بحرانسازی  حکومتهای امریکا و چین، پرده دوم قطبی کردن قدرت در دنیا

در حاشیه سفر حانم پلوسی به تایوان و مانور  نظامی حکومت چین اطراف تایوان

مقدمه: 

هفته گذشته خانم نانسی پلوسی رهبر اکثریت دموکرات کنگره امریکا به یک دیدار تحریک امیز به تایوان دست زد .سفر این ادم حتی با مخالفت برخی از جناح های حکومتهای غرب انجام شد. هدف اعلام شده این سفر این بود که “امریکا حمایت خود را از حکومت تایوان تایید کند”.

این سفر یک ژست سیاسی بود با اهداف متعدد که من در این مقاله به این اهداف خواهم پرداخت.

از دید من روند بحرانسازی حکومت امریکا و کشورهای غربی در ادامه توسعه بحران با روسیه انجام می شود . حکومت امریکا و حکومتهای غربی در حال فرار به جلو هستند و از این بحرانسازی به موازات حکومتهای روسیه و چین سودهائی می برند .

این یک نمایش خطرناک است که به تسریع قطب بندی بیشتر قدرت در دنیا می انجامد حتی اگر چنگی اتفاق نیفتد با اغاز حمله پوتین به اوکرائین همانطور که در مقالاتم اشاره داشتم برگ جدیدی از تاریخ اخیر بشریت در حال شکل گیری است. دوران تک قطبی قدرت (بعد از سقوط بلوک شرق) رسما پایان یافته و بلوک بندی حکومت امریکا و کشورهای متحدش رسما در مقابل قطب روسیه و چین و متحدینش در جال صف ارائی هستند.

این صف ارائی ها در بستر بحران بی سابقه سرمایه داری و روند گلوبالیزاسیون قابل فهم است.گلوبالیزاسیون سرمایه نتوانست بحران سرمایه داری را پایان دهد بلکه همانطور که کمونیستها پیش بینی می کردند این بحران را بیشتر از همیشه جهانی کرده و ذخائر مادی دنیا و نیروی کار دنیا دستخوش تغییرات شدیدی در طی چند دهه اخیر شده و دوران چنگ سردی قبلی حالا دارد به شکل جدیدی بازتولید می شود.

جنگ سرد قبلی در ادامه جنگ جهانی دوم شکل گرفت و الان قطب بندی جدید بین حکومتهای امریکا و متحدینش با اتحاد روسیه و چین بعد از عبور از جنگهای نیابتی متاسفانه در استانه رویاروئی مستقیم این حکومتهای امپریالیستی است و بشریت را در زمانی که باید متحدانه در مقابل خطر جهانی گرمایش کره زمین و بیماریها و فقر کنار هم قرار گیرند ، به ابزارهای رویاروئی این طبقات حاکمه تبدیل می کند و “ناسیونالیزم روس و امریکائی و چینی” و انوع ایدئولوژیهای ارتجاعی و جنبش های ارتجاعی ، فقط رهاورد این دوران بحرانی هستند.

اما در اینجا من وارد نکاتی مشخص در موضوع  عواقب این سفر خانم پلوسی خواهم شد :

)بحران همه جانبه حکومت امریکا و اقمارش و چرائی سفر خانم پلوسی، “فرار به جلو”:

درست زمانی که بحران اقتصادی در کشورهای فربی و امریکا در حال توسعه است و تورم بیداد می کند و در امریکا بالای ۸۰ در صد مردم نگران اینده خود هستند و بی اعتماد به سیاستهای بایدن و شرکا.در زمانی که فقر در امریکا رشد بی سابقه یافته قیمت بنزین و سوخت هنوز کمر شکن است و حکومت امریکا جز بازی با نرخ  بهره ابزاری برای کنترل اوضاغ بحرانی ندارد و رکود جهانی اقتصاد سرمایه داری در پیش روست و بجز سرمایه داران بزرگ بقیه جوامع غربی درد افت اقتصادی را حس می کنند.در زمانی که کشور المان برای اولین بار در تاریخ بعد جنگ جهانی به سکون اقتصادی رسیده و نگران وضع خود و جامعه اش طی چند ماه اینده است با توجه به خطر قطع گاز روسیه ، درست در این شرایط که حکومت امریکا بیش از همیشه دچار قطب بندیست و ترامپ هم وارد صحنه انتخابات شده و حامیان احمق او در مجالس امریکا انتخاب می شوند ، درست در این زمان، خانم پلوسی که باید فکر اندرونی باشد به فکر افتاده که از “تایوان حمایت کند”!

داستان چیست؟ این تناقض را چگونه باید  فهمید؟ 

برای فهمیدن راز این حرکت خانم پلوسی باید تاریخ تاکتیکها و استراتژیهای حکومتها را شناخت.بله همه حکومتها در زمان بحرانی به جلو فرار می کنند .

تاکتیک فرار به جلو در ایران نمونه اش جنگ ایران و عراق بود یا جلو اوردن  دوره ای “مسئله حجاب” از سوی حکومت اسلامی هر وقت اوضاع حکومت بی ریخت تر می شود!

همین استراتژی اغازگر جنگ جهانی اول و دوم بود. حکومتهای غرب هم برای فرار از پاسخگوئی به بحرانهای داخلی برای فریب افکار عمومی و برای بازتوزیع منابع بین المللی مجبور بوده اند که به حلو فرار کنند.

الان همین وضعیت در مقابل حکومت امریکاست .حکومتی که بیش از همیشه دچار بحران و ورشکستگی است .زرتش دارد در می رود و مجبور است به جلو فرار کند.

این استراتژی کمک شایانی به “اتحاد امریکا و اروپا بود بعد حمله پوتین به اوکرائین. لذا بی تردید در تحریک پوتین به اوکرائین حکومت امریکا نقش بسیار مهمی داشته و از این جمله کمک 

رفت تا ناتو را که در حال سقوط بود دوباره تقویت کند.

رمز و راز سفر خانم پلوسی در همینست! اینبار حکومت امریکا دست به قمار جدیدی زده و ان تحریک حکومت امپریالیست چین است تا وارد فاز تهاجم به تایوان شده و جنگ فرسایشی دیگر اغاز شود و منطقه شرق اسیا هم بیشتر  حول حکومت امریکا “متحد شود”! حکومت امریکا نیاز دارد به این بحرانها که دوباره به فاز پلیس جهانی برگردد. انچه هرگز برای این حکومت مهم نبوده منافع مردم امریکا و اروپا و مردم سایر نقاط دنیا بوده و خواهد بود.

(۲)توسعه طلبی و ناسیوالیزم چینی رویای پس گرفتن تایوان:

حکومت چین بعد از تصرف هنگ کنگ و سرکوب مخالفان در این منطقه رسما اعلام کرده که دنبال برگردادن تایوان به “مام وطن” است و این هدف  را طی یکی دو سال اینده دنبال می کند.

دیکتاتور چین که قدرت را از دستگاه جهنمی تک حزبی پلیسی چین کسب کرده و یک مافیای اقتصادی کثیف با بیشترین میلیاردرهای دنیا دورش حلقه زده اند ، از طریق توسعه ناسیونالیزم عظمت طلب و طرح هائی مثل “جاده ابریشم” و ادعای “کمک به جهان سوم ” از طریق وامهای کمر شکن بتدریج دارد سرزمینها را از کشورهای دیگر تصاحب می کند و سرطان وار قدرت چین را به مردم جهان سوم تحمیل می کند ، کشورش و مردمش و مردم دنیا را وارد دوره بحرانی جدیدی می کند.

در جریان جمله پوتین حکومت چین در حین ایستادن کنار پوتین اما زست سکوتی معنا دار گرفته تا زیر ضرب اقتصادی حکومتهای امریکا و غرب نرود و در عین حال با سیاست “هم از اخور هم توبره” همچنان به جلو برود!

اما ماجرای تایوان از نوع دیگر است و حکومت چین را در مقابل یک وضعیت غیر قابل برگشت قرار می دهد.سفر خانم پلوسی علامتی بود که حکومت امریکا و عربیها قرار ندارند خوردن تایوان را فقط تماشا کنند و عمل بلع تایوان را برای حکومت چین دردناک خواهند کرد.

اینجا توسعه طلبی ناسیونالیستی حکومت امپریالیستی چین این حکومت و دنیا را وارد بحرانی جدید می کند که شاید از بحران کنونی در اوکرائین شدیدتر باشد و بی تردید دنیا را بیشتر به استانه یک رویاروئی مستقیم و مرگبار خواهد کشاند. 

این قماری است هم برای حکومت چین و هم حکومت امریکا که بازنده اش هم مثل همیشه مردن دنیا خواهند بود.دو طرف این قمار روی برنده شدن حساب می کنند!

(۳)مانور بی سابقه نظامی چین اطراف تایوان و درون تایوان متعاقب “سفر خانم پلوسی”:

حکومت چین برای اغاز مانور بی سابقه نظامی اماده شده بود و سفر خانم پلوسی این مانور را تسریع کرد.این مانور که قرار بود روز شنبه (دیروز) تمام شود همچنان ادامه دارد و نه تنها جزیره تایوان را نیروهای دریائی چین محاصره کرده اند و موشکهای دوربرد چین اهداف “درون مرزی” تایوان را نشان گرفتند و زدند بلکه مردم تایوان دیدند که این موشکها بر افراز سر انها در حال پرواز هستند و حکومت تایوان هم جیکش در نیامده و کوچکترین حرکت نظامی نشان نداده. فقط به مقادیری اعتراض کلامی دلخوش کرده.

منابع نظامی در امریکا و تایوان می گویند که این مانور نظامی چین یک تمرین کامل برای تسخیر تایوان است و نشان می دهد نیروهای چین اماده تسخیر تایوان هستند.استفاده از موشکهای دوربرد و نیروی هوائی و دریائی بطور همزمان ، این مانور نظامی چین را مهمترین حرکت نظامی این کشور بعد جنگ کره می باشد.


(۴)وضعیت قانونی تایوان زمینه مناسب برای دو طرف دعوای امپریالیستی:

تایوان بنا به قوانین موجود بین المللی یک کشور مستقل محسوب نمی شود بلکه تاریخا بخشی از چین بوده و متعاقب عقب نشینی صد انقلاب در چین به این جزیره توسط غربیها حمایت شده.اما خود غربیها هم رسما این جزیره را کشور محسوب نکرده اند.(۱) لذا به جهت قانون بین المللی تکلیف این جزیره  بیشتر بعنوان بخشی از چین است تا یک کشور مستقل.

معضل اینجاست که بعد از روی کار امدن مائوئیزم در چین این جزیره دارای حکومت مستقل ارتش و قوانین مستقل شده و رسما بنام “جمهوری چین” نامیده می شود! بنوعی شترمرغی است که نه مرف است و نه شتر!

سفر خانم پلوسی از دیدگاه حکومت چین “دخالت در امور چین” تلقی شده و حکومت امریکا و غربیها در مقابل تلاش دارند با برسمیت شناختن تایوان بعنوان یک کشور مستقل ، تلاش چین را برای تسخیر این جزیره بلوک کنند.

لذا در سطحی این دعوا بر سر یک معضل سیاسی استوار است که از ابتدای بقدرت رسیدم مائو اغاز شده و دخالتهای امپریالیستهای غربی تکه کردن چین  اغازش بوده حالا چین قدرتمند شده می خواهد پس بگیرد و غرب نمی خواهد مثل هنگ گنگ پس بدهد! این لایه سطحی این دعواست همانطور که گفتم لایه های عمیقتر این دعوا  تفسیم جهان است.

(۵) نتیجه بحران تایوان چه خواهد شد:

از دید من بحران تایوان تشدید خواهد شد مثل بحران اوکرائین.این بحرانها لولهای یک در هستند .این در رو به دنیای جدید دو قطبی بازست و صرف نظر از نتیجه مقطعی این بحرانها دنیا به سمت مسیری دیگر در حال حرکت است.

خصوصیت بحران جهانی کنونی همانست که دوره های قبلی بود.دعوای قلدرها سر قدرت و بازنده اکثریت مطلق مردم دنیا.

خطر گسترش جنگ در سطح جهان ، تهدیدهای اتمی و کاربرد تکنولوژی پیشرفته با استفاده از هوش مصنوعی و درگیر کردن تدریجی کشورهای همسایه تایوان مثل ژاپن و استرالیا و نهایتا ورود ارتش امریکا به منطقه خاور دور در سطحی وسیعتر.

حکومت امریکا تداوم سلطه خود را در این وضعیت می بیند و ارامش در دنیا را نابودی سلطه خود. حکومت امپریالیستی چین هم دنبال سهم خواهی و سلطه دنیاست و خودش را سالهاست اماده کرده الان دومین اقتصاد دنیاست  ارتش چین اماده می شود برای رویاروئی و نگرانی هم ندارد اگر با ارتش امریکا درگیر شود.تایوان حیات خلوت چین است و تداوم جنگ مزمن برای امریکا و متحدینش در خاوردور بسیار مشکلتر است از مورد اوکرائین.

از دید من خانم نانسی پلوسی باید به نصیحت بایدن گوش می کرد و دنبال تحریک چین نمی رفت.حکومت چین منتظر بهانه بود و این بهانه شاید اغاز فاجعه جنگ در خاوردور باشد.

دنیای زشتی ساخته اند این امپریالیستها سوال همچنان اینست که کی بشریت از وضعیت انفعالی بیرون می اید و سرنوشت اخود را بدست می گیرد؟

منابع بیشتر:

(۱)آیا تایوان  از دید قوانین بین المللی یک کشور مستقل است؟

What Is Taiwan’s Legal Status According to International Law, Japan, and the US? – The News Lens International Edition

(2)مقالات این نویسنده در خصوص بحران اوکرائین

عضویت فنلاند و سوئد در ناتو “دستاورد دیگر تهاجم پوتین به اوکرائین

www.azadi-b.com/?p=22190

“جنایات جنگی” و دیوار بلند حاشای پوتین جنایتکار

www.azadi-b.com/?p=20497

اول ماه مه ۲۰۲۲ و عروج اعتراضات و سازماندهی کارگری پاسخ به بحرانسازی سرمایه داری جهانی

www.azadi-b.com/?p=20285

اندرحکایت “چرخش قهرمانانه پوتین” بخش دوم سوتی هایش

www.azadi-b.com/?p=20093

در حاشیه افشای ازمایشگاههای سلاح بیولوژیک امریکا و کشورهای غربی در اوکرائین

www.azadi-b.com/?p=19934

وسعت نفوذ فاشیزم و نئونازیزم در اوکرائین در حکومت اوکرائبن و حمایت حکومتهای غربی

www.azadi-b.com/?p=?p19680

نتایج ازمان جنگ پوتین در اوکرائین و توسعه بحران جهانی سرمایه داری

www.azadi-b.com/?p=19348

نئونازیزم در اوکرائین  یک معضل واقعی بشریت

www.azadi-b.com/?p=19097

تشدید بحران جنگ سردی  در اوکرائین و افزایش امکان تسریع توافق برجام

www.azadi-b.com/?p=18802

در حاشیه: تمرکز نظامی روسیه در مرزهای اوکرائین و افزایش فشار روسیه به بلوک غرب

www.azadi-b.com/?p=16304

سوتی های  پوتین  و رویای تسخیر سریع اوکرائین

www.azadi-b.com/?p=19073

وسعت نفوذ فاشیزم و نئونازیزم در اوکرائین در حکومت اوکرائبن و حمایت حکومتهای غربی

www.azadi-b.com/?p=?p19680

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate