بوریس جانسون، ترامپ انگلیس هم سقوط کرد تکلیف مردم انگلیس چیست؟

مقدمه:

بالاخره بوریس جانسون شارلاتان و عوامفریب(پوپولیست) بعد از ۳ سال گربه رقصانی و میمون بازی از قدرت به پائین کشیده شد.حکومت پشت صحنه انگلیس خصوصا حزب محافظه کار انگلیس که مدتهاست بخاطر بی عملی و بی لیاقتی چپ اون جامعه بر سریر قدرت تکیه زده و به ریش خلائق می خنند، خودش تصمیم گرفت این میمون ترامپی را بکشد پائین تا فتیله بحران قدرت در انگلیس هم پائین کشیده شود.

بقول خودشان “زیر ماتحت بوریس جانسون خیلی داغ شده بود و بیم این بود که این داغی توسعه یابد و کل حزب محافظه کار و حکومت انگلیس را بیازارد! پیش دستی کردند تا پس نیفتند!

در این مقاله مروری خواهم کرد به داستان ظهور و افول این میمون سیاست انگلیس و درسهائی که باید از عروج و اقول او گرفت. امیدم هم مثل همیشه اینست که مردم در انگلیس مقداری بخود بیایند و کمتر شاهد بمانند و بازیهای دو حزب محافظه کار و “کار” انگلیس انها که فریب ندهد و بالاخره زنجیر این قفس کنترل شده را بشکنند و فرای سیاست و قدرت حاکمه برای خود راه بیابند:

(۱)عروج بوریس جانسون و پوپولیزم انگلیسی بر چه بستری فراهم شد؟

حکومت انگلیس حداقل در ظاهر قبل بوریس جانسون دست همین حزب محافظه کار بود (خانم می) اما بحران قدرت و خصوصا ایستادن در درگاه برگزیت و ناتوانی تریزا می باعث شد که حزب محافظه کار این بوریس شارلاتان را از خرجین بکشد بیرون تا کاری که جناح محافظه کار “کلاسیک” نتوانست به سرانجام برساند ، این بوریس با عوامفریبی به پیش ببرد.

این شد که این بوریس را فرستادند جلو(همانطور که در امریکا ترامپ شارلاتان را بر بستر بحران قدرت و حکومت فرستادند جلو)

این بود که بوریس در سخنرانی بقدرت رسیدنش “از رای دادن اونها که رای نمی دادند “تشکر فراوان کرد و به خودش تبریک گفت که تعدادی خلائق احمق و عقب مانده را که از وضع ناراضی هم بودند به صف کرده.(دقیقا همانطور که ترامپ شارلاتان در امریکا اینکار را کرده بود!)

پوپولیزم(عوامفریبی) بوریس جانسون این بود که در شعارهایش سعی می کرد از مردم هم حرف بزند و اینکه او می خواهد به مردم برسد و دنبال “سیاست رسمی” و سنتی نیست!

خوب این شعارها اون جامعه ناراضی و محروم و عقب مانده را بخشا تحت تاثیر قرار داد و ادعای او و همفکرانش که “انگلیس وضعش خراب است چون در اتحادیه اروپاست یا خارجیها عامل بدبختی کارگران انگلیس هستند” باعث شد رگ ناسیونالیستی انگلیسی کلفت شود و عقل مردم را بدزدند و این شارلاتان بنا به گزارش مدیای حاکم “با محبوبیت بی نظیر” به دفتر نخست وزیری کشور فخیمه فرستاده شود!

خلاصه اینکه بحران قدرت بحران سرمایه داری را در انگلیس ، طبقه حاکمه چاره هائی یافت که یکی برگزیت بود و یکی رشد دادن ناسیونالیزم انگلیسی و بوریس جانسون شارلاتان شد ابزار این “تغییر سیاسی “یا بهتر بگوئیم “مهندسی اجتماعی” تا مگر انگلیس این بحران ناشی از سرمایه داری را به خرج محرومینش بار دیگر از سر بگذراند. 

از دید من “تجربه ترامپیزم” در امریکا برای حکومت پشت پرده انگلیس ارزش این را داشت که عین همان را در انگلیس “تجربه کنند” چرا که نه؟! اگر پوپولیزم و عوامفریبی در امریکا مدتی مردم را سر کار گذاشت  چرا نباید همین متد را در انگلیس “تجربه” کرد؟ 

خوب این شد که بوریس اقا  رسید به دفتر نخست پذیری زیر سایه “ملکه” و دولت تشکیل داد و چه و چه!

(۲)بوریس و میمون بازیهایش “بحرانسازی های غیر قابل کنترل”!

داستان به اینجا رسیید که بوریس شد قهرمان برگزیت و خلائق منگ دیدند که برگزیت هم درمان نبود و کووید امد و انها را فقیر تر کرد و سرمایه داران را چاق تر!

دیدند که بوریس مثل بقیه شارلاتانها خالی بند بود و وعده هایش توخالی تر مثل همه سیاستمداران!

در بالا میان صاحیان قدرت در دالانهای مجلسین عوام و از ما بهترانها ، بوریس شلخته ای دروغگو و بحرانساز لقب گرفت که نه برای حزب “کار” بلکه برای خودیهای جزب محافظه کار هم باعث درد سر بود.

تا رسیدیم به حمله پوتین به اوکرائین و میمون بازیهای جدید بوریس جانسون و خوش رقصیهایش و “ارسال کمکهایش” که می خواست از “رقابت با اتحادیه اروپا” خیلی جلو بزند و در تقویت ناتو و حکومت ضعیف شده امریکا سنگ تمام بگذارد البته با پول همان خلائق بی زبان انگلیس و خصوصا طبقه کارگر چون سرمایه دارها که مالیات نمی دهند معافند بیچاره ها!

این شد که در ماجرای جنگ نهادینه شده در اوکرائن ، بوریس اقا به “نزدیکترین رفیق جون جونی دلقک زلینسکی” معروف شد! “رکود رفتن به اوکرائین را برای کمک شکست” و محلل اول شد برای پیوند زدن دوباره حکومت امریکا به اروپا و خوش خدمتی هائی که “ارزش داخلیش زیاد نبود”! او در میان نوکرترین های حکومت امریکا به صف ایستاد و منفورترین شد در میان رهبران اروپا!

همه اینها در حالی بود که بحران فقر در انگلیس رو به تشدید بود و هست ، گرانیها کمر می شکند و اقا بوریس به بیضه چپش هم نمی آورد!

(۳)پرده سوم ، محافظه کارهای انگلیس دوباره نگران سقوط خود شدند و قربانی می خواهند!

سنت سیاست یکیش اینست که هر وقت در قدرت هستی و شکست می خوری در مقابل مردم رفیق بغل دستی خودتو قربانی کن! بگو “تقصیر اون بود وگرنه…”!

این سنت سابقه چند هزار ساله دارد اما در سیاست انگلیس هم همچنان کاراست!

اگر ۳ سال پیش محافظه کارها خانم تریزا می را قربانی کردند تا در قدرت بمانند حالا بعد ۳ سال تلاشهای این میمون ترامپی ، متوجه شدند که چون اوضاع خوب نیست باید دوباره قربانی بدهند تا بمانند و قدرت بدست اون حزب رقیب یعنی “کار” نیفتد!

این شد که از چندین ماه پیش پروژه انداختن اون میمون ترامپی در دستور حزب محافظه کار قرار گرفت و سناریوها اماده شد .بیچاره این میمون که فکر نمی کرد چنین ساده بگوبندش زمین همانها که به رفتر نخست وزیرش فرستادند!

بله اوضاع انگلیس خرابست و آغاز بحران بزرگنر اقتصادی یک سونامی رگود اقتصادی و کابوس شورش گرسنه ها در راهست و میمون بازی پوپولیستی جناب بوریس حانسون دوا نیست که هیچ به تزلزل حکومت بیشتر کمک می کند تا به تقویتش! 

لذا “سیاستمداران را سیاستی دگر باید” پرده بعدی را سازمان دادند:

(۴)طرح ریزی قدم بقدم پائین کشیدن میمون ترامپی از درخت قدرت!

این میمون پوپولیست ترامپی را ازاد کرده بودند فرستادند بالای درخت و من خصوصا کنجکاو بودم که چگونه او را از درخت قدرت پائین می کشند.اخر او “با انتخاب مردم” انتخاب شده بود و فقط به اکثریت حزب محافظه کار تکیه نداشت! بیچاره “خلقی بود”!

اینجا بود که رهبران حزب محافظه کار تاکتیکهای خود و مهارتهای خود را رو کردند و قدم بقدم این میمون بیچاره را اچمز کردند و پائین کشیدند.از خواننده تقاضا دارم خوب دقت کند!

حرکت اول:

اول گفتند که او “قوانین را زیر پا گذاشته و یک جشن کوچکی بین کارمندان دفترش برگزار کرده بدون ماسک و مقررات کووید! با عکس و تفضیلات اعلام کردند که “نمی شود نخست وزیر بود و قوانین کووید را شکست” این بدور از شان نخست وزیر است! یک باران تبلیغاتی اغاز شد چند ماهی که این میمون که هنوز گرم قدرت بود و قکر می کرد حزب محافظه کار پشتش ایستاده متوجه شد اون پشتها ارباب ناراضی است.هی این میمون عذر خواست حتی جریمه داد و هی محافظه کاران او را به عدم رعایت اخلاق! متهم کردند.ول کن نبودند .این شد حرکت اول!

حرکت دوم:

میمون ترامپی هنوز داشت عذر می خواست که انداختنش تو دست انداز بعدی! یکی از مقامات انتخابی او دچار سکس اسکندال شد و بوریس بیچاره ازش دفاع کرد و گفت که “ادم خوبی است”! روی این عریضه بوریس فاز بعدی اغاز شد و بوریس شد مرکز حملات حزب محافظه کار! که بله بوریس بی اخلاق است بی پرنسیب است.اصلا کله خر است و عاشق بحرانسازی است”!

حرکت سوم:

در همین گیر و دار بود که ناگهان درون مجلس انگلیس محافظه کارها را جمع کردند که “می خواهیم رای بدهیم که به میمونمان اعتماد داریم یا نه”! نتجه این بود که یک سوم نمایندگان حزب محافظه کار به او رای ندادند! و این شد اغازی به پایان میمون ترامپی! همانکه خودشان فرستادنش بالای درخت!

حرکت چهارم:

یادتان باشد حرکتهای بالا فقط طی چند ماه انجام شد اما ببینیم بعدش چی شد!

این جرکت این بود که ناگهان چند نفر از اعضای کابینه بوریس اقا استعفا دادند که نمی توانند “اخلاقا” برای او کار کنند چون اون ادم خوبی نیست اخ است بی تربیت است زیپش هم باز است ان دماغی هم هست!”شیک نیست و بو می دهد و خلاصه گوه است”! (البته عینا اینها را نگفتند تلویحا گقتند!)

بیچاره بوریس صبح بیدار شد دید چند راس از کابینه در طویله نیستند! اما هنوز باورش نمی شد که ارباب دارد او را پائین می کشد.بیچاره امد تو مدیا گفت”من نخست وزیر انتخاب مردم هستم و پائین نمی ایم و دولت تعیین می کنم”(من را یاد مصدق السطنه انداخت اشک در چشمانم حلقه زد!) بی بی سی اونزمان گفت” این میمون پائین بیا نیست باید بزور کشاندش پائین لامصبو!” (تلویحا البته!)یکی دو روزی بوریس جاخورده حتی وزیر جدید تعیین کرد که دلم برای اون وزیر کباب شد!

صحنه  یکی مونده به اخر:

میمون پائین امد لنگ انداخت رفت تو قفسش یواش یواش!

یکی دور روز از اعلامیه اون مصدق انگلیسی که خود را نتیجه انتخاب مردم می دانست نگذشته ناگهان امد جلوی دوربینها پذیرفت که از مقام حزب محافظه کار بیاید پائین و دولت را موقت دستش نگه دارد تا یک شارلاتان دیگر یعنی میمونی دیگر را حزب محافظه کار بفرستد بالای درخت!

اما فکر نکنید ارباب این میمون راضی شده خیر! الان درون حزب محافظه کار قلقه ای است که خیر! این میمون را موقت هم نمی گذاریم بالای درخت بماند! او فوری باید پائین بیاید! 

حزب محافظه کار راضی است که میمون پائین بیاید حتی به قیمت نداشتن میمون الترناتیو! قضیه اینقدر بیخ دارد ها! بترسید از پرنسیبهای اخلاقی این حزب! 

از اونظرف هم حزب بی بخار “کار” است که از دور زوزه می کشد و خود را تکان می دهد مگر ملکه اینا بیایند اینها را بفرستند بالای درخت مدتی هم اونها مردم را علاف نگه دارند!

فعلا داستان به اینجا رسیده! بیچاره بوریس نفهمید از کجا خورد چی شد فرستادندش بالای درخت چی شد کشیدنش پائین!هنوز گیحه قضیه است من مطمئنم!

(۵)ما از این داستان چه درس بگیریم و قراره چی بشه؟

تا انجا که مربوطست به طبقه کارگر انگلیس و زحمتکشان این دعواها سر لحاف انهاست! علامت اینست که طبقه حاکمه پاسخ جدی ندارد تو سر هم می زند گربه رقصانی و میمون بازی ادامه دارد.تا ابد ادامه دارد مگر این طبقه کارگر بجنبد  و این چرخه احزاب دوقلو را بشکند ابجی ملکه را از قصرش بکشد بیرون مفتخورها را بفرسنتد طویله سلطنتی! یا اینکار می شود یا میمون بازی ادامه دارد.

قعلا حزب محافظه کار دارد میمون ترامپی خود را قربانی می کند.یکیشان امد تو بی بی سر اب سرد را ریخت روی سر ترامپی های امریکا اعلام کرد که “ترامپ هم در امریکا اینده ندارد حواستان باشد”

همه می دانند حکومت انگلیز خرش در امریکا زیاد می رود می گویند وزیر دست راست امریکاست! لذا غیر از پائین کشیدن اون میمون ترامپی در انگلیس و چون اینکار سخت بود حالا محافظه کاران اشاره می کنند که مبادا حکومت امریکا حوس کند که دوباره ترامپ را بفرستد بالای درخت از انگلیسها عبرت بگیرد!

واقعا هم همینست! پائین کشیدن ترامپ از بالای درخت برای طبقه حاکم امریکا خیلی سخت بئد هم حزب جمهوریخواه را چند تکه کرد و هم حزب دموکرات را چند شقه و هنوز درد سر است این میمون برای حکومت امریکا! پائین درخت ول می گردد و عقب مانده ای حامیش افتاده اند بجان مردم می کشند و غربده می کشند! اینها علامت قدرت این میمون نیست اما درد سر هست!

از این داستان درس می گیریم که حتی با “انتخاب مردم” می شود نخست وزیر شد اما مثل میمون پائین کشیده می شوی توی اون نظام اگه “بحران بسازی” بی ادب بشی ! نظام قدرت  با میمونهای جلوی صحنه فرق دارد.این میمونهای سیاستمدار  پشیزی نیستند ابزارند.بالا می برندشان و پائینشان می کشند هر زمان بخواهند.بوریس جانسون فقط نمونه اخر این صحنه ها بود و این داستان ادامه دارد.اگر عقب مانده هائی هستند این ماجرا را نبینند و متوجه نشوند که قدرت در کشورهای سرمایه داری جلوی صحنه نیست و پشت صحنه است و سیاستمداران فقط میمونهای اون قدرتند نگاهی بیندازد به بوریس اقا! بیچاره هنوز دارد خودش را می لیسد می ترسم از افسردگی بترکد!

پائین جامعه اکثریت جامعه اگر نحنبد این میمونها می ایند و می روند و به ریش خلائق می خندند و هم را بالا می برند و پائین می کشند و خلائق را در انتظار نگه می دارند تا باقیمانده قطرات زندگیشان از رگهایشان کشیده شود.اینست درد تاریخ انسان!

منابع دیگر از این نویسنده:

(۱)انتخاب شارلاتانی بنام بوریس جانسون به نخست وزیری انگلیس  (۲۷ جولای ۲۰۱۹)

www.azadi-b.com/arshiw/?p=74789

(2)سقوط ترامپ و افق اینده سیاست در امریکا

www.azadi-b.com/arshiw/?p=81921

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate