اخباروگزارش های کارگری ۱۳ خرداد ماه ۱۴۰۱

اخباروگزارش های کارگری ۱۳ خرداد ماه ۱۴۰۱

– همزمان با پنجمین روز اعتصاب غذای خشک اسکندر لطفی سخنگوی شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

اعلام همراهی با فراخوان اعتصاب غذای سراسری در حمایت از اسکندرلطفی و اصغرامیرزادگان  توسط همکاران در انجمن صنفی معلمان فارس و کانون صنفی معلمان استان بوشهر

– اعلام حمایت و همبستگی با رسول بداقی در دیدار با خانواده این معلم زندانی با حضور و همراهی جمعی از دوستان، همکاران و فعالان صنفی معلمان.

– اعلام حمایت و همبستگی با محمد حبیبی در دیدار با خانواده این معلم زندانی با حضور و همراهی جمعی از دوستان، همکاران و فعالان صنفی معلمان

– دیدار جمعی از معلمان و اعضای انجمن صنفی معلمان کردستان (سقز و زیویه) با خانواده مجید کریمی، فعال صنفی زندانی

– نامه ی شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران به آموزش بین الملل

– نامه اعتراضی آمزش بین الملل نسبت به دستگیری  و حبس خود سرانه معلمان در ایران

– اعتصاب کارگران شهرداری اهواز چهارمین روز را پشت سرگذاشت

– اعتصاب وتجمع کارگران کارخانه شیشه آذرتبریزدراعتراض به عدم پرداخت بموقع حقوق و وعده های توخالی همزمان با سفر رئیسی به استان آذربایجان شرقی با شعار«اعتراض اعتراض»

– تجمع  اعتراضی اهالی روستای نیک ‌دشت نسبت به وضعیت نامناسب جاده،نبودامکانات درمدارس و کمبود سلنیدرگازوپاسخگو نبودن مسئولان مقابل فرمانداری بشاگرد 

– رضا شهابی و حسن سعیدی  دو عضو سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه نزدیک به یک ماه است در بند ۲۰۹ زندان اوین تحت بازجویی های طولانی و متعدد بازجویان وزارت اطلاعات  قرار دارند و شرایط جسمانی خوبی ندارند

– فراخوان یک گردهمائی برای همبستگی با سندیکالیست ها و معلمان در ایران 

– مرگ و مصدومیت ۲ کارگر اداره برق گناوه براثر برق گرفتگی

*همزمان با پنجمین روز اعتصاب غذای خشک اسکندر لطفی سخنگوی شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

اعلام همراهی با فراخوان اعتصاب غذای سراسری در حمایت از اسکندرلطفی و اصغرامیرزادگان  توسط همکاران در انجمن صنفی معلمان فارس و کانون صنفی معلمان استان بوشهر

*اعلام حمایت و همبستگی با رسول بداقی در دیدار با خانواده این معلم زندانی با حضور و همراهی جمعی از دوستان، همکاران و فعالان صنفی معلمان.

جمعه / ۱۳ خرداد ۱۴۰۱

*اعلام حمایت و همبستگی با محمد حبیبی در دیدار با خانواده این معلم زندانی با حضور و همراهی جمعی از دوستان، همکاران و فعالان صنفی معلمان.

جمعه / ۱۳ خرداد ۱۴۰۱

*دیدار جمعی از معلمان و اعضای انجمن صنفی معلمان کردستان (سقز و زیویه) با خانواده مجید کریمی، فعال صنفی زندانی

شامگاه جمعه، ۱۳ خردادماه، جمعی از فعالین صنفی و معلمان شهرستان سقز با حضور در منزل پدری آقای مجید کریمی که از روز سه‌شنبه و‌ پس از آقای مسعود فرهیخته بازداشت شده است ضمن ابراز نگرانی بابت وضعیت اقای کریمی و سایر معلمان زندانی خواستار آزادی بی‌قید و شرط ایشان شدند.

آقای کریمی در آخرین تماس تلفنی با خانواده گفته است تا پای جان بر سر مطالبات صنفی، به عنوان یک معلم ایستاده است. همکاران آقای کریمی در این دیدار بر بی‌گناهی ایشان و سایر معلمان دربند از جمله آقای لطفی، محمدی، نیکخواه، بداقی، فرهیخته، امیرزادگان و … تاکید کردند و خواستار آزادی فوری همکاران دربندشان شدند. 

در این دیدار چهار تن از اعضای انجمن صنفی معلمان کردستان که از روز گذشته در اعتصاب غذا به سر می‌برند نیز حضور داشتند. 

حاضرین در این دیدار تاکید کردند که عدم آزادی همکارانشان موجب تشدید اعتراضات جنبش معلمان خواهد شد‌ و تداوم بازداشت ایشان تصمیمی خردمندانه نخواهد بود.

*نامه ی شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران به آموزش بین الملل:

اسکندر (سوران) لطفی، عضو انجمن صنفی معلمان استان کردستان، مریوان و سخنگوی شورای هماهنگی تشکل های صنفی معلمان ایران، از ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ دست به اعتصاب غذای خشک زد. 

اسکندر که از یازده اردیبهشت در بازداشت می باشد، از طریق تماسی تلفنی با خانواده ی خود اعلام کرد که  دست به اعتصاب غذای خشک زده است. نیز اسکندر لطفی به خانواده اش اطلاع داد که تحت فشارهای شدید و فزاینده ای برای اعتراف اجباری برای پذیرش اتهامات واهی به سر می برد.

اسکندر لطفی در این تماس تلفنی اعلام کرد که در اعتراض به این فشارهای مذبوحانه و بازداشت غیرقانونی خود که بیش از یک ماه از آن می گذرد، چاره ای جز اعتصاب غذای خشک برایش باقی نمانده است. همچنین قابل ذکر است که تماس تلفنی اسکندر زمانی توسط بازجویان وی قطع شد که او قصد داشت موضوع مهم دیگری را به خانواده خود اطلاع دهد.

وضعیت سلامتی اسکندر پیش از این  تصمیم مصمم برای اعتصاب غذای خشک،بسیار وخیم بود و در این مرحله جان اسکندر به طور جدی در خطر است و دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی ایران مسئول سلامت و جان اسکندر است.

شورای هماهنگی تشکل های صنفی معلمان ایران، فشارهای ظالمانه و اتهامات واهی علیه فعالان صنفی معلمان از جمله اسکندر لطفی، رسول بداقی، شعبان محمدی و مسعود نیکخواه را به شدت محکوم می کند و خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط این افراد همچنین دیگر فعالان صنفی بازداشت شده از جمله: مژگان باقری، جعفرابراهیمی، محمد حبیبی، اصغرامیرزادگان، محمد عالیشوندی، محمدعلی زحمتکش، عبدالرزاق امیری، مهرداد یغمایی، حمید عباسی، غلامرضاغلامی کندازی، هادی صادق زاده، ایرج رهنما، مجید کریمی، مسعود فرهیخته و همچنین مختومه کردن هر چه سریعتر پرونده‌های باز شده برای ایرج انصاری, وحید گودرزی و صلاح آزادی می باشد.

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

۱۰ خراد ۱۴۰۱

*نامه اعتراضی آمزش بین الملل نسبت به دستگیری  و حبس خود سرانه معلمان در ایران

آموزش بین الملل در نامه ای اعتراضی به رهبر جمهوری اسلامی ایران،  ضمن  محکوم کردن دستگیری و حبس معلمان ، خواهان آزادی فوری همه بازداشت شدگان شد. 

 عالی جناب  آیت اله سید علی خامنه ای 

رهبر جمهوری اسلامی ایران 

E-mail: contact@leader.ir

info_leader@leader.ir

بروکسل، دوم ژوئن ۲۰۲۲

اعتراض نسبت به دستگیری  و حبس خود سرانه معلمان در ایران

عالی‌جناب!

این‌نامه را به نمایندگی از سوی آموزش بین‌الملل (EI)، فدراسیون جهانی اتحادیه‌های بخش آموزش که ۳۲ میلیون کارگر آموزش و پرورش را در ۱۷۸ کشور و منطقه، از جمله ایران، نمایندگی می‌کند، به‌شما می‌نویسم تا به این‌وسیله دستگیری ده‌ها نفر از فعالین صنفی معلمان در اول ماه مه، که روز جهانی کارگران در سراسر جهان است را محکوم کنم. ما خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط همه دستگیرشدگان هستیم. 

ده‌ها نفر از معلمان در شهرهای مختلف ایران به‌طور ناعادلانه و به‌دلیل فعالیت‌های مسالمت‌آمیز که مورد حمایت قوانین جهانی است، دستگیر و زندانی شده‌اند. سال‌هاست که معلمان ایران با صدای بلند مطالبات به‌حق خود را برای تحقق شرایط کاری شایسته و به رسمیت شناخته‌شدن حقوق اولیه خویش به عنوان کارگر و شهروند، اعلام کرده‌اند. 

 در همه جوامع، حق تجمع مسالمت‌آمیز و حق ایجاد تشکل از حقوق بنیادی به‌شمار می‌رود. دستگیری و بازداشت فعالان صنفی که از این حقوق استفاده می‌کنند، سوءاستفاده آشکار از قدرت است و به معنای نقض مقاوله نامه ۸۷ سازمان جهانی کار (ILO ) مبنی بر آزادی ایجاد تشکل و حمایت از حق سازماندهی، و مقاوله نامه ۹۸ سازمان جهانی کار سازمان مبنی حق تشکل و انعقاد پیمان‌های دسته‌جمعی است. دولت ایران باید به مطالبات مردمی و مشروع از طریق گفتگو و سیاست‌گذاری پاسخ دهد و نه با توسل به سرکوب.

آموزش بین‌الملل ( EI) به‌ویژه نگران دستگیری و زندانی کردن تعداد بسیار زیادی از نمایندگان کانون‌ها و انجمن‌های صنفی فرهنگیان در اقصی نقاط کشور است. آن‌ها معلمان دلسوزی هستند که به امر آموزش و بهروزی دانش‌آموزان و نسل‌های آینده‌ی ایران تعهد دارند.

این نمایندگان عبارتند از: جعفر ابراهیمی، محمد حبیبی، اسکندر لطفی، رسول بداقی، اصغرامیرزادگان، محمد عالیشوندی، محمدعلی زحمتکش، عبدالرزاق امیری، مهرداد یغمایی، حمید عباسی، غلامرضا غلامی کندازی، هادی صادق زاده، ایرج رهنما، مجید کریمی، مسعود فرهیخته، ایرج انصاری، وحید گودرزی، صلاح آزادی، شعبان محمدی و مسعود نیکخواه. 

ما هم‌چنین بار دیگر در خواست اتحادیه‌های بخش آموزش در سراسر جهان برای آزادی #اسماعیل_عبدی، دبیر سابق کانون صنفی معلمان تهران، که با  اتهامات ساختگی تا سال ۲۰۳۱ به زندان محکوم شده‌است را این‌جا تکرار می‌کنیم. تحمل زندان طولانی مدت و بد رفتارهایی که در زندان با اسماعیل عبدی صورت گرفته، سلامتی ایشان و خانواده‌اش را به‌شدت تحت تاثیر قرار داده‌است.  

آموزش بین‌الملل از دولت ایران می‌خواهد: 

– همه‌ی فعالین اتحادیه‌های صنفی و مدافعان حقوق انسانی که در حبس هستند را بدون قید و شرط آزاد کند و همه اتهامات نسبت داده شده به آن‌ها را ملغی اعلام نماید.

–  به حقوق معلمان و کارکنان بخش آموزش از جمله حق آن‌ها در آزادی برای ایجاد تشکل، حق برگزاری تجمع مسالمت‌آمیز و حق بر خورداری آزادی بیان، بدون ترس از مداخله‌ی مقامات حکومتی، احترام بگذارد و آن‌را رعایت کند.

– گفتگو با نمایندگان تشکل‌های معلمان و کارکنان بخش آموزش در مورد مسایل مربوط به سیاست‌های آموزشی و مسایل مربوط به معلمان را به امری نهادینه تبدیل کند.

–  به حقوق و حریم خصوصی اعضای خانواده رهبران و فعالین زندانی احترام بگذارد و امنیت و سلامتی آن‌ها را تضمین کند.  

آموزش بین‌الملل منتظر دخالت فوری شما در مورد این موضوع جدی می‌باشد. در عین حال، ما وقایع اخیر را به اطلاع سازمان جهانی کار و یونسکو خواهیم رساند و هم‌چنان وضعیت فعالین صنفی معلمان را به‌دقت پیگیری خواهیم‌کرد.

با احترام،

دیوید ادواردز

دبیر کل اموزش بین‌الملل

بازتکثیر: شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

*اعتصاب کارگران شهرداری اهواز چهارمین روز را پشت سرگذاشت

روز  جمعه ۱۳ خرداد،کارگران شهرداری اهوز برای چهارمین روز متوالی به اعتصابشان ادامه دادند واز جمع آوری زباله از سطح شهر اجتناب کردند.

بنابه گزارش رسانه ای شده، عضو شورای شهر اهواز در توییتی در این رابطه نوشت: ۴روز است که زباله های خانگی اهواز جمع آوری نشده است.

شهرداری منطقه ۳ اهواز نیز با صدور اطلاعیه‌ای نوشت: این مسئله به دلیل اعتصاب نیروهای بخش رفت و روب و حمل زباله‌های شهری و مشکلاتی است که میان پیمانکار و کارگران این حوزه بر سر حق قانونی خود به وجود آمده است.

درهمین رابطه:اعتصاب کارگران شهرداری اهواز دراعتراض به عدم افزایش حقوق و انباشت زباله ها در سطح شهر

کارگران خدمات شهری شهرداری اهواز برای اعتراض به عدم افزایش حقوق دست از کارکشیدند واز جمع آوری زباله ها از سطح شهر خودداری کردند.

بنا به گزارش منتشره درشبکه های اجتماعی بتاریخ ۱۱ خرداد این اعتصاب موجب انباشت زباله در خیابان های کلانشهر اهواز شده است.   

گزارش تصویری از منطقه کوروش اهواز:

             

*اعتصاب وتجمع کارگران کارخانه شیشه آذرتبریزدراعتراض به عدم پرداخت بموقع حقوق و وعده های توخالی همزمان با سفر رئیسی به استان آذربایجان شرقی با شعار«اعتراض اعتراض»

روز پنج ۱۲ خرداد همزمان باسفر رئیسی به استان آذربایجان شرقی،کارگران کارخانه شیشه آذرتبریز برای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت بموقع حقوق و وعده های توخالی دست از کارکشیدند وبا شعار«اعتراض اعتراض» مقابل ورودی این واحد تولیدی واقع در کیلومتر ۱۵ جاده خسروشهرتجمع کردند.

*تجمع  اعتراضی اهالی روستای نیک ‌دشت نسبت به وضعیت نامناسب جاده،نبودامکانات درمدارس و کمبود سلنیدرگازوپاسخگو نبودن مسئولان مقابل فرمانداری بشاگرد 

روز پنج شنبه ۱۲ خرداد،جمعی از اهالی روستای نیک ‌دشت برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به وضعیت نامناسب جاده،نبودامکانات درمدارس و کمبود سلنیدرگاز وپاسخگو نبودن مسئولان دست به تجمع مقابل فرمانداری بشاگرد دراستان هرمزگان زدند.

*رضا شهابی و حسن سعیدی  دو عضو سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه نزدیک به یک ماه است در بند ۲۰۹ زندان اوین تحت بازجویی های طولانی و متعدد بازجویان وزارت اطلاعات  قرار دارند و شرایط جسمانی خوبی ندارند .

این دو فعال سندیکایی بارها به دلیل فعالیت های سندیکایی وکارگری توسط عوامل امنیتی بازداشت شده اند . 

رضا شهابی درسال ۸۹ درحین اینکه  مشغول جابجایی مسافرین بود توسط عوامل امنیتی با ضرب وشتم بازداشت گردید و سپس ازسوی دادگاه انقلاب به شش سال زندان محکوم‌ گردید که در گذراندن محکومیت قبلی دچار بیماری های  متعدد گردید.

 شهابی  به دلیل بیماری های زمینیه ای دائما فشارخونش روی شانزده تا هجده نوسان دارد

 این شرایط میتواند برایش خطر ات جسمانی جبران ناپذیری داشته باشد .

سندیکای کارگران شرکت واحد ضمن ابراز نگرانی از وضعیت آقای شهابی هرگونه پرونده سازی و اتهامات واهی را برای این دوعضو سندیکا بشدت محکوم میکند وخواستار آزادی این دوکارگر زندانی و تمامی  دیگر فعالین  دربند   میباشد.

*فراخوان یک گردهمائی برای همبستگی با سندیکالیست ها و معلمان در ایران 

میدان ملل، ژنو، جمعه ۱۰ ژوئن ۲۰۲۲ 

 به مناسبت کنفرانس سالانه سازمان جهانی کار، ما تشکلات سندیکایی امضا کننده این فراخوان، همه را به شرکت در یک تظاهرات ایستاده در روز جمعه ۱۰ ژوئن ۲۰۲۲ در مقابل مقر سازمان ملل متحد در ژنو فرا می خوانیم. 

از این طریق این سازمان ها اعتراض خود را نسبت به اقدامات سرکوبگرایانه اخیر مقامات جمهوری اسلامی ایران به گوش همگان می رساند. 

در روزهای اخیر موج عملیات سرکوب گسترده ای علیه کارگران، معلمان و سایر مزدبگیران به راه افتاده است. یک سلسله دستگیری ها، احظارها و بازداشت ها به اتهامات کاملاُ واهی و ساختگی به وقوع پیوسته اند. 

جمهوری اسلامی ایران از تصویب بسیاری از متون اساسی سازمان جهانی کار، از جمله متون مربوط به آزادی تشکیل اتحادیه های کارگری، حمایت از حقوق سندیکایی و مذاکرات جمعی (کنوانسیون های ۸۷ و ۹۸) خودداری کرده است. 

به هر حال، این دولت رسماً عضو این سازمان است و این که برخلاف استانداردها و تصمیمات این نهاد عمل می کند  به هیچ وجه قابل توجیه نیست. 

از سوی دیگر ایران دو میثاق بین المللی حافظ عمدتاً حق تشکیل اتحادیه‌های کارگری، پیوستن به اتحادیه ها و ملاقات با اتحادیه‌های کارگری کشورهای دیگر را امضا کرده است: 

– میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی (ICCPR) ماده ۲۲؛ 

– میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی (PIDESC/ICESCR) ، ماده ۸. 

با وجود این، دولت ایران ده ها نفر را که در چارچوب این دو متن امضا شده توسط دولت ایران، عمل می کنند، سرکوب می کند 

برای حمایت از سندیکالیست های و معلمان دستگیر شده و در جهت آزادی فوری آن ها ما تظاهرات ایستاده ای ترتیب می دهیم. 

جمعه ۱۰ ژوئن ۲۰۲۲ از ساعت ۱۲ صبح در مقابل کاخ ملل در ژنو 

کنفدراسیون عمومی کار (CGT) – فرانسه 

اتحادیه اتحادیه های کارگری (FSU) – فرانسه 

اتحادیه کارگری همبستگی  (Solidaires)- فرانسه 

اتحادیه ملی اتحادیه های کارگری خودمختار  (UNSA)- فرانسه 

با حمایت 

سندیکای ژنو (CGAS) – سوئیس 

سندیکای خدمات عمومی ژنو (SSP) – سوئیس

برگرفته از کانال سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

*مرگ و مصدومیت ۲ کارگر اداره برق گناوه براثر برق گرفتگی

۲ کارگراداره برق گناوه در استان بوشهر حین کار روی دکل برق دچار برق گرفتگی شدند ویکی از آنها بدنبال سقوط از ارتفاع به کف خیابان دچار ضربه شدید در ناحیه سر شد و در دم جان باخت وکارگری دیگرمصدوم که پس از پایین آوردن توسط جرثقیل از دکل به بیمارستان منتقل شد.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate