اخباروگزارش های کارگری  اول خرداد ماه ۱۴۰۱

اخباروگزارش های کارگری  اول خرداد ماه ۱۴۰۱

– یکشنبه های اعتراضی کارگران بازنشسته:

تجمع اعتراضی کارگران بازنشسته ومستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی کشور نسبت به سطح نازل حقوق ومستمری وعدم همسان سازیش مقابل اداره کل تامین اجتماعی استان های آذربایجان شرقی،البرز،خوزستان،قزوین،کرمان،کرمانشاه ومقابل اداره تامین  اجتماعی  شهرستان شوش،  مقابل کانون کارگران بازنشسته ومستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی استان گیلان ومقابل سازمان برنامه وبودجه مجلس

– ادامه اعتصاب پیک‌های موتوری اسنپ ‌فود دراعتراض دستمزد پایین و نداشتن امنیت شغلی

اعتصاب رانندگان اسنپ  دراعتراض به سطح پایین دستمزد

– ادامه کنش های کارگران کارخانه ایران مایه تبریز برای پایان دادن به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتیشان زیرسایه بی خیالی مسئولان

– تجمع اعتراضی کارگران شهرداری یاسوج نسبت به عدم پرداخت ۵ ماه حقوق مقابل استانداری کهگیلویه و بویراحمد

تهدید کارگران حق طلب به اخراج از کار

– تجمع اعتراضی خانوادگی کارگران شهرداری فسا نسبت به عدم پرداخت بموقع حقوق

تهدید کارگران حق طلب به اخراج از کار

– اعتصاب کارگران شهرداری اهردراعتراض به عدم پرداخت بموقع حقوق

– ادامه بازداشت رانندگان اعتصابی خطوط بی آرتی شرکت واحد،  بلاتکلیفی و سردرگمی خانواده های بازداشتی و عدم پاسخگویی مسئولین دادسرای اوین

– بیانیه‌ی کانون نویسندگان ایران در اعتراض به تداوم بازداشت کیوان مهتدی 

– اعلام همبستگی معلمان مریوان با خانواده های معلمان بازداشت شده آقایان اسکندرلطفی، مسعود نیکخواه و شعبان محمدی و تجمع مقابل دادگستری مریوان 

– احضار ۵ کنشگر فرهنگی گیلان به شعبه سوم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب رشت جهت دفاع از اتهام تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی

– تجمع اعتراضی مرغداران کشورنسبت به سیاست‌های جهاد کشاورزی و وعده های توخالی مسئولان مقابل وزارت جهاد کشاورزی

– خودسوزی کارگر شرکت دخانیات استان گلستان دراعتراض به توبیخ واحضار به کمیته انضباطی

– جان باختن یک کارگر در کرمانشاه براثرسقوط از ارتفاع

*یکشنبه های اعتراضی کارگران بازنشسته:

تجمع اعتراضی کارگران بازنشسته ومستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی کشور نسبت به سطح نازل حقوق ومستمری وعدم همسان سازیش مقابل اداره کل تامین اجتماعی استان های آذربایجان شرقی،البرز،خوزستان،قزوین،کرمان،کرمانشاه ومقابل اداره تامین  اجتماعی  شهرستان شوش،  مقابل کانون کارگران بازنشسته ومستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی استان گیلان ومقابل سازمان برنامه وبودجه مجلس

روز یکشنبه اول خردادماه، کارگران بازنشسته ومستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی کشور بدرادامه اعتراضات دامنه دارشان نسبت به سطح نازل حقوق ومستمری وعدم همسان سازیش مقابل اداره کل تامین اجتماعی درتبریز،کرج،اهواز،قزوین،کرمان،کرمانشاه،مقابل اداره تامین اجتماعی شهرستان شوش،مقابل استانداری مرکزی در اراک،مقابل کانون کارگران بازنشسته ومستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی استان گیلان دررشت ومقابل سازمان برنامه وبودجه و مجلس در تهران تجمع کردند.

+کارگران بازنشسته ومستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی رامهرمز از استان خوزستان خودرا به تهران رساندند وبرای احقاق حقوق برحقشان مقابل مجلس تجمع کردند.

+تصاویری ازتجمع مقابل اداره تامین اجتماعی شهرستان شوش واطلاعیه ای در باره این تجمع تحت عنوان« تجمع اعتراضی بازنشستگان تامین اجتماعی شوش وحومه علی رغم تهدید شورای تامین»

تجمع اعتراضی بازنشستگان تامین اجتماعی شوش وحومه علی رغم تهدید شورای تامین

بازنشستگان شهرستان شوش که در روز شنبه ۳۱ اردیبهشت ازسوی شورای تامین شهرستان منع شده بودند بدون توجه به هشدار خلاف قانون این شورا مجددا در اعتراض به تصویب و اعلام نکردن افزایش سالیانه توسط دولت ومشکلات عدیده صنفی تجمع کردند وخواستار عدم دخالت دولت در تصویب افزایش مستمری سالانه وتعیین مدیران این سازمان و بیرون کردن دست دولت درجیب این سازمان شدند.

دراین تجمع از افرادی که بعنوان نماینده گروه واتساپی بازنشستگان با شورای تامین جلسه برگزار کرده بودند و طی بیانیه ای خواستار کنسل شدن تجمع بدلیل وعنوان شرایط خاص کشور ومنطقه شده بودند شدیدا انتقاد شده وانها را عامل دولت دانستند.

بازنشستگان اعلام کردند بی توجهی دولت به قانون تامین اجتماعی وکار ومصوبه شورای عالی کار درخصوص نحوی افزایش مستمری سالانه را برنمیتابند وبه تجمع خود تا رعایت قانون توسط دولت رئیسی ادامه خواهند داد انها معتقد هستند که بدلیل تعلل بی دلیل ومشکوک دولت لازم است تجمع بعدی درب فرمانداری انجام شود.

یکشنبه

۱/خرداد/۱۴۰۱

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه

+کارگران بازنشسته ومستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی خوزستان با راهپیمایی درخیابان کلانشهر اهواز و سردادن شعارها  مسیری را طی کرده و مقابل اداره کل تامین اجتماعی استان خوزستان تجمع کردند.

گزارش رسانه ای شده درهمین رابطه:

امروز یکشنبه یکم خردادماه بازنشستگان تامین اجتماعی استان برای پیگیری مطالبات صنفی خود مقابل ساختمان سازمان تأمین اجتماعی در اهواز تجمع کردند.

ابن بازنشستگان خواستار مشمولیت ماده ۶۹ یعنی رفع تبعیض بین همکار بازنشسته سازمان و غیر همکار هستند.

آن‌ها می‌گویند: مصوبه شورای عالی کار یعنی افزایش ۵۷.۴ درصدی حقوق برای حداقل بگیرها و ۳۸ درصد به‌علاوه ۵۱۶ هزار تومان برای سایر سطوح ۱ باید هرچه سریع‌تر اجرا شود.

درمان رایگان برای بازنشستگان و عیدی کارگری (افزایش میزان عیدی)، از دیگر مطالبات این بازنشستگان بود که در سنین بالا و با وجود بیماری‌های مختلف در گرمای طاقت‌فرسای اهواز دست به تجمع زدند.

+تصویری از تجمع کارگران بازنشسته ومستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی گیلان مقابل کانون کارگران بازنشسته ومستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی استان در رشت

+ شعارها:

– ۲۵ درصد حق مسلم ماست

– همکار وغیر همکار نداریم

– همسان سازی حق ماست حق مسلم ماست

– افزایش حقوق بازنشسته پرداخت باید گردد

-معیشت منزلت حق مسلم ماست

– وزیر بی لیاقت اخراج باید گردد

– وزیر بی‌کفایت استعفا استعفا

– وزیر بی لیاقت استعفا استعفا

– اینهمه بی عدالتی هرگز ندیده ملتی

– یک اختلاس کم بشه مشکل ما حل میشه

– فقط کف خیابون به دست میاید

– تاحق خود نگیریم از پا نمی نشینیم

– هیهات هیهات از این همه بیداد

– ظلم و ستم کافیه سفره هامون خالیه

– همچنین شعارهایی علیه کانون های بازنشستگی وابسته به حاکمیت ونیز استعفای مدیرانشان

*ادامه اعتصاب پیک‌های موتوری اسنپ ‌فود دراعتراض دستمزد پایین و نداشتن امنیت شغلی

اعتصاب رانندگان اسنپ  دراعتراض به سطح پایین دستمزد

از هفته گذشته پیک‌های موتوری اسنپ ‌فود  دراعتراض دستمزد پایین و نداشتن امنیت شغلی دست به اعتصاب زده‌اند و حالا رانندگان اسنپ نیز به‌دنبال اقدام مشابه هستند.

از روزشنبه ۳۱ اردیبهشت، فراخوانی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد که از یکم تا پنجم خرداد رانندگان اسنپ در اعتراض به سطح پایین دستمزد خود، دست به اعتصاب بزنند. در این فراخوان آمده است که رانندگان شاغل در شرکت اسنپ، در اعتراض به افزایش سرسام‌آور هزینه‌های زندگی، گرانی‌های اخیر و عدم هم‌خوانی دستمزد با تورم موجود دست به اعتصاب خواهند زد.

مطرح شدن این اعتراض از زمانی قوت گرفت که هفته گذشته سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از منتفی شدن افزایش نرخ تاکسی‌های اینترنتی خبر داد.

محمد خلج، مدیرعامل اسنپ در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه ای با اعلام اینکه پیگیر خواسته‌های رانندگان ناوگان این شرکت است تأکید می‌کند که اسنپ همواره دردسترس بودن و بهینه بودن قیمت را مأموریت اصلی خود می‌داند. خلج با تأکید بر ناراضی بودن رانندگان از میزان تعرفه کرایه‌ها گفت:

درحال‌حاضر با توجه به تورم سالانه‌ و افزایش قیمت خودرو و تأثیرات آن بر نامتعادل شدن عرضه و تقاضا با نارضایتی‌هایی در بحث قیمت‌گذاری و همچنین دردسترس بودن خدمات مواجهیم. بدون شک نیازها و خواسته‌های هر دو گروه از کاربران اسنپ منطقی است و ادامه‌ی فعالیت اسنپ هم در گرو رضایت هر دو گروه است؛ هم رانندگان که در صورت پایین بودن قیمت‌ها از فعالیت در این ناوگان دلسرد می‌شوند و هم مسافران که شاید رفته‌رفته ناچار شوند رفت‌وآمد با اسنپ را از سبد مصرفی خود حذف کنند.

او تأکید می‌کند که تاکسی‌های اینترنتی نیز براساس مصوبات مربوط به نرخ افزایش تاکسی‌های اینترنتی، افزایش قیمت سالانه را متناسب با نرخ تورم خواهند داشت.

براساس اظهارت خلج این شرکت درحال‌حاضر در حال رایزنی با ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان کشور است و پس از دریافت مجوزهای لازم، افزایش نرخ مصوب سال ۱۴۰۱ اعلام خواهد شد.

خلج اعلام می‌کند که قیمت‌ سفرهای تاکسی‌های اینترنتی به نحوی تعیین خواهد شد که دغدغه‌های معیشتی کاربران راننده و هزینه‌های مربوط به استهلاک، قیمت خودرو و همچنین هزینه‌های سوخت تأمین شود و از طرفی دغدغه‌های کاربران مسافر نیز در تعیین نرخ جدید در نظر گرفته خواهد شد.

ادامه اعتصاب پیک‌های موتوری اسنپ‌فود

در کنار رانندگان اسنپ، اعتصاب پیک‌های موتوری اسنپ فود از انتهای هفته گذشته آغاز شده و همچنان نیز ادامه دارد.

، از انتهای هفته گذشته پیک‌های موتوری اسنپ‌فود در شهر تهران دست به اعتصاب زدند و از ارائه خدمات‌دهی خودداری کردند. 

این رانندگان دلیل اعتصاب خود را شرایط سخت کاری، دستمزد پایین، نبود امنیت شغلی و بیمه اعلام می‌کنند. برخی از فیلم‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که گروهی از این اعتصاب‌کنندگان با تجمع دربرابر شرکت اسنپ درخواست افزایش دستمزد کرایه و بیمه خود را مطرح می‌کنند.

همچنین به‌عنوان کاربر وقتی اسنپ‌فود را باز کنید با این پیام روبه‌رو می‌شوید که به دلیل بروز برخی مشکلات در ناوگان حمل‌ونقل، ممکن است سفارش‌ها شما با تأخیر ارسال شود.

محیط اپلیکیشن اسنپ‌فود که به کاربران هشدار می‌دهد که به دلیل مشکل در ناوگان حمل‌ونقل سفارش‌ها با تاخیر به دست مشتریان می‌رسد.

در تماس با اسنپ‌فود، مدیران این مجموعه اعلام می‌کنند که به‌زودی در خصوص مشکلات ایجادشده در ناوگان حمل‌ونقل این سرویس فعال در حوزه سفارش آنلاین غذا اظهار نظر خواهند کرد.

این اولین بار نیست که پیک‌های اسنپ فود نسبت به دستمزد پایین خود دست به اعتصاب می‌زنند. سال ۹۹ نیز پیک‌های موتوری این سرویس دست به اعتصاب زده و باعث بروز اختلال‌هایی در تحویل سفارش‌ها شدند.

در آن زمان دلیل اعتراض این‌چنین اعلام شد که پیک‌های موتوری اسنپ‌فود قرار است زیر نظر اسنپ‌باکس، دیگر سرویس ارسال مرسوله گروه اسنپ قرار بگیرند و در نهایت مجبور به پرداخت حق کمیسیون شوند. همان زمان مهرداد عبدالرزاق، رئیس هیئت‌مدیره اسنپ‌فود گفت که قانونی عوض نشده و موضوع مطرح‌شده نیز شایعه‌ای بیش نیست.

*ادامه کنش های کارگران کارخانه ایران مایه تبریز برای پایان دادن به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتیشان زیرسایه بی خیالی مسئولان

روز یکشنبه اول خرداد، کارگران کارخانه ایران مایه تبریزاز ادامه کنش های دامنه دارشان برای پایان دادن به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتیشان زیرسایه بی خیالی مسئولان،خبردادند.

جمعی از کارگران کارخانه ایران مایه تبریز، که به دلیلِ تعطیلیِ کارخانه حدود یک سال بلاتکلیف هستند، در گفتگوبا خبرنگار رسانه ای از نقضِ آرای خود در شعبه تجدید نظر دیوان عدالت اداری خبر دادند. 

ماجرا از این قرار است که کارگران شرکت ایران مایه تبریز بعد از تعطیلیِ کارخانه به اداره کار شکایت کردند و طبق رأی اداره کار توانستند برای شش ماهه اول ایام بیکاری خود حق‌السعی بگیرند. با توجه به اینکه وضعیتِ کارگران بعد از گذشت شش ماه همچنان مشخص نشده و وضعیتِ کارخانه نیز بلاتکلیف ماند، کارگران برای شش ماهه‌ی دوم درخواست دریافت حق‌السعی کردند. اما اینبار اداره کار به استناد اینکه شعبه تجدید نظر دیوان عدالت اداری، آرای اداره کار برای پرداخت حق السعیِ شش ماهه اول باطل کرده است از پذیرش درخواست کارگران خودداری کردند. 

این کارگران گفتند: ما از اداره کار خواستیم به استناد ماده ۷۹ دیوان عدالت اداری به آراء تجدیدنظر دیوان شکایت کند اما اداره کار می‌گوید کارگران به عنوان شخص ثالث وکیل بگیرند و شکایت کنند این درحالیست که کارگران بدون درآمد توان مالی کافی ندارند. 

کارگران ایران مایه همچنین درخصوص وضعیتِ کارخانه گفتند: به گفته‌ی استانداری برای کارخانه خریدار معرفی شده اما سرمایه‌گذار خارجی تعلل می‌کند. 

آنها افزودند:مسئولین به این دلیل که نمی‌توان به سرمایه‌گذار خارجی فشار وارد کرد، اقدام موثری برای تعیین تکلیف وضعیت کارخانه انجام نمی‌دهند. 

آنها ادامه دادند:اداره کار ما را به تسویه حساب با کارخانه و گرفتنِ بیمه بیکاری دعوت می‌کند در حالیکه ما بیش از یک دهه در کارخانه ایران مایه کار کردیم و حاضر نیستیم از حق کار در این کارخانه بگذریم. 

خاطرنشان می شود که کارخانه‌ی ایران مایه تبریز در سال ۱۳۸۷ به یک شرکت ترکیه‌ای – فرانسوی واگذار شد اما این کارخانه اوایل سال ۱۴۰۰ به بهانه‌ی ضررده بودن، رو به تعطیلی رفت و کارفرما با ۱۵۰ نفر از کارگران که هر کدام سابقه‌ی بالای ۱۰ تا ۱۵ سال داشتند، تسویه حساب کرد. از این تعداد ۲۸ نفر از کارگران از امضای برگه‌ی تسویه امتناع کردند و با طرح شکایت در اداره کار تبریز و با همکاری فرمانداری و مصوبه‌ی کمیسیون کارگری شورای تامین شهرستان تبریز، حکم باز گشت به کار برایشان صادر شد. با این وجود مدیران کارخانه از ورود این کارگران به کارخانه امتناع کردند. 

تجمع اعتراضی کارگران شهرداری یاسوج نسبت به عدم پرداخت ۵ ماه حقوق مقابل استانداری کهگیلویه و بویراحمد

تهدید کارگران حق طلب به اخراج از کار

روز یکشنبه اول خرداد، کارگران شهرداری یاسوج برای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت ۵ ماه حقوق دست به تجمع مقابل استانداری کهگیلویه و بویراحمدزدند.

یکی از کارگران حاضر درتجمع به خبرنگار یک رسانه محلی گفت: آقای شهردار ما حقوقمان را می خواهیم، ما کاری با این حرف ها نداریم، در طول تمام سال زباله ها را از دشت روم تا مادوان جمع می کنیم، تمام این شهر را تمیز می کنیم و وظیفه مان است، اما درآمد ما فقط همین کارگری است و درآمد دیگری نداریم.

یکی دیگر از کارگران گفت: ۱۲ ساعت کار می کنیم، پول کرایه نداریم، مجبوریم مسیر را پیاده برویم. مجبوریم، اگر اعتراض کنیم تهدید به اخراج می کنند.

یکی از کارگران گفت: ما دیگر نمی توانیم کار کنیم، دیگر حوصله کار را نداریم، حقوقمان را می خواهیم. ۵ ماه حقوق نگرفته ایم.

مقدم اظهار کرد: بنده در خدمت شما هستم، ۵ نفر از کارگران حضور پیدا کنند و صحبت کنیم.

*تجمع اعتراضی خانوادگی کارگران شهرداری فسا نسبت به عدم پرداخت بموقع حقوق

تهدید کارگران حق طلب به اخراج از کار

روز یکشنبه اول خرداد، کارگران شهرداری فسا و همسرانشان برای انعکاس صدای اعتراضشان را  نسبت به عدم پرداخت بموقع حقوق،دست به تجمع زدند.

یکی از کارگران شهرداری فسا دراستان فارس با بیان اینکه اردیبهشت ماه تمام شد و ما هنوز حقوقی دریافت نکرده ایم، به خبرنگاررسانه ای گفت: من طی این سالها که در قسمت خدماتی شهرداری فعالیت می‌کردم، دلخوش به بیمه ام بودم که بعد از بازنشتگی راه درآمدی برایم باشد و به همین علت حقوق پایین و کار سنگین را تحمل می‌کنم.

وی ادامه داد: طی این سالها حقوقی که دریافت کرده ام اینقدر نبوده است که بتوانم پس اندازی داشته باشم و چشمم به حقوق اول ماه است که مایحتاج خانواده ام را تامین کنم.

یکی دیگر از کارگران جوان که از این وضع به وجود آمده نگران است، با اشاره به هزینه های فرزند شیرخوارش گفت: بچه کوچک من که نداشتن پول را نمی‌فهمد و نمی‌داند که مثلا پیمانکار شهرداری نتوانسته حقوق پدرش را پرداخت کند، او فقط غذا و پوشاک می‌خواهد و من به عنوان پدر در قبال او مسئولم.

وی ادامه داد: تا اعتراض می‌کنیم که مشکل داریم و حقوقمان را می‌خواهیم فورا تهدید به اخراج می‌شویم، با این اوضاع که نمی‌شود زندگی کرد من اگر اخراج بشوم که به این راحتی کاری پیدا نمی‌کنم و اگر بمانم و حقوق نگیرم، همسر و فرزندم تحت فشار قرار می‌گیرند.

همسر یکی از کارگران شهرداری که به همراه  شوهرش آمده و به اوضاع به وجود آمده اعتراض کرد و گفت: شوهر من در بدترین ساعات شبانه روز سر کار است، در تعطیلات فروردین ماه و حتی در  ماه رمضان با زبان روزه  کار می‌کرد تا مسافرینی که به شهر می‌آیند از محیط و فضای سبز بوستان ها و  پارک لذت ببرند و این انصاف نیست که خودش و خانواده اش، محتاج نان شب باشند.

وی افزود: از بس از مغازه های خواربار،  نسیه گرفته ایم دیگر خجالت می‌کشیم به مغازه آنها برویم، این در حالی است که دریافت حقوق منظم هر ماه خواسته زیادی نیست.

*اعتصاب کارگران شهرداری اهردراعتراض به عدم پرداخت بموقع حقوق

روزشنبه ۳۱ اردیبهشت، شماری از کارگران شهرداری اهر از بخش‌های مختلف این مجموعه از جمله کارگران بخش موتوری، پاکبانان و رانندگان واحد‌های عمرانی و خدمات، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان، دست به اعتصاب زده و از ادامه فعالیت خود امتناع کردند.

منبع:کانال اتحادیه آزاد کارگران ایران

گزارش رسانه ای شده درهمین رابطه:

جمعی از کارگران مجموعه شهرداری اهر از چندین ماه مطالبات مزدی پرداخت نشده خود خبر دادند.

از قرار معلوم کارگران مجموعه شهرداری اهر که در استان آذربایجان شرقی واقع شده است، دست‌کم دوماه دستمزد پرداخت نشده، دارند.

این کارگران که از افزایش میزان مطالبات مزدی خود در ماه‌های آینده نگرانند، می گویند: مشکلات معیشتی و عدم پرداخت مطالبات، مشکلات بسیاری برای خانواده‌هایمان به وجود آورده است.

به گفته کارگران شهرداری اهر؛ آن‌ها مطالبات مزدی خود را از ابتدای سال جاری دریافت نکرده‌اند در عین حال تعدادی از همکاران هنوز حقوق اسفند خود را دریافت نکرده‌اند.

طبق اظهارات این کارگران که در واحد خدماتی و فضای سبز کار می‌کنند، آنها هنوز طبق مصوبه افزایش حقوق سال ۱۴۰۱ دریافتی نداشته‌اند و اگر وضعیت به همین منوال پیش برود مشکلات معیشتی‌شان حادتر خواهدشد.

*ادامه بازداشت رانندگان اعتصابی خطوط بی آرتی شرکت واحد،  بلاتکلیفی و سردرگمی خانواده های بازداشتی و عدم پاسخگویی مسئولین دادسرای اوین

بیش از یک هفته از بازداشت ۱۲راننده زحمت کش خطوط بی آرتی توسط عوامل امنیتی میگذرد اما با وجود صدور قرارهای وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی و ۵۰ میلیون تومانی,  همچنان این رانندگان در زندان اوین زندانی هستند و خانواده هایشان همه روزه با وعده وعید مسئولین دادسرا از صبح تا عصر درمقابل زندان در سردرگمی وبلاتکلیفی بسر میبرند وبدون اینکه پاسخی جز وعده فردا بگیرند،  به منزل برمیگردند .

براساس گزارشات ارسالی به سندیکای کارگران شرکت واحد رانندگان خطوط بی آرتی اعلام کرده اند درصورت عدم پاسخگویی مسئولین قضایی رانندگان حق اعتراضات را برای خودشان محفوظ میدانند 

رضا شهابی و حسن سعیدی دوعضو سندیکای کارگران شرکت واحد هم همچنان در بند ۲۰۹ زندان اوین محبوس میباشند امروز یکم خرداد آقای شهابی بعد از یک هفته با خانواده اش تماس گرفت و اعلام کرده دربند ۲۰۹ میباشد و فشار خونش بروی ۱۶ میباشد و بخشی از صورتش گز گز میکند که مسئول بهداری زندان دارو برای ایشان تجویز کرده اند.

اسامی رانندگان  بازداشتی خطوط بی آرتی بشرح زیر میباشد.

وحید فریدونی

محسن قرایی

حامداصغری

علی صمع خانی

جواد صادقی

محمدعلی عبادداری

علی اصغر ابشناس

محسن کبیری دور

احدصالح پور

فریبرز سجادپور

ابراهیم گورانی

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

*بیانیه‌ی کانون نویسندگان ایران در اعتراض به تداوم بازداشت کیوان مهتدی 

نزدیک به دو هفته از یورش نیروهای امنیتی به خانه‌ی کیوان مهتدی، نویسنده، مترجم و عضو کانون نویسندگان ایران و آنیشا اسدالهی، مترجم می‌گذرد. ۱۹ اردیبهشت ماه این دو حامی طبقه‌ی کارگر پس از تفتیش خانه و توقیف وسایل شخصی‌شان بازداشت و به بند امنیتی ۲۰۹ زندان اوین منتقل شدند. 

پس از چند روز بی‌خبری معلوم شد که بازداشت‌های اخیر در پی پرونده‌سازی وزارت اطلاعات صورت گرفته است. نیروهای امنیتی با تولید و انتشار خوراک رسانه‌ای مطلوب خود نام بازداشت‌شدگان اخیر، کیوان مهتدی، رضا شهابی، آنیشا اسدالهی، ریحانه انصاری‌نژاد، حسن سعیدی، … و نیز معلمان بازداشتی، رسول بداقی، اسکندر لطفی، مسعود نیکخواه، شعبان محمدی و … را به پرونده‌سازی‌ها و شایعه‌پراکنی‌های جهت‌دار خود گره زدند. 

بر کسی پوشیده نیست که این قسم پرونده‌سازی‌ها تا کنون تنها برای فریب افکار عمومی، مهیا کردن بستر اعتراف‌گیری‌های اجباری و تولید مستندهای جعلی، صدور حکم‌های درازمدت و ارعاب و سرکوب دیگر فعالان به کار گرفته شده است. تکرار این روند و جرم‌انگاری مسائلی چون ارتباط با نهادهای همسو و نسبت دادن صداهای آزادی‌خواه و حق‌طلب به «منشأ خارجی» خبر از موج جدید سرکوب فعالان صنفی و سیاسی و تنگ‌تر کردن عرصه‌ی فعالیت آنان می‌دهد. از سوی دیگر این پرونده‌سازی‌ها هراس حکومت از تقویت تشکل‌های صنفی ایران را از طریق پیوند با تشکل‌های مشابه در دنیا آشکار می‌کند. حق طبیعی و مدنی تشکل‌های صنفی است که با همتایان خود در سراسر دنیا ارتباط و همکاری داشته باشند و انتساب این نوع ارتباط‌ها به وابستگی و جاسوسی نقض آشکار حقوق بشر و برخی از مقاوله‌های بین‌المللی است که جمهوری اسلامی نیز از امضاکنندگان آن است. 

کانون نویسندگان ایران بازداشت کیوان مهتدی و دیگر فعالان صنفی و سیاسی و نیز پرونده‌سازی برای آنان را محکوم می‌کند و حمایت خود را از حق تشکل‌یابی و ارتباط با نهادهای همسو اعلام می‌دارد.

کانون نویسندگان ایران

۱ خرداد ۱۴۰۰

*اعلام همبستگی معلمان مریوان با خانواده های معلمان بازداشت شده آقایان اسکندرلطفی، مسعود نیکخواه و شعبان محمدی و تجمع مقابل دادگستری مریوان 

امروز یکشنبه ۱ خرداد ماه  ۱۴۰۱

دادگاه دکتراحسان اله اسدی معلم و پزشک محبوب لنگرود به همراه صفر رمضانی ملقب به عمو صفربرگزارشد

امروز یکم خرداد دکتراحسان اله اسدی معلم و پزشک محبوب لنگرود به همراه صفر رمضانی ملقب به عمو صفر هنرمند سرشناس گیلانی در شعبه سوم دادسرای عمومی و انقلاب لنگرود به اتهام برگزاری تجمع غیر قانونی محاکمه شدند.

محمود صدیقی پور وعزیزقاسم زاده اعضای هیئت مدیره کانون صنفی فرهنگیان گیلان این دو فعال صنفی را مشایعت نمودند.

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران چشم به راه منع تعقیب این دو فعال صنفی و پایان دادن به روند پرونده سازی ها و احکام قضایی علیه معلمان است.

*احضار ۵ کنشگر فرهنگی گیلان به شعبه سوم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب رشت جهت دفاع از اتهام تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی

در ادامه پرونده سازی ها علیه کنشگران صنفی بر طبق ابلاغیه ای که برای سه نفر از اعضای هیئت مدیره کانون صنفی فرهنگیان گیلان آقایان تیمور باقری کودکانی، تهماسب سهرابی، انوش عادلی و دو نفر از فعالان صنفی معلمان گیلان آقایان یدا…بهارستانی و غلامرضا اکبر زاده باغبان صادر شده است، آنها باید ظرف پنج روز آینده در شعبه سوم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب رشت جهت دفاع از اتهام تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی حاضر گردند.

متاسفانه معلمان ستیزانی که کمترین اعتنایی به قانون اساسی و مفاد آن ندارند، بسیاری از معلمان کنشگر را به واسطه مطالبه گری صنفی و دفاع از اصل ۳۰ قانون اساسی، به اتهامات واهی همچون تبلیغ علیه نظام محکوم می کنند. شاید این طنز تلخ در هیچ کجای دنیا مرسوم نباشد که دفاع از اصولی از قانون اساسی نظام و اعتراض به تعطیلی آن، تبلیغ علیه نظام محسوب گردد. 

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران ضمن محکوم کردن این رویه های غیر قانونی، خواهان پایان دادن به روند پرونده سازی ها علیه معلمان و آزادی همه ی معلمان زندانی و بازگشت به مسیر قانونی امور توسط زعمای حکومتی است.

*تجمع اعتراضی مرغداران کشورنسبت به سیاست‌های جهاد کشاورزی و وعده های توخالی مسئولان مقابل وزارت جهاد کشاورزی

روز شنبه ۳۱ اردیبهشت،جمعی از مرغداران کشوربرای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به سیاست‌های جهاد کشاورزی و وعده های توخالی مسئولان مقابل وزارت جهاد کشاورزی تجمع کردند.

یکی از تجمع کنندگان به خبرنگاران گفت:وزیر جهاد کشاورزی به ما گفت تا پایان خرداد با ارز ترجیحی نهاده دریافت خواهید کرد. ما با وعده وزیر جوجه‌ریزی کردیم و حالا نهاده و دان مرغ نداریم.شرکت‌های پشتیبانی نهاده دولتی را با قیمت آزاد در بازار می‌فروشند. اگر دولت دان مرغ را تامین نکند جوجه هایمان را معدوم خواهیم کرد.

*خودسوزی کارگر شرکت دخانیات استان گلستان دراعتراض به توبیخ واحضار به کمیته انضباطی

یکی از کارگران شرکت دخانیات استان گلستان برای اعتراض به توبیخ و احضار به کمیته انضباطی دست به خودسوزی زد ودچار سوختگی ۴۰ درصدی شد.

یکی از کارگران شرکت دخانیات استان گلستان در از خودکشی یک کارگر فصلی در محوطه اداری شرکت خبر داد وبه خبرنگاررسانه ای گفت:کارگر مصدوم بنام حمید شاهینی حدود ۵۲ سال دارد. او با۲۰ سال سابقه کار به صورت فصلی به عنوان راننده یک خودروی خاور در شرکت مشغول کار بوده است.

وی درخصوص دلیل خودسوزی همکار خود گفت: مشکلات بوجود آمده در محل کار از عمده دلایل این خودکشی بوده است. وی هم‌اکنون در بیمارستان ۵ آذر گرگان بستری است و حدود ۴۰ درصد سوختگی دارد.

این کارگر گفت: آقای شاهینی اخیرا بر اثر حادثه‌ای که در روزهای گذشته برای وی در محل ورودی شرکت اتفاق افتاد و  خودرویش به ستون بیرونی پارکینگ برخورد کرد، توبیخ و به کمیته انضباطی معرفی شد. در آن حادثه‌ آقای شاهینی بر اثر افتادن چرخ عقب خودرو در جوی آب و برخورد سرش به قسمت جلوی خودرو بیهوش شد اما از قرار معلوم حادثه ازسوی مسئولان شرکت عمدی برداشت می‌شود.

وی با بیان اینکه آقای شاهینی بر اثر این حادثه چند روز در بیمارستان بستری بود تا اینکه امروز صبح (یکم خرداد ماه) به محل کار خود آمد، افزود: وی به محض ورود متوجه شد نه تنها کسی از شرکت جویای احوال وی نبوده بلکه بابت حادثه دو سه روز پیش به کمیته انضباطی معرفی شده است. این موضوع باعث نارحتی وی شد که درنهایت با ریختن بنزین روی خود اقدام به خودکشی کرد.

وی در خاتمه گفت:شاهینی متاهل و دارای دو فرزند دختر است.

*جان باختن یک کارگر در کرمانشاه براثرسقوط از ارتفاع

یک کارگر۴۷ ساله حین کارجابجایی فرغون توسط بالابر دریک ساختمان درحال احداث در کرمانشاه از طبقه هفتم به پایین سقوط کرد و جانش را از دست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate