اطلاعیه پایانی پلنوم ۵۵ کمیته مرکزی حزب کمونیست کارگری

اطلاعیه پایانی پلنوم ۵۵ کمیته مرکزی حزب کمونیست کارگری

پلنوم ۵۵ کمیته مرکزی حزب در روزهای ۳ تا ۵ تیر ۱۴۰۱ (۲۴ تا ۲۶ ژوئن ۲۰۲۲) با حضوراکثریت اعضا و مشاورین کمیته مرکزی و تعدادی از کادرهای حزب بصورت آنلاین- ویدیویی برگزار شد. پلنوم با پخش سرود انترناسیونال و یک دقیقه سکوت به یاد جانباختگان راه آزادی و سوسیالیسم، به یاد ایرج فرجاد عزیز که متاسفانه در این فاصله از دست دادیم و به یاد منصورحکمت عزیز شروع شد و بعد از سه روز بحث و تبادل نظر و تصمیم گیری های لازم به کار خود پایان داد.

حمید تقوایی لیدر حزب در سخنرانی افتتاحیه خود با اشاره به خیزش توده ای و اعتراضات واعتصابات جاری در جامعه و صرورت عروج رهبری انقلابی، بر نقش ویژه حزب کمونیست کارگری در این شرایط تاکید کرد. او اعلام کرد حزب کمونیست کارگری به اعتبار برنامه و سیاستها و عملکرد چند ده ساله اش نیروئی ست که میتواند و باید توده بپاخاسته مردم علیه جمهوری اسلامی را متحد کند و   سازماندهی و رهبری انقلابی که در شرف تکوین است را بدست بگیرد. او تاکید کرد که حزب این آمادگی را دارد چرا که شعارها و مطالبات مردم معترض، از معیشت منزلت حق مسلم ما است تا آخوند باید گم بشه و از تحصیل و درمان رایگان تا اداره شورائی جزئی از خواستها و اهدافی است که حزب ما از بدو  فعالیت خود برای تحقق آنها مبارزه کرده است.

بدنبال تصویب آیین نامه و دستور جلسات پلنوم، اصغر کریمی رئیس هیئت اجرایی حزب گزارش فشرده ای از فعالیت حزب در داخل و خارج کشور ارائه داد. او ضمن اشاره به گزارش ۲۶ ارگان و فونکسیون و کارزارها و گزارش ۱۸ صفحه ای کتبی که از قبل برای کمیته مرکزی و مشاورین ارسال شده بود گفت در ششماه گذشته نیز شاهد یک جامعه سرزنده و پرتحرک، و تحرک همه جانبه حزبی هستیم که در جامعه تنیده شده و نبضش با مردم معترض و خیزش ها و اعتصابات و اعتراضات میتپد. حزب و جامعه ای هر دو پر کار و هر دو در حال پیشروی. او به فعالیت چشمگیر میدانی حزب و نمونه هایی از نقش و پیشروی حزب اشاره کرد: حضور تنگاتنگ در اعتراضات بازنشستگان و معلمان، کارگران نفت و برخی مراکز کارگری دیگر، حضور در دانشگاهها، در جنبش رهایی زن، در جنبش دادخواهی و زندانیان سیاسی، رنگین کمانی ها، گسترش فعالیت در خوزستان و حضور بیشتر در اعتراضات خیابانی، تحرک قابل توجه حزب در خارج در حمایت و همبستگی با اعتراضات مردم ایران، مقابله با اسلام و اسلام سیاسی از جمله حکم اخراج یکی از آخوندهای وابسته به خامنه ای از مسجد هامبورگ و جلوگیری از پخش اذان در آلمان، پروژه عضوگیری وسیع در ایران، دفاع از حقوق پناهندگی، تقویت همبستگی میان مردم ایران و افغانستان، حقوق کودک، جلب همبستگی با کارگران ایران، فعالیت برای بایکوت سیاسی جمهوری اسلامی، کمپین موفق مالی، رفتن کانال جدید روی ماهواره سوم و پیشروی های کانال جدید و عرصه های متنوع دیگر علیه جمهوری اسلامی. فعالیت های متنوع سیاسی و میدانی حزب موقعیت حزب را در جامعه جلوتر برده و حزب بیش از پیش شناخته شده است.

مصطفی صابر رئیس دفتر سیاسی حزب گفت در فاصله بین کنگره دوازدهم و پلنوم پنجاه و پنجم، دفتر سیاسی مجموعا ۱۵ جلسه برگزار کرده است. حتی نگاهی به سرتیتر مباحث دفتر سیاسی که در گزارش کتبی ارائه شده به پلنوم آمده نشاندهنده جوش و خروش خیره کننده در جامعه و دخالتگری شورانگیز حزب ماست. در دوره اخیر بخش عمده ای از وقت جلسات دفتر سیاسی صرف گزارشدهی رفقا از فعالیت های کمیته ها و ارگانهای مختلف و نهادهای مورد حمایت حزب شد. در مواردی بخاطر سرعت تحولات در ایران، جلسه دفتر سیاسی اولین فرصتی بود که رهبری اجرایی حزب در جریان موضوعی قرار میگرفت و عکس العمل نشان میداد. دفتر سیاسی در این دوره نیز کماکان در زمینه نظارت بر کار هیئت اجرایی و همچنین ایجاد همنظری و کمک به پخته شدن سیاستهای حزب ایفای نقش کرد. همینطور مباحثی نظیر چه باید کرد حزب، استراتژی حزب در قبال سناریوهای مختلف، تحلیل و تبیین جنگ اوکراین، حزب در داخل کشور، برخورد حزب به مذهب و اسلام سیاسی، پلاتفرم حزب در اول مه امسال و غیره در دفتر سیاسی بحث شده  است. دفتر سیاسی در جهت انجام وظیفه سیاستگذاری خود نیز دو سند را برای ضابطه مند و ابژکتیو کردن پرداخت کمک هزینه ها  تصویب کرد.

کیان آذر در سخنرانی خود به فعالیتهای ششماه گذشته سازمان جوانان کمونیست پرداخت و به ساماندهی اعضا و فعالین سازمان جوانان در داخل و خارج کشور حول فعالیتهای مختلف با توجه به روند مبارزاتی در جامعه مانند سازمان پیدا کردن در محله و شهر و حضور سازمانیافته در تجمعات اعتراضی، تظاهرات و فعالیتهای میدانی در سطح شهر و نیز تهیه و ارسال گزارشات و پیامها از شهرها و استانهای مختلف کشور اشاره کرد که این اقدام در شرایط اعتراضی نظیر اردیبهشت و خرداد ۱۴۰۱ منبعی غنی برای شبکه های اجتماعی و برنامه های تلویزیونی فراهم کرد. بازگشایی حضوری دانشگاهها بار دیگر امکان ابراز وجود توده ای دانشجویان و ایفای نقش به عنوان یک جنبش مهم سیاسی در فضای جامعه را فراهم کرد و فعالیتهای بخش دانشجویی سازمان جوانان هم به صورت فشرده تر و متمرکزتر در دانشگاهها به پیش برده شد. سازمان جوانان همچنین نقش فعالی در جهت دادن به فعالین رنگین کمانی برای دخالت در مناسبتها و رویدادهای مهم سیاسی جامعه داشت. سازماندهی تیم های شعارنویسی و پخش و نصب تراکت در استانهای مختلف کشور نیز از جمله اقدامات این دوره سازمان جوانان بود.

بدنبال این گزارشات، مسئولین کمیته های سازمانده، کردستان، آذربایجان، خارج کشور، سازمان جوانان، مدیر تلویزیون کانال جدید، مسئول کمیته مالی حزب و همینطور بیست نفر از مسئولین سایر ارگانها و عرصه ها گزارش کوتاهی از حوزه فعالیت خود ارائه دادند و اعضای کمیته مرکزی و همینطور کادرهای شرکت کننده در پلنوم فعالانه به بحث حول گزارش و فعالیت های مختلف حزب پرداختند و پیشنهادات خود را برای بهبود و گسترش فعالیت حزب ارائه دادند. سمیر نوری دبیر کمیته مرکزی حزب کمونیست کارگری چپ عراق نیز گزارشی از وضعیت عراق و فعالیت های این حزب ارائه داد.

در این پلنوم نیز آنچه بیش از هر چیز جلب توجه میکرد و شورانگیز بود فعالیتهای متنوع و رو به رشد حزب بود. گزارشات ارائه شده به پلنوم تصویر یک حزب شاداب، دخالتگر و موثر درعرصه های مختلف اعتراضات و مبارزات در داخل و خارج کشور را به نمایش میگذاشت.

در این پلنوم قطعنامه‌ای در مورد: “ملزومات عروج حزب برای کسب رهبری جنبش سرنگونی جمهوری اسلامی به تصویب رسید. قراری نیز در باره اهمیت و امکان برپایی اعتصابات همزمان علیه جمهوری اسلامی به پلنوم ارائه شده بود که ادامه بحث و تصمیم گیری در مورد آن به دفتر سیاسی آتی ارجاع شد. پلنوم همچنین از کمیته کانال جدید و همکاران آن بخاطر فعالیت های درخشان این رسانه  در بردن سیاستها و رهنمودهای حزب بمیان بخش وسیعی از جامعه و بازتاب رسای صدای اعتراضات مردم قدردانی کرد.

در مبحث انتخاب دبیر کمیته مرکزی، حمید تقوایی بعنوان دبیر کمیته مرکزی انتخاب شد و بدنبال آن ۲۵ نفر بعنوان دفتر سیاسی انتخاب شدند که عبارتـنـد از: کـيـان آذر، محسن ابراهيمی، مـيـنـا احـدی، عـبـداله اسـدی، بهروز بهاری، سيامک بهاری، سيما بهاری، شهاب بهرامی، فاتح بهرامی، آذر پویا، امیر توکلی، کـيـوان جاويد، شهلا دانشفر، بـهـرام سروش، شیرین شمس، مصطفی صابر، حسن صالـحی، اصـغـر کريمی، خلیل کیوان، عبدل گلپريان، شيوا مـحـبـوبی، نسـان نودينيان، سمیر نوری، کاظم نيکخواه و بابک یزدی.

پلنوم در فضایی پرشور و با سخنرانی اختتامیه حمید تقوایی به پایان رسید.

حزب کمونیست کارگری ایران

۸ تیر ۱۴۰۱، ۲۹ ژوئن ۲۰۲۲

 

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate