اخباروگزارش های کارگری  ۲۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱

اخباروگزارش های کارگری  ۲۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱

– فراخوان انجمن صنفی معلمان فارس برای تجمع روزشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه در حمایت از همکاران بازداشتی مقابل دادستانی شیراز

– شروط اسماعیل عبدی برای پایان دادن به اعتصاب غذایش در سیزدهمین روز

– دوزادهمین روز اعتصاب غذای ابوالفضل رحیمی شاد و دومین روز اعتصاب غذای عزیز قاسم زاده در همبستگی بااسماعیل عبدی

– دیدار تعدادی از فعالان مدنی با خانواده جعفرابراهیمی و رسول بداقی و اعلام حمایت از معلمان زندانی

– آمار و اسامی معلمان بازداشتی در تجمع ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱بهمراه مجموعه ای در همین رابطه بنقل از کانال شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

– گزارش رسانه ای شده درباره اعتراضات نسبت به حذف سوبسیدها و گرانی در کشور

– کنش های کارگران شهرداری های کشور در نیمه اول اردیبهشت ماه ۱۴۰۱

– اتحادیه آزاد کارگران ایران:

دستگیری دو فعال سندیکایی فرانسوی خانم سیسیل و آقای ژاک کوهلر را قویا محکوم می‌کنیم 

بیانیه آموزش بین الملل: معلمان و فعالان سندیکایی در ایران باید فوری و بدون قید و شرط آزاد شوند!

آخرین خبر درباره رضاشهابی بنقل از کانال سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه

– سندیکای کارگران شرکت واحد بازداشت فعال کارگری ریحانه انصاری‌نژاد را محکوم می‌کند

*فراخوان انجمن صنفی معلمان فارس برای تجمع روزشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه در حمایت از همکاران بازداشتی مقابل دادستانی شیراز

با توجه به بازداشت ۹ نفر از معلمان و فعالین فارس در تجمع روز پنج شنبه ۲۲ اردیبهشت ماه به صورت کاملا غیر قانونی و متوحشانه و بی توجهی نهادهای مربوطه نسبت به درخواست انجمن صنفی معلمان فارس مبنی بر همکاری آن ها در آزادی معلمان بازداشت شده در حالی که بسیاری از معلمان بازداشت شده در سراسر کشور امروز آزاد شده‌اند اما دادستانی استان فارس به این مسئله و درخواست انجمن صنفی معلمان فارس اهمیتی نداده‌اند؛

 لذا انجمن صنفی معلمان فارس جهت حمایت از همکاران بازداشت شده روز شنبه ۲۴اردبیهشت ماه ساعت  ۹ و ۳۰ دقیقه صبح مقابل دادستانی شیراز واقع در فلکه گاز اعلام تجمع می نماید.

*شروط اسماعیل عبدی برای پایان دادن به اعتصاب غذایش در سیزدهمین روز

روز جمعه ۲۳ اردیبهشت،اسماعیل عبدی  همزمان با سیزدهمین روز اعتصاب غذایش شروطش را برای پایان دادن به اعتصابش اعلام کرد: 

بنابه گزارش کانال شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران،اسماعیل عبدی معلم زندانی در زندان کچویی کرج شکستن اعتصاب غذایش  را منوط به تحقق شرط‌های ذیل کرده‌است:

۱-۱- بازگشت به زندان اوین؛

با توجه به اینکه مرجع اجرای حکم در پروندهٔ اسماعیل عبدی دادسرای امنیت تهران است و هر تصمیم قضایی نسبت به خواستهٔ وی، توسط مرجع تهران است و نه کرج؛

۱-۲ اعطای اختیار کامل در اجرای حکم به مرجع قضایی کرج، تا امکان بهره‌مندی اسماعیل عبدی از تسهیلات قانونی و پیگیری حقوق وی میسور شود.

۲- تعیین تکلیف درخواست اعادهٔ دادرسی نسبت به حکم محکومیت مبنی بر ۱۰ سال حبس، با توجه به اینکه اسماعیل عبدی پس از تحمل ۶ سال حبس، بدون آزادی، با حبس ۱۰ ساله مواجه شد که اکنون بیش از  یک سال از آن را سپری کرده‌است.

*دوزادهمین روز اعتصاب غذای ابوالفضل رحیمی شاد و دومین روز اعتصاب غذای عزیز قاسم زاده در همبستگی بااسماعیل عبدی

ابوالفضل رحیمی شاد در همبستگی با همکار زندانی خود اسماعیل عبدی در دوازدهمین روز اعتصاب غذا به سر میبرد.

 همچنین عزیز قاسم زاده که در تجمع پنجشنبه حمایت خود را از اعتصاب غذای اسماعیل عبدی اعلام کرده در دومین روز از اعتصاب غذا به سر میبرد.

*دیدار تعدادی از فعالان مدنی با خانواده جعفرابراهیمی و رسول بداقی و اعلام حمایت از معلمان زندانی

روزجمعه ۲۳ اردیبهشت، تعدادی از فعالان مدنی با خانواده جعفرابراهیمی و رسول بداقی دیدار و حمایتشان را از معلمان زندانی اعلام کردند.

*آمار و اسامی معلمان بازداشتی در تجمع ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱بهمراه مجموعه ای در همین رابطه بنقل از کانال شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

تهران

١- مسعود فرهیخته

٢- احمد حیدری

٣- ژاله روح‌زاد

فارس

١- افشین رزمجو

٢- غلامرضا غلامی 

٣- محمد عالیشوندی

۴- مهرداد یغمایی

٥- اصغر امیرزادگان

٦- حمید عباسی

٧- خانم مژگان باقری

٨- خانم نظام‌زاده

۹- یک همکار خانم که تا این لحظه اطلاعاتی از ایشان نداریم.

مریوان

١- مسعود نیکخواه

اصفهان

١- آقای عمادی

٢- رحمان رئیسی

٣- خانم معینی

یزد

١-  مهدی کلانتری

٢- حمیده زارع

نجف آباد 

۱- فریبا معینی

لیست تکمیل و به روز رسانی میشود

درهمین رابطه:

۱- فریبا معینی عضو هیات اجرایی شعبه نجف آباد کانون فرهنگیان استان اصفهان صبح روز شنبه ۲۳ اردیبهشت قبل از طلوع آفتاب در منزل دستگیر شد.

ایشان دبیر ادبیات با سابقه کاری ۳۱ سال  دبیری آموزش و پرورش شهرستان نجف آباد میباشند.

۲- از طرفی به گزارشات رسیده حداقل سه نفر از همکاران دستگیر شدن که اطلاعی از نام آنها نیست، از همکاران استان اصفهان درخواست می شود در صورت داشتن اطلاعات در زمینه بازداشت همکاری در استان جهت پیگیری به نمایندگان شعبه ها و اعضا هیات مدیره کانون استان اصفهان اطلاع دهید.

 ۳- پیرو اخبار رسیده به کانال شورای هماهنگی احمد چنگیزی عضو هیات مدیره کانون صنفی فرهنگیان یزد امروز ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ در پی احضار پس از مراجعه بازداشت و روانه زندان شدند.   

شورای هماهنگی ضمن محکوم کردن احضارها، پرونده سازی ها علیه فعالین صنفی و‌ بازداشت ها خواستار توقف این رویه و آزادی معلمان زندانی است و در عین حال بر ادامه اعتراضات تا حصول نتیجه تاکید دارد.

۴- احضار فعالان صنفی سنندج به ستاد خبری

عصر جمعه ماموران اطلاع رسانی ستاد خبری طی تماس تلفنی با برخی از اعضای هیات مدیره انجمن صنفی معلمان کردستان (سنندج) و همکاران فعال، درخواست آدرس منزل برای ابلاغ احضاریه را نمودند و با ارائە احضاریە مکتوب در درب منزل به افراد زیر برای حضور در ستاد خبری در روز شنبه ۲۴ اردیبهشت  ساعت ۱۰ صبح، اطلاع داده شده است:

۱- محمد رضا مرادی

۲- مجید کریمی

۳- صلاح حاجی میرزایی

۴- نسرین کریمی 

۵- کورش عزت امینی 

ما معلمان طی تجمعات متعدد طی سال جاری تمامی مطالبات برحق خود را به گوش جامعه و مسئولان رسانده ایم. مسولان بخش امنیتی و انتظامی به جای احضار دلسوزان و فعالان جامعه بهتر است پیگیر اجرای مطالبات و رسیدگی به قانون شکنی مسئولان و مدیران وزارت آموزش و پرورش و برخی وزارت خانه‌های مرتبط باشند.

زیرا ما تا رفع تمامی مشکلات و رسیدن به خواسته های برحق خود در میدان خواهیم ماند.

انجمن صنفی معلمان کردستان(سنندج – کلاترزان)

۵- پیروزنامی دبیر کل کانون صنفی معلمان خوزستان،علی کروشات عضو هیئت مدیره کانون صنفی معلمان خوزستان و حسام کرائی از فعالین صنفی خوزستان لحظاتی پیش با قرار کفالت آزاد شدند.

همچنین سیامک چهرازی از فعالین شناخته شده اهواز با استقبال همکاران آزاد شد.

۶- روز چمعه ۲۳ اردیبهشت صفررمضانی و دکتر احسان اسدی ازکنشگران فرهنگی استان گیلان با استقبال همکاران آزاد شدند.

۷- هفت همکار یاسوجی که در تجمع روز پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ بازداشت شده بودند همگی روز جمعه ۲۳ اردیبهشت با استقبال همکاران آزاد شدند.

*گزارش رسانه ای شده درباره اعتراضات نسبت به حذف سوبسیدها و گرانی در کشور

براساس گزارش رسانه ای شده،روز جمعه ۲۳ اردیبهشت،شهرهای خرم آباد دراستان لرستان وفارسان در استان چها محال بختیاری تظاهراتی دراعتراض به حذف سوبسیدها و گرانی برپاشد.

بنا بهمین گزارش،عصر روز جمعه منطقه ماسور در جنوب خرم آباد عصر جمعه شاهد شکل گیری تجمعی بود که با شعار علیه افزایش قیمت ها ادامه پیدا کرد.

معترضین سعی داشتند اقدام به بستن خیابان کنند که با دخالت نیروی انتظامی متفرق شدند.

 منطقه چلیچه از توابع فارسان استان چها محال بختیاری نیز روز جمعه با تجمعی چند ده نفره همراه بود که عنیروی  انتظامی اقدام  به متفرق سازی جمعیت حاضر کردند.

*کنش های کارگران شهرداری های کشور در نیمه اول اردیبهشت ماه ۱۴۰۱

توضیحات رخداد بخش محل خدمت شهرداری شهر تاریخ شماره
جرح یک تن و فوت یک کارگر در اثر ریزش کانال آب فوت نامشخص معاونت عمرانی قائمشهر ۰۴/۰۲/۱۴۰۱ ۱
به دلیل عدم افزایش قراردادحق الزحمه  تجمع خودمالک پسماند تبریز ۰۵/۰۲/۱۴۰۱ ۲
سومین روز تجمع مقابل فرمانداری به سبب عدم پرداخت ماه ها حقوق  تجمع دولتی عمران، تاسیسـات، آتش نشانی، خدمات و فضای سبز شوش ۰۶/۰۲/۱۴۰۱ ۳
احضار و تهدید تلفنی به مقابله با تجمع روز کارگر احضار دولتی اتوبوسرانی تهران ۰۶/۰۲/۱۴۰۱ ۴
تجمع مقابل شهرداری و فرمانداری به دلیل عدم پرداخت به موقع حقوق تجمع خصوصی نامشخص کوت‌عبدالله ۰۷/۰۲/۱۴۰۱ ۵
به سبب کاهش حقوق ها از شهرداری تا مقابل ساختمان شورای شهر راهپیمایی کردند راهپیمایی دولتی      تمام بخش ها اهواز ۰۷/۰۲/۱۴۰۱ ۶
کارگران به اعتراض عدم پرداخت حقوق ها جلسه افطاری را ترک کردند ترک جلسه دولتی و خصوصی تمام کارگران تبریز ۰۷/۰۲/۱۴۰۱ ۷
چهارمین روز تجمع تجمع دولتی عمران، تاسیسـات، آتشنشانی، خدمات و فضای سبز شوش ۱۰/۰۲/۱۴۰۱ ۸

*اتحادیه آزاد کارگران ایران:

دستگیری دو فعال سندیکایی فرانسوی خانم سیسیل و آقای ژاک کوهلر را قویا محکوم می‌کنیم 

دستگاه‌های سرکوب و نیروهای امنیتی طی سالیان متمادی و بطور مداوم در حال پرونده‌سازی علیه فعالین کارگری و جنبش معلمان به منظور سرکوب اعتراضات حق‌طلبانه آنان بوده‌اند و اینک، آنان با دستگیری دو نفر از فعالین سندیکای نیروی کار فرانسه که با ویزای قانونی به ایران آمده‌اند و عضو تشکلی مستقل از دولت فرانسه و مشغول مبارزات عدالت‌طلبانه در آن کشورند، درصدد برآمده‌اند تا حضور آنها را در ایران مرتبط با اعتراضات معلمان تحت عنوان “ایجاد آشوب” به خورد افکار عمومی بدهند.

جنبش کارگری یک جنبش بین‌المللی است و ارتباط تنگاتنگ بین تشکل‌های این جنبش، امری متداول و جزئی از حقوق اولیه تشکل‌های کارگری در بسیاری از کشورهاست.

همانطور که کارفرمایان و دولت‌های سرمایه‌داری این حق را برای خود قائل‌اند تا در نهادها و سازمان‌‌های بین‌المللی و منطقه‌ای به منظور پیشبرد اهداف خود عضو شوند، جنبش کارگری نیز از همان آغاز، یعنی از بیش از دو قرن پیش تلاش کرده است در سطح جهانی خود را در برابر کارفرمایان و دولت‌های سرمایه‌داری متشکل کند و در راه همبستگی و اتحاد طبقاتی در ابعادی بین‌المللی بکوشد.

وجود چندین کنفدراسیون بین‌المللی و  اتحادیه‌های جهانی کارگری که متشکل از اتحادیه‌های کارگری در کشورهای مختلف هستند بخشی از این همبستگی بین‌المللی است. برای نمونه و بطور مشخص “آموزش بین‌الملل ” بیش از ۱۷۰ تشکل معلمان در سراسر جهان را در بر می گیرد. کنفرانس‌ها و نشست‌های این تشکل بطور علنی و با پوشش خبری آزاد هر ساله برگزار می‌شود و نمایندگان تشکل‌های عضو این سازمان در اقصی نقاط جهان در آن شرکت می‌کنند. 

 تلاش بجا و درست تشکل‌های صنفی معلمان ایران برای همکاری با تشکل جهانی  “آموزش بین‌الملل” بر کسی از جمله بر حکومت و نیروهای امنیتی پوشیده نیست. علاوه بر این جنبش کارگری ایران به یمن مبارزات گسترده کارگران برای رسیدن به حقوق پایه‌ای خود به ویژه در دو دهه‌ی اخیر یکی از بخش‌های رزمنده جنبش کارگری جهانی محسوب می‌شود و بسیاری از فعالین این جنبش در سطح جهانی به ویژه در نزد اتحادیه‌ها و سندیکاهای کارگری چهره‌های شناخته شده‌ای هستند.

 بنابراین حکومت خود نیز می‌داند که به‌رغم همه سرکوب‌گری‌ها و توطئه‌ها، جنبش کارگری ایران در سطح جهانی تنها و بی صدا نیست. این حق مسلم تشکل‌های کارگری و معلمان است که در سطح جهانی با هم ارتباط برقرار کنند، از تجارب هم بیاموزند، از یکدیگر حمایت کنند و در راه همبستگی و اتحاد طبقاتی بین‌المللی تلاش و مبارزه کنند. 

بدون تردید دستگیری دو فعال سندیکای کارگری فرانسه و نسبت دادن اتهام ارتباط آنها با اعتراضات برحق معلمان تحت عنوان “آشوب”، توطئه‌ای است علیه تشکل‌های صنفی معلمان و تلاش برای توجیه سرکوب جنبش معلمان.

 ما با محکوم کردن توطئه‌چینی علیه جنبش معلمان و تشکل‌های صنفی آنان و با تاکید بر آزادی فوری خانم سیسیل و آقای ژاک کوهلر دو عضو فدراسیون آموزش و فرهنگ سندیکای نیروی کار فرانسه، اعلام می‌داریم جنبش کارگری و جنبش معلمان و دیگر جنبش‌های  مطالباتی در ایران حق دارند با تشکل‌های مستقل جهانی ارتباط و مراوده داشته باشند و بدیهی است نه تنها دولت ایران، بلکه هیچ دولتی نمی‌تواند در سطح جهانی مانع ارتباطات بین‌المللی کارگران و معلمان شود.

اردیبهشت ۱۴۰۱

*بیانیه آموزش بین الملل: معلمان و فعالان سندیکایی در ایران باید فوری و بدون قید و شرط آزاد شوند!

آموزش بین‌الملل، فدراسیون جهانی معلمان، دستگیری فعالین تشکلهای صنفی معلمان در ایران را محکوم کرده و خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط آنان است.

سرکوب هدفمند علیه معلمانی که از دانش‌آموزان، جامعه و حقوق خود به عنوان فعالین اتحادیه های صنفی دفاع می‌کنند، باید پایان یابد.

ما دستگیری های غیرقابل توجیه ده ها معلم در شهرهای مختلف در روز اول ماه مه را محکوم می کنیم، روزی که برای تجلیل و گرامیدشت کارگران در سراسر جهان است. ما همچنین خواستار توقف بازداشت و آزار و اذیت کسانی هستیم که به طور مسالمت آمیز از آزادی همکاران خود دفاع می کنند.

مقامات مستصلانه تلاش میکنند تا اعتراضات مسالمت آمیز اتحادیه های صنفی کارگری را بر سر دستمزدهای پایین معلمان، بودجه ناکافی آموزش و زندانی کردن معلمان سندیکایی متوقف کنند.

این دستگیری ها و بازداشت ها نقض آزادی تشکل، حق تشکل و آزادی بیان است.

ما خواستار آزادی و رعایت کامل حقوق انسانی فعالین بازداشت شده هستیم:

 اسکندر لطفی (کانون صنفی معلمان مریوان و سخنگوی شورای هماهنگی تشکلهای صنفی معلمان ایران) 

رسول بداقی (کانون صنفی معلمان اسلامشهر و نماینده کانون صنفی در شورای هماهنگی)؛

محمد حبیبی (سخنگوی کانون صنفی معلمان تهران)؛

جعفر ابراهیمی (کانون صنفی معلمان تهران، بازرس شورای هماهنگی تشکلهای صنفی معلمان ایران)؛

علی اکبر باغانی (عضو هیئت مدیره کانون صنفی معلمان تهران)؛

محسن عمرانی (کانون صنفی معلمان بوشهر)؛

محمود ملاکی (کانون صنفی معلمان بوشهر)؛

رضا امانی فر (کانون صنفی معلمان بوشهر)؛

اصغر حاجب (کانون صنفی معلمان بوشهر)؛

هادی صادق زاده (اکانون صنفی معلمان مشهد)؛

شعبان محمدی، (کانون صنفی معلمان مریوان) در ۱۱ مه ۲۰۲۲ بازداشت شد؛

مسعود نیکخواه (کانون صنفی معلمان مریوان).

ما همچنین فراخوان اتحادیه‌های آموزش و پرورش در سراسر جهان را برای آزادی اسماعیل عبدی، که در حبس به سر می‌برد و از اول ماه مه اعتصاب غذا را آغاز کرده است، یکبار دیگر تکرار می‌کنیم. او تا سال ۲۰۳۱ به اتهامات واهی محکوم به حبس است. حبس طولانی مدت و بدرفتاری در زندان سلامت او را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. خانواده اسماعیل (همسر، دو دختر و پسر وی) توسط نیروهای امنیتی مورد اذیت بوده اند و قربانی این وضعیت شده اند و در شرایط ناامنی قرار دارند.

آموزش بین‌الملل از دولت ایران می‌خواهد:

بدون قید و شرط تمام اتهامات علیه فعالین سندیکایی زندانی و مدافعان حقوق انسانی در ایران را لغو کند.

به حقوق معلمان و کارکنان آموزش و پرورش برای سازماندهی و آزادی تشکل و آزادی بیان از جمله حق تجمع مسالمت آمیز بدون ترس از مداخله مقامات احترام گذاشته و این حقوق را رعایت کند.

 گفتگو با تشکل های های نماینده معلمان و کارکنان آموزش و پرورش در مورد مسائل مربوط به سیاست آموزشی و معلمان را نهادینه کند. 

به حقوق و حریم خصوصی اعضای خانواده رهبران و فعالین زندانی احترام گذاشته و امنیت و سلامتی آنها را تضمین کند.

لینک به بیانیه آموزش بین الملل به زبان انگلیسی:

https://www.ei-ie.org/en/item/26486:statement-teachers-and-trade-unionists-in-iran-must-be-immediately-and-unconditionally-released 

ترجمه از اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران

۱۳ مه

*آخرین خبر درباره رضاشهابی بنقل از کانال سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه

رضا شهابی از اعضای هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه که در روز گذشته ۲۲ اردیبهشت ماه توسط ماموران اطلاعاتی در منزلش بازداشت شده بود  طی تماس تلفنی کوتاه امروز ۲۳اردیبهشت با خانواده اش  اعلام کرده در بند ۲۰۹ زندان اوین میباشد.

*سندیکای کارگران شرکت واحد بازداشت فعال کارگری ریحانه انصاری‌نژاد را محکوم می‌کند

روز گذشته ۲۲ اردیبهشت ساعت ۲ بامداد ماموران وزارت اطلاعات به منزل فعال کارگری ریحانه انصاری‌نژاد یورش می‌برند و تا ساعت ۴ صبح منزل ایشان را تفتیش و بهم می‌ریزند و ضمن بازداشت ایشان، گوشی تلفن همراه، لب‌تاب، لوازم الکترونیکی و برخی کتاب‌های وی را نیز ضبط می‌کنند. از محل نگهداری ایشان تا این لحظه هیچ اطلاعی وجود ندارد.

هجوم نیروهای اطلاعاتی در ساعات ۲ بامداد به منزل ریحانه انصاری نژاد در حالی  صورت گرفته ، که ایشان با دختر جوانش به تنهایی در منزل سکونت داشته اند و این رفتار خشونت آمیز نیروهای اطلاعاتی باعث رعب و وحشت دختر جوان این فعال کارگری شده است ، بطوری  که تبعات این برخوردها میتواند تاثیرات بسیار منفی در روحیه دختر جوان این فعال کارگری بگذارد  

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه بازداشت فعال کارگری ریحانه انصاری‌نژاد و دیگر بازداشت‌های زنجیره‌ای فعالین کارگری و معلمان را قویا محکوم می‌کند و ضمن نگرانی عمیق از بی‌خبری از وضعیت ایشان خواهان آزادی وی و همه فعالین کارگری و معلمان زندانی و مختومه شدن پرونده‌های قضایی علیه آنان می‌باشد.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate