اعتصاب کارگران پتروشیمی آبادان در همبستگی با خانواده‌های جانباختگان 

اعتصاب کارگران پتروشیمی آبادان در همبستگی با خانواده‌های جانباختگان 

کارگران در تجمعات مردم در مقابل مخروبه متروپل شرکت می‌کنند

بنا بر خبر منتشر شده از سوی شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت، کارگران پالایشگاه و پتروشیمی آبادان بیانیه‌ای داده و در اعتراض به چپاولگرانی که مسبب فاجعه انسانی متروپول شده‌اند، وارد اعتصاب خواهند شد. بنا بر خبر این کارگران امروز عصر در  شهر آبادان تجمع و اعتصاب خود را آغاز می‌کنند. بیانیه کارگران پتروشیمی در واقع کیفرخواستی علیه کل بساط چپاول و جنایت سرمایه داری مافیایی حاکم است. در این بیانیه کارگران پالایشگاه و پتروشیمی آبادان خطاب به مردم داغدیده آبادان از آغاز اعتصاب خود تا پاسخ گرفتن همه مطالبات مردمی و پایان دادن به کل این بساط ظلم و بربریت سخن گفته و به فریاد اعتراض همه مردم در خوزستان و در کل جامعه علیه جنایتکاران تبدیل شده اند.  متن کامل بیانیه چنین است:

” مردم شریف  و داغدیده آبادان، خرمشهر، شادگان و شهرهای اطراف!

 با عرض تسلیت و با اندوه فراوان به مناسبت این مصیبت جانکاه به اطلاع شما مردم عزیز میرساند، ما کارکنان پالایشگاه و پتروشیمی آبادان معتقدیم که بجای بهره مندی از ثروت سرشار این آب و خاک فقط ظلم، فساد، تباهی و تیره روزی و مرگ است که نصیب ما میشود. و از حاصل کار و تلاش ما، آرامش و آسایش برای ظالمان رانت خواران و بی کفایتان حاصل شده است. ما به خوبی میدانیم که شکایت بردن از دزدان و غارتگران نزد حامیان آنها کاری عبث و بیهوده است و حاصلی جز تلف کردن وقت و انرژی ما ندارد و امیدی به استیفای حقمان از دستگاههای حامی دزدان نداریم. تنها چاره ای که برای مقابله با این حجم از بی توجهی و رها شدگی شهرهای استانمان که منجر به وقوع این فجایع دردناک و جگر سوز شده است، در پیش رو داریم، اینست که از موضع قدرت عکس العمل نشان داده و همبستگی و اتحاد خودمان را به نمایش بگذاریم. ما اقدام به اعتصاب یکپارچه و سراسری در پالایشگاه و پتروشیمی آبادان خواهیم کرد و تا روشن شدن وضعیت شهر در زمینه های  مختلف اجتماعی و اقتصادی، امنیت و آسایش و بر آورده شدن تمام مطالبات به حق مردم از رفتن به محل کار خودداری خواهیم نمود. این تنها کاریست که ما مردم از دستمان برمی آید و اتفاقا موثرترین اقدام نیز هست. ما در این استان نه تنها از هیچگونه حق شهروندی، بلکه از کمترین حقوق انسانی هم برخوردار نیستیم. ما در کنار پرآب ترین رودخانه آب شیرین با لب تشنه و با چشمانی کور شده از ریزگردها در زیر آوار ظلم و ستم مسئولین بی وجدان دفن میشویم. نه آب داریم، و نه هوا و نه سهمی از ثروتمان. حالا این صبر و تحمل، شکیبایی، شرافت و نجابت ما کار را به جایی رسانده که جان عزیزترین کسانمان را می گیرند و خم به ابرو نمی آورند. ما ظلم پذیر نیستیم و کاری که از دستمان بر می‌آید را برای حفظ جان ومال خودمان انجام میدهیم و یکبار برای همیشه کار را تمام می‌کنیم. برای قطع دست دزدها، مسببین و عاملین این فجایع و گرفتن سهم شهرمان از این بی شرفها در روز پنجشنبه مورخ ۵ خرداد ۱۴۰۱ با حضور در مراسم عزاداری عزیزان از دست رفته و ابراز همدردی با خانواده های جانباختگان اعتصاب خود را آغاز  خواهیم کرد. ما مردم آبادان، خرمشهر، شادگان و دیگر شهرها اعم از فارس و عرب و بختیاری اعلام میداریم تا رسیدن به تمام خواسته های به حق خود از این اعتصاب دست نخواهیم کشید و تمام وعده ها و ترفندهای فریبکارانه شما را ناکام خواهیم گذشت. دیگر بس است چقدر ظلم؟ چقدر تحمل؟ مگر دیگر چه داریم که با اعتصاب نگرانی از دادن را داشته باشیم؟ از عموم مردم غیور آبادان و خرمشهر دعوت میکنیم که روز پنجشنبه با حضور خود در بهشت زهرا از این حرکت حق خواهانه حمایت کرده و فریاد دادخواهی خود را بلند کنند. ظلم کافیست!”

از سوی دیگر شمار زیادی از مردم آبادان امروز بر مزار جانباختگان این فاجعه تجمع می کنند و سپس برای دومین شب متوالی ساعت ۱۰ امشب در اعتراض به فاجعه فروریزی ساختمان متروپل  در مقابل آوارهای این ساختمان تجمع خواهند کرد. در تجمع اعتراضی شب گذشته که در مقابل خرابه های دوقلو متروپل برگزارشد جمعیت زیادی شرکت داشتند و با شعارهایی چون “فرماندار آبادان استعفا استعفا”، “مرگ بر مسئول بی‌کفایت”، “باقی جنایت میکنه مسئول حمایت میکنه”، “آبادانی بپاخیز، برادرت کشته شد”، “تجمع اعتراضی و عزاداری شبانه آبادانی‌ها “، “ای واویلا عزا و‌ ماتمه، شهر آبادان عزا و ماتمه”، “دولت بی‌کفایت نمی خواهیم نمیخواهیم”، “می‌کشم می‌کشم آنکه برادرم کشت”، و “دروغه.دروغه/ عبدالباقی نمرده”، فریاد اعتراض خود را بلند کردند.

حزب کمونیست کارگری اعتصاب کارگران پتروشیمی در همبستگی با بازماندگان فاجعه متروپل را اقدامی مهم و هوشیارانه دانسته و همه بخش های کارگران در استان خوزستان بویژه کانون های داغ اعتراضی چون مجمع نیشکر هفت تپه و فولاد اهواز  و دیگر مراکز نفتی را به پیوستن به این اعتصاب فرا میخواند. بلایی که امروز بر سر ساختمان متروپل آبادان آمد، چند سال پیش در ابعادی فاجعه بارتر در آتش سوزی پلاسکوی تهران نیز جانهای بسیاری را گرفت. همانطور که کارگران پالایشگاه و پتروشیمی آبادان اعلام کرده اند باید به این بساط ظلم و چپاول خاتمه داد. حزب بر همبستگی وسیع مردم با بازماندگان فاجعه متروپل در تمام شهرها در سطح سراسری و اعتصابات حمایتی کارگری تاکید میکند.  در سطح  استان خوزستان نیز باید وسیعا به اعتراض مردم آبادان پیوست.

حکومت اسلامی به جای کمک رسانی به مردم، مزدوران و  نیروی انتظامی خود را به شهر آورده است و مردم با خشم خود اجازه تحرکی به سرکوب گران حکومت نمی دهند. بنا بر خبرها در قبل از ظهر روز گذشته چهار نفر از مردمی که کمک رسانی می کردند بازداشت شدند و دو نفر نیز در بعد از ظهر دیروز دستگیر شدند. مردم خواستار آزادی فوری بازداشت شدگان و بیرون رفتن نیروی سرکوب حکومت از این شهر هستند.

سرنگون باد جمهوری اسلامی

حزب کمونیست کارگری ایران

۵ خرداد ۱۴۰۱، ۲۵ مه  ۲۰۲۲

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate