اخباروگزارش های کارگری ۲۲ تیر ماه ۱۴۰۱ 

اخباروگزارش های کارگری ۲۲ تیر ماه ۱۴۰۱ 

– بیست وهشتمین روز اعتراضات کارگران بازنشسته ومستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی کشور نسبت به مصوبه هیأت وزیران مبنی بر افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان غیرحداقل‌بگیروعدم همسان سازی کامل حقوق با راهپیمایی وتجمع در اردبیل،اهواز،شوش،شوشتر، کرمانشاه و… 

– بازداشت گسترده کارگران معدن مس سونگون ورزقان توسط نهادهای امنیتی  

– هفتمین روز تجمع  انترن های علوم پزشکی ایران برای افزایش دستمزد

– تجمع اعتراضی پرستاران وکارکنان مراکزدرمانی تبریزنسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی مقابل ساختمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی

– قرار بازداشت رضا شهابی یکماه دیگر توسط بازپرسی شعبه دوم‌ دادسرای زندان اوین تمدید گردید

– شانزدهمین روز اعتصاب غذای محمدعلی زحمتکش در زندان عادل آباد شیراز 

– بیست روز از بازداشت حمید قندی میگذرد

– آخرین خبر ازمحمد حبیبی

– بیانیه کانون نویسندگان ایران در اعتراض به موج اخیر سرکوب‌ها

– بازهم یک کارگرجوان شهرداری تبریز حین کار براثرتصادف جان باخت

– جان باختن راننده لودر معدن چلاو براثر سقوط سنگ بزرگ روی کابین لودر

*بیست وهشتمین روز اعتراضات کارگران بازنشسته ومستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی کشور نسبت به مصوبه هیأت وزیران مبنی بر افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان غیرحداقل‌بگیروعدم همسان سازی کامل حقوق با راهپیمایی وتجمع در اردبیل،اهواز،شوش،شوشتر، کرمانشاه و… 

روزچهارشنبه ۲۲ تیر، اعتراضات کارگران بازنشسته ومستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی کشور نسبت به مصوبه هیأت وزیران مبنی بر افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان غیرحداقل‌بگیروعدم همسان سازی کامل حقوق باراهپیمایی وتجمع درشهرهای اردبیل،اهواز،شوش،شوشتر ،کرمانشاه و… بیست وهشتمین روز را پشت سرگذاشت.

اردبیل- تجمع ومجمع عمومی برای تصمیم گیری درباره ادامه اعتراضات

اهواز- راهپیمایی وتجمع مقابل استانداری و فرمانداری وایراد سخنرانی

شعارها:

– هم مجلس هم دولت دروغ میگند به ملت

– یه اختلاس کم بشه مشکل ما حل میشه

– می جنگیم می میریم ذلت نمی پذیریم

– مصوبات شورا اجراباید گردد

شوش – راهپیمایی وتجمع مقابل فرمانداری و آتش زدن احکام ۱۰ درصدی

شعارها:

– وعده وعید چه خوب بود ولی همش دروغ بود

– بازنشسته داد بزن حقتو فریاد بزن

– گرانی تورم بلای جان مردم

– ننگ ما ننگ ما مخبر الدنگ ما

– ننگ ما ننگ ما صدا وسیمای ما

– ظلم وستم کافیه سفره ما خالیه

– نه مجلس نه دولت نیستند بفکر ملت

شوشتر-راهپیمایی و تجمع با شعار رئیسی دروغگو حاصل وعده هات کو

کرمانشاه- تجمع وایراد سخنرانی

*بازداشت گسترده کارگران معدن مس سونگون ورزقان توسط نهادهای امنیتی  

بنابر گزارش‌های رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، در روزهای گذشته ‌و پس از خاتمه اعتصاب کارگران معدن مس سونگون ورزقان، نهادهای امنیتی با همکاری مدیریت مجتمع و شرکت‌های پیمانکاری تعداد زیادی از کارگران این مجتمع را بازداشت کرده‌اند.

به گفته‌ی کارگران تعداد بازداشت‌شدگان به حدود ۲۰ نفر می‌رسد که کاظم شاهی، صالح محمدی، محمد محمودی، اسماعیل عبادی از کارگران معدن و حاج زیاد محمودی برادر ولی‌الله محمودی از کارگران بازداشتی از جمله دستگیرشدگان روزهای گذشته هستند.

بنابر شنیده‌ها بهنام زارعی روزنامه‌نگار ساکن ورزقان که روز ۱۸ تیرماه دستگیر شده است هم در همین رابطه و بخاطر شکایت مدیریت مجتمع سونگون بازداشت شده است.

تعداد ۷ نفر از کارگرانی که در جریان اعتصاب دستگیر شده بودند نیز هنوز در بیخبری و بازداشت به سر میبرند که اسامی آنها ولی‌الله محمودی، ارشد کاظمپور، جعفر عباسپور، مهرداد منفرد، خدایی، فرزاد زالی‌زاده و اسماعیل ایزدخواه می‌باشد.

کارگران شرکت‌های پیمانکاری مجتمع مس سونگون ورزقان روز سه‌شنبه ۱۴ تیرماه در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالبات‌شان و بازداشت دو نفر از همکاران دست به اعتصاب زدند. در جریان این اعتصاب پنج روزه نهادهای امنیتی و مدیریت مجتمع و شرکت‌ها با همکاری تمامی دستگاه‌های دولتی از جمله استانداری، اداره کار استان و فرمانداری ورزقان به سرکوب و حمله به کارگران پرداختند و تعداد دستگیرشدگان را به ۸ نفر رساندند که یکی از آنها همان زمان آزاد گردید.

مدیران شرکت‌ها روز شنبه‌ی گذشته اقدام به انتقال تعداد زیادی از کارگران سایر معادن به معدن سونگون کردند تا بجای کارگران اعتصابی مشغول به استخراج گردند و از تعطیلی کارخانه جلوگیری شود.

در ادامه این وضعیت، شامگاه شنبه ۱۸ تیرماه معاون سیاسی استاندار، رئیس اداره کار استان، فرماندار ورزقان و مدیران و فرماندهان امنیتی و انتظامی منطقه در محل شرکت حاضر شدند و ضمن تهدید کارگران، وعده‌ی پیگیری خواسته‌های آنها و همچنین آزادی همکارانشان را عنوان نمودند که پس از آن، کارگران به اعتصاب خاتمه داده به سر کار بازگشتند.

اما در چهار روز گذشته نهادهای امنیتی برخلاف وعده‌های اعلام شده دست به بازداشت گسترده‌ی کارگران زده‌اند. همچنین تعدادی از کارگرانی که از معادن دیگر به سونگون منتقل شده‌اند با وجود خاتمه اعتصاب اما هنوز در شرکت مشغول به کار هستند و زمزمه اخراج تعداد زیادی از کارگران مجتمع و جایگزینی این نیروهای جدید با آنها وجود دارد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران- ۲۲ تیرماه ۱۴۰۱

*هفتمین روز تجمع  انترن های علوم پزشکی ایران برای افزایش دستمزد

روز چهارشنبه ۲۲ تیر برای هفتمین روز متوالی، انترن های (کارورزان) علوم پزشکی ایران به تجمعشان برای افزایش دستمزد مبنی برافزایش حقوق به یک میلیون و ۹۰۰ هزارتومان، پرداخت حقوق به شهریه پردازها طبق مصوبه قبلی هیئت امنا، پرداخت حق کووید و پرداخت معوقات ادامه دادند.

یادآوری:

+اعتصاب و تجمع انترن های دانشگاه علوم پزشکی کاشان دراعتراض به سطح نازل حقوق وعدم پرداخت بموقع مطالبات  دربیمارستان بهشتی

روزدوشنبه ۲۰ تیر، انترن های دانشگاه علوم پزشکی کاشان برای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به سطح نازل حقوق وعدم پرداخت بموقع مطالبات منجمله ماه ها کارانه از رفتن برسرکارخودداری و  دربیمارستان بهشتی تجمع کردند.

براساس گزارش رسانه ای شده،در این تجمع که در محوطه بیمارستان بهشتی صورت گرفت اینترن های دانشگاه علاوه بر عدم حضور در بخش های محل کارشان با در دست داشتن پلاکاردهایی مطالبات و درخواست های خود را به گوش مسئولان رساندند.

+تجمع اعتراضی دانشجویان انترن دانشگاه علوم پزشکی یزد نسبت به سطح نازل حقوق،عدم پرداخت مطالبات ومشکلات آموزشی با پلاکارد« دانشگاه علوم پزشکی یزد سیستم نوین برده داری

روز سه شنبه ۱۴ تیر،جمعی از دانشجویان انترن دانشگاه علوم پزشکی یزد برای اعتراض به سطح نازل حقوق،عدم پرداخت مطالبات ومشکلات آموزشی تجمع کردند.

یکی از دانشجویان حاضر درتجمع به خبرنگار رسانه ای گفت: در بسیاری از کشور‌ها اینترن‌ها به عنوان دانشجویان سال آخر به عنوان پزشک محسوب می‌شوند، اما در کشور ما زمانی که کرونا و بحرانی پیش می‌آید ما را به عنوان پرسنل می‌شناسند، ولی هنگام پرداخت حقوق و خدمات رفاهی ما را به عنوان یک دانشجو می‌پذیرند.

وی ادامه داد: از سال گذشته تاکنون نه تنها کارانه کرونا به ما پرداخت نشده است بلکه خدماتی، چون غذای رایگان هم حذف شده است.

وی افزود: شان و جایگاه ما در بیمارستان‌ها به دور از انتظار است. جایگاه پزشک عمومی هم در دید مردم و هم در مراکز درمانی به گونه‌ای شده که درخواست برای دستیاری را زیاد کرده است. از طرفی با کاهش ظرفیت آزمون دستیاری، راه رسیدن به تخصص هم سخت شده است.

وی با انتقاد از رویکرد وزارت بهداشت نسبت به پزشک‌های عمومی تصریح کرد: در بسیاری ازکشور‌های دنیا سیستم درمانی به صورت ارجاع تدوین شده است. یعنی قبل از آنکه مریض برای علت‌یابی به متخصص رجوع کند برای معاینه اولیه به پزشک عمومی مراجعه می‌کند. در حالی که در کشور ما سال‌هاست طرح هایی، چون پزشک خانواده مورد غفلت واقع شده است.

وی با اشاره به تعهد وزارت بهداشت برای گذراندن طرح دو ساله گفت: دستمزد دستیاران بسیار پایین و کشیک‌های ما زیاد است. کار در مراکز و بیمارستان‌های دیگر غیرقانونی است. یعنی ما اجازه نداریم با مهری که داریم، مریضی را جز در مراکز دیگر ملاقات کنیم.

در پایان وی با انتقاد از عملکرد مسئولان دانشگاه علوم پزشکی یزد نسبت به فراهم کردن امکانات رفاهی دانشجویان خاطرنشان کرد: بار‌ها جلساتی را با مسئولان دانشگاه علوم پزشکی یزد برگزار کرده ایم و در آن مسئله حقوق انترن‌ها و پاویون مطرح شد، که هر بار به بهانه‌های واهی از عمل به وظایف خود سر باز زدند. ما پیگیر خواسته‌های خود تا حصول نتیجه خواهیم بود.

*تجمع اعتراضی پرستاران وکارکنان مراکزدرمانی تبریزنسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی مقابل ساختمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی

روز چهارشنبه ۲۲ تیر،جمعی از پرستاران وکارکنان طرحی وشرکتی مراکزدرمانی تبریزبرای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی دست به تجمع مقابل ساختمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی زدند.

*قرار بازداشت رضا شهابی یکماه دیگر توسط بازپرسی شعبه دوم‌ دادسرای زندان اوین تمدید گردید

رضا شهابی از اعضای هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد که در تاریخ ۲۲اردیبهشت ۱۴۰۱ با هجوم ماموران اطلاعات به منزلش بازداشت شده و در حال حاضر مدت دوماه است که در بند انفرادی زندان اوین بازداشت میباشد امروز ۲۲ تیرماه قرار بازداشت وی یکماه دیگر تمدید شد و برای سومین ماه هم باید دوران بازداشت خود را در انفرادی در حالی باید بگذراند که امروز سی ویکمین روز اعتصاب غذایش را پشت سر میگذ اند و بنابر همین پرونده سازی و فشارهای بازجو و بازجویی های طولانی و متعدد دست به اعتصاب غذا زده است .

حسن سعیدی یکی دیگر از اعضای شناخته شده سندیکای کارگران شرکت واحد که در همین پرونده در تاریخ ۲۸اردیبهشت ماه توسط ماموران اطلاعات در محل اقامتش دستگیر شده  هفته آینده دو ماه قرار بازداشتش پایان مییابد و این فعال سندیکایی هم در اعتراض به پرونده سازی ها و بازجویی های متعدد و تمدید قرار بازداشتش از یک ماه به دوماه دست به اعتصاب غذا زده و امروز ۲۲تیر ماه بیست و دومین روز اعتصاب غذا را پشت سر میگذارد .

با توجه به وخامت حال آقای شهابی و سعیدی در اثر اعتصاب غذای طولانی تمدید قرار بازداشت به مدت یکماه دیگر میتواند خطرات جدی جانی برای این دوفعال سندیکایی داشته باشد .

علیرغم درخواست اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد و پنج سندیکای فرانسوی برای پایان دادن به اعتصاب غذای این دوکارگر زندانی ، شهابی وسعیدی به دلیل فشارهای بازجویی و تمدید غیرقانونی قرار بازداشت شان اعلام کردند تا رسیدگی به خواسته هایشان به اعتصاب غذایشان ادامه خواهند داد.

چاره زحمت کشان وحدت وتشکیلات

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

*شانزدهمین روز اعتصاب غذای محمدعلی زحمتکش در زندان عادل آباد شیراز 

رفیقم

نارنجستان شیراز بوی تو می دهد !

لامذهب ،

(موجی موجی ام می کند)

جان محمدعلی زحمتکش در خطراست

*بیست روز از بازداشت حمید قندی میگذرد.

 حمید قندی عضو هیئت مدیره کانون صنفی فرهنگیان اسلامشهر که در روز پنج شنبه ۲ تیرماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود همچنان بازداشت و در بلاتکلیفی به سر میبرد.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، هر نوع برخورد قهری، با فعالان صنفی را، اقدامی غیر قانونی و غیر اخلاقی می‌داند و انتظار دارد که با درایت برخی از مسئولان، این برخوردهای غیرقانونی برچیده شود و آرامش به جامعه فرهنگیان کشور باز گردد.

*آخرین خبر ازمحمد حبیبی

توییت خدیجه پاک‌ضمیر همسر محمد حبیبی 

پس از بیش از یکماه بی خبری مطلق؛ محمد زنگ زد. مثل همیشه صدایش با صلابت و پر انرژی بود. حالش خوب بود و به همه رفقا سلام رساند. 

محمد حبیبی

معلم زندانی آزاد باید کردد

برگرفته از کانال حمایت از محمد حبیبی

*بیانیه کانون نویسندگان ایران در اعتراض به موج اخیر سرکوب‌ها

در ادامه‌ی سرکوب فزاینده‌ی‌ ماه‌های اخیر و چند روز پس از بازداشت محمد رسول‌اف و مصطفا آل‌احمد، خبر می‌رسد به خانه‌ی دادخواهان آبان نیز هجوم برده‌اند. در گیر‌ودار این یورش‌ها، خبرگزاری‌های حکومت نیز همچون همیشه دست به کار انتشار اخبار جعلی شده‌اند و در اتهام‌زنی و پرونده‌سازی کم نمی‌گذارند.

روز جمعه ۱۷ تیرماه، ماموران امنیتی با هجوم به خانه‌ی محمد رسول‌اف و مصطفا آل‌احمد، این دو کارگردان سینما را بازداشت و خانه‌ی آن‌ها را تفتیش کردند. خبرگزاری جمهوری اسلامی بی‌درنگ اتهام‌های «ارتباط با ضد انقلاب»، «التهاب آفرینی» و «بر هم زدن امنیت روانی جامعه» را به رسول‌اف و آل‌احمد وارد کرد. این یورش، اعتراض گسترده‌ی نویسندگان، هنرمندان و عموم مردم را در پی داشت. بیستم تیرماه، جعفر پناهی که برای پیگیری وضعیت این دو کارگردان مقابل زندان اوین بود، به طومار بلند بازداشت‌شدگان چند ماه اخیر افزوده شد و ساعاتی پس از آن ده‌ها مامور امنیتی به جانِ خانواده‌ی ستم‌کشتگان آبان ۹۸ افتادند و ناهید شیرپیشه، مهرداد بختیاری، محبوبه رمضانی، سعید دامور، رحیمه یوسف‌زاده، سکینه احمدی، ایران الهیاری و سمیه جعفر‌پناه را بازداشت کردند. در این چند ماه فشار سازمان‌یافته‌ی حاکمیت بر نویسندگان، هنرمندان و فعالان صنفی و مدنی بی‌وقفه ادامه داشته است. بسیاری در سلول‌های انفرادی محبوس شده‌اند، بسیاری در بازداشت نهاد‌های امنیتی به سر می‌برند و هر روز اخبار نگران‌کننده‌ای از وضعیت زندانیان و تداوم اعتصاب غذای آنان منتشر می‌شود.

در شرایط وخیم اقتصادی و معیشتی، در میان اخباری که هر دم از ویرانی‌های حکومت‌ساخته به گوش می‌رسد و در کوران اعتراض‌های مردم، حاکمیت همچون گذشته، این‌بار هم بنا را بر گسترش بیدادگری گذاشته است و فشار بر معترضان را افزوده است. مامورانش به خانه‌ها‌ی نویسندگان، هنرمندان و فعالان مدنی هجوم‌ می‌برند و پرونده‌ می‌سازند؛ به جانِ دادخواهان می‌افتند، درها را می‌شکنند و انسان‌ها را می‌ربایند؛ به تجمع کارگران، بازنشستگان و معلمان یورش می‌برند و به بند می‌کشند، و به نام «پلیس امنیت اخلاقی» به سرکوب آزادی زنان ادامه می‌دهند؛ اینچنین حلقه‌ی ۴ دهه اختناق را بیش از پیش تنگ می‌کنند، به گونه‌ای که حتی کارگزاران پیشین خود را نیز بی‌نصیب نمی‌گذارند. شیوه‌ی حاکمیت پوشاندن ستم با ستم است و بر فشار این اختناقِ افسارگسیخته در حالی افزوده می‌شود که فساد سازمان‌یافته، سایه‌ی شوم فلاکت و نیستی را بر زندگی مردم گسترده است.

معاون رئیس‌جمهور حکومت می‌گوید «اگر به خواست بازنشستگان تن بدهیم دیگران هم مدعی می‌شوند». او از اختناقی روزافزون خبر می‌دهد و از هراس حاکمیت. بار دیگر فرمان سرکوب «دیگران» و دیگراندیشان صادر شده است؛ فرمان سرکوب مردمی که در اعتراض به فقر، تورم و گرانیِ کمرشکن هم‌صدا شده‌اند؛ مردمی هم‌بسته‌ی دردهای مشترک که دوشادوش هم ایستاده‌اند و حقشان را می‌خواهند. اکنون هر روز بر شمار این مردمِ به‌جان‌آمده از تباهی افزوده می‌شود و پایه‌های این پایداری را مستحکم‌‌تر می‌کند. هر روز صدای اعتراض نویسندگان و هنرمندان معترض بلندتر می‌شود و صفی به صفوف ایستادگیِ کارگران و معلمان می‌پیوندد. هر روز زنان بیشتری هم‌پیمان می‌شوند، فریاد آزادی‌خواهی سر می‌دهند و سد استبداد و ارتجاع را در هم می‌شکنند. اکنون دیگر مردمان دادخواه، مردمان این ماه و آن ماه نیستند، مردمان هم‌صدا و خروشانِ سالیان‌اند. در این سالیان، گرچه سرکوب حکومت بی‌وقفه در کار بوده است، اما همواره بوده‌اند آزادی‌خواهانی که دم‌ فرونبسته‌اند، پا پس نکشیده‌اند و دریچه‌هایی رو به آزادی گشوده‌اند.

کانون نویسندگان ایران همراه این پایداری و ایستادگی، سرکوب سازمان‌یافته‌ از سوی حاکمیت را محکوم می‌کند، خواهان آزادی بی‌قید‌وشرط بازداشت‌شدگان اخیر و همه‌ی زندانیان سیاسی و عقیدتی است و از آزادی‌خواهان سراسر جهان می‌خواهد صدای رسای اعتراض به این سرکوب‌ها باشند.

  ۲۲ تیر ۱۴۰۱

*بازهم یک کارگرجوان شهرداری تبریز حین کار براثرتصادف جان باخت

یک کارگر۲۰ ساله فضای سبز شهرداری منطقه ۵ تبریزبنام امیر حسین حنفی حین کار در محدوده هتل مرمراین کلانشهربراثر برخورد یک خودرو با وی جان باخت.

*جان باختن راننده لودر معدن چلاو براثر سقوط سنگ بزرگ روی کابین لودر

روز سه شنبه ۲۱ تیر،یک راننده لودر۵۵ ساله حین کار برداشت خاک وسنگ در یکی از معادن جاده‌ هراز واقع درمحدوده پل دهستان چلاو شهرستان آمل دراستان مازندران براثر سقوط سنگ بزرگ روی کابین لودر دردم جان خود را از دست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate