اخباروگزارش های کارگری ۱۹ و ۲۰ خرداد ماه ۱۴۰۱

اخباروگزارش های کارگری ۱۹ و ۲۰ خرداد ماه ۱۴۰۱

– فراخوان تجمع اعتراضی سراسری  شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران نسبت به عدم اجرای همسان‌سازی، رتبه‌بندی، بازداشت‌های غیر قانونی فعالان صنفی و سناریوسازی‌های صدا و سیما 

– فراخوان تجمع بزرگ وسراسری بازنشستگان

– چهارمین روز راهپیمایی وتجمع سراسری کارگران بازنشسته ومستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی در اعتراض به مصوبه هیأت وزیران مبنی بر افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان غیرحداقل‌بگیر

– کنش های کارگران شهرداری های کشور درنیمه اول خرداد ماه ۱۴۰۱

– ادامه اعتصاب غذای اسکندر لطفی وانتقالش  به مکانی نامعلوم

– ملاقات کابینی سمانه عابدینی با همسرش جعفر ابراهیمی

– تفتیش منزل منزل محمد حسن پوره

بازداشت کامیار فکور توسط نیروهای امنیتی 

– نگرانی شدید سندیکای کارگران شرکت واحد از وخامت بد جسمانی رضا شهابی،  که همچنان در بند ۲۰۹ زیر بازجویی های شدید بازجویان وزرات اطلاعات قراردارد. 

– امروز نوزدهم خرداد حسن سعیدی از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد با خانواده اش ملاقات  داشته است

– بیانیه‌ی مشترک اتحادیه، انجمن‌های علمی-دانشجویی و دانشجویان علوم اجتماعی کشوردررابطه با بازداشت روناک رضایی، دانشجوی ارشد مطالعات فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی

– تقدیرنامه شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران از حامیان و امضاکنندگانِ طومار اعتراضی برای آزادی معلمان و کارگران

– تقدیرنامه شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران از حامیان و امضاکنندگانِ طومار اعتراضی برای آزادی معلمان و کارگران

– حمایت سندیکای کارکنان راه‌آهن و حمل‌ونقل آلمان از کارگران و فعالان زندانی در ایران و مطالبه اخراج نمایندگان جمهوری اسلامی از هیأت مدیره سازمان جهانی کار

– جان باختن ۲ کارگر مقنی در تربت جام براثر ریزش  دیواره چاه قنات

*فراخوان تجمع اعتراضی سراسری  شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران نسبت به عدم اجرای همسان‌سازی، رتبه‌بندی، بازداشت‌های غیر قانونی فعالان صنفی و سناریوسازی‌های صدا و سیما 

روز پنج شنبه ۱۹ خرداد، شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران فراخوانی برای تجمع برای اعتراض سراسری بشرح زیر منتشر کرد:

همکاران گران‌قدر، مردم شریف ایران!

بیش از دو دهه است که معلمان ایران و نمایندگان آن‌ها در تشکل‌های صنفی، در چهارچوب قوانین موضوعه کشور به روش‌های مختلف _همواره مصرانه و صریح_ مطالبات خود را پیگیری کرده‌اند؛ مطالباتی که علاوه بر کرامت و معیشت فرهنگیان، کرامت و حقوق بدیهی دانش‌آموزان و فرزندان این مرز و بوم،  منجمله امکانات آموزشی رایگان، کیفی و مطابق با استانداردهای روز را نیز شامل می‌شود.

جای تاسف است که در تمام این سال‌ها، مسئولانِ امر، همواره و در هرحرکت قانونی، مشروع و حق‌طلبانه‌ی فرهنگیان، آن روش‌های قانونی را نادرست تلقی کرده و در هر کدام از این کنش‌ها، چند نفر از معلمان را بازداشت کرده‌اند.

ما بارها از مسئولان خواسته‌ایم که با نبستنِ راهِ گفتگو ومذاکره، حرف‌های ما را بشنوند و درصدد رفع معضلات برآیند. ما در تمامی جلسات، معضلات و کمبود‌ها را مشخص کرده و راه حل‌های عملی ارائه کرده‌ایم، با این‌که در بادی امر، سخنان‌مان را پذیرفته‌اند، امّا هیچ‌گاه به قول‌های خود عمل نکرده‌اند.

برای شنیده‌شدن مطالبات‌مان، طومارها و  نامه‌ها نوشته و تحویل داده‌ایم و نهایتاً و علی‌رغم میل باطنی مجبور به برگزاری تجمعات اعتراضیِ قانونی شده‌ایم تا شاید به خواب رفتگان صدای ما را بشنوند.

در سال ۱۴۰۰، اعتراضات سراسری معلمان در ۲۰۰ شهر برگزار شد و خواسته‌های قانونی فرهنگیان صریحاً و به بانگ بلند اعلام گردید. این تجمعات، مدنی، مسالمت‌آمیز و مبتنی بر اصل ۲۷ قانون اساسی، با این‌که دستاورد بزرگی برای معلمان و کلیت جنبش مطالباتی کشور محسوب شده و در تاریخ مبارزات صنفی و مدنی به یادگار خواهد ماند، هیچ‌گاه پاسخ مناسب دریافت نکرد. تجمعاتی که فارغ از نتایج ملموس مادی، روحیه کرامت و اعتبار و شکوه حق‌خواهی و عدالت‌طلبی را در پیکره‌ی جامعه تقویت کرد.

عظمت و شکوه تجمعات اعتراضی معلمان در سراسر کشور نمی‌توانست از دید هیچ ناظری مغفول بماند، امّا مسئولان در دولت و مجلس، این‌بار نیز طوری رفتار کردند که انگار صدای ما را نشنیده‌اند.

نکته‌ی قابل تامل این‌جاست که مسئولان در ادوار مختلف_با تفاوت در گرایش و سلایق سیاسی و مدیریتی شان_ در یک مورد اتفاق‌ِ نظر داشتند و آن هم در شیوه (پاسخ‌نگویی) آنان بود. آن‌ها، به‌اتفاق با خواسته‌های قانونیِ ما با یک روشِ واحد برخورد کردند:

“سرکوب و بازداشت فعالان صنفی معلمان و پرونده‌سازی، و اخیراً سناریوسازی علیه بهترین معلمان ایران”.

طُرفه این‌که به‌خوبی می‌دانند، سرکوب و بازداشت هیچ حاصلی جز تخریب آخرین بقایای دیوارهای اعتماد به مسئولان نداشته و اتفاقاً اراده‌ی معلمان را برای مطالبه‌ی خواسته‌های برحق‌ تقویت کرده‌است.

در چند ماه گذشته و در پی برگزاری تجمعات سراسری معلمان، اتهام‌زنی و سناریوسازی امنیتی علیه فعالان صنفی معلمان و کارگران، به‌عنوان آخرین حربه برای تقابل با اعتراضات و مطالبات صنفی، به مجموعه‌ی روش‌های سرکوب افزوده شده‌است. 

همگان می‌دانند که این روش‌ها، هیچ‌گاه افکار عمومی را قانع نکرده و به مصداقِ قول مولاناً “از قضا سرکنگبین صفرا فزود” نگاه جامعه را نسبت به سناریوسازان منفی‌تر کرده‌است، هم‌چنین این‌نکته را به ذهن تداعی نموده که مگر پیش‌تر، توانسته‌اند از این روش‌های نخ‌نما‌شده، سودی ببرند!؟

از سوی دیگر، خواسته‌ی معلمان تلاشگر و فرهیخته‌ی این خاک عزیز، فضیلت ِ دانش، زیستن با کرامت، معیشت و رفاه همگانی است، یقیناً این خواسته‌ها با مُسکن‌های کم اثر و موقت قابل حل نیستند و یا با حمله‌هایی از جنس سرکوب و سناریوسازی، فراموش شدنی نیستند و مترفع نخواهند شد.

ساختارهای ناکارآمد اجرایی و سازمانی که برای خوش‌خدمتی به بالادستی‌ها و ارباب قدرت و ثروت، تلاش می‌کنند که مطالبه‌گری کانون‌ها و انجمن‌های صنفی معلمان را به جریانی‌های سیاسی داخلی و خارجی نسبت دهند، تنها و تنها یک پیام را به جامعه منتقل می‌کنند:

“درماندگی و ناکارآمدی ساختار اجرایی و مدیریتی کشور برای پاسخ به خواسته‌های قانونی معلمان! از جمله اصل سی‌ام قانون اساسی، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و اجرای قانون رتبه‌بندی” و…

لازم است با اتکا به روش‌معلمانه‌ی خویش و به‌ تکرار، به مدیران و مسئولان امر در قوای سه‌گانه توضیح دهیم که مطالبه‌گری حق‌طلبانه‌ی معلمانِ این کشور، محدود به دوره حکومت یک جریان خاص در کشور نبوده و نیست، هم‌چنین، این فعالیت‌ها، صرفاً در چهارچوب قانون و بر بستر قانون اساسی و حقوقِ حقه‌ی شهروندی صورت می‌پذیرد، لذا سرکوب اعتراضات و مطالبه‌گری‌های صنفی، مشکلات جامعه را حل نمی‌کند و متاسفانه فاصله‌ی بین ملت_دولت را بیش‌تر خواهد کرد. 

ما از دولتیان و مجلس نشینان می‌پرسیم:

مگر رتبه‌بندی در مجلس به قانون تبدیل نشده‌‌است؟ مگر قرار نبود که از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ اجرایی شود؟ مگر بازه‌ی زمانی اجرای آن، نهایتاً تا ۱۸ خرداد نبود؟

چرا با وجود افزایش لجام‌گسیخته تورم، از اجرای آن سرباز زده‌اید؟

معلمان ایران، توامان از درغگویی و تبعیض بیزارند.

پیش‌کسوتان فرهنگی، چه گناهی کرده‌اند که باید، سال‌های سال با وعده و وعیدهای واهی منتظر اجرای همسان‌سازی حقوق باشند؟!

ما بدین‌وسیله به اطلاع مدیران و مسئولان می‌رسانیم که شما در آزمون اجرای طرح رتبه‌بندی و همسان‌سازی، بارها فرصت داشتید که نمره قبولی کسب کنید، امّا هر بار از این آزمون سرشکسته بیرون آمدید، همان‌گونه که در اجرای قانون ۱۷ سال مغفول مانده مدیریت خدمات کشوری سرشکسته شدید.

دولتیان و مجلس‌نشینان!

نیک می‌دانید که هم‌چون گذشته، تنها به اعلام خواسته‌مان اکتفا نمی‌کنیم و این مطالبات را با جدیت، اتحاد و هوشیاری پیگیری خواهیم کرد، زیرا براین باوریم که آموزش و پرورش کشور، در تمامی ادوار، در اولویتِ شما نبوده و نیست. یقین داریم که درباورتان تا زمانی که جوانترین معلمان شاغل، بازنشسته شوند، رتبه‌بندی را اجرا نخواهید کرد. پس مجبوریم مطالبه‌گری خود را هم‌چنان و با گام‌هایی استوارتر ادامه‌دهیم.

امروز پرسش افکار عمومی این‌است: چرا معلمانی که تمام تلاش و هم و غم‌شان آبادانی، رفاه، سلامت، شادابی، خردورزی و کرامت برای تمام مردم ایران است را با اتهامات واهی بازداشت می‌کنید؟ 

چه کسانی امنیت ملی و آسایش جامعه را به خطر می‌اندازند؟ معلمان تلاشگر و کنشگران شریف؟ یا غارت‌گران اموال مردم؟

چرا صدا و سیما، دزدان بیت‌المال را _علیرغم احراز مجرمیت_ با نام اختصاری معرفی می‌کند! امّا معلمانی را که هیچ کدام از مراحل رسیدگی به پرونده‌شان طی نشده و مجرمیتِ آنان اثبات نشده، طی سناریویی ناجوان‌مردانه، متهم جلوه می‌دهد!؟ “اینَ تذهبون”؟

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، با صدایی رسا، از شما می‌خواهد:

اگر سندی، دال بر مجرمیتِ فعالان صنفی دارید، به صورت شفاف منتشر کنید و  همکاران شریف ما را در دادگاه‌های علنی محاکمه کنید تا از خودشان دفاع نمایند: 

“تا سیه‌روی شود هرکه در او غش باشد”

چرا و به استناد به کدامین قانون، فعالان صنفی را بیش از موعد مقرر شده در قانون (سی روز) در بازداشتِ به‌اصطلاح “موقت” نگه میدارید؟ 

به کدام حق و به استناد به کدام قانون وقتی قرار بازداشت، توسط قاضی به قرار وثیقه تبدیل می‌شود، برخلاف قانون آن‌ها را در بازداشت نگه می‌دارید؟

به استناد کدام قانون، اصرار بر اطاله بازداشت و دادرسی دارید؟ آیا غیر از این است که در ساخت سناریوتان با شکست مواجه شده‌اید؟

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، به نمایندگی از معلمان مطالبه‌گر کشوراعلام می‌نماید: 

فعالیتِ کانون‌ها و انجمن‌های صنفی، جریانی مستقل، حق‌خواهانه، مستمر، ریشه‌دار و هم‌چون درختی تناور است که هیچ‌گاه قابل حذف نیست؛ پس به جای تلاش برای افزودن به دامنه‌ی سرکوب، تن به گفتگو دهید، صدای معلمان را بشنوید و به مطالبات برحق و صنفیِ آنان، جامه‌ی عمل بپوشانید.

ما صریح و قاطعانه اعلام می‌کنیم که لازم است سریعاً دست از سرکوب بردارید،اسماعیل عبدی ،رسول بداقی،محمد فلاحی،مژگان باقری،اسکندرلطفی،مسعود نیکخواه،شعبان محمدی ،جعفرابراهیمی  ،محمد حبیبی،اصغرامیرزادگان،محمد عالیشوندی،محمدعلی زحمتکش،هاشم خواستار ،عبدالرزاق امیری ،حمید عباسی ،غلامرضا غلامی‌کندازی ،ایرج رهنما ،جبار دوستی ومهدی فتحی بهترین معلمان ایران زمین هستند و تلاش آن‌ها برای اعتلای فرهنگ این کشور بوده‌است، بدون شک، نمی‌توان اندیشه و تفکر را زندانی کرد.

ما هم‌چنان امید داریم که به این نتیجه رسیده باشید:

فعالیت‌های کانون‌ها و انجمن صنفی، قائم به فرد نبوده و از دلِ بدنه خودجوش معلمان مطالبه‌گر سراسر ایران نشات گرفته‌است، این حرکت، شعله‌ای نیست که با سرکوب خاموش شود و از هستی محو گردد.

دولتیان و مجلس نشینان!

با صدایی بلند و رسا اعلام می‌کنیم، چنان‌چه همکاران ما سریعاً و بی‌قید و شرط آزاد نشوند، و خواسته‌های به‌حق و قانونیِ معلمانِ ایران اجرا نشوند، اعتراضات صنفی ادامه خواهد یافت.

بر همین مبنا و با استناد به اصل بیست و هفتم قانون اساسی، شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، از فرهنگیان شریف در جای‌جای ایران عزیز دعوت به‌عمل می‌آورد، در تجمع اعتراضی روز پنج‌شنبه_۲۶_خرداد، که از ساعت ۱۰ الی ۱۲ ظهر برگزار می‌گردد شرکت نمایند و حقوق قانونی خود را مطالبه کنند.

مکان تجمع:

تهران: مقابل مجلس شورای اسلامی

استان‌ها: ادارات کل

شهرستان‌ها: ادارات شهرستان

خواسته‌های فرهنگیان کشور، هم‌چون گذشته روشن است:

عدالت آموزشی برای همه دانش‌آموزان

اجرای اصل سی‌ام قانون اساسی

اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری

اجرای قانون رتبه بندی

اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان 

آزادی بی قید وشرط فعالین صنفی

تشکیل دادگاه رسانه و مطبوعات برای ناشرین ویدئوی صدا و سیما علیه فعالین صنفی

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران

۱۹ خرداد ۱۴۰۱

*فراخوان تجمع بزرگ وسراسری بازنشستگان

زمان: یکشنبه ۲۲ خرداد – ساعت  ۱۰ و۳۰ صبح

مکان: تهران مقابل سازمان برنامه و بودجه

شهرستان‌ها: مقابل صندوق بازنشستگی کشوری

درخواست های بازنشستگان ومستمری بگیران تامین اجتماعی:

۱- ابطال فوری مصوبه خلاف قانون هیئت دولت درباره افزایش ده درصدی سایر سطوح

۲- لازم اجراء بودن تصمیمات شورایعالی کار بدون تصویب در هئیت دولت 

۳- اجرای صد درصد همسان‌سازی و پرداخت معوقات از سال ۹۹

۴-  افزایش حداقل حقوق بالاتر از خط فقر ، اعمال ضریب زمان بازنشستگی برای سایر سطوح   و ترمیم حقوق ها براساس سبد معیشت و تورم

۵- تشکیل صندوق حمایتی مجزا با بودجه دولتی برای گروههای حمایتی

۶-  تصویب قانونی برای جلوگیری از دست‌اندازی و استقراض دولت‌ها از صندوق سازمان تامین اجتماعی و پرداخت عاجل بدهی‌های دولت به صندوق با اعمال دیرکرد

۷- نظارت واقعی بازنشستگان به داراییهای صندوقها و گزارش شفاف و کامل آن در عرصه عمومی

*چهارمین روز راهپیمایی وتجمع سراسری کارگران بازنشسته ومستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی در اعتراض به مصوبه هیأت وزیران مبنی بر افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان غیرحداقل‌بگیر

فیلم ها وخبرهای منتشره درشبکه های اجتماعی حاکی از ادامه راهپیمایی وتجمع کارگران بازنشسته ومستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی استان های البرز،زنجان،گیلان ومرکزی بتاریخ ۱۹ اردیبهشت برای چهارمین روزمتالی در شهرهای کرج،زنجان،رشت واراک می باشد.

*کنش های کارگران شهرداری های کشور درنیمه اول خرداد ماه ۱۴۰۱

توضیحات رخداد بخش محل خدمت شهرداری شهر تاریخ شماره
در مقابل استانداری به  دلیل عدم پرداخت پنج ماه حقوق تجمع دولتی خدمات شهری / پسماند یاسوج ۰۱/۰۳/۱۴۰۱ ۱
به دلیل عدم دریافت حقوق ها در سال جاری تجمع دولتی خدمات شهری فسا ۰۱/۰۳/۱۴۰۱ ۲
نسبت به عدم در یافت حقوق از اسفند ماه اعتراض دولتی خدمات شهری / فضای سبز اهر ۰۲/۰۳/۱۴۰۱ ۳
نسبت به عدم پرداخت حقوق ها بصورت ماهانه اعتراض نامعلوم نامعلوم زاهدان ۰۲/۰۳/۱۴۰۱ ۴
۱۰ تن از رانندگان که در اعتصاب اردیبهشت ماه شرکت داشتند پس از ده روز آزاد شدند آزادی از زندان دولتی اتوبوسرانی تهران ۰۴/۰۳/۱۴۰۱ ۵
راهبران مترو به دلیل افزایش حقوق ۱۰ درصدی نسبت به سال پیش سرعت انتقال مسافرین را کاهش دادند اعتراض خصوصی مترو تهران ۰۷/۰۳/۱۴۰۱ ۶
عدم افزایش حقوق اعتصاب نامعلوم پسماند اهواز ۱۳/۰۳/۱۴۰۱ ۷

*ادامه اعتصاب غذای اسکندر لطفی وانتقالش  به مکانی نامعلوم

صالح نیکبخت وکیل اسکندر لطفی در پیامی که در صفحه توییتر خود منتشر کرد، از انتقال موکلش به مکانی نامعلوم خبر داد، وی در این نوشت:

 موکلم اسکندرلطفی معلم که از ۹ روز پیش اعتصاب غذا کرده‌است از مریوان به شهر نامعلومی منتقل شده. جانش در خطر است.

*ملاقات کابینی سمانه عابدینی با همسرش جعفر ابراهیمی

در ملاقات کابینی که روز پنج شنبه ۱۹ خرداد سمانه عابدینی همسر جعفر ابراهیمی بازرس شورای هماهنگی با او داشته شرایط جسمی و روحی این معلم زندانی را بسیار خوب اعلام نموده است.

شایان ذکر است جعفرابراهیمی کماکان در بند ۲۰۹ زندان اوین و در اتاق های چند نفره زندانی است.رسول بداقی،مسعود نیکخواه ،شعبان محمدی دیگر معلمان زندانی ۲۰۹ هنوز جدا از هم به سر می برند.همچنین در توییتی که از صالح نیکبخت وکیل اسکندر لطفی سخنگوی شورای هماهنگی منتشر شده، از انتقال او علی رغم اعتصاب غذا به مکانی نامعلوم خبر داده است.

*تفتیش منزل منزل محمد حسن پوره

مأموران اطلاعات روز چهارشنبه به تاریخ ۱۴۰۱/۰۳/۱۸ ساعت ۰۷:۳۰ با مراجعه به منزل محمد حسن پوره معلم و فعال صنفی، اقدام به بازرسی و تفتیش منزل به منظور ضبط تلفن همراه و بازداشت این فعال صنفی نمودند‌.

لازم به ذکر است ؛ مأموران در تاریخ ۲۵ فروردین به منزل آقای پوره مراجعه و تلفن همراه ایشان را توقیف و همراه خود بردند.

از تاریخ توقیف تلفن همراه ایشان (۲۵ فروردین‌ماه ۱۴۰۱) ایشان بدلیل نداشتن امکان ارتباطی در فضای مجازی فعالیتی به جز حمایت از اعتصاب غذای آقایان اسکندرلطفی و اصغرامیرزادگان دو معلم بازداشتی اعتصاب کننده نداشته است.

*بازداشت کامیار فکور توسط نیروهای امنیتی 

صبح روز پنج شنبه ۱۹ خرداد،کامیار فکور، روزنامه نگار و فعال اجتماعی توسط نیروهای امنیتی ضمن تفتیش منزل شخصی اش بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. علت بازداشت وی اعلام نشده است.

*نگرانی شدید سندیکای کارگران شرکت واحد از وخامت بد جسمانی رضا شهابی،  که همچنان در بند ۲۰۹ زیر بازجویی های شدید بازجویان وزرات اطلاعات قراردارد. 

امروز نوزدهم خرداد ماه خانواده رضا شهابی از اعضای هیئت مدیره سندیکا با این کارگر دربند ملاقاتی  کابینی داشتند .

آقای شهابی از شرایط وخیم جسمانی ابراز ناراحتی شدید داشتند بطوری که سمت چپ  بدنشان بطور مرتب یا خواب میرود و یا گز گز میکند و سمت چپ صورتشان هم بی حس میشود . کمردرد وگردن درد هم از تبعات جراحی مهره های گردن وکمر در زندان قبلی ایشان است حدود سه ماه پیش  این کارگر زندانی به دلیل سنگ کلیه چند بار مورد عمل جراحی قرار گرفته است که مدارک پزشکی اش هم موجود است با توجه به شرایط وخیم جسمانی ایشان بارها  درخواست دکتر داشته اند ،  اما متاسفانه مسئولین ۲۰۹ گفته اند که در حال حاضر دکتر ندارند و سرشان شلوغ است و فقط به دادن  داروهایش بسنده کرده اند . 

رضا شهابی درملاقات امروز اعلام داشته که دائما تحت بازجویی بسر میبرد و تا کنون ۱۸۰ برگه بازجویی تحویل داده است و بازجو دائما قصد دارد مسائلی که هیچ ارتباطی به ایشان ندارد را به این فعال سندیکایی مرتبط کند و با تحت فشار گذاشتن قصد دارد،  شهابی علیه خودش دست به اقرار کذب بزند .

طبق گفته های شهابی به خانواده اش درملاقات بازجو با تهدید به ایشان گفته این جا قدرت مطلق من هستم و نه تنها آزاد نمیشوی بلکه از همین جا محکومیتی طولانی خواهی گرفت و مستقیم به زندان خواهی رفت و به هیچ  عنوان به فکر قرار وثیقه و آزادی نباش ،و هرکاری هم میخواهی بکن .

 این فعال سندیکایی تصمیم داشته بعد از پایان قرار بازداشت یک ماهه دست با اعتصاب غذا بزند و مصرف داروهایش را هم قطع کند که با درخواست های مکرر همسر و فرزندانش قرار شد فعلا به مصرف داروهایش ادامه دهد .

سندیکای کارگران شرکت واحد ضمن نگرانی عمیق  شرایط  وخیم جسمانی آقای شهابی ، به  زندانبان و قوه قضائیه اعلام میدارد، عواقب هرگونه شرایط وخامت جسمانی این  کارگر زندانی بعهده زندانبان و مسئولین قضایی است .

سندیکای کارگران شرکت واحد رسیدگی پزشکی به زندانیان را از وظایف زندانبان میداند و خواستار رسیدگی سریع و اورژانسی به وضعیت جسمانی شهابی و  آزادی  بی قید وشرط ایشان میباشد.

*امروز نوزدهم خرداد حسن سعیدی از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد با خانواده اش ملاقات  داشته است .

حسن سعیدی از اعضای شناخته شده سندیکای کارگران شرکت واحد که از ۲۸اردیبهشت ماه در بند ۲۰۹ زندان اوین در بازداشت بسر میبرد با خانواده اش ملاقات  تلفنی داشته است .

این فعال سندیکایی که با پرونده سازی واتهامات واهی همچنان در بازداشت وزرات اطلاعات میباشد به خانواده اش اعلام کرده بطور مرتب از بدن درد و  سردرد های شدید رنج میبرد و از مسئولین بند ۲۰۹ درخواست کرده که ایشان را اعزام  به بهداری کنند که متاسفانه مسئولین زندان  تنها به دادن یه قرص اکتفا کرده اند .

آقای سعیدی از هفته گذشته بازجویی اش بپایان رسیده اما همچنان در بلاتکلیفی و دربند ۲۰۹ بسر میبرد .

سندیکای کارگران شرکت واحد ضمن ابراز نگرانی برای سلامتی این کارگر زندانی ، خواستار آزادی بی قید وشرط ایشان میباشد.

*بیانیه‌ی مشترک اتحادیه، انجمن‌های علمی-دانشجویی و دانشجویان علوم اجتماعی کشوردررابطه با بازداشت روناک رضایی، دانشجوی ارشد مطالعات فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی

متأسفانه باخبر شدیم که روناک رضایی، دانشجوی ارشد مطالعات فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی چند روز است که در آبادان بازداشت شده است. روناک انسانی دغدغه‌مند و محققی پر تلاش است که برای تحقیق بر روی پایان‌نامه‌اش در آبادان حضور داشت. با وقایع دردناک اخیر آبادان و مصائبی که مردم آبادان در حادثه‌ی متروپل متحمل شدند، در بند و به اسارت رفتن انسان‌هایی که جرمی جز تحمل درد، رنج، ظلم و بلندکردن صدای مظلومان ندارند، بر اندوهمان افزود. متاسفانه روناک نیز در چنین مظلمه‌ای گرفتار آمده است. ما ضمن تسلیت به هم‌وطنان عزیز آبادانی، بازداشت خانم رضایی را به شدت محکوم کرده و خواستار آزادی فوری و بی‌قید شرط او هستیم.

گفتنی است که شهروندان طبق قانون اساسی کشورمان، دارای حق مسلم اعتراض (طبق ماده ۲۷ قانون اساسی) هستند و بر همین اساس ما هر نوع دستگیری پیش از دادگاه را به شدت محکوم می‌کنیم. روناک و دیگر روناک‌ها محقق و شهروندان دلسوز این خاک‌اند و قطعا جای هیچ محقق و منتقدی در زندان نیست.

لیست منتشرکنندگان :

انجمن علمی-دانشجویی علوم  ارتباطات دانشگاه تهران 

انجمن علمی-دانشجویی سیاستگذاری عمومی دانشگاه تهران

انجمن علمی-دانشجویی جامعه‌شناسی دانشگاه تهران

انجمن علمی-دانشجویی انسان‌شناسی دانشگاه تهران

انجمن علمی-دانشجویی مطالعات فرهنگی‌ دانشگاه علامه طباطبائی

انجمن علمی-دانشجویی سیاستگذاری اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی

انجمن علمی-دانشجویی جامعه شناسی دانشگاه شهید بهشتی

انجمن علمی-دانشجویی‌ مطالعات فرهنگی دانشگاه علم و فرهنگ

انجمن علمی-دانشجویی برنامه ریزی اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی

انجمن علمی-دانشجویی جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبائی

انجمن علمی-دانشجویی جامعه شناسی دانشگاه کردستان

انجمن علمی-دانشجویی علوم اجتماعی دانشگاه تبریز

و بسیاری از دانشجویان، فارغ التحصیلان و علاقه مندان حوزه ی علوم اجتماعی کشور و خبرگزاری‌ها و شبکه‌های اجتماعی مستقل

«اتحادیه انجمن‌های علمی-دانشجویی سراسر کشور» ضمن تشکر از تمام افراد، انجمن‌ها و نهادهایی که در انتشار این بیانیه مشارکت داشتند، از انجمن‌های علمی-دانشجویی علوم اجتماعی دعوت میکند تا ضمن انتشار متن بیانیه و حمایت از این رویکرد، برای اضافه شدن به لیست فوق با ما در ارتباط باشید.

*این لیست به طور مستمر به روزرسانی خواهد شد.

*تقدیرنامه شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران از حامیان و امضاکنندگانِ طومار اعتراضی برای آزا تقدیرنامه شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران از حامیان و امضاکنندگانِ طومار اعتراضی برای آزادی معلمان و کارگران دی معلمان و کارگران

مردم شریف ایران، معلمان و کارگران گرامی!

با همت و حمایت شما عزیزان، تعداد امضاهای طومار اعتراضی برای آزادی معلمان و کارگران بازداشتی از میزان پیش‌بینی شده هم فراتر رفت. حمایت شما، دلگرمی و ایمان ما را صد چندان نمود.

ما، همراهی شما را به‌عنوان سرمایه‌ی بزرگِ اجتماعی، ارج می‌نهیم و یقین داریم که این حرکت در تاریخ عدالت‌خواهی صنفی به‌یادگار خواهد ماند.

همراهان گران‌قدر، تلاش جمعی ما برای آزادی دوستان دربند کماکان و با شدت و قدرت ادامه دارد، اما لازم دانستیم که بدین‌وسیله از همه عزیزانی که در امضا، معرفی و بازنشر متن طومار اعتراضی همراهی کردند سپاسگزاری کنیم. 

هم‌چنین از تمامی تشکل‌های صنفی و فعالان و نمایندگان صنفی در سراسر جهان که از طومار اعتراضی استقبال کرده، آن‌را امضا و به دیگران معرفی کردند نیز تشکر می‌کنیم.

همراهان گران‌قدر!

شورای هماهنگی، پس جمع آوری امضا با هدف آزادی دوستان دربند، و ارسالِ آن به سازمان جهانی کار (ILO) وارد مرحله‌ی دیگری از اعتراضات صنفی شد. به همین منظور، فراخوان برگزاری تجمع اعتراضی را در روز پنج‌شنبه ۲۶ خرداد اعلام کرد که امیدواریم با حمایت قاطعانه‌ی شما عزیزان از این اعتراض قانونی، حقوق فراموش شده‌ی فرهنگیان ایران را به دست آوریم و آزادی عزیزان دربند خود را طلب کنیم.

متن طومار اعتراضی امضا شده، امروز جمعه بیستم خرداد، به اجلاس سازمان جهانی کار تقدیم شد و امیدواریم با حمایت تشکل‌های صنفی بین‌المللی این متن اعتراضی به مثابه یکی از ضمائم استنادی به همراه لایحه اعتراضی رسمی در دفتر کمیسیون آزادی تشکل‌ها در سازمان جهانی کار(ILO)، ثبت و پیگیری گردد.

 متعاقبا همه شما عزیزان را در جریان روند بررسی و اقدامات انجام شده در مورد این اعتراض رسمی قرار خواهیم داد.

*حمایت سندیکای کارکنان راه‌آهن و حمل‌ونقل آلمان از کارگران و فعالان زندانی در ایران و مطالبه اخراج نمایندگان جمهوری اسلامی از هیأت مدیره سازمان جهانی کار

سندیکای کارکنان راه‌آهن و حمل‌و‌نقل آلمان (EVG) در پیامی از خواسته‌های طومار اعتراضی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان خطاب به هیأت‌های نمایندگانی شرکت‌کننده در سازمان جهانی کار حمایت کرد و خواستار آزادی فوری فعالان کارگری و صنفی و حامیان آنها از زندان‌های جمهوری اسلامی شد. 

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان و چند تشکل مستقل صنفی پیش از آغاز کنفرانس، نامه سرگشاده‌ای خطاب به شرکت‌کنندگان در نشست سازمان جهانی کار منتشر کرده‌اند که در آن بازداشت گسترده فعالان شناخته شده صنفی شامل معلمان، کارگران و سایر معترضان از سوی حکومت را محکوم کرده‌اند. آنها از هیأت‌های نمایندگی شرکت‌کننده در کنفراس به‌ویژه نمایندگان تشکل‌های کارگری خواسته‌اند به دلیل عدم اجرای مقاوله‌نامه‌های سازمان جهانی کار و نقض حقوق اولیه کارگران در ایران، خواستار اخراج نمایندگان «دولت‌ساخته» جمهوری اسلامی از هیأت مدیره سازمان جهانی کار شوند.

 سندیکای کارکنان راه‌آهن و حمل‌و‌نقل آلمان در بیانیه حمایتی که به امضای مارتین بوکرت معاون رئیس هیأت مدیره آن و سیاستمدار حزب سوسیال دموکرات آلمان رسیده است، می‌نویسد: «ما خواهان این هستیم: آزادی فوری اتوبوس‌ران‌های زندانی و همه‌ی دیگر فعالان سندیکایی؛ احترام به حقِ آزادی ایجاد تشکل‌های کارگری و برگزاری تجمع؛ و اخراج نمایندگان جمهوری اسلامی ایران از هیأت مدیره ILO در صورت ادامه نقض مقاوله‌نامه‌های این سازمان توسط ایران». سندیکای راه‌آهن و حمل‌و‌نقل آلمان بیش از ۲۰۴ هزار عضو دارد.

برگرفته از کانال اتحادیه آزاد کارگران ایران

*جان باختن ۲ کارگر مقنی در تربت جام براثر ریزش  دیواره چاه قنات

روز پنج شنبه ۱۹ خرداد،۲ کارگر مقنی حین کارلایروبی در روستای یخک  شهرستان تربت جام  بر اثر ریزش دیواره چاه قنات جان خودراازدست دادند.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate