خودکشی و قتلهای ناموسی لکە ننگی بر پیشانی جامعە ما است!

خطاب بە جنبش برابری طلبانە زنان، کارگران، دانشجویان، معلمین و مردم بە
تنگ آمدە ایران!

متاسفانه این روزها آمار پدیدە خودکشی و کشتن زنان در ایران و بخصوص در کردستان رو به آفزایش است. مسئلە خودکشی و قتلهای ناموسی در جامعە ما پدیدە تازەای نیست، کشتار زنان بعناوین مختلف تاریخ طولانی دارد. هدف ما در طرح این بحث، بررسی تاریخی خودکشی و کشتار زنان در جامعە ایران و کردستان نیست، بلکە هدف سر راستر ما نشان دادن عوامل فراهم کردن زمینە خودکشی و قتلهای ناموسی است و در نهایت ایجاد صفی محکم جهت تقابل با این پدیدە شنیع کشتار زنان بە عناوین مختلف ازجملە خودکشی و قتلهای ناموسی در جامعە است.

سوال اصلی این است: چە عواملی زمینە ساز خودکشی و قتلهای ناموسی زنان است؟
کارشناسان در امور جامعە شناسی یکی از معیارهای اصلی در رشد جامعە را میزان پیشرفت حقوق شهروندی زنان میدانند. در هر جامعە ای کە حقوق شهروندی زنان بە رسمیت شناختە شدە باشد، در آن جامعە کیفیت تحصیلات، شکوفای فکری، رشد علمی، رعایت و کیفیت بهداشت، زندگی شاد، استقلال در شخصیت، در اقتصاد و آرامش در اعصاب موجب طولانیتر شدن میزان عمر انسان و افزایش ارزش و احترام برای انسان و محیط زیست هم میشود.

در جوامع شرق زدە و ازجملە ایران، قانون تبعیض جنسیتی رسمی، ضدیت مذهبی علیە حقوق زن و فرهنگ ضد زن سە عامل اصلی بعنوان ستونی محکم علیە حقوق زنان همانگ و سیستماتیک عمل میکنند. اجازە بدهید بطور کوتاە نشان دهیم چگونە این سە عامل بشکل سیستماتیک ضدیت با حقوق زن را بە یک پدیدە عادی در جامعە تبدیل کردند.

قانون بطور رسمی تبعیض جنسیتی علیە حقوق زن را برسمیت شناختە است!

از نظر قانون مصوب جمهوری اسلامی زنان بعنوان شهروندان درجە دوم معرفی شدند. زنان در ایران با دو قانون ضد زن روبرو هستند، قانون اول تحمیل بی حقوقی از جانب دولت است و قانون دوم، زن باید مطیع قانون نانویشتە خانوادە باشد. قانون دولتی بە همسر، پدر، برادر و حتی مردان عشیرە اجازە تنبیه زن را دادە است و برای قتلهای ناموسی از پیش تخفیف قائل شدە است. همچنان حقوق زنان در انتخاب همسر، حق سرپرستی فرزند، تعدد زوجات، حق انتخاب شغل، حق ارث، شهادت، قضاوت، ورزش و حق سفر، تبعیض قانونی اعمال میشود کە بمعنای واقعی فرودستی زن را قانونی کردند و یا روشنتر باید گفت آپارتاید جنسی علیە حقوق زن در ایران قانونی است کە این قوانین تبعیض آمیز نشات گرفتە از مذهب اسلام است.

ضدیت مذهبی علیە حقوق زنان!
همە مذاهب و ازجملە اسلام ضد حقوق زن هستند. مذهب اسلام بطور سیستماتیک فرودستی زن و تبعیض علیە حقوق زنان را امری الهی بعنوان موجودی برای تولید مثل و خدمات جنسی برای مردان میداند کە تعدد زوجات ناشی از همین تصویر و نگاە جنسیتی بە زنان است. از نظر مذهب اسلام، زنان عامل گمراە کردن مردان اسلامی هستند و از این رو آواز خوانی زنان، بلند خندیدن زنان و حتی کار و تحصیل زنان بدون اجازە سرپرست آنها حرام معرفی میشود و مانند موی سرشان باید در انظار عمومی پوشاندە شوند. مذهب در اصل با رجعت بە آیەهای در کتوب مقدس و ازجملە قرآن موقعیت حقوق اجتماعی، سیاسی و فرهنگی زن را تا سطح بردە خانە دار و خدمت گزار جنسی برای مردان تنزل دادە است.

فرهنگ ضد زن!
در همە جوامع بشری، قانون و مذهب نقش تعین کنندە و کلیدی در تولید فرهنگ غالب دارند.
وقتی قانون در همدستی با مذهب تبعیض و بی حقوقی را بر علیە زنان تحمیل میکنند، برای خفە کردن صدای هر اعتراضی بشکل مهندسی شدە فرهنگ سازی میکنند. شما بە مجیز گویان طرفدار قانون و بە بلندگوهای گلە های آیت اللە ها و آخوندها در ضدیت با حقوق شهروندی زنان را گوش کنید و فرهنگی کە در نتیجە قانون و تصویری کە از زبان آیت اللە و آخوندها در جامعە تولید میشود از شعر و موسیقی گرفت تا ترویج زن ناموس مرد است، تا زن ناقص العقل و تا زن لکە ننگ و اعتبار مرد، خانوادە و عشیر است و اعتبار همە اینها بە آلت جنسی زن، صدای زن، خندە زن و رفتار زن گرە میزنند و همین تصویر زمینە ساز فشار برای افسردگی، خودکشی زنان و قتلهای ناموسی را هم فراهم میکنند.

پس اگر با این تصویر بە پدیدە افسردگی زنان، خودکشی و قتلهای ناموسی نگاە کنیم، در جامعە ما عامل اصلی و زمینە ساز کشتار زنان در واقع همان سە رکن اصلی یعنی قانون مصوب رژیم اسلامی، مذهب رسمی و اسلامی با تولیدات فرهنگ دست ساز هردوی آنها، هم جامعە را بە عقب راندەاند و هم زندگی را بر زنان بە جهنم تبدیل کردە است.

راە حل چیست؟
جامعە ایران در کشمکش تضاد طبقاتی قرار دارد. سرمایەداران، ادامە انباشت سود با تحمیل کار ارزان را در گرو حفظ وضع موجود با همان قوانین عقبماندە ضد زن و با حمایت از مذهب و فرهنگ ضد زن میدانند. آنها برای ادامە بقای خودشان بطور دائم با اختصاص بودجە های کلان بە رسانەهای دست ساز و نان بنرخ روز خور، بە گلە های آخوند در مساجد، بە دادگاە های فاسد و بە اجیر کردن نیروهای سرکوبگر مشغول توطئە، مغزشویی و تروج خرافات برای جلوگیر ی از رشد جامعە هستند کە متاسفانە آن تصویر ضد زن قانونی، مذهبی و فرهنگ رایج در جامعە ریشە دواندە است و کار بخش پیشرو جامعە یعنی جنبش عدالت خواهانه کارگران و همراە با جنبش برابری طلبانە زنان و دیگر جنبشهای اجتماعی را سختر کردە است!

ما موظف بە تغییر وضع موجود هستیم!
افسردگی، خودکشی و قتلهای ناموسی لکە ننگی بر پیشانی جامعە ما است!
ما کارگران، ما فعالین جنبش آزادی زن، ما فعالین جنبش دانشجویی، ما جنبش معلمین، ما جنبش خلاصی فرهنگی و در یک کلام ما مردم بە تنگ آمدە از قوانین ارتجاعی رژیم اسلامی صاحبان اصلی جامعە هستم و موظف هستیم این لکە ننگ را کە رژیم اسلامی با مذهبش و با فرهنگش بر پیشانی جامعە چسپاندە است را پاک کنیم!
خطاب من شما هستید! بە هر طریق ممکن علیە زن کشی دست بە اعتراض بزن!
١٠ دیماە ١٣٩٩
٣٠ دسامبر ٢٠٢٠
.

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate