اخباروگزارش های کارگری ۲۶و٢۷ مرداد ماه ۱۴۰۱

اخباروگزارش های کارگری ۲۶ مرداد ماه ۱۴۰۱

– ادامه اذیت وآزار کارگران حق طلب کارخانه آذرآب اراک – محکومیت تعلیقی ۱۷ کارگر۳۰ ضربه شلاق و ۳ماه زندان

– چهلمین روزاعتراضات کارگران بازنشسته ومستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی کشور نسبت به مصوبه هیأت وزیران مبنی بر افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان غیرحداقل‌بگیروعدم همسان سازی کامل حقوق با تجمع در شهرهای اهواز وانزلی

– اعتصاب کارگران معدن گل‌گهر سیرجان در اعتراض به معوقات مزدی

– تهدید کارکنان معترض توسط حراست شرکت پالایش نفت بندرعباس

– آزادی اسکندرلطفی سخنگوی شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران با استقبال گرم  کنشگران صنفی با قید وثیقه 

– چهارمین ماه بازداشت رضا شهابی و حسن سعیدی با وجود اتمام‌مراحل بازجویی وبسته شدن پرونده

– تجمع اعتراضی کشاورزان اصفهان مقابل اداره آب منطقه ای أصفهان برای سومین روز متوالی

– جان باختن یک کارگرجوان درارومیه براثر سقوط از ساختمان ۶ طبقه

– جان باختن کارگر یک واحد تولیدی  شهرک صنعتی شرق سمنان بر اثر سقوط جرثقیل روی سرش

*ادامه اذیت وآزار کارگران حق طلب کارخانه آذرآب اراک – محکومیت تعلیقی ۱۷ کارگر۳۰ ضربه شلاق و ۳ماه زندان

روز چهارشنبه ۲۶ مرداد،کارگران حق طلب کارخانه آذرآب اراک به خبرنگار رسانه ای گفتند:در روزهای اخیر حکم دادگاه برای ۲۱ نفر از کارگران شرکت آذرآب صادر شد.چهار نفر تبرئه شدند و برای ۱۷ نفر حکم تعلیقی (تعلیق تا یک سال) صادر شده است؛ این حکم ۳۰ ضربه شلاق و سه ماه زندان است که قابل تبدیل به پول نقد است.

آنها افزودند:این حکم به اعتراضات خردادماه کارگران آذرآب و اکنون قابلیت اجرایی ندارد. قرار بود موضوع را دنبال کنیم اما چون حکم تعلیقی داده‌اند، فعلاً کاری نمی‌کنیم.

آنها درخاتمه اعتراضشان را نسبت به نداشتن امنیت شغلی ومدیریت بی ثبات ابراز کردند.

 *چهلمین روزاعتراضات کارگران بازنشسته ومستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی کشور نسبت به مصوبه هیأت وزیران مبنی بر افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان غیرحداقل‌بگیروعدم همسان سازی کامل حقوق با تجمع در شهرهای اهواز وانزلی

۱- تجمع اعتراضی کارگران بازنشسته در انزلی همزمان با برگزاری انتخابات کانون عالی بازنشستگان(تشکل وابسته حکومتی)

روز چهارشنبه ۲۶ مرداد همزمان با برگزاری انتخابات کانون عالی بازنشستگان،جمعی ازکارگران بازنشسته با برپایی تجمع مقابل هتل برگزاری جلسه ضمن اعتراض به این تشکل وابسته حکومتی 

افزایش قانونی مستمری ها مطابق مصوبه هیات مدیره تامین اجتماعی هستند.

۲- تجمع کارگران بازنشسته اهواز مقابل اداره کل تامین اجتماعی استان خوزستان

*اعتصاب کارگران معدن گل‌گهر سیرجان در اعتراض به معوقات مزدی

کارگران شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر سیرجان، امروز چهارشنبه ۲۶ مرداد ماه، با توقف فعالیت‌های شغلی خود دست به اعتصاب زدند.

 پرسنل این مجتمع صنعتی نسبت به معوقات دستمزد و عدم رسیدگی مسئولان به مطالبات شغلی و معیشتی اعتراض دارند.

بنابر اظهارات معترضان، آنها از اردیبهشت ماه تاکنون حقوق دریافت نکرده‌اند و این امر سبب بروز معضلات معیشتی برای خانواده‌های کارکنان شده است.

برگرفته از کانال اتحادیه آزاد کارگران ایران

*تهدید کارکنان معترض توسط حراست شرکت پالایش نفت بندرعباس

حراست شرکت پالایش نفت بندرعباس با نصب اطلاعیه‌ای، کارکنان را نسبت به عکس‌برداری و انتشار تصاویر، مورد تهدید به پیگرد کیفری و ‌اداری قرار داد.

این اقدام حراست شرکت پالایش نفت بندرعباس پس از این صورت گرفت که کارکنان رسمی صنعت نفت در مراکز مختلف از روز پنجشنبه ۲۰ مردادماه تاکنون با انتشار تصاویری فردی و ‌جمعی از خود، همراه با پلاکارد و کاغذنوشته‌هایی در دست نسبت به بی‌توجهی مسئولین به مشکلات‌شان اعتراض کرده و خواستار تحقق خواست و‌ مطالبات‌شان شده‌اند.

چهارشنبه ۲۶ مردادماه ۱۴۰۱

منبع کانال اتحادیه آزاد کارگران ایران

*آزادی اسکندرلطفی سخنگوی شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران با استقبال گرم  کنشگران صنفی با قید وثیقه 

آب زنید راه را هین که نگار می‌رسد

سوران (اسکندر) عزیز آزادیت مبارک

اسکندرلطفی، سخنگوی شورای هماهنگی تشکل‎های صنفی معلمان ایران، که در روز ۱۱ اریبهشت ۱۴۰۱ بازداشت شده بود، امروز ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ آزاد شد.

لازم به ذکر است آقایان رسول بداقی،جعفرابراهیمی،شعبان محمدی،محمدحبیبی ومسعود نیکخواه از دیگر معلمان زندانی هستند که از روز جهانی معلم همچنان در بازداشت و بلاتکلیفی به سر می‎برند.

در شرایطی که دزدان بیت‌المال و اختلاس‌گران، آزادانه مشغول غارت دارایی‌های کشورند، معلمان _این قشر زحمتکش و دلسوز_ را با اتهامات واهی زندانی و با وثیقه‌های غیر معقول آزاد می‌کنند. این مکانیسمی در توجیه روند بازداشت های غیرقانونی فعالین صنفی و تلاش در موجه جلوه دادن آن به جامعه است.

شورای هماهنگی تشکل‎های صنفی معلمان ایران، ضمن استقبال از آزادی اسکندرلطفی و تبریک به ایشان و تک تک جامعه ی فرهنگی ایران، آزادی بی قید و شرط سایر همکاران بازداشتی را خواستار است. شورای هماهنگی همچنان با تاکید خواهان پایان دادن پرونده‎سازی علیه فعالین صنفی و روند وثیقه‎های سنگین و غیرمعقول، در قبال آزادی فعالین صنفی دربند است.

*چهارمین ماه بازداشت رضا شهابی و حسن سعیدی با وجود اتمام‌مراحل بازجویی وبسته شدن پرونده.

رضا شهابی و‌حسن سعیدی، از اعضای شناخته شده و فعال سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و‌حومه در حالی وارد چهارمین ماه بازداشت خود میشوند که بازجویی آنها به اتمام رسیده  و هیچگونه وجاهت قانونی برای تداوم بازداشت این دو‌ فعال کارگری که مشخصا فعالیت شان در  دفاع از حقوق کارگران و فعالیت های سندیکایی بوده، وجود ندارد.

 این دو‌فعال سندیکایی به دنبال سناریو سازی اخیر وزارت اطلاعات علیه جمعی از فعالین شناخته شده و محبوب کارگری و‌ معلمی به ترتیب در تاریخ ۲۲ و ۲۸ اردیبهشت با هجوم نیروهای امنیتی به منازلشان در مقابل چشمان همسر و‌ فرزندانشان بازداشت شدند و بیش از دو‌ماه تحت بازجوییهای مکرر و طولانی قرار داشتند. در اعتراض به تداوم بازجوییها، عدم‌ ملاقات حضوری با خانواده هایشان و‌ رفتارهای توهین آمیز بازجویان،رضا شهابی به مدت ۴۲ روز و‌حسن سعیدی به مدت ۳۹ روز دست به اعتصاب غذا زدند که بدنبال ملاقات حضوری با خانواده و پایان بازجوییها و‌به درخواست خانواده ها، سندیکا و دیگر تشکلات کارگری به اعتصاب غذای خود پایان دادند، با این وجود، کماکان آنها را بدون هیچگونه دلیل قابل قبولی در حبس نگه داشته اند.

سندیکای کارگران شرکت واحد به تداوم حبس اعضای خود شدیدا معترض بوده و خواهان آزادی فوری رضا شهابی و‌حسن سعیدی و‌دیگر کارگران و‌ معلمان بازداشتی می باشد.

چاره زحمت کشان وحدت وتشکیلات

*تجمع اعتراضی کشاورزان اصفهان مقابل اداره آب منطقه ای أصفهان برای سومین روز متوالی

روز چهارشنبه ۲۶ مرداد برای سومین روز متوالی، کشاورزان اصفهان  با برپایی تجمع مقابل اداره آب منطقه ای أصفهان خواهان پاسخگویی مسئولان به چگونگی پاسخگویی مطالباتشان شدند.

درهمین رابطه:تجمع اعتراضی کشاورزان اصفهان مقابل اداره آب منطقه ای اصفهان

کشاورزان شرق و غرب استان  اصفهان تصمیم گرفتند که برای حمایت از زاینده رود و احیای آن بمدت ۱۰روز در سطح شهر تجمع و راهپیمایی خواهد کرد و صدای خودرا برای هزارمین بار در طول این ۲۲سال به گوش مسئولین کشوری و استانی برسانن

صبحت یکی از کشاورزان

هیچوقت در عمل برای ما کاری نکرده ان نه هیچ وقت نکردن ای کاش ما مال کشور بیگانه بودیم  ۲هزار کیلومتر اونطرف تر یک تیغ رفت تو پامون همین بسیجی ها ، همین سپاهی ها و  همین امنیتی ها  چه بامبولی راه می انداختند  حمایت خودشون را اعلام میکردن  و راهپیمایی می کردند و هزارتا کار دیگه!

ولی ما تو این   بیچاره شدیم  خدا میدونه در این چند سال بعد از بی آبی چقدر خسارت دیدیم .سرمایه هامون که حاصل عمر پدر و پدربزرگمون بود از بین رفت

چقدر آمار فقر و طلاق  و خودکشی در این منطقه بالا رفت.

منبع:کانال اتحادیه آزاد کارگران ایران

*جان باختن یک کارگرجوان درارومیه براثر سقوط از ساختمان ۶ طبقه

روز چهارشنبه ۲۶ مرداد،یک کارگر ۲۸ ساله از اهالی روستای گنگچین بخش صومای برادوست ارومیه حین کاردر ساختمانی واقع  در زیباشهر ارومیه براثر سقوط ازطبقه ششم دردم جان خودراازدست داد.

*جان باختن کارگر یک واحد تولیدی  شهرک صنعتی شرق سمنان بر اثر سقوط جرثقیل روی سرش

روز سه شنبه ۲۵ مرداد، کارگر یک واحد تولیدی  شهرک صنعتی شرق سمنان بر اثر سقوط جرثقیل روی سرش در دم جان باخت.

akhbarkargari2468@gmail.com

____

اخباروگزارش های کارگری ۲۷ مرداد ماه ۱۴۰۱

– کارگران بازنشسته ومستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی کشور یک قدم دیگردولت را به عقب نشینی واداشتند

– تجمع اعتراضی کارکنان شرکت مخابرات همدان نسبت به عدم پرداخت ۸ ماه حقوق مقابل فرمانداری

– ادامه کنش های کارگران کارخانه کیش چوب دراعتراض به عدم پرداخت ۴ ماه حقوق وحق عیدی و وعده های توخالی کارفرما وبی تفاوتی مسئولان

– خودکشی یک کارمند دیگر صداوسیما در داخل این سازمان

– استقبال از اسکندر لطفی در سنندج

– استقبال از اسکندر لطفی در مریوان

– پیام تبریک انجمن صنفی معلمان فارس 

همکار عزیز سوران (اسکندر) لطفی آزادیت مبارک.

– همبستگی جهانی با معلمان دربند

– توییت شورای هماهنگی تشکل‎های صنفی فرهنگیان ایران در پاسخ به توییت دیوید ادوارد، دبیر کل آموزش بین‎الملل

– پیام دیگری از دیوید ادوارد، دبیرکل آموزش بین الملل به معلمان بازداشتی

– کانون نویسندگان ایران: سومین جلسه‌ی رسیدگی به پرونده‌ی فرامرز سه‌دهی برگزار شد

– تداوم بازداشت ملیکا قراگوزلو دانشجوی دانشگاه علامه

*کارگران بازنشسته ومستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی کشور یک قدم دیگردولت را به عقب نشینی واداشتند

افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان سرانجام تایید شد

بنابه گزارش های رسانه ای شده،سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تصویب مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح تأمین اجتماعی خبر داد و گفت: از اول شهریور حقوق این بازنشستگان ۳۸ درصد به اضافه ۵۱۵هزار تومان اجرایی می‌شود.

*تجمع اعتراضی کارکنان شرکت مخابرات همدان نسبت به عدم پرداخت ۸ ماه حقوق مقابل فرمانداری

روز چهارشنبه ۲۶ مرداد، کارکنان شرکت مخابرات همدان برای انعکاس بیشتر صدای اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت ۸ ماه حقوق مقابل فرمانداری تجمع کردند.

یکی از تجمع کنندگان به خبرنگاررسانه ای گفت: با وجود اینکه ماهانه مبلغی به عنوان حق بیمه از حقوق ما کسر می‌شود اما به حساب تأمین اجتماعی واریز نمی‌شود.

وی با بیان اینکه وقتی حق بیمه ما واریز نشود برای بازنشستگی و اعتبار دفترچه‌های درمانی دچار مشکل می‌شویم،اضافه کرد: با پرداخت حق بیمه، انتظار دریافت خدمات آن را هم داریم. اما بارها پیش آمده به خاطر عدم اعتبار دفترچه درمانی، مجبور به پرداخت هزینه‌های مضاعف شدیم‌.

وی با اشاره به اینکه همکاران بازنشسته ما هم دچار مشکل شده‌اند، تصریح کرد: تعدادی از همکاران ما که در آستانه بازنشستگی بودند متوجه شدند حق بیمه آن‌ها کامل پرداخت نشده است.

وی افزود: به عنوان مثال، کارمندی که بر اساس محاسباتش ۳۰ سال خدمت کرده، وقتی برای پیگیری امور بازنشستگی خود می‌رود می‌گویند ۲۹ سال سابقه واریز بیمه داری و مابقی آن پرداخت نشده است‌.

وی با بیان اینکه مسئولان مخابرات از زیان‌ده بودن این شرکت خبر می‌دهند، عنوان کرد: اگر بخش خصوصی توانایی مدیریت این شرکت را ندارد به بخش دولتی تحویل دهد. از مخابرات شکایت کردم و اردیبهشت ماه امسال رأی دادگاه را گرفتم. سهم من از این شکایت ۱۲ میلیون تومان بوده که مخابرات توانایی پرداخت این مبلغ را هم ندارد.

وی با بیان اینکه از خرداد ماه پارسال، حق بیمه ما به صورت نامنظم پرداخت شده و ۸ ماه از آن واریز نشده است، گفت: مخابرات به عنوان کارفرما به شرکت پیمانکار پول نمی‌دهد که حق بیمه ما پرداخت شود. اگرچه این مشکل کشوری است اما ما از مدیرعامل مخابرات همدان انتظار پیگیری داریم.

این کارمند معترض با بیان اینکه مخابرات ۶۰۰ میلیارد تومان به بیمه تأمین اجتماعی بدهکار است، اظهار داشت: بیمه‌های ما بریده شده و این موضوع به ضرر کارکنان است. ماهانه ۷ درصد از حقوق ما به عنوان حق بیمه کسر می‌شود اما ۸ ماه از آن به حساب بیمه واریز نشده است.

خاطر نشان می شود که مدتی است صدای گلایه و اعتراض کارکنان بخش‌های مختلف مخابرات، برای مواردی چون عدم واریز حق بیمه، مشکلات تبدیل وضعیت کارکنان و اخراج ۲۸ نفر از کارکنان سامانه ۲۰۲۰ و بیکاری پرسنل این بخش به گوش می‌رسد که لازم است مدیرعامل مخابرات پاسخگو مشکلات پیش آمده، باشد.

*ادامه کنش های کارگران کارخانه کیش چوب دراعتراض به عدم پرداخت ۴ ماه حقوق وحق عیدی و وعده های توخالی کارفرما وبی تفاوتی مسئولان

روز پنج شنبه ۲۷ مرداد، کارگران کارخانه کیش چوب از ادامه کنش هایشان دراعتراض به عدم پرداخت ۴ ماه حقوق وحق عیدی و وعده های توخالی کارفرما وبی تفاوتی مسئولان ،خبردادند.

تعدادی از کارگران کارخانه کیش چوب در استان هرمزگان به خبرنگاررسانه ای گفتند: به‌صورت مشخص حدود ۸۰ کارگر با میانگین ده سال سابقه کار در کیش چوب مشغول کارند که با احتساب مرداد ماه، چهارماه از مطالبات خود را به همراه عیدی سال گذشته از کارفرما دریافت نکرده‌اند.

آنها گفتند: در آخرین پیگیری‌ها، مسئولان شرکت وعده کردند هر ماه یک حقوق به حساب کارگران واریز می‌کنند اما در حال حاضر بیش از چهل روز از آخرین پرداختی گذشته و کارگران در انتظار دریافت حقوق هستند.

کارگران کیش چوب تصریح کردند: آخرین حقوقی که دریافت کرده‌ایم، مربوط به فروردین ماه سال جاری بوده است که کارفرما آن را بعد از ظهر روز سه‌شنبه (۷تیر ماه) به حساب کارگران واریز کرد اما هنوز از پرداخت مابقی مطالبات‌مان خبری نیست.

به گفته یکی از کارگران؛ علارغم پیگیری مداوم برای دریافت مطالباتمان، هنوز هیچ مسئولی پاسخگوی مطالباتمان در شهرستان وجزیره نیست.

او گفت: بعد از چند ماه معوقات مزدی، کارگران در سال‌جاری چندین بار به صورت شفاهی و کتبی و از طریق رسانه‌ها پیگیر مطالبات صنفی و رفع مشکلات مالی خود بوده‌اند که در نتیجه آن مسئولان وعده رسیدگی به وضعیت مطالبات کارگران را دادند اما با گذشت ماه‌ها از این وعده، هنوز از پرداخت معوقات مزدی کارگران و رفع مشکلات خبری نیست.

وی با بیان اینکه بی‌پولی و سرگردانی این تعداد کارگر در جزیره کیش مشکلات زیادی را برای آن‌ها و خانواده‌هایشان ایجاد کرده است، افزود: این در حالیست که مطالبات مزدی حدود ۲۰ کارگر دیگر در مجموعه جدیدی که در حال راه‌اندازی است، به‌روز بوده و در موعد مقرر پرداخت می‌شود.

این کارگر شاغل درکارخانه کیش چوب، با بیان اینکه ما کارگران این واحد تولیدی خواستار آن هستیم تا مسئولان جزیره کیش و نماینده مجلس چاره‌ای برای پرداخت دستمزد نیروی کار این کارخانه بی‌اندیشند، در پایان افزود: انتظار داشتیم مسئولان شهرستانی و سازمان منطقه آزاد کیش در حمایت از کارگران کیش چوب به موضوع مشکلات آنان ورود می‌کردند تا همه مطالبات کارگران پرداخت شود.

*خودکشی یک کارمند دیگر صداوسیما در داخل این سازمان

یک کارمند و تکنیسین بخش فنی صدا و سیما بنام سید عباس موسوی با تجربیات طولانی، پس از دست و پنجه نرم کردن با مشکلات اقتصادی خود را در این سازمان به دارآویخت.

برپایه گزارش های رسانه ای شده بتاریخ۲۷ مرداد،وی یک دختر بیمار داشته که قلب اش را جایگزین کردند و خانه اش را فروخت نتوانست خانه دیگری خریداری نماید. آقای موسوی سال قبل بازنشسته شده بود.  

گفتنی ست کارمندان عادی سازمان و بازنشستگان آن برعکس مدیران همواره از وضعیت حقوق و مطالبات خود گلایه داشته و تجمع بازنشستگان صداوسیما در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات قبلا منتشر شده بود.

طبق اطلاع، این دومین خودکشی در میان کارکنان صداوسیما  بوده و حراست سازمان با فشار به خانواده وی از اطلاع رسانی آن جلوگیری می نماید.

*استقبال از اسکندر لطفی در سنندج

امروز پنجشنبه ۲۷ مردادماه ۱۴۰۱، اعضای انجمن صنفی معلمان کردستان_سنندج و جمعی از دیگر فعالان از شهر سنندج در ورودی این شهر، از اسکندرلطفی، سخنگوی شورای هماهنگی تشکل های صنفی ایران و عضو هیئت مدیره ی انجمن صنفی معلمان کردستان_مریوان، که پس از حدود چهار ماه بازداشت، دیروز چهارشنبه ۲۶ مرداد به قید وثیقه از زندان اوین آزاد شد، استقبال کردند.

*استقبال از اسکندر لطفی در مریوان

امروز پنجشنبه ۲۷ مردادماه ۱۴۰۱، اسکندرلطفی، سخنگوی شورای هماهنگی تشکل های صنفی ایران و عضو هیئت مدیره ی انجمن صنفی معلمان کردستان_مریوان، پس از آزادی از زندان اوین، امروز در میان استقبال و شادی غیر قابل وصف اعضای انجمن صنفی معلمان کردستان_مریوان و فعالان مدنی شهر مریوان، به آغوش خانواده و دوستانش برگشت. 

شورای هماهنگی تشکل‎های صنفی معلمان ایران، ضمن استقبال از آزادی اسکندر لطفی و تبریک به ایشان و تک تک اعضای جامعه ی فرهنگی ایران، آزادی بی قید و شرط سایر همکاران بازداشتی را خواستار است. شورای هماهنگی همچنان با تاکید خواهان پایان دادن پرونده‎سازی علیه فعالین صنفی و روند وثیقه‎های سنگین در ازای آزادی فعالین صنفی دربند است.

*پیام تبریک انجمن صنفی معلمان فارس 

همکار عزیز سوران (اسکندر) لطفی آزادیت مبارک.

اسکندرلطفی، سخنگوی شورای هماهنگی تشکل‎های صنفی معلمان ایران، که در روز ۱۱ اریبهشت ۱۴۰۱ بازداشت شده بود، امروز ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ آزاد شد.

انجمن صنفی معلمان فارس آزادی این همکار عزیز را به ايشان، خانواده محترم و جامعه فرهنگیان مطالبه گر تبریک گفته و خواهان آزادی دیگر همکاران دربند می باشد

به امید آزادی همکاران عزیزمان :

رسول بداقی،جعفرابراهیمی، شعبان محمدی،محمد حبیبی،مسعودنیکخواه و مهدی فتحی 

ما دوباره برخواهیم خاست

ما دل و دست خسته خویش را 

در خون سیاوش خضاب بسته ایم

انجمن صنفی معلمان فارس

*همبستگی جهانی با معلمان دربند

دیوید ادوارد، دبیر کل آموزش بین الملل، در توییتی با اعلام همبستگی به معلمان ایران، خبر آزادی با قرار وثیقه‎ی اسکندرلطفی، سخنگوی شورای هماهنگی تشکل‎های صنفی معلمان ایران، که از اوایل اردیبهشت ۱۴۰۱  دستگیر شد را اعلام و خواهان آزادی فوری دیگر فعالین بازداشتی شد.

*توییت شورای هماهنگی تشکل‎های صنفی فرهنگیان ایران در پاسخ به توییت دیوید ادوارد، دبیر کل آموزش بین‎الملل

شورای هماهنگی تشکل‎های صنفی فرهنگیان ایران، از اعلام همبستگی دبیر سازمان جهانی آموزش بین الملل نهایت قدردانی را دارد. حمایت و همبستگی آموزش بین الملل برای این شورا و معلمان ایرانی بسیار امیدبخش بوده است. همانطور که در توییت آقای دیوید ادوارد اشاره شد است هنوز تعدادی از فعالین صنفی در بازداشت به سر می‎برند. شورای هماهنگی تشکل‎های صنفی فرهنگیان تداوم حمایت و همبستگی آموزش بین الملل را تا آزادی تمامی این عزیزان خواستار است.

*پیام دیگری از دیوید ادوارد، دبیرکل آموزش بین الملل به معلمان بازداشتی

شجاعت بی نظیر شما در مواجهه با چنین خشونت و بی عدالتی فراتر از آن چیزی است که بسیاری از ما می توانیم درک یا تصور کنیم. ادامه ی متمرکز فشارها در حمایت از فعالین زندانی حداقل کاری که می توانیم انجام دهیم. مقاومت بازداشت شدگان الهام بخش معلمان و کارگران در همه ی دنیا است و همه باید آزاد شوند.

*کانون نویسندگان ایران: سومین جلسه‌ی رسیدگی به پرونده‌ی فرامرز سه‌دهی برگزار شد.

روز گذشته ۲۶ مرداد ماه، سومین جلسه‌ی رسیدگی به پرونده‌ی فرامرز سه‌دهی، شاعر و عضو کانون نویسندگان ایران، برگزار شد.

این جلسه در شعبه‌ی ۴ دادگاه انقلاب اهواز برگزار و در آن به اتهام‌های «عضویت در گروه‌های معاند نظام، مصداق، عضویت در کانون نویسندگان ایران» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریقِ طبع و نشرِ کتاب» رسیدگی شد. فرامرز سه‌دهی و وکیل او ضمن رد این اتهام‌ها، به سوال‌های قاضی پاسخ دادند.

جلسه‌ی اول دادگاه سه‌دهی پیشتر در تاریخ ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ تشکیل شده بود و قاضی شعبه‌ی ۴ دادگاه انقلاب اهواز، ضمن بازجویی از او، پرونده را به دلیل نقص در کیفرخواست صادره، به بازپرسی ارجاع داده بود. در دومین جلسه نیز به تاریخ ۱ مرداد ۱۴۰۱، بازپرس شعبه‌ی ۱۳ دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان اهواز، ضمن نقض کیفرخواست پیشین و بازجویی مجدد از سه‌دهی، اتهام «عضویت در کانون نویسندگان ایران به قصد تبلیغ علیه نظام» را به پرونده‌ی وی افزود. پس از تغییرات چندباره‌ی کیفرخواست از سوی ماموران حاکمیت، روز گذشته این اتهام نیز به اصطلاح اصلاح شده و به «عضویت در گروه‌های معاند نظام، مصداق، عضویت در کانون نویسندگان ایران» تبدیل شده است. از جمله‌ی دیگر مصادیق اتهام‌های طرح‌شده علیه این عضو کانون نویسندگان ایران، محتوای شعرهای منتشر شده در کتاب‌ها و صفحه‌ی شخصی اینستاگرام اوست. 

لازم به یادآوری است که این شاعر خوزستانیِ ساکن بهبهان، اسفندماه ۱۳۹۹ نیز حدود ۱۰ روز توسط سازمان اطلاعات سپاه خوزستان مورد بازجویی قرار گرفته بود و شب‌ها تحت‌الحفظ به خانه باز می‌گشت.

در حال حاضر چهار تن از اعضای کانون نویسندگان ایران، رضا خندان(مهابادی)، آرش گنجی، علیرضا ثقفی و کیوان مهتدی در زندان‌ محبوس‌اند. اکنون سه‌دهی نیز با سه اتهام «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی»، «عضویت در گروه‌های معاند نظام، مصداق، عضویت در کانون نویسندگان ایران» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق طبع و نشر کتاب» روبه‌روست.

بی‌شک پرونده‌سازی برای فرامرز سه‌دهی و جرم‌انگاری عضویت او در کانون نویسندگان ایران، چیزی جز ادامه‌ی سرکوب گسترده‌ی آزادی بیان، نشر و اندیشه به دست حاکمیت نیست.

*تداوم بازداشت ملیکا قراگوزلو دانشجوی دانشگاه علامه

ملیکا قراگوزلو دانشجوی ۲۲ ساله دانشگاه علامه طباطبایی، روزنامه نگار و معترض به حجاب اجباری از روز ۲۳ تیرماه بازداشت شده و علیرغم گذشت بیش از یک ماه همچنان در بازداشت به سر می برد.

محمدعلی کامفیروزی وکیل این فعال دانشجویی در مصاحبه با کانال خبری امتداد، ضمن اعلام این خبر گفت: هرچند بازداشت موکل من از اول غیرقانونی بود، ولی تداوم این بازداشت، با توجه به اینکه ظاهرا مرحله تحقیقات تمام شده، دیگر هیچ توجیه قانونی و منطقی ندارد.

کامفیروزی گفت: وضعیت جسمی و روحی خانم ملیکا قراگوزلو اصلا مساعد نیست و همانطور که قبلا هم گفتیم، مسئولیت کامل سلامتی ایشان بر عهده دستگاه قضایی و امنیتی است. خانواده موکلم تاکنون بیش از ۱۰ بار به دادسرای اوین مراجعه کرده اند. حتی ۲-۳ بار با ایشان تماس گرفته شده و گفته شده برای موکلم قرار وثیقه تعیین شده و بیایید وثیقه بگذارید تا خانم قراگوزلو آزاد شوند و خانواده ایشان بلافاصله به دادسرا رفتند اما ظاهرا بعدش یا بالکل منکر شدند و یا گفتند تصمیم عوض شده است!

برگرفته از کانال شوراهای صنفی دانشجویان کشور

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate