دو خبر: اعتراضات کارگران رسمی نفت و گرمای کشنده در مراکز کارگری جنوب

دو خبر: اعتراضات کارگران رسمی نفت و گرمای کشنده در مراکز کارگری جنوب

روز پنجشنبه ۲۰ مردادماه  بخشی از کارکنان رسمی شاغل در صنعت نفت در اقدامی هماهنگ در مراکز کاری با در دست گرفتن پلاکارد و کاغذ نوشته‌هایی اعتراض خود را به مشکلات معیشتی، مالیات های سنگین و خواستهای پاسخ نگرفته خود اعلام کردند.  اعتراض این کارگران به گرانی ها و افزایش سرسام آور هزینه ها و شرایط سخت کاری شان است. مطالبه اصلی آنها افزایش حقوقهاست. کارگران رسمی نفت قبلا در بیانیه هایشان اعلام کرده بودند که حقوق پایه ای هیچ کارگری نباید از ده میلیون کمتر باشد و کل دریافتی آنها نباید از ۲۵ میلیون کمتر باشد.  دیگر خواستهای اعلام شده این کارگران در اعتراضات قبلی شان عبارتند از: اجرای کامل ماده ده قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت و محاسبه پرداخت پی بک آن از زمان تصویب این قانون،  ارتقای پایه سمت های سازمانی آنها،  تجدید نظر در افزایشات عمومی آنان متناسب با رشد تورم، پایان دادن به استخدامها و انتصابات فامیل و پارتی بازیها و تبعیض در پرداختها، بازگرداندن مالیات های سنگین اخذ شده که طی سالها از حقوق کارگران کسر شده، پایان دادن به اختلاسها و شفافیت دادن به عملکرد صندوق بازنشستگی، ارتقای وضع خدمات بهداشت و درمان نفت و برخورداری همه کارگران شاغل در نفت از درمان رایگان با کیفیت،  ارتقای خدمات رفاهی کارگران نفت از جمله بهبود وضع غذا  و غذاخوری ها، بهبود خوابگاهها و امکانات زیستی و معیشتی بر اساس استانداردی قابل قبول برای همه کارگران شاغل در نفت، بالا بردن استاندارد ایمنی محیط کار، به رسمیت شناخته شدن حق تشکل و پایان دادن به امنیتی کردن مراکز کاری در نفت.

کارگران رسمی نفت همچنین در بیانیه هایشان بر کوتاه شدن دست پیمانکاران به عنوان معضل سراسری همه کارگران در نفت و لغو قوانین برده وار مناطق ویژه اقتصادی تاکید کرده اند.

– خبرها از شرایط فاجعه بار کاری در مناطق جنوبی از جمله در مراکز نفتی حکایت میکند. طبق گزارشات طی روزهای اخیر بخاطر  کار در گرمای طاقت فرسای سوزان و شرجی  و نبود هیچگونه تجهیزات سرمایشی لازم و حتی آب خنک برای نوشیدن بیش از پانصد نفر از کارگران در مراکز مختلف واقع در مناطق جنوبی دچار گرمازدگی شدید شده اند و به بیمارستانها و درمانگاه ها منتقل شده اند. همچنین خبرهایی حاکی از مرگ چندین کارگر بخاطر این شرایط جهنمی و سوزان است.

بنا بر خبر منتشر شده از سوی شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت، این وضعیت در مناطق نفتی جنوب از جمله عسلویه باعث شده که ده‌ها کارگر پروژه ای پیمانی نفت راهی بیمارستان شوند. با این وجود  هیچ پیمانکاری حاضر به تعطیل کردن کار حتی در ساعات  گرم روز هم نیست. حرص و ولع پیمانکاران مفتخور برای سودجویی حد و مرز ندارد و در هر شرایطی در گرما و گرد و خاک  و حتی در روز تعطیل میکوشند از گرده کارگر کار بکشند. این درصورتی است که هیچ تجهیزاتی هم برای محافظت جان و سلامت کارگران اختصاص داده نشده است. این وضعیت به فضای اعتراض در مراکز نفتی شدت داده است. در برخی از صنایع نفت و گاز و پتروشیمی کارگران خواستار کاهش ساعات کاری به شش ساعت شده اند. قبلا نیز کارگران پیمانی پالایشگاه آبادان خواستار تعطیلی کار در هوای گرم طاقت فرسای تابستانی با پرداخت حقوق شده بود.

خواست تعطیل کار همراه با مزد باید خواست سراسری همه کارگران شاغل در مراکز جهنمی جنوب از جمله در مراکز نفتی باشد. تنها راه در مقابل کارگران، اعتصاب متحد و سراسری در برابر این شرایط برده وار کاری است

حزب کمونیست کارگری ایران

۲۰ مرداد ۱۴۰۱، ۱۱ اوت ۲۰۲۲

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate