اخباروگزارش های کارگری ۲۷ خرداد ماه ۱۴۰۱

اخباروگزارش های کارگری ۲۷ خرداد ماه ۱۴۰۱

– تجمع اعتراضی کشاورزان و دامداران قهدریجان همزمان با سفر رئیسی به اصفهان

– با احتساب نورآباد ممسنی استان فارس روز پنج شنبه ۲۶ خرداد فرهنگیان شاغل وبازنشسته حق طلب در ۳۹ شهر تجمع کردند

– آزادی همکاران بازداشتی انجمن صنفی معلمان مریوان 

– آزادی همکاران بازداشتی کانون صنفی فرهنگیان قزوین 

– اطلاعیه کانون صنفی معلمان بوشهر

– گزارش بازداشت فرهنگیان کنشگردرسقز

– گزارشی از همکاران بازداشتی شهر سنندج 

– پنجمین روز اعتصاب غذای رضا شهابی

– شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت:

همکار گرامی ما ” واله زمانی ” بازداشت شده است

– شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت:

همکار گرامی ما ” واله زمانی ” بازداشت شده است

– گزارشی  از فعالیت های پلاتفرم سندیکاهای کارگری سوئد  در  اجلاس  سالانه سازمان جهانی کار ژوئن. ۲۰۲۲

*تجمع اعتراضی کشاورزان و دامداران قهدریجان همزمان با سفر رئیسی به اصفهان

شماری از کشاورزان و دامداران ساکن قهدریجان، روز پنجشنبه ۲۶ خردادماه، همزمان با سفر ابراهیم رئیسی به اصفهان، تجمع اعتراضی برپا کردند.

معترضان با اشاره به وعده‌های مسئولان سازمان آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی مبنی بر اجرای طرح آبرسانی، نسبت به خلف وعده مدیران این نهادها و در پی آن متضرر شدن کشاورزان و دامداران منطقه به شدت اعتراض کردند.

آنها عنوان می‌کنند: با وجود صرف هزینه‌های میلیاردی جهت احداث زیرساخت و لوله‌کشی، تاکنون آبرسانی انجام نشده و هیچ یک از مسئولان ارگان‌های ذیربط، حاضر به پاسخگویی نیستند.

برگرفته از کانال اتحادیه آزاد کارگران ایران

*با احتساب نورآباد ممسنی استان فارس روز پنج شنبه ۲۶ خرداد فرهنگیان شاغل وبازنشسته حق طلب در ۳۹ شهر تجمع کردند

تصویری از تجمع نورآباد ممسنی استان فارس

درهمین رابطه:تجمع حق طلبانه سراسری فرهنگیان شاغل وبازنشسته کشور

روز پنج شنبه ۲۶ خرداد،فرهنگیان شاغل وبازنشسته کشورعلیرغم ایجاد جوامنیتی وبگیر وببندها به فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران برای احقاق حقوق برحقشان مبنی بر آزادی تمامی فرهنگیان کنشگر، اجرای کامل رتبه‌بندی معلمان، همسان‌سازی حقوق فرهنگیان بازنشسته،آموزش رایگان وبرچیدن آموزش پولی و جلوگیری از کالایی سازی آموزش پاسخ مثبت دادند ودست به تجمع مقابل اداره آموزش وپرورش در شهرستان های زیر زدند:

آذربایجان شرقی:

۱- تبریز

۲- جلفا

۳- مرند

+ آذربایجان غربی:

۴- ارومیه

۵- بوکان

۶- سردشت

+ اردبیل 

۷- اردبیل

+اصفهان

۸- اصفهان

+البرز

۹- کرج

+ایلام 

۱۰- ایلام

+ خراسان رضوی

۱۱- کاشمر

+ خوزستان

۱۲- آبدانان

۱۳- اندیمشک

۱۴- اهواز

۱۵- شوش

+ چهارمحال بختیاری

۱۶- – شهرکرد

+ زنجان

۱۷- زنجان

+ قزوین

۱۸- قزوین

+کردستان

۱۹- بیجار

۲۰- دیواندره

۲۱- سقز

۲۲- سنندج

۲۳- مریوان

+کرمانشاه

۲۴- اسلام آباد غرب

۲۵- کرمانشاه

۲۶- هرسین

+کهکیلویه وبویراحمد

۲۷- یاسوج

+ گیلان

۲۸- رشت

۲۹- رضوانشهر

+ لرستان

۳۰- الیگودرز

۳۱- خرم آباد

۳۲- دلفان

+مازندران

۳۳- بابل

۳۴- ساری

+ هرمزگان

۳۵- بندرعباس

+ همدان

۳۶- ملایر

۳۷- همدان

+یزد

۳۸- یزد

درتهران وبرخی از شهرستان های با ایجاد جو امنیتی ونظامی توسط نیروهای سرکوبگر دستگاه رهبری ودولت مانع از تجمع حق طلبانه فرهنگیان ازجمله مقابل مجلس شدند.

بنا بهمین گزارشات در چند شهرنیروهای امنیتی واطلاعاتی دستگاه رهبری ودولت به تجمع کنندگان یورش آوردند وآنها را مورد ضرب وشتم و توهین قرار دادند.

لیست به‌روزرسانی شده از بازداشت گسترده‌ی معلمان بتاریخ ۲۷ خرداد

پس از اعلام عمومی فراخوان شورای هماهنگی برای تجمع سراسر فرهنگیان ایران، نهادهای امنیتی، همچون گذشته دست‌به کار شده و به جای حل مساله، روش قدیمی پاک کردن صورت مساله را در پیش گرفتند.

بر همین مبنا روز چهارشنبه ۲۵ خرداد ماه_ یک روزمانده به تجمع اعتراضی سراسری معلمان در سراسر کشور_ پنج‌شنبه ۲۶ خرداد ماه وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه، سراسیمه و دست پاچه، تعدادی از فعالان صنفی معلمان را در شهرهای مختلف بازداشت نمودند تا به زعم خود مانع شکل گیری تجمع شوند. غافل از این‌که این‌گونه رفتارها نه تنها به جنبش پویای معلمان آسیب نخواهد زد و هیچ خللی بر اراده‌ی آهنین معلمان در راه رسیدن به خواسته هایشان ایجاد نخواهد کرد؛ بلکه اراده‌ی معلمان را راسخ و مطمئن می‌نماید.

مثلث دولت، مجلس و نیروهای امنیتی، این‌بار نیز، دست‌ در دست هم، برای پایمال نمودن حقوق معلمان و دانش‌آموزان، با قدرت تمام، گام برداشتند تا ثابت کنند، برای فرهنگ، علم، دانش و عدالت، ذره‌ای ارزش قائل نیستند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، به اطلاع عموم فرهنگیان کشور و مردم عزیز ایران می‌رساند، نیروهای امنیتی در اداره اطلاعات، اطلاعات سپاه، پلیس امنیت، با چراغ سبز قوه قضاییه، تعداد دیگری از بهترین معلمان ایران را بازداشت کرده‌اند، که اسامی این عزیزان به شرح زیر می‌باشد:

انجمن صنفی معلمان گیلان:

۱- محمودصدیقی پور

۲- عزیزقاسم زاده

۳- جواد سعیدی

۴- انوش عادلی 

۵-آقای نهالی

۶- آقای لاجوردی

انجمن صنفی معلمان کردستان_سقز و زیویه:

۷- مرضیه طلایی

۸- خالد عبداللهی

۹- محمد فتاحی

۱۰- طاهر قادرزاده

۱۱- سلیمان عبدی

۱۲- عزیز مرزی

۱۳- احمد قادری       

۱۴- کیوان محمدی

۱۵- حسین محمدی      

۱۶- لقمان‌ اله مرادی          

۱۷- خالد شیخی       

۱۸- صلاح‌‌الدین حسینی     

۱۹- قادریثرابی

۲۰- زاهد مرادی

۲۱- آمانج امینی

۲۲- انورفرج زاده

۲۳- اسماعیل ریحانی

۲۴- حسام خاکپور

۲۵- حسن رحیمیان

۲۶- طاهرمحمدی

انجمن صنفی معلمان کردستان_دیواندره:

۲۷- هیوا قریشی   

۲۸- کاوە محمدزادە

۲۹- امیدشاە محمدی

۳۰- عثمان رضایی

۳۱- پرویز احسنی

انجمن صنفی معلمان کردستان_سنندج:

۳۲- غیاث نعمتی

۳۳- محمد رضا مرادی

۳۴- صلاح حاجی میرزایی

۳۵- بهزاد قوامی

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران

۲۷خردادماه ۱۴۰۱

*آزادی همکاران بازداشتی انجمن صنفی معلمان مریوان 

ضمن سپاس فراوان از حمایتهای بیدریغ شما بزرگواران آخرین خبر در خصوص آزادی همکاران بازداشتی شهر مریوان در روز پنجشنبه  ۲۶ خرداد ۱۴۰۱

آرام محمدی

تحسین مصطفی

سیوان سلیمانی

آرام قادری

بە اطلاع میرساند خوشبختانە باز هم مهر تاییدی بر حقانیت خواستەهایمان و تجمعات قانونی و مطالبەگرانەی فرهنگیان زدە شد و امروز جمعه ۲۷ خرداد، همکاران بازداشتی دو روز اخیر انجمن صنفی مریوان آزاد شدند.

شورای هماهنگی ضمن استقبال و تبریک آزادی این همکاران گرانقدر به جامعه ی فرهنگیان کشور اعلام میدارد که خواهان آزادی سریع و بی قید و شرط تمامی دیگر همکاران صنفی در بند می باشد و انتظار دارد که استقلال رویه قضایی برای همه کنشگران صنفی در کشور به رویه ای مرسوم و معمول تبدیل شود. جامعه معلمان بنا بر وظیفه ذاتی آموزگارانه، در پی اصلاح امور و عدالت آموزشی و به تبع آن شقوق مختلف عدالت و ایجاد نشاط و امید در جامعه هستند.

*آزادی همکاران بازداشتی کانون صنفی فرهنگیان قزوین 

ضمن سپاس فراوان از حمایتهای بیدریغ شما بزرگواران آخرین خبر در خصوص آزادی همکاران بازداشتی شهر قزوین در روز پنجشنبه  ۲۶ خرداد ۱۴۰۱

خانم رزنی

  خانم کاظمی

و ‌آقایان:

محمد رضا بهنام نژاد

علی صادقی نژاد

محمود صابونی

محمود زمانی

آقای صیادی

حمید فرخ امینی

آقای فتخاری

ابراهیم کردی

بە اطلاع میرساند خوشبختانە باز هم مهر تاییدی بر حقانیت خواستەهایمان و تجمعات قانونی و مطالبەگرانەی فرهنگیان زدە شد و امروز جمعه ۲۷ خرداد، همکاران بازداشتی دو روز اخیر انجمن صنفی قزوین آزاد شدند.

شورای هماهنگی ضمن استقبال و تبریک آزادی این همکاران گرانقدر به جامعه ی فرهنگیان کشور اعلام میدارد که خواهان آزادی سریع و بی قید و شرط تمامی دیگر همکاران صنفی در بند می باشد و انتظار دارد که استقلال رویه قضایی برای همه کنشگران صنفی در کشور به رویه ای مرسوم و معمول تبدیل شود. جامعه معلمان بنا بر وظیفه ذاتی آموزگارانه، در پی اصلاح امور و عدالت آموزشی و به تبع آن شقوق مختلف عدالت و ایجاد نشاط و امید در جامعه هستند.

*اطلاعیه کانون صنفی معلمان بوشهر

در راستای سرکوب معلمان آزادی‌خواه و عدالت‌جو، نیروهای سرکوب بعد از ظهر روز چهارشنبه آقایان محمود ملاکی و محسن عمرانی (از اعضای هیات مدیره کانون بوشهر) را دستگیر کرده و به مکان نامعلومی انتقال داده‌اند.

با پبگیری‌هایی که خانوداده‌های این دو عزیز داشته‌اند، هیچ کدام از نیروهای امنیتی استان (نیروهای انتظامی، سپاه و …) حاضر به پاسخگویی نبوده‌اند و از وضعیت این فعالان صنفی، اظهار بی‌‌اطلاعی کرده‌اند.

کانون صنفی معلمان بوشهر

۲۷ خرداد ۱۴۰۱

*گزارش بازداشت فرهنگیان کنشگردرسقز

بنا به اطلاعات رسیده، آقای طاهرحامدی دبیر و فعال صنفی استان کردستان / سقز همراه با ۲۰ نفر از فعالان صنفی سقز، روز پنج شنبه، ساعت ۲ بامداد، در منزل مسکونی خود بازداشت شده و اکنون در زندان مرکزی سقز، زندانی است.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، هر نوع برخورد قهری، با فعالان صنفی را، اقدامی غیر قانونی و غیر اخلاقی می‌داند و انتظار دارد که با درایت برخی از مسئولان، این برخوردهای غیرقانونی برچیده شود و آرامش به جامعه فرهنگیان کشور باز گردد.

*گزارشی از همکاران بازداشتی شهر سنندج 

غیاث نعمتی عضو‌ هیئت مدیره ی انجمن صنفی معلمان کردستان_ سنندج، روز چهارشنبه ۲۵ خرداد بازداشت شد.

همچنین آقایان محمدرضا مرادی و صلاح حاجی میرزایی از دیگر اعضای هیئت مدیره انجمن صنفی معلمان کردستان_سنندج و‌ بهزاد قوامی دیگر معلم بازداشتی شهر سنندج، ‌در جریان تجمع اخیر معلمان، می باشند.

این حجم از دستگیری معلمان کنشگر در سطح کشور و به ویژه در استان_کردستان، با توجه به قانونی بودن همه فعالیت ها و مطالبات فعالان صنفی معلم، حکایت از قانون ستیزی آشکاری دارد که کمترین حقی برای ملت قائل نمی باشد.

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان، خواهان پایان دادن به این رویه های غیر قانونی است و چنانچه بارها هشدار داده است سرکوب هرگز نتوانسته مطالبات معلمان را به محاق ببرد.

*پنجمین روز اعتصاب غذای رضا شهابی

رضا شهابی را فراموش نکنیم.

امروز جمعه ۲۷خرداد ماه ، پنجمین روز اعتصاب غذا رضا شهابی از اعضای هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد میباشد ، این کارگر زندانی در اعتراض به پرونده سازی ، بازجویی های پی در پی و طولانی و تهدید های بازجو ، و شرایط بد اتاق های ۲۰۹ وعدم رسیدگی پزشکی، علیرغم وخامت جسمانی ،  دست به اعتصاب غذا زده و اعلام کرده  با توجه به احترامی که برای وکلایم آقایان رئیسیان وتاج و تمامی همکاران ودوستان دارم. عمودی به زندان آمده ام افقی هم به بهشت زهرا خواهم رفت.

رضا شهابی وحسن سعیدی دوعضو سندیکای واحد به ترتیب در تاریخ های ۲۲ و ۲۸اردیبهشت ماه بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل گردیدند.

سندیکای کارگران شرکت واحد بازداشت این دوعضو سندیکا را بشدت محکوم میکند وخواستار آزادی فوری و بی قید وشرط رضا شهابی وحسن سعیدی میباشد.

*شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت:

همکار گرامی ما ” واله زمانی ” بازداشت شده است

بر اساس انتشار خبرهایی در شبکه های اجتماعی مطلع شدیم ” واله زمانی ” یکی از همکاران که سابقه کار در بسیاری از پروژه های فازهای مختلف منطقه پارس جنوبی را دارد، بازداشت شده است.

 آنگونه که در خبرها آمده او در نهم خرداد بازداشت و در بیست و چهارم خرداد طی تماس تلفنی از بازداشت خود در شهر ارومیه و زندانی بودن در بند انفرادی ۲۴۰ خبر داده است. 

خانواده وی از ابتلای واله به بیماری خطرناک هپاتیت گزارش میدهند و نگران جان و سلامت عزیز خود هستند. 

به گفته خانواده این همکار، وی بدلیل سالها کار در شرایط سخت، ناامن و غیر بهداشتی در پروژه های عسلویه، به انواع بیماری های ریوی و گوارشی  مبتلا بوده و  متاسفانه در جریان درمان و مداوا  بخاطر آلودگی بیمارستان به هپاتیت هم مبتلا شده است. 

این خبر تا همین جا برای ما کارگران نفت هشدار دهنده است. اول اینکه واله این کارگر حق جو بخاطر حق طلبی اش از کار اخراج میشود. دوم اینکه این کارگر حق جو بخاطر حق جویی هایش زندانی میشود و سوم بلایی که محیط های کار بر سر ما کارگران می آورد و همیشه ما نسبت به آن معترض بوده ایم.

شورای سازماندهی بازداشت ” واله زمانی ” را بشدت محکوم کرده و خواستار آزادی این همکار حق طلب خود هست و در عین حال تاکید میکنیم که ما کارگران پروژه ای نفت همچنان بر خواستهای  برحقمان پای می فشاریم  و محیط کار امن وانسانی حق مسلم ماست. 

” واله زمانی ” باید آزاد شود

*گزارشی  از فعالیت های پلاتفرم سندیکاهای کارگری سوئد  در  اجلاس  سالانه سازمان جهانی کار ژوئن. ۲۰۲۲

پلاتفرم سندیکاهای کارگری سوئد سالانه و در حین اجلاس سازمان جهانی کار فعالیت هایی را در حمایت از کارگران و معلمان در اعتراض به سیاست ها و عملکردهای جمهوری اسلامی در رابطه با حقوق و مبارزات مستقل و ازاد کارگری در ایران به پیش می برد. با توجه به تشدید سرکوب های رژیم علیه فعالین کارگری و معلمان در ماه های اخیر، بویژه با توجه به درخواست شورای هماهنگی کانون های صنفی فرهنگیان ایران از سازمان جهانی کار مبنی برصلب مسئولیت از نماینده جمهوری اسلامی ایران در هییت رئیسه سازمان جهانی کار بعلت عدم تصویب و اجرای مقاوله نامه های مرکزی ۸۷ و ۹۸ آن فعالیت های مشخصی داشته است.

سعید تقوی مسئول پلاتفرم سندیکاهای کارگری سوئد نیز در روزهای ١ تا ٣ ژوئن با تماس های مستقیم با نماینده سازمان مرکزی سندیکاهای کارگری سوئد در ژنو، خانم سیورینه ، که در این اجلاس شرکت داشت و توضیحات لازم جهت پیگیری درخواست شورای هماهنگی معلمان ارائه داد و از ایشان خواست که در جلسات رسمی این سازمان تمام سعی خود را جهت افشا سیاست های سرکوب گرانه رژیم جمهوری اسلامی  ایران بکار گیرد. جمهوری اسلامی امسال با یک هئیت ۴٣ نفری به سرپرستی حجت الله عبدلملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این اجلاس شرکت داشت که ٩ نفر از آنان تحت عنوان “نمایندگان کارگری” از جمله “هماهنگ کننده ارشد مرکزاسلامی مشاورین کارگری” و یا “کنفدراسیون کارگران ایران”، مجمع نمایندگان کارگری و غیره به این اجلاس ارسال شده بودند. پلاتفرم سندیکاهای کارگری سوئد که در سال های اخیر نقش مهمی در رد درخواست عضویت تشکل های دولتی “کارگری” جمهوری اسلامی در کنفدراسیون جهانی اتحادیه های کارگری داشته است تمرکز خود را این بار معطوف به و متمرکز بر رساندن درخواست شورای هماهنگی به گوش شرکت کنندگان در این اجلاس نمود. این درخواست در جلسه ای با ارائه مدارک به اطلاع سیورنه و ایرن نماینده سازمان مرکزی کارگران سوئد در این اجلاس رسانده شد که ایشان در دیدارها و جلسات مختلف پیگیر این مسئله شده تا از کاندیداتوری “نمایندگان کارگری” جمهوری اسلامی جلوگیری کنند. علاوه بر این در مراودات کتبی با نمایندگان اتحادیه جهانی کارگران حمل و نقل نویل کوآرد و سوباسینگه روآن علاوه بر اطلاع رسانی، درخواست شورای هماهنگی از اجلاس سازمان جهانی کار نیز مجددا مطرح شد. در دیدارهای مختلف با جاوید رحمان درحول این اجلاس علاوه بر اطلاع رسانی مجدد توافق شد که ایشان نیز پیگیر درخواست شورای هماهنگی باشند. همچنین در جلسه مشترکی که به ابتکار پلاتفرم سندیکاهای کارگری سوئد با جاوید رحمان و لیف ایساکسون منشی بین المللی سازمان مرکزی کارگران سوئد، ال.او و سعید تقوی مسئول این پروژه حول چگونگی حمایت از درخواست شورای هماهنگی تبادل نظر شد. در این جلسه ستار رحمانی کارشناس مسائل و مبارزات معلمان ایران نیز حضور داشت. قرار شد جاوید رحمان گزارش خود را بر اساس داده های تایید شده خانواده های معلمان زندانی برای پیگیری حقوقی و بین المللی تهیه کند. 

حمایت سندیکاهای کارگری سوئد از کارگران و معلمان ایران محدود به روزهای اجلاس سازمان جهانی کار نبوده و پلاتفرم تمام تلاش خود را در همکاری با سایر فعالین در کشورهای مختلف برای ایجاد یک فعالیت و پلاتفرم بین المللی در همین راستا بکار می بندد. پلاتفرم سندیکاهای کارگری سوئد هم اکنون با تماس های مستقیم خود با نمایندگان فدارسیون بین اللملی حمل و نقل، ای تی اف، برای آزادی فعالین سندیکای کارگران اتوبوسرانی تهران و حومه، بویژه رضا شهابی، حسن سعیدی و سایر فعالین کارگری در بند تلاش می کند. ما در پلاتفرم سندیکاهای کارگری سوئد توطئه سوخته و اتهام “جاسوسی” به رفقای کارگر و معلمان که در تماس و نشست سندیکایی با منشی روابط بین المللی فدراسیون معلمان فرانسه داشته اند را شدیدا محکوم می کنیم. ما با جدیت خواهان موارد زیر هستیم:

  • آزادی فوری همه معلمان زندانی، فعالین کارگری و مدنی زندانی
  • تصویب و اجرای مقاوله نامه ۲۳ کنوانسیون جهانی حقوق بشر سازمان ملل و مقاوله نامه های ۸۷ و ۹۸ سازمان جهانی کار
  • سازمانهای کارگری سندیکایی و نمایندگان منتخب و اعضای آنها بدون ترس از خشونت، تهدید زندان و اخراج از کار می بایست اجازه فعالیت داشته باشند.

١٣ ژوئن ٢٠٢٢

 پلاتفرم سندیکاهای کارگری سوئد * ایران

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate