اخباروگزارش های کارگری ۲۸ خرداد ماه ۱۴۰۱

اخباروگزارش های کارگری ۲۸ خرداد ماه ۱۴۰۱

– یازدهمین روز اعتراض سراسری کارگران بازنشسته ومستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی نسبت به مصوبه هیأت وزیران مبنی بر افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان غیرحداقل‌بگیروعدم همسان سازی کامل حقوق  

– اعتصاب وتجمع کارگران شهرداری خرمشهرمقابل فرمانداری دراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه

– کارگران داربست‌بند شرکت پارس قدرت دست به اعتصاب زدند

– کارگران داربست‌بند فاز‌های ۹ و ۱۰ عسلویه دست به اعتصاب زدند

– شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت:

۱- اعتصاب در پتروپالایش کنگان

۲- اعتصاب نیروهای شرکت آتی سازان پرشیا در فاز نوزده هم

– بیانیه ی کانون صنفی فرهنگیان بیجار گروس

– بازداشت محسن شکوهی در سقز

– نه نفر از اعضای زندانی انجمن صنفی معلمان سقز، آزاد شدند

– لیست به‌روزرسانی شده از بازداشت گسترده‌ی معلمان بتاریخ ۲۸ خرداد

– گزارشی از جریان تجمع فرهنگیان گیلان در ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ و بازداشت سه تن از اعضای هیئت مدیره کانون صنفی فرهنگیان گیلان آقایان محمود صدیقی پور،عزیز قاسم زاده، انوش عادلی و سه تن از فرهنگیان فعال صنفی آقایان محمد جواد سعیدی،علی نهالی و جهانبخش لاجوردی

– گزارشی از تجمع انجمن صنفی معلمان استان فارس

– ششمین روز اعتصاب غذای رضا شهابی

– قرار بازداشت حسن سعیدی از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد یک ماه دیگر از سوی بازپرسی دادسرای زندان اوین تمدید گردید

– سجاد شکری به بند ۲ الف اطلاعات سپاه منتقل شد

– تجمع اعتراضی بازاریان یزد نسبت به افزایش مالیات ها مقابل فرمانداری

– ادامه اعتصابات سراسری بازاریان تهران و شهرهای مختلف

– جان باختن ۲ کارگر درکرج براثر سقوط از ارتفاع بدلیل پاره شدن کابل آسانسور

*یازدهمین روز اعتراض سراسری کارگران بازنشسته ومستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی نسبت به مصوبه هیأت وزیران مبنی بر افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان غیرحداقل‌بگیروعدم همسان سازی کامل حقوق  

روز شنبه ۲۸ خرداد برای یازدهمین روز طی ۲ هفته اخیر،کارگران بازنشسته ومستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی نسبت به مصوبه هیأت وزیران مبنی بر افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان غیرحداقل‌بگیروعدم همسان سازی کامل حقوق دست به تجمع در استان های آذربایجان شرقی،خوزستان،زنجان،کرمانشاه،گیلان وهرمزگان زدند.

+خوزستان،

۷آبادان: تجمع مقابل فرمانداری شهرستان

/اهواز:راهپیمایی وتجمع مقابل استانداری وفرمانداری

/شوش:راهپیمایی وتجمع مقابل فرمانداری شهرستان

/شوشتر:تجمع

/کرمانشاه:تجمع

هرمزگان،بندرعباس:تجمع مقابل اداره کل تامین اجتماعی استان

شعارها:

مدعی عدالت، خجالت، خجالت

دولت انقلابی، فقط شعار خالی

مخبر بی لیاقت استعفا استعفا(مخبر معاون اول رئیسی)

هم مجلس هم دولت دروغ میگن به ملت

نه دولت، نه مجلس نیستند به فکر ملت

گرانی، تورم، بلای جان مردم

چه نام اشتباهی، تامین اجتماعی

وعده وعید کافیه، سفره ما خالیه

تهران:تلاش علی‌اکبر عیوضی عضو هیأت مدیره کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران برای ممانعت از ادامه تجمعات حق طلبانه کارگران بازنشسته و به انحراف کشاندنش

امروز شنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران که در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان و با خواست افزایش حقوق در محل کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران تجمع کرده بودند با سخنان علی‌اکبر عیوضی عضو هیأت مدیره کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران روبرو شدند که تماماً سعی در ممانعت از تجمع و به انحراف کشاندن اعتراض بازنشستگان را داشت.

با دقت به سخنان عیوضی گوش دهید، متوجه میشوید که هم در حال تهدید بازنشستگان است و هم تملق از دولتی‌ها.

کانونهای دولتی بازنشستگان و تشکل‌های شبکه‌ای زیرمجموعه خانه کارگر همگی در مقابل خواست واقعی کارگران و بازنشستگان هستند و در تلاش‌اند تا مانع از تداوم مطالبه‌گری مزدبگیران گردند.

هیئت تحریریه رسانه‌های اتحادیه آزاد کارگران ایران

*اعتصاب وتجمع کارگران شهرداری خرمشهرمقابل فرمانداری دراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه

روز شنبه ۲۸ خرداد، کارگران شهرداری خرمشهربرای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه دست از کار کشیدند ومقابل فرمانداری این شهرستان دراستان خوزستان تجمع کردند.

تجمع کنندگان به پرداخت نشدن ۱۷ ماه حق بیمه  از سوی شهرداری خرمشهر اعتراض داشتند به خبرنگاررسانه ای گفتند: این موضوع سبب ایجاد مشکل در هزینه‌های درمان برای خود و خانواده‌هایشان شده است.

کارگران شهرداری این شهرستان در خصوص مطالبات معوقه ۲ماهه خود آخرین واریزی را مربوط به ۱۰ روز گذشته به مبلغ ۲ میلیون تومان به عنوان بخشی از حقوق اردیبهشت خواندند و این در حالی است که رئیس شورای شهر خرمشهر در نشست خبری با اصحاب رسانه در تاریخ ۱۸خرداد امسال موعد واریزی دوباره را هفته پیش اعلام کرده بود.

*کارگران داربست‌بند شرکت پارس قدرت دست به اعتصاب زدند

امروز شنبه ۲۸ خردادماه ۱۴۰۱ کارگران داربست‌بند پروژه‌ای شاغل در پتروپالایش کنگان در اعتراض به عدم تحقق خواسته‌های‌شان دست از کار کشیده و اعتصاب کردند. 

کارگران پروژه‌ای داربست‌بند شاغل در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی خواستار افزایش دستمزد به میزان لیست پیشنهادی خودشان و اجرای نوبت‌کاری ۲۰ روز کار و ۱۰ روز استراحت هستند. 

لازم به ذکر است که کارگران داربست‌بند شاغل در پروژه‌های نفت در تلاش‌اند تا از روز اول تیرماه به یک اعتصاب سراسری دست بزنند. 

اخبار اعتصاب کارگران پروژه‌ای صنعت نفت را از طریق رسانه‌های اتحادیه آزاد کارگران ایران دنبال کنید. 

اتحادیه آزاد کارگران ایران- ۲۸ خرداد ۱۴۰۱

*کارگران داربست‌بند فاز‌های ۹ و ۱۰ عسلویه دست به اعتصاب زدند

امروز شنبه ۲۸ خردادماه ۱۴۰۱ کارگران داربست‌بند روزمزد شاغل در فازهای ۹ و ۱۰ عسلویه در اعتراض به عدم تحقق خواسته‌های‌شان دست از کار کشیده و اعتصاب کردند.  

کارگران پروژه‌ای داربست‌بند شاغل در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی خواستار افزایش دستمزد به میزان لیست پیشنهادی خودشان و اجرای نوبت‌کاری ۲۰ روز کار و ۱۰ روز استراحت هستند.  

لازم به ذکر است که کارگران داربست‌بند شاغل در پروژه‌های نفت در تلاش‌اند تا از روز اول تیرماه به یک اعتصاب سراسری دست بزنند.  

اخبار اعتصاب کارگران پروژه‌ای صنعت نفت را از طریق رسانه‌های اتحادیه آزاد کارگران ایران دنبال کنید. 

اتحادیه آزاد کارگران ایران- ۲۸ خرداد ۱۴۰۱

*شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت:

۱- اعتصاب در پتروپالایش کنگان

نیروهای داربست بند شرکت پیمانکاری فنی مهندسی پترو پارس قدرت، شاغل در پتروپالایش کنگان دست به اعتصاب زدند.

این اعتصاب در اعتراض به بی توجهی به مطالبات شان صورت گرفته است.

ماه گذشته همکاران لیست دستمزدهای پیشنهادی خود را به صابری دوست مدیرعامل شرکت داده بودند اما این شرکت با افزایش دستمزدها و نوبت کاری ۲۰ روز کار و ۱۰ روز استراحت مخالفت کرده است.

۲- اعتصاب نیروهای شرکت آتی سازان پرشیا در فاز نوزده هم

بنا بر اخبار دریافتی، نیروهای شرکت آتی سازان پرشیا در فاز نوزده هم از روز پنجشنبه دست به اعتصاب زده اند.

این شرکت پیمانکاری هم شرایط دستمزدهای پیشنهادی جدید را نپذیرفته و ایام نوبت کاری ها را بیست و دو روز کار و هشت روز استراحت اعلام کرده است.

بیش از پنجاه نفر از همکاران در اعتراض به این وضعیت دست از کار کشیده و پیمانکار بلافاصله تسویه حساب همگی را صادر کرده است. به گفته نیروهای آتی سازان شرکت علی الحساب مبلغ دو میلیون تومان برایشان واریز کرده است و تعدادی از همکاران همچنان خوابگاه را تخلیه نکرده اند تا واریز مطالبات کامل و برای همه نیروها انجام گیرد.

*بیانیه ی کانون صنفی فرهنگیان بیجار گروس

پنجشنبه ۲۶خرداد است و نقطه ی عطفی در تاریخ اعتراضات حق طلبانه ی معلمان بیجار گروس، بلوار زیبای بهاری شهر دیرپای بیجار متفاوت از همیشه دُژم و روی در هم کشیده است. قُرِق و گسیل گارد ضد شورش با آن هیبت هول انگیزِِ کلاه خوُد و باتوُم و سپر و سلاح هر رهگذری در این شهر آرام و این پیاده راهِ دل انگیز و عام را به تعجب و پرسش وا داشته و به رعب و وحشت انداخته است،نیروهای نظامی و انتظامی و لباس شخصی،گستره ی مسیر و فرعی های مشرف به آموزش و پرورش ،محل تجمع فرهنگیان را پوشش داده اند! 

معلمان دادخواه و به جان آمده از ناعدالتی و خُلف وعده ها و بی قانونی های سالیانِ سال هم پیرو ابلاغیه ی شورای هماهنگی تشکل های فرهنگیان ایران علی رغم انذار ها و هشدارها و تهدیدات آشکار امنیتی چاره ای جز حضور نمی یابند و با صلابتی ستودنی می آیند!

اگرچه هیئت مدیره ی کانون  حسب ملاحظات اخلاقی تلاش خود بر رعایت درخواست های امنیتی نموده اند.

اما با این وجود همکاران می آیند از زن و مرد و به هم می پیوندند.

می آیند با تمام مدنیت و متانت و مدارا، و در حصار منع و محدودیت نیروها به هم ملحق می شوند!

 حضور چشمگیر و امید بخش زنان و بانوان همکار ،این اُسوه های جرأت و جسارت، این ضامنان و بارآوران نسل، نسل آزاده ی سرزمین، در دو عرصه ی حیاتی و دو وجه سراسر افتخار، هم در قامت رسای معلم ، هم مقام شامخ مادر!

ستوده باد نامشان! خجسته باد این آفرینش و آفرینندگی!

و اکنون در محاصره ی فرزندان و دانش آموزان عزیز دیروز خود،در قامت نیروی انتظامی،نیروی ناچار به امتثال امر مافوق، به دستور و وظیفه و محذورات قابل درک ! اما دردآور اینکه برای هیچ!

این تلاقی و تقابلِ تلخ و ناخواسته که در سایه تعامل و عقلانیت طرفین به گشایش خیر انجامید، قطعاً حاصل قفل درب ادارات تابعه بر روی معلمان و بستن باب گفتگو با مسئولان و مقاماتی چون یوسف نوری وزیر و ناظمی جلال مدیرکل آموزش و پرورش استان است، همان گماشتگانِ نا آشنا با الزامات مقام و مسئولیتی که احراز نموده اند!

کنار کشیدن مقاماتِ بلافصل از پاسخگویی به مطالبات و ناباور به خواسته های قانونی معلمان از یک طرف و سپردن بی ربط امر به قوه ی قهریه و نهادهای امنیتی و دستگیری و بازداشت عناصر زبده و فرهیخته ی معلمان دادخواه و ورود عواملی قلاش و بی نام و ننگ از صدا و سیما با آن سناریوهای نخ نما شده برای ما معلمان امری نگران کننده و صد البته محکوم به شکست است !

این روزها و ایام منتهی به تجمعات قانونی معلمان در روز پنجشنبه ۲۶خرداد، کثرت دستگیری و بازداشت ها در سراسر کشور به ویژه استان کردستان به حدی است که مجال نام بردن در این مقال نیست.

 کانون صنفی فرهنگیان بیجار گروس ضمن محکومیت هر نوع اعمال قوه ی قهریه به تجمعات مدنی و قانونی معلمان،خواهان آزادی تمامی معلمان بازداشت شده  می باشد.و بر این باور است که سپردن اعتراضات مطالبه محور و قانونی فرهنگیان حق طلب به حوزه های انتظامی و امنیتی پروژه ی سرکوب و امتناع از پاسخگویی مقامات و مدیریت کلان کشور است، و آن را محکوم می داند.

کانون صنفی فرهنگیان بیجار گروس

                                  ۲۷خرداد ۱۴۰۱

*بازداشت محسن شکوهی در سقز

با توجه به اخبار رسیده، محسن شکوهی از همکاران پیشکسوت سقز، بامداد جمعه، ۲۷ خرداد، در منزل خود بازداشت شده‌ است. با این‌حساب، شمار همکاران بازداشت‌شده در سقز به ۲۲ تن رسید.

بازداشت گسترده معلمان، امری بی‌سابقه، یا غیرعادی نیست. در طول سال‌های گذشته، برای انجمن‌ها و کانون‌های صنفی در جای‌جای کشور، چنین مسائلی را ایجاد کرده‌اند، قطعاً این برخوردها هیچ‌گاه از حافظه معلمان کشور پاک نخواهد شد.

اما نکته قابل تامل این است که دست‌اندرکاران می‌دانند که با تهدید و ارعاب و تهمت، نمی‌توانند، معلمان را از مسیر حق‌خواهی، منحرف کنند، اما همچنان بر این شیوه‌ی ناکارآمد، اصرار می‌ورزند.

امیدواریم با درک شرایط امروز جامعه، برخوردهای قهری با معلمان را خاتمه دهند، در غیر این صورت، به مصداقِ شعر صائب تبریزی:

صائب به پای خویش زند، تیشه بی‌خبر

آن بی‌ادب که خنده بر استاد می‌زند

*نه نفر از اعضای زندانی انجمن صنفی معلمان سقز، آزاد شدند

اسامی معلمانی که امروز آزاد شدند، عبارتند از:

طاهر قادرزاده

محمد فتاحی

لقمان الله‌مرادی

عزیز مرزی

حسین محمدی

انور فرج‌زاده

سیدصلاح حسینی

کیوان محمدی

قادر یثرابی

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، ضمن تبریک به خانواده‌ی این عزیزان و جامعه فرهنگیان کشور، امیدوار است، با برداشته شدن نگاه امنیتی از اعتراضات صنفی معلمان، شاهد آزادی تمامی معلمان زندانی باشیم.

*لیست به‌روزرسانی شده از بازداشت گسترده‌ی معلمان بتاریخ ۲۸ خرداد

پس از اعلام عمومی فراخوان شورای هماهنگی برای تجمع سراسر فرهنگیان ایران، نهادهای امنیتی، همچون گذشته دست‌به کار شده و به جای حل مساله، روش قدیمی پاک کردن صورت مساله را در پیش گرفتند.

در روزهای قبل و‌ بعد تجمع پنجشنبه ۲۶ خرداد معلمان در سراسر کشور، وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه، سراسیمه و دست پاچه، تعدادی از فعالان صنفی معلمان را در شهرهای مختلف بازداشت نمودند تا به زعم خود مانع شکل گیری تجمع شوند. غافل از این‌که این‌گونه رفتارها نه تنها به جنبش پویای معلمان آسیب نخواهد زد و هیچ خللی بر اراده‌ی آهنین معلمان در راه رسیدن به خواسته هایشان ایجاد نخواهد کرد؛ بلکه اراده‌ی معلمان را راسخ و مطمئن می‌نماید.

مثلث دولت، مجلس و نیروهای امنیتی، این‌بار نیز، دست‌ در دست هم، برای پایمال نمودن حقوق معلمان و دانش‌آموزان، با قدرت تمام، گام برداشتند تا ثابت کنند، برای فرهنگ، علم، دانش و عدالت، ذره‌ای ارزش قائل نیستند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، به اطلاع عموم فرهنگیان کشور و مردم عزیز ایران می‌رساند، نیروهای امنیتی در اداره اطلاعات، اطلاعات سپاه، پلیس امنیت، با چراغ سبز قوه قضاییه، تعداد دیگری از بهترین معلمان ایران را بازداشت کرده‌اند، که اسامی این عزیزان به شرح زیر می‌باشد:

انجمن صنفی معلمان گیلان:

۱- محمودصدیقی پور

۲- عزیزقاسم زاده

۳- جواد سعیدی

۴- انوش عادلی 

۵-آقای نهالی

۶- آقای لاجوردی

انجمن صنفی معلمان کردستان_سقز و زیویه:

۷- خالد عبداللهی

۸- سلیمان عبدی

۹- احمد قادری                       

۱۰- خالد شیخی                  

۱۱- آمانج امینی

۱۲- زاهد مرادی

۱۳- اسماعیل ریحانی

۱۴- حسام خاکپور

۱۵- حسن رحیمیان

۱۶- طاهر حامدی

۱۷- محسن شکوهی

انجمن صنفی معلمان کردستان_دیواندره:

۱۸- هیوا قریشی   

۱۹- کاوە محمدزادە

۲۰- امیدشاە محمدی

۲۱- عثمان رضایی

۲۲- پرویز احسنی

انجمن صنفی معلمان کردستان_سنندج:

۲۳- غیاث نعمتی

۲۴- محمد رضا مرادی

۲۵- صلاح حاجی میرزایی

۲۶- بهزاد قوامی

کانون صنفی معلمان بوشهر:

۲۷- محسن عمرانی

۲۸ محمود ملاکی

انجمن صنفی معلمان فارس:

۲۹- خانم زهرااسفندیاری 

آقایان 

۳۰- حسام الدین مظلومی  

۳۱- مراد نوشادی 

۳۲- مرتضی رشیدی

۳۳- رمضان ابونصری

برگرفته از کانال شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران

*گزارشی از جریان تجمع فرهنگیان گیلان در ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ و بازداشت سه تن از اعضای هیئت مدیره کانون صنفی فرهنگیان گیلان آقایان محمود صدیقی پور،عزیز قاسم زاده، انوش عادلی و سه تن از فرهنگیان فعال صنفی آقایان محمد جواد سعیدی،علی نهالی و جهانبخش لاجوردی.

ای کوه تو فریاد من امروز شنیدی

دردی ست در این سینه که همزاد جهان است…

«سایه »

با درود و امید به بهروزی 

کانون صنفی فرهنگیان گیلان هم به پیروی از فراخوان شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان کشور در روز ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ قصد برگزاری تجمع اعتراضی علیه بی مهری های مسئولین نسبت به مسائل و مشکلات آموزش و پرورش، دانش آموزان و فرهنگیان شاغل و بازنشسته در محوطه داخلی اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان را داشت. ساعت ده صبح تعدادی از معلمان شاغل و بازنشسته به آرامی در پیاده روی کنار اداره کل به سمت درب ورودی در حرکت بودند که با یورش ماموران لباس شخصی مواجه شدند. مأموران به شکلی بسیار زننده سعی در بازداشت آقای عزیز قاسم زاده را داشتند تلاش همکاران برای ممانعت هم بی نتیجه ماند. آقای قاسم زاده را کشان کشان بردند متعاقب آن آقایان صدیقی پور، سعیدی ، نهالی و لاجوردی هم بازداشت شدند. ماموران امنیتی و لباس شخصی سعی در جلوگیری از تجمع داشتند و وقتی فرهنگیان دانستند که امکان ورود به محوطه داخلی اداره کل آموزش و پرورش را ندارند مسافتی را در پیاده رو با شعار معلم زندانی آزاد باید گردد راهپیمایی کردند. ساعت از ۱۱ گذشته بود و همچنان فرهنگیان به صورت گروه های متعدد در پیاده رو با ماموران در گفتگو و خواهان آزادی همکاران بودند که آقای انوش عادلی عضو هیئت مدیره کانون صنفی فرهنگیان گیلان هم بازداشت شدند. حدود ساعت ۱۲ همکاران پیاده رو کنار اداره را ترک کردند.

بعداً خبر آمد که خانم بداغی از فرهنگیان خوزستان هم که مهمان تجمع گیلان بودند هنگام بازگشت بازداشت شدند.

عصر پنجشنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ تعدادی از فرهنگیان فعال صنفی با توجه به تماس های دریافتی از عزیزان بازداشت شده با امید به رهایی شان، از حدود ساعت چهار تا هشت بعد از ظهر با در دست داشتن فیش های حقوقی در جلوی دادسرا به انتظار ایستادند ، متأسفانه دوستان بازداشت شده از اعضای هیئت مدیره آقایان عزیز قاسم زاده، محمود صدیقی پور، انوش عادلی و سه عزیز دیگر از فرهنگیان فعال صنفی آقایان محمدجواد سعیدی، جهانبخش لاجوردی و علی نهالی را به بازداشتگاه بردند.

گفته شده بود روز شنبه ۲۸ خرداد با سند برای وثیقه به دادسرا مراجعه شود.

شنبه ۱۴۰۱/۰۳/۲۸

از ساعت ۷ صبح تعدادی از فرهنگیان فعال صنفی گیلان همراه با خانواده های عزیزان بازداشت شده با تأمین سند منتظر طی مراحل قانونی آزاد سازی همکاران بودند.

ابتدا می گفتند هنوز پرونده های کشیک را نیاورده اند. حدود ساعت ۱۱ معاون دادستان ارجاع دادند به شعبه سه بازپرسی ، متأسفانه بازپرس محترم که پرونده های دیگری هم در زیر دست داشت فرصت مطالعه پرونده معلمان بازداشت شده را پیدا نکردند، تا ساعت یک بعدازظهر که پایان ساعت کاری بود فعالان صنفی و اعضای خانواده های دوستان بازداشت شده با همراه داشتن سند برای وثیقه گذاری در راهرو دادسرا مقابل درب شعبه سه بازپرسی ماندند و اصرار که امروز عزیزان ما را آزاد کنید متأسفانه نتیجه مطلوب حاصل نشد.

صبح یکشنبه ۱۴۰۱/۰۳/۲۹ کار آزادی عزیزان دربند پیگیری می شود.

با امید به آزادی همه معلمانی که به خاطر فعالیت های خیرخواهانه اما با اتهامات واهی در بند اند.

کانون صنفی فرهنگیان گیلان

۲۸ خرداد ۱۴۰۱

*گزارشی از تجمع انجمن صنفی معلمان استان فارس

روز  پنج شنبه  ۲۶ خرداد ماه ۱۴۰۱طبق فراخوان شورای هماهنگی و بیانیه فعالین صنفی فارس قرار بر تجمع سکوت و  مسالمت آمیز در صحن اداره کل آموزش و پرورش فارس بود .‌

که همکاران  ناباورانه با بسته بودن درب اداره کل و قرق شدن چهار راه ها و خیابان‌های منتهی به اداره  توسط نیروهای انتظامی،  امنیتی و لباس شخصی ها و مسدودی خیابان معدل شدند .‌

موتور سوارهای یگان ویژه با صدای آژیر مهیب منطقه را برای ترساندن و جلوگیری از تجمع معلمان پوشش می‌دادند.  

به طوریکه باعث رعب و وحشت عابرین پیاده و مغازه دارها وفروشگاه های آن محدوده شده بود .‌

به ازای هر معلم چندین نفر نیروی انتظامی ولباس شخصی حضور داشتند و با نهایت تلاش وایجاد رعب و وحشت به کارخود ادامه می دادند .

شاید در طول این دودهه ازعمرتشکل های صنفی در شیرازاولین بار ست که این تعدادنیروی  انتظامی وامنیتی خیابان معدل راقرق کرده بودند.

طبق گزارشهای رسیده حدود ۷۷ نفر بازداشت شدند که بعد از چند ساعت  عده ای از آنها با تعهد آزاد شدند . 

 همکاران فرهنگی  :

خانم زهرااسفندیاری  وآقایان حسام الدین مظلومی ،مراد نوشادی ،مرتضی رشیدی ورمضان ابونصری در باز داشت به سر می برند . 

این گزارش  در حال تکمیل است .

 انجمن صنفی معلمان فارس

*ششمین روز اعتصاب غذای رضا شهابی

رضا شهابی را فراموش نکنیم

امروز ۲۸خردادماه در ششمین روز اعتصاب غذای رضا شهابی از اعضای هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد ، خانم ربابه رضایی همسر رضا شهابی براساس بی خبری از وضعیت جسمانی همسرش مجددا به بازپرسی شعبه دوم دادسرای اوین مراجعه کردند که مانند پیگیری های روزهای گذشته اجازه ورود به داخل دادسرا ودیدن بازپرس را به وی ندادند و فقط از طریق تلفن مامور پاسخگو در اتاق ارباب رجوع ها با بازپرسی تماس گرفتند واز پشت خط به خانم شهابی که نگران وضعیت همسرزندانیش میباشد گفتند به هیچ وجه اجازه ملاقات با بازپرس را ندارید و تا الان هم با همسرتان به اندازه کافی ملاقات داشته اید .

عدم پاسخگویی مسئولین قضایی دادسرای زندلن اوین به خانم شهابی برای چندمین بار در حالی تکرار میشود که خانواده زندانی بر اساس قانون حق دارد از وضعیت جسمانی و شرایط زندایش باخبر باشد.

رضا شهابی علیرغم وخامت شدید جسمانی و تحت فشار قرار گرفتن از طریق بازجویی های مکرر وطولانی دست به اعتصاب غذا زده و در شش روز گذشته هم هیچ تماسی از زندان نداشته و خانواده اش از شرایط جسمانی اش بی خبر و دل نگران هستند.

سندیکای کارگران شرکت واحد ضمن ابراز نگرانی شدید از وضعیت جسمانی این فعال سندیکایی که ششمین روز اعتصاب غذایش را پشت سرمیگذارد هرگونه عدم پاسخگویی و پنهان کردن وضعیت سلامت زندانی، از سوی  مسئولین قضایی و زندانبان را نه تنها مصداق اذیت وآزار خانواده زندانی میداند بلکه قویا اینگونه رفتارها را با خانواده زندانی محکوم میکند.

*قرار بازداشت حسن سعیدی از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد یک ماه دیگر از سوی بازپرسی دادسرای زندان اوین تمدید گردید.

طی مراجعه امروز ۲۸ اردیبهشت ماه خانم نسرین رحیمی همسر حسن سعیدی از اعضای شناخته شده سندیکای کارگران شرکت واحد به دادسرای زندان اوین ، به ایشان اعلام کرده اند که قرار بازداشت این فعال سندیکایی یک ماه دیگر تمدید گردیده است .

درحالی قرار بازداشت آقای سعیدی مجددا از سوی بازپرسی تمدید گردیده که مراحل پایان بازجویی هایش دومین هفته خود را میگذراند.

این کارگر زندانی همچنان در بند ۲۰۹ زندان اوین محبوس است.

درهمین زمینیه حسن سعیدی در حالی که همسرش درمسیر بازگشت به خانه بود تماس تلفنی میگیرد و فکر میکند که همسرش برای سپردن وثیقه به دادسرا مراجعه کرده است ، چرا که در هفته قبل وقتی سعیدی را به دادسرا آورده بودند بازجو پرونده اش را به بازپرسی آورده بود ودر حضور بازپرس و سعیدی اعلام کرده بود که تحقیقات بپایان رسیده و قراربوده برای چهارشنبه گذشته وثیقه این فعال سندیکایی را قبول کنند که متاسفانه امروز به خانواده ایشان اعلام کرده اند که قرار بازداشت ایشان یک ماه دیگر تمدید گردیده است.

البته این برخوردها از سوی شعبات امنیتی امری رایج برای اذیت و آزار خانواده های زندانیان است و متاسفانه از هیچ رسیدگی و دادرسی قانونی هم تبعییت نمیکنند و معمولا فراقانونی عمل میکنند.

سندیکای کارگران شرکت واحد اینگونه پرونده سازی برای فعالین سندیکایی و معلمان را بشدت محکوم میکند وخواستار آزادی بی قید وشرط رضا شهابی وحسن سعیدی و دیگر معلمان فعال در بند میباشد.

*سجاد شکری به بند ۲ الف اطلاعات سپاه منتقل شد

روز گذشته سجاد شکری را بعد از نزدیک به یک هفته به بند ۲ الف تحت نظر اطلاعات سپاه منتقل کرده‌اند.

سجاد شکری ضمن تماس کوتاهی با خانواده‌اش ضمن اعلام این خبر حال عمومی خودش را خوب توصیف کرده است.

برگرفته از کانال اتحادیه آزاد کارگران ایران

*تجمع اعتراضی بازاریان یزد نسبت به افزایش مالیات ها مقابل فرمانداری

روز شنبه ۲۸ خرداد،جمعی از بازاریان یزد برای اعتراض به افزایش مالیات ها مقابل فرمانداری این شهرستان اجتماع کردند.

*ادامه اعتصابات سراسری بازاریان تهران و شهرهای مختلف

اعتصابات سراسری بازاریان و فعالان برخی صنف‌ها در شهرهای مختلف و تهران ادامه دارد.

اعتصاب سراسری بازاریان و فعالین صنف‌های مختلف در کشور هنوز ادامه دارد و به نظر می رسد هر روز به جمع اعتصاب‌کنندگان اضافه می‌شود.

بر اساس گزارش‌ها و فیلم‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، این اعتصاب‌ها امروز شنبه، در ۱۳ شهر ادامه داشت. 

اعتصاب‌های سراسری در تهران کماکان از صنفی به صنف دیگر سرایت پیدا می‌کند. کاسبان خیابان چراغ‌برق تهران، که محل حضور فروشندگان صنف لوازم یدکی‌ است، از صبح شنبه ۲۸ خرداد به اعتصاب‌های سراسری پیوستند. معترضان با تعطیل کردن مغازه‌هایشان در خیابان ملت تجمع کردند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، ماموران پلیس عده‌ای را به باز کردن مغازه‌هایشان دعوت یا مجبور کردند.بخشی از مغازه‌داران که به اعتصاب نپیوسته بودند نیز پس از این برخورد نیروهای پلیس اقدام به تعطیلی مغازه‌هایشان کردند.

معترضین در ادامه اقدام به راهپیمایی در خیابان‌های اطراف این بازار کردند و با شعار «بازاری باغیرت، حمایت حمایت» خواستار اضافه شدن دیگر بازاریان به این اعتصاب شدند. پس از این اتفاق کسبه «پاساژ بزرگ کاشانی» تهران نیز با تعطیلی این پاساژ به اعتصاب‌های سراسری پیوستند. این در حالی است که نیروهای ضدشورش با حضور در محل تجمع اقدام به برخورد با برخی معترضین کردند.

اصفهان و شهرهای اطرافش نیز در اعتصاب سراسری روز شنبه حضوری فعال داشت. شنیده‌ها حاکی از آن است که بازار لباف‌ها نیز با پیوستن کسبه این بازار به اعتصاب‌های سراسری به حالت تعطیل درآمد. بنک داران عمده فروش اصفهان و پارچه فروشان این شهر نیز از صبح شنبه مغازه‌های‌شان را تعطیل کردند.بازار طلافروشان یزد و چند بازار و صنف دیگر در این شهر نیز مغازه‌هایشان را برای پیوستن به ‎اعتصاب سراسری تعطیل کردند.

 بخشی از کسبه شهر یزد برای اعتراض مقابل فرمانداری این شهر دست به تجمع زدند.

نورآباد ممسنی در استان فارس، شهرستان کوهچنار بیست و پنج کیلومتری کازرون، اسلام‌آباد غرب در کرمانشاه و لجان از توابع استان اصفهان و خرم‌آباد نیز شهرهایی هستند که روز شنبه به اعتصاب‌های سراسری پیوستند.

افزایش مالیات، افزایش هزینه‌های جانبی، نوسان نرخ ارز و برخی مشکلات صنفی از دلایل مشترک این اعتصاب‌های سراسری در شهرهای مختلف است.

بخشی ازیک گزارش رسانه ای شده بتاریخ ۲۸خرداد

*جان باختن ۲ کارگر درکرج براثر سقوط از ارتفاع بدلیل پاره شدن کابل آسانسور

۲ کارگر ساختمانی  حین کار کردن در یک ساختمان نیمه کاره در بلوار رستاخیز رجایی شهرکرج، به دلیل پاره شدن کابل آسانسور از طبقه پنجم به پایین سقوط کرده و جان خود را از دست دادند.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate