اخباروگزارش های کارگری ۱۸ تیر ماه ۱۴۰۱

اخباروگزارش های کارگری ۱۸ تیر ماه ۱۴۰۱

– بیست وپنجمین روز اعتراضات کارگران بازنشسته ومستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی کشور نسبت به مصوبه هیأت وزیران مبنی بر افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان غیرحداقل‌بگیروعدم همسان سازی کامل حقوق با راهپیمایی وتجمع در اهوازوشوشتر 

– اعتراضات دامنه دار کارگران کارخان سیمان شرق نسبت به سطح پایین حقوق ومرخصی اجباری

– تجمعات اعتراضی اهالی  شهرستان میناب نسبت به بو و طعم نامناسب آب شرب وکاهش فشارو قطعی مکرر،شاخ شانه کشیدن فرمانده انتظامي برای تجمع کنندگان وسرانجام عقب نشینی شورای تامین

– آخرین خبر درباره وضعیت محمدعلی زحتکش در دوازدهمین روز اعتصاب غذا

– اذیت وآزار خانواده های معلمان وکارگران زندانی

تمدید قرار بازداشت محمدحبیبی نیز برای بار سوم

– عدم پاسخگویی دادسرای زندان اوین ، بلاتکلیفی وسردرگمی خانواده ها در بیست وهفتمین و هجدهمین روز اعتصاب غذای رضا شهابی و حسن سعیدی امروز هجدهم تیرماه  . 

– ادامی بی خبری از واله زمانی

بیانیه کنفدراسیون اتحادیه های کارگری اسپانیا، “کمیسیون های کارگران”، در همبستگی با کارگران و‌ معلمان زندانی در ایران و حمایت از نامه سرگشاده خانواده های آنان 

– جان باختن کارگر راهداری رودبار گیلان براثر واژگونی غلطک

– کشف پیکر بی جان کارگر شهرداری همدان در اتاقک ویژه استراحت در میدان شیرسنگی

*بیست وپنجمین روز اعتراضات کارگران بازنشسته ومستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی کشور نسبت به مصوبه هیأت وزیران مبنی بر افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان غیرحداقل‌بگیروعدم همسان سازی کامل حقوق با راهپیمایی وتجمع در اهوازوشوشتر 

روز شنبه ۱۸ تیر،با راهپیمایی وتجمع دراهوازوشوشتراعتراضات کارگران بازنشسته ومستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی کشور نسبت به مصوبه هیأت وزیران مبنی بر افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان غیرحداقل‌بگیروعدم همسان سازی کامل حقوق بیست وپنجمین روز راپشت سرگذاشت.

اهواز – راهپیمایی وتجمع مقابل استانداری خوزستان

 شعارها:

– دولت خیانت می کند مجلس حمایت می کند

– عزا عزاست امروز روز عزاست امروز حقوق بازنشسته زیر عباست امروز

– مخبربی لیاقت خجالت خجالت

– قالیباف حق مونو پس بده

– منزلت معیشت حق مسلم ماست

– درمان رایگان حق مسلم ماست

– زیربارستم نمی کنیم زندگی  جان فدا می کنیم درره آزادگی  مرگ براین بردگی مرگ براین بردگی

– وعده وعید کافیه سفره ما خالیه

– ظلم وستم کافیه سفره ما خالیه

شوشتر – راهپیمایی وتجمع

شعارها:

– دولت ورشکسته دشمن بازنشسته

– دشمن ما همینجاست دروغ میگند آمریکاست

*اعتراضات دامنه دار کارگران کارخانه سیمان شرق نسبت به سطح پایین حقوق ومرخصی اجباری

کارگران کارخانه سیمان شرق واقع در مشهد جاده کلات برای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به سطح پایین حقوق ومرخصی اجباری بارها دست به تجمع مقابل فرمانداری مشهد زدند.

بدنبال این اعتراضات جلسه ای از طرف فرمانداری با مدیر عامل کارخانه سیمان شرق برگزارشد ومقرر شد:

۱-  کارگران موجود در کارخانه به فعالیت خود ادامه دهند.

۲- حق و حقوق کارگران طبق قانون کار پرداخت گردد.

۳-  مرخصی اجباری کارگران حذف گردد.

*تجمعات اعتراضی اهالی  شهرستان میناب نسبت به بو و طعم نامناسب آب شرب وکاهش فشارو قطعی مکرر،شاخ شانه کشیدن فرمانده انتظامي برای تجمع کنندگان وسرانجام عقب نشینی شورای تامین

طی هفته گذشته،جمعی از اهالی میناب بدنبال آغاز استفاده از آب سد سرنی برای آب شرب و بو و طعم نامناسب آب  وکاهش فشارو قطعی مکرر تجمعاتی را در سطح این شهرستان دراستان هرمزگان برای اعتراض برپا کردند.

پس از این تجمعات اعتراضی فرمانده انتظامي شهرستان ضمن تایید اعتراضات برای تجمع کنندگان شاخ وشانه کشید اما در ادامه وگسترش اعتراضات شورای تامین شهرستان با صدور اطلاعیه‌ای بتاریخ ۱۷ خرداداعلام کرد تامین آب شهر میناب تا اطلاع ثانوی و برای انجام بررسی‌های دقیق‌تر به روال سابق از طریق چاه‌ها بازگشت.

*آخرین خبر درباره وضعیت محمدعلی زحتکش در دوازدهمین روز اعتصاب غذا

انجمن صنفی معلمان فارس:بنا به اخبار رسیده از زندان عادل آباد شیراز حال محمد علی زحمتکش در دوازدهمین روز اعتصاب غذای ایشان  رو به وخامت گذاشته و قادر به تکلم نمی باشد.

 این فعال صنفی همچنین دچار اُفت فشار شدید شده و جامعه فرهنگیان ایران نگران حال ایشان می باشد .

جان محمدعلی زحتکش درخطراست

*صدایش باشیم*

*اذیت وآزار خانواده های معلمان وکارگران زندانی

تمدید قرار بازداشت محمدحبیبی نیز برای بار سوم

کانال حمایت از محمد حبیبی:

امروز هم ( ۱۸ تیرماه ) خدیجه پاک‌ضمیر همسر محمدحبیبی  معلم زندانی به همراه خانواده های دیگر معلمان و فعالان کارگری بازداشتی به دادسرای اوین مراجعه کرد. 

علی رغم اینکه روز چهارشنبه ۱۵ تیر به آنها گفته شده بود که شنبه مراجعه کنید؛ امروز گفتند که بازپرس حاجی مرادی نیست و  دوباره چهارشنبه بیایید! 

سرگردان کردن خانواده‌ها و بی‌خبری از عزیزان دربند؛ بر نگرانی‌هایشان افزوده‌ است. 

لازم به ذکر است برخی خانواده ها هر بار برای پیگیری  از راه دور به تهران می‌آیند. 

بیش از یک ماه است که محمدحبیبی  و دیگر معلمان زندانی و فعالان کارگری دربند؛ با خانواده های خود هیچ تماس تلفنی نداشته اند و ممنوع الملاقات شده اند. 

قرار بازداشت محمدحبیبی نیز برای بار سوم تمدید شده است.

*عدم پاسخگویی دادسرای زندان اوین ، بلاتکلیفی وسردرگمی خانواده ها در بیست وهفتمین و هجدهمین روز اعتصاب غذای رضا شهابی و حسن سعیدی امروز هجدهم تیرماه  . 

امروز هجدهم تیرماه مجددا خانم نسرین رحیمی همسر حسن سعیدی عضو زندانی سندیکای کارگران شرکت واحد که هیجدهمین روز اعتصاب غذایش را پشت سر میگذارد و شرایط جسمانی خوبی ندارد به همراه خدیجه پاک ضمیر همسر معلم زندانی محمد حبیبی و خانواده های رسول بداقی،آنیشا اسدالهی به دادسرای زندان اوین مراجعه کردند.

 درخواست ملاقات با بازپرس شعبه دوم را داشتند که حاج مردای در دادسرا حضور نداشتند و درخواست ملاقات با رئیس دادسرا را کردند که ایشان هم در  دادسرا حضور نداشتند و سپس بعداز گذشت ساعتی گفتند اسامی شما را برای ملاقات دوشنبه خواهیم داد و به محض خروج خانواده ها دفتر دار حاج مرادی خانواده ها را صدا کردند که برای دوشنبه هم کسی نیست نیایید و چهارشنبه بیایید با حاج مرادی صحبت کنید و به خانواده معلم زندانی محمد حبیبی هم اعلام کردند که قرار بازداشتش برای سومین ماه تمدید گردیده است.

رضا شهابی عضودیگر سندیکا امروز بیست وهفتمین روز اعتصاب غذایش را پشت سر میگذارد و وضعیت جسمانی اش نامشخص است

برگرفته از کانال سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و‌حومه

*ادامی بی خبری از واله زمانی

بیش از یک ماه است که واله زمانی عضو سندیکای نقاشان البرز در بازداشت است و با وجود ابتلای وی به بیماری‌های حاد کبد و معده و هپاتیت نوع سی دسترسی به دارو و نظارت پزشکی ندارد.

جان واله زمانی در خطراست

برگرفته از صفحه فیس بوک جوانمیر مرادی

یانیه کنفدراسیون اتحادیه های کارگری اسپانیا، “کمیسیون های کارگران”، در همبستگی با کارگران و‌ معلمان زندانی در ایران و حمایت از نامه سرگشاده خانواده های آنان 

۱۷ تیر ماه

ایران: سرکوب و بازداشت فعالان صنفی و ‌معلمان نقض آشکار استانداردهای بین‌المللی کار است.

کنفدراسیون اتحادیه های کارگری اسپانیا، “کمیسیون های کارگران” طی چندین نامه خطاب به مقامات ایرانی، و با هماهنگی جنبش بین‌المللی کارگری، به درخواست خانواده‌های رضا شهابی، حسن سعیدی , جعفر ابراهیمی، آنیشا اسداللهی، رسول بداقی، محمد حبیبی، حسن سعیدی، اسکندر لطفی، شعبان محمدی، کیوان مهتدی و مسعود نیک‌خواه، وضعیت این فعالان سندیکایی را محکوم کرده است.

 فعالان سندیکایی در زندان اوین و بدون حق ملاقات زندانی هستند.  این فعالان سندیکایی در دو ماه گذشته تحت بازجویی های بی وقفه قرار گرفته اند.  ادامه بازداشت و بدرفتاری با آنها نقض آشکار کلیه استانداردهای بین المللی کار، حقوق بشر و کنوانسیون های سازمان جهانی کار، از جمله حق سازماندهی و آزادی تشکل و بیان، است.

روز ۱۶ تیرماه ۱۴۰۱، رضا شهابی، عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه (سندیکای واحد) بیست و پنجمین روز اعتصاب غذای خود را پشت سر گذاشت.  مقامات دولتی ایران علیرغم اینکه شهابی در اعتصاب غذا است و حالش وخیم می باشد، بازجویی از او و حبس او را در سلول انفرادی ادامه می دهند.  حسن سعیدی، یکی از اعضا و سازمان‌دهندگان سرشناس همین سندیکا، امروز ۱۷ تیر، در هفدهمین روز اعتصاب غذای خود به سر می‌برد و به دلیل بازجویی‌های اجباری که به آن معترض است، تحت فشار فزاینده‌ای قرار دارد.  جان رضا شهابی و حسن سعیدی در خطر است.

خانواده‌های فعالین‌سندیکایی و‌ کارگری جعفر ابراهیمی، آنیشا اسداللهی، رسول بداقی، محمد حبیبی، حسن سعیدی، رضا شهابی، اسکندر لطفی، شعبان محمدی، کیوان مهتدی، مسعود نیک‌خواه در نامه‌ای مشترک یورش نیروهای امنیتی به منازل این فعالین در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ را محکوم کردند. در این مدت معلمان و فعالان صنفی بسیاری دستگیر شدند، از جمله افرادی که در حال حاضر در زندان اوین در بازداشت به سر میبرند.  بلافاصله پس از این دستگیریها، شبکه های مختلف صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، با همکاری نهادهای اطلاعاتی، اقدام به افترا زنی و طرح اتهام علیه آنان کردند. بستگان بازداشت شدگان خواستار پایان فوری جرم انگاری و اتهامات واهی به عزیزانشان و پایان دادن به بازجویی های بی وقفه، توهین آمیز و تهدیدآمیز از سوی مسئولان شده اند.  آنها می گویند تهدید و توهین ماموران زندان و بازجویان در برخورد با زندانیان و خانواده های آنها نمونه بارز آزار و شکنجه است و باید فورا متوقف شود.

از سوی دیگر، شورای هماهنگی تشکل های صنفی معلمان (فرهنگیان)ایران که بیست کانون صنفی معلمان در ایران را نمایندگی میکند، گای رایدر، دبیر کل سازمان جهانی کار (ILO) را مورد خطاب قرار داده است و اظهار نموده است، «شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران به اطلاع شما می رساند که متاسفانه اعضای شورای هماهنگی و اعضای تشکل های معلمان عضو شورای هماهنگی به دلیل فعالیت های مسالمت آمیز خود مورد برخورد سرکوبگرانه مقامات قضایی حکومت ایران از جمله با احکامی مانند تبعید، زندان و اخراج از کار قرار گرفته اند.  دولت ایران اگرچه عضو سازمان جهانی کار است، اما به هیچ یک از مقاوله نامه های آن احترام نمی گذارد». شورای هماهنگی تصریح می کند که با وجود این همه نقض جدی استانداردهای بین المللی کار و مقاوله نامه های سازمان جهانی کار، دولت ایران به عنوان عضو هیات مدیره سازمان‌جهانی کار انتخاب شده است.

همچنین دستگیری دو عضو اتحادیه های کارگری فرانسوی به دلیل دیدار دوستانه در ایران با اعضای شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران که این فعالین نیز به نوبه خود به اتهام “حفظ ارتباط با عناصر خارجی” بازداشت شده بودند را محکوم می کنیم.  اکثر بازداشت شدگان فوق در سلول های انفرادی نگهداری می شوند که نقض قوانین داخلی ایران و موازین بین المللی است.  آنها از فرصت دفاع علنی و دسترسی به وکلای خود محروم شده اند.

این در حالی است که دولت ایران امسال نیز مانند سال های گذشته افراد خاصی را به عنوان نمایندگان تشکل های کارگری ایران به کنفرانس بین المللی کار ۲۰۲۲ فرستاد در حالی که آنها نماینده کارگران ایران نیستند.  همانطور که احتمالا می دانید این نمایندگان به اصطلاح کارگری ایران در سمت های مختلف تحت حمایت دولت قرار دارند و به تصویب قوانین ضد کارگری کمک کرده اند و به دلیل ارتباط نزدیک با قدرت حاکم از انواع امتیازات اقتصادی و سیاسی بهره مند شده اند.

کنفدراسیون اتحادیه های کارگری اسپانیا، “کمیسیون های کارگران”، در چندین نوبت و‌ طی نامه های اعتراضی‌متعدد در روزهای اخیر به رهبری، قوه قضاییه و‌ نیز نماینده دائمی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل خواهان لغو بدون فید و شرط اتهامات وارده علیه فعالین کارگری و‌ معلمی زندانی و رعایت حق تشکل، آزادی انجمن، تجمع و آزادی بیان، و نیز تصمین حقوق و حریم خصوصی اعضای خانواده رهبران و فعالین زندانی و امنیت و سلامتی آنها، شده است و‌ تاکید‌نموده است که تا زمانیکه این خواسته ها و‌ ملاحظات برآورده‌ نشوند به اقدامات لازمه در این زمینه ادامه خواهد ‌داد.

پیشتر، طی بیانیه ای به تاریخ ۶ خرداد ۱۴۰۱، کنفدراسیون اتحادیه های کارگری اسپانیا اعلام‌کرده بود «آزادی تشکل، بیان، تجمع، اعتراض، اعتصاب و همبستگی طبقاتی و بین المللی برخی از شناخته شده ترین حقوق اتحادیه های کارگری و رهبران آنها است. این آزادی های اساسی مندرج در سازمان جهانی کار و سایر کنوانسیون های بین المللی برای جمهوری اسلامی ایران لازم الاجرا هستند. تداوم نقض این حقوق اساسی توسط دولت ایران تنها باعث تشدید انزجار عمومی نسبت به سرکوبگران می شود و ما مجدداً تاکید می کنیم که ایران باید از مقاوله نامه ها و استانداردهای بین المللی سازمان جهانی کار که  توسط این کشور تصویب شده است، پیروی کند».

منبع:سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و‌حومه

*جان باختن کارگر راهداری رودبار گیلان براثر واژگونی غلطک

یک کارگر ۵۴ ساله راهداری رودبار گیلان بنام علی حسین زاده با ۲۴ سال سابقه کارحین کار در منطقه بلوکات این شهرستان براثر واژگونی غلطک بشدت مصدوم شد و  پس از انتقال به بیمارستان جان خودراازدست داد.

*کشف پیکر بی جان کارگر شهرداری همدان در اتاقک ویژه استراحت در میدان شیرسنگی

پس از چند روز بی خبری ازیک کارگر شهرداری همدان ،پیکر بی جانش در اتاقک ویژه استراحت در میدان شیرسنگی این شهرستان پیداشد.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate