ساخت یا انهدام بمب اتم؟

نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل: “ایران به‌زودی به بمب اتمی می‌رسد، مگر اینکه غرب مقابل این رژيم بایستد”

سازمان اطلاعاتی آلمان: “جمهوری اسلامی مصمم به ساختن بمب اتم است”

“جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی این کشور و ایال هولاتا، همتای اسرائیلی او با برگزاری نشست مشترکی، بر ادامه تلاش واشینگتن و تل‌آویو برای جلوگیری از دسترسی ایران به سلاح اتمی و مقابله با فعالیت‌های خصمانه تهران در منطقه تأکید کردند.”

امروزه “مذاکرات هسته ای” موسوم به برجام احتمالا برای خود مذاکره کنندگان هم به یک شوخی تبدیل شده است. دور آخر مسابقه ی ساخت یا انهدام بمب اتم با حداکثر سرعت فی البداهه آغاز شده است. کدامیک سریعتر به خط پایان میرسد: جمهوری اسلامی با اعلام ساخت بمب اتم یا بمب افکنهای آمریکا و اسرائیل در تخریب مراکز ساخت بمب اتم؟

اگر جنگ اوکراین نبود، آمریکا با تز “با جمهوری اتمی اسلامی کنار می‌آئیم” برژینسکی حداکثر با اعلام “ای داد بیداد، دیر جنبیدیم، امروز باید کنار بیائیم!” سر وته قضیه را هم میاورد. امروز اما با توجه به جنگ در جریان اوکراین یک امر مسلم شده است، یا جمهوری اسلامی سر خر را کج می‌کند و از تبدیل شدن به قمر روسیه دست برمیدارد، که احتمالش قریب به محال است، یا آمریکا باید از بلند پروازیهایش در جنگ اوکراین و از سودای رهبری جهان دست بردارد. اگر هیچیک از این دو اتفاق نیفتد، آمریکا و اسرائیل مراکز هسته ای ایران را، بر فرض اینکه از جمهوری اسلامی عقب نمانند، میزنند.

بهترین نشانه برای ردیابی مسیر این دعوا، تشدید یا کاهش تنش جمهوری اسلامی با آژانس بین المللی انرژی اتمی است. اگر و هنگامیکه جمهوری اسلامی قصد کنار آمدن با آمریکا را داشته باشد — که مستلزم عواقبی از جمله خالی کردن پشت جبهه روسیه و تضعیف موقعیت کنونیش در سوریه است — پس از مانور چهارشنبه گذشته بمب افکنهای بی ۵۲ آمریکا روی خلیج فارس، غلاف می‌کند. دوربین‌ها را باز و در را برای بازرسی آژانس میگشاید. اگر جهت معکوس رفت و مادام که آمریکا از بلند پروازیهایش در جنگ اوکراین کوتاه نیاید، زدن مراکز هسته ای جمهوری اسلامی، قبل از اعلام اتمی شدن ج ا، توسط آمریکا – اسرائیل قطعی است.
***

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate