اخباروگزارش های کارگری  ۱۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱

اخباروگزارش های کارگری  ۱۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱

– فراخوان تحصن و تجمع انجمن صنفی معلمان کوردستان – مریوان 

– دیدار جمعی از دوستان و فعالان صنفی با خانواده محمدتقی فلاحی دبیرکل کانون صنفی معلمان ایران( تهران) به مناسبت روزمعلم 

– ششمین روز اعتصاب غذای اسماعیل عبدی، اسکندر لطفی و مسعود نیکخواه و آخرین خبرها

– حضور همسر و فرزندان اسماعیل عبدی در جلوی زندان کچویی کرج امروز جمعه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱

– تداوم بازداشت و بلاتکلیفی معلمان بازداشت شده در روزهای ۱۰ و ۱۱ اردیبهشت

– بیانیه اتحادیه تشکل های کامیونداران و رانندگان سراسر ایران در محکومیت زندانی کردن معلمان و فرهنگیان و برای آزادی آنها

– دبیر کل آموزش بین الملل خواهان آزادی معلمان زندانی شد

– پیام کلکتیوسندیکاهای فرانسه در حمایت از کارگران درایران به کارگران ایران به مناسبت اول ماه مه ۱۴۰۱

– جان باختن کارگراداره راهداری وحمل ونقل جاده ای شهرستان تاکستان حین کار براثر تصادف

*فراخوان تحصن و تجمع انجمن صنفی معلمان کوردستان – مریوان 

فرهنگیان شریف بازنشسته و شاغل

 با سلام و درود فراوان 

همانطور که مستحضرید نیروهای امنیتی و نظامی و در راس آنها  مدیران ارشد شهرستان مریوان تجمع قانونی و مدنی معلمان را در روز ۱۱اردیبهشت برنتافتند و در این روز متاسفانە ساحت انسانی و شان والای معلم مورد هتک حرمت قرار گرفت و دو نفر از شریفترین فعالان صنفی فرهنگیان مریوان، آقایان  اسکندر (سوران) لطفی، مسعود نیکخواه به شیوه غیر قانونی بازداشت شدند.

ضرب و شتم معلمان در داخل و جلو اداره آموزش و پرورش همچنین اهانت به معلمین توسط نیروهای امنیتی تحت هیچ شرایطی توجیه پذیر نبوده و انجمن صنفی معلمان مریوان ضمن محکوم کردن این روش غیر انسانی حق اعتراض قانونی را برای خود و هر همکاری به صورت فردی محفوظ می داند.

انجمن صنفی معلمان کوردستان در اعتراض به رویه سرکوب و بازداشت غیرقانونی روز یکشنبه ۱۸ اردیبهشت، تحصن در مدارس و دوشنبه ۱۹ اردیبهشت تجمع در جلو اداره آموزش و پرورش را فراخوان می دهد.

انجمن صنفی معلمان اعلام میدارد تحصن یکشنبه و تجمع دوشنبه کمترین کنشی است که برای آزادی مسعود نیکخواه واسکندرلطفی انجام خواهد داد و تمام تلاش خود را برای آزادی فرهنگیان بازداشتی و حفظ شان معلم  به منصه ظهور خواهد گذاشت.

یکشنبه : تحصن در مدارس (عدم حضور در کلاس) شیفت صبح و بعدازظهر 

دوشنبه: تجمع جلو اداره آموزش و پرورش ساعت ۱۰ الی ۱۲

انجمن صنفی معلمان کوردستان ـ مریوان 

۱۶اردیبهشت ۱۴۰۱

*دیدار جمعی از دوستان و فعالان صنفی با خانواده محمدتقی فلاحی دبیرکل کانون صنفی معلمان ایران( تهران) به مناسبت روزمعلم 

جمعه ؛ ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱

*ششمین روز اعتصاب غذای اسماعیل عبدی، اسکندر لطفی و مسعود نیکخواه و آخرین خبرها

+بنا بر جدیدترین اخبار واصله اسماعیل عبدی هم اکنون در قرنطینه  زندان کچویی سالن ۲  زندانی است. هنوز مشخص نیست تا چه زمانی قرار است عبدی در این زندان نگهداری شود. راه ارتباطی او همچنان با خانواده قطع است.

+اسماعیل عبدی در ششمین روز اعتصاب غذا همچنان بر سر آرمان های صنفی، مؤمنانه مقاومت می کند. ما نشستگان بر ساحل به وجدان های خویش تلنگری بزنیم و به یاری او و دیگر معلمان زندانی بشتابیم. آنان صدای ما شده اند و حتی در کنج زندان هم دست از آرمان های معلمانه‌ خویش بر نمی دارند. رسول بداقی،محمد حبیبی،جعفر_ابراهیمی،علی اکبر باغانی همچنان در شرایط بی خبری به سر می برند.

اسکندر لطفی و مسعود نیکخواه ششمین روز اعتصاب غذا را سپری می کنند.

محسن عمرانی،محمود ملاکی،دکتررضا امانی فر واصغر حاجب همچنان در زندان بوشهر و بلاتکلیفی هستند.

هادی صادق زاده نیز همچنان در زندان مشهد به سر می برد.

*حضور همسر و فرزندان اسماعیل عبدی در جلوی زندان کچویی کرج امروز جمعه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ 

شایان ذکر است هم اکنون اسماعیل عبدی در قرنطینه زندان کچویی و در سالن ۲ این زندان به سر می برد.اسماعیل عبدی در اعتراض به پرونده سازی ها و احکام سنگین علیه فعالان صنفی و افزایش فشارها بر خانواده معلمان و کارگران زندانی از یازدهم اردیبهشت دست به اعتصاب غذا زده است.

*تداوم بازداشت و بلاتکلیفی معلمان بازداشت شده در روزهای ۱۰ و ۱۱ اردیبهشت

۱- رسول بداقی (تهران)

۲-محمد حبیبی (تهران)

۳-جعفر ابراهیمی ( تهران)

۴-علی اکبر باغانی (تهران)

۵-محسن عمرانی (بوشهر )

۶-محمود ملاکی (بوشهر )

۷-رضا امانی فر (بوشهر )

۸-اصغر حاجب (بوشهر)

۹-اسکندر لطفی (مریوان)

۱۰-مسعود نیکخواه (مریوان)

۱۱-هادی صادق زاده (مشهد)

*بیانیه اتحادیه تشکل های کامیونداران و رانندگان سراسر ایران در محکومیت زندانی کردن معلمان و فرهنگیان و برای آزادی آنها

قلب هر انسان شریفی از شنیدن زندانی شدن و اعتصاب غذای، معلم بخاطر کودکان ما و آموزش و پرورش این کشور به درد میاید. میدانیم که در هر کشوری، معلم نماد آگاهی و عشق است. اما متاسفانه در کشور ما، معلم زندانی میشود یعنی به زنجیر کشیدن آگاهی و وجدان بیدار مردم

و حالا معلمان دلسوزی که تنها دغدغه شان مطالبه حق و حقوق و آموزش رایگان و ارتقای سطح آموزش و متزلت دانش آموز است، باید در زندانها بسر ببرند و چه دردناک است که بجای سپاس و تقدیر باید آزار و تهدید و حبس در انتظارشان باشد.

ما رانندگان و کامیونداران سراسر ایران زندانی کردن معلمان و فرهنگیان این آب و خاک را محکوم میکنیم و خواستار آزادی هر چه سریعتر آنها هستیم و حمایت خودمان را از خواسته های آنها اعلام میداریم. و خواستار توقف پرونده سازی برای این قشر زحمتکش هستیم.

اگر این عزیزان هر چه زودتر آزاد نشوند ما رانندگان و کامیونداران دست به اعتصاب و تجمع سراسری خواهیم زد. 

اتحادیه تشکل های کامیونداران و رانندگان سراسر ایران 

۱۴۰۱/۲/۱۶

*دبیر کل آموزش بین الملل خواهان آزادی معلمان زندانی شد

دیوید ادواردز، دبیر کل آموزش بین الملل: ما از نحوه برخورد نسبت به برادرمان اسماعیل (عبدی) و بسیاری دیگر از رهبران زندانی تشکلات صنفی معلمان در ایران که به طور مسالمت آمیز در ۱ مه تظاهرات کردند خشمگین هستیم. 

@eduint خواهان آزادی فوری آنها است.  

@ituc

@amnesty

@ilo

*پیام کلکتیوسندیکاهای فرانسه در حمایت از کارگران درایران به کارگران ایران به مناسبت اول ماه مه ۱۴۰۱

ما سازمان های سندیکایی فرانسوی س اف د ت، س ژ ت، اف اس او، سولیدر، او ان اس آ، چندین سال است که مشترکاً از مبارزات شما برای دفاع از حقوق و آزادی هایتان حمایت می کنیم. ما به خوبی واقفیم که شما تحت چه شرایطی این مبارزه را به پیش می برید: سرکوب بسیار شدیدی که توسط مقامات ایرانی اعمال می شود و شرایط بسیار دشوار کار و زندگی برای مردم ایران.

حق تشکیل آزادانه اتحادیه‌های کارگری و عضویت در سازمان‌هایی که کارگران را نمایندگی کنند و واقعاً مستقل هستند، از آرمان‌های مشروع و کاملاً به رسمیت شناخته شده در حقوق بین‌الملل است. ما از خواسته هایشما حمایت می کنیم تا این که سرانجام دولت ایران به این حقوق بین المللی گردن نهد، حقوقی که دولت ایران به عنوان یک عضو سازمان جهانی کار ملزم به رعایت آن ها است!

ما اخراج‌های ناعادلانه، حبس ها و فشارهای قضایی علیه کسانی که از حقوق اساسی خود دفاع می‌کنند و خواستار آزادی سندیکا هستند را محکوم می‌کنیم. ما برای آزادی بی قید و شرط همه سندکالیست های زندانی تلاش می کنیم و در جهت کمک به پایان دادن به این شرایط غیرقابل قبول، به افشای هر چه بیشتر موارد سرکوب ادامه خواهیم داد.

به مناسبت اول ماه مه، روز جهانی همبستگی، ما بار دیگر حمایت بی دریغ خود را از شما در نبرد سختی که برای آزادی همه زنان و مردان، برای کرامت زنان و مردان زحمتکش، برای رعایت حقوق بشر به پیش می برید، تجدید می کنیم.

در ۳۰ آوریل ۲۰۲۲، در آستانه روز جهانی کارگر، رسول بداغی به همراه جعفر ابراهیمی، محمد حبیبی و علی اکبر باغانی با خشونت در منازل خود بازداشت شدند. آن ها همه اعضای انجمن معلمان هستند. آن ها را به مکان های نامعلومی منتقل کردند و کامپیوتر و تلفن آن ها را ضبط کردند.

در ۱ مه ۲۰۲۲، وضعیت حکومت نظامی اعلام نشده در تهران و سایر شهرهای بزرگ حاکم شد. در این روز چندین استان شاهد درگیری بسیار خشن پلیس بوده و ده ها معلم دستگیر شدند. آزادی معلمان زندانی، بیمه درمانی و علیه خصوصی سازی آموزش عمومی از جمله خواسته های معلمان بود.

ما سازمان های سندیکایی فرانسوی بار دگر بر همبستگی خود با قربانیان سرکوب رژیم ایران به ویژه سندیکالیست ها تاکید می ورزیم. مااین سرکوب های غیرقابل تحمل را به شدت محکوم می کنیم.

ما خواستار خواهان لغو همه محکومیت های غیرعادلانه و خلاف آزادی های و حقوق بنیادی هستیم. هم چنین خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط همه مبارزین زندانی شده به خاطر فعالیت های سندیکایی اشان هستیم و نیز آزادی تمامی زندانیان عقیدتی و نویسندگان.

ما هم چنین از رژیم ایران می خواهیم که به پیمان های بین المللی که دولت ایران امضا کرده، از جمله حق ایجاد تشکل های مستقل، حق برگزاری تجمعات، حق اعتصاب، و حق قراردادهای جمعی، احترام بگذارد..

پاریس، ۵ مه ۲۰۲۲

  کنفدراسیون دموکراتیک فرانسوی کار (س اف د ت)                                    

کنفدراسیون عمومی کار (س ژ ت)                                                           

 کنفدراسیون متحده سندیکایی (اف. اس. او) 

 اتحاد سندیکایی همبستگی (سولیدر)    

متن پیام بزبان فرانسه:

Message des syndicats français aux ‎travailleuses et travailleurs d’Iran‎

A l’occasion du 1er mai 2022

Depuis plusieurs années, nos organisations syndicales CFDT, CGT, FSU, Solidaires, UNSA, ‎soutiennent ensemble vos combats pour la défense de vos droits et de vos libertés. Nous ‎savons dans quelles conditions vous menez cette lutte, la répression très forte qui est ‎exercée par le pouvoir iranien, et les conditions de travail et de vie très difficiles pour le ‎peuple iranien.‎ 

Le droit de constituer librement des organisations syndicales et de s’associer dans des ‎organisations représentant les travailleuses et les travailleurs qui soient réellement ‎indépendantes, sont des aspirations légitimes et pleinement reconnues par le droit ‎international. Nous soutenons votre exigence que l’Etat iranien s’y soumette enfin ce droit fondamental, auquel il a souscrit en étant membre de l’Organisation Internationale du Travail !‎ ‎‎

Nous condamnons les licenciements abusifs, les emprisonnements et pressions ‎judiciaires dont sont victimes celles et ceux qui défendent leurs droits fondamentaux et ‎exigent la liberté syndicale. Nous œuvrons pour la libération sans ‎conditions de toutes et tous les syndicalistes emprisonné.e.s et continuerons à faire ‎connaître le maximum de cas de répression, afin de contribuer à faire cesser ces situations ‎inacceptables.‎

A l’occasion du 1er mai, journée internationale de solidarité, nous vous renouvelons ‎notre soutien sans faille dans l’éprouvant combat que vous menez pour la liberté de ‎toutes et tous, pour la dignité des travailleuses et des travailleurs, pour le respect des ‎Droits de l’Homme‎‎.

Le 30 avril 2022, à la veille de la journée internationale des travailleur.e.s, Rasoul BODAGI, ainsi que Jafar EBRAHIMI, Mohammad HABIBI et Ali Akbar BAGHANI, ont été arrêtés violemment à leur domicile. Tous sont membres de l’Association des enseignant.e.s. Ils ont été conduits vers des lieux inconnus et leurs matériels informatiques et téléphoniques ont été confisqués.

Le 1er mai 2022, un état de siège non déclaré régnait à Téhéran et d’autres grandes villes. La journée a été marquée par des affrontements dans plusieurs provinces où la police a fait usage de la force, et plusieurs dizaines d’enseignant.e.s ont été interpellé.e.s. Les revendications portaient notamment sur la libération des enseignant.e.s emprisonné.e.s, l’assurance maladie,  et le maintien de l’enseignement public.

Nos organisations syndicales françaises réaffirment leur solidarité avec les victimes de la répression du régime iranien, et en particulier les syndicalistes. Elles condamnent avec force cette répression insupportable.

Elles demandent l’annulation de toutes les condamnations injustes et contraires aux libertés et droits fondamentaux ; ainsi que la libération immédiate et sans condition, de l’ensemble des militant·e·s emprisonné·e·s en raison de leurs activités syndicales, ainsi que de toutes et tous les prisonnier.e.s d’opinion, et écrivain.e.s   ;

Elles demandent au régime iranien de respecter les Conventions internationales qu’il a ratifiées, dont celles sur la liberté d’association, de manifestation, de grève et de négociation collective.

Confédération française démocratique du travail (CFDT)        

Confédération générale du travail (CGT) 

Fédération syndicale unitaire (FSU)       

Union syndicale Solidaires       

Union nationale des syndicats autonomes (UNSA) 

Paris, le 05 mai 2022

*جان باختن کارگراداره راهداری وحمل ونقل جاده ای شهرستان تاکستان حین کار براثر تصادف

بامداد روزجمعه ۱۶ اردیبهشت،یک کارگر اداره راهداری وحمل ونقل جاده ای شهرستان تاکستان دراستان قزوین حین کار پاکسازی صحنه تصادف در محور جنوبی قزوین- همدان،خودش براثر برخورد با یک دستگاه سواری ریو با وی،در دم جان خودرا ازدست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate