اخباروگزارش های کارگری ۳۱ خرداد ماه ۱۴۰۱

اخباروگزارش های کارگری ۳۱ خرداد ماه ۱۴۰۱

– آغاز کمپین داربست بندهای عسلویه برای ۲۰ روزکار۱۰روزمرخصی با اعتصاب داربست بندهای پتروشیمی آرین متانول عسلویه (شرکت پیمانکاری ساختار صنعت)

– چهاردهمین روزاعتراض سراسری کارگران بازنشسته ومستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی نسبت به مصوبه هیأت وزیران مبنی بر افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان غیرحداقل‌بگیروعدم همسان سازی کامل حقوق  با راهپیمایی وبرپایی تجمع دراهواز،تبریز،کرمانشاه و…

– تجمع اعتراضی کارگران اخراجی کارخانه چدن خوسف مقابل استانداری خراسان جنوبی

– تجمع شبانه کارگران شهرداری ایلام دراعتراض به عدم پرداخت۳ ماه حقوق و۱۲ ماه مطالبات

– ادامه کنش های کارگران ایران مایه تبریز برای پایان دادن به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی و وعده های توخالی مسئولان استانی وکشوری

– کانون نویسندگان ایران:یاداز رفتگان کانون؛ سعید سلطان‌پور

– اعضای زندانی کانون معلمان بوشهر، با سپردن وثیقه آزاد شدند

– اعضای زندانی کانون معلمان گیلان، با سپردن وثیقه آزاد شدند

– آزادی جبار دوستی با قرار کفالت

– تداوم بازداشت جمعی از فعالین تشکل های صنفی معلمان از روز پنج شنبه ۲۶ خرداد ماه 

– نهمین روز اعتصاب غذای رضا شهابی

– امروز ۳۱خرداد تمدید مجدد قرار بازداشت یکماهه حسن سعیدی از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد رسما به وی ابلاغ گردید.

– تهدید و فشار بر واله زمانی، فعال کارگری زندانی، برای پذیرش اتهامات واهی

*آغاز کمپین داربست بندهای عسلویه برای ۲۰ روزکار۱۰روزمرخصی با اعتصاب داربست بندهای پتروشیمی آرین متانول عسلویه (شرکت پیمانکاری ساختار صنعت)

روز سه شنبه ۳۱ خرداد، با اعتصاب داربست بندهای شرکت پیمانکاری ساختار صنعت درپتروشیمی آرین متانول عسلویه (وابسته به هلدینگ باختر) کمپین داربست بندهای عسلویه برای ۲۰ روزکار۱۰روزمرخصی شروع شد.

*چهاردهمین روزاعتراض سراسری کارگران بازنشسته ومستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی نسبت به مصوبه هیأت وزیران مبنی بر افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان غیرحداقل‌بگیروعدم همسان سازی کامل حقوق  با راهپیمایی وبرپایی تجمع دراهواز،تبریز،کرمانشاه و…

روزسه شنبه ۳۱ خرداد،کارگران بازنشسته ومستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی همزمان با چهاردهمین روزاعتراضشان نسبت به مصوبه هیأت وزیران مبنی بر افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان غیرحداقل‌بگیروعدم همسان سازی کامل حقوق دست به راهپیمایی وتجمع مقابل استانداری خوزستان در اهواز،تجمع مقابل استانداری آذربایجان شرقی در تبریز،تجمع در کرمانشاه و…زدند.

*تجمع اعتراضی کارگران اخراجی کارخانه چدن خوسف مقابل استانداری خراسان جنوبی

روز پنج شنبه ۵ خرداد ماه، کارگران اخراجی کارخانه چدن خوسف برای انعکاس صدای اعتراضشان دست به تجمع مقابل استانداری خراسان جنوبی زدند.

براساس گزارش رسانه شده بتاریخ ۳۱ خرداد،اوایل خرداد ماه سال جاری،کارفرمای کارخانه چدن خوسف ۴۲ کارگر را بهانه نداشتن صرفه اقتصادی از کار اخراج کرد .

درهمین رابطه مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی به خبرنگار رسانه ای گفت: در یک‌ماه گذشته ۴۲ نیروی این واحد تولیدی تعدیل شدند تصریح کرد: در خصوص قراردادهای کارگران خلاء قانونی داریم و کاری از دست ما برنمی‌آید.

*تجمع شبانه کارگران شهرداری ایلام دراعتراض به عدم پرداخت۳ ماه حقوق و۱۲ ماه مطالبات

دوشنبه شب(۳۰ خرداد)، کارگران شهرداری ایلام برای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت ۳ ماه حقوق و۱۲ ماه مطالبات دست به تجمع مقابل واحد موتوری این شهرداری زدند.

*ادامه کنش های کارگران ایران مایه تبریز برای پایان دادن به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی و وعده های توخالی مسئولان استانی وکشوری

روز سه شنبه ۳۱ خرداد، کارگران ایران مایه تبریزاز ادامه کنش های دامنه دارشان برای پایان دادن به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی و وعده های توخالی مسئولان استانی وکشوری،خبردادند.

این کارگران که به دلیلِ تعطیلی کارخانه حدود یک سال بیکار هستند، به خبرنگاررسانه ای گفتند:در سفر رئیس‌جمهور به استان آذربایجان شرقی، در مورد مشکلات کارگران و تعطیلی شرکت نامه‌ای به خانم طالبی دارستانی، مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی وزارت کار، تقدیم کردیم و ایشان دستور بررسی موضوع ظرف ده روز آینده را دادند اما با گذشت ۲۰ روز هیچ اتفاقی نیفتاده است. 

آنهاافزودند: در حالیکه رأی پیشین ما در گرفتنِ حق‌السعی با شکایت کارفرما از طرف دیوان عدالت اداری لغو شد، منتظریم که مجددا جلسات هیأتهای تشخیص و حل اختلاف برگزار شود تا مجدد این موضوع را پیگیری کنیم. 

کارگران معترض گفتند:مسئولان در حالیکه از یک سال گذشته قول پیگیری موضوع و واگذاری شرکت از کارفرمای خارجی به کارفرمای ایرانی را می‌دادند اما اکنون می‌گویند چون شرکت خصوصی است کاری از دستمان برنمی‌آید. 

آنها ادامه دادند: اداره کار به ما پیشنهاد تسویه حساب و گرفتنِ بیمه بیکاری می‌دهد اما ما بعد از بیش از ۱۰-۱۵ سال کار در این شرکت نمی‌توانیم به راحتی تسویه حساب کنیم و با این سن و سال به سراغ کار دیگری برویم. 

کارگران نگران این هستند که در جلسه‌ی هیأت تشخیص و حل اختلاف، حکم به تسویه حساب آن‌ها داده شود که در اینصورت امکان پیگیریِ موضوع واگذاری شرکت به تعویق می‌افتد. 

کارخانه ایران مایه تبریز در سال ۱۳۸۷به یک شرکت ترکیه‌ای – فرانسوی واگذار شد، اوایل سال ۱۴۰۰ این شرکت به بهانه‌ی ضررده بودن، تعطیل شد و کارفرما با ۱۵۰ نفر از کارگران تسویه حساب کرد که از این تعداد حدود ۳۰ نفر حاضر به تسویه حساب نشدند.

*کانون نویسندگان ایران:یاداز رفتگان کانون؛ سعید سلطان‌پور

در ۳۱ خرداد ۱۳۶۰ سعید سلطان‌پور، شاعر، نمایشنامه‌‌نویس، کارگردان تئاتر و عضو کانون نویسندگان ایران، که در شب عروسی‌اش توسط ماموران حکومت ربوده شده بود، پس از دو ماه شکنجه‌‌ به جوخه‌ی اعدام سپرده شد.

https://t.me/kanoon_nevisandegane_iran/862

*اعضای زندانی کانون معلمان بوشهر، با سپردن وثیقه آزاد شدند

محمود ملاکی ومحسن عمرانی که پنج‌شنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۱، در جریان گردهمایی اعتراضی قانونی معلمان سراسر کشور در بوشهر بازداشت شده بودند، امروز ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ آزاد شدند.

*اعضای زندانی کانون معلمان گیلان، با سپردن وثیقه آزاد شدند

عزیزقاسم زاده،محمود صدیقی پور،فانوش عادلی،جهان ‌بخش لاجوردی،علی نهالی و محمد جواد سعیدی که صبح روز پنج‌شنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۱، پیش از شروع گردهمایی اعتراضی معلمان گیلان بازداشت شده بودند، با قرار وثیقه به مبلغ هر نفر هشتاد میلیون تومان، آزاد شدند.

*آزادی جبار دوستی با قرار کفالت

جبار دوستی یکی از صادق ترین و پاکترین فعالین صنفی کردستان /مریوان کە در روز ۱۷ خرداد ضمن بازرسی کامل خانە توسط نیروهای امنیتی و ضبط وسایل الکترونیکی بازداشت شدە بود امروز ۳۱ خرداد با قرار کفالت آزاد شدند.

شورای هماهنگی ضمن استقبال از آزادی معلمان در بند امیدوار است که با پایان دادن به روند پرونده سازی و آزادی معلمان در بند روندی عقلایی و قانونی  در تصمیم گیری های کشور ایجاد شود.

*تداوم بازداشت جمعی از فعالین تشکل های صنفی معلمان از روز پنج شنبه ۲۶ خرداد ماه 

انجمن صنفی معلمان کردستان_سقز و زیویه:

۱- خالد عبداللهی

۲- سلیمان عبدی

۳- احمد قادری                       

۴- آمانج امینی

۵- زاهد مرادی

۶- اسماعیل ریحانی

۷- حسام خاکپور

۸- حسن رحیمیان

۹- طاهر حامدی

۱۰- محسن شکوهی

انجمن صنفی معلمان کردستان_دیواندره:

۱۱- هیوا قریشی   

۱۲- کاوە محمدزادە

۱۳- امیدشاە محمدی

۱۴- پرویز احسنی

انجمن صنفی معلمان کردستان_سنندج:

۱۵- غیاث نعمتی

۱۶- محمد رضا مرادی

۱۷- صلاح حاجی میرزایی

۱۸- بهزاد قوامی

انجمن صنفی معلمان فارس:

۱۹- خانم زهرااسفندیاری 

۲۰- حسام الدین مظلومی  

۲۱- مراد نوشادی 

۲۲- مرتضی رشیدی

۲۳- رمضان ابونصری

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران

  ۳۱ خرداد ماه ۱۴۰۱

*نهمین روز اعتصاب غذای رضا شهابی

رضا شهابی را فراموش نکنیم

امروز سی و یکم خرداد ماه نهمین روز اعتصاب غذای رضا شهابی فعال سندیکایی در زندان میباشد ، شرایط جسمانی این کارگر زندانی رو به وخامت است و ادامه اعتصاب غذای ایشان میتواند صدمات جبران ناپذیری به وی بزند .

سندیکای کارگران شرکت واحد عواقب هرگونه وخامت جسمانی را برای این فعال سندیکایی متوجه قوه قضاییه و زندانبان میداند.

*امروز ۳۱خرداد تمدید مجدد قرار بازداشت یکماهه حسن سعیدی از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد رسما به وی ابلاغ گردید.

حسن سعیدی از اعضای فعال و شناخته شده  سندیکای کارگران شرکت واحد طی تماسی تلفنی از بند ۲۰۹ زندان اوین با خانواده اش تایید کرد که امروز سی ویکم خرداد ماه مجددا یک ماه دیگر قرار بازداشتش را تمدید کردند وبازجویی ها را میخواهند دوباره شروع کنند ، سعیدی ادامه میدهد که دیگر بازجویی پس نخواهد داد لذا قبلا بازجویی اش بپایان رسیده بود و حتی بازجو در حضور ایشان و بازپرس هم قبلا اعلام کرده بود .

حسن سعیدی از فعالین سندیکایی وکارگری است که علیرغم تمام تهدیدها و فشارها واخراج از کار همچنان دست از فعالیت های کارگری وسندیکایی برنداشته و امروز  سی و سه روز است که در بدترین شرایط بند ۲۰۹ زندان اوین،  زیر بازجویی های شدید قرار گرفته است .

سندیکای کارگران شرکت واحد ادامه بازداشت حسن سعیدی و رضا شهابی را قویا محکوم میکند وخواستار آزادی بی قید وشرط دوعضو سندیکا میباشد.

چاره زحمت کشان وحدت و تشکیلات

*تهدید و فشار بر واله زمانی، فعال کارگری زندانی، برای پذیرش اتهامات واهی

واله زمانی فعال کارگری زندانی در زندان اوین که در تاریخ ۹ خرداد ماه بازداشت و به بند ۲۴۰ زندان اوین منتقل شده بود، پس از چند روز انتقال به بند ۲۰۹، طی تماس کوتاه خود با یکی از اعضای خانواده، به تاریخ ۳۰ خرداد ماه، عنوان کرده است که در حال حاضر ممنوع الملاقات بوده و به وی اعلام شده است که حق داشتن وکیل مدافع را نیز ندارد. همچنین واله زمانی تاکید داشته است که هیچ کدام از اتهامات وارده را قبول نداشته و علیرغم تهدیدات و فشارهای فراوان، از جمله تهدید به انتقال مجدد به بند ۲۴۰ و سلول انفرادی، به هیچ عنوان حاضر به پذیرش اتهامات واهی نیست. طی این تماس کوتاه ایشان تأکید کرده‌اند که در زمان دستگیری بخشی از پرونده پزشکی همراهشان بوده و مسئولین زندان از وضعیت بیماریشان مطلع هستند.

برگرفته از کانال اتحادیه آزادکارگران ایران

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate