اخباروگزارش های کارگری ۱۶خرداد ماه ۱۴۰۱

اخباروگزارش های کارگری ۱۶خرداد ماه ۱۴۰۱

– راهپیمایی وتجمع سراسری کارگران بازنشسته ومستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی در اعتراض به مصوبه هیأت وزیران مبنی بر افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان غیرحداقل‌بگیر

در تهران با ایجاد جوارعاب و وحشت توسط نیروهای امنیتی واطلاعاتی دستگاه رهبری و دولت مانع از تجمع مقابل سازمان برنامه و بودجه شدند

یورش نیروهای امنیتی واطلاعاتی دستگاه رهبری و دولت به کارگران ومستمری بگیران تجمع کننده در رشت مقابل اداره کل تامین اجتماعی وضرب وشتمشان با مشت ولگد

– ۴۸ ساعت فرصت برای امضای  طومار اعتراضی معلمان و کارگران کنشگر ایران، خطاب به سازمان جهانی کار (ILO)

– اطلاعیه شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران درباره ادامه وگسترش اعتصاب غذا

– تبدیل اعتصاب خشک اسکندرلطفی به تر

– محاکمه سید احمد تقوی(نقوی)در شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری ۲ شهرستان ابهر

– ملاقات حضوری حسن سعیدی با خانواده

– ازسرگیری تجمع کارگران شهرداری شوش مقابل فرمانداری برای اعتراض به عدم پرداخت حقوق و وعده های توخالی مسئولان

اخراج از کار یکی از کارگران حق طلب

– تجمع اعتراضی کارگران اداره آبفای هفتکل نسبت به عدم پرداخت چند ماه حقوق 

– تجمع اعتراضی  کامیون داران شهرستان دلفان نسبت به کمبود سهمیه گازوئیل و نبود نرخنامه

– جان باختن کارگرجوان اداره برق تهران در چاه براثر آتش سوزی

– جان باختن ۲ کارگرکارخانه تولید شانه تخم مرغ قزوین در انبار فاضلاب 

– جان باختن ۲ کارگردرارومیه براثر سقوط از ارتفاع

*راهپیمایی وتجمع سراسری کارگران بازنشسته ومستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی در اعتراض به مصوبه هیأت وزیران مبنی بر افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان غیرحداقل‌بگیر

در تهران با ایجاد جوارعاب و وحشت توسط نیروهای امنیتی واطلاعاتی دستگاه رهبری و دولت مانع از تجمع مقابل سازمان برنامه و بودجه شدند

یورش نیروهای امنیتی واطلاعاتی دستگاه رهبری و دولت به کارگران ومستمری بگیران تجمع کننده در رشت مقابل اداره کل تامین اجتماعی وضرب وشتمشان با مشت ولگد

روز دوشنبه ۱۶ خرداد، کارگران بازنشسته ومستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی استان های آذربایجان شرقی وغربی،اردبیل،اصفهان،البرز،خراسان رضوی و شمالی،خوزستان،قزوین،کرمانشاه، گیلان،لرستان،مازندران ومرکزی برای اعتراض به مصوبه هیأت وزیران مبنی بر افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان غیرحداقل‌بگیر دست به راهپیمایی وتجمع مقابل اداره تامین اجتماعی در شهرهای تبریز،ارومیه،اردبیل، اصفهان،کرج،مشهد و بجنورد،اهواز،شوشتر،قزوین،کرمانشاه،رشت ،خرم آباد،ساری واراک زدند.

کارگران بازنشسته ومستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی استان های زنجان،فارس، کرمان و هرمزگان مقابل استانداری درزنجان ،شیراز،کرمان و بندر عباس وبازنشستگان دزفول و شوش وهفت تپه مقابل فرمانداری شهرستان هتی دزفول و شوش اجتماع کردند.

بیش از هزارکارگر بازنشسته ومستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی آذربایجان شرقی پس از اجتماع مقابل اداره کل تامین اجتماعی در خیابان آبرسان بطرف استانداری راهپیمایی کردند وبه تجمعشان مقابل این مرکز قدرت ادامه دادند.

کارگران بازنشسته ومستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی استان تهران علیرغم ایجاد جوارعاب و وحشت توسط نیروهای امنیتی واطلاعاتی دستگاه رهبری و دولت  وبازداشت تعدادی بازنشستگان ومستمری بگیران حق طلب تجمعی را مقابل  وزارت کار وسازمان تامین اجتماعی ومجلس برپاداشتند.

درهمین رابطه:نیروهای امنیتی مانع از تجمع بازنشستگان در تهران شدند و تعدادی را بازداشت کرده‌اند

بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی در اعتراض به مصوبه افزایش حقوق ۱۰ درصدی بازنشستگان توسط دولت و طبق فراخوان قبلی برای تجمع مقابل سازمان برنامه و بودجه اقدام کردند که با حضور گسترده‌ی نیروهای امنیتی روبرو شدند.

بنابر گزارش‌های رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، امروز دوشنبه ۱۶ خردادماه خیابان‌های منتهی به محل سازمان برنامه و بودجه به طور کامل در قُرُق نیروهای امنیتی و انتظامی درآمده بود و مانع از شکل‌گیری تجمع اعتراضی بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی شدند.

بنابر اخبار دریافتی تعداد زیادی از بازنشستگان توسط مأموران امنیتی مرد و زن دستگیر شده و با چند ون به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند.

نیروهای امنیتی مطابق شگرد همیشگی خود، با به خط کردن ماشین‌ها و ون‌های پلیس مانع از این می‌شدند که حضور بازنشستگان و یورش پلیس به آنها از داخل خیابان‌ها دیده شود.

گزارش‌های تکمیلی متعاقباً اعلام می‌گردد

اتحادیه آزاد کارگران ایران- ۱۶ خرداد ۱۴۰۱

بنابه فیلم های منتشره درشبکه های اجتماعی نیروهای سرکوبگر دستگاه رهبری و دولت  به تجمع زنان ومردان بازنشسته گیلان مقابل اداره کل تامین اجتماعی در رشت یورش آوردند وبا مشت ولگد حق طلبان را مورد ضرب وشتم قراردادند.

شعارها:

ورم ۱۰۰ درصد    افزایش  ۱۰ درصد

وزیر بی لیاقت استعفا استعفا

وزیر قانون شکن استعفا استعفا

ننگ ما ننگ ما وزیر الدنگ ما

بازنشته بیدار است  بر حق خود آگاه است

هزینه‌ها دلاریه     حقوق ما ریالیه

تصاویر:

تهران مقابل وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی

شیراز مقابل استانداری

 زنجان مقابل استانداری

شوش

کرج

کرمان مقابل استانداری

مشهد

تبریز

بجنورد

*۴۸ ساعت فرصت برای امضای  طومار اعتراضی معلمان و کارگران کنشگر ایران، خطاب به سازمان جهانی کار (ILO)

همکاران گرامی، ملت شریف ایران!

برای امضای طومار اعتراضی تنها چهل و هشت ساعت فرصت دارید، پس از این بازه‌ی زمانی، طومار اعتراضی با اسامی امضا کنندگان به سازمان جهانی کار (ILO) تحویل داده خواهد شد.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، از همه همکاران، مخاطبان و مردم شریف دعوت می‌نماید که تا قبل از اتمام فرصت چهل و هشت ساعت باقی مانده، نسبت به حمایت از همکاران زندانی و امضای این طومار اقدام کنند.

هم‌چنین به اطلاع می‌رسانیم، که طومار که به چند هزار امضا رسیده است، چهل و هشت ساعت دیگر در محل اجلاس بین المللی و سالانه سازمان جهانی کار توزیع خواهد شد و به رویت تمام هیات‌های نمایندگی اعزامی از همه کشورهای جهان خواهد رسید.

حمایت و همدلی هزاران امضا کننده این طومار اعتراضی و پاسخ‌شان به فراخوان شورا برای پیوستن به این کنش حمایتی، اقدامی تاریخی، تحسین برانگیز و قابل تقدیر است.

قابل ذکر است که افرادی که امضا کردن طومار از طریق لینک برایشان مقدور نیست می توانند نام خود را به آی دی شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران @kashowranews ارسال کنند.

عزیزانی هم که تمایل دارند از طریق وبسایت طومار را ملاحظه و امضا کنند می توانند به لینک زیر مراجعه نمایند:

https://www.petitions.net/free_imprisoned_trade_unionists_in_iran

*اطلاعیه شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران درباره ادامه وگسترش اعتصاب غذا

معلمان شریف و مردم نجیب ایران!

 پس از آن‌که اسکندر لطفی سخنگوی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، در اعتراض به فشارهای مضاعف برای گرفتن اعترافات اجباری، تصمیم گرفت که با قمارِ جانِ عزیز خود، به این روند غیرقانونی اعتراض کند، از روز سه‌شنبه ۱۰ خرداد، دست به اعتصاب غذای خشک زد.

پس از انتشار این خبر و با تصمیم شورای هماهنگی، تعداد ۶۱ نفر از همکاران برای حمایت از اسکندر لطفی از پنج شنبه ۱۲ خرداد اعتصاب غذا کردند و روند پیوستن به زنجیره‌ی اعتصاب غذا ادامه دارد.

در شب دوشنبه ۱۶ خرداد با عنایت به دریافت خبری خوش از اسکندر لطفی مبنی بر تبدیل اعتصاب “خشک” به اعتصابِ “تر” گروهِ اول همراهان، موقتاً به اعتصاب خود پایان می‌دهند.

بسیاری از کنشگران صنفی بر این باورند که برای گسترده‌تر شدن این حمایت‌ها می‌بایست اعتصاب‌ها بازه زمانی معین داشته باشد تا این زنجیره قطع نشود و تنها به حلقه‌ای از کنشگران محدود نگردد.

از سوی دیگر زمانمند نبودن اعتصاب موجب نگرانی شدید خانواده‌ها و بسیاری از دوستان شده‌ بود، به همین منظور از همکاران گرامی دعوت میکنیم با پیوستن به زنجیره اعتصاب غذای ۱ تا ۳ روزه، از اسکندرلطفی  این کنشگر متعهد حمایت نمایند و به پروژه‌سازی‌های کذایی صدا و سیما علیه فعالان صنفی، اعتراض نمایند.

ما اعلام می‌کنیم در صورت تداوم روند کنونی و مشخص نشدن وضعیت نگران کننده اسکندر لطفی و دیگر معلمان زندانی دامنه این اعتراضات بسیار گسترده‌تر از قبل خواهدشد.

اسامی همکارانی که در حمایت از اسکندرلطفی اعتصاب غذا کرده اند:

۱. محسن عمرانی _بوشهر 

۲. محمدرضارمضانزاده _خراسان شمالی 

۳. عزیز قاسم زاده _گیلان 

۴. طاهر قادرزاده _کردستان 

۵. عبدالله رضایی _هرسین

۶. رضا مسلمی _همدان 

۷. آمانج امینی _کردستان 

۸. مرتضی الیاسی _لرستان 

۹. اصغر حاجب _بوشهر 

۱۰.خان عزیز اسماعیلی _اسلام آباد غرب 

۱۱. یعقوب یزدانی _خراسان شمالی 

۱۲. اردشیر صیادی _بوشهر 

۱۳. وحید میرشکار _تهران 

۱۴. ولی میرزا سیدی _تهران 

۱۵. پروین سلیمی _ تهران 

۱۶. پروین اسفندیاری _تهران 

۱۷. فرامرز خداشناس _ تهران 

۱۸. محبوبه فرحزادی _تهران 

۱۹. شهرزاد قدیری _تهران 

۲۰. معصومه دهقان _تهران 

۲۱. مرضیه طلایی _سقز 

۲۲. احمد قادری _سقز 

۲۳. محمود ملاکی _ بوشهر 

۲۴. زینب سپهری_ تهران 

۲۵. صلاح آزادی _ مریوان 

۲۶. محمد حسن پوره_ تهران 

۲۷. شهریار نادری _کرمانشاه 

۲۸. فرزانه داودپور _ کرج 

۲۹. مهدی فتحی_ پاسارگاد 

۳۰. کوکب بداغی پگاه _ خوزستان، ایذه 

۳۱. یاسر امینی آذر _ آذربایجان غربی، مهاباد 

۳۲. اکبر زنده بودی_ بوشهر 

۳۳. مهران داودیان_ تهران 

۳۴. سهیلا سیاوشی_ بوشهر 

۳۵. سلیمان عبدی_ کردستان 

۳۶. امراله نصرالهی_ شیراز 

۳۷. فاطمه بهمنی_ اراک، مهاجران 

۳۸. محمد صالح شکری_ کردستان 

۳۹. شهین حسن پور_ کردستان 

۴۰. فرهاد تنهای رشوانلو_ خراسان رضوی  

۴۱. هومن دشتی_ تهران 

۴۲. عرفان منوچهری_ کردستان 

۴۳. آوات رضوی_ کردستان 

۴۴. علیرضا تدرو_اسلام آباد غرب 

۴۵. موسی الرضا جلیلی جشن آباد_ مشهد  

۴۶. مریم کبیری_ تهران 

۴۷. شیوا عاملی راد_ مریوان 

۴۸. مراد روحی_ سنندج 

۴۹. شکراله احمدی_ فارس 

۵۰ یزدان هنری_ بوشهر 

۵۱. لقمان افضلی_ کردستان 

۵۲. ژاله رفعتی_ زنجان 

۵۳. محمدرضا اکبرلو_ تهران 

۵۴. مصطفی رباطی( بلوچ خراسانی )_ شیروان 

۵۵. رضا فرزاد نیا_ اصفهان 

۵۶. لقمان ویسی_ لندن

۵۷‌. عبداله پیروی_ خراسان رضوی، کلات نادر 

۵۸. هومن عدالتی_ شیروان 

۵۹. ثریا نور_ کرج 

۶۰. حسین محمدی_ کردستان 

۶۱. عبدالله صیادی _ بوشهر

*تبدیل اعتصاب خشک اسکندرلطفی به تر

اسکندرلطفی طی تماسی که امروز(دوشنبه ۱۶ خرداد) با خانواده داشته عنوان کرده که روز پنج شنبه ۱۲ خرداد به او گفته شده که سه روز دیگر از زندان سنندج به مریوان منتقل می شود و پس از طی تشریفات قضایی و وثیقه گذاری آزاد می شود اما متاسفانه این قول عملی نشده است.

 روحیه و صدای سخنگوی شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران طی این تماس بسیار عالی بوده و از قرار معلوم اعتصاب او از حالت خشک به تر تبدیل شده و خطر و نگرانی جامعه معلمان نسبت به جان شریف او خوشبختانه رفع شده است.

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران همچنان علی رغم شرایط سرکوب کنونی، امیدوار است با درایت و تدبیری مسئله معلمان زندانی و پرونده سازی ها خاتمه یابد و راهی به سوی نور و آزادی و عدالت بپیماییم. این شورا انتظار دارد همان طور که به اسکندر لطفی عنوان کرده اند در روزهای آینده با آزادی او شور و سرور را به جامعه معلمان نوید دهند.

*محاکمه سید احمد تقوی(نقوی)در شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری ۲ شهرستان ابهر

دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان رودسر پرونده سید احمد تقوی(نقوی) فعال صنفی بازنشسته این شهرستان را با عناوین اتهامی تبلیغ علیه نظام، اخلال در نظم عمومی و تشویش اذهان عمومی با نشر اکاذیب به  شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری ۲ شهرستان ابهر فرستاد قرار است این فعال صنفی در تاریخ ۲۱ خرداد در این شعبه محاکمه شود.

*ملاقات حضوری حسن سعیدی با خانواده

امروز شانزدهم خرداد ماه حسن سعیدی از اعضای شناخته شده سندیکای کارگران شرکت واحد  که در حال حاضر در بند ۲۰۹ زندان اوین در بازداشت است با خانواده اش  ملاقات حضوری داشته است .

حسن سعیدی از اعضای فعال سندیکاست که بارها به دلیل فعالیت های سندیکایی وکارگری  توسط عوامل  امنیتی بازداشت گردیده و بنابر همین فعالیت ها سالهاست که از کارش اخراج گردیده است ، با وجود بیرون بودن این فعال سندیکایی از محل کار ، اما همچنان وکالت صدو بیست تن از همکاران خود را در خصوص،فساد تعاونی مسکن مرکزی شرکت واحد بعهده گرفته است و پیگیر مطالبات همکارانش بوده است

حسن سعیدی در شامگاه ۲۸اردیبهشت ماه توسط ۹مامور امنیتی به محل اقامتش دستگیر شد و تا  هفته گذشته بطور مرتب و متعدد تحت بازجویی   قرار داشت که در حال حاضر بازجویی هایش،بپایان رسیده ،  اما قرار بازداشت نامبرده از سوی بازپرسی یک ماه تعیین گردیده است.

*ازسرگیری تجمع کارگران شهرداری شوش مقابل فرمانداری برای اعتراض به عدم پرداخت حقوق و وعده های توخالی مسئولان

اخراج از کار یکی از کارگران حق طلب

روز دوشنبه ۱۶ خرداد برای باری دیگر،کارگران شهرداری شوش برای انعکاس صدای اعتراضشان  نسبت به عدم پرداخت حقوق و وعده های توخالی مسئولان دست به تجمع مقابل فرمانداری این شهرستان در استان خوزستان زدند.

یکی از کارگران حاضر درتجمع: یکی از کارگران واحد عمران شهرداری نیز به دنبال پیگیری مطالبات خود و همکارانش بیکار شد.

تجمع کنندگان به خبرنگاررسانه ای گفتند:برخلاف وعده‌ای که مسئولان فرمانداری شوش، شهردار و اعضای شورای شهر به آن‌ها داده بودند، هنوز پولی به حساب کارگران پرداخت نشده است.

آنها افزودند: در آخرین اجتماع کارگران شهرداری شوش که اردیبهشت ماه مقابل ساختمان فرمانداری شوش، شهرداری و شورای شهر برگزار شد، مسئولان شهرستانی وعده داده بودند تا یک هفته آینده به مطالبات ما رسیدگی کنند که هنوز عملی نشده است.

کارگران شهرداری شوش تاکید کردند: متاسفانه اعضای شورای شهر شوش به خواسته قانونی و مشکلات معیشتی کارگران اهمیتی نمی‌دهند. تاکنون چندین‌بار با امید حمایت اعضای شورای شهر به دفاتر آنان مراجعه کردیم اما نتیجه‌ای نگرفته‌ایم.

آن‌ها با بیان اینکه در شرایط فعلی، مدیران شهری باید منابع مالی خود را با الویت‌بندی هزینه کنند، گفتند: شهرداری برای جبران منابع مالی خود ابتدا باید هزینه‌های غیرضروری خود را حذف کند و از انجام پروژه‌های جدید بپرهیزد.

کارگران در خاتمه تصریح کردند: در پیگیری مطالبات کارگران، شهرداری و اعضای شورای شهر به جای چاره‌اندیشی از کارگران درخواست می‌کنند شرایط بی‌پولی شهرداری را درک کنند. در این میان یکی از کارگران واحد عمران شهرداری نیز به دنبال پیگیری مطالبات خود و همکارانش بیکار شد.

*تجمع اعتراضی کارگران اداره آبفای هفتکل نسبت به عدم پرداخت چند ماه حقوق 

روز دوشنبه ۱۶ خرداد، کارگران اداره آبفای هفتکل برای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت چند ماه حقوق دست به تجمع در محل کارشان دراین شهرستان استان خوزستان زدند.

یکی از کارگران معترض حاضر درتجمع به خبرنگاریک رسانه محلی گفت: وضعیت اقتصادی بسیار سخت است و ما با این شرایط به سختی گذران زندگی می کنیم!  انتظار می رود مدیران استان نسبت به پرداخت حقوق کارکنان زحمتکش اداره آبفا هفتکل هر چه سریع تر اقدام نمایند.

*تجمع اعتراضی  کامیون داران شهرستان دلفان نسبت به کمبود سهمیه گازوئیل و نبود نرخنامه

روز دوشنبه ۱۶ خرداد، کامیون داران شهرستان دلفان برای اعتراض به کمبود سهمیه گازوئیل و نبود نرخنامه در بوستان علی آباد شهر نورآباد دراستان لرستان تجمع کردند.

کامیون داران معترض به خبرنگاررسانه ای گفتند:به علت نبود کارت آزاد عرضه سوخت گازوئیل نزد جایگاه داران، امکان سوخت گیری به صورت آزاد وجود ندارد و سهیمه تخصیصی جوابگوی یک ششم یک ماه مصرف یک کامیون هم نیست.

کامیون داران شهرستان دلفان علاوه بر مشکل سهیمه سوخت به نبود نرخنامه در شهرستان هم اعتراض دارند و می‌گویند همین امر موجب شده تا نرخ کرایه حمل در این شهرستان یکسان نبوده و هر کسی یک کرایه را از مشتری طلب کند.

*جان باختن کارگرجوان اداره برق تهران در چاه براثر آتش سوزی

روز دوشنبه ۱۶ خرداد،یک کارگر ۲۵ ساله اداره برق تهران حین کار جابه جایی کابل در داخل چاهی ۵ متری واقع در مسیر غرب به شرق بزرگراه محلاتی نرسیده به بلوار ابوذر طعمه آتش شد وجان خودرا ازدست داد.

*جان باختن ۲ کارگرکارخانه تولید شانه تخم مرغ قزوین در انبار فاضلاب 

۲ کارگرکارخانه تولید شانه تخم مرغ قزوین در انبار فاضلاب براثر خفگی جان خودرا ازدست دادند.

*جان باختن ۲ کارگردرارومیه براثر سقوط از ارتفاع

روز دوشنبه ۱۶ خرداد، دوکارگر حین کار در ساختمانی مرتفع در ارومیه در پی وزش باد تند به زمین سقوط  کردند وجان خود را از دست دادند.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate