اخباروگزارش های کارگری ۲۷ تیر ماه ۱۴۰۱

اخباروگزارش های کارگری ۲۷ تیر ماه ۱۴۰۱

– بازداشت تعدادی از کارگران بازنشسته حق طلب خوزستان توسط نیروهای امنیتی

– ژاله روحزاد، کنشگر فرهنگی و همسر اسماعیل گرامی :اسماعیل گرامی کارگر بازنشسته را آزاد کنید

– گزارشی درباره سرانجام اعتصاب کارگران پروژه‌ای داربست ‌بند صنایع نفت، گاز و پتروشیمی برای افزایش دستمزد و ۲۰ روز کار ۱۰ روز مرخصی

– بیخبری مطلق از وضعیت مسعود نیکخواه

– انجمن صنفی معلمان کردستان (دیواندره)خواهان آزادی معلمان زندانی شد

– بازداشت سپیده رشنو زن معترض به تهدید جاسوس آتش به اختیار رایحه ربیعی

*بازداشت تعدادی از کارگران بازنشسته حق طلب خوزستان توسط نیروهای امنیتی

 تهدید و ارعاب، دستگیری، زندان و فشار به بازنشستگان محکوم است!*

ارسالی از طرف بازنشستگان اهواز به اتحادیه آزاد کارگران ایران

ما بازنشستگان تامین اجتماعی اهواز ،مانند همه بازنشستگان در کل ایران، خواست‌های قانونی و به حق خود  در اجرای اصول تامین اجتماعی و کار ؛

 ۹۶،۱۱۱  ،۴۱ و۶۹ و… را ،

در راستای تامین *معیشت، منزلت  سلامت و کرامت انسانی*

و با تکیه بر اصل  ۲۷ قانون اساسی  تجمع و راهپیمایی را حق خود دانسته وخواهان و پیگیریم!

قانون شکنی دولت و مجلس و دخالت و مصادره اموال و دارایی های جمع شده در سازمان تامین اجتماعی 

و در ادامه و اجرای فریبکاری و سردواندن بازنشستگان توسط دولت و مجلس ،

اینک برای تکمیل سرکوب و عقب راندن و خانه نشین کردن  بازنشستگان دادخواه،

  اقدام به تهدید ،احضار ، هجوم به خانه‌ها و‌ دستگیری و بازجویی بازنشستگان دادخواه نموده اند!

ما بازنشستگان خواهان آزادی بی قید و شرط دستگیر شدگان و رفع تهدید و ارعاب ، احضار،بازجویی و زندانی کردن  بازنشستگان هستیم!

واضح و روشن است که کانون های دولتی بازنشستگان اهواز و خوزستان و مدیران سازمان تامین اجتماعی در این رابطه نقش داشته و مسئول بوده و هستند!

 کانون ها و سازمان تامین اجتماعی مدعی بازنشستگان باید در کنار ولینعمتان خودشان بازنشستگان حق طلب و دادخواه بایستند و خواهان آزادی بیدرنگ عزیزان دربند شده و بر داشتن تهدید های امنیتی بشوند!

زندان، جای بازنشستگان و مردم دادخواه و حق طلب نیست!

زندان ،جای دزدان و غارت کنندگان ثروت ها و اموال بازنشستگان و کل جامعه،

 و مدیران و مسئولان حقوق نجومی بگیری است که این فقر و فلاکت را به ما مردم تحمیل کرده اند! 

*غارتگران و دزدان آزادند!*

 *بازنشستگان و حق خواهان زندانند!*

*دستگیر شدگان را آزاد کنید!*

*بازنشستگان زندانی، بدون قید و شرط، آزاد باید گردند!*

*بازنشسته میمیرد ذلت نمی پذیرد!*

*زیر بار ستم نمیکنیم زندگی!*

*جان فدا میکنیم در ره آزادگی!*

*مرگ بر این بردگی!*

*مرگ بر این بندگی!*

یکشنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۱

 (توضیحی از اتحادیه آزاد کارگران ایران: در دو روز گذشته تعدادی از بازنشستگان اهواز توسط مأموران امنیتی بازداشت شده‌اند و تعدادی نیز به صورت تلفنی مورد تهدید قرار گرفته‌اند)

*ژاله روحزاد، کنشگر فرهنگی و همسر اسماعیل گرامی :اسماعیل گرامی کارگر بازنشسته را آزاد کنید

اسماعیل گرامی کارگر بازنشسته ۱۶ ماه است که با یک اتهام واهی(تبانی وتجمع علیه امنیت ملی..) در زندان تهران بزرگ زندانی است.آیا مطالبه حق وحقوق سی سال اندوخته خود ودیگر بازنشستگان اقدام علیه امنیت ملی است؟! یا عدم رسیدگی به خواسته های بازنشستگان ودیگر مزدبگیران با توجه به روند افسار گسیخته قیمت ها وتورم؟!

گرامی به همراه دیگر بازنشستگان بعداز سی سال کار وتلاش خواهان برقراری حقوق متناسب برای یک زندگی استاندار وافزایش حقوق طبق تورم بودند.آیا با بازداشت یک بازنشسته ۶۷ ساله با کلکسیونی از انواع بیماری ها کمکی به حل مسایل ومشکلاتی که با آنها دست به گریبان هستند ! حل شد؟

بازداشت گرامی نه تنها مانع اعتراض بازنشستگان نشد بلکه هر روز هفته به یکشنبه های اعتراضی تبدیل شده است.امروز فقط شهرهای بزرگ محل تجمع واعتراض نیستند! فریاد اعتراض “زحمتکشان دیروز / بازنشستگان امروز ” در سراسر کشور بلند است.سرکوب وزندان شاید درمقطعی مانع از تجمع شود ولی همیشگی نیست ونخواهد بود .تنها راه پاسخگویی به خواسته های آنان است.

امروز با مشخص شدن حقانیت مطالبات بازنشستگان (افزایش حقوق طبق تورم و… ) تداوم حبس اسماعیل گرامی غیرقانونی هست وباید آزاد شود.     

*گزارشی درباره سرانجام اعتصاب کارگران پروژه‌ای داربست ‌بند صنایع نفت، گاز و پتروشیمی برای افزایش دستمزد و ۲۰ روز کار ۱۰ روز مرخصی

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت:اعتصاب ما داربست بند ها یک شروع خوب

اول تیر بود که ما کارگران داربست بند ( اسکافلد بند ) با مطالبه افزایش حقوقها و بیست روز کار و ده روز استراحت وارد اعتصاب شدیم. 

اعلام اعتصاب سراسری کرده بودیم و در مجموع در  یازده مجتمع پتروشیمی و در بیش از بیست شرکت پیمانکاری همکاران وارد اعتصاب شدند.  

بنا بر تخمینی که داشتیم حدود سه هزار نفر به اعتصاب پیوستند و این اتفاق مهمی بود. بخصوص اولین بار بود که اعتصابی در چنین ابعاد در میان ما کارگران داربست بند برپا شد. 

نکته قابل توجه این بود که جماعتی که در این دو سه ساله به عنوان “کمپین” تلاش میکنند فضای اعتراض در میان کارگران نفت را به اشکال مختلف مدیریت کنند و اوضاع را تحت کنترل خود داشته باشند دستی در این اعتصاب نداشتند. چون بنا بر مذاکرات پشت پرده به این توافق رسیده بود که تا سال ۱۴۰۲ کمپینی اعلام نکنند و این قول و قرار را در حالی گذشته بودند که اتفاقا گرانی ها بیشتر شده و کل جامعه اعتراضش علیه سونامی گرانی بالا گرفته است.  

بعلاوه هنوز خیلی جاها با همان ساعت شیفت کاری سنگین ۲۴ روز کار و ۶ روز استراحت کار می کردند که اگر در نظر بگیرید که دو روز از این شش روز استراحت صرف رفت و برگشت به خانه هایشان میشود وقتی برای بودن با خانواده برای کارگران باقی نمی ماند. اما ما مستقل عمل کردیم و از طریق گروه هایی که داشتیم قرار و مدار های لازم را گذاشتیم و اعتصابمان را اعلام کردیم و این یک قدم به پیش بود. 

روشن است که نتوانستیم همه خواستهایی که اعلام کرده بودیم را محقق کنیم اما موفق شدیم در عسلویه و بوشهر شیفت کاری ۲۰ روز کار و ۱۰ روز استراحت را به خیلی از پیمانکاران بقبولانیم و این یک موفقیت خوب بود. 

در مورد افزایش دستمزد هم دستاوردها در بعضی پروژه ها قابل توجه بود. ما تا قبل از این اعتصاب حداکثر ۱۶ میلیون تومان حقوق می گرفتیم اما اکنون به عنوان نمونه به چند شرکت و پیمانکاری و مبالغ تعیین شده اشاره می کنیم :

پیمانکاری خوشکام ۲۴ میلیون

پیمانکاری علیخانی ۲۵ میلیون

پیمانکاری امیدی ۲۳ میلیون

پیمانکاری شهبازی ۲۰ میلیون

پیمانکاری موسوی ۲۰ میلیون

پیمانکاری راکی ۲۰ میلیون

پتروشیمی هنگام ۲۲ میلیون

با جرات می توان گفت اکنون هیچ کارگر داربست بندی نیست که با مزد سابق یعنی ۱۶ میلیون به کار برگشته باشد. هر چند که گفته بودیم که مزد داربست بند نباید از ۲۵ میلیون کمتر باشد اما با اتکاء به موفقیت نسبی ای که بدست آوردیم تصمیم گرفتیم همه سر کار برگردیم و با اتکاء به این اولین تجربه ای که پیدا کردیم خود را برای دور بعدی اعتراضاتمان آماده کنیم.

ما همچنان خواستار افزایش حقوق هایمان هستیم. خواهان تسهیلات لازم معیشتی و رعایت کامل ایمنی محیط کارمان هستیم. خواستار غذای با کیفیت و خوابگاههای قابل زندگی هستیم.خواستار استفاده از امکانات درمانی رایگان در نفت و ارتقای خدمات درمانی هستیم و اینها خواستهای همه کارگران نفت است. 

همین الان همکاران رسمی ما در نفت بیانیه داده و علاوه بر مطالبات مزدی خود بر همین خواستها تاکید کرده اند. بویژه یک نکته مهم برای همه ما کوتاه شدن دست پیمانکاران و دائمی شدن قراردادهای کاری است.

 اعتصاب ما در اول ماه تیر؛ ما را در موقعیت خوبی برای پیگیری خواستهای پاسخ نگرفته مان قرار داده است و همین جا میگویم که ما از اعتراضات بخش های مختلف کارگران در نفت از جمله همکاران رسمی اعلام حمایت و پشتیبانی میکنیم.

*بیخبری مطلق از وضعیت مسعود نیکخواه

نزدیک به دو‌ ماه از آخرین تماس مسعود نیکخواه ، از اعضای هیئت مدیره ی انجمن صنفی معلمان کردستان_مریوان می گذرد و همچنان هیچگونه خبری از وضعیت این فعال صنفی در دسترس نیست. 

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، هر نوع برخورد قهری با فعالان صنفی را اقدامی غیرقانونی و غیراخلاقی می‌داند و خواهان پایان دادن این برخوردهای غیرقانونی است.

صدای مسعود نیکخواه و سایر معلمان در بند باشیم

*انجمن صنفی معلمان کردستان (دیواندره)خواهان آزادی معلمان زندانی شد

روز دوشنبه ۲۷ تیرماه، انجمن صنفی معلمان کردستان (دیواندره) با اتشار بیانیه ای بشرح زیرخواهان آزادی معلمان زندانی شد:

جوامع امروزی در رویارویی با مشکلات‌شان می‌کوشند از روزنه گفتمان و دیالوگ ندایشان را به گوش مسئولین برسانند و به مدد تعامل دوسویه میان دولت و مردم به حل مشکلات فوق نائل آیند. در این بین جامعه نیز با تکیه بر انباشت معرفتی خود به صفوف و اصناف مختلف تقسیم می‌شوند که هر کدام به تنهایی به بازنمایی نواقص موجود پرداخته و در عین حال همگی‌ متحدا خواستار بهبود اوضاع موجودند، گویی هر کدام کلید موسیقیایی جدا هستند که در کنار هم نوایی دلنشین ساطع می‌کنند. حضور چنین اصناف و پژواک انتقادشان است که سبب می‌شود جریان سازندگی و حیات در بطن جامعه پاینده بماند. انجمن‌های صنفی معلمان ایران نیز از این قاعده مستثنی نیستند و تلاش کردەاند با تکیه بر استدلال‌های عقل‌گرایانه درونی و نیز تشکل یابی و تجمعات قانونمند بر پایه اصول ۲۶ و ۲۷ قانون اساسی مشکلات آموزشی و معیشتی فرهنگیان را به گوش صاحب منصبان برسانند. اما دریغ از گوش شنوایی. با کمال تاسف دولت فعالیت‌های مسالمت‌آمیز فرهنگیان را به باد سرکوب گرفته و به زعم خویش به تارومار کردن فرهنگیان می‌پردازد، به این امید که دیگر هیچ معلمی نه از حق سخن بگوید و نه در پی آن باشد. 

در پیش گرفتن این رویە نامیمون سبب شدە که اکنون معلمان بسیاری یا در زندانند و یا پرونده‌شان همچنان مفتوح است. در این بین معلمان شریف دیواندره‌ آقایان پرویزاحسنی،هیوا قریشی، کاوه محمدزاده وامید شاه‌محمدی را به گناه فعالیت‌های صنفی به بند کشیده‌اند و پس از گذشت یک ماه هیچ پاسخ قانع کننده‌ای از سوی دستگاه‌ قضایی و امنیتی به خانواده‌‌ها و همکارانشان داده نمی‌شود.

شاید گمان می‌رود تنها فرهنگیان دیواندره‌ هستند که دل در گرو دوستان‌ دربند دارند. اما روزی نیست که شهروندان و فرهنگیان سایر شهرهای ایران جویای حال عزیزان‌شان نباشند، چراکه همگی‌ چشم به راه  برادران‌ خود هستند.

بدین وسیله از دستگاه قضایی و امنیتی می‌خواهیم که نسبت به آزادسازی همکاران‌مان اقدام نمودە و بیش از این خانوادەها و جامعه فرهنگیان را در تنگنا قرار ندهند و دریچه‌ی تعامل را باز نگه دارند. در غیر این صورت فرهنگیان و خانواده‌ی همکاران زندانی خاموش نخواهند نشست و از تمام توان عقلانی و میدانی قانونمند خود جهت آزادسازی این عزیزان بهره خواهند برد و چنانچه بازداشت همکاران ادامه یابد، چارەای جز  فراخوان تجمع و تحصن تا حصول نتیجه نخواهیم داشت. مُصراَ از دستگاه قضا می‌خواهیم به حق و عدل رفتار کنند تا امید مردم بە اجرای عدالت صدمە نبیند. هشدار می‌دهیم، اگر باز صدایمان را نشنوند و کماکان ما را پشت درهای بستە با وعدەهای توخالی نگه دارند، فرهنگیان این شهرستان در پاسخ به اقدامات غیرقانونی چاره‌ای جز حضور اعتراضی و میدانی ندارند و بی‌شک در این مسیر دوستان، خویشاوندان و حتی فرهنگیان ایران نیز همراه خواهند بود و تا حصول نتیجه بر این رای استواریم.

*بازداشت سپیده رشنو زن معترض به تهدید جاسوس آتش به اختیار رایحه ربیعی

روزجمعه ۲۵ تیر، سپیده رشنو هنرمند، داستان‌نویس و ویراستار معترض دراتوبوس بی‌آرتی تهران به تهدید جاسوس آتش به اختیار رایحه ربیعی دررابطه با حجاب بازداشت شد.

تصویرجاسوس آتش به اختیار رایحه ربیعی:

روز دوشنبه ۲۸ تیر،آرش صادقی طی توییتی از بازداشت سپیده رشنو هنرمند، داستان‌نویس و ویراستار درروز جمعه ۲۵ تیر بدلیل اعتراض دراتوبوس بی‌آرتی تهران به تهدید آتش به اختیار رایحه ربیعی دررابطه با حجاب ،خبرداد.

در روزهای گذشته ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی بطورگسترده پخش شد.این ویدئو یک زن چادری رادر اتوبوس درحال گرفتن فیلم برای ایفا نقش جاسوسی وارسال بدستگاه های امنیتی واطلاعاتی نشان می دهد که مورد اعتراض دیگر مسافران قرارمی گیرد.

رایحه ربیعی جاسوس آتش به اختیاری که دربالا تصویرش مشاهده می شودیک زن دیگر را تهدید می‌کند که فیلم او را گرفته و به سپاه خواهد داد واورابا چنگ ودندان مورد حمله قرارمی دهد.

این اقدام وحشیانه  وسخنان تهدید آمیز این جاسوس آتش به اختیاربا اعتراض شدید دیگر مسافران روبرو شد تا جایی که وی را از اتوبوس بی‌آرتی بیرون راندند.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate