موضع راست در قالب جملات حکیمانه

امروز هر جریان و حکومتی در دنیا که داعیۀ انقلابی و مترقی بودن دارد ، باید مواضعش را در قبال مذهب روشن کند . مذهب تنها افیون توده ها نیست . 

مذهب یک ابزار و صنعت است دست مرتجعین و سرمایه داری و مسجد تنها محل نماز خواندن نیست . مقر و محل ترویج و بسیج یک سیاست شناخته شده در دنیای موجود است .

بیان این جملۀ درست “نقد دین – که یک ضرورت انکار ناپذیر و لزوما کاری فرهنگی و دراز مدت است – را با هیستری ضد دینی اشتباه گرفته اند .” در قبال مذهب و آرمان و افکار و حاکمیتش به تنهایی شانه خالی کردن از موضع اصولی و رادیکال در قبال یک جریان فوق ارتحاعیست که دنیا را به لجن کشیده است . این ادعا دیگر فاکت نمیخواهد . 

کارفرهنگی و دراز مدت در مورد مذهب درست ، اما موضع درست در قبال این جریان اصل است که کار فرهنگی و دراز مدت را ضروری میسازد . 

بستن مساجد و تبدیل آن به یک نهاد فرهنگی کجایش “هیستری ضد دین” است . سینه زنی و عاشورا و آداب و رسوم مذهبی را در سطح جامعه ممنوع کردن هیستری ضد دین است یا برقراری این اصل که مذهب یک امر خصوصی است و نباید در جامعه  به یک “کارفرهنگی” تبدیل شود .

کار فرهنگی این است که در فردای انقلاب در کنار پرچم شمر و یزید و حسین پرچم خود را برافرازیم . که مثلا” دمکرات هستیم و دموکراسی این است . 

موضع انقلابی فقط سر دادن حرف و شعار های زیبا نیست . پراتیک انقلابی میخواند . جامعه محل و مصاف افکار متفاوت است . با عمل انقلابی افکار انقلابی پیش میرود .

در این جا نظرات چند دوست فیسبوکی را میآورم (۱) :

بهروز شادیمقدم :

مذهب یک امر خصوصی است .بستن مساجد و ممنوعیت تمام آداب و رسوم مذهبی در سطح جامعه شرط پیشروی یک جامعۀ آزاد است .

Rouzbeh Paykar :

بعضی ها، نقد دین – که یک ضرورت انکار ناپذیر و لزوما کاری فرهنگی و دراز مدت است – را با هیستری ضد دینی اشتباه گرفته اند

بهروز شادیمقدم :

مشخص در مورد هر نوشته ای نقد و نظر بدی درست تر است . به جای جملات حکیمانه .

Manuchehr Zarrinkelk :

” جملات حکیمانه” منظور شما از کاربرد این ترکیب چیست؟ مشخصا هر جمله ای حامل پیامی است ، و محتوای آن دارای مخاطب خاص خود جمله میباشد! بنابراین مقصود شما از “جملات حکیمانه” چه تحولی را ایجاد خواهد کرد ، مگر جمله ای حکیمانه نوشتن از هر فردی میتواند بکار رود و انشاء شود؟ مگر هر فردی میتواند حکیم باشد و حکیمانه سخن گفته، حکیمانه بنویسد، بر همین اساس متوجه سخن گفتن خود باشید امروز نقد و نقض ماتریالیزم دقیقا با نگاه حکیمانه میسر میشود، در غیر این واقعیت نادان که جسور نیز هست میتواند همچنان مغلطه کند۔ موئد باشید۔

Morad Moradkhani :

به رسمیت شناختن مالکیت خصوصی عمده عامل ترقی و پیشرفت جوامع انسانی است و آنهایی که مالکیت خصوصی را نفی می کنند بازنده تاریخ اند و عمده علت و عاملی که اعراب نو کیش مسلمان که فاقد هر گونه سلاح سنگین بودند بر دولت ابر قدرت ساسانی چیره نمود همانا احترام مسلمانان به مالکیت خصوصی و عیر انحصاری کردن و آزادی تحصیل برای عمومی طبقات‌ اجتماعی بود .

بهروز شادیمقدم :

“احترام مسلمانان به مالکیت خصوصی” کافیست .

Morad Moradkhani : 

آمریکا با احترام به مالکیت خصوصی ابر قدرت و تمدنی جدید به دنیا معرفی کرد و اسلام از ابتدا و به عنوان یک پدیده نو با مالکیت خصوصی تعریف می شد ، مضافا دعوا و‌مطالبات اجتماعی بر سر اسلام و غیر اسلام نیست . مطالبه عمومی و انسانی ما مخالفت با حکومت های مبتنی برایدئولوزی و تئوری پردازی های ابدئو لوزی گرایانه دینی و غیر دینی ، لطفا مباحث قاطی نشوند ، اسلام به عنوان دینی جایش در حوزه های دینی و مساجد است ، مطالبات دینی و‌مذهبی هم یکی از مطالبات اجتماعی و محترم شمردن دین و مذهب از الزمات یک جامعه دموکراسی طلب است ، اما اسلام به عنوان یک شیوه و سیستم حکومتی مربوط به اعصار گذشته و دوران معاصر حکومت و حاکمان دینی را نمی پذیرد و همان گونه که به حکومت مارکسیست ها و کمونیست تن نمی دهد ، حکومت دین و عناصر دینی بر حکومت در جهان معاصر و برای جامعه امروز باور پذیر نیست !

(۱) 

https://www.facebook.com/photo/?fbid=1195002777965902&set=a.137320543734136

بهروز شادیمقدم

۲۳.۷.۲۰۲۲

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate