اخباروگزارش های کارگری ۲۳ خرداد ماه ۱۴۰۱

اخباروگزارش های کارگری ۲۳ خرداد ماه ۱۴۰۱

– هفتمین روز اعتراض سراسری کارگران بازنشسته ومستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی نسبت به مصوبه هیأت وزیران مبنی بر افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان غیرحداقل‌بگیروعدم همسان سازی کامل حقوق با راهپیمایی وبرپای تجمع

– دومین روز اعتصاب کارگران پتروشیمی اسلام آباد غرب دراعتراض به عدم افزایش حقوق وپرداخت نشدن بموقعش و ۲۴ روز کار ۶ روز مرخصی

– رانندگان‌خط ۷بی آرتی دیروز ۲۲خرداد دراعتراض به پارک موتور سیکلت ها واخلال درتردد،    اتوبوس ها یشان را ساعتی متوقف کردند. 

– تجمع اعتراضی مربیان پیش دبستانی  خوزستان نسبت به بلاتکلیفی استخدامی مقابل ساختمان اداره کل آموزش و پرورش استان

– تجمع اعتراضی جمعی از کتابداران کتابخانه های عمومی کرمانشاه   نسبت به وضعیت معیشتی مقابل اداره کل کتابخانه های عمومی استان

– اولین روز اعتصاب غذای رضا شهابی از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه

– مراجعه خانم نسرین رحیمی همسر حسن سعیدی ، امروز ۲۳خرداد ماه به دادسرای زندان اوین.

– مدیریت ناکارآمد سامانه یک بی آر تی کمبود تامین نیروی شبکار را با فشار به رانندگان خطوط میخواهد جبران کند

– اعتصاب وتجمع بازاریان کازرون در اعتراض به طرح جدید مالیاتی

– تجمع امروز(دوشنبه ۲۳ خرداد) دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس در اعتراض به وضعیت فاجعه بار صنفی و رفاهی

– مصدومیت ۱۱۷ کارگردر حادثه انفجار وآتش سوزی کارخانه کربنات سدیم فیروزآباد

– جان باختن یک کارگر جوان در ملایربراثرسقوط ازارتفاع

– جان باختن یک کارگر پایپینگ  پتروشیمی بوشهر  براثر سقوط گریتینگ از ارتفاع ۲۰متری  بر سرش

– جان باختن ۲ کارگر مقنی درشهرستان قلعه گنج براثرگازگرفتگی

*هفتمین روز اعتراض سراسری کارگران بازنشسته ومستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی نسبت به مصوبه هیأت وزیران مبنی بر افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان غیرحداقل‌بگیروعدم همسان سازی کامل حقوق با راهپیمایی وبرپای تجمع

روز دوشنبه ۲۲ خرداد، کارگران بازنشسته ومستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی استان های

خوزستان، لرستان وهرمزگان با  راهپیمایی در سطح شهر وتجمع مقابل استانداری و اداره تامین اجتماعی هفتمین روز اعتراضشان  را نسبت به مصوبه هیأت وزیران مبنی بر افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان غیرحداقل‌بگیروعدم همسان سازی کامل حقوق،درماه جاری رقم زدند.

+خوزستان،اهواز – راهپیمایی وتشییع سفره خالی وتجمع مقابل استانداری با شعارهای:

– می جنگیم می میریم حقمونو می گیریم

– می جنگیم می میریم آروم نمی نشینیم

– سفره ما خالیه ظلم وستم کافیه

– وزیر بی لیاقت استعفا استعفا

– مصوبات شور اجرا باید گردد

+ لرستان،خرم آباد – تجمع مقابل اداره تامین اجتماعی

+لرستان ،دورود – تجمع مقابل اداره تامین اجتماعی

+هرمزگان،بندرعباس – تجمع مقابل استانداری با شعار«رئیسی دروغگو حاصل وعده هات کو»

*دومین روز اعتصاب کارگران پتروشیمی اسلام آباد غرب دراعتراض به عدم افزایش حقوق وپرداخت نشدن بموقعش و ۲۴ روز کار ۶ روز مرخصی

روز دوشنبه ۲۳ خرداد برای دومین روز متوالی، کارگران پتروشیمی اسلام آباد غرب(شرکت پیمانکاری استیم)دراستان کرمانشاه به اعتصابشان برای اعتراض به عدم افزایش حقوق وپرداخت نشدن بموقعش و ۲۴ روز کار ۶ روز مرخصی ادامه دادند.

*رانندگان‌خط ۷بی آرتی دیروز ۲۲خرداد دراعتراض به پارک موتور سیکلت ها واخلال درتردد،    اتوبوس ها یشان را ساعتی متوقف کردند. 

ورود موتور سوارها و پارک موتورسیکلت ها در مسیر خط هفت بی آرتی،  مشکلات جدی در تردد اتوبوس های این خطوط برای رانندگان بوجود آورده است. بطوری که دیروز ۲۲ خرداد حد فاصل چهاراه جمهوری وچهاراه ولیعصر بعلت پارک موتور سیکلت ها در کنار خط ویژه،   دو اتوبوس دوکابین با مشکلات وخساراتی روبرو شدند که باتوجه به حضور همیشگی پلیس در آن منطقه هیچ اقدامی برای جلوگیری از پارک این موتورسیکلت ها صورت نگرفت و این مسئله باعث خشم رانندگان گردید .

 رانندگان برای ساعتی اتوبوس ها را  متوقف کردند که این حرکت باعث بوجود آمدن صفی از اتوبوس ها از چهاراه جمهموری تا چهاراه ولیعصر بوجود آمد ،  تا اینکه پلیس موتورها را جمع کرد وراه اتوبوس ها هم باز گردید.

 مشکلات ورود موتور سوارها و پارک این موتور سیکلت ها درمسیر خطوط بی آرتی از  مشکلات جدی رانندگان و مسافران این خطوط میباشد ، بطوری که بیشترین تصادفات خطوط بی آرتی به دلیل ورود موتور سوارها به خط ویژه میباشد.

ازآنجایی که طول اتوبوس های بی آرتی تا نزدیک به هفده متر میرسد سبقت گرفتن موتور سوارها بیشترین عامل تصادف میباشد که گاهی رانندگان  اتوبوس  برای عدم برخورد با موتور سوارها  مجبور میشوند از ترمز های ناگهانی استفاده کند که این مسئله باعث آسیب دیدن مسافرین و مشکلات جدی برای رانندگان میشود.

متاسفانه مسئولین  راهنمایی و رانندگی تا کنون نتوانسته راهکاری مناسب برای جلوگیری از ورود موتور سوارها به خطوط بی آرتی ارائه دهند و این مشکل همچنان برای رانندگان  خطوط بی آرتی باقی است .

برگرفته از کانال سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

*تجمع اعتراضی مربیان پیش دبستانی  خوزستان نسبت به بلاتکلیفی استخدامی مقابل ساختمان اداره کل آموزش و پرورش استان

روز دوشنبه ۲۳ خرداد،جمعی از مربیان پیش دبستانی  خوزستان برای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به بلاتکلیفی استخدامی برای چندین وچندمین بار مقابل ساختمان اداره کل آموزش و پرورش استان در اهواز تجمع کردند.

یکی از معلمان حاضر دراین تجمع اعتراضی به خبرنگاررسانه ای گفت: از سال ۹۱ تاکنون بالغ بر پنج هزار نیروی پیش دبستانی در آموزش و پرورش خوزستان وارد شدند که با شرایط بسیار سخت و با حقوق بسیار پایین و بدون امنیت شغلی مشغول به کار هستند.

وی گفت: مربیان پیش دبستانی انتظار دارند پس از این مدت کار کردن و شرایط سخت کاری، بدون آزمون جذب آموزش و پرورش شوند تا با اجرای عدالت  از امنیت شغلی برخوردار شوند.

این معلم پیش دبستانی افزود: امروز از شهرستان‌های مختلف خوزستان مربیان پیش دبستانی حضور یافتند و برای چندمین بار، استخدام خود را در آموزش و پرورش خواستار شدند اما تاکنون مسوولی پیگیر کار آنها نبوده است.

از سال ۹۰ که دوره پیش دبستانی در خوزستان اجباری شد جذب مربی پیش دبستانی زیر نظر پیمانکارانی که با آموزش و پرورش طرف قرار داد هستند آغاز شد که همواره این مربیان نسبت به نداشتن حقوق و مزایای مناسب و نداشتن امنیت شغلی اعتراض داشته‌اند.

*تجمع اعتراضی جمعی از کتابداران کتابخانه های عمومی کرمانشاه   نسبت به وضعیت معیشتی مقابل اداره کل کتابخانه های عمومی استان

روز دوشنبه ۲۳ خرداد، جمعی از کتابداران کتابخانه های عمومی کرمانشاه   برای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به وضعیت معیشتی دست به تجمع مقابل اداره کل کتابخانه های عمومی این استان درکلانشهر کرمانشاه زدند.

*اولین روز اعتصاب غذای رضا شهابی از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه

 امروز ۲۳ خرداد رضا شهابی از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه در اعتراض به پرونده سازی و بازداشت غیر قانونی،  بازجویی های متعدد و طولانی ،  تهدیدهای بازجو و عدم رسیدگی پزشکی و شرایط نامناسب بند ۲۰۹ زندان اوین که تعداد زندانیان چندین برابر ظرفیت اتاق میباشد اعتصاب غذایش را آغازکرد.

*مراجعه خانم نسرین رحیمی همسر حسن سعیدی ، امروز ۲۳خرداد ماه به دادسرای زندان اوین.

خانم‌ نسرین رحیمی همسر حسن سعیدی در مراجعه امروز به دادسرای زندان اوین ،  مسئولین دادسرا به ایشان گفتند تا هفته دیگر اگر خبری از آقای سعیدی نشد قراربازداشت اش مجددا تمدید گردیده است.

حسن سعیدی از اعضای  شناخته شده سندیکای کارگران شرکت واحد است که از تاریخ ۲۸اردیبهشت در بند ۲۰۹ زندان اوین در بازداشت بسر میبرد و قرار یکماهه برایش صادر گردیده است.

این فعال سندیکایی نزدیک به دو دهه ، فعالیت های سندیکایی و کارگری  کرده و برهمین اساس ، با دستور مقامات امنیتی از بازگشت بکارش جلوگیری کردند و سالهاست که از کار اخراج گردیده ،  اما همچنان دست از فعالیت های سندیکایی برنداشته و اخراج و تهدید و زندان و بازداشت هم نتوانسته خللی در  اراده حق خواهی وحق طلبی وی وارد کند.

سندیکای کارگران شرکت واحد خواستار آزادی فوری و بی قید وشرط حسن سعیدی و رضا شهابی دو عضو این سندیکا میباشد.

*مدیریت ناکارآمد سامانه یک بی آر تی کمبود تامین نیروی شبکار را با فشار به رانندگان خطوط میخواهد جبران کند

از آنجا که طبق سنوات گذشته همیشه تامین سوخت اتوبوس ها به عهده پرسنل شبکاری توقفگاه بوده و رانندگان خطوط در این زمینه هیچ گونه وظایفه ای تاکنون نداشته اند و از آنجا که در ساعات پایانی کار ازدحام اتوبوس ها در توقفگاه بحدی است که کوچتکرین تاخیر درحرکت میتواند ترافیک سنگینی در توقفگاه بوجود آورد و رانندگان از سرویس جا میمانند و آن موقع شب هم  به اجبار متحمل هزینه زیادی برای بازگشت به منزل میشوند .

 با توجه به ورود اتوبوس های جدید که طول آن بسیار بزرگ‌ است، سوخت زنی توسط رانندگان خطوط باعث  ترافیک سنگینی  در سطح توقفگاه میشود و بعلت لغزنده بودن سطح توقفگاه( اطراف جایگاه سوخت) خسارات زیادی به  اتوبوس ها درهنگام سوخت زنی وارد میشود.

 بنابر همین دلایل  رانندگان شب کار  در طول ساعات نیمه شب اتوبوس ها را در فرصت مناسب سوخت زنی میکنند .

  وظایف اصلی رانندگان خطوط بی آرتی  همان جابجایی مسافران  و شهروندان میباشد  که خوشبختانه این رانندگان در انجام وظایفشان بسیار موفق بوده اند . اما هنگام بازگشت به توقفگاه دیگر نه تنها رمقی  برایشان باقی  نمانده ، بلکه نگرانی از رسیدن به سرویس ها هم تمرکز رانندگان را ازبین میبرد و عجله در زدن سوخت  باعث حوادث وخسارات زیادی میگردد که قبلا تمام این مشکلات تجربه شده است .  

متاسفانه مدیریت سامانه یک در اقدامی تعجب انگیز  وپرهزینه  جدیدا برای صرفه جویی در هزینه ها،  اقدام به اجبار کردن رانندگان خطوط برای زدن سوخت کرده است که این برنامه ریزی اشتباه،  نه تنها هزینه را کم نخواهد کرد بلکه باعث خسارات هم به اتوبوس ها و هم به رانندگان میشود که تاثیرات منفی آن بسیار بیشتر از جبران هزینه می باشد.

  مدیریت سامانه  یک رانندگان را با تهدید به کسر کار وادار می‌کنند که هنگام ورود به توقفگاه سوخت گیری را هم انجام بدهند و اگر راننده‌ای به این خواسته تن ندهد تعرفه اش در همان لحظه ورود به توقفگاه  پایان کار میزنند و پایان ساعت کاری تعرفه اش درنظر گرفته نمی شود وکسر کار محسوب میشود ، که درواقع  باعث میشود راننده  ساعتی را که  اتوبوس را متوقف میکند و تحویل میدهد محاسبه نشود .

سندیکای کارگران شرکت واحد به رانندگان تاکید می‌کند که هرگز تسلیم خواسته های غیره قانونی مدیریت نگردند و مدیریت بهتر است از ریخت وپاش هایش برای جبران هزینه بکاهد نه از جیب رانندگان.

رانندگان آگاه باشند تا ساعاتی که شما اتوبوس هایتان را تحویل مسئول ردیف نداده اید از ساعات قانونی کارتان محسوب میباشد و کسر این ساعت از حقوق شما از سوی مدیریت ، تخلف محسوب میشود و طبق قانون کار در ادارات کار قابل پیگیری میباشد.

*اعتصاب وتجمع بازاریان کازرون در اعتراض به طرح جدید مالیاتی

روز دوشنبه ۲۳ خرداد،جمعی از بازاریان کازرون برای اعتراض به طرح جدید وزارت اقتصاد برای مالیات بر تراکنش های بانکی، مغازه های خود را تعطیل و در ورودی های بازار تجمع کردند.

*تجمع امروز(دوشنبه ۲۳ خرداد) دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس در اعتراض به وضعیت فاجعه بار صنفی و رفاهی

ظهر امروز(دوشنبه ۲۳ خرداد)  دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس در اعتراض به وضعیت نامطلوب صنفی و رفاهی و عدم توجه مسئولین دانشگاه نسبت به این وضعیت در مقابل ساختمان مرکزی این دانشگاه دست به تجمع زدند. این تجمع در شرایطی برگزار شد که با تعطیلی دوساله دانشگاه به دلیل شیوع کرونا و اموزش مجازی، فضای مناسب جهت پیشروی دانشگاه ها به حقوق صنفی و قانونی دانشجویان فراهم شد تا در نبود دانشجویان بسیاری از حقوق صنفی ایشان را حذف کنند.

در جریان این تجمع دانشجویان خواستار حضور رئیس دانشگاه در تجمع جهت پاسخگوئی شدند که با مداومت تجمع، فرهاد دانشجو رئیس جدید دانشگاه تربیت مدرس، در جمع دانشجویان حضور یافت و به جهت هراس از ادامه و افزایش دانشجویان معترض در تجمع، دانشجویان معترض را به سالن چمران این دانشگاه دعوت کردند. بدین ترتیب با شکل گیری جلسه پرسش و پاسخ مهلت یکماهه جهت وصول مطالبات به فرهاد دانشجو از جانب دانشجویان داده شد که از جمله ی آنها برکناری پیمانکار سلف در صورت عدم جلب رضایت دانشجویان است.

برگرفته از کانال شوراهای صنفی دانشجویان کشور

*مصدومیت ۱۱۷ کارگردر حادثه انفجار وآتش سوزی کارخانه کربنات سدیم فیروزآباد

مدیر روابط عمومی کارخانه کربنات سدیم فیروزآباد ازمصدومیت ۱۱۷ کارگراین واحد تولیدی دراستان فارس براثر انفجار وآتش سوزی روز دوشنبه ۲۳ خرداد بدنبال نشت نیتروژن وانتقالشان به بیمارستان خبرداد.

وی افزود:این کارخانه گفت که این واحد صنعتی به منظور کنترل و مدیریت تا اطلاع بعدی تعطیل شد.

*جان باختن یک کارگر جوان در ملایربراثرسقوط ازارتفاع

یکشنبه شب(۲۲خرداد)،یک کارگر ۳۰ ساله حین کارساخت و ساز در شهر ملایر بدنبال سقوط از طبقه پنجم ساختمان جان خود را از دست داد.

*جان باختن یک کارگر پایپینگ  پتروشیمی بوشهر  براثر سقوط گریتینگ از ارتفاع ۲۰متری  بر سرش

یک کارگر پایپینگ  پتروشیمی بوشهربنام  عباس منصوری براثر سقوط گریتینگ از ارتفاع ۲۰متری  بر سرش جان خودرا ازدست داد.

*جان باختن ۲ کارگر مقنی درشهرستان قلعه گنج براثرگازگرفتگی

روز دوشنبه ۲۳ خرداد،۲ کارگر مقنی حین کارحفر چاه در روستای چاه هیشورکی شهرستان قلعه گنج ،استان کرمان دچار گازگرفتگی شدند و جان باختند.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate