اخباروگزارش های کارگری ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱

اخباروگزارش های کارگری  ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱

– بیانیە انجمن صنفی معلمان کردستان( سنندج – کلاترزان ) در حمایت از تحصن و تجمع معلمان مریوان در ١٨و١٩ اردیبهشت

– بیانیه‌ی انجمن صنفی معلمان کردستان (سقزوزیویه ) در حمایت از فراخوان انجمن صنفی معلمان کردستان (مریوان )

– فراخوان تجمع سراسری شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

– هفتمین روز اعتصاب غذای  اسماعیل عبدی،اسکندر لطفی ومسعود نیکخواه

– تداوم بازداشت و بلاتکلیفی معلمان بازداشت شده در روزهای ۱۰ و ۱۱ اردیبهشت

– پرونده سازی برای بهمن طاهرخاني عضو هیئت مدیره کانون صنفی فرهنگیان قزوین

– آخرین خبر درباره اعتصاب کارگران پروژه ای صنایع نفت ،گاز وپتروشیمی ونیروگاه ها برای افزایش دستمزد و ۲۰ روز کار و ۱۰ روز استراحت:

کارگران پروژه‌ای پتروشیمی گچساران دست به اعتصاب زدند

– از سرگیری اعتراضات کارکنان و کارمندان برق منطقه‌ای نسبت به عدم تبدیل وضعیت به کارگری دائم  و وعده های توخالی با تجمع  مقابل سازمان اداری استخدامی

– تجمع اعتراضی کارگران فصلی غار علیصدر نسبت به عدم تبدیل وضعیت و همسان سازی نشدن حقوق

– ادامه اعتراضات کارگران معدن زغال سنگ گلندرود نسبت به تبدیل وضعیت وبخطرافتادن امنیت شغلیشان با برپایی تجمع مقابل ساختمان شرکت تهیه و تولید مواد معدنی درتهران

– ادامه کنش های کارگران شهرداری شوش برای پرداخت حقوق معوقه

– تجمع اعتراضی رانندگان تاکسی بوکان  نسبت به به پایین بودن نرخ کرایه مقابل سازمان تاکسیرانی

– تجمع اعتراضی دوباره اهالی روستای شیخ تقه قروه   نسبت به ساخت کارخانه روی زمین‌های کشاورزی

– حمله‌ی نیروهای حراست دانشگاه تهران به دانشجویان در دانشکده‌‌ی علوم اجتماعی و ضرب و شتم دانشجویان

– جان باختن کارگر نگهبان پل معلق مشکین شهر بر اثر سقوط از ارتفاع

*بیانیە انجمن صنفی معلمان کردستان( سنندج – کلاترزان ) در حمایت از تحصن و تجمع معلمان مریوان در ١٨و١٩ اردیبهشت

جامعە بزرگ فرهنگیان و مردم عزیز؛

 در اکثر کشورهایی کە چتر عدالت‌گستر قانون و قضا آنها را فرا گرفتە و در سایە آن شهروندان مطالبات خود را از راە قانونی پیگیری می‌کنند و حاکمان نیز بە این حقوق مسلم گردن نهادەاند، انواع و اقسام تشکلهای قانونی صنفی، سیاسی، دانشجویی، زنان و… شکل گرفتە و در فضایی کە همە تحت حمایت قانون هستند مطالبات خود را مطرح و بعضا تحصن‌های وسیع و تجمعات گستردە نیز برای احقاق حقوق خود برگزار می‌کنند. هرچند کە مقایسە ایران با جوامع دموکراتیک قیاس مع‌الفارق است اما در همین قانون اساسی بر مبنای اصول ٢٦و٢٧ حق تشکل‌یابی و تجمع بە رسمیت شناختە شدە و بر این مبنا هر گروە، حزب و تشکلی می‌تواند تجمع مسالمیت آمیز خود را برای مطالبات مد نظر برگزار کند. جامعە بزرگ معلمان ایران نیز با استناد بە قوانین موجود متشکل شدەاند و برای متوجە نمودن حاکمیت و دولتهای مختلف بیشتر از دو دهە است مبارزەای مدنی را شروع کردەاند، اما گوش حاکمان بە نسبت شنیدن صدای عدالتخواهی معلمان بسیار سنگین و ناشنوا بودە و اندک تغییری در اوضاع آموزش و پرورش ‌- کە رضایت معلمان و اولیای دانش آموزان در بهبود وضعیت آن است – ایجاد نکردە است.

در آستانەی روز معلم ( ١١ اردیبهشت) در شهر مریوان تجمعی مسالمت آمیز، مدنی و قانونی شکل گرفت بلکە حاکمیت متوجە مطالبات برحق معلمان، دانش آموزان و اولیاء شود اما با هجوم بربرگونە نقابداران و نظامیان مواجە شد و معلمان بە بدترین شیوە مورد هتک‌ حرمت قرار گرفتند و دو تن از معلمان شریف و قابل احترام جامعە فرهنگیان آقایان اسکندر لطفی و مسعود نیکخواە بازداشت شدند کە هنوز اطلاع دقیقی از محل نگهداری و وضعیت جسمانی آنها وجود ندارد. شنیدەها حاکی از اعتصاب غذای شش روزە آنهاست و این سبب نگرانی مضاعف جامعە معلمین شدە است.

از طرف دیگر در سفر یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش بە مریوان نە تنها از معلمان دلجویی نشد و وزیر حمایتی از زیر مجموعە خود انجام نداد بلکە زبان بە تهدید آنها گشود. مجموعه این عوامل معلمان عزیز مریوان را بر آن داشت در مقابل تضییع حقوق انسانی و شهروندی خود و برای آزادی همکاران زندانی، روزهای یکشنبە و دوشنبە (١٨و١٩ اردیبهشت ١٤٠١) را در مریوان تحصن و تجمع اعلام کنند. 

انجمن صنفی معلمان کردستان (سنندج – کلاترزان) حمایت قاطع خود را از تصمیم قانونی همکاران مریوانی اعلام می‌نماید و ضمن محکوم نمودن دوبارە رفتارهای غیرقانونی انجام گرفتە نسبت بە معلمان، از قوە قضائیە مجدانە می‌خواهد بە وظیفە ذاتی خود عمل کند و قانون شکنان و حملە کنندگان بە معلمان را تحت پیگرد قانونی قرار دهد تا کور سوی امید بە عدالت در مردمان این دیار بە خاموشی نگراید.

انجمن صنفی معلمان کردستان(سنندج – کلاترزان) ١٤٠١/٢/١٧

*بیانیه‌ی انجمن صنفی معلمان کردستان (سقزوزیویه ) در حمایت از فراخوان انجمن صنفی معلمان کردستان (مریوان )

همان‌طور که می‌دانیم، معلمان مریوان در روز ١١ اردیبهشت و همزمان با روز معلم، همراه سایر معلمان کشور فریاد عدالتخواهی و مطالبه‌گری را سرداده و خواهان اجرای عدالت آموزشی، اجرای اصل ٣٠ قانون اساسی، اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و اجرای کامل رتبه‌بندی شاغلان شدند، اما در کمال ناباوری در روز معلم بجای تبریک و تهنیت آن روز شاهد هتک حرمت، تهدید، توهین و کتک‌کاری فرهنگیان شریف مریوان از طرف عده‌ای نیروی خودسر بودیم و این رفتار نیروهای خودسر باعث خدشه‌ و جریحه‌دار شدن روح و قلب فرهنگیان در سراسر کشور گردید، نیروهای امنیتی به‌جای دلداری از فرهنگیان رنج‌دیده دو تن از شریف‌ترین و صادق‌ترین معلمان مریوان آقایان #اسکندر_لطفی و #مسعود_نیکخواه را بازداشت نموده و تاکنون از وضعیت این عزیزان که در اعتصاب غذا هستند خبری نیست. براین اساس انجمن صنفی فرهنگیان کردستان ( مریوان) برای پیگیری آزادی‌ بدون قید و شرط آقایان لطفی و نیکخواه فراخوان تحصن در ١٨ اردیبهشت و تجمع در ١٩ اردیبهشت را صادر نموده‌اند، بدینوسیله انجمن صنفی معلمان کردستان ( سقز و زیویه) از فراخوان فرهنگیان مریوان حمایت نموده و خواهان آزادی همه‌ی معلمان زندانی می‌باشد.

انجمن صنفی معلمان کردستان (سقز و زیویه) ١٦ اردیبهشت ماه ١٤٠١

*فراخوان تجمع سراسری شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

زمان و مکان تجمع : ساعت ۱۰ صبح پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱

تهران،مقابل: مجلس 

مراکز استان ها: مقابل ادارات کل

شهرستان ها مقابل: ادارات آموزش و پرورش شهرستان

بیانیه

انتقاد عقلانی، ابزار ما بود اما جواب شما، خشونت بود و سرکوب !!!

معلمان گرانقدر، مردم فهیم ایران

در هفته‌ای که در تقویم ملی مان به نام معلم مزین شده است، حاکمیت، در سراسر کشور، با احضار و پرونده‌سازی علیه فعالان صنفی معلمان، نشان داد که اهمیت مقام معلم که سال‌ها از آن دم می‌زند، سراب و فریبی بیش نبوده است.

از صبح روز دهم اردیبهشت، عوامل حاکمیت با یورش قرون وسطایی به منازل چهار نفر از خدمتگزاران شریف و صادق جامعه معلمان، آقایان رسول بداقی، محمد حبیبی، جعفر ابراهیمی و علی اکبر باغانی، آن ها را دستگیر و به زندان اوین منتقل کردند.

پروژه سرکوب علیه کنشگران، به همین‌جا ختم نشد و صبح روز دهم اردیبهشت، در حرکتی به زعم خود گسترده، بسیاری از معلمان در شهرهای مختلف کشور را تهدید، احضار و بازداشت کردند که این احضارها و تهدیدها، عموماً در جهت تحت فشار قراردادن کنشگران صنفی و لغو تجمع اعتراضی یازدهم اردیبهشت بود.

 هم‌چنین، صبح روز یازدهم اردیبهشت، پیش و پس از تجمع، بسیاری از کنشگران صنفی دستگیر شدند که از آن جمع، آقایان: اسکندر لطفی، مسعود نیکخواه، محسن عمرانی، محمود ملاکی، اصغر حاجب، رضا امانی‌فر و هادی صادق زاده هنوز در زندان به سر می برند.

همکاران گرانقدر، مردم شریف ایران

در بند هفتم از اصل سوم قانون اساسی،« تامین آزادی های سیاسی و اجتماعی » از تکالیف مسلم دولت برشمرده شده است.

در اصل ۳۹ همین میثاق نامه ملی آمده است :

«هتک حرمت و حیثیت کسی که به حکم قانون، دستگیر، بازداشت، زندانی یا تبعید شده، به هرصورت که باشد، ممنوع و موجب مجازات است. »

اکنون پرسش از روسای قوای سه گانه، این است که : 

آیا به قانون اساسی التزام عملی ندارید که بنابر مصلحت، چشم بر معلم ربایی های اخیر و اقدامات قانون شکنانه و غیردمکراتیک حوزه ی قضایی و ضابطان آن بسته اید ؟

 آیا پایمال شدن حقوق شهروندی معلمان، آن هم در هفته بزرگداشت مقام آنها،از منظر شما، عین عمل به قوانین نانوشته ای است که درآن، فرهنگیان به اقتضای سیاست، از جمله مردم و صاحب حق قلمداد نمی شوند؟

سال های بسیار ی است که آموزش رایگان و معیشت عادلانه معلمان به گروگان تدابیر و تصمیماتی گرفته شده که دستاوردی جز « تبعیض، بی عدالتی، فقر، آموزش ناکارآمد، تربیت فشل و تولید افسردگی و ناهنجاری » نداشته است. 

چگونه است که در مرامنامه ی مدیریت شما، اجتماع برای دفاع از حقوق غیر ایرانیان روا، جایز و حتی تکلیف به شمار می آید اما وقتی نوبت به دفاع از حقوق فرهنگیان و دانش آموزان ایران زمین می رسد، این حق مدنی و قانونی، در قالب جعلی و ابزاری « اخلال در نظم عمومی، تشویش اذهان، تبلیغ و تبانی علیه نظام و ضدیت با امنیت ملی » تعریف میشود؟ 

تاسف برانگیزتر این که وزیر آموزش وپرورش در چنین شرایطی، به جای اهتمام به دفاع شرافتمندانه از مجموعه ی سازمانی خود، در کنار قانون شکنان می ایستد تا شاید سهم بیشتری از سفره قدرت نصیب او گردد.

 اگر نمایندگان مجلس، براین عملکرد ضد معلمی و منفعت جویانه ی وزیر، چشم بپوشند،نباید پرسید که آیا نماینده ملت هستید یا خدمتگزار قدرت؟

 در حالی که تمام تجمعات اعتراضی معلمان در چارچوب اصول ۲۶ و ۲۷ قانون اساسی و در جهت ارتقای کیفی و عادلانه سازی آموزش و ترمیم معیشت فرهنگیان و در فضایی لبریز از خشونت پرهیزی صورت گرفته است بی اعتنایی محض حاکمیت به آنها و تداوم تصمیمات ناعادلانه و ضد آموزش، نشان از آن ندارد که گویا اراده ای به عمد می خواهد  وضعیت، این چنین بماند!؟

 آیا محصول این اراده بنیان سوز، اقدام ویرانگر علیه امنیت ملی است یا عدالت خواهی بنیادساز معلمان؟ 

بنابراین، شورای هماهنگی، ضمن پای فشردن موکد بر استیفای مطالبات معیشتی و آموزشی فرهنگیان و دانش آموزان، بازداشت ها و احضارهای فله ای و غیرقانونی معلمان در دو هفته اخیر و برخورد هنجارشکنانه و بعضا توام با ضرب و شتم آنها را شدیدا محکوم و اعلام می نماید که در صورت آزاد نشدن معلمان بازداشتی طی روزهای آتی، در اعتراض به این رفتار انحصارجویانه و ضد مردم سالاری، تجمع خود را این بار در سراسر کشور در روز پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت با محوریت ویژه حمایت از معلمان بازداشتی و زندانی و همچنان عدم اجرای رتبه بندی و همسان سازی حقوق بازنشستگان و پولی سازی آموزش برگزار می نماید. 

طبیعتا، سران سه قوه، مسئول حفظ جان معلمان زندانی ِ به ویژه آقایان اسماعیل عبدی، اسکندر لطفی و مسعود نیکخواه که در اعتصاب غذا به سر می برند و دیگرانی که به منظور حمایت به این عزیزان پیوسته اند،خواهند بود.

زمان و مکان تجمع : ساعت ۱۰ صبح پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱

تهران،مقابل: مجلس 

مراکز استان ها: مقابل ادارات کل

شهرستان ها مقابل: ادارات آموزش و پرورش شهرستان

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران، ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰

صدای معلمان زندانی باشیم:

*هفتمین روز اعتصاب غذای  اسماعیل عبدی،اسکندر لطفی ومسعود نیکخواه

روز شنبه ۱۷ اردیبهشت، اعتصاب غذای  اسماعیل عبدی،اسکندر لطفی ومسعود نیکخواه هفتمین روز را پشت سرگذاشت.

معلم آزاده و آرمان خواه اسماعیل عبدی علی رغم عوارض ناشی از اعتصابات گذشته،در اعتراض به پرونده سازی و احکام سنگین علیه فعالان صنفی و افزایش فشار بر خانواده معلمان و کارگران زندانی در هفتمین روز اعتصاب غذا به سر می برد. عبدی از زندان هم صدای همه دردمندان و مظلومان است.ما هم صدای اسماعیل عبدی باشیم.

جان اسماعیل عبدی در خطر است

*تداوم بازداشت و بلاتکلیفی معلمان بازداشت شده در روزهای ۱۰ و ۱۱ اردیبهشت

۱- رسول بداقی (اسلامشهر/ تهران)

۲- محمد حبیبی (تهران)

۳- جعفر ابراهیمی ( تهران)

۴- علی اکبر باغانی (تهران)

۵- محسن عمرانی (بوشهر )

۶- محمود ملاکی (بوشهر )

۷- رضا امانی فر (بوشهر )

۸- اصغر حاجب (بوشهر)

۹- اسکندر لطفی (مریوان)

۱۰- مسعود نیکخواه (مریوان)

۱۱- هادی صادق زاده (مشهد)

*پرونده سازی برای بهمن طاهرخاني عضو هیئت مدیره کانون صنفی فرهنگیان قزوین

در ادامه فشارهای امنیتی بر فعالان صنفی و اعضای هیئت مدیره کانون صنفی فرهنگیان قزوین برای آقای بهمن طاهرخاني عضو هیئت مدیره این کانون پرونده ای به شماره ۱۴۰۱۲۲۹۲۰۰۰۰۱۸۰۲۷۹ و شماره بايگاني ۰۱۰۰۱۶۳ در  شعبه۱ بازپرسي-قزوين باز شده است.

علی رغم همه فشارها و تهدیدهای غیر قانونی، کنشگران صنفی همچنان وفادارانه و متعهدانه به وظیفه ذاتی و معلمانه خود برای آینده آموزش این کشور و فرزندان ایران عمل می نمایند.پرونده سازان علیه معلمان نمی دانند که با این اقدام، در دامی فرو غلتیده اند که می خواهد فرزندان و آیندگان آنها از داشتن آموزش و پرورش توسعه یافته و مترقی و تحصیل رایگان و باکیفیت که مختص عموم و همگان باشد، محروم بمانند.

*آخرین خبر درباره اعتصاب کارگران پروژه ای صنایع نفت ،گاز وپتروشیمی ونیروگاه ها برای افزایش دستمزد و ۲۰ روز کار و ۱۰ روز استراحت:

کارگران پروژه‌ای پتروشیمی گچساران دست به اعتصاب زدند

امروز شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ کارگران پروژه‌ای شاغل در پتروشیمی گچساران دست به اعتصاب زدند. 

این کارگران علاوه بر خواست افزایش دستمزد و نوبت‌کاری ۲۰ روز کار و ۱۰ روز استراحت، دستمزدهای معوق پرداخت نشده نیز هستند.

این در حالیست که با شروع اعتصاب کارگران پروژه‌ای از روز پنجم اردیبهشت، اکثر پیمانکاران و کارفرمایان به خواسته‌های کارگران تن دادند و کارگرانِ برخی شرکت‌ها نظیر IGC در پروژه‌های دهلران و آبادان که خواسته‌های‌شان پذیرفته نشد کلاً از شرکت پیمانکار تسویه کرده و کارگاه را به تعطیلی کشاندند.

منبع: کانال اتحادیه آزاد کارگران ایران

*از سرگیری اعتراضات کارکنان و کارمندان برق منطقه‌ای نسبت به عدم تبدیل وضعیت به کارگری دائم  و وعده های توخالی با تجمع  مقابل سازمان اداری استخدامی

روز شنبه ۱۷ اردیبهشت، کارکنان و کارمندان برق منطقه‌ای(کلاه سفیدها) برای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان  نسبت به عدم تبدیل وضعیت ازکارمند پیمانی و رسمی به کارگری دائم و وعده های توخالی مقابل سازمان اداری استخدامی تجمع کردند.

یکی از این کارگران حق طلب به خبرنگار رسانه ای گفت: مهمترین و اصلی‌ترین درخواست ما برای تجمع تبدیل وضعیت از کارمند پیمانی و رسمی به کارگری دائم می‌باشد که در خواست اکثریت (حدود ۹۰ درصد )همکاران در شغل اپراتوری می‌باشد.

 در کنار اون بحث نواقص قانون خدمات کشوری برای مشاغل غیر از اپراتور و مسئولین پست که در تجمع شرکت دارند مثل فرمول ضعیف نوبتکاری کارمندان نسبت به کارگران، عدم تخصیص جمعه کاری با توجه به وجود ماده ۹۳ قانون مدیریت خدمات کشوری مبنی بر پرداخت تعطیل کاری، عدم پیش بینی کارمند فنی در مشاغل مهندسی.

مطابق ماده ۴۲۱ قانون مدیریت خدمات کشوری به کارگیری نیروی انسانی در برخی از مشاغل که سازمان اعلام می‌دارد در سقف پست‌های سازمانی مصوب و مجوز‌های استخدامی بر اساس قانون کار امکانپذیر می‌باشد. طبق اجازه سازمان اداری و استخدامی به وزارت نیرو، مشاغل اپراتور و مسئول پست در زمره مشاغل کارگری می‌باشد و همچنین با توجه به اینکه ما شاغلین مشاغل فوق از طریق آزمون‌های استخدام سراسری وزارت نیرو در شرکت‌های برق منطقه‌ای جذب شده ایم و کلیه مراحل آزمون علمی، مصاحبه عملی و فرآیند هسته گزینش را با موفقیت سپری کرده ایم، دارای پست‌های سازمانی مصوب می‌باشیم.

یادآوری:تجمع اعتراضی کارگران شرکتی و حجمی توزیع برق کشور نسبت به عدم تبدیل وضعیت مقابل مجلس

روزسه شنبه ۲۳ آذر همزمان با برسی طرح ساماندهی نیروهای شرکتی در صحن علنی مجلس ، جمعی ازکارگران شرکتی و حجمی توزیع برق کشوربنمایندگی از طرف همکارانشان خودرا به پایتخت رساندند تابرپایی تجمع مقابل مجلس صدای اعتراضشان را نسبت به عدم تبدیل وضعیت هرچه بیشتر منعکس نمایند.

این کارگران که از نقاط مختلف کشور برای پیگیری وضعیت شغلی خود عازم تهران شده‌اند،به خبرنگاررسانه ای گفتند: قرار است امروز موضوع طرح تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی، شرکتی و حجمی در صحن علنی مجلس بررسی شود؛ به همین دلیل ما،جمعی از کارگران شرکتی شرکت توزیع برق، تصمیم گرفتیم به نیابت از سایر کارگران صنعت برق برای رسیدگی به وضعیت شغلی خود مقابل مجلس حاضر شویم.

آن‌ها تاکید کردند: صنعت برق جزو تعهدات حاکمیتی است و نباید مسئولیت مهمی مانند توزیع برق به شرکت‌های خصوصی سپرده شود تا نیروهای آن تحت عنوان حجمی و شرکتی با کمترین حقوق استخدام شوند.

یکی از حاضران درتجمع گفت:با تصویب این طرح همه کارکنان قراردادی و شرکتی شاغل در تمام بخش‌های دولتی، عمومی و نیمه دولتی کشور امنیت شغلی پیدا می‌کنند.

از قرار معلوم هدف اصلی این طرح، حذف شرکت‌های پیمانکاری واسطه است. سالهاست که کارکنان نهادهای مختلف از جمله وزارت نیرو به ویژه شرکت توزیع برق که شمارشان تا ۲۱ هزار نفر می‌رسد، از تعدد قراردادهای شغلی و تغییر دستمزدها در یک محیط ثابت انتقاد دارند.

او گفت: در صنعت برق شرکت‌های توزیع به افزایش درآمدهای دولت کمک می‌کنند و بازوی دولت برای وصول مطالبات و امور دیگر این بخش از صنعت برق محسوب می‌شوند، اما زمانی که صحبت از تبدیل وضعیت استخدامی می‌شود، ما را شرکت خصوصی به حساب می‌آورند.

طبق اظهارات وی؛ ما که به نیابت از جانب همه کارکنان شرکتی شرکت توزیع برق از شهرهای مختلف کشور برای رسیدگی به وضعیت شغلی خود به تهران آمده‌ایم، خواستار تصویب این طرح مهم هستیم.

*تجمع اعتراضی کارگران فصلی غار علیصدر نسبت به عدم تبدیل وضعیت و همسان سازی نشدن حقوق

روز یکشنبه ۱۱ اردیبهشت همزمان با روز جهانی کارگر، کارگران فصلی غار علیصدربرای اعتراض  به عدم تبدیل وضعیت و همسان سازی نشدن حقوق دست به تجمع در ورودی این مرکز گردشگری وسیاحتی در استان همدان زدند.

 براساس گزارش رسانه ای شده بتاریخ ۱۷ اردیبهشت،کارگران قرار دادی شرکت سیاحتی علیصدر که برای فعالیت کاری  دارای قرار داد های ۶ ، ۸ و۱۰ ماهه هستند با اعلام نارضایتی خود در زمینه روند کار  در سالن ورودی غار در  مجتمع سیاحتی حضور پیدا کرده و از مدیر عامل شرکت سیاحتی در خواست افزایش مدت قرار دادهای خود را کردند  .

روز چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ماه  طی نشستی این مشکل حل و فصل شده و روند عقد قرار دادها بدین شکل شد که افرادی که۶ ، ۸ و۱۰ ماه  قرارداد داشتند از افزایش ۲ ماه قرارداد بهره مند شوند.

*ادامه اعتراضات کارگران معدن زغال سنگ گلندرود نسبت به تبدیل وضعیت وبخطرافتادن امنیت شغلیشان با برپایی تجمع مقابل ساختمان شرکت تهیه و تولید مواد معدنی درتهران

روز شنبه ۱۷ اردیبهشت، کارگران معدن زغال سنگ گلندرود درادامه اعتراضات دامنه دارشان نسبت به تبدیل وضعیت وبخطرافتادن امنیت شغلیشان+ از مازندران به تهران آمدند و دست به تجمع مقابل ساختمان شرکت تهیه و تولید مواد معدنی زدند.

تجمع کنندگان به خبرنگاررسانه ای گفتند:در روزهای اخیر فشار کارفرما برای تسویه حساب یا انعقاد قرارداد با پیمانکار افزایش یافته است.

آنها افزودند:مهم‌ترین مسئله‌ای که موجب تشدید اعتراض کارگران این واحد شده مشخص نشدن وضعیت شغلی کارگران با حضور پیمانکار جدید است.

در این باره یکی از کارگران معدن گلندرود گفت: شرکت تهیه تولید مواد معدنی، مجتمع زغال سنگ گلندرود را با حدود ۳۰ کارگر از تاریخ یکم آذر ماه ۱۴۰۰ به یک پیمانکار بخش خصوصی واگذار کرده است، با وجود آنکه کارگران هیچ مشکلی از واگذاری استخراج معدن به یک شرکت پیمانکار خصوصی و کار با آن ندارند اما خواسته آن‌ها عقد قرارداد به واسطه یک شرکت تامین نیرو با شرکت تهیه تولید مواد معدنی همانند سالهای گذشته است.

وی افزود: کارگران مشکلات را به استانداری، فرمانداری، اداره کار و حتی شورای محلی منتقل کرده‌اند تا از طریق این آن‌ها به نتیجه برسند اما بازهم نتیجه‌ای حاصل نشد. متاسفانه در روز‌های اخیر کارفرما خواستار عقد قرارداد با پیمانکار شده و گفته شده اگر قرارداد پیشنهادی پیمانکار را امضا نکنیم، باید محل کار خود را ترک کنیم.

یکی دیگر از کارگران با بیان اینکه سال‌ها در معدن کار کرده‌ایم، گفت: هرچند حقوق ما کارگران در طول این سال‌ها به صورت حداقل قانونی کار پرداخت شده اما با بالا بردن حقوق‌مان با پیمانکار هم کار می‌کنیم.

وی افزود:پس از تشکیل و روی کار آمدن پیمانکاران برخی دستگاه‌ها و سازمانها به این فکر افتادند که کارهای دائم و مستمر خود را هم به بهانه کوچک کردن دولت دست پیمانکاران بدهند اما مجموعه‌هایی که با پول دولت یا بودجه ملی ایجاد شده است، لزومی ندارد برای بهره‌برداری به پیمانکار سپرده شوند.

این کارگر گفت: پیش از این نیز قرارداد کارگران در معدن گلندرود با پیمانکارتامین نیرو بوده و در واقع ما انتظار داشتیم همین پیمانکار که پول را به حساب کارگران واریز می‌کرد و عملا وظیفه‌ای جز امضا برای صورت وضعیت و پرداخت حقوق کارگر و امضا برای واریز حق بیمه کارگر نداشت، کنار برود و قرادادهایمان با کارفرمای اصلی صورت گیرد.

او افزود: حضور پیمانکاران باعث از بین رفتنِ امنیت شغلی آن‌ها شده به طوری که نمی‌توانند برای شغل خود آینده‌ای متصور شوند. پیمانکار به راحتی می‌تواند کارگر را اخراج کند، حقوق آن را نپردازد و کسی نمی‌تواند جلوی او بایستد.

+ادامه تجمعات اعتراضی کارگران معدن زغال سنگ گلندرود نسبت به تبدیل وضعیت وبخطرافتادن امنیت شغلیشان

روز پنج شنبه ۸ اردیبهشت، کارگران معدن زغال سنگ گلندرود درادامه اعتراضات دامنه دارشان نسبت به تبدیل وضعیت وبخطرافتادن امنیت شغلیشان+ تجمع دیگری برپاکردند.

براساس گزارش رسانه ای شده،اصرار کارفرما و پیمانکار بخش خصوصی معدن زغال سنگ گلندرود برای تبدیل وضعیت قرارداد کار ۳۰ کارگر دائمی این واحد معدنی باعث شد آن‌ها روز چهارشنبه (۸اردیبهشت ماه) دست به اجتماع بزنند.

کارگران معترض گفتند: مدیران شرکت سرمایه‌گذاری (به اصطلاح راهبر تجلی) هیچ توجهی به مخالفت ما کارگران دائمی معدن گلندرود برای پیمانی شدن ندارند. این بی‌توجهی‌ها در حالی ادامه دارد که در روزهای گذشته برخی مسئولان و مدیران قول همکاری و عقد قرارداد با شرکت تهیه تولید را به کارگران همانند گذشته داده بودند که محقق نشد و روز چهارشنبه عوامل پیمانکار برای متقاعد کردن کارگران برای عقد قرارداد به کارگاه فرستاده شده بودند که در نتیجه آن ناخواسته اعتراض کارگران برای چند ساعت در محل نهارخوری شکل گرفت و در ادامه، هم مسئولان شرکت پیمانکار و هم مدیران معدن زغال سنگ گلندرود برای تصمیم‌گیری به ساختمان اداری در روستای گلندرود مراجعه کردند.

کارگران معدن گلندرودکه تعداد آن‌ها حدود ۳۰ نفر است،اضافه کردند: از زمان شروع به کار (از۸ تا ۹ سال پیش) به واسطه یک شرکت تامین نیرو طرف قرارداد با شرکت تهیه و تولید مواد معدنی مشغول کار بوده‌ایم، اما اخیرا مجتمع زغال سنگ گلندرود با عقد قرارداد با پیمانکار بخش خصوصی، استخراج کارگاه و همه کارگران را از قرارداد تامین نیرو به بخش خصوصی تبدیل وضعیت کرده است که در نتیجه آن کارگران مخالفت می‌کنند.

*ادامه کنش های کارگران شهرداری شوش برای پرداخت حقوق معوقه

روز شنبه ۱۷ اردیبهشت، کارگران شهرداری شوش ازادامه کنش هایشان برای پرداخت حقوق معوقه ازجمله برگزاری جلسه به شهرداراین شهرستان دراستان خوزستان خبردادند.

یکی از کارگران خدماتی شهرداری شوش به خبرنگار رسانه ای گفت: ادامه مشکلات مالی ما درحالی است که شورای شهر و شهردار بارها به کارگران قول پرداخت حقوق معوقه آنان را داده‌اند ولی نتوانسته‌اند قول خود را عملی کنند.

 یکی دیگر از کارگران شهرداری شوش نیز گفت: به دلیل‌ عدم پرداخت حقوق و دستمزد در ۴ ماه گذشته با مشکلات مالی و خانوادگی روبرو شده‌ایم. اخیرا هم شایعه‌ی تعدیل نیرو، برخی کارگران شرکتی باعث افزایش نگرانی‌ها در این مجموعه شده است.

درهمین رابطه:شماره ای دیگر از سریال تجمع اعتراضی کارگران شهرداری شوش نسبت به عدم پرداخت چندماه حقوق وحق بیمه ونداشتن امنیت شغلی و وعده های توخالی مسئولان مقابل فرمانداری

تهدید کارگران حق طلب به اخراج از کارو شکایت

روز دوشنبه ۱۲ اردیبهشت، کارگران شهرداری شوش بابرپایی تجمع مقابل فرمانداری شهرستان شوش شماره ای دیگر از سریال اعتراضشان را نسبت به عدم پرداخت چندماه حقوق وحق بیمه ونداشتن امنیت شغلی و وعده های توخالی مسئولان،بنمایش گذاشتند.

یکی از کارگران شهرداری شوش از ادامه اعتراض خود و همکارانش خبر داد وبه خبرنگاررسانه ای گفت: به نظر می‌رسد مسئولان شهرستان شوش بعد از گذشت ۹ روز از آغاز اعتراض کارگران شهرداری شوش، هنوز پیگیر مطالبات کارگران نیستند.

وی افزود:مهم‌ترین خواسته کارگران پرداخت سه تا چهار ماه معوقات حقوقی سال گذشته و جاری و تضمین امنیت شغلی کارگران است.

او گفت: بعد از گذشت ۹ روز مسئولان شهرستان همچون روزهای گذشته به مطالبات کارگران شهرداری شوش بی‌توجهی نشان می‌دهند و شاید با این کار می‌خواهند کارگران را از مطالبه‌گری منصرف کنند.

این کارگر که به نمایندگی از سایر کارگران سخن می‌گفت، با انتقاد از برخی مسئولان نهادهای دولتی همانند فرمانداری و اداره کار، درباره برخورد شهرداری با کارگران تصریح کرد: شهرداری به جای پرداخت حقوق کارگران آن‌ها را تهدید به اخراج می‌کند و از تعدادی از کارگران نیز طرح شکایت کرده و از آنها تعهد گرفته است.

او با بیان اینکه مشکلات مالی، نبود درآمد پایدار و عدم وصول مطالبات شهرداری مشکلات زیادی در پرداخت حقوق و مزایای کارگران ایجاد کرده است، افزود: سرگردانی کارگران شهرداری شوش ادامه دارد.

*تجمع اعتراضی رانندگان تاکسی بوکان  نسبت به به پایین بودن نرخ کرایه مقابل سازمان تاکسیرانی

روز شنبه ۱۷ اردیبهشت، رانندگان تاکسی بوکان  برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به به پایین بودن نرخ کرایه مقابل سازمان تاکسیرانی این شهر دراستان آذربایجان غربی تجمع کردند.

درهمین رابطه،معاون سیاسی اجتماعی فرماندار بوکان به خبرنگار رسانه ای گفت: در حال حاضر نرخ کرایه تاکسی درون شهری یک هزار و ۸۰۰است که تاکسی دارن خواستار افزایش ۷۰ درصدی نرخ کرایه هستند.

*تجمع اعتراضی دوباره اهالی روستای شیخ تقه قروه   نسبت به ساخت کارخانه روی زمین‌های کشاورزی

روز شنبه ۱۷ اردیبهشت برای دومین بار درسال جاری،جمعی از اهالی روستای شیخ تقه از توابع شهرستان قروه‌ دراستان کردستان برای اعتراض به تغییر کاربریِ زمین‌های کشاورزی برای ایجاد کارخانه دست به تجمع زدند.

تجمع‌کنندگان به خبرنگار رسانه ای گفتند: به جایِ کارخانه‌ی فولاد زاگرس که در سال ۹۲ به بهانه‌های مختلف تعطیل شد، اکنون به دنبال ایجادِ کارخانه‌ای روی زمین‌های کشاورزیِ سنددار و تخریب این زمین‌ها هستند. 

آنها افزودند: کارخانه‌ای که در سال ۹۲ تعطیل شد بهترین موقعیت را دارد؛ این کارخانه آب و برق و گاز دارد و به ریل راه آهن نزدیک است اما ما نمی‌دانیم چرا می‌خواهند روی زمین‌های کشاورزی کارخانه بسازند!

به گفته‌ی آن‌ها؛ سندی که متولیان ساخت کارخانه از منابع طبیعی گرفتند بعد از اعتراض اهالی در شعبه هفت دادگاه سنندج باطل شده است و آن‌ها در حال حاضر حقِ ساخت کارخانه روی زمین‌های کشاورزیِ متعلق به اهالی را ندارند.

درهمین رابطه:تجمع اعتراضی جمعی از اهالی قروه نسبت به ساختِ یک کارخانه روی  زمین‌های  کشاورزی

روز چهارشنبه ۲۴ فروردین، جمعی از اهالی قروه نسبت به ساختِ یک کارخانه روی زمین‌های  کشاورزی دست به تجمع در محل احداث زدند.

تجمع کنندگان به خبرنگاررسانه ای گفتند: در سال ۹۲ کارخانه فولاد زاگرس به بهانه‌ی به صرفه نبودنِ فعالیت‌ها تعطیل شد و حدود ۴۰۰ نفر به طور مستقیم بیکار شدند.

آنها افزودند:در سال ۹۸ محمد شریعتمداری، وزیر کار سابق، در یک منطقه‌ی لم یزرع کلنگ تاسیس کارخانه‌ی جدید را زد و قرار شد فعالیت ساخت کارخانه در این منطقه آغاز شود که مورد استقبال مردم هم قرار گرفت، اما بعد از چند ماه فعالیت ساخت کارخانه متوقف شد.

آنهاادامه دادند: سال ۹۹ ساخت کارخانه‌ی دیگری روی بخشی از زمین‌های کشاورزی این منطقه آغاز شد. صدها خانوار از فعالیت روی این زمین‌ها ارتزاق می‌کنند و ساخت کارخانه روی این زمین‌های کشاورزی زندگی اهالی و کشاورزان این منطقه را نابود می‌کند.

معترضین اضافه کردند:متولیان ساخت کارخانه‌ی جدید، از منابع طبیعی سند گرفتند که این سند بعد از اعتراض و ثبت شکایت اهالی در شعبه هفت دادگاه سنندج باطل شد.

آنها گفتند: بعد از ابطال سند، منابع طبیعی مجدد اعتراض کرد و فعالیت بر روی این زمین‌ها باز هم آغاز شد. آن‌ها با لودر گندمی که مردم کاشته بودند و روی این زمین‌ها سبز شده بود را با خاک یکسان کردند.

تجمع کنندگان درخاتمه گفتند: زمین‌های لم‌یزرع دیگری برای ساخت کارخانه وجود دارد. مکان کارخانه‌ی فولاد زاگرس بهترین موقعیت را دارد اما نمی‌دانیم چرا برای ساخت کارخانه، می‌خواهند زمین‌های کشاورزی را خراب کنند.

*حمله‌ی نیروهای حراست دانشگاه تهران به دانشجویان در دانشکده‌‌ی علوم اجتماعی و ضرب و شتم دانشجویان

امروز شنبه ۱۷ اردیبهشت ‌ماه جمعی از دانشجویان دختر و پسر  دانشکده علوم‌اجتماعی به امور دانشجویی دانشکده مراجعه کردند تا کلید زمین چمن را دریافت کنند اما حوزه‌ی ریاست اعم از معاونت امور دانشجویی و رئیس دانشکده از دادن کلید سرباز زدند. در ابتدا معاونت دانشجویی و فرهنگی «دکتر فرضی‌زاده» تلاش کرد با بهانه‌تراشی دانشجویان را دست به سر کنند و از پاسخگویی شفاف به جمع دانشجویان سرباز زدند. دانشجویان با مراجعه به دفتر رئیس دانشکده «دکتر جمشیدیها» مجددا درخواست خود را بیان کردند و برای این اقدام علیه دانشجویان پاسخ شفاف خواستند. دکتر جمشیدیها نیز در ابتدا از پاسخ شفاف به دانشجویان سرباز زدند ولی در ادامه از تصمیم‌گیری‌ها و برخوردهای سلیقه‌ی خود دراینباره پرده برداشتند و از تفکیک جنسیتی همه‌ی فضاها حمایت کردند، در مورد پوشش دانشجویان دختر حاضر در جلسه نظر دادند. ایشان بعد از اینکه با اعتراض و مخالفت دانشجویان درباره‌ی کنترلی کردن فضای دانشگاه مواجه شدند، ابتدا شروع به توهین و تمسخر و  تهدیدهایی از قبیل گزارش به حراست و پرونده‌سازی کردند و در ادامه با اقدامی بی‌شرمانه به سمت یکی از دانشجویان به قصد درگیری فیزیکی حمله ور شده و وقتی با اعتراض شدید دانشجویان نسبت به این عمل رو‌به‌رو شدند، توهین و تهدیدات خود را به نهایت رساندند و عینا با  این جملات دانشجویان را تهدید امنیتی کردند که: « نترسید الان نمی زنمتون، جای دیگه ولی می زننتون». 

در نهایت دانشجویان به ریاست دانشکده اعلام کردند که اگر از دادن کلید زمین چمن به دانشجویان امتناع کنند از طرق دیگر وارد زمین خواهند داشت.

 به نظر می رسد دکتر جمشیدیها از پیش هماهنگی‌های لازم را برای تبدیل کردن دانشگاه به پادگان و خبر کردن «چماق‌داران» برای عملی کردن تهدیدشان را انجام داده بودند.

 در ادامه دانشجویان از درب پشت وارد زمین شده و طبق روال همیشگی شروع به بازی کردند. با گذشت نیم ساعت مداوم بر تعداد نیروهای حراستی و امنیتی در کنار زمین چمن اضافه می شد و بعد از گذشت مدتی تعداد زیادی از  نیروهای حراست به سمت دانشجویان حاضر در زمین حمله‌ور شدند و شروع به ضرب و شتم و کتک زدن وحشیانه دانشجویان کردند تا درب پشتی زمین را بر روی دانشجویان ببندند. در ادامه درب اصلی زمین را باز کردند و تلاش کردند دانشجویان را با زور فیزیکی، تهدید و فحاشی بیرون برانند. این بار دانشجویان بیرون از زمین به کمک دیگر دانشجوها آمدند و تلاش کرند وارد زمین شوند. حراست در تلاش بود تا مانع ورود دانشجویان شده و درب اصلی را ببندد که با مقاومت دانشجویان موفق به این کار نشد. چند تن از دانشجویان به شدت آسیب دیده‌اند و دو نفر از  این دانشجویان بیهوش شده و برای رسیدگی به وضعیت آنان آمبولانس وارد دانشکده شده است. خبری از وضعیت سلامتی  این دانشجویان در حال حاضر در دست نیست. 

 نیروهای حراست و افراد ناشناس مدام دانشجویان را به پرونده‌سازی های امنیتی تهدید کردند. یکی از این افراد که اسم و مشخصات وی مشخص نیست و حاضر نشده خود را به دانشجویان معرفی کند یکی از دانشجویان را تهدید کرده که از پیش پرونده قضایی دارد و پایش را از دانشگاه بیرون بگذارد گیر می‌افتد و عینا با همین جملات گفته است :« من تورو می شناسم، پاتو بذاری بیرون[دانشگاه] می گیریمت و به التماس کردن می افتی». همچنین در اقدامی دیگر، گوشی یکی از دانشجویان توسط یکی از نیروهای حراست ربوده شد.

منبع: کانال شورای صنفی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران

*جان باختن کارگر نگهبان پل معلق مشکین شهر بر اثر سقوط از ارتفاع

روز جمعه ۱۶ آبان،یک کارگر نگهبان ۲۱ ساله پل معلق شهرستان مشگین شهر واقع در منطقه نمونه گردشگری خیاو تا گردولی بنام عسگر حسین زاده بر اثر سقوط از ارتفاع جان باخت.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate