۱۵ تیر: تجمعات سراپا خشم بازنشستگان تامین اجتماعی در چندین شهر

۱۵ تیر: تجمعات سراپا خشم بازنشستگان تامین اجتماعی در چندین شهر

اعتراضات بازنشستگان تداوم دارد

اعتراضات بازنشستگان هر روزه شده است. امروز پانزدهم تیر در کرمان، اهواز، شوش،  شوشتر، دورود، اصفهان  و کرمانشاه بازنشستگان تامین اجتماعی به خیابان آمدند و شعار دادند و با خشم خواسته هایشان را فریاد زدند. روز گذشته در کرمانشاه و خرم آباد نیز اعتراضات در جریان بود. یکشنبه های اعتراضی بازنشستگان نیز ادامه دارد. بازنشستگان بحق عصبانی و خشمگین هستند. مدتهاست به حقوقها و دریافتی های زیر خط فقر اعتراض میکنند و جوابی نمیگیرند. اعتراض بازنشستگان به سطح نازل حقوقها، سونامی گرانی، تعیین افزایش دستمزد تحقیر آمیز ده درصدی و عدم تحقق خواسته هایشان است و ابعاد گسترده آن فضایی از اعتراض در شهرهای مختلف را ایجاد کرده است.

در اهواز جمعیت قابل توجهی از بازنشستگان در مقابل استانداری تجمع داشتند و سپس مثل روزهای گذشته با سردادن شعارهای اعتراضی خود درشهر راهپیمایی کردند. بازنشستگان شعار میدادند: “ما به جز حق نمیخواهیم، صدقه دولت نمی خواهیم”، “دولت شش کلاسه، همین روزا خلاصه”، “نه مجلس، نه دولت، نیستند به فکر ملت”،”دولت خیانت میکند، مجلس حمایت می کند”، “ننگ ما، ننگ ما، مخبر الدنگ ما”، “ننگ ما، ننگ ما، صدا و سیمای ما”، “رئیسی دروغگو، حاصل وعده هات کو؟”، “دولت قانون شکن، شرت را از ما بکن”، “مخبر بی لیاقت استعفا، استعفا”، و “بازنشسته داد بزن، حقتو فریاد بزن”. با این شعارها پیام کارگران به حکومتیان اینست که نمی توانند با دست به دست کردن موضوع بین دولت و مجلس کارگران را سر بدوانند. چهارماه از آغاز سال گذشته و هنوز تکلیف میزان افزایش حقوقهای بازنشستگان روشن نشده است و گرانی ها نیز بیداد میکند. در این حرکت اعتراض بازنشستگان با راهپیمایی سرود آزادگی “زیر بار ستم نمیکنیم زندگی، جان فدا میکنیم در ره آزادگی، مرگ بر این بردگی” را سر دادند و کل بساط توحش و بربریت حاکم را به چالش کشیدند. در این تجمع بنرهایی با نوشته های”حقوق طبق تورم”، و “نه به حقوقهای زیر خط فقر ۱۵ میلیونی” خواسته فوری کارگران بازنشسته را بیان میکرد.

– در کرمان نیز بازنشستگان سرود “زیر بار ستم نمیکنیم زندگی را سردادند و  با شعار “حسین، حسین، شعارشون، دزدی و غارت کارشون” استفاده از مذهب و خرافه برای سر کیسه کردن مردم را افشا کرده و اختلاسها و حقوقهای نازل را مورد اعتراض قرار دادند.

-در شوش نیز صدها نفر از بازنشستگان در تجمع شرکت داشتند بخشی از شعارهای آنها عبارت بودند از:”تا حق خود نگیریم، از پا نمی نشینیم”، “ننگ ما، ننگ ما، صدا و سیمای ما”، “ظم و ستم کافیه، سفره ما خالیه”، “وعده وعید چه خوب بود، ولی همش دروغ بود”. در شوشتر بازنشستگان شعار میدادند:”توپ ، تانک، فشفشه، مخبر باید گم بشه”، “نه مجلس، نه دولت، نیستند به فکر ملت”، “دولت شش کلاسه باعث اعتراضه”

اعتراض بازنشستگان اعتراض به برنامه ریاضتی حکومت موسوم به “جراحی اقتصادی”  و تحمیل گرانی و بی تامینی است. این اعتراض همه بخشهای مردم را بیان میکند. در حالیکه بازنشستگان  هر روزه تجمع میکنند و علیه فقر و بی تامین فریاد میزنند، حکومت با دست به دست کردن سعی میکنند آنها را سر بدواند.  زیرفشار اعتراضات بازنشستگان  روز سه‌شنبه، ۷ تیر تقاضای تحقیق و تفحص از شرکت شستا از سال ۱۳۹۲ الی ۱۳۹۹ مورد موافقت نمایندگان مجلس اسلامی قرار گرفت.  بر اساس این تصمیم گروه تحقیق و تفحص قرار است که تخلف در سازمان تامین اجتماعی و شستا (شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی) را مورد بررسی قرار دهد. دبیر کمیسیون اصل نود مجلس اسلامی اعلام کرده است که در صورت “کشف تخلف” در شستا تیم تحقیق و تفحص باید رسما شکایتی مکتوب در هر مورد خطاب به کمیسیون اصل نود تهیه کند که در آن کلیه موارد مورد بررسی قرار گیرند. مجلس اسلامی و تک تک سران حکومت که خود نیز یک پای دزدیها و اختلاس ها هستند با این لوایح و تلاشها تلاش دارند فضای اعتراض در میان بازنشستگان را  کمی هم شده، آرام کنند. اما بازنشستگان با شعارهای اعتراضی شان کل حاکمیت را  مسبب این وضعیت فاجعه بار خود میدانند. بازنشستگان با اعتراضاتشان وزیر کار را وادار به استعفا کردند و اکنون  با شعارهایشان فریاد برکناری  مخبر معاون رئیسی و برکناری کل دولت را سر میدهند  و خواستار پایان یافتن کل این دزدیها و تحمیل زندگی زیر خط فقر هستند.

حزب کمونیست کارگری ایران

۱۵ تیر ۱۴۰۱، ۶ ژوئیه ۲۰۲۲

ادامه اعتصاب بزرگ کارگران معدن سونگون، تجمعات اعتراضی کارگران مخابرات شهرکرد و یک خبر دیگر

روز ۱۵ تیر کارگران مجتمع مس سونگون ورزقان در اعتراض به عدم پاسخگویی به خواسته هایشان اعتصاب خود را برای دومین روز ادامه دادند. بازداشت دو نفر از کارگران معترض این معدن ولی‌الله محمودی و ارشد کاظم‌پور به اعتراض کارگران شدت داده است. ولی الله محمودی نماینده کارگران است.

کارگران اعتصابی شرکت‌های پیمانکاری شاغل در مجتمع مس سونگون بالغ بر ۳۰۰۰ نفر هستند. این کارگران در دومین روز اعتصاب خود ورودی معدن را مسدود کردند تا مانع از خروج کنسانتره از معدن شوند.  آنها چند ماه است که با خواستهایی چون  اجرای کامل طرح طبقه بندی که خود مبلغی ناچیز به حقوقشان اضافه میکند و همسان سازی حقوق کارگران پیمانی و رسمی، و همچنین در اعتراض به قراردادهای برده وار پیمانی در حال اعتصاب و اعتراضند و هر بار به آنها وعده ای داده شده و به آن عمل نشده است.

در دومین روز اعتصاب کارگران معدن مس سونگون، امروز  نیروی امنیتی و یگان ویژه در محل مستقر است و کارگران به حمله به چادرهایشان تهدید شده اند. بعلاوه با دستور مدیریت آشپزخانه شرکت تعطیل شده است و مانع از انتقال آب آشامیدنی برای مصرف کارگران شده‌اند. در مقابل کارگران اعلام کرده اند که اگر چنین تعرضاتی ادامه یابد اعتراض خود را به خیابانها خواهند کشید. کارگران این معدن روز گذشته بر تداوم تجمعات خود تا رسیدن به خواسته هایشان و آزادی دو همکار بازداشتی خود تاکید کردند و با برپایی چادر شب را در محل ماندند. بنا بر خبرها نهادهای امنیتی کارگران بازداشت‌ شده را تحت فشار قرار داده‌اند و آزادی آنها را منوط به اعلام پایان تجمع و اعتصاب کرده‌اند. اما کارگران بر تحقق خواسته‌های خود پافشاری می‌کنند.

– از ساعت هشت صبح روز ۱۵ تیر  کارکنان رسمی مخابرات استان شهرکرد در استان چهارمحال و بختیاری در اعتراض به کاهش و حذف دستوری حق جذب و فریز کمک هزینه های رفاهی و سطح نازل حقوق هایشان  دست از کار کشیدند  و در محل ساختمان مرکزی مخابرات استان تجمع کردند. این تجمع تا ساعت ۱۲ ظهر ادامه یافت و کارگران با در دست گرفتن پلاکاردهایی خواستار لغو دستور کاهش حق جذب و فریز کمک هزینه های رفاهی شدند. روز قبل از آن نیز کارکنان مخابرات استان ایلام در همین رابطه دست به اعتراض زدند.

– روز ۱۴ تیر کارگران شاغل در شرکت توسعه سیلوها در گل‌گهر سیرجان در اعتراض به بلاتکلیفی شغلی  و عدم پرداخت حقوقشان دست به تجمع زدند.  به گفته کارگران پیمانکار پروژه احداث یک ساختمان اداری در گل گهر سیرجان توسط مسئولان شرکت توسعه سیلوها از تداوم کار منع شده و پرسنل این طرح نیز در حال حاضر تحت شرایط بلاتکلیفی  شغلی به سر می‌برند.

حزب کمونیست کارگری ایران

۱۵ تیر ۱۴۰۱، ۶  ژوئیه ۲۰۲۲

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate