اخباروگزارش های کارگری ۱۹ مرداد ماه ۱۴۰۱

اخباروگزارش های کارگری ۱۹ مرداد ماه ۱۴۰۱

– تجمع کارگران بازنشسته ومستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی کشوردرسی وهشتمین روز اعتراضشان نسبت به مصوبه هیأت وزیران مبنی بر افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان غیرحداقل‌بگیروعدم همسان سازی کامل حقوق در شهرهای اراک،اهواز،بابل،خرم آباد،رشت، شوش، کرمان،کرمانشاه و…..

حمله نیروهای امنیتی واطلاعاتی به تجمع کنندگان کرمانشاه وبازداشت موقت ۴ کارگربازنشسته حق طلب

– تجمعات اعتراضی کارکنان بازنشسته ایران ایرنسبت به عدم همسان سازی حقوق با شاغلین و انتقال صندوق بازنشستگی هما به صندوق بازنشستگی کشوری مقابل صندوق بازنشستگی هما و ساختمان اداری مرکزی فرودگاه مهرآباد

– بازی دولت ومسئولان ذیربط با جان کارگرانی که دربالای گرمای ۵۰ درجه استان خوزستان مشغول بکارند 

– تجمع اعتراضی اهالی روستاهای سرفاریاب نسبت به بی آبی  و وعده های توخالی مسئولان مقابل فرمانداری چرام

– اعتراض بوقی کامیونداران نسبت به تعرفه زیر قیمت حمل کلینکر سیمان مقابل کارخانه سیمان شهر کرد

– انتقال جعفرابراهیمی به قرنطینه بند عمومی زندان اوین

– آزادی مشروط هاله صفرزاده

– جان باختن کودک کار۱۰ساله یک کارگاه شیرینی‌پزی گیلانغرب براثر گیر افتادن دربالابر  

– جان باختن یک کارگر در بابل براثر برق گرفتگی

– جان باختن سه نفردر ملایر بر اثر گاز گرفتگی در عمق چاه

*تجمع کارگران بازنشسته ومستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی کشوردرسی وهشتمین روز اعتراضشان نسبت به مصوبه هیأت وزیران مبنی بر افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان غیرحداقل‌بگیروعدم همسان سازی کامل حقوق در شهرهای اراک،اهواز،بابل،خرم آباد،رشت، شوش، کرمان،کرمانشاه و…..

حمله نیروهای امنیتی واطلاعاتی به تجمع کنندگان کرمانشاه وبازداشت موقت ۴ کارگربازنشسته حق طلب

روز چهارشنبه ۱۹ مرداد، کارگران بازنشسته ومستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی کشور درسی وهشتمین روز اعتراضشان نسبت به مصوبه هیأت وزیران مبنی بر افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان غیرحداقل‌بگیروعدم همسان سازی کامل حقوق دست به تجمع در شهرهای اراک،اهواز،بابل،خرم آباد،رشت، شوش، کرمان،کرمانشاه و…..زدند.

گزارش های منتشره در شبکه های اجتماعی حاکی از حمله نیروهای امنیتی واطلاعاتی به تجمع کنندگان کرمانشاه وبازداشت موقت ۴ کارگربازنشسته حق طلب می باشد.

اراک – تجمع مقابل اداره کل تامین اجتماعی استان مرکزی

اهواز- تجمع مقابل اداره کل تامین اجتماعی استان خوزستان

شعارها:

– معیشت منزلت حق مسلم ماست

– درمان رایگان  حق مسلم ماست

– عزاعزاست امروز حقوق بازنشسته زیر عباست امروز

بابل – تجمع مقابل اداره تامین اجتماعی شهرستان

خرم آباد- تجمع مقابل اداره کل تامین اجتماعی استان لرستان

رشت – تجمع

شعارها:

– معیشت منزلت حق مسلم ماست

– گرانی تورم بلای جان مردم

شوش- راهپیمایی وتجمع مقابل فرمانداری شهرستان

شعارها:

– نه مجلس نه دولت نیستند بفکر ملت

– تورم ۱۰۰ درصد  افزایش ۱۰ درصد

– حسین حسین شعارشون  دروغ و دزدی کارشون

– وعده وعید چه خوب بود ولی همش دروغ بود

– ظلم وستم کافیه سفره ما خالیه

– وزیر بی کفایت استعفا استعفا

– مسئول بی لیاقت نمی خوایم نمی خوایم

کرمانشاه- تجمع مقابل اداره کل تامین اجتماعی استان وپهن کردن سفره خالی

حمله نیروهای امنیتی واطلاعاتی به تجمع کنندگان کرمانشاه وبازداشت موقت ۴ کارگربازنشسته حق طلب

*تجمعات اعتراضی کارکنان بازنشسته ایران ایرنسبت به عدم همسان سازی حقوق با شاغلین و انتقال صندوق بازنشستگی هما به صندوق بازنشستگی کشوری مقابل صندوق بازنشستگی هما و ساختمان اداری مرکزی فرودگاه مهرآباد

روز چهارشنبه ۱۹ مرداد، کارکنان بازنشسته ایران ایربرای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان نسبت به عدم همسان سازی حقوق با شاغلین و انتقال صندوق بازنشستگی هما به صندوق بازنشستگی کشوری دست به برپایی تجمع مقابل صندوق بازنشستگی هما و ساختمان اداری مرکزی فرودگاه مهرآباد زدند.

یکی از بازنشستگان حاضر درتجمع  در مورد دلایل اعتراض همکاران خود به خبرنگاررسانه ای گفت: مهمترین مشکل حال حاضر ما بازنشستگان ایران ایر موضوع انتقال صندوق بازنشستگی هما به صندوق بازنشستگی کشوری است که از ابتدای سال جاری با تصمیم دولت انجام شده است.

وی افزود: اموال و دارایی صندوق بازنشستگی هما غیردولتی و شخصی است بنابراین انتقال آن بدون رضایت صاحبان اصلی، غیرقانونی محسوب می‌شود. ما از نهادهای قضایی و اجرایی‌کشور درخواست داریم این موسسه صندوق خصوصی که سرمایه عظیم بازنشستگان هما است را دقیقا حسابرسی نمایند.

او گفت: بحث دیگری که بازنشستگان هما امروز آن را دنبال می‌کنند برقراری کمک هزینه رفاهی برای بازنشستگان هما نظیر شاغلین هواپیمایی هما است.

وی اضافه کرد:حدود ۳ سال است فوق العاده رفاهی از طرف دولت در بودجه سالانه تصویب شده و دستگاه‌ها مجاب به پرداخت به شاغلین و بازنشستگان مجموعه خویش هستند. با توجه به اینکه فوق العاده رفاهی شاغلین هما؛ افزایش ۳ الی ۶ میلیونی داشته لذا مطابق مصوبه دولت بازنشستگان هما هم درخواست برقراری کمک هزینه رفاهی همانند شاغلین را دارند.

او درباره سایر مطالبات بازنشستگان ایران ایر گفت: بازنگری کامل و کلی در جدول همسان‌سازی و برخورداری کلیه بازنشستگان از آن از دیگر خواسته‌ای بازنشستگان هما است. در عین حال رعایت کامل موارد قانونی طبق مصوبه شورای نگهبان از قبیل (تی دی، بیمه عمر، حوادث، فوق العاده رفاهی و حق مسکن) همانند شاغلین و دریافت مزایای عرفی و مناسبتی همانند بن ماه رمضان، بن روز جانباز وروز زن را از صندوق خواستاریم.

*بازی دولت ومسئولان ذیربط با جان کارگرانی که دربالای گرمای ۵۰ درجه استان خوزستان مشغول بکارند 

/چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ گرمای هوا در استان خوزستان:

دهلران ۵۱/۶°c

شوش ۵۱/۴°c

امیدیه ۵۰/۸°c

آبادان ۵۰/۶°c

اهواز ۵۰/۵°c

بندر ماهشهر ۵۰/۴°c

دزفول ۵۰/۳°c

/گرمازدگی بیش از۳۵ کارگران فاز دوم پالایشگاه آبادان

روز شنبه ۱۵ مرداد ماه فیلمی منتشر شد که در آن عنوان می شود بیش از ۳۵نفر از کارگران فاز دوم پالایشگاه آبادان به علت گرما و رطوبت شدید هوا دچار گرمازدگی شدند.

این در حالی است که مسوولان روابط عمومی پالایشگاه آبادان و فاز دو این تصاویر را به مجموعه های یکدیگر ارتباط دادند.

با بررسی و پیگیریهای خبرنگار یک رسانه مشخص شد که این افراد، کارگران شاغل در بخش فاز دوم پالایشگاه هستند که روزشنبه ۱۵ مرداد بر اثر رطوبت بالای ۹۰ درصد و افزایش دمای هوا(۵۳ درجه سلیسیوس) دچار گرمازدگی شده و به درمانگاه پالایشگاه منتقل شدند و تحت درمان قرار گرفتند.

به گفته برخی از کارکنان و کارگران فاز دوم، تعداد این افراد بیش از ۳۵ نفر است.

لازم به ذکر است که شهرستان آبادان طی چند روز گذشته با ثبت دمای بالای ۵۰ درجه گرم ترین شهر ایران بود، همچنین بیشینه دمای هوای آبادان طی شبانه روز گذشته به ۵۳ درجه سلیسیوس رسید که رکورد ۷۰ ساله دمای این شهر برای سومین مرتبه تکرار شد.

/موادی از قوانین موجود درهمین رابطه:

۱- ماده ۷ قانون نحوه جلوگيري از آلودگي هوامصوب ۱۳۷۴/۰۲/۰۳ مجلس شوراي اسلامي:

در مواقع اضطراري كه بعلت كيفيت خاص جوي، آلودگي هواي شهرها به حدي برسد كه به تشخيص وزارت بهداشت، درمان و آموزش‌ پزشكي سلامت انسان و محيط زيست را شديداً به مخاطره بياندازد، سازمان حفاظت محيط زيست با همكاري وزارت كشور (‌شهرداري ها و نيروي ‌انتظامي جمهوري اسلامي ايران) ممنوعيت‌ ها يا محدوديت ‌هاي موقت زماني، مكاني و نوعي را براي منابع آلوده‌ كننده برقرار نموده و بلافاصله مراتب ‌را از طريق رسانه‌ هاي همگاني به اطلاع عموم خواهد رسانيد.

‌با برطرف شدن وضعيت اضطراري و كاهش آلودگي هوا، سازمان نسبت به رفع ممنوعيت و محدوديت برقرار شده اقدام و مراتب را به نحو مقتضي به ‌اطلاع عموم خواهد رسانيد.

۲- مواد ۱۶، ۴۲ و ۴۳ آئین نامه حفاظت و بهداشت عمومی در کارگاهها مصوب ۱۳۳۸,۰۶,۱۴: 

ماده ۱۶- هر کارگاه باید دارای وسائلی باشد که در زمستان و تابستان درجه حرارت داخلی آن بوضع قابل تحملی نگاهداری شود.

ماده ۴۲- در کلیه کارگاهها کارفرما مکلف است آب آشامیدنی گوارا و سالم بمقدار کافی در مخازن سربسته و محفوظ که طبق اصول بهداشت ساخته و نگاهداری شود در دسترس کارگران بگذارد.

ماده ۴۳- بکارگرانی که در گرمای زیاد برای مدت مدیدی کار میکنند باید قرص های نمک طعام داده شود .

*تجمع اعتراضی اهالی روستاهای سرفاریاب نسبت به بی آبی  و وعده های توخالی مسئولان مقابل فرمانداری چرام

روز چهارشنبه ۱۹ مرداد روزبعداز سفر محمد موحد بهارستان نشین منطقه،اهالی روستا‌های ده نو ، اسلام آباد،جمال آباد وامامزاده جعفر بخش سرفاریاب شهرستان چرام در استان کهگیلویه و بویراحمد برای اعتراض به بی آبی مقابل فرمانداری چرام تجمع کردند.

یکی از معترضان به خبرنگاریک رسانه محلی گفت: لوله آب شرب این روستا‌ها از سال ۱۳۶۳ کشیده شده است و الان این لوله‌ها فرسوده شده است. 

وی گفت: ما همگی از چشمه‌های فصلی استفاده کرده‌ایم که قابل شرب نیست و ما مجبور بوده‌ایم. الان چاه‌ها و آب چشمه‌ها فرو رفته است. آب قنات امام‌زاده حمزه فرو رفته است، مسئولین چاهی که قریب به ۳۶۵ متر پایین رفته‌اند و می‌گویند آب ندارد، در چاه را پلمب کرده‌اند.

وی گفت: از تنگ میرزا که چاه زده‌اید برای ما آب بیاورید. وعده نه، عمل کنند. سرفاریاب صحرای کربلا است.

یکی از زنان گفت: مشکل آب داریم. نه روز، نه شب، هیچ آب نداریم. روز تا شب دنبال آب هستیم. ما آمده‌ایم اعتراض کنیم، اگر مسئولان کاری نکنند، ما به اعتراضمان ادامه می‌دهیم. وعده می‌دهند، کاری نمی‌کنند. 

*اعتراض بوقی کامیونداران نسبت به تعرفه زیر قیمت حمل کلینکر سیمان مقابل کارخانه سیمان شهر کرد

روز سه شنبه ۱۸ مرداد، کامیونداران با به حرکت در آوردن کامیون هایشان مقابل کارخانه سیمان شهر کرد وبوق زدن ممتد اعتراضشان را نسبت به تعرفه زیر قیمت حمل کلینکر سیمان بنمایش گذاشتند.

فیلم این اقدام اعتراضی روز چهارشنبه ۱۹ مرداد رسانه ای شد.

*انتقال جعفرابراهیمی به قرنطینه بند عمومی زندان اوین

جعفرابراهیمی بازرس شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران امروز چهارشنبه ۱۹ مرداد به قرنطینه بند عمومی منتقل شد.

شورای هماهنگی انتظار دارد این فعال صنفی به همراه دیگر معلمان بازداشتی روز ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ آقایان رسول بداقی،اسکندرلطفی،محمد حبیبی،شعبان محمدی و مسعود نیکخواه در روزهای آینده آزاد شوند و شرایط محاکمه عادلانه آنها مطابق اصل ۱۶۵ قانون اساسی فراهم گردد.

*آزادی مشروط هاله صفرزاده

هاله صفرزاده امروز ١٩ مرداد١٤٠١ از زندان بطور مشروط آزاد شد. هاله صفرزاده به همراه همسرش عليرضا ثقفي در ٢٠ اسفند ١٤٠١ در مراسم بزرگداشت صمدشعباني شاعر دستگير شده بود. 

به اميد آزادي ساير زندانيان در بند

منبع:کانال کانون مدافعان حقوق کارگر

*جان باختن کودک کار۱۰ساله یک کارگاه شیرینی‌پزی گیلانغرب براثر گیر افتادن دربالابر  

روزسه شنبه ۱۸ مرداد، کودک کار۱۰ساله یک کارگاه شیرینی‌پزی گیلانغرب بنام امیر رضا پرهوده 

براثر گیر افتادن دربالابر  جان خودراازدست داد.

که به دلیل فقر مفرط خانواده ناچار به کار در یک کارگاه شیرینی پزی شده بود، در حین کار و به دلیل گیر افتادن دربالابر  جانش را از دست داد.

 بنابه گزارش یک منبع خبری محلی،کودک کار جان باخته وقتی که برای آوردن شیرینی به مغازه به کارگاه در طبقه بالا رفته بود، در داخل بالابر گیر کرده و جانش را از دست داد.

*جان باختن یک کارگر در بابل براثر برق گرفتگی

روز چهارشنبه ۱۹ مرداد،یک کارگر ۳۱ ساله حین کار در ساختمان در حال ساخت واقع در در بلوار امام رضا شهرستان بابل دراستان مازندران دچار برق گرفتگی شد ودر دم جان خودرا ازدست داد.

*جان باختن سه نفردر ملایر بر اثر گاز گرفتگی در عمق چاه

روز سه شنبه ۱۸ مرداد،سه نفر در روستای منگاوی ملایر بر اثر گاز گرفتگی در عمق چاه جان باختند.

برپایه گزارش رسانه ای شده،یک کارگر کشاورز برای رفع نقص فنی موتور آب در روستای منگاوی شهرستان ملایر استان همدان، وارد عمق چاهی می‌شود که در نتیجه آن جان خودرا از دست داد.

برادر وی که پس از مطلع شدن از گازگرفتگی این کارگر در عمق چاه، برای نجات او وارد چاه می‌شود نیزبر اثر مسمومیت با گازهای متصاعد شده جان خود را از دست می‌دهد.

در ادامه پسر عموی این دو برادر که در همان نزدیکی مشغول کشاورزی بود، برای نجات جان این دو نفر داخل چاه می ‌شود که وی هم براثر گازگرفتگی جان خودرا از دست می‌دهد.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate