دومین روز تجمعات بزرگ و سراسری بازنشستگان

اطلاعیه خبری

دومین روز تجمعات بزرگ و سراسری بازنشستگان

“تا حق خود نگیریم از پا نمی نشینیم”

روز ۱۷ خرداد بازنشستگان تامین اجتماعی برای دومین روز متوالی در اعتراض به مصوبه  پانزدهم خرداد ماه هیات وزیران مبنی بر محدود کردن افزایش حقوقهایشان به ۱۰ درصد و طبق فراخوان قبلی به خیابان آمدند. روز گذشته تجمعات بازنشستگان در نزدیک به ۲۵ شهر برگزار شد و امروز نیز در شهرهای اهواز، ایلام، بندرعباس، خرم آباد، دورود، کرج، قزوین، هفت تپه، مشهد،  رشت و یزد شاهد تجمع بازنشستگان بودیم. در در شهرهای تبریز، شوش و اهواز خیابانها به صحنه راهپیمایی های بزرگ بازنشستگان تبدیل شد و شعارهای اعتراضی آنها درفضای خیابانها طنین انداخته بود.

روز هفدهم خرداد بازنشستگان تامین اجتماعی هفت‌تپه وکاغذ پارس نیز در محوطه اداری تامین اجتماعی تجمع داشتند. در اهواز در این روز نیز بازنشستگان در صفی بزرگ بصورت راهپیمایی حرکت کرده و مقابل فرمانداری و استانداری تجمع کردند. در کرج بازنشستگان شعار میدادند:”کشتی بازنشسته دیگر به گل نشسته”، “مشکل ما حل نشه/ هر روز همین بساطه”، “تا حق خود نگیریم، از پا نمی نشینیم”.

در قزوین در این روز جمعیت بزرگی از بازنشستگان تجمع داشتند و با کف زدن شعار مرگ بر رئیسی سر دادند و با طنز و اعتراض شعار میدادند:” دولت انقلابی، دروغ میگه حسابی”. در یزد بازنشستگان شعار وزیر بی کفایت، استعفاء، استعفا سر دادند و در بندرعباس شعار نه دولت، نه مجلس، نیستند به فکر ملت طنین انداخته بود. در خرم اباد نیز بازنشستگان با شعار عزا عزاست امروز روز عزاست فریاد اعتراضشان را بلند کرد.

در مشهد بازنشستگان با شعار تورم ۱۰۰در صد حق ما ۱۰ در صد فریاد اعتراضشان را به سونامی گرانی بلند کردند. در ایلام بازنشستگان به نشانه اعتراض به فقر و گرانی سفره خالی ای پهن کردند و با شعار وزیر بی لیاقت استعفا، استعفا اعتراضشان را فریاد زدند. در دورود نیز بازنشستگان با فریاد همین شعار مقابل تامین اجتماعی تجمع داشتند. در خرم آباد یکی از بازنشستگان همکاران خود در تمام شهرها را به پیوستن به این اعتراضات فراخواند و سرود “زیر بار ستم نمیکنیم زندگی  جان فدا می کنیم در ره آزادگی، مرگ بر این گرانی را خواند و جمعیت او را همراهی کردند.

همانطور که روز گذشته گزارش کردیم ماجرا از این قرار است که بنا بر مصوبه هیأت وزیران حقوق بازنشستگان فقط ده درصد افزایش می یابد و  مصوبه شورای عالی کار مبنی بر افزایش ۵۷ درصدی دستمزدها که خود نیز باز هم دستمزدی چند بار زیر خط فقر را برای کارگران رقم میزند، شامل حال بخش بزرگی از بازنشستگان نخواهد شد. بنا بر مصوبه هیات وزیران تنها بازنشستگان حداقل بگیری که سی سال کار کرده باشند مشمول افزایش ۵۷ درصدی حقوق خواهند بود که بخش کوچکی را تشکیل میدهند. بعلاو بنا بر این مصوبه بازنشستگانی که حداقل بگیر باشند و بیش از ده سال کار کرده باشند، ده درصد بعلاوه ۶۵۰ هزار تومان  افزایش حقوق خواهند داشت. و بالاخره کف دریافتی بازنشستگان که از نظر آنها کسی نباید کمتر از آن دریافت کند ۵ میلیون تومان است که چندین بار زیر خط فقر است. یک خواست بازنشستگان افزایش حقوق به میزان نرخ واقعی سبد معیشت است و چند ماه قبل کارگران خط فقر را ۱۶ میلیون اعلام کردند و اکنون با سونامی گرانی، اوضاع وخامت بیشتری پیدا کرده است.

بازنشستگان تامین اجتماعی علاوه بر خواست افزایش حقوقها مطالبات دیگری هم دارند. درمان رایگان و تحصیل رایگان وداشتن حق مسکن برای همه، پایان دادن به امنیتی کردن مبارزات و آزادی اسماعیل گرامی، پایان دادن به اختلاسها و دزدیها و پرداخت دیون دولت به صندوق بازنشستگان از جمله دیگر مطالبات اعلام شده بازنشستگان است.

بازنشستگان در تجمعات اعتراضی این دو روز خود با شعارهای مرگ بر رئیسی، وزیر بی لیاقت استعفاء، استعفاء ، دروغ میگن آمریکاست، دشمن ما همین جاست، نه دولت، نه مجلس، نیستند به فکر مردم کل بساط سرمایه داری مافیایی حاکم را به چالش کشیدند. بازنشستگان با شعار فقط کف خیابان بدست میاد حقمون، تا حقمون نگیریم، هر روز همین بساط است، بر تداوم مبارزاتشان تاکید دارند. اعتراض بازنشستگان به حقوق های ناچیز، سونامی گرانی، تبعیض و نابرابری، اختلاسها ودزدی ها و به فقر و گرسنگی است.

یک حرکت شورانگیز در روز گذشته پیوستن بخشهایی از مردم به صف بازنشستگان در تبریز بود که باعث شد مارش و تظاهرات بزرگی برپا شود. تظاهر کنندگان نیروهای سرکوب را پس زدند و به حرکت خود ادامه دادند. حرکت مردم تبریز یک نمونه آموزنده برای تمامی اعتراضات آتی است. باید وسیعا از اعتراضات و خواستهای بازنشستگان حمایت کرد.

حزب کمونیست کارگری ایران

۱۷ خرداد ۱۴۰۱، ۷ ژوئن ۲۰۲۲

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate