اخباروگزارش های کارگری  ۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱

اخباروگزارش های کارگری  ۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱

– گزارشی از تداوم تجمعات اعتراضی  نسبت به حذف سوبسیدها وگرانی ها

– جان باختن یک نفردر اندیمشک براثر شلیک نیروهای انتظامی

– تجمع اعتراضی همزمان کارگران قراردادموقت صنعت نفت نسبت به عدم افزایش ۵۷ درصدی حقوق

– پایان اعتصاب غذای اسماعیل عبدی بدنبال در خواست شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران

مجموعه درباره اذیت آزار وبگیروببند فرهنگیان کنشگر بنقل از کانال شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران:

۱- بی خبری از حسین مهدی پور معلم اهل دشتیاری  استان سیستان و بلوچستان درچهارمین روز بازداشت

۲- آخرین اخبار درباره بازداشتی های روز پنج شنبه ۲۲ اردیبهشت تهران

۳- آخرین خبر درباره احضار پنج نفر از هیات مدیره و اعضای انجمن صنفی معلمان سنندج و کلاترزان

۴- محاکمه اعضای هیات مدیره کانون صنفی معلمان خوزستان

۵- آزادی علی‌اکبرباغانی عضو هیئت مدیره کانون صنفی معلمان ایران، تهران با قید وثیقه

– آخرین خبر از ریحانه انصاری‌نژاد

*گزارشی از تداوم تجمعات اعتراضی  نسبت به حذف سوبسیدها وگرانی ها

در ادامه اعتراضات  در خیابان‌ها و انتشار ویدئوهای فراوان در شبکه‌های اجتماعی، ویدئوهایی هم از تجمع و اعتراض مردم نیشابور به گرانی‌های اخیر در قبل از ظهر روز شنبه، ۲۴ اردیبهشت، منتشر شده است. 

تعدادی از شهرهای کشور شامگاه جمعه ۲۳ اردیبهشت بار دیگر صحنه اعتراضات به گرانی‌ها و وضعیت اقتصادی توسط گروه‌هایی از مردم بود در حالی که ویدیوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که نیروهای امنیتی در برخی از شهرها به شلیک گاز اشک‌آور متوسل شده‌اند و صدای تیراندازی نیز به گوش می‌رسد. 

بر اساس گزارش‌ها، اعتراضات پس از استان خوزستان، شامگاه جمعه  اهالی بروجرد و دورود در استان لرستان، جلیچه، جونقان و فارسان در استان چهارمحال بختیاری، شاهین‌شهر در استان اصفهان، دهدشت در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز به برگزاری تجمعات اعتراضی اقدام کرده‌اند. در ویدیویی که از اعتراضات شهر فارسان منتشر شده صدای تیراندازی شنیده می‌شود، اما مشخص نیست که آیا شلیک تیر هوایی بوده و آیا کسی نیز در این تیراندازی‌ها آسیبی دیده است.

در ویدیوهای منتشر شده از این شهر در روز جمعه ۲۳ اردیبهشت، ماموران برای متفرق کردن معترضان به شلیک گاز اشک آور و تیراندازی هوایی اقدام کردند.

 شهرهای اندیمشک، ایذه، دزفول و سوسنگرد در خوزستان که از روزهای ابتدایی اعتراض‌های سراسری، تجمع‌هایی در آن‌ها شکل گرفته بود، به صورت پراکنده شاهد اعتراض‌ها بودند. نیروهای امنیتی و لباس شخصی در این شهرها به صورت مداوم حضور دارند و از تجمع بیش از چند نفر جلوگیری می‌کنند. 

روز جمعه همچنین اعلام شد بازی فوتبال روز شنبه بین تیم‌های استقلال و فولاد خوزستان در اهواز باید بدون تماشاگر برگزار شود. با توجه به اینکه هیچ محرومیت انضباطی برای میزبان وجود نداشت و همچنین محدودیت‌های ناشی از کرونا پایان یافته است و در هفته‌های گذشته نیز بازی‌های لیگ برتر و دسته اول کشور با تماشاگر برگزار شده، می‌توان گفت که این بازی برای جلوگیری از تجمع مردم و احتمال بروز اعتراض، بدون تماشاگر برگزار خواهد شد.

در همین راستا بازی بین تیم‌های پرسپولیس و سپاهان که در زمین بی‌طرف و در شهر سیرجان برگزار می‌شود، نیز در دقیقه ۹۰ از سوی سازمان لیگ، بدون تماشاگر اعلام شد تا مسئولان لیگ و نهادهای امنیتی از اینکه اعتراض‌ها به پخش زنده تلویزیونی کشیده نشود، خاطرشان جمع باشد. 

مردم شهر رشت هم شب جمعه ۲۳ اردیبهشت، به جمع معترضان پیوستند. ویدیویی که از این اعتراض‌ها منتشر شد، نشان می‌دهد که نیروهای امنیتی به سمت معترضان یورش بردند و مانع برگزاری این تجمع شدند.

 جمعه‌شب همچنین اعتراض‌های گسترده‌ای در شهرهای بروجرد، اردبیل و شهرکرد نیز برگزار شد. ویدیوهای منتشر شده از تجمع‌های شهر بروجرد که بیش از صدها نفر از شهروندان در آن شرکت کرده بودند، صدای تیراندازی به گوش می‌رسد.

  در شهرهای دهدشت و درود هم شب گذشته تجمع‌هایی برگزار شد. همچنین معترضان در شهریار واقع در استان تهران نیز تجمع برگزار کردند که با برخورد ماموران مواجه شدند.

پس از گذشت دقایقی از شکل‌گیری تجمع، اینترنت به صورت منطقه‌ای قطع می‌شود. قطعی اینترنت در ۱۰ روز گذشته و در شهرهای درگیر اعتراض‌ها به این صورت بود که در ابتدا اینترنت محله‌ای که درگیر اعتراض است، مختل می‌شود و پس از آن این اختلال به تمام شهر سرایت می‌کند.

 همچنین قطعی اینترنت در گستره استانی هم در استان‌های چهارمحال و بختیاری و خوزستان طی روزهای اعتراض‌های سراسری اتفاق افتاد.

 بر اساس رصد وضعیت اینترنت در ایران می‌توان گفت که با توجه به اتفاق‌های روزهای گذشته، در چه مناطقی اعتراض‌ها شکل گرفته است.

 فیلتربان در شب جمعه ۲۳ خرداد ماه، در استان فارس، استان آذربایجان غربی و به شکل خاص در شهرهای اردبیل و زنجان، اینترنت قطع بوده است. بر اساس این گزارش قطعی اینترنت مشترکان همراه اول، بیشتر از سایر اپراتورها بوده است.

گزارشی رسانه ای شده بتاریخ شنبه ۲۴ اردیبهشت

*جان باختن یک نفردر اندیمشک براثر شلیک نیروهای انتظامی

براساس آخرین گزارشات رسانه ای شده از اعتراضات به حذف سوبسیدها وگرانی ها یکنفر دراندیمشک براثر شلیک نیروهای انتظامی جان خودراازدست داد.

*تجمع اعتراضی همزمان کارگران قراردادموقت صنعت نفت نسبت به عدم افزایش ۵۷ درصدی حقوق

روز شنبه ۲۴ اردیبهشت، کارگران قراردادموقت صنعت نفت برای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان نسبت به عدم افزایش ۵۷ درصدی حقوق دست به تجمع همزمان در چند شهر نفتی زدند.

تصاویر:

در همین رابطه،کانال اتحادیه آزاد کارگران ایران: تجمع اعتراضی کارکنان قرارداد موقت نفت اهواز و جزیره خارک به دلیل افزایش ۱۰ درصدی حقوق

امروز شنبه، ۲۴ اردیبهشت ماه، گروهی از کارکنان قرارداد موقت شرکت نفت اهواز و جزیره خارک، نسبت به افزایش ۱۰ درصدی حقوق خود در مقایسه با تورم و گرانی موجود تجمع اعتراضی برگزار کردند.

 در این تجمع شعارهایی چون «وعده وعید کافیه، سفره ما خالیه» و «تورم ۱۰۰ درصدی، افزایش ۱۰ درصدی» مطرح شد.

*پایان اعتصاب غذای اسماعیل عبدی بدنبال در خواست شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران

روز شنبه ۲۴ اردیبهشت، اسماعیل عبدی با انتشارمتنی بقرارزیر به اعتصاب غذایش در زندان کچویی کرج بدنبال در خواست شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران پایان داد:

آه اگر آزادی سرودی می‌خواند

کوچک؛ همچون گلوگاه پرنده‌ای

هیچ کجا دیواری فروریخته برجای نمی‌ماند

سالیان بسیاری نمی‌بایست

دریافتن را که

هر ویرانه نشان از غیاب انسانی است

این‌روزها، معلمان شریف ایران، بیش‌از هر زمانی دیگر، به اتحاد حداکثری نیازمندند.

اکنون، زمانِ به‌هم پیوستنِ همه نحله‌های فکری است که به آینده‌ نیکوی ایرانِ عزیز دلبسته‌اند.

جنبش معلمان ایران در سال‌های گذشته، سربلند و سرافراز خواسته‌های برحقِ خود را با تاسی به فراخوان‌های شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در سینه تاریخ به ثبت رسانده‌است. بر همین مبنا، این‌جانب اسماعیل عبدی (معلم ریاضی دبیرستان‌های اسلام‌شهر) نیز اطاعت از درخواست شورای هماهنگی را وظیفه‌ی خود می‌دانم و به دستور این نهادِ مرجع، مبنی بر شکستن اعتصاب غذا گردن می‌نهم.

با عنایت به این‌که طی سالیان گذشته و امروز شورای هماهنگی، مرجع حق خواهی جنبش مطالبه‌گری معلمان بوده و هست، اینجانب با ادای احترام به درخواست شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران و با عنایت به پاره‌ای از مذاکرات انجام شده، در این مرحله به اعتصاب غذای خود پایان می‌دهم و از یارانِ هم‌بند و همراه و بزگوارم در زندان مرکزی کرج آقایان:

مهدی فراحی شاندیز، منوچهر بختیاری، مهدی بیرامی، سید ساسان مکانیک‌ناریه و محمد آشتیانی که علی رغم داشتن بیماری زمینه‌ای، رنج جابه‌جایی و کف‌خوابی و به خطر انداختن جان را بر خود هموار کردند، سپاسگزاری می‌نمایم و با توجه به این‌که شرایط برخی از این‌دوستان در اثر اعتصاب وخیم است، صمیمانه می‌خواهم که به اعتصاب غذای خود پایان دهند.

هم‌چنین از برادر ارجمندم ابوالفضل رحیمی شاد که مرا شرمنده‌ی محبت و همراهی خود نمود و این راه صعب را برای من هموار نمود و نیز از عزیز قاسم‌زاده، دوست و برادر ارجمندم که این‌بار نیز _هم‌چون همیشه_ یار و همراهم بود سپاسگزاری می‌نمایم و تقاضا دارم که به اعتصاب غذای خود پایان دهند.

جا دارد مراتب قدردانی و امتنان خود را به فعالان صنفی معلمی و کارگری و حقوق بشری به واسطه نگرانی‌های پیوسته‌شان، ابراز دارم. بی‌تردید با پذیرش ماده ۴۷۷ توسط رئیس قوه قضائیه، انتظار نقض حکم ده سال زندان این‌جانب توسط قضات عادل در دیوان عالی کشور می‌تواند امیدواری را در جامعه معلمان فراهم آورد.

در پایان آرزومندم معلمان زندانی بازداشت شده در تجمع ۱۱ و ۲۲ اردیبهشت هرچه زودتر آزاد شوند و به آغوش خانواده و جامعه‌ی معلمان بازگردند.

متن درخواست شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران از اسماعیل عبدی برای شکستن اعتصاب غذا

روز شنبه ۲۴ اردیبهشت، شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران طی نامه ای بشرح زیراز اسماعیل عبدی درخواست شکستن اعتصاب غذا کرد:

جناب آقای اسماعیل عبدی

با سلام و احترام

با عنایت به نگرانی‌های حاصله از اعتصاب غذای جنابعالی برای حفظ جان و سلامتیِ شما، هم‌چنین نگرانی‌های غیر قابل وصف پدر و مادر، همسر، فرزندان و همه‌ی همکارانتان در اقصی نقاط کشور، علی الخصوص سلامتی دوستانی که در حمایت از شما اعتصاب غذا کرده‌اند، خواهشمندیم از همین لحظه نسبت به شکستن اعتصاب غذا اقدام بفرمایید و تمامی دوست دارانتان را از غم و نگرانی برهانید.

بدیهی است شورای هماهنگی نیز از تمام ظرفیت‌های خود برای ادامه‌ی تحقق درخواست‌های قانونی و به‌حقِ شما، مصمم‌تر از گذشته، پیگیری خواهد نمود. 

*مجموعه درباره اذیت آزار وبگیروببند فرهنگیان کنشگر بنقل از کانال شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران:

۱- بی خبری از حسین مهدی پور معلم اهل دشتیاری  استان سیستان و بلوچستان درچهارمین روز بازداشت

حسین مهدی پور معلم جوان اهل دشتیاری  استان سیستان و بلوچستان، روز چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت ماه توسط نیروهای لباس شخصی بازداشت شد.

 تاکنون از وضعیت و محل نگهداری ایشان بی‌خبریم.

۲- آخرین اخبار درباره بازداشتی های روز پنج شنبه ۲۲ اردیبهشت تهران

تجمع روز پنجشنبه ۲۲ اردیبشهت در تهران با حضور پر رنگ و ممانعت نیروها و بازداشت حدود ۳۰ نفر از معلمان و انتقال آنها به بازداشتگاه وزرا، شکل نگرفت. 

تا عصر همان روز معلمان بازداشت شده آزاد شدند، به غیر از: 

 آقای احمد حیدری؛ دبیر ادبیات 

خانم ژاله روحزاد؛ معلم بازنشسته 

آقای مسعود فرهیخته دبیر دبیرستان های کرج

 که به دادسرای اوین منتقل شده بودند. 

طبق آخرین اخبار، آقایان احمد حیدری،مسعود فرهیخته و خانم ژاله روحزاد همچنان در بازداشت هستند. 

روز شنبه ۲۴ اردیبهشت ماه ، خانم ژاله روحزاد با دستبد به دادسرای اوین منتقل شد.آقایان حیدری و فرهیخته نیز به دادسرا منتقل شدند ؛ولی بعد از چند ساعت انتظار برای رسیدگی به پرونده ؛ از طرف بازپرس اعلام شد که امروز وقت ندارند و فردا به پرونده رسیدگی می شود.

۳- آخرین خبر درباره احضار پنج نفر از هیات مدیره و اعضای انجمن صنفی معلمان سنندج و کلاترزان

احضار مجدد پنج نفر از هیات مدیره و اعضای انجمن صنفی معلمان سنندج و کلاترزان: آقایان صلاح حاجی میرزایی، مجید کریمی، محمدرضا مرادی، کورش عزت امینی، و خانم نسرین کریمی.

طبق تماس ستاد خبری با افراد احضار شده، اعلام گردید ساعت ۴ امروز به ستاد خبری مراجعه کنند.

درهمین رابطه:بە دنبال احضار پنج نفر از هیات مدیره و اعضای انجمن صنفی معلمان سنندج و کلاترزان، آقایان صلاح حاجی میرزایی، مجید کریمی، محمدرضا مرادی، کورش عزت امینی، و خانم نسرین کریمی امروز شنبه ۲۴ اردیبهشت جمعی از فعالان صنفی آنها را همراهی کردند

اما ستاد خبری سنندج از پذیرش این دوستان خودداری کرد و آنها را به شعبه ۲ بازپرسی دادگاه ارجاع داد. سپس دوستان احضار شده و همکاران همراه به دادگاه مراجعه نمودند اما دادگاه هم به بهانه شلوغی و فشردگی کارها بازجویی از این دوستان را به روزهای پایانی هفته موکول کرد.

تصمیم و برنامه نهادهای مذکور هرچه باشد انجمن و جامعه معلمان ذره‌ای از خواسته‌های مشروع خود کوتاه نخواهد آمد و با اتحاد و توان بیشتری راه خود را ادامه خواهد داد.

۴- محاکمه اعضای هیات مدیره کانون صنفی معلمان خوزستان

روز یکشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ پنجمین جلسه رسیدگی به اتهامات آقایان علی کروشاتی ، پیروز نامی و خانم فرنگیس نسیم‌پور میباشد.

لازم به ذکر است سومین و چهارمین دادگاه این فعالین صنفی به علت عدم حضور قاضی پرونده تشکیل نگردید.

۵- آزادی علی‌اکبرباغانی عضو هیئت مدیره کانون صنفی معلمان ایران، تهران با قید وثیقه

روز شنبه ۲۴ اردیبهشت،علی‌اکبرباغانی عضو هیئت مدیره کانون صنفی معلمان ایران، تهران با قید وثیقه با استقبال همکاران آزاد شد.

*آخرین خبر از ریحانه انصاری‌نژاد

 ریحانه انصاری‌نژاد غروب امروز شنبه ۲۴ اردیبهشت‌ماه طی تماس تلفنی با خانواده اعلام کرده است که در بازداشتگاه ۲۰۹ زندان اوین (تحت نظارت وزارت اطلاعات) بسر می‌برد و حال عمومی وی خوب است.

این فعال کارگری که حدود ده سال قبل نیز سابقه‌ی چندماه بازداشت دارد، حدود ساعت ۲ بامداد پنج‌شنبه ۲۲ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ طی مراجعه ۶ نفر به منزل شخصی‌اش بازداشت شد و تا امروز خبری از نهاد بازداشت‌کننده و مکان نگهداری‌اش در دست نبود. همچنین خانواده ریحانه انصاری‌نژاد همچنان نگران کمردرد و پا درد شدیدش هستند که از عوارض بیماری آرتریت روماتوئید وی است.

ریحانه انصاری‌نژاد هیچ جرمی مرتکب نشده و باید فوری و بدون هیچ قید و شرطی آزاد شود.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate