اخباروگزارش های کارگری ۴ خرداد ماه ۱۴۰۱

اخباروگزارش های کارگری ۴ خرداد ماه ۱۴۰۱

– تجمع اعتراضی صدها نفرازاهالی  خشمگین آبادان با شعار« مسئول بی‌کفایت  نمی‌خوایم نمی‌خوایم»

– تجمع اعتراضی کارگران قرارداد موقت وزارت نفت نسبت به افزایش ۱۰ درصدی حقوق،تبعیض در پرداخت ها وعدم تبدیل وضعیت مقابل ساختمان وزارت نفت

– تجمع اعتراضی کارگران بازنشسته کارخانه ایران ترانسفو نسبت به عدم افزایش حقوق مقابل استانداری زنجان

– پرداخت حقوق فروردین کارگران ابنیه فنی راه آهن ناحیه شمال غرب بدون افزایش ۵۷ درصدی

– تجمع اعتراضی کارگران سد شفارود رضوانشهر نسبت به پرداخت ماه ها حقوق،حق بیمه وعیدی ،مطالبات دیگرو وعده های توخالی مسئولان

– بیانیه کانون صنفی معلمان استان بوشهر در حمایت از معلمان زندانی و پروژه امنیتی سازی جنبش معلمان

– نامه اعتراضی ۴ سندیکای فرانسه نسبت به بازداشت فعالین کارگری وکنشگران فرهنگی درایران

– نامه ۴ سندیکای فرانسه به وزیراموخارجه فرانسه دررابطه با بازداشت فعالین کارگری وکنشگران فرهنگی درایران

– چهارم خرداد ، آزادی ۱۰ تن از راننده خطوط بی آرتی که در اعتصاب ۲۶ و ۲۷ اردیبهشت ماه توسط عوامل امنیتی بازداشت شده بودند. 

– هفدهمین روز بازداشت «آنیشا اسداللهی» و «کیوان مهتدی»

– جان باختن یک کارگر مقنی در جوادآباد ورامین 

*تجمع اعتراضی صدها نفرازاهالی  خشمگین آبادان با شعار« مسئول بی‌کفایت  نمی‌خوایم نمی‌خوایم»

چهارشنبه شب(۴ خرداد)،صدها نفر از اهالی خشمگین آبادان در حدود ۲۰۰ متری برج متروپل در فلکه طوطیا تجمع کردند واعتراضشان با سردادن شعارهایی  هچون «عزا عزاست امروز  آبادان بی‌صاحب صاحب‌عزاست امروز»، «مسئول بی‌کفایت  نمی‌خوایم نمی‌خوایم»، «ننگ ما ننگ ما  صدا و سیمای ما»،«عبدالباقی نمرده دروغه دروغه»،«مرگ بر مسئول بی‌لیاقت»و…… بنمایش گذاشتند.

براساس گزارشات رسانه ای شده،تجمع کنندگان خواستار برخورد با عوامل اهمال در بنای ساختمان متروپل شدند.

*تجمع اعتراضی کارگران قرارداد موقت وزارت نفت نسبت به افزایش ۱۰ درصدی حقوق،تبعیض در پرداخت ها وعدم تبدیل وضعیت مقابل ساختمان وزارت نفت

روز چهارشنبه ۴ خرداد،جمعی از کارگران قرارداد موقت وزارت نفت درادامه اعتراضات دامنه دارشان نسبت به افزایش ۱۰ درصدی حقوق وعدم تبدیل تبعیض در پرداخت ها وضعیت برای باری دیگر دست به تجمع  مقابل ساختمان وزارت نفت زدند.

این کارگران که شروع مشکل خود را از زمان حذف پیمانکار و تغییر وضعیت قراردادی از کارگر پیمانکاری به نیروی قرارداد مستقیم معرفی می‌کنند، به خبرنگاررسانه ای گفتند:با وجود وضعیت شغلی کارگری و داشتن رده حقوقی کارگری، اکنون مشمول حقوق کارمندی بوده و در زمینه افزایش حقوق به‌جای ۴/۵۷ و ۳۸ درصد، مشمول افزایش حقوقی ۱۰درصدی شده‌اند و عیدی آنان نیز کارگری (دو برابر حقوق یک‌ماه) منظور نشده است. 

کارگران حاضر در تجمع افزودند: تعدد قراردادهای کاری در وزارت نفت موجب بروز مشکلات عدیده برای نیروی انسانی این وزارتخانه شده است. 

آنها اضافه کردند:که در مدت ده سال اخیر؛ افزایش‌های سالانه طبق مصوبات شورای عالی کار و قانون کار را دریافت نکرده و اکنون باوجود افزایش ۴/۵۷درصدی نیروهای قراردادی غیردولتی در سال جاری، به مدت ۱۰ سال مابه‌التفاوت افزایش حقوق را طلبکار هستند. 

این کارگران با تبعیض‌آمیز خواندن تفاوت قراردادها اظهار کردند: در این قراردادها باوجود شرایط تحصیلی و سوابق کاری یکسان کارکنان، تفاوت بین ۳ تا ۵ برابر در پرداخت‌های مستقیم و غیرمستقیم ثبت شده است. این تبعیض موجبات زیان کارکنان غیررسمی از یک طرف و زیان صنعت نفت از بی‌انگیزگی و تهی شدن از نخبگان حوزه نفت ازسوی دیگر را فراهم کرده است. 

از قرار معلوم این کارگران با انواعی از قراردادها شامل: مدت موقت، مدت معین، پیمانکاری، دستور کاری، کارگر رسمی، کارمند رسمی و مشاور در مجموعه کاری خود حضور دارند.

یکی از موارد مورد اشاره کارگران اصلاحاتی‌ست که در چند سال گذشته برای گروهی از نیروها انجام پذیرفته که بر اساس آن، گروهی از کارگران با عنوان «نیروهای مدت موقت» از نیروهای رسمی و شرکتی منفک شده و این تفکیک؛ سرمنشاء مشکلاتی برای این گروه بوده است.

درهمین رابطه:

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت:

نیروهای قرارداد موقت و معین نفت در ادامه اعتراضات قبلی، امروز چهارشنبه چهارم خرداد مقابل ساختمان وزارت نفت در تهران تجمع کردند.

 تجمع اعتراضی کارکنان قرارداد مدت موقت در اعتراض به مصوبه ضد کارگری هیات وزیران در افزایش ۱۰ درصدی حقوق است.

تجمع‌کنندگان شعار می‌دهند: «نه کارگریم نه کارمند زندگیمون هدر رفت»

*تجمع اعتراضی کارگران بازنشسته کارخانه ایران ترانسفو نسبت به عدم افزایش حقوق مقابل استانداری زنجان

روزچهارشنبه ۴ خرداد، کارگران بازنشسته کارخانه ایران ترانسفوبرای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به عدم افزایش حقوق کارگران بازنشسته ومستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی دست به تجمع مقابل استانداری زنجان زدند.

بنا به گزارش رسانه ای شده،به استناد مسئولان شرکت ایران ترانسفو در زنجان، این تجمع اعتراضی اصلا به شرکت مربوط نیست، بلکه همه بازنشستگان کشوری نسبت به این موضوع اعتراض دارند، که سازمان تامین اجتماعی باید برای تامین معاش و مستمری بازنشستگی اقدامات اساسی انجام بدهند، چرا که این عده اعتراض دارند. چرا اینها مشمول افزایش حقوق ۱۰ درصدی شدند؟ و این موضوع نیز اصلا ارتباطی با شرکت ایران ترانسفو در زنجان نداشته و ندارد.

*پرداخت حقوق فروردین کارگران ابنیه فنی راه آهن ناحیه شمال غرب بدون افزایش ۵۷ درصدی

روز۳ سه شنبه ۳ خرداد،حقوق فروردین ماه،کارگران پیمانکاری ابنیه فنی راه آهن شمال غرب بدون اعمال افزایش سال جدید پرداخت شد.

درهمین رابطه،تعدادی از کارگران ابنیه فنی ناحیه شمال غرب در گفتگوبا خبرنگار رسانه ای از دریافت حقوق فروردین ماه  خود بدون اعمال افزایش حقوق سال جدید خبر دادند.

این کارگران با بیان اینکه کارفرما حقوق اسفند سال ۱۴۰۰ کارگران ابنیه فنی ناحیه شمال غرب را آخرین روز فروردین ماه سال جاری بدنبال اعتراض دوروزه کارگران پرداخت کرد، افزودند: با تصویب افزایش ۴/۵۷ درصدی حداقل دستمزد در شورایعالی کار در نوزدهم اسفند، همه کارفرمایان موظف به پرداخت حقوق قانونی کارگران خودبر اساس مصوبه جدید هستند.

*تجمع اعتراضی کارگران سد شفارود رضوانشهر نسبت به پرداخت ماه ها حقوق،حق بیمه وعیدی ،مطالبات دیگرو وعده های توخالی مسئولان

روز چهارشنبه ۴ خرداد برای باری دیگر، کارگران سد شفارود رضوانشهربرای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان نسبت به پرداخت ماه ها حقوق،حق بیمه وعیدی ،مطالبات دیگرو وعده های توخالی مسئولان دست به جمع  درورودی کارگاه سد زدند.

براساس گزارش یک منبع خبری محلی،حداقل ۵ ماه حقوق،ماه ها حق بیمه وعیدی،سنوات و…این کارگران پرداخت نشده است.

*بیانیه کانون صنفی معلمان استان بوشهر در حمایت از معلمان زندانی و پروژه امنیتی سازی جنبش معلمان

بر همگان آشکار است که معلمان ایران روزهای خوبی را سپری نمی کنند.  وضعیت اسفناک امروز آموزش و پرورش و معلمان نشان از دردهای بی درمانی دارد که آموزش عمومی ایران به آنها مبتلاست.ماحصل این بی توجهی ویرانگر مسئولان امر،آسیب های کلان اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی،سیاسی، زیست محیطی و همچنین در خطر افتادن بهداشت روانی فردی آینده سازان مملکت شده است. 

مدت هاست که معلمان بر اساس نص صریح قانون اساسی  مطالبات بر حق شان را خواهانند و به شیوه ای کاملا مدنی و مسالمت آمیز و در نهایت متانت و قانونمندی که مشخصه بارز شخصیت معلمی است؛ فریاد عدالت خواهی سر داده اند. اما حاکمیت و مدیریت سیاسی ناکارآمد، به جای آن که با نمایندگان قانونی و واقعی معلمان به رایزنی و مذاکره بنشینند تا حداقل بدانند خواسته های معلمان چیست و چگونه می توان مسائل مبتلابه آموزش و پرورش را حل کرد، به بدترین شکل ممکن این قشر فرهیخته را آماج  تهمت ها و تهدیدهای خود ساخته اند تا سرپوشی بر ندانم کاری های خود بگذارند.

کاش زمانی که دستور بازداشت معلمان را صادر می کردند و نیروهای امنیتی شان را به این کار وا می داشتند، به آنها گوشزد کرده بودند که در برخورد با معلمان، خشونت روا ندارند و با رفتارهای غیر متمدنانه، رمنده و بربری مآبانه، موجب سرخوردگی و خشم معلمان نشوند؛

از معلمان شریف و دلسوز و متعهدی که امروز آماج فحش و ناسزا و تخریب و تهدید و ستم واقع شده اند چه سان انتظار دارید که راهبری نظام تعلیم و تربیت را، که مهمترین نقش کلیدی در سعادت و بهروزی مُلک و ملت را دارد،  ایفا کنند؟؟!! 

اما دولت و نهادهای امنیتی در نهایت کوته نظری  ، در هفته ای که به نام معلم مزین شده بود ، چنان به جان معلمانش می افتد که ننگ  آن بر دامن خود به آب نیل نتوانند زدود… . 

 تاریخ خوب قضاوت گری است و گذر زمان پرده از رازهایی برمی دارد که دیگر رمز گشایی شان دردی را دوا نمی کند! 

اندک زمانی بعد،به یمن فضای مجازی  مردمان از همه اقشار جامعه، خواهند فهمید که فریاد امروز معلمان از چه بوده است!

 البته معلمان نیک می دانند با گذشت زمان، نیروهای امنیتی و انتظامی که امروز احساس قدرت کاذب می کنند، از رفتار امروزشان با معلمان خجل و شرمنده وجدان شان خواهند شد. آنهایی که امروز، معلمان مطالبه گر را اینگونه در تنگنا قرار داده اند و مواخذه می کنند، بدانند که فردایی نه چندان دور، باید نان سفره اشان را مصروف هزینه های کمرشکن آموزش خصوصی و پولی فرزندانشان کنند!

همه شاهدند که اغلب مدارس غیر دولتی جهت جذب دانش آموز و انباشت سرمایه، با بذل نمرات غیر واقعی و اهدا مدارک کذایی، عملا باعث ترویج تنبلی و بی مسئولیتی دانش آموزان می شوند و ایضا مدارس خاص دولتی(تیزهوشان، نمونه و…) با تخصیص بودجه های چند برابری از سوی وزارت آموزش و پرورش به آنها برای نخبه پروری، عملا موجب بی عدالتی و شکاف طبقاتی فزاینده در جامعه می شوند و مالا دانش آموزان مشغول تحصیل در آن ها نیز، خود را تافته ای جدا بافته  می دانند و دچار توهم خودبرتربیتی می شوند که قادر نیستند با سایر شهروندان کشور در امور مختلف همراهی و مشارکت نمایند.  

کمی چشم تان را باز کنید تا ببینید که صندلی های پزشکی دانشگاه های معتبر امروز از آن کیست؟ و چگونه به ثمن بخس به نور چشمی ها فروخته می شود!

معلمان ده سال است که فریاد می زنند نه به آموزش های پولی و غیر انتفاعی!! 

تا امروز به اینجا رسیده ایم که بیشترین درصد رتبه های برتر از آن اقلیت ثروتمندی است که کلاس های خصوصی و آموزش های پولی را انحصار کرده اند!

ای کسانی که جاهلانه، امروز برای معلمان شمشیر از رو می کشید! بدانید که این سیستم آموزشی غیر عقلانی و غیر اخلاقی باعت می گردد فرزندان شما و آحاد جامعه، آرزوی قبولی در  رشته های برتر دانشگاهی  و کسب رتبه های برتر، عملا دچار ناکامی ویرانگر شوند! 

اگر ده سال پیش اسماعیل عبدی را در نطفه خفه نکرده بودید، امروز آموزش عمومی تا به این حد به انحطاط و ابتذال دچار نشده بود .

و بدانید …

تا زمانی که معلمان شریف و متعهدی، چون رضا امانی فر، جعفر ابراهیمی ، محمد حبیبی ، رسول بداقی، لطیف روزیخواه، اسکندر لطفی، شعبان محمدی، مسعود نیک خواه و… که فریاد” نه به  آموزش های خصوصی را ” سر داده اند در نهایت نادانی به بند می کشید، آنهم با سناریو سازی مضحک و نخ نما شده_که مرده را در گور به خنده وا می دارد_ 

وقتی معلمان شجاع استان فارس را بصورت فله بازداشت کرده تا به خیال خام خود خیابان معدل را به سکوت بکشید!

منتظر  مرگ آموزش عمومی در آینده ای نزدیک برای همیشه باشید.

آری

آری

معلمان تاریکی آینده علم و ناقوس مرگ آموزش عمومی را مدت هاست که متوجه شده اند و فریاد اعتراض سر داده اند…

اما چه  کنیم که : 

بیشه بی‌صاحب‌تر از پیش است و جای شیرها/

گربه جولان می‌دهد در جنگل و خنزیرها

جانشین ببرهایند و خدایی می‌کند/

خرمگس در آسمان و زخم این شمشیرها

کاری و کاری‌تر از کاری و حالم بدتر از/

حال و روز مادرم ایران و با زنجیرها…..

یکم خرداد ماه ۱۴۰۱ خورشیدی

کانون صنفی معلمان استان بوشهر

*نامه اعتراضی ۴ سندیکای فرانسه نسبت به بازداشت فعالین کارگری وکنشگران فرهنگی درایران

به آقای رهبر جمهوری اسلامی ایران

سیدعلی خامنه‌ای

تهران – جمهوری اسلامی ایران

پاریس، ۲۳ مه ۲۰۲۲

آقای رهبر

ما بار دیگر با شما درباره‌ی دستگیری‌ها در ایران مکاتبه می‌کنیم.

اطلاع یافتیم که ده‌ها نفر و از جمله چندین معلم زن و مرد اخیراً به بهانه‌های واهی دستگیر شدند. نام برخی از دستگیرشدگان: آنیشا اسداللهی، ریحانه انصاری‌نژاد، کیوان مهتدی، رسول بداقی، جعفر ابراهیمی، اسکندر لطفی، محمد حبیبی، محسن عمرانی، شعبان محمدی، مسعود نیک‌خواه، محمود ملاکی، رضا امانی‌فر، اصغر حاجب و هادی صادق‌زاده.

رضا شهابی از سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه نیز جزو دستگیرشدگان است. جمع چندسندیکایی ما او را چندین بار به فرانسه دعوت کرده است.

ماده ۲۲ پیمان بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی (ICCPR) و ماده ۸ پیمان بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی (PIDESC) حق تشکیل سندیکا، عضویت در آن‌ها و دیدار سندیکالیست‌های کشورهای مختلف را به رسمیت می‌شناسند. ایران هر دو پیمان را امضاء کرده است.

ایران همچنین عضو سازمان بین‌المللی کار (ILO) است اما به مقاوله‌نامه‌های آن که همین حقوق را دربرمی‌گیرد، احترام نمی‌گذارد.

ما  بی‌درنگ خواهان آزادی فوری همه افرادی هستیم که در رابطه با فعالیت‌های سندیکایی دستگیر شده‌اند.

عالی‌جناب، احترامات فائقه ما را بپذیرید.

کنفدراسیون عمومی کار (CGT)

فدراسیون سندیکایی متحد (FSU)

اتحاد سندیکایی همبستگی((solidaires

اتحاد ملی سندیکاهای خودگردان (UNSA)

رونوشت به:

آقای ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور اسلامی

آقای غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه

آقای سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاریس

*نامه ۴ سندیکای فرانسه به وزیراموخارجه فرانسه دررابطه با بازداشت فعالین کارگری وکنشگران فرهنگی درایران

خانم وزیر امور خارجه

پاریس، ۲۳ مه ۲۰۲۲

ما تشکلات سندیکایی می‌خواهیم توجه شما را به دستگیری اخیر ده‌ها فعال سندیکایی در ایران جلب کنیم. یگانه «جرم» دستگیرشدگان تلاش برای ایجاد ساختارهای سندیکایی مستقل از دولت در ایران است.

رضا شهابی از سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه نیز جزو دستگیرشدگان است. جمع چندسندیکایی ما او را چندین بار به فرانسه دعوت کرده است.

در میان کسانی که نامشان تا ۲۳ مه به اطلاع ما رسیده است، زنان و مردان زیر به چشم می‌خورند: آنیشا اسداللهی، ریحانه انصاری‌نژاد، کیوان مهتدی، رسول بداقی، جعفر ابراهیمی، اسکندر لطفی، محمد حبیبی، محسن عمرانی، شعبان محمدی، مسعود نیک‌خواه، محمود ملاکی، رضا امانی‌فر، اصغر حاجب و هادی صادق‌زاده.

برخی از دستگیرشدگان را به دادگاه احضار کرده‌اند. چندین معلم زن و مرد در میان آنان به چشم می‌خورند.

ما بر این باوریم که کشورمان باید خواستار آزادی سندیکالیست‌های محبوس شود.

ما از شما می‌خواهیم که هر آن چه در توان دارید به کار بندید تا به مسئولان ایران فشار آورده شود، به طوری که آنان نُرم‌های بین‌المللی از جمله حقوق کار و حقوق انسانی را رعایت کنند.

خانم و آقایان احترامات فائقه ما را بپذیرید.

کنفدراسیون عمومی کار (CGT)

فدراسیون سندیکایی متحد (FSU)

اتحاد سندیکایی همبستگی((solidaires

اتحاد ملی سندیکاهای خودگردان (UNSA)

*چهارم خرداد ، آزادی ۱۰ تن از راننده خطوط بی آرتی که در اعتصاب ۲۶ و ۲۷ اردیبهشت ماه توسط عوامل امنیتی بازداشت شده بودند. 

 امروز چهارم خرداد ده تن از رانندگان خطوط بی آرتی که در اعتصاب روزهای ۲۶و ۲۷ اردیبهشت ماه دراعتراض به عدم اجرای مصوبه شورایعالی کار برای رانندگان وکارگران شرکت واحد، افزایش دستمزد (۱۴۰۱) دستگیر شده بودند با قرار کفالت دویست میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شدند .

در اعتصاب رانندگان شرکت واحد حدود سی نفر توسط ماموران امنیتی  بازداشت شدند که در طی ده روز گذشته به مرور همگی آزاد شدند به جز آقای وحید فریدونی که با توجه به اینکه برای ایشان قرار وثیقه پانصد میلیون تومانی صادر شده اما همچنان در زندان اوین میباشند.

آقای فریدونی از رانندگان حق خواه وحق طلبی است که قبل از این هم بازداشت شده بود، رضا شهابی و حسن سعیدی از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد هم به اتهامات واهی توسط عوامل امنیتی در منازلشان بازداشت شده اند که همچنان در بند ۲۰۹زندان اوین بازداشت موقت میباشند ، حسن سعیدی از یکم خرداد در اعتراض به بازداشت خود دست به اعتصاب غذا زده است.

اسامی رانندگان خطوط بی آرتی شرکت واحد که امروز چهارم خرداد از زندان آزاد شده اند به شرح زیر میباشد:

محسن قرایی

حامداصغری

علی صمع خانی

جواد صادقی

محمدعلی عبادداری

علی اصغر ابشناس

محسن کبیری دور

احدصالح پور

فریبرز سجادپور

ابراهیم گورانی

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه خواستار آزادی بی قید وشرط وحید فریدونی تنها بازداشتی اعتصاب رانندگان خطوط بی آرتی و همچنین رضا شهابی و حسن سعیدی ودیگر فعالین دربند میباشد.

برگرفته از کانال سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

*هفدهمین روز بازداشت «آنیشا اسداللهی» و «کیوان مهتدی»

در روز ۱۹ اردیبهشت‌ماه، آنیشا اسداللهی و کیوان مهتدی با یورش ماموران امنیتی در منزل خود بازداشت شدند. آنها ساعاتی بعد، از انتقال خود به بند ۲۰۹ اوین خبر داده و پس از آن از حق تماس تلفنی نیز محرومند.

برگرفته از کانال اتحادیه آزادکارگران ایران

*جان باختن یک کارگر مقنی در جوادآباد ورامین 

یک کارگر مقنی حین کاردر چاهی به عمق ۲۰ متری دریک دامداری واقع در روستای نجف‌آباد از توابع بخش جوادآباد ورامین بر اثر سقوط جسم سخت برسرش در دم جان خودرا ازدست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate