اخباروگزارش های کارگری ۲۰ مرداد ماه ۱۴۰۱

اخباروگزارش های کارگری ۲۰ مرداد ماه ۱۴۰۱

– ازسرگیری اعتراضات کارگران رسمی صنعت نفت نسبت به عدم افزایش دستمزد منجمله اجرایی نشدن ماده ۱۰ قانون وظایف و اختیارات کارکنان رسمی وزارت نفت

– شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت:

گزارشی از اعتراضات کارکنان رسمی وزارت نفت

– اعتراض کارکنان رسمی نفت به عدم اجرای مطالبات

– شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت:

پیمانکاران ارزشی برای جان کارگر قائل نیستند.

– وضعیت فاجعه‌بار کارگران صنایع نفت در مناطق جنوبی

– اعتراض بوقی کامیونداران درگمرک بازرگان نسبت به قطعی‌‌های متعدد سیستم الکترونیکی وسیاست های مدیریت گمرک 

– بیش از ۱۳۰ اتحادیه کارگری از ۴۰ کشور طی یک هفته اخیر نامه های اعتراضی به مقامات ارسال کردند

– جان باختن کارگریک  کارگاه ذوب قیر اسلامشهر بدنبال آتش سوزی  وافتادن در حوضچه قیر داغ 

– جان باختن یک کارگرمقنی در حادثه ریزش چاه یزد

*ازسرگیری اعتراضات کارگران رسمی صنعت نفت نسبت به عدم افزایش دستمزد منجمله اجرایی نشدن ماده ۱۰ قانون وظایف و اختیارات کارکنان رسمی وزارت نفت

گزارش تصویری: 

ماده ۱۰ قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت :

نظامهای اداری و استخدامی و پرداخت حقوق و مزایای آن دسته از کارکنان شرکتهای تابعه وزارت نفت که در واحدهای عملیاتی و تخصصی شاغل می باشند با رویکرد تقویت رقابت پذیری و سرعت بخشیدن به بهره برداری از میادین مشترک و حفظ نیروی انسانی متخصص تابع آیین نامه خاصی است که بدون الزام به رعایت قانون مدیریت خدمات کشوری با رعایت سایر قوانین و مقررات مربوطه و با پیشنهاد وزارت نفت و تأیید معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور تهیه می شود و حداکثر ظرف شش ماه پس از لازم الاجراء شدن این قانون به تصویب رئیس جمهور می رسد.

*شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت:

گزارشی از اعتراضات کارکنان رسمی وزارت نفت

روز پنجشنبه بیستم مردادماه گروه کثیری از پرسنل رسمی وزارت نفت شاغل در واحدهای ستادی و عملیاتی در بیش از سی مرکز کاری دست به اعتراض گسترده زدند.

این اعتراضات با خواست هایی همچون : اجرای ماده ده قانون وظایف و اختیارات نفت، رسیدگی به وضعیت بهداشت و درمان، معرفی و محاکمه غارتگران صندوق نفت، پایان دادن به انتصابات امنیتی، سیاسی و جناحی، پرداخت بک پی حقوق جدول سال نود و هفت و بک پی مالیات، برداشتن سقف پاداش بازنشستگی و توجه به واحدهای فرسوده و میادین مشترک نفت و گاز صورت گرفت.

پرسنل رسمی اعلام داشته اند این اعتراضات را تا پایان مردادماه در محل کار خود ادامه داده و سپس برای برگزاری تجمع بزرگ اعتراضی خود تصمیم گیری خواهند نمود.

اسامی تعدادی از مراکزی که پرسنل آن دست به اعتراض زده اند :

واحد بهره برداری سرکان مالکوه ،نفت و گاز غرب – اداره مهندسی فرآیند پالایشگاه چهارم مجتمع گاز پارس جنوبی – ستاد مجتمع گاز پارس جنوبی عسلویه – نفت و گاز گچساران – منطقه عملیاتی آغار دالان – پالایشگاه هفتم پارس جنوبی – شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق‌.خانگیران سرخس – بهره برداری فازهای ۲۰و۲۱ مجتمع پارس جنوبی عسلویه – شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق منطقه عملیاتی خانگیران – کارگاه فاز چهار و پنج پارس جنوبی – دکل ۸۵ اهواز پرسنل مناطق نفت خیز جنوب – واحد آتش نشانی پالایشگاه اول پارس جنوبی – پالایشگاه چهارم پارس جنوبی – تاسیسات خط لوله سنندج – سکوی نفتی سروش در فلات قاره – نفت و گاز غرب منطقه نفت شهر – پالایشگاه نهم پارس جنوبی – واحد عملیات پیرا حفاری – فاز ۲۰و۲۱ پارس جنوبی – واحد بهره برداری بهرگان فلات قاره – پالایشگاه گاز پارسیان – واحد بهره برداری غرب کارون شرکت نفت و گاز اروندان – ایستگاه تزریق گاز شرکت بهره برداری نفت و گاز مارون – واحد بهره برداری مجتمع پارس جنوبی پالایشگاه هشتم – کارگاه مرکزی پارس جنوبی – کارکنان آتش نشانی منطقه عملیاتی نار و کنگان – شرکت بهره برداری نفت و گاز غرب منطقه چشمه خوش – منطقه عملیاتی تنگ بیجار ایلام نفت و گازغرب – پالایشگاه دوم پارس جنوبی – کارکنان سکوی نوروز شرکت فلات قاره  و شرکت بهره برداری نفت چشمه خوش.

خبر تکمیلی 

اسامی سایر واحدها و مراکز اعتراضی پرسنل رسمی :

واحد کنترل و ابزار دقیق پالایشگاه کرمانشاه

منطقه پنج عملیات انتقال گاز

سکوی نفتی بهرگانسر

فازهای دو وسه پارس جنوبی

شرکت نفت و گاز پارس

کارکنان پالایشگاه ششم

واحد کنترل کیفیت پالایشگاه چهارم

*اعتراض کارکنان رسمی نفت به عدم اجرای مطالبات

امروز پنجشنبه ۲۰ مردادماه ۱۴۰۱، بخشی از کارکنان رسمی شاغل در صنعت نفت به صورت هماهنگ در مراکز کاری با در دست گرفتن پلاکارد و کاغذنوشته‌هایی نسبت به عدم تحقق مطالبات‌شان دست به اعتراض زدند. 

کارکنان رسمی نفت نسبت به مشکلات معیشتی و دستمزدهای ناکافی و عدم اجرای قوانین مصوب و ساعات کاری غیرعادلانه و مالیات‌ زیاد اعتراض دارند و خواهان اجرای کامل ماده ۱۰ قانون وظایف و اختیارات کارکنان رسمی وزارت نفت هستند. 

اجرای ماده ۱۰ قانون وظایف کارکنان وزارت نفت، کارکنان بخش عملیات وزارت نفت را از چارچوب قانون خدمات مدیریت کشوری مستثنی می‌کند. همچنین کارکنان رسمی ضمن خواسته‌ی اجرای فوری این قانون، خواستار پرداخت کل حقوق معوقه‌ی ناشی از اجرای ماده ۱۰ از سال ۱۳۹۳ تاکنون هستند.

برگرفته از کانال اتحادیه آزاد کارگران ایران

*شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت:

پیمانکاران ارزشی برای جان کارگر قائل نیستند.

کار سخت و طولانی در هوای گرم و شرجی ده‌ها همکار را راهی بیمارستان کرده اما هیچ پیمانکاری حاضر به تعطیل کردن کار حتی در ساعت‌های گرم روز هم نیست.

روز تعطیل، گرمای شدی، گرد و خاک، نبود ایمنی و تجهیزات کافی هیچکدام برای پیمانکار و کارفرما فرقی نمی کند ما برده وار باید جان بکنیم تا آنها به سود و منفعت برسند.

بساط مفتخوری تان را جمع و پایتان را از گلویمان بردارید.

ویدیویی دیگر از گرمازدگی و از حال رفتن همکاران در گرمای طاقت‌فرسای عسلویه و کنگان:

https://t.me/shoranaft/497

*وضعیت فاجعه‌بار کارگران صنایع نفت در مناطق جنوبی

بنابر خبرهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، در روزهای اخیر بیشتر از پانصد نفر از کارگران در مراکز مختلف واقع در مناطق جنوبی دچار گرمازدگی شدید شده‌اند و به بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها منتقل شده‌اند.

همچنین خبرهایی حاکی از مرگ چندین کارگر بخاطر این شرایط فاجعه‌بار منتشر شده است.

کارگران بخش‌های مختلف صنایع نفت، گاز و‌ پتروشیمی در مراکز و پروژه‌ها از کارفرمایان خواسته‌اند تا در روزهایی که درجه گرما و درصد رطوبت هوا بسیار بالاست ساعات کاری را به ۶ ساعت کاهش دهند اما تاکنون پاسخی از کارفرمایان دریافت نکرده‌اند.

در صورت تداوم بی‌توجهی کارفرمایان به جان و سلامت کارگران، این وضعیت می‌تواند ابعاد فاجعه‌بار کنونی را تشدید کند و کارگران قطعا درمقابل این بی‌توجهی کارفرمایان دست به اعتراض خواهند زد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران- ۲۰ مرداد ۱۴۰۱

درهمین رابطه:بازی دولت ومسئولان ذیربط با جان کارگرانی که دربالای گرمای ۵۰ درجه استان خوزستان مشغول بکارند 

/چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ گرمای هوا در استان خوزستان:

دهلران ۵۱/۶°c

شوش ۵۱/۴°c

امیدیه ۵۰/۸°c

آبادان ۵۰/۶°c

اهواز ۵۰/۵°c

بندر ماهشهر ۵۰/۴°c

دزفول ۵۰/۳°c

/گرمازدگی بیش از۳۵ کارگران فاز دوم پالایشگاه آبادان

روز شنبه ۱۵ مرداد ماه فیلمی منتشر شد که در آن عنوان می شود بیش از ۳۵نفر از کارگران فاز دوم پالایشگاه آبادان به علت گرما و رطوبت شدید هوا دچار گرمازدگی شدند.

این در حالی است که مسوولان روابط عمومی پالایشگاه آبادان و فاز دو این تصاویر را به مجموعه های یکدیگر ارتباط دادند.

با بررسی و پیگیریهای خبرنگار یک رسانه مشخص شد که این افراد، کارگران شاغل در بخش فاز دوم پالایشگاه هستند که روزشنبه ۱۵ مرداد بر اثر رطوبت بالای ۹۰ درصد و افزایش دمای هوا(۵۳ درجه سلیسیوس) دچار گرمازدگی شده و به درمانگاه پالایشگاه منتقل شدند و تحت درمان قرار گرفتند.

به گفته برخی از کارکنان و کارگران فاز دوم، تعداد این افراد بیش از ۳۵ نفر است.

لازم به ذکر است که شهرستان آبادان طی چند روز گذشته با ثبت دمای بالای ۵۰ درجه گرم ترین شهر ایران بود، همچنین بیشینه دمای هوای آبادان طی شبانه روز گذشته به ۵۳ درجه سلیسیوس رسید که رکورد ۷۰ ساله دمای این شهر برای سومین مرتبه تکرار شد.

/موادی از قوانین موجود درهمین رابطه:

۱- ماده ۷ قانون نحوه جلوگيري از آلودگي هوامصوب ۱۳۷۴/۰۲/۰۳ مجلس شوراي اسلامي:

در مواقع اضطراري كه بعلت كيفيت خاص جوي، آلودگي هواي شهرها به حدي برسد كه به تشخيص وزارت بهداشت، درمان و آموزش‌ پزشكي سلامت انسان و محيط زيست را شديداً به مخاطره بياندازد، سازمان حفاظت محيط زيست با همكاري وزارت كشور (‌شهرداري ها و نيروي ‌انتظامي جمهوري اسلامي ايران) ممنوعيت‌ ها يا محدوديت ‌هاي موقت زماني، مكاني و نوعي را براي منابع آلوده‌ كننده برقرار نموده و بلافاصله مراتب ‌را از طريق رسانه‌ هاي همگاني به اطلاع عموم خواهد رسانيد.

‌با برطرف شدن وضعيت اضطراري و كاهش آلودگي هوا، سازمان نسبت به رفع ممنوعيت و محدوديت برقرار شده اقدام و مراتب را به نحو مقتضي به ‌اطلاع عموم خواهد رسانيد.

۲- مواد ۱۶، ۴۲ و ۴۳ آئین نامه حفاظت و بهداشت عمومی در کارگاهها مصوب ۱۳۳۸,۰۶,۱۴: 

ماده ۱۶- هر کارگاه باید دارای وسائلی باشد که در زمستان و تابستان درجه حرارت داخلی آن بوضع قابل تحملی نگاهداری شود.

ماده ۴۲- در کلیه کارگاهها کارفرما مکلف است آب آشامیدنی گوارا و سالم بمقدار کافی در مخازن سربسته و محفوظ که طبق اصول بهداشت ساخته و نگاهداری شود در دسترس کارگران بگذارد.

ماده ۴۳- بکارگرانی که در گرمای زیاد برای مدت مدیدی کار میکنند باید قرص های نمک طعام داده شود .

*اعتراض بوقی کامیونداران درگمرک بازرگان نسبت به قطعی‌‌های متعدد سیستم الکترونیکی وسیاست های مدیریت گمرک 

روزپنج شنبه ۲۰ مرداد،صدها کامیوندار برای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به قطعی‌‌های متعدد سیستم الکترونیکی وسیاست های مدیریت گمرک بازرگان همزمان وبطور ممتد بوق هایشان رابصدا درآوردند.

*بیش از ۱۳۰ اتحادیه کارگری از ۴۰ کشور طی یک هفته اخیر نامه های اعتراضی به مقامات ارسال کردند

بنا به گزارش رسیده از فدراسیون‌جهانی کارگران‌حمل و‌نقل به سندیکای کارگران شرکت واحد ، «طی هفته اخیر، اتحادیه های کارگری عضو فدراسیون جهانی کارگران‌حمل و نقل از هر گوشه ای از جهان حمایت خود را از فعالین کارگری زندانی در ایران و اتحادیه های صنفی ای که برای آزادی آنها مبارزه می کنند، اعلام کردند. ما با یک صدای واحد اعلام می کنیم که هرگز در مقابل ظلم و ستم علیه فعالین سندیکایی در هیچ جای دنیا کنار نخواهیم ایستاد.

 بیش از ۱۳۰ اتحادیه کارگری از ۴۰ کشور مختلف در سراسر جهان طی یک هفته اخیر نامه های اعتراضی به رهبر ایران و همچنین به قوه قضاییه و نمایندگی دائمی ایران در سازمان ملل ارسال کردند.کارگران در سراسر جهان از نزدیک شاهد روند اوضاع در ایران طی هفته های آتی خواهند بود، و ما خواهان آزادی فوری تمامی فعالان سندیکایی زندانی هستیم.»

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و‌حومه مراتب قدردانی و سپاس صمیمانه خود را از حمایتهای صورت کرفته توسط فدراسیون‌جهانی کارگران‌حمل و‌نقل و همکارانمان در اتحادیه های بخش حمل و‌نقل و دیکر بخشهای کارگری در تمامی کشورهای جهان را اعلام میدارد و  متعاقبا گرارشات تکمیلی تری در این‌حصوص ارائه خواهد داد.

چاره زحمت کشان وحدت وتشکیلات

*جان باختن کارگریک  کارگاه ذوب قیر اسلامشهر بدنبال آتش سوزی  وافتادن در حوضچه قیر داغ 

چهارشنبه شب(۱۹ مرداد)،یک کارگر میهمان تبعه افغانستان حین کاردریک کارگاه ذوب قیر واقع در اسلامشهر بدنبال آتش سوزی  وافتادن در حوضچه قیر داغ جان خود را از دست داد.

*جان باختن یک کارگرمقنی در حادثه ریزش چاه یزد

روز چهارشنبه ۱۹ مرداد،یک کارگر تبعه افغانستان حین کار حفر چاه جذبی فاضلاب در بلوار بهشتی یزد براثر ریزش دهانه چاه زیر تلی از خاک مدفون وجان باخت.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate