اخباروگزارش های کارگری  ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱

اخباروگزارش های کارگری  ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱

– ادامه تجمع های اعتراضی  نسبت به حذف سوبسیدها وگرانی ها

– یکشنبه های اعتراضی کارگران بازنشسته:

تجمع اعتراضی کارگران بازنشسته ومستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی کشور نسبت به سطح نازل حقوق ومستمری وعدم همسان سازیش مقابل اداره کل سازمان تامین اجتماعی استان های آذربایجان شرقی، اصفهان،البرز،ایلام، خراسان رضوی،خوزستان،قزوین،مرکزی و….

– تجمع رانندگان و کارگران بازنشسته شرکت واحد مقابل اداره مرکزی در اعتراض به عدم پرداخت چهار درصد حق بیمه مشاغل سخت و زیان آور و عدم پرداخت سنوات خدمت

– اعتراض کارگران سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران نسبت به عدم افزایش ۵۷ درصدی حقوق

– تجمع حمایتی فرهنگیان  در شیراز وآخرین خبر درباره معلمان بازداشتی روزهای ۲۲ و ۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱  شیراز 

– مجموعه ای درباره اذیت آزار وبگیروببند فرهنگیان کنشگر بنقل از کانال  شورای  هماهنگی  تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران:

۱- تجمع حمایتی فرهنگیان در اهواز

۲- احضاررادا (روح اله) مردانی به  بازپرسی دادسرای امنیت اوین

۳- پایان اعتصاب غذای ابوالفضل رحیمی شاد

۴- آزادی ۳ کنشگر فرهنگی استان اصفهان

۵- مسعود فرهیخته آزاد شد

۶- آزادی ژاله روح زاد و احمد حیدری

– جان باختن ۲ کارگردر تهران وبیرجند براثر حادثه کاری

*ادامه تجمع های اعتراضی  نسبت به حذف سوبسیدها وگرانی ها

یکشنبه شب(۲۵ اردیبهشت)، تجمع های اعتراضی  نسبت به حذف سوبسیدها وگرانی ها ادامه یافت و بر اساس گزارشات منتشره در رسانه ها وشبکه های اجتماعی، نیروهای امنیتی وانتظامی در برخی از شهرها به معترضین حمله کردند و اینترنت چند شهرقطع شد.

بنا بهمین گزارشات،بدنبال شلیک نیروهای امنیتی وانتظامی بسوی معترضان تعدادی از آنها ازجمله در هفشجان استان چهارمحال و بختیاری جان باختند.

دور جدید تجمع‌های اعتراضی پس از  نرخ مصوب افزایش قیمت‌ها آغاز شده و در روزها و شب‌های گذشته استان‌های خوزستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه‌ و بویراحمد کانون این اعتراض‌ها بوده است.

*یکشنبه های اعتراضی کارگران بازنشسته:

تجمع اعتراضی کارگران بازنشسته ومستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی کشور نسبت به سطح نازل حقوق ومستمری وعدم همسان سازیش مقابل اداره کل سازمان تامین اجتماعی استان های آذربایجان شرقی، اصفهان،البرز،ایلام، خراسان رضوی،خوزستان،قزوین،مرکزی و….

روز یکشنبه ۲۵اردیبهشت، کارگران بازنشسته ومستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی کشور به اعتراضشان نسبت به سطح نازل حقوق ومستمری وعدم همسان سازیش دست بابرپایی تجمع مقابل اداره کل سازمان تامین اجتماعی استان های آذربایجان شرقی، اصفهان،البرز،ایلام، خراسان رضوی،خوزستان،قزوین،مرکزی و….در کلانشهرهای تبریز، اصفهان ،کرج،ایلام ،مشهد، اهواز، قزوین،اراک و….ادامه دادند.

تجمع رانندگان و کارگران بازنشسته شرکت واحد مقابل اداره مرکزی در اعتراض به عدم پرداخت چهار درصد حق بیمه مشاغل سخت و زیان آور و عدم پرداخت سنوات خدمت

امروز ۲۵ اردیبهشت رانندگان و کارگران شرکت واحد که در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ بازنشسته شده‌اند اما با گذشت بیش از دو ماه، چهار درصد حق بیمه آنان مربوط به مشاغل سخت و زیان آور پرداخت نشده است و همچنین سنوات خدمت‌شان پرداخت نشده است، تجمع اعتراضی‌ برگزار کرده‌اند.

به دلیل عدم پرداخت چهاردرصد حق بیمه مشاغل سخت و زیان آور، سازمان تامین اجتماعی اقدامی برای برقراری مستمری بازنشستگی این رانندگان وکارگران انجام نمی‌دهد. متاسفانه این رانندگان و کارگران زحمت‌کش در حال حاضر نه شاغل محسوب می‌شوند و نه بازنشسته و با مشکلات جدی از نظر معیشت و استفاده از بیمه درمانی مواجه هستند.

مدیریت شرکت واحد به بهانه عدم اعتبار و مشکلات مالی پرداخت حق بیمه صدها کارگر همچنین حق سنوات خدمت‌شان را بیش از دو ماه پرداخت نکرده است و کارگران بارها به مدیریت مراجعه کرده‌اند اما بی نتیجه بوده است.

این تجمع اعتراضی تا مخابره این خبر همچنان ادامه دارد.

برگرفته از کانال سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

*اعتراض کارگران سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران نسبت به عدم افزایش ۵۷ درصدی حقوق

روز یکشنبه ۲۵ اردیبهشت، کارگران سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) نسبت به عدم افزایش ۵۷ درصدی حقوق،اعتراض کردند.

این کارگران که بسیاری از آن‌ها در معادن ذغال‌سنگِ سراسر کشور فعالیت دارند به خبرنگاررسانه ای گفتند:در احکام حقوقی صادر شده دراردیبهشت ماه افزایش دستمزد فقط ده درصد در نظر گرفته شده است.

آنها  درباره ای بخشنامه‌ی که از طرف سازمان برنامه و بودجه که در میانه‌ی ماه جاری صادر شده،اضافه کردند:اگر کارگر معدن، «کارگر» نباشد و مزدش را شورایعالی کار تعیین نکند، پس چه کسی کارگر است؟!

آنها ادامه دادند: ایمیدور به عنوان کارفرمای اصلی بسیاری از معادن و واحدهای تولیدی کشور، متعاقب بخشنامه‌ی سازمان برنامه و بودجه، احکام اردیبهشت ماه کارگران خود را صادر کرده است؛ احکامی که در آن‌ها حقوق در سال جدید فقط ده درصد زیاد شده است.

یکی از این کارگران گفت: در هفته‌های اخیر به دنبال آزادسازی‌ها، همه‌ی هزینه‌های زندگی چند برابر شده؛ آیا عادلانه است که حقوق یک کارگر معدن در این شرایط فقط ده درصد زیاد شود؟! مگر ما مدیر نجومی‌بگیرِ دولتی هستیم؟!

او افزود: چنین رویه‌ای هرگز سابقه نداشته است؛ ما از مدیران دولتی می‌خواهیم این بخشنامه را باطل کنند؛ اگر به دیوان عدالت شکایت کنیم، حتماً بخشنامه‌ی غیرقانونی باطل می‌شود اما انتظار داریم خود دولت به قانون تمکین کند؛ اجازه ندهند هزاران کارگر سراسر کشور، ناراضی باشند.

*تجمع حمایتی فرهنگیان  در شیراز وآخرین خبر درباره معلمان بازداشتی روزهای ۲۲ و ۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱  شیراز 

تجمع معلمان فارس در حمایت از همکاران بازداشتی خود در تاریخ ۲۴ اردیبهشت ماه با برخورد شدید امنیتی همراه بود، به طوریکه در این روز بیش از ۲۰ معلم شاغل و بازنشسته به همراه خانواده بازداشت شدگان ۲۲ اردیبهشت، دستگیر شدند.

همه معلمان بازداشت شده در روز ۲۴ اردیبهشت به استثنای محمد علی زحمت کش و عبدالرزاق امیری، آزاد شدند.

انجمن صنفی معلمان فارس ضمن محکومیت شدید این برخوردهای قرون وسطایی، خواهان آزادی بدون قید و شرط همه معلمان بازداشت شده می باشد.

مژگان باقری،فریبا نظام زاده ،محمد عالیشوندی ،اصغرامیرزادگان،مهرداد یغمایی،افشین رزمجو،غلامرضا غلامی کندازی ،حمیدعباسی،عبدالرزاق امیری ومحمدعلی زحمتکش را آزاد کنید.

*مجموعه ای درباره اذیت آزار وبگیروببند فرهنگیان کنشگر بنقل از کانال  شورای  هماهنگی  تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران:

۱- تجمع حمایتی فرهنگیان در اهواز

پنجمین جلسه دادگاه اعضای هیئت مدیره کانون صنفی معلمان خوزستان آقایان علی کروشاتی ،پیروزنامی و فرنگیس نسیم پوردر روز یکشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ راس ساعت ۱۰ صبح در شعبه ۲ دادگاه انقلاب اهواز با ریاست قاضی آقای مهدی شاهین و حضور وکیل آقای مصطفی نیلی در حالی برگزار شد که جمعی از همکاران و فعالان صنفی استان آن ها را همراهی می کردند اتهامات وارده بر این سه کنشگر صنفی به شرح ذیل است:

۱- فعالیت تبلیغی علیه نظام 

۲- عضویت در گروههای معاند نظام 

۳- اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت داخلی

۲- احضاررادا (روح اله) مردانی به  بازپرسی دادسرای امنیت اوین

در ادامه پرونده‌سازی های متعدد سالهای اخیر برای رادا (روح اله) مردانی فعال صنفی معلمان در شهرها و مراکز چند استان کشور از جمله ( لرستان،البرز و تهران ) اخیرا طی ابلاغیه فوق که نه در ثنا مورد اتهامی ثبت شده و نه در ابلاغیه ذکر گردیده، از او خواسته شده از تاریخ هیجدهم اردیبهشت ماه جهت دفاع از اتهام انتسابی که مصداق آن مشخص نیست، با مهلت ده روزه به شعبه دوم بازپرسی دادسرای امنیت اوین مراجعه نماید.

شورای هماهنگی ضمن حمایت از رادا مردانی فعال صنفی معلمان و دیگر معلمان کنش‌گری که برایشان پرونده مفتوح تشکیل شده، اعلام می کند که هرگز روند پرونده سازی ها و بازداشت ها کمترین خللی در اراده کنشگران مطالبه گر صنفی نخواهد داشت.

۳- پایان اعتصاب غذای ابوالفضل رحیمی شاد

روز یکشنبه ۲۵ اردیبهشت،ابوالفضل رحیمی شاد معلم و کنشگر صنفی  بعد از چهارده روز اعتصاب در حمایت از اعتصاب غذای اسماعیل عبدی و خواسته های او به اعتصابش پایان داد.

۴- آزادی ۳ کنشگر فرهنگی استان اصفهان

صبح امروز، یک‌شنبه بیست و پنجم اردیبهشت ۱۴۰۱سرکار خانم فریبا معینی (عضو هیات مدیره کانون معلمان نجف آباد) ،آقای عبدالرسولرعمادی(عضو هیات مدیره کانون معلمان اصفهان)و آقای رحمان رئیسی (عضو هیات امنای شعبه سه کانون معلمان اصفهان آزاد شدند.

۵- مسعود فرهیخته آزاد شد

مسعود فرهیخته فعال صنفی معلمان که در تجمع ۲۲ اردیبهشت ماه در تهران بازداشت شده بود عصر امروز ۲۵ اردیبهشت با قرار وثیقه آزاد شد. آقای فرهیخته روز اول بازداشت به بازداشتگاه گیشا و سپس به قرنطینه اوین منتقل شد.

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران ضمن تبریک آزادی مسعود فرهیخته و دیگر معلمان آزاد شده، انتظار دارد در روزهای آینده سایر معلمان بازداشتی به آغوش خانواده و جامعه معلمان ایران بر گردند.

۶- آزادی ژاله روح زاد و احمد حیدری

ژاله روح زاد معلم و همسر فعال کارگری زندانی اسماعیل گرامی و احمد حیدری فعال صنفی معلمان که در تجمع ۲۲ اردیبهشت بازداشت شده بودند، عصر امروز یکشنبه ۲۵ اردیبهشت  با قرار وثیقه آزاد شدند.

شورای هماهنگی با استقبال از آزادی معلمان در بند همچنان چشم انتظار آزادی همه معلمان بازداشتی در تجمعات اخیر است.

*جان باختن ۲ کارگردر تهران وبیرجند براثر حادثه کاری

روز شنبه ۲۴ اردیبهشت،براثردو حادثه کاری جداگانه، دو کارگر ساختمانی در تهران و بیرجند جان خود را از دست دادند.

برپایه گزارش رسانه ای شده،در اولین حادثه که صبح شنبه در یک مجتمع درمانی در حال ساخت تهران رخ داد، یک کارگر ۵۴ ساله حین انجام کار از طبقه سوم به درون چاهک آسانسور سقوط کرد و جان خود را از دست داد.

بعد ازظهرشنبه نیز کارگری ۶۵ ساله در حین کار آواربرداری در ساختمانی در خیابان هفده شهریور بیرجند بر اثر سقوط آوار بر روی سرش، جان باخت.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate