۶ خرداد: ادامه اعتراضات در آبادان و پیوستن چند شهر دیگر

۶ خرداد: ادامه اعتراضات در آبادان و پیوستن چند شهر دیگر

امروز ۶ خرداد برای سومین شب متوالی مردم وسیعا در آبادان بیرون آمدند و با شعار دادن و تجمع خشم و انزجار خود را نسبت به حکومت و مسببین جنایت متروپول ابراز کردند. در این تجمع مردم شعار میدادند: عبدالباقی زنده است، خامنه ای بانی است، دشمن ما همین جاست، دروغ میگن آمریکاست، مرگ بر دیکتاتور. در این شب یگان ویژه به تظاهر کنندگان حمله ور شد و مردم با خشم بیشتر به شعار دادن ادامه دادند. بنا به گزارشها شب گذشته مردم از شدت خشم و نفرتشان مغازه آجیل فروشی عبدالباقی را به آتش کشیدند و به شهرداری حمله کرده و در ورودی آنرا از جا کندند. در شهرهای دیگری نیز در حمایت و همبستگی با مردم آبادان، تجمعات و تظاهرات جریان یافت. در شهرهای خرمشهر، شاهین شهر، بندرعباس و بهبهان شب گذشته مردم با شعارهای ضد حکومتی و فریاد مرگ بر دیکتاتور به خبابان ها آمدند. امشب ۶ خرداد  دامنه این اعتراضات به شهرهای دیگری چون ماهشهر، امیدیه، آغاجری، بوشهر، اهواز و یزد و شیراز کشیده شد و در شاهین شهر نیز مردم برای دومین شب دست به تظاهرات حمایتی از مردم آبادان زدند.

در شاهین شهر مردم شعار میدادند: عبدالباقی زنده است، خامنه ای بانی است، مرگ بر دیکتاتور، دشمن ما همین جاست، دروغ میگن آمریکاست، در تظاهرات این شهر حضور زنان بسیار چشمگیر  بود. در ماهشهر حکومت تلاش کرد با برپا کردن مراسم عزاداری فضا را تغییر دهد اما مردم با شعار دادن و ابراز خشم نسبت به حکومت این تلاش را به ضد خود تبدیل کردند و اجازه ندادند مراسم دولتی ادامه یابد. در این شهر مردم با شعارهای چون مرگ بر دیکتاتور، دشمن ما همین جاست دروغ میگن آمریکاست، نترسید، نترسید ، ما همه با هم هستیم، اینهمه سال جنایت مرگ بر این ولایت دست به تجمع و اعتراض زدند. در شهرهای دیگر نیز مردم در تدارک تظاهرات های حمایتی از مردم آبادان و علیه جهنم جمهوری اسلامی هستند.

علاوه بر تظاهرات های خیابانی کارگران پالایشگاه و پتروشیمی آبادان در حمایت از مردم آبادان اعلام کردند که وارد اعتصاب خواهند شد و در این رابطه در روز گذشته قصد داشتند که در پارک شاپور تجمع کنند که با ممانعت نیروی انتظامی روبرو شدند. اما کارگران بر اعتصاب خود پافشاری کرده و اعلام کردند که تا رفع  تمامی مشکلات اقتصادی، امنیتی، اجتماعی و بی آبی ها در این شهر به اعتصاب خود ادامه میدهند.  همچنین تشکلهای معلمان در شهرهای مختلف همچون الیگودرز، هرسین، و معلمان در خوزستان و کردستان با بیانیه های اعتراضی حمایت خود را از مردم آبادان اعلام داشته و مراتب همدردی شان را با خانواده های جانباختگان فاجعه متروپول اعلام داشتند و این حمایت ها و همبستگی ها ادامه دارد.

در تظاهرات امشب  جمهوری اسلامی از ترس گسترش بیشتر دامنه اعتراضات در آبادان و اهواز و شاهین شهر به تجمعات مردم حمله کرد. اما مردم با خشم به سرکوبگران پاسخ دادند و با آنها درگیر شدند و تظاهرات ادامه یافت. برای کاهش فشار سرکوب باید در تمام شهرها در سراسر ایران به حمایت  از مردم آبادان برخاست و فرصت نداد که بسوی این مردم قشون کشی شود.باید کاری کرد که نیروهای سرکوبی که وارد این شهر شده اند فورا خارج شوند. باید خواست معرفی و محاکمه علنی عاملین و و مسببین فاجعه متروپول را وسیعا طرح کرد. .باید به مردم آسیب دیده خسارت پرداخت شود.  اعتصابات حمایتی و پیوستن به فراخوان کارگران پالایشگاه و پتروشیمی آبادان یک قدم مهم در قدرتگیری اعتراضات مردمی و تداوم آنست.

حزب کمونیست کارگری ایران

۶ خرداد ۱۴۰۱، ۲۷ مه  ۲۰۲۲

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate