روز جهانی لغو کار کودک شاد!

روز جهانی لغو کار کودک روز دفاع از حق کودکی به فعالین جنبش لغو کار کودک و تمامی آن ها که دلشان برای حق کودکی می تپد شاد!

سازمان ملل و سازمان جهانی کار ۱۲ ژوئن ۲۰۲۲ را روز  حمایت و دفاع از حق کودکان در سیستم اقتصادی اجتماعی  به منظور جلوگیری از به کار کشیده شدن کودکان  نام گذاری کرده اند.  در بخشی از  گزارش آی ال او در این باره آمده است: 

آیا می دانستید که : در اوایل سال ۲۰۲۰  ،۱۶۰ میلیون کودک کار  عبارت از  ۶۳ میلیون دختر و ۹۷ میلیون پسر در گوشه و کنار جهان  به کار گرفته شده اند؟

:در طی دو  دهه ی گذشته  تعداد کودکان کار  کاهش چشمگیری داشته است؟ و از ۱۶% به ۶و۹% رسیده است؟

: فقط ۴و۲۶% از کودکان  کار در سطح جهان تحت پوشش حمایت اقتصادی قرار گرفته اند؟

: در سراسر جهان  فقط ۱و۱% در صد از اقتصاد سرانه ی ملی (بی، ان، پی) به امر کودکان تخصیص دارد و در  قاره ی افریقا که دارای بیشترین کودکان است این رقم به ۴.۰% می رسد؟

اجازه می خواهم  به مناسبت روز جهانی لغو کار کودک و گرامی داشت جنبش لغو کار کودک و خاطره ی عزیز گلوبال مارچ به سهم خود این سوال ها را مطرح کنم:

آقایان و خانم های  مدافع سرمایه داری!

آیا می دانید که سیاست های اقتصادی شما، عامل اصلی ی بهره کشی از جان های  کوچک است؟

آیا می دانید، تقسیم مجدد جهان با شکست پروژه ی نظم نوین تان،  بیشترین تضیقات را علیه کودکان روا می دارد؟ 

آیا می دانید جنگ های کوچک و بزرگ شما در گوشه و کنار جهان میلیونها کودک را “بیش از ۲۰ میلیون” را گرفته است؟ ، یا کشته، یا آوراه کرده و یا ۷ میلیون از این تعداد را  دچار افسره گی مطلق کرده است؟

: آیا می دانید؟ تعداد کودکان کار در عرصه ی کشاورزی بالا تر رفته و این کودکان اساس کودکان مهاجر و  آواره ای هستند که از بد روزگار چشمانشان آبی نیست؟

:آیا می دانید  در پس های و هوی های  برجامی و نافرجامی های میلیون ها انسان در کشوری مثل ایران، به تعداد خودکشی در بین کودکان کار هر روز اضافه می شود؟

: آیا می دانید  درسایه سیاست های  سود جویانه ی شما  مذهب قوی می شود؟ بر زندگی میلیون ها کودک در افغانستان و ایران و یمن و سوریه و حلب و عراق مخرب ترین تاثیر را می گذارد  بنا به خودتان بیش از ۹ میلیون  دیگر از کودکان در معرض ترک تحصیلند؟ 

: آیا می دانید به دلیل سیاست های جنگی شما ها، کودکان در ایران  با خزعبلاتی مثل سرود سلام فرمانده برای گوشت دم توپ شدن سیاست های ارتجاعی  سرمایه دارانه به قید و بند کشیده می شوند؟

: آیا می دانید؟ سن کودکی تقلیل پیدا کرده و میلیون ها کودک همسر  لکه ی ننگ بر پیشانی مدرنیته ی شما هاست؟

آیا می دانید های بسیاری وجود دارد که می توان از شما پرسید. اما ما می دانیم دفاع از حق کودکی  و لغو کار کودک ، تنها و تنها  از طریق  دفاع از  فعالیت  اعضای چنبش لغو کار کودک و کمپین دفاع از حق کودکی و تنها و تنها به دست ما و از طریق تبدیل  مساله ی کودکان از یک معضل اجتماعی به یک حرکت اجتماعی  امکان پذیر است و بس!

روز جهانی لغو کار کودک به تمامی همکاران عزیز باز هم شاد. 

ما خواهان اجرای کامل و به تصویب رسانده شدن تبص ه ی یکم کنوانسیون ۱۸۲ مبنی بر ممنوعیت کار کودکان زیر ۱۵ سال، یعنی: مصونیت قانونی، سیاسی و اجتماعی کلیه ی فعالین کمپین حق کودکی و جنبش لغو کار کودک هستیم.

سوسن بهار ۱۲ ژوئن ۲۰۲۲

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate