ادامه تجمعات اعتراضی بازنشستگان تامین اجتماعی در اهواز

ادامه تجمعات اعتراضی بازنشستگان تامین اجتماعی در اهواز

۱۱ تیر تجمعات سراسری

روز هشت تیر بازنشستگان تامین اجتماعی در اهواز در ادامه اعتراضات پی در پی خود که از نیمه خرداد ماه آغاز شده مقابل تامین اجتماعی این شهر تجمع کردند و صدای اعتراض خود را به مصوبه هیات وزیران مبنی بر تصمیم به افزایش صرفا ده درصدی حقوقها و عدم پاسخگویی به خواستهایشان بلند کردند.  در این روز نیز بازنشستگان در ادامه تجمع خود، در خیابانهای این شهر راهپیمایی کرده و صدای رسای شعارهای اعتراضی آنها بر فضای خیابانهای شهر طنین انداخته بود. بنازنشستگان در بنرهایی که در دست داشتند از جمله نوشته بودند “خط فقر ۱۸ میلیون حقوق ما دو میلیون”، و “نه به حقوق زیر هجده میلیون”.

بدین ترتیب بازنشستگان نه فقط به مصوبه افزایش تحقیر امیز ده درصدی توسط هیات وزیران که قانون مصوب خودشان را هم زیر پا گذاشته اند معترضند، بلکه تاکیدشان اینست که حقوقها نباید زیر خط فقر باشد و اگر خط فقر ۱۸ میلیون است باید حقوق و دریافتی آنها بالای این رقم باشد. بازنشستگان بارها بر خواستهایی چون درمان و تحصیل رایگان و داشتن حق مسکن نیز تاکید کرده اند. پایان دادن به امنیتی کردن مبارزات، پایان دادن به دزدی ها و اختلاس ها از دیگر مطالبات مهم بازنشستگان است . در تجمع روز هشتم تیر در اهواز بازنشستگان شعار میدادند: “ننگ ما، ننگ ما، مخبر الدنگ ما”، ” گرانی، تورم، بلای جان مردم”، “دولت حیاکن بدهیتو ادا کن”، و “کجای این، عدالته .. دستش تو جیب ملته”.

بنا بر گزارشات دولت بزرگترین بدهکار به صندوق بازنشستگی است و هم اکنون حدود ۴۰۰ میلیارد تومان به این صندوق بدهکار است و یک خواست بازنشستگان پرداخت فوری این دیون و پایان دادن به اختلاسها و دزدی هاست.

همانطور که قبلا گزارش کردیم بازنشستگان تامین اجتماعی برای روز یازده تیر نیز برای پیگیری مطالباتشان به تجمعات سراسری فراخوان داده اند. این تجمعات در تهران مقابل وزارت کار، ر مراکز استانها جلوی استانداری ها و در شهرستانها مقابل ادارات تامین اجتماعی برگزار خواهند شد.

حزب کمونیست کارگری ایران

۸ تیر ۱۴۰۱، ۲۹ ژوئن ۲۰۲۲

نامه سرگشاده اعتراضی ده خانواده ها در مورد پرونده سازی های امنیتی

به تاریخ هفتم تیرماه نامه ای سرگشاده از سوی خانواده های جعفر ابراهیمی، آنیشا اسداللهی، رسول بداقی، محمد حبیبی، حسن سعیدی، رضا شهابی، اسکندر لطفی، شعبان محمدی، کیوان مهتدی، و مسعود نیکخواه در اعتراض به ادامه بازداشت عزیزانشان منتشر شده است. دادخواهی این خانواده ها مربوط به شماری از فعالین معلم، کارگری و فعالین اجتماعی است که در جریان یک پرونده سازی مسخره به دنبال بازداشت دو فعال کارگری تبعه فرانسه به اسامی ژاک پاری و سیسل کولر بازداشت و با اتهامات امنیتی و نخ نمایی چون” همکاری با دسیسه جاسوسی” دو ماه است که در زندانند. حکومت طی این مدت این افراد را زیر شدیدترین بازجویی ها قرار داده است. آنها را ممنوع الملاقات کرده اند. خانواده ها را تهدید کرده اند که اگر سکوت نکنند ماجرا پیچیده تر خواهد شد و  با تمدید مدت بازداشتها بازجویی ها ادامه دارد. یک تلاش رژیم وادار کردن دستگیر شدگان به اعترافات اجباری است.  در همین رابطه دستگیر شدگان با اعتصاب غذا و با رساندن صدای اعتراض خود به بیرون از زندان اعلام کرده اند که زیر بار این تهدیدات نمیروند آنها جرمی نکرده اند و دیداری ساده با دو فعال کارگری اروپایی جرم نیست. از جمله هم اکنون رضا شهابی و حسن سعیدی در اعتصاب غذا بسر میبرند.

 در بخشی از نامه سرگشاده خانواده های این بازداشت شدگان چنین آمده است:” نزدیک به دوماه،  اعضای خانوادهٔ ما را در بازداشت موقت نگاه داشته و با انفرادی و بازجویی‌های مکرر تحت فشار قرار داده‌اند. در کجای دنیا چند معلم و‌ کارگر زحمتکش و خوشنام را که هیچ جنایتی نکرده‌اند، در خیابان جوانان مردم را با گلوله نکشته‌اند، حق دیگران از زندگی را ندزدیده‌اند، اختلاس نکرده‌اند، مال مردم را نخورده‌اند، سرمایه‌های عمومی را بالا نکشیده‌اند و خانه مردم را روی سرشان ویران نکرده‌اند، اینگونه آزار می‌دهند؟ جرم پاره‌های تن ما جز انسان‌دوستی و دفاع از ابتدایی‌ترین حقوق کارگران و فرهنگیان چیست؟ چرا عزیزان ما که به حق‌طلبی و دیگرخواهی زبانزد عام و خاص‌اند، باید طی سال‌های متمادی اینچنین آزار ببینند، زندانی شوند، با انفرادی شکنجه ببینند و هدف پرونده‌سازی‌های دروغین نهادهای اطلاعاتی و نمایش‌های شرم‌آور و غیرقانونی صدا و سیما قرار بگیرند؟ “

در بخش پایانی این نامه چنین آمده است:”ما به عنوان اعضای خانواده بازداشت شدگان اخیر، خواستار توقف فوری پرونده‌سازی‌های دروغین علیه عزیزانمان و پایان یافتن بازجویی‌های مکرر و موهن و تهدیدآمیز آن‌ها هستیم. هیچ توجیهی برای برای تداوم بازداشت آنها وجود ندارد. تهدیدها و توهین‌های مقامات زندان و بازجوها در برخورد با بازداشتی‌ها و اعضای خانواده‌شان، مصداق بارز آزار و شکنجه‌ است و باید فوراً خاتمه بیابد. از تمام همکاران و همراهان و نهادهای مدافع حقوق کارگران و‌ معلمان در ایران و‌ جهان تقاضا داریم تا ضمن دفاع از حقوق اولیه و ابتدایی این عزیزان، از مقامات جمهوری اسلامی و مسئولان قضایی بخواهند تا فوراً آنان را آزاد کنند و بیش از این آن‌ها و‌ ما را عذاب ندهند.”.

حزب کمونیست کارگری در کنار این خانواده ها بر آزادی فوری و بدون قید و شرط  عزیزان بازداشت شده ، معلمان دربند و کارگران زندانی و تمامی زندانیان سیاسی تاکید دارد. با قدرت اعتراضاتمان در زندانها را بگشاییم.

حزب کمونیست کارگری ایران

۸ تیر ۱۴۰۱، ۲۹ ژوئن ۲۰۲۲

اخبار نفت

اعتراضات در نفت: کارگران رسمی، کارگران داربست بند و کارگران اورهال

 اعتراضات دربخش های مختلف نفت گسترش می یابد. ساعت ده صبح امروز هشتم تیرماه جمعی از کارگران رسمی نفت بنا بر فراخوانی از قبل اعلام شده برای پیگیری برخی مطالبات معیشتی خود مقابل وزارت نفت تجمع کردند. یک خواست برجسته فراخوان کارگران رسمی نفت به رسمیت شناخته شدن حق ایجاد تشکل است. طرح خواست برسمیت شناختن حق ایجاد تشکل کارگری یک خواست مهم است و تلاش کارگران برای متشکل شدن را بازتاب میدهد. در عین حال یک اعتراض کارگران رسمی نفت به دزدی ها و اختلاس ها است و در فراخوان اعتراضی خود بر کوتاه کردن دست سایر نهادها از صندوق بازنشستگی نفت و شفافیت عملکرد مالی صندوق بازنشستگی تاکید کرده اند. این کارگران همچنین خواستار ارتقای خدمات بهداشت و درمان صنعت نفت و دیگر خدمات رفاهی برای کارکنان شده اند. افزایش عمومی سالانه ده درصدی حقوقها که هیچ تناسبی با نرخ تورم ندارد، موضوع دیگر اعتراض کارگران صنعت نفت است و خواستار ابطال این مصوبه شده اند. کارگران رسمی نفت بعلاوه در فراخوان اعتراضی خود بر این خواستها تاکید می کنند: “اجرای کامل ماده ده قانون و وظایف و اختیارات وزارت نفت و محاسبه پرداختی ها از زمان تصویب این قانون، ارتقای پایه سمت های سازمانی، اصلاح ساختار سازمانی، اصلاح شیوه محاسبه افزایش سالانه عمومی و پایان دادن به پارتی بازی های فامیلی، عدم ورود نیروهای مامور از سایر سازمانها به مراکز نفتی، بازگرداندن اضافه مالیات دریافتی از کارکنان، پرداخت کامل پاداش پایان خدمت به بازنشستگان. یک تاکید کارگران رسمی نفت در فراخوان خود بر پیگیری مطالباتشان تا حصول نتیجه بود.

همچنین اعتصاب کارگران داربست بند نفت با مطالبه افزایش حقوقها و اینکه مزد هیچ داربست بندی نباید از ۲۵ میلیون کمتر باشد و ۲۰ روز کار و ده روز استراحت ادامه دارد و دامنه اش به یازده مجتمع پتروشیمی کشیده شده است. در پالایشگاه تهران نیز کارگران اورهال در اعتراض به اضافه کاری های اجباری و سطح نازل حقوق هایشان از روز ۶ تیر در اعتصاب هستند.  به علاوه کارکنان رسمی وزارت نفت با خواستهای معیشتی خود برای ساعت ده صبح روز دهم تیرماه فراخوان به تجمع سراسری در مقابل وزارت نفت را داده اند.

بدین ترتیب بخش های مختلف کارگران نفت با اعتراضاتشان دارند به میدان می آیند . کارگران نفت این بخش شاغل در یک بخش کلیدی اقتصادی جامعه با قدرت مبارزاتشان و با جلو آوردن مطالباتی چون افزایش حقوقها به بالای ۲۵ میلیون، پایان دادن به اختلاسها و دزدی ها و به رسمیت شناخته شدن حق تشکل مستقیما  بر توازن قوای مبارزاتی بنفع جنبش کارگری و اعتراضات مردمی  تاثیر گذارند. گسترش مبارزات بخش های مختلف نفت گام مهمی در گسترش اعتصاباتی سراسری کارگری و اعتصابات عمومی در سطح جامعه است.از این مبارزات باید وسیع حمایت و پشتیبانی کرد.

حزب کمونیست کارگری ایران

۸ تیر ۱۴۰۱، ۲۸ ژوئن ۲۰۲۲

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate