اخباروگزارش های کارگری ۶ تیر ماه ۱۴۰۱

اخباروگزارش های کارگری ۶ تیر ماه ۱۴۰۱

– هفتمین روز اعتصاب کارگران پروژه‌ای داربست ‌بند صنایع نفت، گاز و پتروشیمی برای افزایش دستمزد و ۲۰ روز کار ۱۰ روز مرخصی

– اعتصاب کارگران شرکت ایران افق دهلران

– کارگران اورهال پالایشگاه نفت تهران دست به اعتصاب زدند

– هیجدهمین روز اعتراضات کارگران بازنشسته ومستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی نسبت به مصوبه هیأت وزیران مبنی بر افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان غیرحداقل‌بگیروعدم همسان سازی کامل حقوق  با ادامه تجمع مقابل استانداری خوزستان

– اعتراض کارکنان تعدادی ازدانشگاه  های علوم پزشکی  نسبت به عدم اعمال چندرغازافزایش ده درصدی حقوق  با گذشت ۳ ماه از سال جدید

– پایمالی حقوق کارگران جایگاه پمپ گاز شوش زیر سایه بی خیالی مسئولان منجمله اداره کار شهرستان

– جان رضا شهابی و حسن سعیدی در خطر است.

امروز ششم تیرماه ،  بی خبری از وضعیت سلامت جسمانی دو عضو زندانی سندیکا،  رضا شهابی پانزدهمین روز و حسن سعیدی ششمین روز اعتصاب غذا را پشت سر میگذارنند.

– صاق کنعانی فعال صنفی انجمن صنفی معلمان سنندج و کلاترزان آزاد شد. 

– تداوم بازداشت جمعی از فعالین تشکل های صنفی معلمان  

– تجمع اعتراضی متقاضیان مسکن مهر اهوازنسبت به بلاتکلیفی ۱۲ ساله وبی تفاوتی مسئولان مقابل اداره‌کل راه و شهرسازی خوزستان

– جان با ختن ۱۰۱ کارگربراثر حوادث کاری در استان مازندران طی یکسال گذشته

*هفتمین روز اعتصاب کارگران پروژه‌ای داربست ‌بند صنایع نفت، گاز و پتروشیمی برای افزایش دستمزد و ۲۰ روز کار ۱۰ روز مرخصی

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت:

آخرین اخبار و وضعیت از اعتصاب بزرگ داربست بندان

همانطور که در اطلاعیه های قبلی اعلام شد همکاران داربست بند در یازده مجتمع پتروشیمی و در مجموع در بیش از بیست شرکت پیمانکاری در اعتصاب هستند.

آخرین برآوردها حاکی از آن است که مجموعا قریب به سه هزار نفر داربست بند در اعتصاب به سر میبرند.

از چند روز قبل به موازات پیوستن همکاران بیشتری به اعتصاب کارفرماها و پیمانکاران هم اقدامات اعتصاب شکنانه خود را آغاز کردند.   

در پتروشیمی های پادجم و آریا متانول و همینطور شرکت اکسیر صنعت در گروههای تلگرامی و واتساپی آگهی استخدام داربست بند داده اند.

برخی پیمانکاری ها هم مثل مخازن سبز عسلویه؛عمران صنعت،اکسیر فاز چهارده تعدادی از همکاران قدیمی تر ما هنوز مشغول بکار بوده و به اعتصاب ملحق نشده اند که همین جا از همه همکاران خود می خواهیم برای تقویت اتحاد و همبستگی جمعی مان در رسیدن به خواسته هایی که همه ما بر سر آن توافق کرده ایم دست از کار کشیده و مراقب باشند فریب پیمانکاران را نخورند. 

از همکاران فیتر و کمکی هم می خواهیم زیر فشار پیمانکار قبول نکنند که خودشان دست به کار شده و داربست و ساپورتر ببندند. هیچ پیمانکاری نمی تواند و نباید شما را به کار دیگری که وظیفه شما نیست مجبور کند.

همانطور که کارفرما و پیمانکار و دولت برای استثمار بی رحمانه ما با هم متحد هستند ما هم به همان اندازه باید با اتحاد مان از پس فریبکاری های آنها برآمده و حق مان را طلب کنیم. منفعت همه ما از داربست بند تا فیتر و کمکی و رنگ کار و جوشکار و برق کار و نیروی اورهال در پیروزی این اعتصاب است. اگر اعتصاب ما موفق شود و بتوانیم پیمانکاران را وادار کنیم تا خواست بیست و پنج میلیون تومان ما را بپذیرند بنابراین در حالت طبیعی دستمزد سایر همکاران از جمله فیتر و کمکی هم بالا تر خواهد رفت.

پس دست به دست هم داده و متحدانه اعتصاب خود را جلو ببریم.

*اعتصاب کارگران شرکت ایران افق دهلران

صبح امروز دوشنبه ۶ تیر ۱۴۰۱ کارگران شرکت ایران افق (پایدار غرب آبان و تعمیرات چشمه خوش) در اعتراض به عدم پرداخت حقوق دست از کار کشیده و اعتصاب کردند.

با توجه به شرایط سخت اقتصادی و گرانی های کمر شکن حقوق ۵ ماهه رانندگان و ۳ ماهه کارگران پرداخت نشده است.

*کارگران اورهال پالایشگاه نفت تهران دست به اعتصاب زدند

امروز دوشنبه ششم تیرماه ۱۴۰۱ کارگران اورهال شاغل در پالایشگاه نفت تهران در اعتراض به افزایش اجباری ساعات کاری‌شان دست از کار کشیده و اعتصاب کردند.

منبع ۲ خبربالا: کانال اتحادیه آزاد کارگران ایران

*هیجدهمین روز اعتراضات کارگران بازنشسته ومستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی نسبت به مصوبه هیأت وزیران مبنی بر افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان غیرحداقل‌بگیروعدم همسان سازی کامل حقوق  با ادامه تجمع مقابل استانداری خوزستان

روز دوشنبه ۶ تیر،هیجدهمین روز اعتراضات کارگران بازنشسته ومستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی نسبت به مصوبه هیأت وزیران مبنی بر افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان غیرحداقل‌بگیروعدم همسان سازی کامل حقوق با برپایی تجمع مقابل استانداری خوزستان در اهواز رقم خورد.

شعارها:

– فقط کف خیابون بدست میاد حقمون

– گرانی تورم بلای جان مردم

– ننگ ما ننگ ما صدای سیمای ما

گزارش رسانه ای شده: تجمع بازنشستگان تأمین اجتماعی خوزستان/ افزایش حقوق بازنشستگان تورم‌زا نیست

بازنشستگان تأمین اجتماعی خوزستان برای چندمین بار در طول یک‌ماه اخیر برای پیگیری مطالبات خود دست به تجمع زدند.

امروز دوشنبه -ششم تیرماه-  بازنشستگان تامین اجتماعی خوزستان با تجمع مقابل استانداری خوزستان در اهواز خواستار پیگیری مطالبات خود شدند.

اجرای مصوبه شورای عالی کار، مشمولیت ماده ۹۶ و رفع تبعیض بین همکار و غیر همکار، افزایش عیدی، درمان رایگان، همسان‌سازی کامل حقوق و حذف ماده ۸۹ از جمله مطالبات این بازنشستگان است.

این بازنشستگان افزایش حقوق خود را تورم‌زا نمی‌دانند و می‌گویند: این حق ما است که براساس تورم حقوقمان افزایش پیدا کند و خواسته اضافه‌ای نداریم بلکه حق قانونی بازنشستگان است.

در سال جاری هنوز افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی تعیین و اعمال نشده و اخباری مبنی بر افزایش ناچیز حقوق باعث نارضایتی بازنشستگان شده است.

*اعتراض کارکنان تعدادی ازدانشگاه  های علوم پزشکی  نسبت به عدم اعمال چندرغازافزایش ده درصدی حقوق  با گذشت ۳ ماه از سال جدید

روز دوشنبه ۶ تیر، کارکنان تعدادی ازدانشگاه  های علوم پزشکی  اعتراضشان را نسبت به عدم اعمال چندرغازافزایش ده درصدی حقوق  با گذشت ۳ ماه از سال جدید،ابرازکردند.

پرستاران با بیان اینکه انتظار ما پرداخت فوق‌العاده خاص و تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری است؛ از اعمال نشدن افزایش ده درصدی حقوق سال جدید انتقاد کردند.

آنهابه خبرنگار رسانه ای گفتند:تا امروز تعدادی ازدانشگاه  های علوم پزشکی احکام حقوقی جدید برای پرسنل خود نزده‌اند و حقوق‌ها کماکان به صورت علی‌الحساب و به اندازه‌ی سال قبل پرداخت می‌شود.

آنه افزودند: در حالیکه افزایش ده درصدی حقوق کارکنان دولت در سال ۱۴۰۱ حدودا از میانه‌ی سال قبل  در رسانه‌ها اعلام شده، اکنون با گذشت سه ماه از سال جدید در حالیکه تورم و افزایش قیمت کالاها به صد درصد هم رسیده است، برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی در اطلاعیه‌ای به ناتوانی و عدم داشتن بودجه برای اجرای این افزایش ناچیز ده درصدی اعتراف نموده و آن را به ماه بعد موکول نموده‌اند؛ انتظار داریم تا قبل پایان تیر احکام جدید صادر شده و از افزایش حقوق قانونی بهره‌مند شویم؛ افزایشی که در قیاس با تورم فعلی به هیچ وجه پاسخگو نیست.

*پایمالی حقوق کارگران جایگاه پمپ گاز شوش زیر سایه بی خیالی مسئولان منجمله اداره کار شهرستان

منابع کارگری در شهرستان شوش از رعایت نشدن حداقل‌های قانونی کار در خصوص کارگران شاغل در جایگاه پمپ گاز شهرک سلمان فارسی خبر دادند.

یک منبع کارگری به خبرنگار رسانه ای گفت: در این واحد عرضه سوخت گاز CNG در شهر شوش کارگران علاوه بر آنکه دستمزدی مطابق آنچه قانون کار و شورای عالی کار مصوب می‌کند دریافت نمی‌کنند، عیدی آنها نیز به صورت سلیقه‌ای و با تاخیر پرداخت می‌شود.

یکی از کارگران شاغل در جایگاه سوخت شهرک سلمان فارسی با بیان اینکه ما کارگران بین سه تا ۱۴سال سابقه کار در همین جایگاه را داریم، افزود: در این واحد سوخت‌رسانی مدت زمانی بیشتر از آنچه که در قوانین کار و تامین اجتماعی تعیین شده است، کار می‌کنیم اما برخلاف قانون از دریافت مزایایی چون حقوق اضافه کاری، تعطیل کاری، عائله‌مندی و مسکن محروم هستیم.

وی در خصوص قرارداد کاری کارگران جایگاه پمپ گاز شهرک سلمان فارسی گفت:قرارداد کارگران یکسویه و سفید امضاء است و با آنکه مزایای قانونی در قرارداد منعقد شده اما در عمل کارفرما هیچ کدام را به کارگران جایگاه پرداخت نمی‌کند.

او با بیان اینکه شیفت کاری کارگران هر روزه از ساعت پنج ونیم شروع و تا ساعت دو بعد ازظهر ادامه دارد، گفت: هر ماه کارفرما بعد از پرداخت ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به عنوان دستمزد ماهانه از ما کارگران رسید دریافت می‌کند و ما برای پیگیری حق قانونی خود هیچ سند و مدرکی نداریم.

این کارگر در خاتمه با بیان اینکه وضعیت شماری دیگری از همکاران شاغل در جایگاه CNG بوعلی که در خیابان بوعلی شوش واقع شده هم مشابه ما است، تصریح کرد: ما کارگران جایگاه سوخت گاز پیش از این مشکلات خود را به صورت حضوری به مسئولان اداره کار شوش انتقال داده‌ایم اما در عمل چون مدرکی در دست نداریم و بابت دریافت حقوق ماهانه به کارفرما امضاء و اثر انگشت داده‌ایم، ناچار شدیم مشکلاتمان را از طرق رسانه‌ها به گوش مسئولان برسانیم.

*جان رضا شهابی و حسن سعیدی در خطر است.

امروز ششم تیرماه ،  بی خبری از وضعیت سلامت جسمانی دو عضو زندانی سندیکا،  رضا شهابی پانزدهمین روز و حسن سعیدی ششمین روز اعتصاب غذا را پشت سر میگذارنند.

امروز ششم تیرماه، رضا شهابی پانزدهمین روز اعتصاب غذای خود را پشت سر میگذراند این فعال سندیکایی علیرغم تمام مشکلات جسمانی که دارد در اعتراض به پرونده سازی و توهین وتهدیدهای بازجو،  امروز پانزده روز است که در اعتصاب غذا میباشد و دومین هفته ای است که هیچکس از وضعیت جسمانی این کارگر زندانی  خبر ندارد و خانواده ایشان درنگرانی شدیدی بسر میبرند .

حسن سعیدی دیگر عضو شناخته شده سندیکای واحد هم در اعتراض به پرونده سازی وبازجویی های مکرر و طولانی در ششمین روز اعتصاب غذا میباشد و طی تماس کوتاه دوروز پیش اعلام کرد که در اعتصاب غذا و دربند انفرادی ۲۰۹ میباشد

سعیدی هم در اعتراض به بازجویی های مکرر اعلام کرد دیگر بازجویی نخواهد داد .

از وضعیت سلامتی ایشان هم تا مخابره این خبر هیچ اطلاع دقیقی وجود ندارد وخانواده ایشان کاملا بی خبر از وضعییت همسرشان هستند .

رضا شهابی وحسن سعیدی درحال حاضر ممنون الملاقات و تلفن میباشند 

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه ضمن ابراز نگرانی شدید از وضعیت جسمانی این دوفعال سندیکایی دربند،  خواستار رسیدگی فوری پزشکی در بیمارستان خارج از زندان  و آزادی بی قید وشرط رضا شهابی وحسن سعیدی و دیگر فعالان دربند میباشد.

چاره زحمت کشان وحدت وتشکیلات

*صاق کنعانی فعال صنفی انجمن صنفی معلمان سنندج و کلاترزان آزاد شد. 

صادق کنعانی که چند روز بعد از گردهمایی اعتراضی ۲۶ خردا ماه قانونی معلمان سراسر کشور در سنندج بازداشت شده بودند، امروز ٦ تیر ۱۴۰۱ آزاد شدند.

شورای هماهنگی ضمن استقبال از آزادی این معلم در بند امیدوار است که با پایان دادن به روند پرونده سازی و آزادی معلمان در بند روندی عقلایی و قانونی  در تصمیم گیری های کشور ایجاد شود.

*تداوم بازداشت جمعی از فعالین تشکل های صنفی معلمان  

۱- رسول بداقی

۲- اسکندرلطفی 

۳- شعبان محمدی 

۴- مسعود نیکخواه 

۵- جعفرابراهیمی 

۶- محمد حبیبی

 ۷- مژگان باقری

۸- محمد عالیشوندی

۹- اصغر امیرزادگان

۱۰- غلامرضاغلامی کندازی

۱۱- حمید عباسی

۱۲- عبدالرزاق امیری

۱۳- محمد علی زحمتکش

۱۴- ایرج رهنما

۱۵- بهنام محمدی

۱۶- هیوا قریشی   

۱۷- کاوە محمدزادە

۱۸- امیدشاە محمدی

۱۹- پرویزاحسنی

۲۰- شهریارنادری

۲۱- زهرا اسفندیاری  

۲۲- حسام الدین مظلومی  

۲۳- مراد نوشادی 

۲۴- مرتضی رشیدی

۲۵- رمضان ابونصری

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان امیدوار است که با پایان دادن به روند پرونده سازی و آزادی معلمان در بند روندی عقلایی و قانونی  در تصمیم گیری های کشور ایجاد شود. چرا که روند انسداد کنونی، نه تنها راه حلی برای کمترین گشایش در وضعیت پیچیده دشوار کنونی نیست، بلکه به افزایش اعتراضات و دامنه‌ی آن منجر خواهد شد.

*تجمع اعتراضی متقاضیان مسکن مهر اهوازنسبت به بلاتکلیفی ۱۲ ساله وبی تفاوتی مسئولان مقابل اداره‌کل راه و شهرسازی خوزستان

روز دوشنبه ۶ تیر، متقاضیان مسکن مهر اهوازبرای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به بلاتکلیفی ۱۲ ساله وبی تفاوتی مسئولان مقابل اداره‌کل راه و شهرسازی خوزستان تجمع کردند.

برپایه گزارش رسانه ای شده،این مال‌باختگان خواستار تنظیم قرارداد، تثبیت قیمت، تسریع در پرداخت وام و تسریع در ساخت خانه‌های خود هستند.

در بنرهای این تجمع‌کنندگان به بی‌سرپناهی ۱۵ هزار نفر از خانواده‌های متقاضیان به دلیل تحویل داده نشدن خانه‌ها، بلاتکلیفی ۱۲ساله، مبالغی که سال‌ها پیش‌پرداخت کرده‌اند و بی‌تفاوتی مسئولین مربوطه اشاره شده .

است

جان با ختن ۱۰۱ کارگربراثر حوادث کاری در استان مازندران طی یکسال گذشته

مدیر کل پزشکی قانونی مازندران از مرگ ۱۰۱ نفر بر اثر حوادث کار در یک سال گذشته خبر داد و افزود: که ۵۰ درصد ناشی از سقوط از بلندی بوده است.

وی شمار مصدومان حوادث کار در این مدت را ۹۰۷ نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد ۸۴ درصد ایرانی و ۱۶ درصد خارجی بودند.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate