۲۶ خرداد:  تجمعات سراسری بزرگ معلمان

۲۶ خرداد:  تجمعات سراسری بزرگ معلمان

معلم زندانی آزاد باید گردد

از ساعت ده صبح امروز ۲۶ خرداد بنا بر فراخوان قبلی شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان معلمان در سطح  سراسری و در اعتراض به ادامه بازداشت همکاران خود و سونامی گرانی و عدم پاسخگیری مطالباتشان تجمع کردند. این تجمعات قرار بود در تهران مقابل مجلس اسلامی و در شهرها و شهرستانها مقابل ادارات آموزش و پرورش برگزار شوند. حکومت اسلامی از ترس به میدان آمدن معلمان در همه شهرها در محل های اعلام شده برای تجمعات نیروی سرکوبش را مستقر و فضا را بشدت امنیتی کرده بود و علیرغم آن جمعیت قابل توجهی از معلمان در شهرهای مختلف تجمع کردند و شعار معلم زندانی آزاد باید گردد سر دادند. بنا بر گزارشات علیرغم فضای امنیتی تا کنون تجمعات در شهرهای مریوان، سنندج، سقز، بوکان، بیجار،  اندیمشک، ساری، رشت،  خرم آباد، کاشمر، همدان،   زنجان، اردبیل، اسلام آباد غرب، سردشت، آبدانان،  هرسین، ملایر، بابل، و الیگودرز  برگزار شده است. یک شعار محوری در این تجمعات شعار معلم زندانی آزاد باید گردد بود.

در تهران حضور نیروهای امنيتي سنگین و به گفته شاهدین حکومت در مقابل مجلس عملا حکومت نظامی اعلام نشده برقرار کرده بود و نیروهای انتظامی و ماشین ها ون نیروهای سرکوب مستقر بودند. در رشت عزیز قاسم زاده سخنگوی کانون صنفی فرهنگیان گیلان قبل از آغاز تجمعات اعتراضی معلمان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. علیرغم این دستگیری و فضای امنیتی معلمان در این شهر تجمع خود را برگزار کردند و با شعارهای “زندانی سیاسی آزاد باید گردد”، “معلم زندانی آزاد باید گردد”، و “گرانی، تورم، بلای جان مردم” دست به راهپیمایی زدند. در کرج معلمان با شعارهای “معلم به پا خیز برای رفع تبعیض”، “معلم زندانی آزاد باید گردد” و دست نوشته هایی با  تاکید بر مطالباتشان و آزادی معلمان زندانی پیگیر مطالباتشان شدند. در سنندج در خیابان اکباتان و طالقانی و در محل تجمع معلمان در سه‌راه اداره برق و نزدیک به اداره کل آموزش و پرورش حضور نیروهای انتظامی بسیار سنگین بود.  علیرغم آن جمعیتی از معلمان  تجمع کردند و شعار “معلم زندانی آزاد باید گردد” را سر دادند. در مریوان معلمان تجمع و راهپیمایی کرده و شعار معلم زندانی آزاد باید گردد سر دادند. در همدان جمعیت قابل توجه بود و در خرم آباد معلمان شعار می دادند: “وزیر بی کفایت استعفا، استعفا”، “معلم زندانی آزاد باید گردد”. در ساری معلمان جمع شدند و با سردادن شعارهای “معلم زندانی آزاد باید گردد”، و “معیشت، منزلت، حق مسلم ماست” بر خواستهایشان تاکید کردند. در کامیاران نیروهای انتظامی در خیابان و کوچەهای منتهی بە آموزش و پرورش مستفر شده و  برای جلوگیری از برگزاری تجمع معلمان راه را بسته بودند. در کرمانشاه معلمان تجمع کرده و شعار میدادند: “با اینهمه هیاهو، حاصل وعده هات کو”، “فرهنگی می میرد، ذلت نمیپذیرد”. در زنجان نیز معلمان تجمع داشتند وبا شعار “حسین، حسین، شعارشون، دروغ و دزدی کارشان” بساط چپاول و غارت حاکم را به چالش کشیدند.

گفتنی است که یک روز مانده به تجمع اعتراضی معلمان در ایران و امروز  وزارت اطلاعات از ترس گسترش اعتراضات معلمان تعدادی دیگری از آنها را بازداشت کرده است. اسامی بازداشت شدگان عبارتند از: محمودصدیقی پور، عزیزقاسم زاده، جواد سعیدی، انوش عادلی و دو معلم دیگر در گیلان، خالد عبداللهی، محمد فتاحی، سلیمان عبدی، عزیز مرزی، احمد قادری، کیوان احمدی، حسین محمدی،  لقمان‌ اله مرادی، خالد شیخی، انور فرج زاده، صلاح‌‌الدین حسینی، قادر یثربی، مرضیه طلایی، زاهد مرادی، آمانج امینی، انور فرج زاده، ئاوات رضوی، اسماعیل ریحانی (انجمن صنفی معلمان  کردستان سقز و زیویه)، ستار زارعی، سیدمجتبی ابطحی، روح الله قدیمی (کانون صنفی معلمان  خمینی شهر)، تحسین مصطفی، سیوان سلیمانی، آرام قادری (انجمن صنفی معلمان  کردستان مریوان)، هیوا قریشی، کاوە محمدزادە، امیدشاە محمدی، عثمان رضایی، پرویز احسنی (انجمن صنفی معلمان  کردستان دیواندره)، صلاح حاجی میرزایی (انجمن صنفی معلمان  کردستان سنندج)

 گزارشات حاکی از اینست که در شهر سقز، دیواندره و سنندج بیش از ۲۰ نفر از معلمان بازداشت شده اند. تاکنون اسامی ١١ نفر از آنها به نام‌های خالد عبداللهی، محمد فتاحی، سلیمان عبدی، عزیز مرزی ، صلاحی سرخی لقمان الله ‌مرادی، احمد قادری، کیوان احمدی ، خالد شیخی، انور فرج زاده و صلاح حسینی احراز شده است و هویت باقی دستگیر شدگان هنوز روشن نیست و هنوز اطلاعی از اینکه به کدام بازداشتگاه منتقل شده اند در دست نیست.در دیوانده پنج نفر از اعضای انجمن صنفی معلمان به نام‌های امید شاه‌محمدی، عثمان رضایی، هیوا قریشی، پرویز احسنی و کاوه محمدزاده بازداشت شده اند. از سنندج مریم احمدی، رضا الیاسی، بها ملکی، جبار پاکزاد و فاتح اسدی از معلمان و فعالین صنفی سنندج از جمله بازداشت شدگان بودند که پس از چهار ساعت بازجویی و تهدید به دستگیری در صورت شرکت در تجمعات امروز پنجشنبه آزاد شدند. مریم احمدی و رضا الیاسی از اعضای هیئت مدیره انجمن صنفی معلمان کُردستان شاخه سنندج ـ کلاترزان هستند.

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان به سنت همیشه  به مناسبت تجمع سراسری امروز قطعنامه ای انتشار داده است . خطاب این قطعنامه به معلمان و به مردم و اولیای دانش آموزان است. در بخشی مقدماتی این قطعنامه با اشاره به وعده های رئیسی و بعد هم اعلام سیاست جراحی اقتصادی چنین آمده است: “به جای کاهش شکاف طبقاتی و فقر، سفره ما معلمان و سایر دست‌مزدبگیران را هدف گرفته‌است، به‌گونه‌ای که طبقه‌ی متوسط را با سرعتی وصف ناشدنی، به زیر خط فقر کشانده‌اند. در چنین شرایطی، کارمند، کارگر، معلم  شاغل و بازنشسته  توان مقابله با تورم لجام‌گسیخته را از دست داده و هر روز قدرت خریدشان کم‌تر و به‌تبع سفره‌شان کوچک‌تر می‌شود و به‌ناچار، مطالبات خود را از طریق تجمعات اعتراضی و با فریاد دادخواهی و حق‌طلبی در کف خیابان طلب می‌کنند”. سپس قطعنامه با اعلام اینکه حکومت به جای شنیدن فریاد اعتراض مردم به ستوه آمده از فقر و فرق، خشونت ورزی میکند به عدم اختصاص بودجه لازم به آموزش و پرورش و زیر پا گذاشته شدن حقوق سیزده میلیون دانش آموز اعتراض میکند.  همچنین قطعنامه به عدم اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان که چهارده سال از تصویب آن میگردد اشاره  میکند. بر نقش مخرب صدا و سیمای جمهوری در جهت تخریب چهره معلمان و تبدیل شدن به ابزاری برای فرار دولت و مجلس، از زیر بار مسئولیتِ اجرای  قانون و سناریوسازی های نخ نمای آنها اشاره میکند. این قطعنامه اعتراض معلمان  به تشدید سرکوبگری ها و دستگیری های گسترده از معلمان اعلام را ابراز میکند و با نام بردن از ۲۴ معلم زندانی خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط همه آنها و مختومه اعلام کردن پرونده ها ی امنیتی آنان شده است. اجرای کامل رتبه‌بندی معلمان، همسان‌سازی حقوق فرهنگیان بازنشسته، تحصیل رایگان و برچیدن آموزش پولی و جلوگیری از کالایی سازی آموزش از دیگر مطالبات فوری اعلام شده شورای هماهنگی در این قطعنامه است.

قطعنامه ۲۶ خرداد شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان صدای اعتراض همه مردم علیه سونامی گرانی و جراحی اقتصادی حکومت،علیه تبعیض و نابرابری و سرکوبگری های حکومت است. فرخوان شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان برای تجمع در روز ۲۶ خرداد با استقبال خوبی از سوی تشکلها و گروهای  مختلف معلمان و بازنشستگان روبرو شده بود. بازنشستگان تامین اجتماعی در تجمعاتشان با شعار معلم زندانی آزاد باید گردد، معلم ، بازنشسته ، اتحاد ، اتحاد همبستگی خود را با معلمان اعلام داشتند. تشکلها و گروههای مختلف کارگری و اجتماعی نیز در مدیای اجتماعی این فراخوان را حمایت کردند. از جمله شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت و انجمن صنفی دانشجویان اصفهان نیز طی بیانیه ای از آن اعلام حمایت کرده بودند. در سطح جهانی نیز حمایت ها از اعتراضات معلمان و برای آزادی معلمان زندانی گسترده است.

حزب کمونیست کارگری قاطعانه از خواست و مبارزات معلمان این سنگر مهم مبارزات مردمی حمایت میکنند.تمامی معلمان زندانی و بازداشت شدگان امروز باید بدون قید و شرط آزادی شوند. داشتن زندگی ای انسانی حق مسلم همه مردم است. دانش آموزان حق برخورداری از تحصیل رایگان و داشتن زندگی ای شاد و پر از رفاه و آسایش را دارند.

حزب کمونیست کارگری ایران

۲۶ خرداد ۱۴۰۱، ۱۶ ژوئن ۲۰۲۲

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate