عبدالله، خيابان‌ها و معابر اين شهرِ تازه‌تاسيس در مجاورت اهواز، باز هم فرشي از زباله شد.

روز یکشنبه ۳۰ مرداد، كارگران شهرداري كوت عبدالله كه به دنبال اعتراضات ۶ ماهه نسبت به نامعلوم بودن نحوه احقاق حق‌شان، اين‌بار قصد دارند اعتراضات را بدون واهمه از هر سرانجامي، تا دريافت مطاالبات ادامه دهند،به خبرنگاررسانه ای گفتند:به دنبال محقق نشدن وعده‌هاي مسوولان جديد شهري و از جمله شهردار كوت عبدالله و تعويق ۷ ماهه در پرداخت حقوق‌هاي يك ميليون توماني ۱۲۰ نيروي بلاتكليف فضاي شهري و لايروبي، چاره رسيدن به حقوق ، مثل دفعات قبل و طي اين ۳ سال اين بوده كه جمع‌آوري زباله‌ها و پاكسازي شهر از فاضلاب هميشه جاري در كوچه‌ها و خيابان‌ها را متوقف كنند تا مسوولان شهري چاره‌اي براي اين وضعيت بينديشند و پيمانكاران را وادارند به جاي سپرده‌گذاري با حقوق كارگران، مطالبات قانوني آنها را تسويه كنند.

 البته اين‌بار، اعتراضات كارگران شهرداري كوت عبدالله، يك دليل ديگر هم دارد. معترضان، به نامه اخراج خود دست پيدا كرده‌اند؛ نامه دست‌نويس و يك مكاتبه داخلي و صورتجلسه ۱۸ مرداد سال جاري است كه در حضور سرپرست معاونت خدمات شهري كوت عبدالله تنظيم شده و به امضاي ۸ نفر از مديران شهرداري اين شهر هم رسيده است. طبق مندرجات اين نامه، تاكيد شده كه «تمام نيروهاي بلاتكليف، ديگر حق حضور در محل كار ندارند و مسئوليت فعاليت آنها و هر گونه حادثه احتمالي در محل كار به‌طور مستقيم با پيمانكار خواهد بود.»

كارگران خدمات شهري و لايروبكارهايي كه در اين نامه مورد خطاب قرار گرفته و «بلاتكليف» ناميده شده‌اند، حدود ۱۲۰ نفر و همين معترضاني هستند كه طي سه روز گذشته از جمع‌آوري زباله‌ها و نظافت فضاي شهري خودداري كرده‌اند.

 معترضان همچنین گفتند:از چند ماه قبل از تنظيم اين صورتجلسه و بعد از انتصاب شهردار جديد از اواخر پاييز پارسال، نوع برخوردها با كارگران معترض هم متفاوت شده به اين معنا كه با روي كار آمدن شهردار جديد در كوت عبدالله، به محض آغاز اعتراضات كارگران خدمات شهري و متوقف شدن جمع‌آوري زباله‌ها يا پاكسازي فاضلاب‌ها، شهردار و كارمندانش دست به كار شده و به خيابان‌ها آمده‌اند و به جمع‌آوري زباله مشغول شده‌اند. 

معترضان افزودند:علاوه بر اين، به دنبال هرگونه اعتراض و توقف كار، مسئولاني از نهادهاي انتظامي، تماس‌هايي تهديد آميز با كارگران برقرار كرده و درباره برخوردهاي امنيتي در صورت تداوم اعتراضات به معترضان اخطار داده و ايشان را وادار به بازگشت به كار كرده‌اند آن‌هم در حالي كه معوقات مزدي كارگران همچنان در حال انباشته شدن است و بنابراين، تعدادي از كارگران خدمات شهري و لايروبكارهاي كوت عبدالله، حداقل طي ۷ ماه گذشته، زير سايه سنگين سكوت و بي‌تفاوتي مسئولان جديد، خدمت بدون دريافت مزد براي شهرداري انجام داده‌اند. 

در چنين شرايطي، دستور مسوولان شهرداري به اخراج ۱۲۰ كارگر در حالي اجرايي مي‌شود كه ۱۷ نفر از اين كارگرانِ موسوم به «بلاتكليف»، ۷ ماه حقوق (با رقم‌هاي يك ميليون توماني) طلب دارند و معلوم نيست پرداخت اين معوقات چه زماني و توسط چه كسي انجام خواهد شد. حدود ۸۵ نفر از اخراجي‌ها هم سه ماه قبل يك ميليون تومان به اسم حقوق دريافت كرده‌اند و ديگر هيچ. 

معترضان ادامه دادند: از سال ۱۳۹۸، مزد اين ۱۲۰ كارگر، هيچگاه مطابق مصوبات قانون كار نبوده بلكه پيمانكاران طرف قرارداد شهرداري، هر چند ماه يك‌بار، وجوهي در قالب كارت هديه به كارگران پرداخت كرده‌اند. تداوم پرداخت‌هاي غيرقانوني و خارج از چارچوب قانون كاربه كارگران خدمات شهري كوت‌‌عبدالله در حالي است كه طبق اسنادي مستند، شركت پيمانكاري همكار با شهرداري كوت عبدالله، طي ماه‌هايي از سال ۱۳۹۹، براي برخي كاركنان شركت پرداخت حقوق با رقم‌هاي ۷۷ ميليون توماني، ۴۰ ميليون توماني، ۳۵ ميليون توماني، ۲۵ ميليون توماني، ۱۳ ميليون توماني، ۷ ميليون توماني و ۴ ميليون توماني داشته است. 

كارگران معروف به «بلاتكليف» البته طي ۳ سال گذشته پذيرفته‌اند كه همين رقم‌هاي يك ميليون توماني را بگيرند و بيش از توان‌شان هم كار كنند اما آنچه هر بار آنها را به اعتراض واداشته، اين است كه همين يك ميليون تومان، هيچگاه به‌طور منظم پرداخت نشده و در تمام اين سال‌ها، اعتراض و درگيري و تهديد و بست‌نشيني در مقابل ساختمان استانداري خوزستان و شوراي شهر كوت عبدالله و فرمانداري كارون و …..، پيمانكار را راضي كرده كه از سود سپرده‌گذاري با حقوق كارگران و از تنخواه‌سازي با پول‌هاي دريافتي از شهرداري، دست بردارد و مزد زحمت نيروهاي تحت پيمان خود را با تاخير سه ماهه و چهار ماهه پرداخت كند.

 كارگران معترض كه حالا با دسترسي به نامه سرپرست معاونت شهرداري، مي‌دانند مهر اخراج هم روي پيشاني‌شان نشسته و ديگر چيزي براي از دست دادن ندارند، ادامه دادند:طي ۶ ماه گذشته، حدود ۶ بار در اعتراض به نامعلوم بودن زمان پرداخت همين رقم‌هاي يك ميليون توماني مزد كه معلوم نيست بر چه پايه و اساسي و با موافقت كدام مسوول بي‌انصاف تعيين شده، دست از كار كشيده‌اند و حالا كه از اخراج خود باخبرند، تا روشن شدن وضعيت دريافت مطالباتشان به اعتراض ادامه خواهند داد.

 معترضان، يادشان هست كه پارسال و بعد از روي كار آمدن دولت سيزدهم چه شعارهايي درباره به‌روزرساني حقوق كارگران خدمات شهري داده شد و با مذمت بي‌انصافي مديران قبلي، پژواك وعده‌هايي همچون برقرار شدن بيمه‌ها و تبديل وضعيت قراردادها و حذف تعهدهاي اجباري و دروغين محضري درباره تسويه صددرصدي با پيمانكار، گوش اهالي كوت عبدالله را كر كرد. حالا يك سال از اين وعده‌ها گذشته. پيمانكار قبلي، اوايل زمستان پارسال با شكايت كارگران خدمات شهري كوت عبدالله، دستگير و از كار بركنار شد و طبق آراي اداره كار شرق اهواز، بايد مطالبات كارگران خود را طبق ارقام مصوب قانون كار پرداخت و تسويه كند. طبق مندرجات يكي از راي‌هاي صادرشده براي يكي از شاكيان ، پيمانكار سابق و طرف قرارداد با شهرداري كوت عبدالله، بنا به حكم اداره كار شرق اهواز بايد بابت ۱۶ ماه خدمت اين كارگر – اول شهريور ۱۳۹۸ تا پايان دي ۱۳۹۹- بيش از ۴۲ ميليون تومان شامل حق مسكن، بن خواروبار، حقوق پرداخت نشده، مرخصي ذخيره شده كارگر، عيدي و پاداش و سنوات خدمت، به كارگر پرداخت كند؛ همان كارگري كه با يك ميليون تومان مزد خالص اجير شده بود و هر روز عصر و بعد از رفت و روب خيابان‌ها و جمع كردن زباله‌ها، مي‌رفت سروقت شغل دوم؛ آجركشي روزمزدي در ساختمان‌هاي نيمه‌كاره شهر و دستفروشي در شرجي ۹۰ درصد و گرماي ۵۲ درجه و جستن پلاستيك و ضايعات قابل فروش از دل پسماند خانه‌هاي مردم تا كسري نان خانواده را جبران كند.

*ادامه اعتراضات کارگران تولی پرس نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی با برپایی تجمع در کارخانه

روز دوشنبه ۳۱ مرداد، کارگران کارخانه تولی پرس درادامه اعتراضات دامنه دارشان نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی برای باری دیگردست به تجمع دراین واحد تولیدی در قزوین زدند.

تجمع کنندگان، مهم‌ترین خواسته‌ی خود را «تعیین تکلیف کارخانه» و «وضعیت شغلی» خود عنوان کردند وبه خبرنگاررسانه ای گفتند: از ابتدای سال جاری با کمبود مواد اولیه، تولید در کارخانه به حداقل کاهش یافته و مطالبات مزدی و بیمه‌ای کارگران سه تا چهارماه معوق شده است. چندین سال است وضعیت خوبی نداریم و کارگران تقریبا هر چند وقت یکبار دست به اعتراض می‌زنند. اخیرا هم موضوع تعدیل کارگران مطرح شده؛ تا اینکه روز گذشته اطلاعیه‌ای با این مضمون که با افزایش مشکلات مالی کارخانه، از صبح فردا (سه‌شنبه یکم شهریور ماه) با اتمام قرارداد‌ها، کارگرانی که تمایل به ادامه همکاری با کارخانه را نداشته باشند، می‌توانند برای دریافت مقرری بیمه بیکاری اقدام کنند و در صورت افزایش سطح تولید دوباره به کار بازخواهند گشت، منتشر شد. این شرایط، کارگران باسابقه و متخصص این واحد تولیدی را نگران کرده است.

کارخانه تولی پرس قزوین به همراه کارگران واحد بسته‌بندی که از مجموعه هلدینگ داروگر هستند، بیش از ۲۰۰ کارگر دارد. این کارگران گفتند: شرایط سخت کارخانه را در طول دوران اشتغال تحمل کرده‌ایم و امروز باتوجه به شرایط پیش آمده انتظار داریم محل کارمان به شرایط قبل از خصوصی‌سازی بازگردد.

یکی از کارگران در ارتباط با شرایط افول این واحد تولیدی گفت: کارخانه سال ۹۰ به یک فرد واگذار شد که نتوانست آن را سر پا نگه دارد. البته وام‌هایی هم گرفته شد که به درستی هزینه نشدند. تا جایی که امروز بعد از گذشت چند سال مسیر افول کارخانه شدت گرفته است.

کارگران تولی پرس گفتند: تولی پرس از مجموعه هلدینگ داروگر است و همه کارگران شاغل در مجموعه‌های این هلدینگ (تهران، اشتهارد، زنجان، رشت، همدان و خرمشهر هم با مشکلات دسته پنجه نرم می‌کنند. ما تقاضا داریم مجموعه هلدینگ داروگر و تولی پرس به یک ارگان توانمند دولتی واگذار شود. تنها بازگرداندن مالکیت به دولت و واگذاری به یک ارگان قدرتمند می‌تواند این واحد تولیدی را به روزهای اوج خود بازگرداند؛ هیچ راه دیگری نیست.

یادآوری:

+مستحکمتر وگسترده تر با همبستگی کارگران: همبستگی کارگران کارخانه تولی پرس با همکاران  حق طلب ممنوع الورودشان

راهپیمایی وتجمع کارگران کارخانه تولی پرس مقابل فرمانداری الوند دراعتراض به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی

روز سه شنبه ۱۱ مرداد،کارگران کارخانه تولی پرس درادامه اعتراضات دامنه دارشان نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی دست به وراهپیمایی  باسردادن شعار«عزاعزاست امروز کارگر تولی پرس صاحب عزاست امروز»وسپس تجمع مقابل فرمانداری شهرستان الوند زدند.

روز چهارشنبه ۱۲ مرداد،تعدادی از کارگران کارخانه تولی پرس قزوین به خبرنگاررسانه ای گفتند:  تجمع روز گذشته (سه‌شنبه ۱۱مرداد ماه) کارگران تولی پرس در اعتراض به ممانعت از ورود شمار زیادی از همکاران که برای پیگیری مطالبات خود به فرمانداری مراجعه کرده بودند، صورت گرفت که در نهایت به درگیری منجر شد.

یکی از کارگران درباره اعتراض روز گذشته خود و همکارانش گفت: به دنبال بی‌توجهی کارفرما به پرداخت مطالبات سه ماهه کارگران و نارضایتی از وضعیت موجود کارخانه، تعداد زیادی از همکاران برای پیگیری مطالبات خود به فرمانداری مراجعه کرده بودند. حین برگشت مدیریت کارخانه به واحد حراست کارخانه دستور داده بود مانع ورود کارگران به محل کار خود شوند که در نتیجه منجر به درگیری با مدیریت و عوامل حراست کارخانه شد.

او با بیان اینکه در این خصوص امروز جلسه‌ای در استانداری قزوین در حال برگزاری است و همزمان فرماندار شهر صنعتی الوند در محل کارخانه حاضر شده و با کارگران صحبت کرد، افزود: تأخیر در پرداخت حقوق یکی از مطالبات جدی کارگرانی است که از اردیبهشت ماه حقوقی دریافت نکرده‌اند، ضمن اینکه سرویس رفت و آمد و غذای کارگران هم قطع شده است.

این کارگر با بیان اینکه بعد اعتراض روز گذشته کارگران کارفرما مبالغ کمی را به عنوان علی‌الحساب به کارگران پرداخت کرده است، افزود: حق بیمه از دیگر مطالبات این کارگران است که چندین ماه به تاخیر افتاده است.

++تجمع اعتراضی کارگران کارخانه تولی پرس نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی ازجمله به پرداخت بیمه بیکاری به‌جای حقوق

روزدوشنبه ۳ مرداد، کارگران کارخانه تولی پرس درادامه اعتراضات دامنه دارشان نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی دست به تجمع مقابل استانداری قزوین زدند ونارضایتی وخشمشان را دررابطه با به پرداخت بیمه بیکاری به‌جای حقوق بنمایش گذاشتند.

یکی از کارگران حاضردرتجمع به خیرنگاررسانه ای گفت:از اسفند سال گذشته این شرکت به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های هولدینگ داروگر درگیر مشکلات اقتصادی بوده و از آن تاریخ کارگران معوقات پرداختی و حقوقی دارند که هنوز وصول نشده است. ضمن اینکه پیش از این کارگران در محوطه شرکت چندین بار اقدام به اجتماع اعتراضی پیرامون وضعیت حقوقی خود کرده بودند.

*تجمع اعتراضی کارگران قراردادی کارخانه داروگر تهران(کف)نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی

روز دوشنبه ۳۱ مرداد، کارگران قراردادی کارخانه داروگر تهران(کف)هم برای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی دست به تجمع زدند.

کارگران معترض کارخانه داروگر تهران به خبرنگاررسانه ای گفتند:مدیران این شرکت قصد دارند از شمار کارگران قراردادی که هم‌اکنون در بخش‌های مختلف کارخانه مشغول به کارند، بکاهند.

ظاهرا طرح تعدیل اختیاری قرار است از صبح فردا سه‌شنبه (یکم شهریور ماه) برای حدود ۲۰۰کارگر قراردادی با چهار ماه حقوق معوقه در بخش‌های مختلف تولیدی شرکت داروگر (کف) به اجرا درآید.

گویا ۲۰۰ کارگری که در کارخانه داروگر مشغول کارند و امروز ۳۱ مرداد پایان قرارداد کاری آنها است؛ بر اساس اطلاعیه کارفرما از صبح فردا اگر تمایل به ادامه همکاری با کارخانه را نداشته باشند، می‌توانند برای دریافت مقرری بیمه بیکاری اقدام کنند و در صورت افزایش سطح تولید دوباره به کار بازخواهند گشت.

کارگران معترض با بیان اینکه تمامی کارگران هر ماه پس از خاتمه قرارداد کارشان نگران از دست دادن شغلشان هستند، افزودند: این وضعیت درحالی برای کاهش هزینه‌های کارخانه انجام می‌شود که کارفرما بر اساس این اطلاعیه اعلام کرده در طول هشتم ماه گذشته همه هزینه‌های کارخانه را از طریق فروش اموال مدیران و مسئولان شرکت تامین کرده ودر حال حاضر ممکن است با ادامه این روند پرداخت حقوق کارگران با تاخیر بیشتری مواجه شود.

از قرار معلوم در چند ماه گذشته نیز حدود ۲۰ تا ۳۰نفر از کارگران با سوابق پایین خودخواسته محل کار را ترک کرده و شغل دیگری پیدا کرده‌اند.

همچنین در حالی مدیریت کارخانه دلایلی همچون کمبود نقدینگی و کاهش سطح تولید را دلیل این اقدام خودعنوان می‌کند که کارگران حاضر به ترک محل کار خود نیستند.

در کارخانه داروگر تهران حدود ۲۰۰ کارگر مشغول به کار هستند که پیش از این نیز به عدم پرداخت به موقع دستمزدها و حق بیمه انتقاد داشتند.

یادآوری:

+تجمع اعتراضی کارگران  کارخانه داروگر تهران نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی و وعده های توخالی مسئولان برای چندمین بار

روز سه شنبه ۲۱ تیربرای چندمین بار، کارگران  کارخانه داروگر تهران برای اعتراض به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی و وعده های توخالی مسئولان دست به تجمع زدند.

برپایه گزارش رسانه ای شده، روز سه‌شنبه (۲۱تیر ماه) برای چندمین بار به محقق نشدن پرداخت مطالبات مزدی و بیمه‌ای، تامین امنیت شغلی، حذف سرویس ایاب و ذهاب و همچنین تعیین تکلیف وضعیت کارخانه اعتراض کردند.

کارگران داروگر تهران می‌گویند: درحالیکه در جلسه‌ی مشترک مسئولان اداره کار و کارفرما قرار بود شرکت بخشی از مطالباتمان را پرداخت کند اما بعد از گذشت چند ماه، بدون در نطر گرفتن موقعیت بی‌پولی کارگران هیچ اقدامی در این زمینه انجام نشد.

این کارگران همچنین می‌گویند: از ابتدای سال جاری تولید در این واحد تولیدکننده انواع محصولات شوینده (بجز تولید ۱۵ تن شامپو) متوقف شده و کارگران کاری برای انجام ندارند. آنها همچنین دو ماه حقوق معوقه دارند و برای چند ماه حق بیمه‌‌‌شان نیز تمدید نشده است.

به گفته‌ی یکی از کارگران؛ بعد از هر دوره اعتراضِ کارگران داروگر تهران در خارج از کارخانه، برخی مسئولان با وساطت مانع ادامه اعتراض کارگران می‌شوند اما درنهایت وعده‌ها عملی نمی‌شود.

++ازسرگیری تجمع اعتراضی کارگران  کارخانه داروگر تهران نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی و وعده های توخالی مسئولان

روزشنبه ۴ تیر ، کارگران  کارخانه داروگر تهران برای انعکاس دوباره +اعتراضشان نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی و وعده های توخالی مسئولان دست به تجمع زدند.

تجمع کنندگان به خبرنگار رسانه ای گفتند:برخلاف وعده‌ای که مدیران کارخانه، به آن‌ها داده بودند، هنوز از سه ماه معوقات مزدی، پولی به حساب کارگران پرداخت نشده است.

کارگران گفتند: در آخرین اجتماع اعتراضی کارگران داروگر تهران + که در محوطه بیرونی کارخانه برگزار شد، مدیران و مسئولان قول دادند با آغاز تیر ماه طی چند نوبت مطالباتمان را پرداخت می‌کنند که هنوز عملی نشده است.

کارگران معترض با بیان اینکه با حذف پیمانکار سرویس ایاب ذهاب، کارگران چند ماه است برای رفت آمد دچار مشکل شده‌اند،  گفتند: منتظر عملی شدن پرداخت مطالبات مزدی، معوقات بیمه‌ای، تامین امنیت شغلی، تعیین تکلیف وضعیت کارخانه و مدیریت کارخانه هستیم.

کارگران در ارتباط با وضعیت تولیدات داروگر گفتند: از ابتدای سال جاری تولید در این واحد تولیدکننده انواع محصولات شوینده (بجز تولید ۱۵ تن شامپو) متوقف شده و کارگران کاری برای انجام ندارند.

کارگران در خاتمه تصریح کردند: در پیگیری مطالبات خود، کارفرما مدعی است برای تامین مواد اولیه تولید دچار مشکل شده و در سامانه ثبت‌نام نمی‌شود. این در حالی است که مواد اولیه شامپو و مایع ظرفشویی به راحتی در داخل کشور قابل دسترسی وخرید است.

*اعتصاب  وتجمع چند روزه کارگران شرکت آب و فاضلاب پلدختردراعتراض به عدم پرداخت چند ماه حقوق

روز دوشنبه ۳۱ مرداد، کارگران شرکت آب و فاضلاب پلدختر در استان لرستان از اعتصاب وتجمع چندروزه شان دراعتراض به عدم پرداخت چند ماه حقوق،خبردادند.

یکی از کارگران معترض آبفا پلدختر به خبرنگاررسانه ای گفت: متأسفانه سه، چهار ماه است حقوق دریافت نکرده ایم و در تأمین معاش زندگی در این وانفسا مانده ایم و تنها ممر و منبع در آمد ما همین است و حتی پول خرید نان نداریم.

وی افزود: برای رفع مشکلات موجود به مسئولان مراجعه شد که نداشتن توان مالی و بودجه را در پاسخ مطرح می‌کنند.

یکی دیگر از کارگران معترض آبفا پلدختر گفت: سه ماه حقوق دریافت نکرده‌ایم و این در حالی است که بیشترین زحمات را ما متحمل می‌شویم.

وی از عدم همکاری مسئولان استانی گلایه کرد و گفت: آسیب‌های جدی که به زیرساخت‌های شهر پلدختر بر اثر سیل فروردین ماه سال ۱۳۹۸ وارد شده اما مشکلات بررسی و پیگیر نمی‌شود و امکانات در شهرستان برای رسیدگی کافی نیست.

وی افزود: کارگران شرکت آب و فاضلاب پلدختر در بخش‌های مختلف چند روز است به خاطر عدم پرداخت حقوق از کار دست کشیدند که با رایزنی و پا در میانی رئیس آب و فاضلاب شهرستان به تازگی در محل کار خود حضور یافتند.

یکی دیگر از کارگران معترض گفت: با توجه به وضعیت و شرایط اقتصادی و تورم در بازار چند ماه عدم پرداخت حقوق کارگران آنها را درمانده و تحت فشار قرارمی دهد.

وی اضافه کرد: منبع درآمد و زندگی معیشتی خانواده‌های کارگران به حقوق آنها وابسته است و وقتی نباشد فرد نزد زن و فرزندانش آن هم در این شرایط سرافکنده و شرمسار می‌شود و چاره‌ای نیست جز اینکه برای رفع مشکل دست از کار کشید.

*تجمع اعتراضی  جمعی ازرانندگان سرویس خودروشهرتهران نسبت به عدم تبدیل وضعیت و وعده های توخالی مسئولان مقابل شورای شهر تهران

روز یکشنبه ۳۰ مرداد، رانندگان سرویس خودروشهرتهران(ایثارگران)برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان  نسبت به عدم تبدیل وضعیت و وعده های توخالی مسئولان مقابل شورای شهر تهران تجمع کردند.

تجمع کننگان شعارمی دادند: «ایثارگر می‌میرد ذلت نمی‌پذیرد»، «ایثارگر داد بزن حق تو فریاد بزن»، «زاکانی حق ما رو پس بده»و….

یکی از تجمع کنندگان به خبرنگاررسانه ای گفت: فروزنده، معاون منابع انسانی شهرداری ۷ ماه پیش با حضور در جمع ما وعده دادند که تغییر وضعیت ما انجام خواهد شد اما این اتفاقات رخ نداد.

او افزود: این استرسی که در زندگی ماست و بر کارمان تاثیر گذاشته به دلیل دروغ‌های آقای زاکانی و فروزنده است. بند «د» تبصره ۲۰ مصوبه مجلس اعلام کرده که باید ایثارگران تبدیل وضعیت شوند و در کل کشور در حال اجراست. شهرداری اما این کار را نکرد و باعث شد که برای مطالبه خودمان کف خیابان بیاییم.

وی گفت: خودرو سرویس شهر ۴ هزار پرسنل دارد که ۵۰۰نفر ایثارگر هستند. ما مدارک خودمان را هم تحویل دادیم اما هر روز وعده سر خرمن می‌دهند. حالا هم گفتند که باید قراردادتان با همان شرکت خصوصی خودرو سرویس شهر تغییر کند. در حالی که هیچ شرکت خصوصی تغییر وضعیت را نمی‌دهد. ما باید تبدیل وضعیت قطعی کارگری شویم. 

*تجمع اعتراضی کارگران شاغل و بازنشسته و سهامداران کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز مقابل و درون محوطه این واحد تولیدی

روز دوشنبه ۳۱ مرداد، کارگران شاغل و بازنشسته و سهامداران کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز

برای انعکاس صدای اعتراضشان دست به تجمع مقابل و درون محوطه این واحد تولیدی زدند.

به گزارش یک منبع خبری محلی،در این تجمع سه ساعته که از ساعت ۸ تا ۱۱ ونیم صبح به طول انجامید،  شاغلان عدم دریافت حقوق در بازه ی سه ماهه و عدم پرداخت حق بیمه توسط شرکت و مشخص نبودن آینده و امنیت شغلی خود را مطرح کردند. 

بازنشستگان از پایین بودن میزان حقوق خود گلایه نموده و مانند سایر سهامداران از کاهش ارزش سهام ها گلایه کردند.

تجمع کنندگان خواستار حضور مالکان شرکت در جمع خود و شنیدن مطالبات شان را داشتند و از مسئولان فارس خواستند با برکناری مدیران و مالکان شرکت،  اداره کارخانه را به افراد دارای اهلیت و خود کارگران سپرده و مطالبات تجمع کنندگان شنیده شده و اجرایی گردد.

*ادامه اعتراضات جمعی از کشاورزان اصفهان نسبت به عدم تخصیص حق آبه با تجمع مقابل شرکت سهامی آب منطقه‌ای اصفهان

روز دوشنبه ۳۱ مرداد، جمعی از کشاورزان اصفهان درادامه اعتراضات دامنه دارشان نسبت به عدم تخصیص حق آبه برای باری دیگر مقابل شرکت سهامی آب منطقه‌ای اصفهان تجمع کردند و خواستار شرکت هرچه بیشترکشاورزان برای احقاق حقوق برحقشان شدند.

*تجمع اعتراضی جمعی از سهامداران مسکن فاطمیه یزد نسبت به افزایش میزان آورده و اقساط  طرح و تاخیردر اجرامقابل استانداری

روز یکشنبه ۳۰ مرداد، جمعی از سهامداران مسکن فاطمیه یزد نسبت به افزایش میزان آورده و اقساط طرح و تاخیردر اجرامقابل استانداری تجمع کردند.

تجمع کنندگان به خبرنگاررسانه ای گفتند: اجرای طرح مسکن ۲۰۰ واحدی فاطمیه یزد با عنوان مسکن مهر کلید خورد.این طرح در سال های قبل با آورده ۲۰۰میلیون تومانی متقاضیان و تخصیص ۱۵۰ میلیون تومان وام کلید خورد اما به تازگی مبلغ آن به ۳۰۰ میلیون تومان آورده و ۲۵۰ میلیون تومان وام افزایش یافت.

آنها افزودند:هر واحد این طرح قرار بود با مجموع ۶۰۰ میلیون تومان هزینه به اتمام برسد و نیمه دوم سال ۱۴۰۰ به متقاضیان تحویل داده شود که اجرای آن به تاخیر افتاده است.

*تجمع اعتراضی مالباختگان تاج خودرو کاسپین  نسبت به عملکرد قوه قضاییه مقابل استانداری قزوین

روز دوشنبه ۳۱ مرداد،جمعی از مالباختگان تاج خودرو کاسپین برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به عملکرد قوه قضاییه مقابل استانداری قزوین تجمع کردند.

یکی از افراد حاضر در این تجمع با اشاره به اینکه قوه قضاییه دو ماه پیش ۲۰ میلیارد تومان پول این شرکت را توقیف کرده گفت: من ۴۸۰ میلیون پول به این دفتر دادم، اگر فعالیت این واحد غیرقانونی بود باید پلمب می‌شد نه اینکه دفتر آن‌ها باز باشد و امروز تکلیف پول و سرمایه ما نامشخص باشد.

یکی دیگر از افراد حاضر در این تجمع هم گفت: من ۱۶۰ میلیون برای کوئیک به این شرکت پرداخت کرده‌ام، در تیر ماه به ما اعلام کردند که مرحله دوم پول خود را واریز کنیم، اگر فعالیت این واحد مشکل داشت و توقیف شده بود ما برای مرحله دوم پولی واریز نمی‌کردیم.

یکی دیگر از افراد هم گفت: ۵۷۰ میلیون تومان سرمایه‌گذاری کرده‌ام، تمام خواسته ما از تجمع‌ها این است که دادستان به عنوان مدعی العموم ورود پیدا کرده و حق و حقوق ما را احیا کند تا سرمایه‌ها به ما بازگردانده شود.

*برگزاری دادگاه روح اله (رادا) مردانی

روح اله (رادا) مردانی، در روز ۳۰ مرداد به اتهام تبلیغ علیه نظام در شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری ۲ شهرستان دلفان محاکمه شد. جلسه رسیدگی با  حضور وکلا، آقای محمدعلی کامفیروزی و ارسال لایحه از سوی آقای رامین صفر نیا برگزار شد.

درحالی که پیشتر برای این کنشگر صنفی معلمان با همین اتهام در شعبه یک بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان ناحیه ۱ کرج، منع تعقیب صادر شده و قطعیت یافته بود.

شورای هماهنگی ضمن اعتراض به پرونده سازی های بی ضابطه و فراقانونی برای کنشگران صنفی، انتظار دارد شعبه ١٠١ دادگاه کیفری دو شهرستان دلفان با توجه به منع تعقیب این معلم در دادسرای ناحیه ۱ کرج بر رویه ی قانونی، برائت این فعال صنفی معلمان را صادر نماید.

*مرگ ومصدومیت ۴ کارگر در حادثه ریزش دیوارکاشان

روزدوشنبه ۳۱ مرداد،براثر ریزش دیوار ساختمان در حال ساخت در خیابان جانبازان کاشان یک کارگر ۳۰ ساله در دم جان باخت و۳ کارگر دیگر مصدوم شدند.

 *جان باختن یک کارگر ۶۰ ساله در شیراز براثر سقوط از ارتفاع 

روز دوشنبه ۳۱ مرداد،یک کارگر ۶۰ ساله حین کار در ساختمان در حال ساخت واقع دربلوار رحمت شیرازبراثر سقوط از بالای اسکلت فلزی این بنا و از ارتفاع ۸ متری در دم جان خودرا ازدست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate