اخباروگزارش های کارگری ۲۴ خرداد ماه ۱۴۰۱

اخباروگزارش های کارگری ۲۴ خرداد ماه ۱۴۰۱

– ادامه راهپیمایی وتجمع درهشتمین روز اعتراض سراسری کارگران بازنشسته ومستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی نسبت به مصوبه هیأت وزیران مبنی بر افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان غیرحداقل‌بگیروعدم همسان سازی کامل حقوق 

– ادامه اعتصاب کارگران پتروشیمی اسلام آباد غرب دراعتراض به عدم افزایش حقوق و ۲۴ روز کار ۶ روز مرخصی برای سومین روز

– کنش های دامنه دار کارگران کارخانه شرکت کمباین‌سازی سهند تبریزنسبت به نداشتن امنیت شغلی ومعیشتی وبی خیالی مسئولان

– اعتراضات کارگران شهرداری شاهین دژنسبت به عدم پرداخت ۳ ماه حقوق  وعیدی و عدم پاسخگویی مسئولان

– دومین روزاعتراضات سراسری کارورزان تمامی بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی تهران نسبت به سطح نازل حقوق

– مجموعه ای درباره دومین روز اعتصاب غذای رضا شهابی

۱- رضا شهابی را فراموش نکنیم.

۲- مراجعه خانم ربابه رضایی همسر رضا شهابی کارگر زندانی به دادسرای زندان اوین جهت درخواست ملاقات، امروز ۲۴ خرداد ماه.

۳- کانون نویسندگان ایران:جان رضا شهابی در خطر است

– محمدرضا مرادی بازداشت شد. 

– ملیحه جعفری دانشجوی نمایش عروسکی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران برای اجرای حبس ۶ ماهه مربوط به آبان۹۸ خود را به زندان اوین معرفی کرد.

– بازداشت مریم کریم‌بیگی در پی حمله نیروهای امنیتی به منزل ایشان

– تجمع خانواده وحید باقری در مقابل مجلس و اعتراض به بی توجهی مسولین به وضعیت حادِ وحید در اعتصاب

– تجمع اعتراضی بازاریان و کسبه میناب نسبت  به مالیات بر تراکنش های بانکی مقابل اداره امور مالیاتی

– تجمع اعتراضی خانوادگی بیماران تالاسمی  نسبت به کمبود داروی با کیفیت وگرانی مقابل وزارت بهداشت

– بازهم تصادف سرویس رفت و آمد کارگران،اینبارمصدومیت ۱۳ کارگر معدن آندولوزیت

– جان باختن کارگر شهرداری کرمان بر اثر تصادف

*ادامه راهپیمایی وتجمع درهشتمین روز اعتراض سراسری کارگران بازنشسته ومستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی نسبت به مصوبه هیأت وزیران مبنی بر افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان غیرحداقل‌بگیروعدم همسان سازی کامل حقوق 

روز سه شنبه ۲۴ خرداد، کارگران بازنشسته ومستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی استان های

خوزستان، لرستان وهرمزگان با  راهپیمایی در سطح شهر وتجمع مقابل استانداری و اداره تامین اجتماعی درهشتمین روز اعتراضشان  نسبت به مصوبه هیأت وزیران مبنی بر افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان غیرحداقل‌بگیروعدم همسان سازی به راهپیمایی وتجمع در استان های زنجان، خوزستان(اهواز راهپیمایی وتجمع مقابل استانداری وفرمانداری و تجمع در شهرستان شوش) وکرمانشاه ادامه دادند وباسردادن شعارهایی خواهان پاسخگویی مسئولان به خواسته هایشان شدند.

*ادامه اعتصاب کارگران پتروشیمی اسلام آباد غرب دراعتراض به عدم افزایش حقوق و ۲۴ روز کار ۶ روز مرخصی برای سومین روز

روزسه شنبه ۲۴ خرداد برای سومین روز متوالی، کارگران پتروشیمی اسلام آباد غرب به اعتراضشان نسبت  به عدم افزایش حقوق و ۲۴ روز کار ۶ روز مرخصی ادامه دادند وازرفتن برسر کار اجتناب ورزیدند.

براساس گزارشات منتشره درشبکه های اجتماعی، کارگران پتروشیمی اسلام آباد غرب شرکت پیمانکاری استیم) علیرغم پرداخت حقوق معوقه شان در روز دوشنبه ۲۳ خرداد به اعتصابشان برای افزایش دستمزد و همچنین ۲۰ روز کار و۱۰ روز مرخصی ادامه دادند.

درهمین رابطه:دومین روز اعتصاب کارگران پتروشیمی اسلام آباد غرب دراعتراض به عدم افزایش حقوق وپرداخت نشدن بموقعش و ۲۴ روز کار ۶ روز مرخصی

روز دوشنبه ۲۳ خرداد برای دومین روز متوالی، کارگران پتروشیمی اسلام آباد غرب(شرکت پیمانکاری استیم)دراستان کرمانشاه به اعتصابشان برای اعتراض به عدم افزایش حقوق وپرداخت نشدن بموقعش و ۲۴ روز کار ۶ روز مرخصی ادامه دادند.

*کنش های دامنه دار کارگران کارخانه شرکت کمباین‌سازی سهند تبریزنسبت به نداشتن امنیت شغلی ومعیشتی وبی خیالی مسئولان

روز سه شنبه ۲۴ خرداد، کارگران کارخانه شرکت کمباین‌سازی سهند تبریزاز کنش های دامنه دارشان نسبت به نداشتن امنیت شغلی ومعیشتی وبی خیالی مسئولان خبردادند.

۵۵ کارگر کارخانه شرکت کمباین‌سازی سهند تبریز که هم‌اکنون تحت نام شرکت گسترش و توسعه صنعت آذربایجان فعالیت دارد، با احتساب خرداد ماه سه ماه معوقات مزدی پرداخت نشده؛ دارند. این کارگران به خبرنگاررسانه ای گفتند بارها به دفاتر مسئولان استانی و شهرستانی برای حل مشکلات ما مراجعه کردیم اما تاکنون نتیجه‌ای نداشته است.

 آن‌ها افزودند: علاوه بر دستمزد سه ماه سال جاری و مطالبات قدیمی که از سالهای گذشته دارند، امنیت شغلی خود را در خطر می‌بینند.

این کارگران معترض گفتند: بخش خصوصی که هم اکنون در این واحد مشغول فعالیت است برخلاف وعدهای داده شده حین واگذاری تقریبا تولید کمباین را متوقف کرده و برنامه‌ای برای ادامه فعالیت آن ندارد بنابراین ۵۵ کارگری که در این واحد قدیمی سال‌ها مشغول کارند، با مشکل بلاتکلیفی و تامین معاش روبرو شده و خبری از پرداخت مطالبات مزدی آن‌ها نیست.

آن‌ها در ادامه از بدعهدی مسئولانی گفتند که پیگیر مطالباتشان نمی‌شوند و افزودند: آن زمان تاکید مسئولان برای واگذاری کمباین سازی تبریز این بود که این کارخانه همچنان کمباین تولید کند اما هم اکنون کار به جایی رسیده که به نظر می رسد قصد تعطیلی واحد کمباین‌سازی را دارند.

*اعتراضات کارگران شهرداری شاهین دژنسبت به عدم پرداخت ۳ ماه حقوق  وعیدی و عدم پاسخگویی مسئولان

روز سه شنبه ۲۴ خرداد، کارگران شهرداری شاهین دژ از اعتراضاتشان نسبت به عدم پرداخت ۳ ماه حقوق و عیدی و عدم پاسخگویی مسئولان خبردادند.

کارگران این شهرداری در استان آذربایجان غربی به خبرنگار رسانه ای گفتند: تشدید اعتراضات کارگران باعث شد تا روزدوشنبه ۲۳ خرداد فرماندار جلسه‌ای را با اعضای شورای شهر و تعدادی از کارگران برگزار کند.

*دومین روزاعتراضات سراسری کارورزان تمامی بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی تهران نسبت به سطح نازل حقوق

روز سه شنبه ۲۴ خرداد برای دومین روز متوالی، کارورزان تمامی بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی تهران به اعتراضشان نسبت به سطح نازل حقوق با برپایی تجمع ،گردهمایی وتحصن ادامه دادند.

*مجموعه ای درباره دومین روز اعتصاب غذای رضا شهابی

۱- رضا شهابی را فراموش نکنیم.

دومین روز اعتصاب غذای رضا شهابی از اعضای هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد امروز ۲۴ خرداد ماه در بند ۲۰۹ زندان اوین ، 

این کارگر زندانی سالها با مقاومت و ایستادگی از حقوق همکاران خود و کارگران دفاع کرده و  علیرغم تمام فشارها و تهدیدها و اخراج از کار ، تسلیم ظلم و بی عدالتی نشده است.

۲- مراجعه خانم ربابه رضایی همسر رضا شهابی کارگر زندانی به دادسرای زندان اوین جهت درخواست ملاقات، امروز ۲۴ خرداد ماه.

 طی مراجعه ای که ربابه رضایی همسر رضا شهابی،  امروز ۲۴ خرداد به دادسرا زندان اوین داشتند.  از بازپرسی درخواست ملاقات کردند تا  بتوانند  همسرشان را بنابر شرایط وخیم جسمانی اش راضی کنند تا اعتصاب غذایش را بشکند .

ماموری که مسئول پاسخگویی بود از خانم شهابی درخواست کردند منتظر باشند تا نزد بازپرس بروند و پاسخ بگیرند ، بعد از اینکه مامور برگشت،  گفت  بازپرس اجازه ملاقات به شما نمیدهد و گفتند ما خودمان اعتصاب غذای شهابی را میشکنیم.

سندیکای کارگران شرکت واحد اینگونه پاسخگویی به خانواده رضا شهابی کارگر زندانی را مصداق اذیت و آزار و شکنجه خانواده زندانی میداند و هرگونه تهدید وفشار از سوی مسئولین قضایی را بشدت محکوم میکند وخواستار آزادی بی قید وشرط رضا شهابی وحسن سعیدی دو عضو در بند  سندیکا میباشد.

۳- کانون نویسندگان ایران:جان رضا شهابی در خطر است

روز یکشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۱، رضا شهابی، فعال کارگری و عضو هیئت مدیره‌ی سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، در تماس تلفنی با خانواده‌اش اعلام کرد از صبح دوشنبه ۲۳ خرداد دست به اعتصاب غذا می‌زند. شهابی در این تماس افزوده است: «شرایط جسمانی‌ام به قدری حاد و وخیم شده که در بازجویی‌های روز گذشته از حال رفتم… قرار بازداشت جدید را بدون اطلاع من دارند اجرا می‌کنند. این به معنی همان حرف بازجو است که می‌گوید حرف اول و آخر را من می‌زنم.»

رضا شهابی در پی افزایش فشارهای امنیتی در ماه‌های اخیر، در تاریخ ۲۲ اردیبهشت‌ماه با یورش ماموران حاکمیت به منزلش بازداشت شد و از آن تاریخ به طور مداوم تحت بازجویی‌های شدید بوده است. این در حالی‌ است که به گفته‌ی نزدیکان این فعال کارگری، او از بیماری‌های زمینه‌ای از جمله فشار خون، و به سبب جراحی‌های متعدد گردن و کمر در دوره‌ی قبلی زندانش، از مشکلات ناشی از بی‌حسی رنج می‌برد.

بازداشت شهابی ادامه‌ی روند سرکوب‌ها و پرونده‌سازی‌های اخیر است که منجر به بازداشت بسیاری از فعالان کارگری و صنفی از جمله ریحانه انصاری‌نژاد، حسن سعیدی، رسول بداقی و … شده است. در ۱۹ اردیبهشت‌ماه نیز ماموران امنیتی به خانه‌ی کیوان مهتدی، نویسنده، مترجم و عضو کانون نویسندگان ایران و آنیشا اسدالهی، مترجم، هجوم بردند و اکنون بیش از یک ماه از بازداشت آن‌ها می‌گذرد.

رضا شهابی در تماس اخیرش گفته است:«دائما تحت بازجویی‌های پی‌در‌پی قرار گرفته‌ام و باید پاسخگوی تمام مسائل کارگری و سندیکایی باشم و مرتبا بازجو می‌گوید سندیکای غیرقانونی» و افزوده: «عمودی به زندان آمده‌ام، افقی هم از زندان خواهم رفت». 

تشکل‌یابی و ارتباط با نهاد‌های همسو در سراسر دنیا، حق طبیعی و مدنی فعالان صنفی است و همانطور که پیش‌تر در بیانیه‌ی ۱ خرداد ۱۴۰۱ کانون نویسندگان ایران آمده‌ است موج جدید سرکوب‌ها و پرونده‌سازی‌ها خبر از «هراس حکومت از تقویت تشکل‌های صنفی ایران» می‌دهد. 

ناگفته پیداست که با توجه به شرایط جسمی وخیم شهابی، ادامه‌ی فشارها و بازجویی‌ها برای سلامت او خطر‌های جدی در پی دارد و مسئولیت هر گزندی به جان او و دیگران زندانیان سیاسی و عقیدتی بر عهده‌ی حکومت است.

*محمدرضا مرادی بازداشت شد. 

محمدرضا مرادی عضو هیئت مدیره انجمن صنفی معلمان کردستان/ سنندج  ساعت ۲۱ روز سه شنبه ۲۴ خرداد جلو منزل بازداشت شد.

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران هشدار می دهد روند انسداد کنونی، نه تنها راه حلی برای کمترین گشایش در  وضعیت پیچیده دشوار کنونی نیست، بلکه به افزایش اعتراضات و دامنه ی آن منجر خواهد شد. معلمان ایران همچنان دولتمردان را به بازگشت به قانون اساسی و مصوبات قانونی و تعطیل شده دعوت می نمایند.

هرگونه برخورد قهر آمیز علیه معلمان خوشنام و شریف محکوم می باشد.

*ملیحه جعفری دانشجوی نمایش عروسکی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران برای اجرای حبس ۶ ماهه مربوط به آبان۹۸ خود را به زندان اوین معرفی کرد.

ملیحه جعفری آبان ۱۳۹۸ هنگام خروج از دانشگاه بازداشت شده بود و پس از گذراندن دوران بازداشت به اتهام اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت داخلی کشور از سوی دادسرای عمومی و انقلاب تهران ناحیه ۳۳ دادگاه شعبه ۲۶ محکوم‌ شد به:

 ۱- شش ماه حبس با احتساب ایام بازداشت قبلی

۲- ارائه‌ی خدمات عمومی رایگان به مدت ۲ ماه تحت نظر شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده وابسته به شورای عالی انقلاب فرهنگی

۳- پژوهش پیرامون حجاب اسلامی و آثار آن در نود صفحه‌ی دست‌نویس تحت نظارت شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده وابسته به شورای عالی انقلاب فرهنگی

۴- رونویسی از کتاب «پسرک فلافل فروش»، «سه دقیقه در قیامت» و «خاطرات سفیر» به صورت دست‌نویس در مدت سه ماه!

*بازداشت مریم کریم‌بیگی در پی حمله نیروهای امنیتی به منزل ایشان

ساعت ۷ صبح امروز نیروهای امنیتی به منزل خانوادگی مریم کریم‌بیگی دانشجوی کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات تهران حمله کرده و پس از تفتیش خانه وی را بازداشت کردند.

پیشتر مریم کریم بیگی خواهر مصطفی کریم‌بیگی، یکی از کشته شدگان اعتراضات ٨٨، طی تماس صورت گرفته از جانب حراست، از دانشگاه اخراج شده بود که پس از رسانه ای شدن مساله با تکذیب ریاست دانشگاه همراه شد.

این دانشجو در ترم پایانی تحصیل خود به سر می‌برد و اکنون بدون هیچگونه دلیل واضح و مشخصی بازداشت و از ادامه تحصیل در این مقطع بازمانده است.

منبع ۲ خبربالا:کانال شوراهای صنفی دانشجویان کشور

*‏تجمع خانواده وحید باقری در مقابل مجلس و اعتراض به بی توجهی مسولین به وضعیت حادِ وحید در اعتصاب

دو فرزند و مادر وی پلاکاردهایی را بااین مضمون بِدست داشتند: ‎سلام فرمانده منم یک دهه نودی که پدرم در زندان جا مانده،

سلام فرمانده منم یک زن بی پناه مانده که نان آورم سه ساله تو زندان مانده…

وحید از بازداشتی های آبان خونین ۹۸ میباشد که سومین سال از محکومیت خود را در زندان تهران بزرگ سپری میکند.

وحید با گذراندن دو سوم محکومیت خود میتواند از حق آزادی مشروط استفاده کند ولی دستگاه امنیتی و قضایی وحید را از این حق محروم کرده اند.وحید باقری کارگر و نان آور دو خانواده بود که در آبان ۹۸ بازداشت شد و از ان روز در زندان تهران بزرگ محبوس میباشد.

وی از سی و شش روز پیش در اعتراض به عدم موافقت با آزادی مشروطش توسط نهادهای امنیتی و قضایی دست به اعتصاب غذا زده است.

برادر وحید باقری رسول باقری در اولین ساعات تجمع در مقابل مجلس بازداشت شد.

برگرفته ازکانال اتحادیه آزاد کارگران ایران بنقل از صفحه اینستاگرام آرش صادقی

*تجمع اعتراضی بازاریان و کسبه میناب نسبت  به مالیات بر تراکنش های بانکی مقابل اداره امور مالیاتی

روز سه شنبه ۲۴ خرداد،جمعی از بازاریان و کسبه میناب برای اعتراض  به مالیات بر تراکنش های بانکی دست به تجمع مقابل اداره امور مالیاتی این شهرستان دراستان هرمزگان زدند.

*تجمع اعتراضی خانوادگی بیماران تالاسمی  نسبت به کمبود داروی با کیفیت وگرانی مقابل وزارت بهداشت

روز سه شنبه ۲۴ خرداد،جمعی از بیماران تالاسمی و خانواده‌هایشان برای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به کمبود داروی با کیفیت وگرانی مقابل وزارت بهداشت تجمع کردند.

*بازهم تصادف سرویس رفت و آمد کارگران،اینبارمصدومیت ۱۳ کارگر معدن آندولوزیت

سه شنبه شب(۲۴ خرداد)،مینی بوس حامل کارگران معدن آندولوزیت دراستان خراسان جنوبی در محور نهبندان – مسیر فرعی روستای سه فرسخ واژگون و۱۳ نفر مصدوم شدند.

*جان باختن کارگر شهرداری کرمان بر اثر تصادف

بامدادروز دوشنبه ۲۳ خرداد،یک کارگر شهرداری کرمان حین کارنظافت دربزرگراه امام رضا براثر برخوردیک خودرو با وی جان خودرا ازدست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate