اخباروگزارش های کارگری ۷ تیر ماه ۱۴۰۱

اخباروگزارش های کارگری ۷ تیر ماه ۱۴۰۱

– دومین روز اعتصاب کارگران اورهال پالایشگاه نفت تهران دراعتراض به افزایش اجباری ساعات کار‌ وسطح نازل دستمزد

– دومین روز اعتصاب  کارگران شرکت ایران افق دهلران(پایدار غرب ، آبان و تعمیرات چشمه خوش دهلران ) در اعتراض به عدم پرداخت ۴ ماه حقوق

– ادامه تجمع مقابل استانداری خوزستان  درنوزدهمین روز اعتراضات کارگران بازنشسته ومستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی نسبت به مصوبه هیأت وزیران مبنی بر افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان غیرحداقل‌بگیروعدم همسان سازی کامل حقوق  

– کنش های کارگران شهرداری هویزه دراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه و وعده های توخالی مسئولان

– تجمع اعتراضی اعضای تعاونی مسکن کارکنان آموزش و پرورش فنی و حرفه‌ای  تهران نسبت به بلاتکلیفی ۳۰ ساله مقابل وزارت راه و شهرسازی

– اعتصاب غذای محمد علی زحمتکش

– به یاد آر- علیه فراموشی(تسماعیل عبدی)

– ادامه فشار بر فعالین سندیکایی در زندان، خدمتی دیگر به پرونده فساد گسترده تعاونی مسکن مرکزی شرکت واحد

امروز سه شنبه هفتم تیرماه شانزدهمین روز اعتصاب غذای رضا شهابی و هفتمین روز اعتصاب غذای حسن سعیدی دو فعال سندیکای شرکت واحد است.

– تمدید بازداشت روناک رضایی، دانشجوی دانشگاه علامه

– علت مرگ اصغر فیروزی باید روشن شود

– تجمع اعتراضی مالباختگان رامک خودرومقابل دادگستری کل تهران برای باری دیگر

– تجمع اعتراضی نسبت به عملکرد رییس فدراسیون بوکس همزمان با برگزاری مجمع عمومی سالیانه این فدراسیون

– جان باختن ۳۴ کارگر در استان قزوین براثر حوادث کاری طی یکسال گذشته – افزایش ۳۱ درصدی مصدومین حوادث کاری

– جان باختن ۴ کارگر کارخانه تولید مواد شوینده شهرک شکوهیه قم در حادثه انفجار و آتش سوزی ومصدومیت ۷ کارگر دیگر- وخامت حال ۶ نفر از مصدومین

*دومین روز اعتصاب کارگران اورهال پالایشگاه نفت تهران دراعتراض به افزایش اجباری ساعات کار‌ وسطح نازل دستمزد

روز سه شنبه ۷ تیر برای دومین روزمتوالی، کارگران اورهال پالایشگاه نفت تهران به اعتصابشان برای اعتراض به افزایش اجباری ساعات کار‌ وسطح نازل دستمزد ادامه دادند.

*دومین روز اعتصاب  کارگران شرکت ایران افق دهلران(پایدار غرب ، آبان و تعمیرات چشمه خوش دهلران ) در اعتراض به عدم پرداخت ۴ ماه حقوق

روزسه شنبه ۷ تیر برای دومین روز متوالی، کارگران شرکت ایران افق دهلران(پایدار غرب ، آبان و تعمیرات چشمه خوش دهلران ) در اعتراض به عدم پرداخت ۴ ماه حقوق به اعتصابشان ادامه دادند وازرفتن برسرکارشان خودداری کردند.

برپایه گزارش رسانه ای شده،روز گذشته درحالی کارگران شرکت ایران افق (پایدار غرب ، آبان و تعمیرات چشمه خوش دهلران ) به خاطر عدم پرداخت ۴ ماه حقوق و مزایای خود دست به اعتصاب زدند که شب گذشته رئیس اداره کار دهلران نیز در فضای مجازی خبرخاتمه پیدا کردن این اعتصاب را منتشر کرد و به گفته وی قرار است تا ۱۵تیر ماه جاری مشکل کارگران و رانندگان استیجاری مرتفع شود خبری که کاملا کذب است.

چرا که کارگران شرکت ایران افق نیزامروز هم دراعتصاب به سر می برند ! حال سوال این است چرا باید مدیر یک اداره که برابر قانون باید از حق و حقوق کارگران دفاع واز شرکت ها مطالبه گری کند خود می شود سخنگوی شرکت ها یی که نه به مسئولیت های اجتماعی پایبند هستند ونه توجهی به حقوق کارگران که در این شرایط سخت اقتصادی در دمای بالای ۵۰درجه سانتیگراد کار می کنند دارند !؟

*ادامه تجمع مقابل استانداری خوزستان  درنوزدهمین روز اعتراضات کارگران بازنشسته ومستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی نسبت به مصوبه هیأت وزیران مبنی بر افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان غیرحداقل‌بگیروعدم همسان سازی کامل حقوق  

روز سه شنبه ۷ تیر،با برپایی تجمع،برافراشتن بنرها وسردادن شعارها منجمله«دولت حیا کن بهی تو ادا کن»،«تورم صد درصد حقوق ما ده درصد»،«خدعه ونیرنگ بسه حق مارو پس بده»،« دستش توجیب ملته کجای این عدالته»،«مخبر حیا کن این ملت و رهاکن» و…مقابل استانداری خوزستان شاهد نوزدهمین روز اعتراضات کارگران بازنشسته ومستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی نسبت به مصوبه هیأت وزیران مبنی بر افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان غیرحداقل‌بگیروعدم همسان سازی کامل حقوق بودیم.

*کنش های کارگران شهرداری هویزه دراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه و وعده های توخالی مسئولان

روز سه شنبه ۷ تیر، کارگران شهرداری هویزه ا زکنش های دامنه دارشان دراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه و وعده های توخالی مسئولان این شهر دراستان خوزستان،خبردادند.

تعدادی از کارگران معترض شهرداری هویزه با بیان اینکه در حال حاضر سه ماه حقوق معوقه طلب کارند، به خبرنگار  رسانه ای گفتند:برای پرداخت حقوق بارها با مسئولان شهری شهر هویزه صحبت کرده‌ایم.

یکی از این کارگران گفت:حدود ۱۴۰ کارگر در مجموعه شهرداری هویزه مشغول کارند که از ابتدای سال جاری حقوق دریافت نکرده‌اند و حق بیمه آنها نیز چند ماه به تاخیر افتاده است.

او با بیان اینکه بارها مدیران شهری به کارگران وعده پرداخت حقوق داده‌اند، افزود: اکثر شهرهای استان خوزستان بابت حق آلایندگی از شرکتهای نفتی مبالغی را به صورت قانونی دریافت می کنند اما در شهر هویزه که بیشترین شرکت‌های نفتی در آن مستقر هستند، عوارض حق آلایندگی نمی‌پردازند.

*تجمع اعتراضی اعضای تعاونی مسکن کارکنان آموزش و پرورش فنی و حرفه‌ای  تهران نسبت به بلاتکلیفی ۳۰ ساله مقابل وزارت راه و شهرسازی

روز سه شنبه ۷ تیر،جمعی از اعضای تعاونی مسکن کارکنان آموزش و پرورش فنی و حرفه‌ای  تهران برای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به بلاتکلیفی ۳۰ ساله مقابل وزارت راه و شهرسازی تجمع کردند.

نماینده اعضای تعاونی مسکن کارکنان آموزش و پرورش فنی و حرفه‌ای شهر تهران در این رابطه به خبرنگاررسانه ای گفت: در سال ۱۳۷۲ به استناد ماده ۳۲ آیین‌نامه اجرایی لایحه قانونی واگذاری و احیای اراضی مصوب شورای عالی انقلاب اسلامی که با هدف تامین مسکن کارکنان دولت ارایه و فروخته می‌شد، زمینی در شمال شهر تهران در ازای دو فقره چک به تعاونی مسکن کارکنان آموزش و پرورش فنی و حرفه‌ای شهر تهران فروخته شد؛ با این حال پس از مدتی به دلیل بالاتر از تراز ۱۸۰۰متر بودن، ممنوعیت ساخت پیدا کرد.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۸۷ دستوری مبنی بر ممنوعیت ساخت و ساز در این مناطق و تبدیل آن به فضای سبز و همچنین ارایه زمین و یا خانه به عنوان معوض به اعضای تعاونی صادر شد ولی این دستور نیز تا سالها مسکوت و پنهان نگه داشته شد.

وی با بیان اینکه از سال ۱۳۸۷ مطالبه اعضای تعاونی برای دریافت زمین معوض آغاز شد، خاطرنشان کرد: در همین راستا هیات دولت ارایه زمین معوض در ۵ نقطه اطراف تهران را در سال ۱۳۹۳ تصویب کرد که متاسفانه تا به امروز اجرایی نشده و مطالبه قانونی اعضای تعاونی مابین وزارت راه، استانداری و سازمان ملی مسکن پاسکاری شده و هیچ کدام مسوولیت کار را بر عهده نمی‌گیرند.

*اعتصاب غذای محمد علی زحمتکش

محمد علی زحمتکش از رزمندگان و جانبازان شیمیایی جنگ تحمیلی که به شدت بیمار است و سرفه های متناوب دارد، از امروز هفتم تیر ماه اعتصاب خشک و تر را در تداوم هم در زندان عادل آباد شیراز آغاز کرد. 

بازرس انجمن صنفی معلمان فارس که چند روز قبل به این دلیل که به او گفته شده بود در صورت ادامه اعتصابش، معلمان زندانی دیگر را به بندهای جدا از هم منتقل می کنند، به اعتصاب خود پایان داده بود، از امروز هفتم تیر به علت انتقالش به بندی خطرناک و عدم تحقق وعده های داده شده، اعتصاب خود را مجددا از سر گرفته است.

آقای زحمتکش طی تماسی ضمن اعلام اعتصابش مصمم و استوار اعلام کرده است که این بار تا پای جان به اعتصابش ادامه می دهد.

شورای هماهنگی ضمن ابراز نگرانی شدید از وضعیت این فعال صنفی و جانباز شیمیایی جنگ، عواقب هرگونه اتفاق ناگوار پیرامون محمد علی زحمتکش را متوجه نیروهای امنیتی و قضایی استان فارس می داند.

شورای هماهنگی امیدوار است قبل از اینکه فاجعه ای بزرگ و جبران ناپذیر روی دهد، دست اندرکاران امر با آزادی این معلم زندانی و دیگر کنشگران صنفی شیراز راهی برای زدودن انسداد فعلی به وجود آورد.

*به یاد آر- علیه فراموشی(تسماعیل عبدی)

هفت سال پیش در ششم تیر ماه ۹۴ اسماعیل عبدی با شکایت  قرارگاه ثارالله به دلیل فعالیت های صنفی و قانونی راهی زندان شد.در پی زندانی شدن عبدی عده ای از کنشگران صنفی از سراسر کشور با حضور در زندان اوین ضمن محکومیت زندانی کردن او،خواهان آزادی او شدند.

اسماعیل عبدی اما در تمام این سالها مصمم و استوارتر و محکم تر حبس طولانی خود را کشید و با پایان حبس اولش، زندان دیگری برای او بریدند.

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران ضمن ارج نهادن به مبارزات صادقانه این کنشگر نستوه،امیدوار است با شکستن حکم ظالمانه عبدی در دیوان عالی کشور، اسماعیل عبدی پس از سالها به آغوش خانواده و کنشگران صنفی  باز گردد.

*ادامه فشار بر فعالین سندیکایی در زندان، خدمتی دیگر به پرونده فساد گسترده تعاونی مسکن مرکزی شرکت واحد

امروز سه شنبه هفتم تیرماه شانزدهمین روز اعتصاب غذای رضا شهابی و هفتمین روز اعتصاب غذای حسن سعیدی دو فعال سندیکای شرکت واحد است.

 آنها را بشدت زیر فشار قرار داده و به زور بازجویی های ممتد قصد دارند به اعتراف به سناریوی نخ نمای از پیش تهیه شده خود وادارند. رویکرد مشابهی در مورد فعالین صنفی معلمان از جمله رسول بداقی  محمد حبیبی و جعفر ابراهیمی و…… هم جریان دارد.

 می خواهند به خیال خود با شکستن اراده بازداشت شده گان و سندسازی از اعترافات زیر بازجویی های ممتد و طولانی ، خط نیروهای امنیتی در جرم انگاری ارتباط طبیعی میان فعالین تشکل های مستقل صنفی و سندیکایی با تشکل های مستقل صنفی بین المللی و حامیان جنبش کارگری به عنوان حلقه اصلی پیوند میان آنها را تحمیل کنند؛  بهانه برخورد گسترده تر با سندیکا و کانون های صنفی را فراهم سازند و از این طریق جریان مطالبه گری را مهار نمایند، اما تاکنون ناکام مانده اند و جنبش مطالباتی و کنشگرانش نه تنها مرعوب نشده اند که دامنه اعتراضات گسترش یافته است. به همین دلیل بیم آن وجود دارد که به جبران شکست شان، با بی توجهی به اعتصاب غذای دو فعال سندیکایی که با تنها ابزار اعتراض باقی مانده یعنی جان شان مایه گذاشته اند ، قصد  فشاری مضاعف بر آنان داشته باشند و از این طریق خدمت درخشانی هم به مافیای نظامی – امنیتی مدیران سابق شرکت واحد صورت دهند که میلیاردها تومان اعتبار و آورده های رانندگان و کارگران شرکت واحد و سرمایه تعاونی مسکن شرکت واحد را غارت کرده اند و اکنون پرونده هایشان پس از سالها رکود در اثر پیگیری های دو سال اخیر فعالین سندیکایی در دادسرا جریان یافته است. 

طی چند  سال اخیر بارها به خاطر پیگیری همین پرونده فساد تعاونی مسکن مرکزی شرکت واحد از سوی تعدادی از نمایندگان سندیکایی،  عوامل نفوذی شهردار سابق تهران، به خاطر برگزاری تجمعات اعتراضی در برابر شهرداری و شورای شهر اقدام به پرونده سازی و دستگیری اعضای سندیکا ونمایندگان سپیدار دو وسه  کرده و حتی در یک مورد حسن سعیدی یکی از نمایندگان سپیدار دو وسه را ماموران لباس شخصی و تحت فرمان،  لای پتو پیچده و از درون تعاونی با خود بردند. 

تعدادی از این فعالین سندیکایی که وکالت حقوقی ۱۲۰ راننده مالباخته عوامل امنیتی – نظامی تعاونی مسکن مرکزی شرکت واحد را دارند، شرایط ادامه پیگیری مستقیم پرونده شکایت از این عوامل در پروژه سپیدار ۲ و۳  را از دست داده اند. زیرا به بهانه ای سراپا پوچ و توخالی و صرفا بر اساس یک سناریوی امنیتی نخ نما زیر بازجویی های پی در پی در بند ۲۰۹ اوین دست به اعتصاب غذا زده اند. ادامه فشار امنیتی و بازجویی از رضا شهابی، حسن سعیدی خدمت به مافیا و یغماگران سرمایه های رانندگان زحمتکش شرکت واحد است.

سندیکای شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه در شرایط دشوار کنونی که جان فعالینش در زندان در خطر است، دست یاری و حمایت به سوی همه فعالین صنفی، کنشگران مدنی، تشکل های مستقل کارگری، صنفی و سندیکایی دراز می کند تا درهر کجای جهان که هستند از هر طریقی که می توانند حمایت خودرا از فعالین اسیر دریغ نکنند.

چاره زحمت کشان وحدت وتشکیلات

*تمدید بازداشت روناک رضایی، دانشجوی دانشگاه علامه

روناک رضایی، دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی که یک ماه قبل در جریان حادثه متروپل آبادان بازداشت شده بود، همچنان در بازداشت اطلاعات سپاه است.

به گفته فرزانه زیلابی، وکیل وی قرار بازداشت این دانشجو برای یک ماه دیگر تمدید شده است.

برگرفته ازکانال شوراهای صنفی دانشجویان کشور

*علت مرگ اصغر فیروزی باید روشن شود

امروز ۷ تیر ۱۴۰۱، اصغر فیروزی در حضور جمع زیادی از دوستانش در بهشت رضای مشهد با مراسمی بسیار ساده و کوتاه به خاک سپرده شد. اما آنچه جای سوال بسیار دارد ابهام در علت مرگ اصغر است که مقامات حاضر به پاسخگویی نیستند مانند هر مرگ مشکوک و قتلهای دیگر. 

مقامات دست اندر کار بعد از چند روز نگه داشتن جسد اصغر فیروزی در پزشک قانونی و نشان ندادن جسد او به آشنایان و با فشار آوردن به آشنایان که نباید هیچ حرکتی بکنند اصغر فیروزی در بهشت رضا به خاک سپرده شد.بسیاری از دوستان و یاران اصغر از دیگر مناطق آمده بودند و این مراسم بسیار ساده و بدون تبلیغ برگزار شد.

اینکه چرا جسد اصغر را نشان نداند و نمی گویند دلیل فوت ایشان چیست ابهامات بسیاری را با خود دارد و روشن شدن علت مرگ اصغر برای جنبش مستقل کارگری مهم است.

اصغر در گذشته نماند و تا زمان حیاتش همیشه فعالیتی پویا و اثر گذار داشت و این را مردم و کودکانی که ذهن ها و چشمانشان با کتابهای کتابخانه پویا، اصغر فیروزی باز و روشن شده است را بیاد دارند و ارزش کار او را می دانند. اصغر در سکوت کاشت آن اندیشه ای را که سالها برای آن مبارزه کرد و ستمگران بوضوح عمق و اثرات فعالیت های خستگی ناپذیر او را می دانستند و حذف او تنها راه جلوگیری از اندیشه پویای او می دانند در حالی که باید پرسید گیریم که می کشید با دانه های دفن شده در زیر خاک چه می کنید.

یاد و راه این رفیق همراه و مبارزه مانا و گرامی باد

۷ تیرماه ۱۴۰۱

کانون مدافعان حقوق کارگر

*تجمع اعتراضی مالباختگان رامک خودرومقابل دادگستری کل تهران برای باری دیگر

روز سه شنبه ۷ تیر برای باری دیگر، مالباختگان رامک خودرومقابل دادگستری کل تهران تجمع کردند و اعتراضشان را نسبت به عدم تحویل خودروهایشان پس از چند سال علیرغم واریزمبالغی به حساب شرکت،بنمایش گذاشتند.

*تجمع اعتراضی نسبت به عملکرد رییس فدراسیون بوکس همزمان با برگزاری مجمع عمومی سالیانه این فدراسیون

روز سه شنبه ۷ تیر همزمان با برگزاری مجمع عمومی سالیانه فدراسیون بوکس،تعدادی از قهرمانان آسیا و مسابقات بین المللی بوکس در اعتراض به عملکرد رئیس فدراسیون بوکس مقابل سالن برگزاری مجمع عمومی سالیانه این فدراسیون تجمع کردند.

بنابه گزارشات رسانه ای شده،قهرمانان بوکس به دلیل از دست دادن سالن بوکس ناطق نوری در آکادمی ملی المپیک به شدت ناراحت بوده و و به همین دلیل از عملکرد رئیس فدراسیون به خاطر از دست دادن خانه بوکس انتقاد دارند.

*جان باختن ۳۴ کارگر در استان قزوین براثر حوادث کاری طی یکسال گذشته – افزایش ۳۱ درصدی مصدومین حوادث کاری

روز سه شنبه ۷ تیر، مدیرکل پزشکی قانونی استان قزوین به خبرنگاران  گفت: متوفیان حادثه کار در سال گذشته ۳۴ مورد بود که ۳ درصد افزایش داشته و در رتبه هشتم کشوری قرار داریم و سقوط از بلندی با ۱۱ مورد اولین علت مرگ ناشی از کار است.

وی افزود : مصدومین حوادث کار هم در سال گذشته ۶۹۷ مورد داشتیم که بیشترین مورد آن با ۸/۴۸درصد مربوط به شهرستان قزوین بوده و البرز، آبیک، تاکستان و بوئین زهرا هم در رتبه‌های بعدی قرار دارند و با ۱/۳۱درصد افزایش رتبه سیزدهم کشوری را داریم.

*جان باختن ۴ کارگر کارخانه تولید مواد شوینده شهرک شکوهیه قم در حادثه انفجار و آتش سوزی ومصدومیت ۷ کارگر دیگر- وخامت حال ۶ نفر از مصدومین

عصر روز سه شنبه ۷ تیر،بدنبال انفجار و آتش سوزی گسترده در کارخانه تولید مواد شوینده شهرک شکوهیه قم ۴ کارگر جان خودرا ازدست دادند و ۷ کارگر مصدوم شدند. حال ۶ نفر از مصدومین وخیم گزارش شده است.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate