نشست سه‌جانبه‌ی پوتین-اردوغان-خامنه‌ای، آستانه‌ی جنایت علیه بشریت در روژآوا

نشست و گفتگوهای فشرده در پشت درهای بسته‌ از سوی اردوغان و ابراهیم رئیسی در تهران روز سه شنبه ۱۹ ژولای (۲۰۲۲) و سپس دیدار سه جانبه با پوتین در کاخ سعد آباد با سید علی خامنه‌ای، دیداری توطئه آمیز و ضد انسانی بود. از آنچه که رسانه‌ای شد و اجازه نشر یافت می‌توان چنین نتیجه گرفت که سران سه کشور ‌غرق در بحران‌های سیاسی و اقتصادی ایران و ترکیه و روسیه در جنگ آفرینی و تشنج در منطقه هم پیمان بوده و به شدت در رویارویی و گرداب جنگ‌های نیابتی در سوریه و غلیه روژآوا و نیز در محور اکراین به شدت دچار بحران شده‌اند.

بحران‌های اقتصادی و سیاسی و بلوکه شدن اقتصاد روسیه و هزینه‌ی سرسام‌آور جنگ در اکراین، به شدت روسیه را بیش از پیش به پیشبرد پروژه‌ی اورآسیا زیر بیرق نئوتزاریسم و جنگ نیابتی حکومت اسلامی ایران نیازمند ساخته است. تاکتیک انتقال پهبادهای ایران به روسیه و استفاده در جنگ علیه اکراین، تنها در خدمت فراخواندن حکومت اسلامی ایران در کنار بلاروس در جنگ نیابتی با ناتو است. مهمترین محور گفتگوها درهفتمین نشست «روند آستانه»‌ در تهران سیاست اروآسیایی نئوتزاریسم الیگارش‌های روسیه را به نمایش گذاشت. پوتین در این دیدار و نمایش سیاسی در تنگنای انزوا، علیرغم نمایش برتری، نماینده حاکمیت و مناسباتی بود که دو هم‌پیمان بلاروس و حکومت اسلامی ایران را در فرمان خود دارد.

در این دیدار، علی خامنه‌ای به‌سان سرکرده و فرمانده‌ و مبلغ کل سیاست‌‌های حکومت اسلامی ایران با اردوغان فاشیست،‌ علیه خودمدیریتی در شمال شرق سوریه (روژآوا) هم‌آوا شد. خامنه‌ای در این دیدار به آشکارا، خود مدیریتی و رهبری مشترک زنان و مردان آزاده  در روژآوا را دشمن خود خواند. فاشیست‌ جماران، جامعه‌ی بیش از سه میلیونی کرد، ‌عرب، کلدانی،‌ آسوری، ارمنی و ترکمن و… را همزبان با اردوغان «تروریست» و همانند اردوغان، الگوی‌ خودمدیریتی روژآوا را تهدیدی علیه حاکمیت درحال فروپاشی خود اعلام کرد.

بیانیه‌ی پایانی نشست سه جانبه حکومت‌های بحران‌ ‌زده‌ی ترکیه، ‌روسیه و ایران،‌ بر اتحاد ضد انسانی این حکومت‌ها برای سرکوب و نابودی جنبش خودمدیریتی و شوراگرایانه زنان ومردان کارگر و تهی دستان شهر و روستا در روژآوا تاکید کرد. در بیانیه‌ی پایانی سه‌جانبه‌ی حکومت‌‌‌های ایران، روسیه و ترکیه در تهران، در شامگاه سه‌شنبه ۱۹ ژولای (۲۰۲۲) از موضع فاشیست‌های حاکم در ترکیه علیه خودمدیریتی شوراگرایانه شمال شرق سوریه (روژآوا) پشتیبانی کرد و الگوی خودمدیرتی را «ابتکار غیرمشروع خودمختاری» نامید و مردود اعلام شد. آشکار است که جنبش خودمدیرتی،‌خاری است در چشم تمامی حکومت‌‌های سرمایه‌داری و دولت-ملت‌های حاکم.

بیانیه اشغالگران در  نشست تهران، در این راستا تمامی تلاش‌ها برای تهاجم اشغالگرانه موجه دانسته و به بهانه مبارزه با تروریسم، از جمله «ابتکارغیرمشروع خودمختاری» یا همان مجالس یا شوراهای خودگردان را «مردود دانسته، و عزم خود را برای مقابله با دستورکارهای جدایی‌طلبانه که با هدف تضعیف حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و نیز تهدید علیه امنیت ملی کشورهای همسایه از طریق حملات و نفوذهای فرامرزی  صورت می‌گیرد را ابراز نمودند.» خامنه‌ای نگران از شکست ترکیه، به اردوغان اندرز داد که: «امنیت سوریه را امنیت خود بدانید». خامنه‌‌ای آشکارا همپیمانی خود با فاشیسم حاکم در ترکیه را در گرو «ادامه همکاری برای مبارزه با تروریسم در همه اشکال و مظاهر» آن اعلام کرد و در نیابت از روسیه بخش‌های مهمی از سوریه را در اشغال سپاه قدس و حزب‌الله و دیگر بسیجیان اجیر شده از پاکستان و عراق و افغانستان و لبنان و… دارد، فریبکارانه افزود «منازعه سوریه هیچ راه‌حل نظامی ندارد.»

در پی ‌چنین بیانیه‌ای از سوی حکومت‌های ایران و روسیه و ترکیه بود که اردوغان جنایت‌پیشه در شامگاه  سه شنبه ۲۸ تیرماه (۱۹ ژولای) اعلام کرد که: «ما به زودی به مبارزه خود با سازمان‌های تروریستی ادامه خواهیم داد.» به این گونه، در کنار حکومت اسلامی در ایران، رجب طیب اردوغان، ‌درمانده از مقاومت و مبارزات پرشکوه و انترناسیونالیستی در روژآوا، با پشتگرمی از سکوت رهبران آمریکا و اروپا  افزون بر سه میلیون انسان در تکاپوی رهایی و خودمدیریتی در شمال شرق سوریه را تروریست خواند و افزود: «باید برای همه روشن باشد که در منطقه جایی برای جنبش‌های تروریستی جدایی‌طلب و هم‌پیمانان آنها وجود ندارد.» منافع مشترک حکومت‌‌های سرمایه داری و بقاء جهادیست‌ها و فاشیست‌‌ها در تهران و آنکارا و داعشی‌ها، در گرو سرکوب جنبش مقاومت مردمی و نابودی روژآوا است. در شبانه روز،‌ ساعتی نیست که در شنگال خودمختار کردهای ایزدی‌، در زیر محاصره و تمامی گستره‌ی روژآوا، کوه‌‌ها و روستاهای دامنه‌‌های زاگرس در مدیا و زاپ و … و حتا در کردستان عراق (باشور) دهها بمباران هوایی و شیمیایی با پهبادها و دیگر هواپیماهای بمب‌افکن‌ صورت نگیرد. رژیم ترکیه، در مناطق اشغال شده در روژاوا صدها هزارتن را آواره و از هستی محروم کرده است. در حملات اشغالگرانه به باب، جرابلس، عفرین، سریکانی و گری سپی و شنگال و… صدها هزار کورد و دیگر اتنیک‌های هزاران ساله ساکن این مناطق آواره شده‌اند. نقشه اردوغان و همدستان وی، قتل‌عام آواره سازی و تغییر دمگرافی روژآوا  و شنگال است.

اینک حکومت ترکیه دست به ماشه‌ی برای شلیک بمب‌های خوشه‌ای و شیمیای با اعلام جانبداری خامنه‌ای و شرکا، از جمله جهادگرایان و راهزنان زیر فرمان ارتش اشغالگر ترکیه با هزینه پردازی از اخوان مسلمین و از کویت، قطر و کشورهای خلیج فارس در حال حمله اشغالگرانه برای اشغال منبج و مناطق نزدیک کوبانی است. تصمیم به حمله گسترده‌ی و ویرانگر نظامی در نوارمرزی  در عمق ۳۰ کیلومتری از سوی فاشیست‌های ترکیه در حالی در دستور روز قرار می‌گیرد که چندین شهر، دهها روستا و هزاران کیلومتر مربع از جمله عفرین (اشغال در سال ۲۰۱۷) سه‌ریکانی و «تُربه اسپید» در اکتبر ۲۰۱۹ ووو در اشغال ترکیه و  گروه‌های نیابتی و بسیج شده از تبه کاران مختلف از جمله راهزنان (چَته‌ها) جبهه‌الشام و والنصر و داعش و… قرار گرفته‌اند.

نشست تهران، زیر نام «روند آستانه» یک توطئه تبه‌کارانه و اتحاد علیه روژآوا را در دستور کار داشت. از همین زاویه  خودمدیریتی و «ابتکار نوین» در شمال شرق سوریه از قامیشلو گرفته تا رقعه، منبج، طبقا و کوبانی، شنگال و… یک تلاش انترناسونالیستی و انسانی است که ابتکار نوین برای خودرهایی را به آزمون گذارده است. این آزمون با تمام کمبود‌ها، اشتباها و انتقادهایی که می‌توان به آن وارد دانست، یک آینده یا پرسکتیو ضدسرمایه‌داری و نادولتی را به نمایش می‌گذارد که خارچشم همه‌ی مرتجعین و سرمایه‌ی جهانی است.

کاخ سعد آباد سه شنبه ۱۹ ژولای

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate