اخباروگزارش های کارگری ۱۱ مرداد ماه ۱۴۰۱

اخباروگزارش های کارگری ۱۱ مرداد ماه ۱۴۰۱

– ادامه تجمع اعتراضی کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران نسبت به ممنوع الورود کردن تعدادی از همکاران حق طلب ونداشتن امنیت شغلی ومعیشتی مقابل استانداری خوزستان 

– کنش های دامنه دار کارگران کارخانه کمباین‌سازی تبریزدراعتراض به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی

– تجمع اعتراضی جمعی از کارگران شهرداری اهواز نسبت به سطح پایین حقوق وعدم پرداخت بموقعش وشرایط کاری مقابل پارک شهربازی 

– خودسوزی ۸  کارگر فقط در ۷۰ روز!

– تجمع اعتراض اهالی روستاهای اویرک و علی آباد عدم تخصیص حق آبه و وعده های توخالی مسئولان  مقابل دادگستری کل استان قزوین

– آخرین خبرها درباره کارگران بازنشسته زندانی استان خوزستان

۱- ممانعت از آزادی بهرام گرگان کارگر بازنشسته فولاد خوزستان

۲- ادامه بازداشت حسن طرفی کارگر بازنشسته هفت تپه

– ادامه بازی با جان واله زمانی

– آخرین خبر از رسول بداقی

– احمد تقوی فعال صنفی ابهر در دادگاه کیفری دو شهرستان ابهر به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال زندان تعزیری محکوم شد

– بیانیه کانون صنفی معلمان استان بوشهر در اعتراض به تداوم بازداشت معلمان 

– حسن سعیدی به بند چهار زندان اوین منتقل گردید.

*ادامه تجمع اعتراضی کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران نسبت به ممنوع الورود کردن تعدادی از همکاران حق طلب ونداشتن امنیت شغلی ومعیشتی مقابل استانداری خوزستان 

روزسه شنبه ۱۱ مرداد، کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران برای اعتراض به ممنوع الورود کردن تعدادی از همکاران حق طلب ونداشتن امنیت شغلی ومعیشتی مقابل استانداری خوزستان تجمع کردند وخواهان پاسخگویی به مطالبات زیر شدند:

 ۱- راه اندازی تمام خطوط تولید 

۲- اجرای طرح طبقه بندی مشاغل 

۳- پرداخت حق بدی آب و هوا 

۴- باز کردن کارت تردد همکاران 

۵- باز گرداندن ۲۰ ساعت اضافه کار همکاران

کارگران حق طلب فولاد اهوازاعلام کردند تا برآورده شدن مطالبات بالا به  تجمعاتشان ادامه خواهند ودرهمین چارچوب برای فردا روز چهارشنبه ۱۲ مرداد وعده کردند.

*کنش های دامنه دار کارگران کارخانه کمباین‌سازی تبریزدراعتراض به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی

روز سه شنبه ۱۱ مرداد، کارگران کارخانه کمباین‌سازی تبریزاز کنش های دامنه دارشان دراعتراض به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی،خبردادند.

آنهابه خبرنگاررسانه ای گفتند:علیرغم اینکه از آغاز سال ۱۴۰۱ چهار ماه گذشته است و وارد پنجمین ماه شده‌ایم فقط یک ماه حقوق به حساب کارگران واریز شده است.

این کارگران که در شرکت کمباین‌سازی به صورت قراردادی مشغول به کار هستند، از این دیرکرد ناراضی هستند واضافه کردند: دو ماه پیش کارفرما دستمزد فروردین ماه را با دو ماه تاخیر به حساب کارگران واریز کرد و وعده پرداخت یک ماه دیگر از مطالبات کارگران را داد که هنوز عملی نشده است.

آنهاادامه دادند:بخش خصوصی که هم اکنون در این واحد مشغول فعالیت است برخلاف وعدهای داده شده حین واگذاری تقریبا تولید کمباین را متوقف کرده و برنامه‌ای برای ادامه فعالیت آن ندارد بنابراین ۵۵ کارگری که در این واحد قدیمی سال‌ها مشغول کارند، با مشکل بلاتکلیفی روبرو شده و خبری از پرداخت مطالبات مزدی آن‌ها نیست.

در ادامه تعدادی از کارگران این کارخانه درباره وضعیت تولیدات آن  گفتند: وضعیت تولید در این کارخانه به دلیل برخی مشکلات همچنان خوب نیست و در واقع تولیدی انجام نمی‌شود.

آنهادرخاتمه گفتند:: کارگران در واکنش به وضعیت کارخانه و پرداخت نشدن معوقات حقوقی‌شان بارها به نهادهای مختلف دولتی در شهرستان و استان مراجعه کرده و مذاکراتی با برخی مسئولان داشته‌اند اما وعده‌های مسئولان تا امروز نتیجه‌ای برای کارگران دربرنداشته است.

*تجمع اعتراضی جمعی از کارگران شهرداری اهواز نسبت به سطح پایین حقوق وعدم پرداخت بموقعش وشرایط کاری مقابل پارک شهربازی 

روز سه شنبه ۱۱ مرداد در هوای شرجی وگرمای عرق ریزان،جمعی از کارگران خدمات شهری شهرداری اهواز برای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان نسبت به سطح پایین حقوق وعدم پرداخت بموقعش وشرایط کاری دست به تجمع مقابل پارک شهربازی این کلانشهردراستان خوزستان زدند.

 یکی از کارگران معترض حاضر درتجمع به خبرنگار یک رسانه محلی گفت: روزانه از ساعت نیمه شب الی ۲۳ مشغول کاریم ولی حقوق ما حدود ۵ میلیون تومان است.

وی ادامه داد: ما را مجبور کرده اند که حتی روزهای جمعه بر سر کار حاضر باشیم اما اضافه حقوقی که داده نشد، بلکه آن را هم کسر کردند.

*خودسوزی ۸  کارگر فقط در ۷۰ روز!

از ابتدای خرداد سال جاری تا ۹ مرداد، ۸ کارگر، در اعتراض به مشکلات معیشتی، خود را به آتش کشیدند. طبق اخباری که درباره علت اقدام به خودسوزی قربانیان منتشر شده، اخراج، تعدیل، بلاتکلیفی بابت قرارداد شغلی، بی‌پاسخ ماندن مطالبات و ناتوانی در تامین معیشت، دلیل این تصمیم قربانیان بوده است.

 اول خرداد، یکی از کارگران فصلی شرکت دخانیات گلستان در شهر گرگان، مقابل ساختمان اداری این شرکت، با بنزین خود را آتش زد. طبق اعلام رییس اورژانس گلستان، قربانی یک مرد ۵۰ ساله بوده که دچار ۶۰ درصد سوختگی شده بود.

به گفته همکارانش، قربانی، ۲۰ سال سابقه کار داشت که به عنوان راننده خاور در شرکت کار می‌کرد و به دلیل تصادف در محوطه شرکت، توبیخ و به کمیته انضباطی معرفی می‌شود و طبق تصمیم مدیریت مجموعه، او را به واحد دیگری منتقل می‌کنند که این کارگر در اعتراض به این رفتار‌های توهین‌آمیز، خود را با بنزین به آتش می‌کشد.

دوم خرداد، یک آبدار و کارگر اداره آب و فاضلاب شهر قلعه رییسی (از توابع چاروسا/ شهرستان کهگیلویه) خود را آتش زد. به گفته بخشدار «چاروسا»، این آبدار مردی ۴۰  ساله و دارای چهار فرزند بود که در اعتراض به تاخیر در پرداخت حقوق آبداران و بلاتکلیفی بابت قرارداد کاری دست به خودسوزی زده بود. قربانی، برای مداوا به بیمارستان‌های دهدشت و سوختگی شیراز منتقل شد، اما دو روز بعد بر اثر شدت سوختگی فوت کرد.

۷ خرداد، فردی میانسال که از مراجعان اداره صنعت معدن تجارت شهرستان بم بود، در اتاق رییس اداره اقدام به خودسوزی کرد. طبق گفته رییس اداره، قربانی، یک تعمیرکار ابزارآلات ساخت و ساز بود که شاکی خصوصی داشت و قرار بود برای تشکیل پرونده به اداره تعزیرات حکومتی شهرستان معرفی شود که بعد از اعتراض به این ارجاع، تهدید خود مبنی بر اقدام به خودسوزی را عملی کرده است. این قربانی هم با شدت سوختگی  ۴۵ درصد برای مداوا به بیمارستان منتقل شد.

۱۴ خرداد، یک کارگر در یاسوج به دلیل ناتوانی در پرداخت بدهی ۱۰ میلیون تومانی، خود را به آتش کشید. این کارگر، متاهل و پدر ۳ فرزند بود که به دلیل شدت سوختگی فوت کرد.

۱۹ خرداد، دو کارگر شاغل در پتروشیمی فارابی ماهشهر، در اعتراض به اخراج خود اقدام به خودسوزی کردند. کارگران اخراجی، با وجود سه سال سابقه خدمتی، از محل کار خود اخراج شده بودند.

۸مرداد، یک جوان ۳۰ ساله اهل ایلام، به دلیل مشکلات معیشتی خود را در محله هانی وان شهر ایلام آتش زد.

۹مرداد، کارگر پیمانکاری اداره آب و فاضلاب لاهیجان به دلیل تعلیق از کار و بی‌پاسخ ماندن مطالباتش از سوی کارفرما، مقابل اداره آب و فاضلاب این شهرستان خودسوزی کرد.

طبق اعلام مدیرعامل این اداره، این کارگر، کنتورنویس بوده که دو ماه قبل توسط پیمانکار از کار خود معلق شده بود. پیکر سوخته این کارگر، ابتدا به یکی از بیمارستان‌های لاهیجان منتقل شد، اما به دلیل شدت سوختگی و وخامت حال عمومی، او را به یکی از بیمارستان‌های رشت انتقال دادند.

بخشی از یک گزارش رسانه ای شده بتاریخ ۱۱ مرداد

*تجمع اعتراض اهالی روستاهای اویرک و علی آباد عدم تخصیص حق آبه و وعده های توخالی مسئولان  مقابل دادگستری کل استان قزوین

روز سه شنبه ۱۱ مرداد، اهالی روستاهای اویرک و علی آباد از توابع الموت برای اعتراض به عدم تخصیص حق آبه و وعده های توخالی مسئولان مقابل دادگستری کل استان قزوین تجمع کردند.

تجمع کنندگان به خبرنگاررسانه ای گفتند:قطع آب این روستا و تخصیص آن به روستای دیگر، مخالف اسناد ثبتی موجود است و باعث شده آب شرب و کشاورزی این دو روستا با مشکل مواجه شود.

یکی از اهالی این روستاها  نیزگفت: با قطع آب درختان و محصولات کشاورزی ما در حال خشک شدن است و مسئولین هم جز پاسکاری به ارگان‌های مختلف جواب درستی به ما نمی‌دهند.

او ادامه داد: مسئولین دستگاه قضا قول داده بودند روز شنبه از محل چشمه بازدید کنند اما تا امروز شاهد اتفاق خاصی نبودیم، در کنار بخش کشاورزی آب شرب روستا هم با مشکل مواجه شده و با تانکر آبرسانی می‌شود که آن هم کیفیت خوبی ندارد.

یکی دیگر از اهالی هم گفت: کارشناس پنج نفره برای بررسی مستندات در منطقه حضور پیدا کردند اما بدون اینکه از سرچشمه بازدید کنند نظر دادند که چشمه اصلی برای زرآباد است و آب یک چشمه فصلی به اسم پاسارگاد برای دو روستا در نظر گرفته شد.

او گفت: تنها خواسته ما بازگشت آب به این دو روستا است و قطع آب ما و اختصاص آن به روستای دیگر دور از انصاف است.

*آخرین خبرها درباره کارگران بازنشسته زندانی استان خوزستان

۱- ممانعت از آزادی بهرام گرگان کارگر بازنشسته فولاد خوزستان

روز سه شنبه ۱۱ مرداد، مسئولان زندان مرکزی اهواز، بهرام گرگان کارگربازنشسته بازداشتی اهواز توسط اطلاعات سپاه در تاریخ ۳۱ تیرماه با وجود دستور بازپرس شعبه ۱۳ بازپرسی اهواز و تحویل نامه آزادی توسط خانواده وی  به مسئولان زندان ،مانع  آزادی وی شدند و اعلام نمودند که تحت بازجویی است.

۲- ادامه بازداشت حسن طرفی کارگر بازنشسته هفت تپه

بیش از ۲ هفته  است که حسن طرفی کارگر بازنشسته هفت تپه در بازداشت اطلاعات سپاه میباشد.

درهمین رابطه:بازداشت گسترده بازنشستگان  در اهواز توسط اطلاعات سپاه

مسئولیت جان بازنشستگان بازداشتی به عهده نظام جمهوری اسلامی است.

در پی تجمع اعتراض آمیز بازنشستگان در اهواز، جمعه ۳۱تیرماه، دوازده تن از آنها از جمله آقایان  رهداری، اکبری بیرگانی، برون  و گرگان توسط اطلاعات سپاه دستگیر شدند و در سلول های انفرادی بازداشتگاه اطلاعات سپاه حبس می باشند.

گفتنی است که آقای رهداری عمل بایپس قلب انجام داده و طبق توصیه پزشک فورا نیاز به آنژیو مجدد دارد.

آقای اکبری بیرگانی نیز  بیماری های  متعدد آلزایمر  و اعصاب و قلب دارد.

آفایان گرگان مبتلا به بیماری شدید پوستی و ریه و اعصاب می باشد و همگی سالمند و بین شصت  تا هفتاد سال سن دارند.

همچنین حسن طرفی بازنشسته هفت تپه بیش از یک هفته است که توسط اطلاعات سپاه در منزل برادر خود در اهواز بازداشت شده است.

شرم آور است که حاکمیت به جای تکریم از بازنشستگان ، بدون ملاحظه کهولت سن و بیماری های متعدد ، در ازای درخواست  اجرای قانون و پرداخت مطالبات به حقشان،

وقیحانه آنها را در سلول های انفرادی حبس می کند.

گفتنی است که پیش از این نیز  برای آقایان ظهرابی  ، کامروا و سعیداوی پرونده امنیتی تشکیل داده و پس از بیست روز بازداشت در سلول انفرادی با سپردن وثیقه پانصد میلیونی موقتا آزاد شدند. وکالت  این سه بازنشسته  را فرزانه زیلابی وکیل سابق کارگران هفت تپه به عهده دارد.

در صورت عدم آزادی فوری  سایر بازنشستگان، تجمع اعتراضی را به درب دادگستری  اهواز منتقل خواهیم کرد.

مسئولیت جان بازنشستگان بازداشتی به عهده نظام جمهوری اسلامی است.

برگرفته ازشبکه های اجتماعی

*ادامه بازی با جان واله زمانی

انتقال مجدد واله زمانی به سلول انفرادی بواسطه‌ی  افزایش شدت بیماری وی و مسری بودن آن…

جان واله زمانی در خطراست

واله زمانی را آزاد کنید

برگرفته از کانال اتحادیه آزاد کارگران ایران

*آخرین خبر از رسول بداقی

بر اساس اخبار دریافتی همسر و فرزندان رسول بداقی هفته گذشته روز دوشنبه سوم مرداد با او در زندان اوین ملاقات کرده اند.

خانواده این معلم زندانی از ساعت ۹ صبح در محوطه زندان حضور یافتند که پس از بحث و گفتگو های بسیار، نهایتا حوالی ۵ عصر توانسته اند با او ملاقات کنند.

روحیه رسول بداقی مثل همیشه عالی و محکم و امید آفرین گزارش شده او به خانواده اش گفته که قرار است به زودی او را به بند عمومی منتقل کنند اما هنوز این انتقال انجام نشده است.

شورای هماهنگی امیدوار است بعد از انتقال اسکندرلطفی،شعبان محمدی،مسعود نیکخواه و محمد حبیبی به بند ۴ زندان اوین،رسول بداقی وجعفرابراهیمی هم به بند عمومی انتقال یابند و شرایط آزادی این معلمان در بند برای محاکمه علنی مطابق اصل ۱۶۵ قانون اساسی فراهم آید تا افکار عمومی خود به قضاوت بنشیند که سناریو سازی های  غیر اخلاقی و غیر قانونی صدا و سیما با واقعیت فعالیت های صنفی این کنشگران صادق تا چه اندازه، کذب بوده است.

‏*احمد تقوی فعال صنفی ابهر در دادگاه کیفری دو شهرستان ابهر به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال زندان تعزیری محکوم شد.

آقای تقوی به اتهام حضور در تجمع و ایراد سخنرانی و نشر فراخوان های تجمع محکوم شده است.

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران این حکم را مغایر اصل ۲۷ قانون اساسی و تضییع آشکار حقوق شهروندی می داند و انتظار دارد که در دادگاه تجدید نظر با شکستن این حکم، تبرئه این فعال صنفی صادر شود.

*بیانیه کانون صنفی معلمان استان بوشهر در اعتراض به تداوم بازداشت معلمان 

شمس تبریزی می گوید:

چیزی که در سخن نمی گنجد؛ فقط با سکوت قابل فهم است! 

به قول داستایفسکی:

‌ما معلمان استادِ سخن گفتن در سکوتیم! 

در تمام زندگی معلمی مان،

با سکوت سخن گفتیم!

و سرتاسر تراژدیهای زندگی مان  را

ساکت زیسته ایم!  

 ناچار فریاد برآوردیم آن گاه که دانستیم: 

آنانی که فریادها را نمی شنوند؛ چگونه می توانند ترجمان سکوت را بیابند؟! 

اما جامعه معلمان دردمند! 

امروز می نالد که هیهات! سکوت مان از رضایت نیست! 

و این سکوت بی رضایت به ما برخورده است! 

سکوت امروز ما، زبان آرام رنجِ آوار شده بر سرمان است! 

رنج دیدن اشک های فرزندان شریف ترین معلمان ایران که در بندِ شما هستند! 

اشک هایی که گویی پنداشتید آبی است که از ناودان جاری شده نه از چشم های معصومِ منتظرِ مانده به در! 

رنجِ دیدن سوز و گداز جدایی از عزیزان که پنداشتید فقط اسپندی بر آتش است و ندانستید درد جدایی را! 

رنج اسارت قلم!

رنج در زنجیر بودن قدم های ثابت در راه آموزش انسانیت و شرافت! 

 رنج قلب های مالامال از عشق  برای فرزندان ایران زمین که این روزها لبریز درد است! 

رنج زخمِ  شما بر جلال و جبروت معلمان!

و هزاران درد بی درمان دیگر …

کانون صنفی معلمان استان بوشهر ضمن باور قلبی و تکرار هزار باره ی این حقیقت که حقوق مان و فریادمان برحق است! 

اعلام می کنیم زندان و سرکوب، سزای ندای حق طلبی نیست!

غل و زنجیر سزای فریاد عدالت خواهی نیست!  

خواهان بازگرداندن معلمان شریف دربند به آغوش خانواده هایشان هستیم.

دهم امرداد ۱۴۰۱

*حسن سعیدی به بند چهار زندان اوین منتقل گردید.

حسن سعیدی از اعضای شناخته شده سندیکای کارگران شرکت واحد که در تاریخ ۲۸اردیبهشت ماه توسط عوامل امنیتی در محل اقامتش دستگیر شده بود بعد از بیش از هفتاد روز بازداشت در انفرادهای بند ۲۰۹ زندان اوین به بند چهار زندان اوین منتقل گردید.

آقای سعیدی در اعتراض به روند بازجویی های طولانی ومتعدد دست به اعتصاب غذا زد و در سی ونهمین روز به اعتصاب غذایش پایان داد و به بند عمومی زندان منتقل گردید.

این فعال سندیکایی در بند چهار به همراه معلمان زندانی آقایان محمد حبیبی ،اسکندر لطفی ،مسعود نیکخواه و شعبان محمدی میباشد .

هنوز وضعیت رضا شهابی عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد نامشخص است و تا این لحظه همچنان در بند ۲۰۹ زندان اوین زندانی میباشد .

آقای شهابی هم در اعتراض به پرونده سازی و روند بازجویی ها دست به اعتصاب غذا زد و در چهل ودومین روز با ملاقات حضوری با خانواده اش به اعتصاب غذایش پایان داد.

علیرغم وضعیت وخیم جسمانی در اثر اعتصاب غذا با پایان دادن به اعتصاب غذا در هفته گذشته حالشان رو به بهبودی میباشد.

برگرفته از از کانال سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate