اخباروگزارش های کارگری  ۱۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱

اخباروگزارش های کارگری  ۱۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱

– دومین روز اعتراض معلمان مریوان نسبت به هتک حرمت معلمان وبرای حمایت از معلمان بازداشتی اسکندر لطفی و مسعود نیکخواه با تجمع مقابل اداره آموزش و پرورش شهرستان

– جدیدترین اخبار دریافتی از وضعیت چهار معلمی بازداشتی در تهران آقایان رسول بداقی، محمد حبیبی، جعفرابراهیمی و علی‌اکبرباغانی

– آخرین خبر درباره وضعیت اسماعیل عبدی در نهمین روز اعتصاب غذایش

– هشتمین روز اعتصاب غذای ابوالفضل رحیمی شاد در همبستگی با همکار زندانی خود، اسماعیل عبدی

– محمود صالحی: آزادی معلمان اعتصابی خواست همه ماست

– آخرین اخبار از بازداشتی های ۱۱ اردیبهشت مشهد

– محمدرضارمضانزاده رئیس انجمن صنفی فرهنگیان خراسان شمالی آزاد شد.

– سومین روزاعتصاب وتجمع کارگران پیمانی پتروشیمی گچساران برای افزایش حقوق واعتراض به عدم پرداخت بموقعش

– گزارشی درباره تجمع اعتراضی سراسری وهمزمان کارکنان بانکهای ادغامی و بانک سپه نسبت به عدم یکسان سازی حقوق وتبعیض در پرداخت مطالبات 

– ادامه اعتراضات کارگران شهرداری دزفول نسبت به عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل وتبعیض در تبدیل وضعیت و وعده های توخالی مسئولان

– حذف شیر و کیک روزانه کارگران شرکت واحد از سوی مدیریت و مقاومت کارگران 

– کانون نویسندگان ایران:بازداشت کیوان مهتدی و آنیشا اسدالهی

– سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه  بازداشت آنیشا اسدالهی و کیوان مهتدی را محکوم می‌کند 

– عثمان اسماعیلی آزاد شد

– مرتضی صیدی آزاد شد

– نوزدهم اردیبهشت,  هجدهمین سالگرد حمله چماقدارهای شورای اسلامی کار و عوامل خانه کارگر به محل سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه.

*دومین روز اعتراض معلمان مریوان نسبت به هتک حرمت معلمان وبرای حمایت از معلمان بازداشتی اسکندر لطفی و مسعود نیکخواه با تجمع مقابل اداره آموزش و پرورش شهرستان

روز دوشنبه ۱۹ اردیبهشت،جمعی از معلمان مریوان در راستای فراخوان انجمن صنفی معلمان کوردستان – مریوان مبنی بر اعتراض ۲ روزه به هتک حرمت معلمان وبرای حمایت از معلمان بازداشتی اسکندر لطفی و مسعود نیکخواه دست به تجمع مقابل اداره آموزش و پرورش این شهرستان در استان کردستان زدند.

*جدیدترین اخبار دریافتی از وضعیت چهار معلمی بازداشتی در تهران آقایان رسول بداقی، محمد حبیبی، جعفرابراهیمی و علی‌اکبرباغانی

بنا بر اخبار واصله به کانال شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران،آقایان رسول بداقی، جعفر ابراهیمی، محمد حبیبی و علی‌اکبر باغانی، طی روزهای گذشته، تحت بازجویی‌های شدید برای القای اتهامات غیر صنفی قرار گرفته اند. نیروهای امنیتی به سیاق همیشگی برای این کنشگران صادق صنفی اتهامات ساختگی و دروغین را در دستور کار قرار داده اند‌ و در مسیر پروژه‌سازی و  پرونده‌سازی‌های واهی پیش رفته و درصدند این فعالان صنفی خوشنام را به شکلی ناجوانمردانه، به مسائل غیر صنفی ارتباط دهند.

خوشبخنانه بنا بر اخبار دریافتی دوستان بازداشتی از مواضع صنفی خود محکم دفاع کرده اند. 

آمران و دست‌اندرکاران این روشِ کثیف، باید بدانند که این روش نخ‌نما شده و چنین وصله‌های ناجور هیچ‌گاه مورد پذیرش مردم ایران، به‌خصوص فرهنگیان نبوده و نیست. 

معلمان ایران در تجمع روز پنج شنبه ۲۲ اردیبهشت این بار نیز با حمایت حداکثری از معلمان بازداشتی هیئت منصفه واقعی را پیرامون پرونده معلمان بازداشتی به منصه ظهور می گذارند.

چنین اتهاماتی، اصطلاحاً وصله‌های “لایتچسبک” هستند و به‌ این بزرگان نمی‌چسبد‌.

یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱

*آخرین خبر درباره وضعیت اسماعیل عبدی در نهمین روز اعتصاب غذایش

بنا بر اخبار دریافتی ضربان قلب اسماعیل عبدی و قند خون او در نهمین روز  اعتصاب غذا دچار اختلال شده است. طوری که قند خون او اکنون به زیر ۷۵ رسیده و وضعیت جسمی او ضعیف است.

با توجه به اینکه اسماعیل عبدی در اعتراض به ظلم های عدیده، طی سالهای اخیر  سه بار دیگر هم دست به اعتصاب غذا زده است و علی رغم عوارض ناشی از این اعتصاب ها در چهارمین اعتصاب خود در اعتراض به احکام سنگین صادر شده علیه فعالان صنفی و ظلم رفته به خانواده معلمان و کارگران بار دیگر و علی رغم بیماری های مختلف دست به اعتصاب غذا زده است، شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران ضمن ابراز نگرانی شدید از وضعیت این معلم شریف، عواقب هرگونه سهل انگاری در رسیدگی به وضعیت او را متوجه مقامات زندان و قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران می داند.

 معلمان ایران در تجمع پنج شنبه ۲۲ اردیبهشت با حمایت حداکثری از اسماعیل عبدی پاسخ در خوری به ظلم های رفته به او و خانواده رنج کشیده اش را خواهند داد.

*هشتمین روز اعتصاب غذای ابوالفضل رحیمی شاد در همبستگی با همکار زندانی خود، اسماعیل عبدی

روز دوشنبه ۱۹ اردیبهشت، اعتصاب غذای ابوالفضل رحیمی شاد در همبستگی با همکار زندانی خود، اسماعیل عبدی هشتمین روز را پشت سرگذاشت.

*محمود صالحی: آزادی معلمان اعتصابی خواست همه ماست

انجمن صنفی معلمان استان کردستان اعلام کرد که در پی یورش ماموران امنیتی به صفوف معلمان و کارگران در مراسم روز جهانی کارگر در شهر مریوان چندین نفر از معلمان مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و دو نفر از معلمان بنام های اسکندر لطفی و مسعود نیکخواه بازداشت شده اند. 

همچنین انجمن اعلام کرد که معلمان بازداشتی از بدو ورود به زندان در اعتراض به بازداشت خود اقدام به اعتصاب غذا کرده اند. با توجه به این موضوع معلمان بازداشتی هشتمین روز اعتصاب غذا را پشت سر می گذارنند.

 از انجاکه خود من در سنوات گذشته اعتصاب غذا کرده ام . موقعیت فعلی معلمان زندانی از جمله اسماعیل عبدی ، اسکندر لطفی و مسعود نیکخواه را درک می کنم. 

بنابراین آزادی معلمان اعتصابی خواست همه ماست .

*آخرین اخبار از بازداشتی های ۱۱ اردیبهشت مشهد

طبق اطلاعات دریافتی آقای هادی صادق‌زاده معلم بازنشسته که در تجمع ۱۱ اردیبهشت معلمان مشهد بازداشت شد، در بند ۵ زندان وکیل آباد مشهد زندانی است، از جزئیات پرونده ایشان اطلاعی در دست نیست.

همچنین از محل نگهداری آقای منتظری اولیای دانش آموز که در تجمع روز ۱۱ اردیبهشت معلمان مشهد بازداشت شد، اطلاعی در دست نیست!

*محمدرضارمضانزاده رئیس انجمن صنفی فرهنگیان خراسان شمالی آزاد شد.

ایشان که با اتهام ساختگی تشکیل گروه به قصد برهم زدن امنیت ملی کشور حکم چهارسال زندان داشته اند پس از گذراندن یک سال و پنج ماه از این حکم امروز ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ به استناد مواد ۵۸ و ۶۱ قانون مجازات اسلامی (آزادی مشروط ) از زندان آزاد شدند.

حدود دوماه از دوره حبس ایشان تحت مراقبت الکترونیک (پابند) در محدوده استان بوده است.

بامید آزادی تمامی معلمان زندانی و بازداشتی.

*سومین روزاعتصاب وتجمع کارگران پیمانی پتروشیمی گچساران برای افزایش حقوق واعتراض به عدم پرداخت بموقعش

روز دوشنبه ۱۹ اردیبهشت برای سومین روز متوالی، کارگران پیمانی پتروشیمی گچساران برای افزایش حقوق واعتراض به عدم پرداخت بموقعش دست از کارکشیدند وتجمع کردند.

کارگران معترض به خبرنگاریک رسانه محلی گفتند:حقوق کارگران در مناطق دیگر کشور تغییر کرده اما در پتروشیمی گچساران وضع به همان روال گذشته است.

تجمع کنندگان گفتند: مطالباتشان پرداخت بموقع حقوق منجمله حقوق اسفند ماه و همچنین افزایش دستمزد است.

آنها افزودند:مسئولان هیچ گونه پاسخی تاکنون به کارگران نداده اند.

بنابه گزارش همین منبع خبری،پتروشیمی گچساران فراخوان به کارگیری نیروهای جدید داده است.

*گزارشی درباره تجمع اعتراضی سراسری وهمزمان کارکنان بانکهای ادغامی و بانک سپه نسبت به عدم یکسان سازی حقوق وتبعیض در پرداخت مطالبات 

روزشنبه ۱۰ اردیبهشت، کارکنان بانکهای ادغامی  وبانک سپه(۵ بانک نیروهای مسلح بنام های  انصار،قوامین،حکمت ایرانیان،مهراقتصاد وکوثر)درادامه اعتراضاتشان نسبت به عدم یکسان سازی حقوق با کارکنان بانک های مرکزی ،ملت و… وتبعیض در پرداخت مطالبات دست به تجمع سراسری وهمزمان دراستان های اصفهان، چهارمحال وبختیاری،فارس،لرستان و……..زدند.

براساس گزارشی که پس از یک هفته رسانه ای شد،تجمع کنندگان  از جمله شعار میدادند:«وزیر بی کفایت استعفا استعفا»،«مدیر بی لیاقت استعفا استعفا»

درهمین رابطه: تجمع اعتراضی کارکنان بانک سپه اصفهان نسبت به طرح اصلاح حقوق و مزایا وعدم همسان سازی حقوق مقابل استانداری اصفهان

روز شنبه ۱۰اردیبهشت ،کارکنان برخی از بانک های ادغامی از جمله بانک سپه برای اعتراض به طرح اصلاح حقوق و مزایا وعدم همسان سازی حقوق مقابل استانداری اصفهان تجمع کردند.

یکی از حاضران در این تجمع به خبرنگار رسانه ای گفت:این جمع خواهان اجرای کامل توافقنامه ۳۱ بندی سران قوا از منظر حفظ و صیانت از حقوق کارکنان بانک های ادغامی هستند.

وی ادامه داد: تعین تکلیف کارکنان مبنی بر اینکه تابع قوانین سازمان تامین اجتماعی هستند یا خدمات کشوری و تبعیت مطلق و جامع همه امور کارکنان از یکی از این دو دستگاه خدمت رسان، ایجاد عدالت و همسان سازی حقوق و مزایای همه کارکنان بانک سپه با شبکه بانکی و اطلاح نظام بیمه درمانی و بیمه تکمیلی از جمله خواسته های معترضان بود.

اودرخاتمه گفت: ما خواهان بازیابی سوابق ارائه شده به سازمان تامین اجتماعی و جلوگیری از تضییع منافع ناشی از پرداخت حق بیمه پرداختی پرسنل ادغامی در سنوات قبل هستیم.

*ادامه اعتراضات کارگران شهرداری دزفول نسبت به عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل وتبعیض در تبدیل وضعیت و وعده های توخالی مسئولان

روز دوشنبه ۱۹ اردیبهشت، کارگران شهرداری دزفول از ادامه اعتراضاتشان  نسبت به عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل وتبعیض در تبدیل وضعیت و وعده های توخالی مسئولان ،خبردادند.

یکی از این کارگران معترض به خبرنگاررسانه ای گفت: کارگران شرکتی شاغل در شهرداری دزفول، خواستار اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل خود برای افزایش دستمزدهایشان هستند.

او گفت: ما در انتظار اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل هستیم؛ قول داده بودند به زودی با اجرای این طرح حقوق و دستمزد ما افزایش می‌یابد اما هنوز هیچ خبری از تدوین طرح و ابلاغ آن نیست؛ ما کارگران شهرداری دزفول، همگی باسابقه و متخصص هستیم و انتظار داریم حقوق ماهانه‌مان با احتساب این سابقه و تخصص، تعیین و پرداخت شود.

این کارگر به نیابت از همکاران خود گفت: عدم اجرای طرح طبقه‌بندی در این منطقه در حالیست که به کلیه مسئولان تاکید ویژه‌ای بر رسیدگی به معیشت کارگران شده است.

او با اشاره به اجرای طرح تبدیل وضعیت شغلی کارگران شرکتی «ایثارگر» گفت: اخیرا تبدیل وضعیت استخدامی حدود ۳۷۰ کارگران شرکتی ایثارگر در مجموعه شهرداری دزفول در حال اجراست که نارضایتی‌هایی بین بقیه نیروهای شرکتی (غیرایثارگر) ایجاد کرده است.

وی افزود:همه ما کارگران از سامان گرفتن همکاران ایثارگر و خانواده‌هایشان خرسند هستیم اما مسئولان باید به وضعیت همه کارگران شرکتی که تعدادشان هم کم نیست، رسیدگی کنند.

او با بیان اینکه تعدادی دیگر از همکاران اداری از طریق آزمون استخدامی استانداری تبدیل وضعیت شده‌اند، گفت: کارگران با شنیدن اخبار تبعیض‌آمیز انرژی حداقلی خود برای کار را از دست می‌دهند. 

*حذف شیر و کیک روزانه کارگران شرکت واحد از سوی مدیریت و مقاومت کارگران 

شیر و کیک روزانه، یکی از مزایای کارگران است که مدیریت شرکت واحد در سال‌های گذشته مداوم تلاش کرده است که آنرا قطع کند. در حالی که مدیریت ریخت و پاش‌های فراوان دارد اما در پی صرفه‌جویی از طریق دست کردن در جیب رانندگان است.

در سه سال‌ گذشته مدیریت با تاخیر انداختن در پرداخت شیر و کیک روزانه همواره در پی قطع این مزایای کارگران بوده هست تا جایی که در حال حاضر پرداخت شیر و کیک روزانه  هشت ماه است که به تاخیر افتاده است.

سندیکای کارگران شرکت واحد از کارگران می‌خواهد تا در برابر قطع مزایا از سوی مدیریت با همبستگی و بکارگیری قدرت جمعی مقاومت کنند. کارگران در این راستا باید بیش از پیش به همبستگی خود در سندیکا همت گمارند همچنین باید روزانه در جمع‌های کوچک و بزرگ خود راه‌های مقابله با مدیریت برای جلوگیری از قطع مزایا را بررسی و اعتراضات خود را سامان دهند.

*کانون نویسندگان ایران:بازداشت کیوان مهتدی و آنیشا اسدالهی

بعد از ظهر دوشنبه ۱۹ اردیبهشت‌، مأموران امنیتی با هجوم به خانه‌ی کیوان مهتدی، نویسنده، مترجم و عضو کانون نویسندگان ایران و آنیشا اسدالهی، مترجم، آ‌ن‌ها را بازداشت کردند.

کیوان مهتدی دقایقی پیش از این هجوم در یک استوری اینستاگرامی فیلم کوتاهی از لحظه‌ی حضور مأموران امنیتی در نزدیکی خانه منتشر کرد. 

مهتدی و اسدالهی که از حامیان حقوق کارگران هستند پیش از این نیز سابقه‌ی بازداشت داشته‌اند. کیوان مهتدی در جریان اعتراض‌های سال ۹۷ کارکنان سندیکای اتوبوسرانی برای مدت کوتاهی بازداشت شد. آنیشا اسدالهی نیز در تجمع روز جهانی کارگر در سال ۹۸ بازداشت و با قید وثیقه آزاد شد. 

تا کنون اطلاعی از نهاد بازداشت‌کننده، محل بازداشت و اتهام‌های مهتدی و اسدالهی در دست نیست. بدیهی است مسئولیت هر گزندی به سلامت آن‌ها متوجه نهادهای امنیتی حکومت و قوه‌ی قضاییه خواهد بود.

*سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه  بازداشت آنیشا اسدالهی و کیوان مهتدی را محکوم می‌کند 

امروز دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه ساعت ۲ بعد از ظهر، آنیشا اسدالهی و کیوان مهتدی معلمین زبان و از حامیان طبقه کارگر با یورش ماموران وزارت اطلاعات به منزل‌شان بازداشت و به بند امنیتی ۲۰۹ اوین منتقل شدند. ماموران لب‌‌تاب، گوشی تلفن همراه و سایر لوازم‌شان را در حین بازداشت ضبط کردند.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه بازداشت آنیشا اسدالهی و کیوان مهتدی از معلمان دلسوز و حامی طبقه کارگر را قویا محکوم می‌کند و خواهان آزادی فوری و بی‌قید و شرط آنان می‌باشد.

*عثمان اسماعیلی آزاد شد

امروز دوشنبه ۱۹ اردیبهشت‌ماه عثمان اسماعیلی که در آستانه روز جهانی کارگر دستگیر شده بود پس از ۹ روز بازداشت با تودیع وثیقه‌ی ۱۴۰ میلیون تومانی موقتاً آزاد شد. 

عثمان اسماعیلی به اتهامات واهی تبلیغ علیه نظام و تشویش اذهان عمومی تفهیم اتهام شده است. 

اتحادیه آزاد کارگران ایران آزادی عثمان اسماعیلی را به او، خانواده و تمامی کارگران تبریک می‌گوید و خواستار پایان دادن به تعقیب قضایی علیه او و دیگر کارگران زندانی است. 

اتحادیه آزاد کارگران ایران- ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱

*مرتضی صیدی آزاد شد

امروز دوشنبه ۱۹ اردیبهشت‌ماه مرتضی صیدی پس از ۲۵ روز بازداشت با تودیع وثیقه‌ی دویست میلیون تومانی موقتاً آزاد شد. 

اتحادیه آزاد کارگران ایران آزادی مرتضی صیدی را به او، خانواده و تمامی کارگران تبریک می‌گوید و خواستار پایان دادن به تعقیب قضایی علیه او و دیگر کارگران زندانی است. 

اتحادیه آزاد کارگران ایران- ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱

*نوزدهم اردیبهشت,  هجدهمین سالگرد حمله چماقدارهای شورای اسلامی کار و عوامل خانه کارگر به محل سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه.

هجده سال از یورش وحشیانه چماقدارهای شوراهای اسلامی کار ده گانه شرکت واحد و کانون شورای های اسلامی کار استان تهران با حمایت اعضای خانه کارگر و سازماندهی عوامل امنیتی و نیروهای انتظامی صورت گرفته بود، می‌گذرد.

  عوامل شوراهای اسلامی کار و خانه کارگر با طراحی و هماهنگی قبلی‌ با عوامل امنیتی برای سرکوب و متوقف کردن حرکت سندیکای کارگران شرکت واحد، در نوزدهم اردیبهشت ۱۳۸۴،  پیش از اینکه اولین مجمع سندیکا برگزار شود ساعت ۱۰ صبح با حمله به محل سندیکا درب و شیشه‌های ساختمان را شکستند. (ساختمان سندیکای خبازان) اعضاء سندیکارا بشدت مورد ضرب و شتم و جرح قرار دادند و تمامی اموال موجود در دفتر سندیکا را به سرقت بردند. 

حتی چند روز بعد از این حمله وحشیانه  اقداماتی نظیر آتش زدن ساختمان سندیکا با مواد آتش‌زا قوی کردند که خوشبختانه رانندگان و کارگران با آگاهی و مقاومت و ایستادگی مرعوب نشدند و فقط یک برگ ننگین دیگری برای آنان رقم خورد و ماهیت ضد کارگری عوامل خانه کارگر و شوراهای اسلامی کار بیشتر از گذشته برای جامعه کارگری روشن شد.

ناگفته نماند عوامل این حمله که اعضای اصلی خانه کارگر و کانون عالی شوراهای اسلامی کار بودند همچنان در تمامی دو دهه اخیر برای حفظ قدرت و منافع شخصی‌شان در کانون‌های بازنشستگی و شورایعالی کار و کمیته دستمزد و … صاحب پست و مقام هستند و همه ساله با امکانات رسانه‌ای دولتی و حکومتی که در اختیار دارند سعی می‌کنند همچنان همسو با کارفرما‌ها و عوامل امنیتی از شکل گرفتن تجمعات اعتراضی کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی جلوگیری کنند و با مصاحبه‌های ریاکارانه‌ی انتقادی سعی در فریب کارگران و بازنشستگان دارند و سوپاپ اطمینانی هستند برای عدم شکل‌گیری تشکلات مستقل کارگران و بازنشستگان و اعتراضات مستقل‌شان.

 ماهیت ضدکارگری خانه کارگر و شوراهای اسلامی کار را برای کارگران و جامعه کارگری بارها اعلام کرده‌ایم و عملکرد آنها در چهار دهه‌ی گذشته بر هیچ کس پوشیده نیست و  بخوبی نمایان و روشن است.

سندیکای کارگران شرکت واحد از کارگران سراسر کشور می‌خواهد برای اتحاد و همبستگی و پیگیری مستمر مطالبات خود، با ایجاد سندیکاها و تشکلات کارگری مستقل درمحیط کار خط بطلانی به اعتبار پایان یافته تشکلات ضدکارگری و فرمایشی خانه کارگر و شوراهای اسلامی کار بکشند. چرا که  بهترین راه برون رفت از این وضعیت اسفبار معیشتی و پیگیری مطالبات ایجاد تشکلات مستقل کارگری از کارفرما و دولت است و مطابق مقاوله نامه‌های ۸۷ و ۹۸ سازمان جهانی کار، کارگران برای این مهم نیاز به اجازه هیچ مقام و یا مسئولی ندارند.

سندیکای کارگران شرکت واحد نه تنها حق داشتن سندیکاها و تشکل‌های کارگری مستقل و حق اعتراض و اعتصاب را برای کارگران برسمیت می‌شناسد، بلکه آمادگی خود را برای انتقال تجربیات و آگاهی‌های لازم برای ایجاد تشکیلات کارگری درمحیط کار به کارگران اعلام می‌دارد.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate